*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

mam: onpa huikeen iso vatsa jo! Miulla on siis ihan mini vielä verrattuna siun, vaikka tää omakin tuntuu jo isolta!
Miulla on juuri toisenlainen kokemus, tämä vatsa tuntuu olevan ylempänä kun aiemmat :0
Täällä on myös kolmisen kiloa noussut paino ekasta mittauksesta, 66kg näyttäs vaaka. Tosin jossain vaiheessa se paino tippukin muutaman kilon mutta nyt on hyvin tullut lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Hei. täällä olis yksi uusi äityli liittymässä joukkoonne.:wave:
pepper83--29-v.--4.lapsi--ps ja laskettuaika olis 26.3
melkoisen yllätyksen tämä pienokainen teki meille. kuopuksen ja tämän ikäeroksi tulee vain vähän päälle vuosi. kuopus on tällä hetkellä melkein 7kk. häntä kun kesti tehä parisen vuotta nii sain miehelle puhuttua jos ei mitään ehkäisyä tällä kertaa käytetä sekoittamaan hormooneja jos vaik tärppäis vähän nopeammin, no joo tärppäshän se.:whistle: alussa tunteet heitti kyllä laidasta laitaan kun mietti miten ihmeessä sitä tulee pärjää kahden pienen kanssa, mutta on tästä tullut jo nii rakas.:heart:
tää tulee olemaan meidän viimeinen muksu, isäntä on tehnyt sen kyl nii selväks et yritän täs nyt nauttia kiireisen arjen keskellä viimeisestä raskaudestani ja tänne kun kirjoittelee nii ehkä pysyn paremmin viikoissakin mukana. paljon olen viime kuulta käynyt jo lukemassa juttujanne.:)

ikäeroa lapsille tulee; tyttö, esikoinen on silloin 7v., poika 5v. kuopus poikamme 1v. ettei enää tarvise miettiä mihin aika kuluis päivissä.:rolleyes:

rakenneultra on 2.11. en osaa päättää otetaanko sukupuoli selville vai annettaisko viimosen olla ylläri...

pepper& ylläri :heart: 14+6
 
Voi kai sen iän päivittää, vaikka vanhimmasta päästä ollaan :)
eli 38 v (vielä kyllä 37, mutta täytän 3 viikon päästä)

Sairaalankin saa laittaa K-SKS

Ikäeroksi lapsille tulee 8 vuotta esikoiseen ja vajaa 3 vuotta tämänhetkiseen kuopukseen.

Nimiä ei ole paljon mietitty, yleensä olen vähän ennen synnytystä tehnyt miehelle ehdotuksia, joista hän on jonkun hyväksynyt. :) Nyt kyllä sanoi, että hän saa päättää tällä kertaa ja jos on tyttö niin siitä tulee Hintriikka... :) Ehkä me mietitään tätä vielä...

Katsu ja Hippu 14+5
 
Kiitos uudesta pinosta Nallu!

Mulle voi päivittää 13.3.2013 kwaidan -- 2. lapsi -- Kät/H -- 29 v.

Synnärin muutos, eli sovin tuossa hyvän kätilöystäväni kanssa, että hakeudumme hänen asiakkaikseen Kätilöopiston Haikaranpesään, mikäli mitään estettä tälle ei raskauden edetessä ilmene.

Täällä muuten kaikki ihan samalla mallilla. Tervetuloa uudet :flower:

kwaidan ja Puh 16+5

*muoks* Niin, ja ikäeroa lapsille tulee noin 2 v 8 kk.
 
Viimeksi muokattu:
Iän 33v voi päivittää minullekin. Mä olen myös vähän iäkkäämpi ensisynnyttäjä. Ristiäiset olisi kiva pitää omana 34v synttäripäivänä, mutta jos vauva menee kovin yliaikaiseksi niin silloin tulee liian nopsaan :).

Koirien kanssa ulkoilusta: suosittelen kaikille Icebug-kenkiä! ICEBUG
Mä sijoitin Kallax-malliin viime syksynä, koska noita kehuttiin koirapalstalla kovasti ja olen kaatunut koirien kanssa pari kertaa aika pahasti. Viime talven perusteella voin sanoa, että bugit ovat aivan loistavat!

Nyt tulee vielä kovempaan tarpeeseen, kun asutaan rinteessä ja mulla tulee olemaan iso maha. Ihan sama mihin talolta lähtee niin on aina ylä- tai alamäki ja talvella varmasti ihan h*lvettiä jos huoltoyhtiö tippaakaan luistaa hiekoituksista.

