*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Ajattelin tulla kertomaan että hengissä ollaan, noin suurinpiirtein.

Tämä on nyt sitten täysin omanapaista vuodatusta, mutta johonkin on pakko saada purkaa.

Ihan ensin tämä jo jonkin aikaa vaakalaudalla ollut parisuhde päättyi. Olen tässä yrittänyt asennoitua olemaan kohta 4 lapsen yh-äiti.

Toisekseen lapset toivat koulusta kotiin täitä. Hyi s**tana, desinfioin koko kodin ja viimeinen viikko on keskitytty vahtimaan että sain kaikki täinmunat pois lasten päistä. Olen pessyt noin 20 koneellista pyykkiä ja keittänyt tai pakastanut kaiken muun.

Kolmanneksi löysin villakuoriaisia, joten kaikki villavaatteet menivät pakastimeen (ehjät) ja roskikseen (reiälliset).

Neljänneksi mulla todettiin se vatsakatarri ja nyt sitten syön kaikenmaailman lääkkeitä.

Viidenneksi palasin illalla kotiin vietettyäni yön sairaalassa. Rytmihäiriön seurauksena tajunnan tasoni alentui voimakkaasti ja jouduin siis sairaalaan. Lisäksi hengitysvaikeudet ovat palanneet. En saa rasittaa itseäni mitenkään (niinkuin se tässä tilanteessa olisi mahdollista) eikä pulssikaan saisi nousta juuri lainkaan (meidän asunto on 5. kerroksessa, ei hissiä). Sain lääkityksen sydämen vajaatoimintaan.

Vauva voi kuitenkin toistaiseksi hyvin, tilaa seurataan aktiivisesti sillä mun sydämen vajaatoiminta voi vaikuttaa vauvaankin.

Siinähän sitä tähän hätään.

Tikuliina ja tyyppi 15+4

ps. pää hajoaa 4 seinän sisällä olemiseen jo nyt, ja vielä on reilut 22 viikkoa käynnistykseen. Se on pitkä aika toivoa että tyyppi pysyy kyydissä ja hengissä. Vertaistuki ja muu seura pääkaupunkiseudulla otetaan ilolla vastaan.
 
Tikuliina ei voi muuta sanoa kuin huh huh, mikä härdelli täiden kanssa! Siinä olisi jo ihan riittävästi ilman terveysongelmiakin. Olet tosi kovilla tällä hetkellä, onneksi on tämä palsta purkautumista ja vertaistukea varten. Sikana tsemppiä :hug:.

Koirista: meillä on labris-sekoitus joka on jo iäkkään puoleinen ja muutenkin ollut aina helppo tapaus ja hyvin pitkäpinnainen lasten kanssa. En usko, että tulee ongelmia. Murkkuikäinen koira ja vauva on kyllä tosi haastava yhdistelmä!

Oma koira ei ole suhtautunut minuun mitenkään erikoisesti. Juuri luin jostain, että koira haistaa vauvan masusta, mutta epäilen että joko ei haista mitään muutosta tai sitten ei vaan välitä :D. Tärkeintä on, että ruokaa ilmestyy kuppiin ajallaan ;).

Neuvola-aikani peruttiin terkkarin sairastuttua ja uusi aika on vasta 2 vkon päästä :eek:. Olen silloin vkolla 19 ja risat päälle. Pitäisi kai raskaustodistus saada pian, että voi hakea äitiyspakkausta ja päivärahojakin!??! Neuvolalekuri oli jo 12 viikolla, mutta ei sieltä mitään todistusta saanut.

17+6
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla todistukset Kelalle saa vasta sitten oliko se nyt +22 viikon jälkeen, jos oikein muistan. Eli sen puolesta ei mitään kiirettä vielä. Toki ymmärrän, että muutenkin olisi kiva päästä neuvolaan!

Tikuliinalle isot tsempit :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Tikuliina
Huh, kiitos masukollegat! Ei tässä siis olekaan mitään kiirettä neuvolaan, helpotuksen huokaus :). Aika pitkä tauko tulee kyllä neuvoloiden väliin, viimeksi siis kävin 29.8 eli 1,5kk tulee väliä. Lähinnä hemoglobiini jänskättää, että onko kuinka romahtanut. Painoa on tullut, joten siitä pelkään saavani noottia...

Ei minulla kyllä mitään ongelmia ole ollut, että sen puolesta ei haittaa, mutta ajan vaihtuminen aiheutti ylimääräistä säätöä työpaikalla, kun pitää lähteä aikaisemmin duunista.
 
