*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Greentea, mä olin synnytystapa-arviossa viikolla 36+. Käsitääkseni on mahdollista, ettei mitään erityistä arviota kaikille edes tehdä, vaan sen voi myös korvata neuvolan lääkärintarkastus loppuraskaudesta. Kysele neuvolasta tai soittele äitipolille lähetteen perään, jos kutsua ei kuulu?
 
Ja vielä SMV, itellä flunssa alkaa olemaan voiton puolella, mutta nyt mies köhii ja niiskuttaa siihen malliin, että lienee saanut mun pöpöt. Jännitän kovasti, ettei se todenteolla sairastuisi tai sitten vaihtoehtoisesti sairastuisi ja paranisi pikavauhtia!!! Olisi hirveetä, jos mies ei flunssan takia pääsisi mukaan synnytykseen tai pääsisi katsomaan vauvaa sairaalaan.
 
Onnittelut tuplista Soonfab! :flower:

Sonella on kyllä ihanan siro masu!!

Niittyvilla, tiedän todella tuon norsu fiiliksen :( ...oon tämän mahan kanssa tosi hidas käveleen ollut jo pidemmän aikaa, ja tänä aamuna kun kävin tuossa meidän lähikaupassa, olin jäädä jonkun nuoren hullun kuskin alle joka paino renkaat vinkuen kaasua suojatielle tullessa, jostakin se siihen vaan ilmesty ku ei sitä sillon näkyny ku siihen suojatielle astuin :( säikähdin ihan tuhottomasti ja päätin että enää en kotoani lähe loppuajasta mihinkään, meen huomennaki neuvolaan taksilla :( ja sitä oon kironnu jo monta kuukautta, ku joudun käyttämään julkisia kun ei omisteta autoa, että ruuhkavälineeseen joutuessa ei oo kyllä pelkoakaan että kanssamatkustajat päästäis pyytämättä istumaan (mullaki selkä niin huonona ollu ettei kestä seistä), ja jotenki se on itelle niin vaikee ees pyytää että pääsiskö istumaan.. :( pitäiskö olla pokkaa huutaa heti sisään astuessa että täältä tulee niiiiin raskaana oleva mamma että tehkää tilaa ja nostakaa niitä perseitänne!! |O
 
Taas on tullut lisää vauvoja! Onnea kovasti Sannamary ja SoonFab4!!! Meitä ei montaa jää maaliskuulle :)

Täällä kanssa uneton yö taas takan- mies kuorsas,koiraa veti jotain omaa rallia, närästi pahasti (sen siitä saa kun söi 1/2 pizzan liian myöhään..) yms, yms.. Tätä samaa valitusvirttä vaan... Eli Nannan kanssa samoilla linjoilla näiden viimeisten viikkojen suhteen...

Ollaan myös just muutettu väliaikaiseen kämppään ennenkin päästään uuten omaan kotiin ja tää kämppä on aika kauhee- pieni, meluinen ja ilmeisesti entinen asukas tupakoinut sisällä, eli haisee jonkin verran tupakalle seinät.. :mad: Yöks! Mutta, meidän oli melkein pakko tää ottaa kun venähti sen oman talon kanssa. Yritän hokea, että tää on vaan väliaikainen ja halpa. Mutta ottaa päähän kun pitää vauva tänne murjuun tuoda... Olisin niin mielelläni ollut jo omassa kodissa.. Mieli vähän maassa...

maidon tulosta- mulla ei oo vielä tipan tippaa tullut, mutta huomasin eilen, että rinnat ja varsinkin nännit oli aika kipeät.

Mahan varominen- kanssa huomannut, että kaikki ihmiset ei vaan osaa ottaa mahaa huomioon. Todella ärsyttävää! :stick:

Josko saisi vaikka tänään tuon sairaalakassin pakattua, vaikka ei mitään synnytystuntoja olekaan..

Juteltiin eilen miehen kanssa paljon itse synnytyksestä ja kun on meille molemmille eka kerta niin ei oikein tiedä mitä odottaa.. Mies kovasti halusi tietää, että mikä hänen roolinsa siellä on. Pelkää raukka olevansa vaan tiellä. Miten teidän muiden miehet on teitä tukeneet sairaalassa aikaisempien synnytyksen aikana?

Josko raahautuisi pukemaan ja ulos pikkuhiljaa....

Kivaa päivän jatkoa teille kaikille!!
 