Maha on ottanut nyt kasvuspurtin viikon sisällä ja mieskin sanoi eilen vähän järkyttyneenä, että onpa se iso :LOL:. Kohta alkaa näkyä jo tuntemattomille asti. Maha on noussut ylemmäs ja aiheuttaa puristusta / pientä hengeahdistusta kylkiluiden kohdalla. Ihan kuin joku istuisi alimpien kylkiluiden päällä. Varsinkin täydellä vatsalla on tukala olo ja autossa olen joutunut kallistamaan penkkiä puolimakaavaan asentoon ym. Pitää huomenna kysäistä neuvolassa, että onko tämä ihan ok.

17+3
 
Kiitos Nallu uudesta pinosta. :)

Minullekkin voi päivittää Nopponen --28v. -- 2. lapsi -- OAS

Nimistä: Tytölle olisi jo sopiva nimi tiedossa... pojalle kans ehdotus, mut se ei tunnu viel niin "varmalta" et jos poika tulee niin saattaapi vaihtua ennen ristiäisiä. mut synnytyssairaalaan on nyt sit tiedossa ku hätäkasteeseen kysyvät.

(.) Täällä oli neuvola kans tänään. Kaikki mittaukset ok. Otettiin ekaa kertaa jo kohdun korkeus mittaus (vai mikäs sf-mitta sen nyt on....?). Mulla oli 17. Onko muilla mitattu jo sitä vatsan päältä? Doplerilla kuunneltiin syke, mut liukas liikkeinen kaveri on ja aina liikahti pois alta. :) Supparit on tasoittunu levon myötä, mutta eivät suinkaan loppuneet... Joten saikulla jatketaan, huomen aamulla saan tietää kuinka pitkään lääkäri kirjoittaa ku th soittaa aamusta. Toisaalta on ihana ku saikkua antoivat, selkä on vaivannut supistusten ohella ja jos töihin oisin joutunu olisin tod. näköisesti pelännyt koko ajan et milloin taas alkaa supistaan niin kovasti et lähtö pian tulee ... Joten nyt iisisti, otetaan loman kannalta. :) Tosin kelan s.lomarahallehan sitä joutuu ennen pitkää jos näin jatkuu mut mieluummin se kun synnytys näillä viikoilla ja sen jälkeinen itsesyyllistys kun ei tajunnut relata rahan takia vaikka keho sitä yritti kertoa... Mut muuten siis kaikki ok, kunhan supparit pysyy minimissä (niitä tulee päivittäin jonkinverran vaikka kuinka ottaa rennosti, tosin nyt ei niin kipeinä) ja sais tuon alaselän vertymään. Vaivaako muilla jo lonkat? niinku ne ois löystyny jo kovastikin... Mulla on sellaisiakin tuntemuksia ja th sano et toissynnyttäjällä voi hyvinkin jo nyt puolenvälin lähellä löystyä paikat kovastikin, siitä varmaan selän kipuilukin johtuu, vaikka töissä ei oo tarvinnu viime päivinä vääntää...

Rakenneultraan 2viikkoa. :)

Nopponen 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Nuo vois olla kivat Niittyvilla, nuo Icebugit, paneutunen asiaan lähempänä talvea. En haluis vielä ajatell aniitä 30 asteen pakkasia täällä:kieh:

Kaitpa sitä itekin voisin lisätä, että 13.3, Nippatäti, 23 v, 1. lapsi, PKks

Me tiietään jo nimet sekä tytölle, että pojalle. Pojan nimi on minun isän nimi, kun isiä harmitti, että sukunimen vaihdan pois :D

Miulla on Nopponen kanssa tämä selkä ja vasen lonkka edelleen vaivannut. Tuntuu että vaan pahenee koko ajan. Iltaisin on lähes mahdotonta sängystä kävellä vessaan. Nyt on jotenkin mennyt selkä notkolle kanssa ja koko alaselkä on hiton kipeä. Tukivyön huusin netistä itselleni, toivon että auttaisi. Oon huomannu, että mitä pitempiä lenkkejä kävelen, sitä enemmän selkä menee jumiin ja alkaa lonkkaan vihlomaan:(

Muistakaa hemmotella itseänne ja pitää itsestänne huolta!