Nippatäti kiitos vastauksesta. Voisinkin joo yrittää totutella tota tuolla tavoin.:) Ai teilläkin on metsästyskoira, minkärotuinen?
Tää meidän on beagle uros ja täyttää marraskuussa vuoden. Sais jo rauhottua pikkuhiljaa, no kaipa se siitä ajan kanssa. Onhan tässä maaliskuuhun vielä onneksi aikaa.:)
 
Kausi-influenssarokotteesta kysyin meidän työpaikan hygieniahoitajalta ja hän sanoi että influenssa voi raskaana olevalle aiheuttaa vakavan taudinkuvan joten rokote olisi ehdottoman lämpimästi suositeltava vaihtoehto. Ikinä en ole ottanut mutta kyl aika lailla oon sillä kannalla et otan. Eipä siitä tietääkseni haittaakaan ole?
 
Tsemppiä niitä tarvitseville! :)

Tigerina:
Mä en tiedä tuosta influenssa jutusta juurikaan... Mulle ei ole neuvolassa mainittu mitään kyseisestä asiasta.. :/ kai niitä juuri raskaana olevat saa hakea jos olen oikein ymmärtänyt(?)

(.)
. Täällä olossa ei muutosta.. iskias vaivaa ja lantion nivelet kipuilee.. :/ välillä sattuu niin himputisti nousta lattialta tai sohvaltakin ylös ja sen jälkeen käveleminen ei onnistukkaan niin helposti.. :/ Massua alkaa olemaan ihan kiitettävästi ja olen huomannut alkavani jo hiukan vaappumaan ja nojaamaan taakse, vaikka yritän korjata kävely mallia.. muita vaappujia?

Se olis sitten viikonloppu edessä ja vettä tulee ja on synkkää...:x no eiköhän se tästä vielä iloksi muutu.. :D

hyvät weekendit kaikille!! :) :)

mam ja riisi 19+0 POKS POKS puoliväli häämöttää.. :heart:
 
Greentea, meillä on Jämtlannin pystykorva. Me asutaan kerrostalossa, ja otin tuon koiran lopetusuhan alta sen kasvattajalta. Raukka kun ei lähde jaloista metsällä, niin käy nyt sitten lähinnä sieniä ja mustikoita miun kanssa metsässä keräämässä. Se käy aina makaamaan mustikkamättäällä ja syö siinä niitä ihan innoissaan, liikkuu aina minun mukana vähän eteenpäin :LOL:

Tää lähtis salille ja vesijuoksemaan! Oon muuten huomannu että rento vesijuoksu on tuolle lonkkakivulle paras liikuntamuoto, muut alkaa särkeä kamalasti.

Nippa ja Paavo 17+6
 
Heipsa!

Hei, mulleki sais päivitellä tuon iän tuonne listaan. Elikkäs 22v.ois meikäläinen nyt. :)

ja ne unet!! huhhuh! :LOL:välillä tuntuu jo itestäki että onkohan sitä ihan terve. :D Unet on kyllä ihan käsittämättömiä. Normisti en juurikaan unia nää, tai ainakaan aamulla enää muista mitä oon nähny, mutta nyt kyllä nään ja muistan! Ja ne on kyllä ihan jokaöisiä. :D

Ja sitte tuo koira-asia... Meilläkin on pian 2v täyttävä koira. Ja muutos koiran käytöksessä on ollu tosi huomattava. Meiän sesuli on aina ollu selvästi enempi miehen perään, ja pitäny miestä isäntänä. mutta nyt siitä on tullu ihan mun vauva! :D Se on aina nukkunu sängyn vieressä miehen puolella. nyt se on siirtyny mun puolelle. :D jaa... oikeestaan ikinä se ei oo haukkunu. Nyt se alkanu haukkuu aina ku tulee "outoja" ihmisiä. Kai se jotenki varottaa mua vaarasta. Ja aina se tulee mun jalkoihin kiehnään niin kauaksi että on varmistunu että vieraat on luotettavia. :)
Ja toiset koirat, varsinki nartut, on ollu sille nyt semmonen punanen vaate. Tähän asti se on tullu kaikkien koirien kans toimeen, eikä koskaan oo sanonu muista koirista mitään. Tässä muutama päivä sitte eräs kaveri tuli käymään pikkukoiransa kans. Meiän koira ei ollu ennen tavannu tätä tapausta. Kaikki meniki ihan hyvin siihen asti kunnes se pikkukoira tuli tekeen tuttavuutta mun kans ja meiän koira sattu oleeen kauempana ja huomas tämä. Se tuli toiselle puolelle ja piti semmosen shown sille toiselle koiralle että ei varmasti jääny epäselväksi kenellekkään että kenenkäs "emäntä" meikäläinen on. hyvä ettei se syöny sitä toista koiraa! :LOL:
Vauavn kans en usko että tulee suurempia ongelmia. Meiän koira on aina rakastanu lapsia ja ollukki tekemisissä ihan pienetenki vauvojen kans. :)mutta eihän sitä koskaan tiiä miten se käytös muuttuu ku se huomaaki että tuo vauva onki täällä aina. :LOL: nooh, toivossa on hyvä elää! :D