HP meillä mies valittanu huonoo oloa. Toivottavasti se nyt ei tuu kipeeksi, ettei joudu yksin synnyttää. Ku ei tää sairastaminen tässä talossa ota loppuakseen. Melkee koko ajan on joku kipee uudesta vuodesta lähtien.
 
onnittelut pienokaisista soonfab!:flower::flower: mukava kuulla et kaikki on hyvin siellä!:)

aivan ihanan hoitoalustan olet tehnyt kwaidan.=)

vauvanvaatteita en ole ikinä silitellyt. pesen kaikki vaatteet 60'c pesuissa, vaikka joissain lapuissa on se 40 mutta hyvin ovat kestäneet kuumemmat pesut, jo sen takia pesen kun sit tietää varmemmin et pöpöt kuolevat ja muutenkin tuntuvat puhtaammilta. :saint: enempi se on kuivausrummulla kun olen pilannut vaatteet.:ashamed:

hanskiukselle tsempit! toivottovasti käynnistävät!:)

yhdyn dania87 samaan et paras s on tällä hetkellä shoppaus! mut sama ongelma on ettei rahaa siihen pahemmin löydy.... mut varsinki seksi on nykyään vähiten mielessä, enemmän sitä annan vaan miehen nautinnon takia, mut ite vois olla hyvin jo ilman. kyl se siitä taas virkistyy kun on oma kroppa takas.


miehen rooli synnytyksessä on se tärkein eli tukihenkilönä oleminen, mitä se sit on avustanut nii ainakin alkusupparit mitä tulee nii on se ihanaa kun hieroo alaselkää, lievittää kipua, hakenut lämpöpusseja ja niillä painellut selkään, painannut hälytyskelloa jos kätilön haluu paikalle, eli hoivannut mua hyvin ja pitänyt puoliani kun vaivun kivuissani omaan maailmaan, sekä ponnistusvaiheessa osannut tsempata hyvin.

kateellisena lueskelen täällä miten jotkut jaksavat touhuta lasten kaa ulkona ja käydä lenkeillä ym. touhuta. mulla on sama kuin niittyvillalla, istun sohvalla päivät pitkät ja olen maailman surkein äiti tällä hetkellä.:ashamed: isoimmat lapset heitän ulos keskenään leikkii, kuopuksen kaa yritän parhaani mukaan lattialla seurustella niin kauan kuin lantio antaa, mut pulkkaan ei oo toivoakaan et edes istuisin, siitä en enää nousis, joku sais myös rahtaa mua ylös mäkeen... yritän puolustaa ajatuksissani et vanhin on eskaris ja toinen käy kerhoa sekä kuopuksen kaa käyn usein vierailemas kaverin luona jolla on samanikäinen poika nii saavat kyllä aktiviteetteja... sen takia jo en pysty nauttimaan ihan kympillä mun vikasta raskaudesta kun tuntuu et näitten kipujen takia olen nii huono äiti mun toisille lapsille....

pepper& typy 34+6
 
Onnittelut vauvoista sannamarylle ja Soonfabille!

Sisarusten suhtautumisesta. Meillä 2,5v ei vielä oikein ymmärrä, että vauva on tulossa, mutta kai jotain aavistaa kuitenkin, kun on nyt niin äitin poika ja kaikessa pitäisi auttaa. 4v sen sijaan ymmärtää ja jotenkin pelkää paikkansa puolesta. Kysyi yhtenä päivänä, kuka häntä hoitaa, kun äiti hoitaa vauvaa ja isi pikkuveljeä. Koitettiin vakuutella, että kyllä kaikkia ihan yhtälailla hoidetaan, myös häntä isoimpana. Meillä lapset on enimmäkseen päiväkodissa, vaikka minä olenkin kotona, ja tuo 4v ei mielellään enää menis, vaan haluais olla vaan äitin kanssa kotona. Mä en vaan näiden liitoskipujeni kanssa pysty/jaksa kauheasti touhuta lasten kanssa, joten musta on kaikille parempi, että ovat osan päivää päiväkodissa.

Liikkumisesta. Mä kans kateellisena luen, miten toiset vielä touhuaa ja ulkoilee lasten kanssa. Koitan välillä pihalla tehdä lumitöitä tai käydä kävelyllä, mutta sitten loppupäivän oon niin kipeä, ettei paljon muuta pysty kuin maata sohvalla. Karoannan tavoin salilla käyminen tuntuukin parhaalta liikkumisvaihtoehdolta. Siellä teen, mitä vielä koen pystyväni ja suht pienillä painoilla. Auttaa ainakin hartioiden ja selän jumitukseen.