Nippa ja Paavo 17+2
 
Mulle vois päivittää tuon lasketun ajankin oikeaksi :)
21.3, Toiveikas84, 28v, 2.lapsi, TAYS

Nimistä Tytolle on jo kaksi etunimeä keksittynä joista varmasti jompi kumpi tullaan antamaan jos vaan tyttö meille tulee. Pojan nimi on kyllä mietinnässä vielä. Hieman teettää hankaluutta löytää sellainen joka sopii esikoisen nimen kanssa. Toiset nimet me otetaan suvusta kuten esikoisenkin kohdalla.

Komeita masuja monella :) Oma vauvamasu ei kyllä vielä ole sille tullut vararenkaan ansiosta.

(.) Ensimmäiset liikkeet tunsin juuri äsken (tai niin ainakin uskon), hentoa kuplintaa alavatsalla :heart: Perjantaina sain soiton neuvolasta ja sokerirasituksen tunnin arvo heitti hieman. Kyllä nyt harmittaa! Keskiviikkona saan sitten neuvolakäynnillä kotiin mittauslaitteet että saan sitten itse seurailla arvoja. Luulen että tarkkaamalla ruokavaliota saan tuon arvon hyväksi. Toki mitä on kaveriin uskominen niin nyt saan tuon diagnosin vuoksi unohtaa mm. polikliinisen synnytyksen ja vauvan vakuutuksen ottamisen raskausaikana :/
 
Nyt olikin paljon päivitettävää. Toivottavasti kaikilla meni oikein tiedot :)

Lapsiluvusta Vähän haikeaa on ajatella, että tämä olisi viimeinen raskaus ja viimeinen vauva. Mitään lapsilukua ei ole lyöty lukkoon, mutta luultavasti muutama vuosi saa vierähtää ennen kuin kolmatta harkitaan.

Mullakin olis huomenna neuvola. Sitten odotellaankin rakenneultraa seuraavaksi.

Nallu 17+2
 
Iltoja!

Täällä on mieletön aivoriihi menossa. Me mietitään siskoni, lapsen tulevan kummitätin, kanssa lapselle sopivia nimiä. Pojalle olis niin helppo ku haluan siihen nimeen mukaan miehen edesmenneen isän nimet Teuvo Juhani) joten ainoastaan etunimi eli kutsumanimi puuttuis, mut tytölle ei oo mitään ideioita ollu ku en suvun puolelta keksi mitään hyvii yhdistelmii ni heitellään vähän päästä sen mukaan mikä kuulostaa hyvältä. Sisko haluais koittaa omia nimiään lapselle, ja niistä on tullu kyl aika ihania yhdistelmiä ku käytössä on Maija ja Elina. Mies on kyl kans ihan mukana näissä, se on jo lämmenny muutamalle nimelle :)
Onhan tää vähän aikaista mut aika kuluu nopeasti ja sit tulee paniikki loppuvaiheessa keksii hyvii nimii, ni mieluummin kerää niitä tässä matkan varrella sopivasti varastoon ja niistä voi sit plokata meille miellyttävimmät.

Sairaslomalle jouduin sit kuitenki niin ku pelkäsinki. Verenpaineet mulla ollu nyt tosi alhaiset mut tänä aamuna vedin pohjalukemat: 88/59. Oli ihan kamalaan tuskaa mennä bussilla töihin ku silmissä pimeni jo puolivälissä matkaa ja ku bussi jätti mut sairaalan oven eteen, menin heti työkaverin huoneeseen puoliks tajuttomana, sit lähti jalat alta. Siitä sit mut saatettiin samantien taksiin ja kotiin. Kaikki tämä ennen kuin kello oli edes ehtinyt lyödä seitsemää aamulla. Koko viikko sairaslomaa eikä saa rasittaa. Ikävä juttu vaan ku salmiakki ei oikeen maistu vaik se auttais näihin paineisiin :/ täytyy vaa lepäillä kunnolla koko viikon ajan. Onneks mies on kotona ni voi sit tarvittaessa viedä mua ku yksin en uskalla lähtee esim. ajamaan tms, ettei vaan taju lähde. Et tällaisia kuulumisia tänne.

Ai niin, yllä mainittu tuleva kummitäti osti MAAILMAN IHANIMMAN toppahaalarin vauvalle, tässä kuva:
 
Kiitti Nallu uudesta pinosta ja päivityksistä!

Lapsille tulee ikäeroa 2v 5kk.

Nopponen mä olen tänään alkanut kärsiä alaselkä- ja lonkkasäryistä. Ihmettelin, mitä tämä on ja ehdin jopa huolestua. Tämä on enemmänkin jomotusta/pakotusta kuin kipua, joten vielä tilanne ei ole paha. Toivottavasti ei kipeydy lisää. Viime raskaudessa oli iskiaskipuja, niitä ei ole vielä tullut.