oma olo on ollu nyt ihan hyvä! Muutamana aamuna ku oon heränny, maha on ollu jotenki hellänä. ja pientä jomotusta tai kipuilua on ilmenny sillontällön. Mutta en oo ollu niistä huolissaan! Kun ei kuitenkaa mistään isommasta oo kyse. :) Välistä tunnen jo pikkusen liikkeitä. ainaki luulen niiden olevan niitä! :D mutta nekin tuntuu vielä aika harvakseltaan, ei siis läheskään joka päivä!
Hartiat tuntuu olevan kovasti jumissa. mikä on kylläki meikäläisen kohdalla ihan arkipäivää. Neku tuntuu olevan aina jumissa, olin raskaana tai en. :D Toinen lapa on vielä lisäksi alkanu vaivaileen tässä kuluvalla viikolla.. noh, pitäs mennä hierojalle, i know! :ashamed:

Masukin alkaa jo pullahtamaan! Ite toki tunnistan jo selvän vauvamasun. Mutta mikään jätti se ei vielä oo. Voisinkin laittaa kuvaa tänne joku päivä ku saisin ittestäni niin paljo irti! :D ja siitä tulikin mieleen että iiiiiiiihania masuja jo teillä! :heart:

No mutta jospa tässä ois taas hetkeksi asiaa! :p Ihanaa syksyä kaikille masunkasvattajille! :)

Hanskius 19+1 :heart:
 
Heippa maalismammat taas pitkästä aikaa! :wave: Täällä ollaan edelleen, vaikka kirjottelu onkin vähän jäänyt..

Ensinnäkin paljon tsemppiä kaikille vaikeissa elämäntilanteissa kamppaileville! :hug:

Hienoja vatsoja oli jo useammallakin! :heart: Pitäis varmaan itsestäkin ottaa kuva. Tai no, mies on ottanut alusta saakka kerta viikkoon kuvan, mutta oon niissä niin vähäpukeinen etten tiiä kehtaako tänne laittaa. :LOL:

Mam_87 Onnea poikalupauksesta! :heart: Kyselit noista vihlasuista vatsassa. Mulla on myös välillä todella kovia vihlaisuja, tuntuu kuin joku pistäis sukkapuikkoa tai puukkoa alavatsaan niin että joskus menee ihan kaksinkerroin. Mutta kaippa ne ihan normaaleja kohdun kasvukipuja on?

Triida Ai mikä energinen keskiraskaus?? Ei todellakaan näy eikä kuulu täälläkään. Oon ollut tosi väsynyt ja passiivinen. : / Tsemppiä sullekin, ehkä se vielä jossain vaiheessa...

Kwaidan sä annoit mulle toivoa! :D Mä olen ihan surkea nukkuja, ja oon kovasti tässä pelännyt, miten jaksan sitten vauvan kanssa kun en varmaan enää nuku sitäkään vähää kuin ennen. Mutta lohdullista tietää, että joidenkin voi olla mahdollista oppia tuollaisessa tilanteessa jopa nukahtamaan paremmin! :)

Eilen oli toinen neuvolakäynti. Kaikki oli ok. Olin vaan itse vähän hämmentynyt käynnistä. Terkkari mittasi verenpaineen ja hempan (vaan koska mä valitin väsymystä, muuten ei olisi vielä hg:tä mitannut), sitten punnittiin ja kuunneltiin sydänäänet. Totesi vähän kärjistetysti sanoen vaan että kaikki hyvin, nähdään sitten ensi kerralla! Hieman olisin ehkä toivonut enemmän keskustelua, ja että mullekin olisi annettu suunvuoro voinnista ja askaruttavista kysymyksistä.. Mut ei kai siinä sit mitään... :D

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, enkä malta millään odottaa että ne alkaisi tuntua!

Olikohan se Nippatäti kun kyseli kuonopannasta? Mä olen meidän toisella koiralla koittanut joskus, mutta se toimi vaan ehkä päivän. Sitten koira oppi vetämään myös kuonopannan kanssa. Niska vaan jäykäksi ja menoksi! Toi neiti on kyllä niin jääräpää, että se vetää jos niin haluaa. Kaikki konstit oon käyttänyt mutta mikään ei tunnu auttavan. Onneksi se on vaan tollanen 8-kiloinen, eli ei saa mua kumoon kiskomisellaan. Meiän uros on saman rotuinen (brasilianterrieri), mutta kävelee nätimmin vaikka on nuorempi, 2-vuotias. Ihan hyvä niin, koska välillä kun se yhtäkkiä nykäsee kaikilla kahdellatoista kilollaan lihasta, niin meinaan mäkin jo horjahtaa. :D Koirien käyttäytyminen mun raskausaikana ei ole mielestäni muuttunut.