Yöt on kans täällä aika katkonaisia. Kyljen kääntäminen ei enää käy ihan tuosta noin vain. Lonkat on painuneet kyljellä nukkuessa jo pitemmän aikaa, mutta nyt parina yönä on ollut sellainen lonkkasärky, että on joutunut ottamaan panadolia, että pystyy nukkumaan.

Nanna kyseli sairaalavaatteista. Kyllä ne synnärilläkin on niitä samoja kamalia kaapuyöpaitoja kuin muillakin osastoilla, enkä minä ainakaan sellaisessa pysty nukkumaan. Siksi lähtee mukaan joitain omia vaatteita.

Piikunen 34+2
 
Onnea Soonfab:heart:

Kaz: nivussärky mullakin oli loppuvaiheessa. Vasen taive meinas lähteä alta ja sairaalassa kun kivut tulivat takaisin, se jäi lukkoon. Vieläkin jousun könkkäämään. Sain tramalia kotiin, eikä auttanut kipuihin. Tavallinen burana auttoi. Tänään eka pv kun melkein normaalisti kävelen. Ma iltaan asti kävelin kaksinkerroin :)

Omppulimu: Limatulppa on juurikin tuollaista. Ja sit se voi olla myös veristä ja paksua klönttiä.

Nopponen: Ulkoilua odotellessa. Hetki vielä menee. Eilen sairaalasta päästessä oltiin JO 2015g !!!

Uusille tervetuloa !!

Pepper: Hyvinkään sairaalan käytäntö on ensin kotiloma ja sitten kotiutus. Lääkäri meinas ensin kotiuttaa vasta tänään, että oltais la ja su lomailtu kotona, mut mie pistin hanttiin !! Mokomaa ravaamista ollu muutenkin. Eli päästiin sit eilen niinkuin toivottiin.

Eka yö kotona takana ja ah, niin ihanaa ja helppoa. Huomenna labra ja lastenlääkäri Hyvinkäällä ja pe eka neuvola tytöllä !!

Onko kenelläkään hajua, onko keskosen kastejuhla sallittua pitää myöhemmin? Täähän hukkuu parin kk iässä mekkoon kuin mekkoon vielä!!:LOL:

Zuza ja kirppu tänään 13 vrk
 
Hei ja anteeksi että taas häiritsen :(

Huoli on kova...missä on Sintu???? Eikö kukaan tiedä?! Kirjoitellut viimeksi joulukuussa!
Niin siis olen Sintun tarinaa taustalla seurannut jokusen vuoden ja myötäelänyt iloissa ja suruissa.
Terveisin itsekkin hoidoilla raskautunut ja lapsen onnellisesti myös syliinsä saanut :heart:
 
Sintusta ei ole minulla ainakaan mitään tietoa, ihmetellyt itsekin minne on hävinnyt…

Rena onneksi se vauva ei vielä kodista ymmärrä, hänelle tärkeää on vaan omat vanhemmat, syli, maito ja kuiva vaippa. :)
Toivottavasti pääsette kuitenkin pian uuteen kotiin!

Greentea täällä ei ainakaan ole synnytystapa-arviota, ellei ole jotain epänormaalia raskaudenkulussa. Mutta soittelepa neuvolaan jos askarruttaa!

SaHi kiva että pääsit tarakastukseen ja kaikki oli hyvin! :) Toivottavasti kivut ei toistu.

Piikunen hyvä tietää noista vaatteista, otanpa siis minäkin omat mukaan.

Joo siis julkisissa kulkeminen, ai että mua ottaa kans välillä päähän!! Mä kuljen aika paljon ite metrolla ja bussilla, ja monesti ruuhka-aikaan niin, että on kaikki penkit täynnä. Eikä puhettakaan, että kukaan olis koskaan tarjonnut istumapaikkaansa mulle. Edes niiltä penkeiltä, jotka on varattu vanhuksille ja raskaana oleville. Siellä istuu tyytyväisenä hyvinki terveen näköstä porukkaa ja ite siinä jalat hyytelönä ja rikki vaikkapa päivän shoppailujen jälkeen seison käytävällä. :mad: Sieltä luon sitten murhaavia katseita niihin röyhkimyksiin. ;)