Supistuksista Nopponen onko sun helppo tunnistaa supistukset? Mulla ne alkoi vajaa viikko sitten. En kuitenkaan aina tunnista milloin vauva nousee pintaan ja milloin on supistus. Kävin viime viikolla supistusten takia päivystyksessä. Onneks muutoksia ei ollut tapahtunut kohdunkaulan pituudessa. Uusi lääkäriaika kuitenkin ens ma, koska supistukset ovat alkaneet. Saikusta ei ole ollut puhetta, mutta kohta pyyden sitä itse, jos en muuten saa. Huoli on nyt joka tapauksessa suuri. En viimeksikään osannut ennustaa synnytystä, joten miten osaan nyt erottaa, että pitää mennä lääkäriin. Pe otettiin virtsanäyte ja se lähti jatkoviljelyyn. Ilmeisesti jotain epäilyä on. En osaa tästä huolestua, koska ajattelin, ettei sieltä kovin vakavaa voi löytyä. Kaikkea pientä ja vähän isompaa huolta on ollut tässä raskaudessa. Kunpa saisin pitää lasta vatsassa mahdollisismman pitkään, ja lapsi olisi terve.

Hyviä vointeja äidit!
 
Minx82: Mulla kans lonkkasärky on enemmänkin jomottavaa... välillä sit liikkeessä tulee kuin sähköisku oikeaan jalkaan... eli jollain lailla siis iskias myös yrittää. Mulle lääkäri sanoi jo kuukausi sitte et ku selkä on vaivannu jo ennen raskauttakin jonkinverran raskaan osastotyön ohella, nyt raskaana se tulee vaivaamaan paljon helpommin kun paikat löystyneet ja tukilihakset ei tue selkää samalla tavoin. Tällöin ei myöskään saisi rasittaa selkää kivuista huolimatta kun saattaa pian aiheuttaa jopa jotain "pysyvää" vammaa jos kovin repii ja tukiranka ja kaikki mitä siellä alaselässä nyt onkin pettää. Ei oo kiva raskauden jälkeen sit alkaa miettiin alan vaihtoa ja kärsiä jatkuvista selkäsäryistä. Näin ei siis välttämättä käy, mut jos ei tajua levätä niin helpommin ku silloin ku on "normitilassa". Mitä työtä teet? Onko työ fyysistä? Jos kivut pahenee ja supistuksia tulee päivittäin kysyisin sinuna saikkua kiireesti...
Supistukset kyllä tunnen selvästi. Vauvan kohoamiset tuntuu jos makaan selälläni hyvin pienenä paineen tunteena alavatsalla, näitä en miellä supistuksiksi, kohtu vaan liikuskelee kun siellä alla mönkii jokin... :) Mut supparit tulee asenosta huolimatta, yleensä rasituksen jälkeen levossa vasta ku istunut alas tai mennyt pötkölleen. Silloin koko vatsa kovettuu kovaksi ja kipu on sen verran jo minulla kovaa et makaan ihan paikoillani sen ajan, kellosta pystyn katsomaan keston, yleensä max 30s jos oon tehny vahingossa liikaa hommia mitä ois saanu... : / Kipu tuntuu eniten just tuolla kohdun suulla mikä ei tietenkään ole hyvä merkki... Onneksi viel ei ainakaan oo paikat reagoinu. Ja nyt saikkuilun myötä supistukset on vähentyneet ihan minimiin. Päivittäin tulee jonkinmoisia supistuksia mut osa niistä on kivuttomia harjoitussupistuksia, mitkä on ihan normaalia tässä vaiheessa jo... Saattaa mennä pari päivääkin ettei kivuliaita ees tuu ku ei rehki liikaa. Mut heti ku ajattelee et kyllä mä nyt tän homman skulaan ni ne tulee takas. Ja siis kipu ei tietenkään oo ihan maksimin luokkaa mitä sit ennen synnytystä, mut sen verran et joudut jäämään odottaan paikoilleen et ne menee ohi... Mut ota tosissaan ne supistukset, ettei sit yhtäkkiä käy mitään peruuttamatonta. Ja sit seki et jos kovin paikat ehtii pehmitä ei oo yhtään kiva ku määräävät loppu ajaksi vuodelepoon. Siks ite ainaki otan nyt niin rauhallisesti ku pystyn et tää raskaus menee loppuun saakka ja et saan tehdä asioita loppuun saakka rauhalliseen omaan tahtiini. Mulle ois katastrofi jos joutuisin niinku mun työkaveri viikoiksi sairaalaan makaan, esikoinen ja ukko kotona, kuolisin ikävään ja tylsyyteen ja varmaan saisin jonku masennuksen... :( Siinäpä stooria minusta. :) Arvelin vaan kertoa omat tuntemukseni asiasta. Ite ainaki podin saikusta viime viikon huonoa omaatuntoa kunnes havahduin kahteen niin kipeään suppariin et enää ei hävetä!