Mieliteoista Varsinaisia mielitekoja ei ole vieläkään. Ehkä sellanen ruoan terveellisyys on korostunut entisestään. Ennen teki kaupassa tiukkaa kävellä esim. keksihyllyn ohi, mutta eilen jäin siihen oikein pällistelemään, ja totesin vaan että ei kyllä vois vähempää tehdä mieli. :D Mutta hyvä näin, koska ennen oon ollu vähän turhankin perso makeelle. Välillä tulee kyllä herkuteltua, mutta se on sit jotain dippivihannes-tyyppistä tms... Tavallinen kotiruoka maistuu hyvin! Etenkin thaimaalaiset on nyt suuressa suosiossa kun ovat niin fressejä.

Paino mulla on noussut tasaisesti 5. viikosta lähtien ja on nyt vähän vajaa 62 kg, eli n. 4 kg enemmän kuin lähtötilanteessa.

Joku kyseli missä pieni majailee. Mä ainakin olen vielä kohdun tuntevinani reippaasti navan alapuolella, ja sydänäänet kuuluu myös vielä ihan tuolta alhaalta. Th:n mukaan niin sen vielä kuuluukin olla.

Tuleepa rakenneultra monilla jo pian! Meillä vasta 7.11, eli reilun kuukauden saa vielä odotella, huoh... No, oonhan mä muutenkin täällä monia melkein kuukauden jäljessä kaikessa :D

Oliskohan siinä taas jo tarpeeksi. :D Nyt taidan ruveta ompelemaan koirille kunnon sadetakkeja, että pääsis tässä syksyn aikana edes joskus kunnon lenkille...

Ihanaa viikonloppua kaikille vatsankasvattajille!

Nanna 15+3
 
Heips taas!

Tervetuloa uusille!

Ihania vauvamasuja monella! Itsellä ei vielä muistuta lainkaan vauvamahaa, en malta odottaa että kasvais enemmän.

Unet on miullakin ihan omituisia. Paljon päivän asioita seikkailee unissa ja sitten myös aivan omituisia juttuja, etten tiedä mistä tulevat!

Liikkeitä on nyt joka päivä, etenkin iltaisin kun käyn nukkumaan. :heart:

Omaa napaa Hartiat edelleen koko ajan jumissa. Nyt olen onneksi saanut pahan jumin lähtemään tuosta toisesta hartiasta, mutta varovainen olen jos menee uudelleen, oli nimittäin todella kipeä. Miehellä on fysioterapiasta lainaksi saatu sähköshokkilaite ja sillä saatiin tuo minun pahasti jumissa oleva hartia auki.
Oltiin miehen kanssa eilen aika järkyttyneitä, kun meidän tyttö tuli illalla sisälle leikkimästä ja kertoi, että tämä meidän naapurin poika (jonka kanssa on niitä ongelmia ollut) oli esitellyt tytöille sukukalleuksiaan. Sitten tämä poika oli pistänyt pikkusiskonsa imemään itseään ja toisen tytön puristelemaan niitä sukukalleuksia. Meidän tyttö oli aika järkyttynyt, että miksi se poika tuollaista tekee ja häntä hävetti tuo asia vaikka oli vain ollut näkemässä tämän tapahtuman. Soitin sitten aamulla sossuun ja tein ilmoituksen asiasta, on taas yksi asia lisää pitkässä listassa juttuja mitä siellä nyt käsittelevät ja sanoivat tekevänsä nyt toimenpiteitä tuon perheen suhteen. Täytyy sanoa, että musta tämä on aika ahdistavaa kun ei tiedä mitä sattuu ja milloin. Luultiin, että se kun tämä poika koitti käynnistää vanhempiensa autoa ja melkein sai auton hyppäämään siskonsa päälle, oli tarpeeksi paha, niin sitten vielä tälläistä!! Mitähän vielä sattuu?!?! *anteeksi vuodatus*
Kohta töihin, hauskaa päivää masukollegat!

CandleLight ja toukka 18+5
 
Miul ei oo viel vaappumisongelmaa tai liitoskipujakaan. Ihan hyvä olo.

Hillitön turvotus on vaivannut, mie jotenkin aatelin että se olis vaan alku ja loppuraskaudessa. Oon seurannu aamupainoa parisen viikkoa ja vaihtelee jopa kahdella kilolla( ruokavaliosta huolimatta), mikä on paljon miun kokoselle. Ja sormet on hillittömät nakit aamusella jo :/ Onks muilla turvotusta?

Kausirokotteita en ota.
 
Tervehdys pitkästä aikaa

Mullekkin saa päivittää iän tonne listaan, 42 v.Taidan olla porukan vanhin odottaja.