Otin äsken itseäni niskasta ja lähdin lenkille koirien kanssa. En oo pitkään aikaan tehnyt varsinaisia lenkkejä kun mahassa alkoi jo rv 20 paikkeilla kamalat viiltävät kivut ja napakat supistukset kävellessä, ja nyt on ne liitoskivutkin riesana. No, oli kuitenkin niin kiva ilma ja mukavaa ulkoilla pitkästä aikaa, että kaikista vihlonnoista ja kivuista huolimatta kävelin loppupeleissä tunnin lenkin. Ajattelin myös että näillä viikoilla saiskin jo ruveta kunnolla supistelemaan, että kypsyis paikat! Ja ah, olipas kivaa. Saa nähä kuinka paljon kolottaa paikkoja illalla…

Nyt ruokaa laittamaan! :p

Nanna ja edelleen 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Ja lisää vauvoja!!!

Paljon Onnea Sannamarylle Prinsessasta :flower:

Ja Paljon Onnea Soonfabille Prinssistä ja Prinsessasta :flower:

Joka kerta kun nää sivut avaa niin on ihan jännityksessä että onko tullu vauvauutisia :) vaikkei vielä ees maaliskuussa olla.

Antaa toivoa että itekkin jossain vaiheessa...olo ja vaivat ja huonosti nukutut yöt alkaa olla jo sitä luokkaa olisin valmis jo vauvautumaan. Mutta vielä ku ens viikkoon jaksais niin olis täysiaikainen..tosin että eihän se tietenkään sillon tuu kun haluais ja olis ite valmis...

Näillä miettein...

Aippa3 ja Pähkinä 35+6
 
Soonfab Paljon onnea kaksosista! :flower::flower:

Vaatteiden silittäminen En silitä! :D esikoiselle aikoinaan silitin vaatteet odottamaan häntä, mut hänen syntymän jälkeen en ole vaatteita silittänyt kuin juhliin..

Maitoa tulee muutama tippa puristamalla, muuten en ole huomannut tulevan.

Nallu ja pikkuveli 37+2
 
Meidän esikoisen ristiäiset meni yli 2 kuukauden päähän syntymästä. Ekat ristiäiset jouduttiin perumaan, kun mulle tuli rintapaise ja jouduin sairaalaan perjantaina, ku lauantaina olis ollu juhlat. Ja sitten pappi oli niin kiireinen, et meni lähemmäs 3 kuukautta et oli juhlat. Kela-korttiakaan ei saatu, pappi möhli jotain. Tajusin vasta, ku esikoinen lähemmäs puol vuotta, et hei, eihän meillä ole Kela-korttia, jos tyttö sairastuisi.

Silityksestä en todellakaan! Esikoiselle silitin ekat vaatteet, enkä rumpukuivannu. Mut aika nopeesti se jäi. Kaikki vaan kuivausrumpuun. Siel tulee pehmeetä pyykkiä.

Maitoa mullakin tulee puristamalla muutama tippa.
 
Tuplaonnittelut Soonfabille :flower::heart:!

Maidon pumppaamisesta oli puhetta. Olen käsittänyt, että ne ensimmäiset, tärkeät ja ravitsevat tipat maitoa tulevat vasta synnytyksen jälkeen, istukan irrottua. Eli vaikka maitoa valuisi, lypsäisi tai esimerkiksi imettäisi vielä toista lasta, niin vauva saa kyllä synnyttyään ternimaitoa, jonka tuotanto siis vasta tuolloin käynnistyy. Tärkeää ensimaitoa ei voi siis vahingossa hukata, vaikka aloittaisi pumppaamisen ennen synnytystä. Se, onko etukäteen pumppailusta mitään hyötyä, onkin sitten eri asia. Itse ajattelin, että kun esikoisen kanssa maito nousi hitaasti ja vähäisenlaisesti, niin olisikohan etukäteen pumppailusta apua tähän. Ja kuulemma tosiaan voi auttaa synnytyksen käynnistymisessä. Jos maitoa tulisi etukäteen kovasti, niin sitähän voi pakastaa (säilyy sen 3 kk) ja antaa vauvalle sitten myöhemmin pullosta.

Raskaudesta nauttimisesta. Nämä on näitä lausahduksia, jotka menee samaan kategoriaan tulee, jos on tullakseen, kyllähän teillä on vielä aikaa, kun olette niin nuoria, yksikään vauva ei ole kohtuun jäänyt jne kanssa. Kun jotain pitää sanoa, niin sanotaan sitten "lohduttavia" latteuksia, jotka päivittäin kuultuna vain lisäävät ärsytystä! Eihän kukaan niitä pahalla sano, mutta ei niistä kyllä vastaanottajalle mitään helpotustakaan ole. Vaikka itselläni ei varsinaisesti mitään kamalaa vaivaa olekaan, niin mieluummin saisin jo vauvan kainaloon, kuin o d o t t a i s i n näitä viimeisiä viikkoja!