Nopponen 18+3
 
Tervetuloa Pepper (ja olikos muita uusia...?) :wave:

Hienoa Nopponen että sait saikkua. Ymmärtääkseni aika herkästi kuitenkin antavat raskaana oleville jos on supistuksia ja raskas työ.

Voimia kaikille supistusten ja kipujen kanssa kamppaileville!

Ihania masuja teillä! :heart:

Ikäeroa tulee lapsille 2v7kk.

Onpas sinulla Tigerina hurjan alhaiset paineet, toivottavasti lepo auttaa!

Toiveikas Me ainakin saatiin vakuutus ennen vauvan syntymää vaikka minulla oli jo todettu raskausdiabetes. En kyllä muista kysyttiinkö sitä edes vakuutusyhtiössä. Tuo polikliininen synnytys ei varmaan onnistu koska vauvan verensokereita seurataan parin päivän ajan synnytyksen jälkeen... :( Toivottavasti rd pysyy kurissa rupokavaliolla, minua otti aivoon lähinnä se jatkuva mittailu ja kello kaulassa eläminen. Monesti kyllä unohtu mittailut ja eihän nuo neuvolassa hirveesti läksyttäny...

(.) Vauva piti aamuyöstä melkoiset mylläykset kun menin nukkumaan iltavuoron jälkeen. Liikkeitä tuntui varmaan 10 minuutin ajan! :heart: Mutta mahan päälle ei vielä tuntunut, minulla istukka edessä et varmaan sekin vaikuttaa. Rakenneultraan vielä kaksi viikkoa, odottavan aika on pitkä...

Särö 18+4
 
Liikkeet oon jo aika varma, että olen tuntenut liikkeitä. Eilen ennen nukahtamista tökin mahaani niin pari muljahdusta sain vastaukseksi. Vaikka tunnen ne selkeästi niin heti liikkeiden loputtua ajattelen, että tunsinkohan mä oikein :D

Aamulla oksensin toisen kerran tässä raskaudessa. Pahaa oloa ei enää ole mut yhtäkkiä vaan oksetti. Samalla sitten supisteli ja esikoinen taputtaa vieressä selkää "ei hätää, ei hätää äiti" :D

Ja sitten vielä neuvolakuulumiset aamulta:

Hb 119
Proteiini/Glukoosi -/-
Verenpaine 147/79
Painon muutos/vko +284g (yhteensä painoa tullut 3,5kg)
Sykkeet +153
Liikkeet +/- (neuvolan täti oli kyllä sitä mieltä, etten liikkeitä kuvittele kun oli niin vilkas vauva masussa)

Huomenna on ylimääräinen lääkäriaika päänsäryn ja korkean yläpaineen takia.

17+3
 
Minun neuvolakuulumiseni tältä päivältä:

- Paino oli noussut 600g viime punnituksesta ja painonnousu +156g/vko.
Painoa on tullut koko raskauden aikana 350g, koska aluksi paino laski lähtötilanteesta.

- Hb 140
- RR 127/85

- Sikiön sydämensyke 148/min. Pikkuinen liikuskeli kovasti sydänäänien kuuntelun aikana ja välillä kuului dopplerista todella kovia "tömähdyksiä". Terkkari sanoi näiden olevan vauvan potkuja ja saatoin ne ajoittain jopa tunteakkin.
Varmaankin viikon sisällä alan tuntemaan liikkeet muutenkin. :heart:

Sintu74 & masukki 17+6... huomenna poksuu. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nopponen kiitos, että jaoit kokemuksiasi :) Kiva kuulla, että saikulle jääminen ei enää tunnu niin pahalta. Mulla ei ole selkä tai mikään muukaan paikka reistaillut aiemmin, jos ei lasketa viime raskauden iskiaskipua. Työkään ei ole fyysisesti raskasta. Olen tosin vain muutaman päivän viikosta töissä ja loput kotona 2v:n kanssa. Se on fyysisesti raskaampaa, mutta nostoja ei tarvitse tehdä montaa päivässä, jos ollenkaan. En oikein osaa yhdistää supistuksia mihinkään, se tässä vaikeaa onkin. En tee mitään erityisen raskasta, ihan tavallisia kotiaskareita ja kävelyä. Mulla supistukset eivät onneksi ole olleet erityisen kipeitä, mutta tuntuvat kurjilta. Tosin viime synnytyksessäkään ne eivät olleet erityisen kipeitä eli vielä suuremmalla syyllä pitäisi olla varovainen.
Olen huomisen kotona ja vien lapsen hoitoon. Teen perjantaina mahdollisesti saman. Aion myös ens viikolla viedä, vaikka olis lapsen vapaapäivä. Kurjalta tuntuu, mutta tässä tilanteessa on pakko. Olen vain sen verran tunnollinen, että saikkupäivät tuntuvat vaikeilta. Onneksi töissä tietävät tilanteesta ja ovat varsin ymmärtäväisiä. Työt kuitenkin kaatuvat mun päälle, mikä vaikeuttaa saikulle jäämistä. En myöskään halua asiakkaille tätä, mutta nyt ei voi ajatella muita. Tilanne vain on niin stressaava :(

Nimiä ollaan vähän yritetty miettiä, mutta vielä ei ole montaa ehdotusta tullut.

Toinen neuvola oli tänään. Kaikki vaikuttaisi toistaiseksi olevan ok:sti paitsi hemoglobiini alle 115. En ole innoissani aloittamassa rautalisiä, mutta kai se pitää. Painoa tulut 300g raskauden alusta. Supistusten takia lähete labraan.

Minx82 17+5
 
Musteneeko teillä muilla silmissä tai alkaa näkyä pilkkuja? Mie mietin että onkohan verenpaineet vai hemppari vai mikä nyt kun ihan vetämätön olo jo toista viikkoa, lenkilläkin tuntuu ettei jaksa laittaa jalkaa toisen etteen. Pitäs varmaan oikeesti mennä neuvolaan mittauksiin, mutta kun ei jaksa :D
 
Masut näyttää teillä jo ihanilta, jotka kuvan ootte laittaneet. :) Kävin hakemas eilen mammahousut, vaikka housut menee vielä hyvin jalkaan, iltaa kohti toki tuntuu puristavan ikävästi.

Täällä tälläinen riesa kuin silmätulehdus, silmä täysin verestävänä punainen kauttaaltaa ja paisunut niin, että näyttän ihan nekkuun saaneelta. :( Kävin eilen tk lääkärissä, joka määräsi fucithalmicia, se kun käy raskaana oleville, muista lääkkeistä ei lähdetty edes keskustelemaan, koska ne voivat aiheuttaa sikiiölle jotain, eikä riskiä voida ottaa. Mutta kymmeniä silmätulehduksia sairastaneena tiedän, ettei tuolla lääkkeellä ole mitään hyötyä tähän tulehdukseen, joten soitin tälle päivää ajan yksityiselle silmälääkärille. Pelottaa nyt, että mitä myrkkyjä saan ja aiheuttavatko ne kääpiölle jotain. :( Ajattelin soittaa teratologiseen ja varmistaa vielä lääkkeidein sopivuuden. Mutta kumpi pahempi, se, että tämä tulehdus menee vain pahemmaksi niinkuin aina ennenkin ja tarvii todella vahvat lääkkeet ja leikkauksen vai se, että saattaa olla joku pieni riski, että sikiölle voi tulla jotain. Hirveän vaikeita asioita, kun lääkkeitä en haluaisi raskausaikana käyttää. :(

minttu ja kääpiö 17+1
 
minttu_89, minä sairastin edellisesä raskaudessa 2-3 värikalvontulehdusta (iriittiä). tähän sain mustuaista laajentaiva tippoja sekä kaksi erilaista kortisonivalmistetta, tippoja nekin. lääkärin mukaan näistä ei ollut haittaa sikiölle. piti vain muistaa painaa kyynelkanavaa hetki tippojen laittamisen jälkeen jotta lääkeaina ei kulkeutuisi elimistöön. silmätipat ovat kuitenkin hyvin paikallisia lääkkeitä, toista on esim. jotkut pillerit. ja siis terve tyttö syntyi =). itse käyn kuitenkin aina yksityisessä silmäsairaalassa tai -lääkärissä.
 

Yhteistyössä