Kävin eilen neuvolassa ja en tiedä pitäisikö nyt olla iloinen vai järkyttynyt..
Hb ja verenpaine oli hyvät,sekä pissa puhdas. Paino tippunut alusta 2 kg vaikka syön joka välissä.Maha on kasvanut ihan valtavasti,kohdunpohja kolme sormea yli navan :)
Sit kun neuvolatäti alkoi kuunteleen sydänääniä masusta vasemmalta ylhäältä ,sanoin et vauva on oikealla alhaalla,mutta hups keikkaa,sekä ylhäältä et alhaalta löytyi sydänäänet.Neuvolatäti tuumas et tästä se masun kova kasvu johtuu,täällä onkin kaksi vauvaa.:heart::heart: Siinä sit oltiin ihmeissään ja ollaan edelleen.Kahdessa ultrassa olen käynyt eikä silloin ole kuin yksi näkynyt.Lääkärikin halus viel tutkia ja kuunnella ja oli samaa mieltä et niitä ois kaks.Onko kellään ollut toinen vauva näin pitkään piilossa?Odotan nyt ultraa kuin kuuta nousevaa,mut se on vasta kuun lopussa eikä saanut sitä aikaistettua.
Anteeksi oma napainen kirjoitus. Tuntuu vaan et oli pakko saada johonkin purkautua,pää on niin sekaisin.

Hillankukka ja naperot 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Tulin kyselemään täältä supistuksista... Noh, huomasinkin tätä uutta pinoa selatessani että kyllähän täällä on muutamilla muillakin ollut jo supistuksia.
Mulla tosiaan tilanne sellanen, että ensimmäinen lapsi syntyi ennenaikaisesti ja läpi raskauden oli silloin myös supistuksia. Nyt sitten alkaneet mulla päivittäiset supistukset ja tossa keskiviikkona oli niin paha supistus että oli pakko soittaa päivystykseen ja sain sitten sieltä apua. No en eka itse tajunnut että se voisi olla jotain jatkuvampaa suistusta kun kipu tuntui todella kovana selässä ja myös vatsan puolella, mutta siihen tulokseen se lääkäri sitten päästyi että supitus oli kyseessä :/
Täällä ollaan nyt sitten saikulla tää viikko ja sitten katsotaan miten arki taas käynnistyy... jotenkin pelottaa tuo ennenaikaisen synnytyksen riski! Lääkärit ja hoitajatkin ottivat kyllä asian vakavasti tuolla päivystyksessä.

Noh, päiväkerrallaan mennäänn ja todella rauhallisesti saa ottaa että voisi minimoida nuo supistukset. Olin jo ajatellut itse että olin aikaisemmin ollut jo rauhallinen mutta en ilmeisesti tarpeeksi rauhallinen :/Näillä mennään mitä on annettu...


Mukavia syyspäiviä kaikille
Sannamary ja Sissi 17+4
 
Ensinnäkin CandleLight, hyi kauhistus! Siinä toiseesa perheessä on jotain todella pahasti vialla. Toivottavasti sossu tekee kaikkensa asian eteen, muuten lasten normaali kasvu ja kehitys kyseisessä perheessä on aika epätodennäköistä jos tuollaisia käytösoireita jo havaittavissa... :(

Hillankukka42Onnea mahdollisista kaksosista! :heart::heart: Enpä kyllä tiedä itse miten pitkälle toinen voi piileskellä kohdussa... Np-ultrassa joillekkin on vasta selvinny mut muuten ei tietoa/kokemusta! Tsemppiä ultraan saakka jännittelyyn. :)

sannamary Ota vaan kuule tosi rauhallisesti nyt! Mulla alko yhtäaikaisin supistella ja siitä asti saikulla oltu, elikkäs jo 3vk. Nyt supparit rauhoittunu melko hyvin mut en kyl oo tehny ku vaan pakolliset kotiasiat. Liikunnasta ei tuu mitään joten aloin syömään tiukemmalla ruokavaliolla ettei paino turhaa nousis mässäilyllä... En usko et enää uskallan töihin palata ku oma työ jatkuvasti kävelyä, seisomista sekä nostelua osastolla, mut sen näkee mitä lääkäri on 3vk päästä mieltä asiasta. Minkälaista työtä itse teet? Onko fyysistä? Jos esikkokin on syntynyt ennenaikaisesti jäisin sinuna nyt tiukasti lepäilemään kotiin että saat vietyä tämän raskauden loppuun saakka! Itseäni ainakin pelottaa et jos en ota rennosti määräävät vuodelepoon jos supparit ehtivät kovin pehmittää paikkoja, ja sitä en kestäis oikeesti ku nytki tuntuu et aika käy pitkäks vaikka kotijuttuja saan tehdäkin rauhalliseen tahtiin... : / Tsemppiä sinulle! :hug:

(.)Omaan napaan ei ihmeitä. Selkäkin parempana lepäilyn ja tasaisen tappavan elämän rytmin myötä näin saikulla ollessa. :) Eilen ensimmäinen raskausajan migreeni kohtaus kärsitty. : / Mulla on niin jännä ku migreeniä on tullu vaan raskaus aikana koko elämän aikana, viimeksi siis yli 4v sitte esikoista odottaessa. Toisilla kuulemma lääkärin mukaan hormoonit laukaisee ne jos on taipumusta siihen ja toisilla jotka kärsii niistä "normitilassa" paljon voi kohtaukset pysytellä poissa juuri raskausaikana. Aika jännä! Noh, kivaa se ei ole missään tapauksessa. : / Muuten supistelut pysynyt aisoissa levon myötä jne. Ihmettelen vaan et liikkeitä ei ole nyt tuntunut läheskään niin paljo ku pari viikkoa sitte... Luulis et lisääntyis ku huomenna starttaa rv 20!!! Mut onneksi sen verran kuitenkin tuntemuksia ettei tartte olla huolissaan. :)

Hyvää ja näköjään erittäin sateista viikonloppua kaikille! :)

Nopponen 18+6 (huomenna poksuu taas!!!! ja puoliväliin enää viikko!!!!)
 
Nukkuminen sujuu täällä vielä hyvin. Masua on, mutta toisinaan nukun mahallani. En oikein osaa muussa asennossa nukkua. Nyt tosin olen muutaman yönä herännyt siihen, että olen kyljelläni ja pitäisi vaihtaa toiselle kyljelle. Ei siinä mitään ongelmaan vielä ole, mutta jostakin syystä herään.

Liikkeitä tuntuu päivittäin ja usein. Putkut saavat hymyn huulille.

Influenssarokotetta en ole harkinnut ottavani, vastustan ylimääräisiä lääkkeitä/rokotuksia. Toissa vuonna otin, jotta poika ei sitä saisi. Esikoinen oli silloin niin pieni (2kg), että se olisi ollut hänelle vaarallista. Toki otan, jos sille on perusteensa.

CandleLight jopas teilläpäin tapahtuu. Toivottavasti perhe saa apua ja te rauhallisen ympäristön. Teit oikein, että ilmoitit asiasta eteenpäin.

Hillankukka42 onnea tuplauutisesta :heart: :heart:! Eiköhän se piakkoin muutu iloiseksi asiaksi, kunhan ensiksi saatte totuttautua ajatukseen kaksosista.

Sannamary ikävä kuulla, että sinullakin on supistusia jo. Saako udella millä viikolla ja mistä syystä lapsenne syntyi ennenaikaisesti? Seurataanko sinua tässä raskaudessa tiuhemmin? Meillä kanssa esikoinen syntyi keskosena, viikolla 30. Silloin supistukset alkoivat samoihin aikoihin kuin nyt. Muutoksia ne eivät aiheuttaneet. Nyt supistusten takia olen kerran käynyt päivystyksessä, jossa kohdunkaulan tilanne oli muuttumaton. Ma uusi aika. Supistuksia tulee päivittäin epäsäännöllisesti noin 5-10. Onneks niitä on tullut lähemmäksi viittä kuin kymmentä. Huoli on silti suuri. Pari supistusta tuli lääkärissä ollessa, mutta lääkärikään ei osannut varmistaa, että kyseessä olisi supistus eli en ole täysin varma kaikista tuntemuksista. Seurannassa olen ja siksi ottavat myös päivystykseen näillä viikoilla. Tosin ovat välillä kovinkin tylyjä, kun soitan päivystykseen. Lääkäri oli toista maata, ymmärsi huolen. Syytä ennenaikaisuudelle ei selvinnyt, mutta epäily kohdunkaulanheikkoudesta on.Tosin toinen lääkäri oli sitä mieltä, ettei minulla sitä olisi, koska synnytys alkoi supistuksilla. Minulla todettiin raskausdiabetes, jonka takia pitäisi liikkua, mutta taas tästä toisesta syystä olen ollut tosi varovainen. Huolta kuitenkin on, koska sokeriarvoissa on jo nyt tullut ylityksiä, vaikka hiilarit suositusten alarajoilla. Pelkään niin kovasti insuliinihoidolle joutumista ja diabeteksen jäämistä loppuelämän riesaksi :( Asialle en voi kauheasti tehdä, koska ylipainoa ei ole, ruokailut kunnossa ja liikkumiseen en nyt voi paljon vaikuttaa. Sukurasitteelle ei voi mitään.

Tikuliina sinua koetellaan nyt aivan liikaa. Yhdessäkin asiassa on paljon kestämistä ja nyt sinulla on monta isoa asiaa menossa. Voimia arkeen ja asioiden parissa painimiseen :hug:

Mam_87 en vaapu, mutta muuten kävelen kuin mummo. En uskalla kävellä nopeasti supistusten pelossa.