SaHi80 hienoa, että vauva on oikein päin!

Käynnistyksen kesto riippuu varmasti hirveästi lähtötilanteesta, viikoista ja käynnistyksen syystä. Etuajassa käynnistetyt synnytykset kestävät useasti pitempään, samoin silloin, jos tilanne on täysin epäkypsä. Paitsi SaHilla80 oli kyllä todella kannustavat kokemukset tästäkin! Kyllähän ne varoittelevat synnärillä, että varsinkin ensisynnyttäjillä käynnistyksessä voi mennä useampikin päivä. Itselläni kuitenkin meni todella nopeasti, käynnistettiin tableteilla 41+6, eivät saaneet aikaan mitään varsinaisia supistuksia, mutta kun lähtötilanne oli sen verran hyvä (kanava hävinnyt, 1-2 cm auki), päästiin kalvoja puhkomaan ilman niitäkin. Ja tästä 4-5 h ja vauva oli ulkona! Vaikka käynnistyksestä jäi hyvä mieli, toivoisin tällä kertaa itsestään käynnistyvää synnytystä.

Zuza ihanaa, että saitte kirpun kotiin! :)

Julkisilla kulkemisesta itselläni on pari todella positiivista kokemusta viime päiviltä. Nimittäin minulle on tarjottu oikein istumapaikkaa varta vasten ja joka kerta tarjoaja on ollut nuori mies! Kyllä siitä vaan tulee hyvä mieli. Osaan kyllä olla tarvittaessa kunnon marttyyrikin ja lunastaa paikkani myös väkisin :LOL: :saint:

Maanantain jatkoja kaikille!

kwaidan ja Puh 36+5
 
Neuvolakuulumisia: kaikki rutiiniasiat kohdallaan, hb edelleen vähän matala mutta minkäs sille mahtaa, rautaa syön ja hb nousee sitten kun nousee.

Mielenkiintoista oli, että vauva on kuulemma nyt tosi alhaalla, ja terkkari, joka tekee toisinaan vuoroja myös synnärillä, oli sitä mieltä, että kun tämä lähtee tulemaan niin se sitten tulee ja nopeasti. Edellisen synnytyksen kesto oli luokkaa 2 tuntia, josta viimeinen vartti ponnistusta. Jos tämä on vielä nopeampi, niin paljon ei kyllä ole kotona aikaa hiuksia kammata kun lähdön hetki koittaa, synnärille siirtymiseen kun kuluu aikaa 20-30min, jos auto on pihassa..

Vähän kävi mietityttämään, että mihinhän saakka sitä ehditään ennen kuin vauva on maailmassa, sitten kun hän päättää lähteä tulemaan =)

Posteljooni 38+2
 
Hurjasti onnea Soonfabille tuplaonnesta :)

Neuvolakuulumisia tältä päivältä:
37+1
- painoa 350g/vk
- sf 31
- pissaa ja hb ei otettu, syke, liikeet ja verenpaine hyvät, streptokokkinäyte negat.
- rt ja vauva on kuulemma kiinnittynyt, ei saanut päätä liikutettua juuri ollenkaan. Näköjään neidin porailut on tuottaneet tulosta :) voi kun tämä syntyisi ajoissa!!!

Ensiviikolla terkkari tekee jonkunlainen painoarvion vauvalle. Tuo sf kasvaa tasaisesti mutta on vähän normikäyrän alapuolella kokoajan, eli vauvan isoa kokoa en pelkää.

Niin ja tänään ostin elämäni ekan paketin pikkuhousunsuojia, sen verran tuota valkkaria on.

dania & ja lähtökuoppiin asettunut prinsessa :heart: 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
Posteljooni hui kun sulla on ollut nopea synnytys! :O Hiuksien kampaamisesta tuli mieleen että nyt olen yrittänyt selkärankaani iskostaa sen että synnytyksessä pidän tukan sitten tiukalla nutturalla :D Viimeksi oli tukka auki ja voi hyvänen aika kun se oli NIIN takussa synnytyksen jälkeen. Oli kova työ saada harjattua "rastatukka" auki suihkussakäynnin yhteydessä vaikka oli hoitoaineet ym käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: Posteljooni

Yhteistyössä