Eilen poksui, nyt 18+1. Tulis pian viikkoja lisää, niin jaksais taas näiden ongelmien parissa. Tiedän lahjan olevan, mitä ihanin, joten se onneks kantaa tässä tilanteessa.
 
Heipä hei!

Hillankukalle onnea mahdollisista kaksosista!! Toivottavasti kaikki menee sulla hyvin ihan loppuun asti :heart:
Aika jännä jos toinen vauva on pysynyt ultrassa niin hyvin piilossa ettei ole huomattu aiemmin?

Mam_87, meille tulee kausirokotteet työn puolesta ku oon sairaalassa töissä, niin tuo edellä mainittu hygieniahoitaja sen takia suositteli kun kysyin että pitäisikö munkin ottaa sitten kun niitä pistellään ensi viikolla töissä, ja lämpimästi suositteli. Kuitenkin työympäristössäni leijailee miljoonia erilaisia bakteereja ja mikä vain niistä voi aiheuttaa raskaana olevalle kuulemma vakavan taudinkuvan.. Mutta mä voin kyllä vielä maanantaina varmistaa asian neuvolan terkkarilta. Mut jos ehdotonta kieltoa ei neuvolasta tule niin menen aiemman suunnitelmani mukaan.

Painonnousu on edelleen ollut todella maltillista, samoissa lukemissa pyörinyt jo pari viikkoa. Sinänsä todella hyvä kyllä, ei tarvi noustakaan enempää ku on pakko..

Ihon rasvaus pitäisi kuulemma aloittaa ettei tuu ihan älyttömästi raskausarpia? Mitä rasvaa ootte käyttäny jos rasvaatte? Kaveri käyttää Apo Basen punaista Oily Cremeä. Mulla raskausarpia jo iät ajat ollu tossa lonkan seutuvilla ulkoreiden yläosassa. Mut miten se rasvaus lopulta niihin raskausarpiin auttaa?

Oon huomannut että kauratyynyn käyttäminen helpottaa tota ni-ha-alueen jäykkyyttä ja kipuilua. Vartin verran lämmin tyyny hartioille ja sitten mies hieroo mua sen jälkeen, ai ku tekee hyvää :) onko muita jotka olis hierontapalveluja käyttänyt, vaikka ihan ammattilaisella?

Oho, olipas mulla sittenkin asiaa vaikka luulin et tulin vaan poksumaan :)

Tigerina 16+0 POKKKSSS!!!!!! (puoliväliä kohti!!)
 
Kylläpä sinua Tikuliina nyt koetellaan! :( Tuossa on yhdelle ihmiselle ihan liikaa kestämistä Tsemppiä! :hug:

CandleLight Hyi kamala minkälaista touhua! Tulee ekana mieleen että mitäköhän noiden lasten kotona tapahtuu suljettujen ovien takana! :'( Hyvä että olette olleet sossuun yhteydessä, toivottavasti ottavat asian vakavasti!

Hillankukka42 Onnittelut yllärikaksosista! :heart::heart: Onpa kyllä todella erikoista ettei ole ultrassakaan näkynyt!

Supistuksia minulla on ollut nyt parina päivänä mutta ei kipeitä, lähinnä sellasta epämukavaa tunnetta alavatsalla. En tiedä johtuisko noista sikiön liikkeistä kun niitä tuntuu nyt vähän väliä. Minulla taitaa olla aika "herkkä" kohtu kun esikoisenkin aikaan alkoi supistukset näihin aikoihin ja etenkin neuvolassa kun th tunnusteli mahaa niin aina tuli supistus.

Nukkumisesta Nukun sellasessa "flamingo-asennossa" toinen jalka koukussa kyljellään. Minä olen sellanen univammanen etten osaa nukkua mahallaan, selällään enkä vasemmalla kyljellä joten tuo asento on ainoo toimiva. Toivottavasti toimii loppuun saakka. Esikoista odottaessa heräsin kyllä yks aamu mahaltaan (oli jo yli puoliväli ja mahaa jonkin verran) ja säikähdin tietysti hirveesti et nyt minä oon sen vauvan liiskannu! Mut ei siitä sit sen kummempaa seurannu et kai siellä on vauvalla kuitenkin sen verran tilaa vielä liikkua ettei puristuksiin jää...

Löysin juuri vanhan äitiyskortin ja synnytyskertomuksen ja mukava niitä oli katella ja muistella. :) Aika käsi kädessä näkyy menevän edellisen raskauden kanssa...

Särö 19+0 POKS :heart:
 
Tikuliina Kovasti voimia sinne! :hug: Kun mä odotin esikoista ja raskausviikkoja oli jotain päälle 30, meiltä löytyi tuhohyönteisiä. Oltiin juuri muutettu siihen asuntoon ja mä olin ihan puhki ja poikki. Meillä oli viimeinen myrkytys kun mulla oli 36 viikkoa ja henkisesti se oli tosi raskasta aikaa (ja fyysisesti myös kun huonekaluja piti siirrellä edes takaisin ja kaapit tyhjätä jatkuvasti). Vieläkin olen välillä ihan hysteerinen jos näen vaikka lattialla pienen mustan pisteen. Asutaan nyt eri kodissa, mutta ötökkäkammoisena en varmaan pääse tosta täysin yli :(

Influenssa-rokotetta olen miettinyt. En ole ikinä ainakaan tietoisesti sairastanut influenssaa, mutta toisaalta se silti vähän pelottaa. Esikoisenkaan takia mulla ei kauheesti olis varaa maata missään sängyn pohjalla. Miehenkään ei ole mahdollista jäädä kotiin auttamaan, joten pahasti ei auttaisi sairastua.

Unet Mä näen normaalistikin paljon unia. Nyt en ole nähnyt mitään kovin erikoisia unia, mutta alkuraskaudessa näin pari kertaa unta, jossa synnytin poikavauvan jolla oli hampaita. Siinä sitten mietin, että miten ihmeessä mä imetän vauvaa. Ekassa unessa vauva syntyi 7.3, saa nähä pitääkö paikkansa :D

Hillankukka Onnea mahdollisista kaksosista! :) Sano jos tahdot mun päivittävän sen tuohon listaan.

Candlelight Voi kauhistus :( Kyllä käy sääliksi niitä lapsia. Toivottavasti perhe saisi apua (ja ottaisivat sen myös vastaan).

Mulla ei rasvaus auta raskausarpiin. Esikoista odottaessa käytin alusta asti etanavoidetta ja jotain rasvasta perusvoidetta päivittäin, sekä suihkun jälkeen laitoin vauvaöljyä, niin ja body shopin kaakaovoita käytin suunnilleen joka toinen päivä. Silti alamahaa koristaa useat arvet, joista suurin osa tulikin ihan vikoilla viikoilla. Mun maha oli kyllä ihan jätti.

Nopeasti on aika mennyt kun monella puoliväli jo lähenee!

Nallu 17+6
 
Heipat,

Mam_87 Ihana maha sulla, ja pyöristyminen tapahtunut selvästi tasan masun seudulla! :) Mullakin on masu pullahtanut ja kasvaa silmissä. Mutta kun olen pieni ja pyöreä laadultani muutenkin, näytän lähinnä ympäripyöreältä :LOL: :LOL: :LOL:

Influenssarokotteesta Myös meillä rokotuksen saa työterveyden piikkiin, mutta itse en aio rokotusta raskausaikana ottaa. Ehkä soittelen vielä neuvolaan, ja kyselen mielipidettä, mutta olen kyllä jo melko varma päätöksestäni. Olen hyvin skeptinen rokotusten suhteen, ja uskon (influenssan kahdesti sairastaneena), että selviän vauvan kanssa paremmin mahdollisesta influenssasta kuin rokotuksen mahdollisista haittavaikutuksista. Viime talvena ilmi tulleet, sikaflunssarokotteeseen liittyneet uniapneat ym. haittavaikutukset on vaan vahvistanut ajatusta.

Ihon rasvaus ja raskausarvet Rasvasin masua vimmatusti esikoisen odotusaikana (muutamia arpia, mielestäni kohtuullista), mutta toistaiseksi olen lätrännyt vain naamarasvoilla. Nyt ensimmäisiä ohuita ja punertavia arpia havaittavissa...RINNOISSA! Oikeastaan en edes juuri usko rasvaamisen ehkäisevän arpia, enemmänkin uskoisin nesteiden juomiseen tai ruokavalioon ihon kimmoisana pitämiseksi. Todennäköisesti taipumus arpeutumiseen on pääosin geneettistä, mutta onhan se tietysti kiva tunne, että voi yrittää tehdä edes jotain.. Olen miettinyt sitäkin, voiko raskausarpien ilmaantumiseen vaikuttaa a-vitamiinin puute, kun a-vitamiinihan puuttuu äitiysvitamiineista eikä runsaasti a-vitamiinia sisältäviä ruokia suositella raskaana oleville - kuitenkin a-vitamiini auttaa sekä sisäisesti että ulkoisesti käytettynä iho-ongelmiin??

Candlelight Teit ihan oikein kun soitit sossuun, eihän toi tosiaan normaalia ole! Jos meno on tuollaista, voisi olla tarpeen rajottaa yhteisiä pihaleikkejä tms ja ottaa puheeksi sopivat ja sopimattomat leikit oman lapsen kanssa :/ Mua aina niin hirvittää, että lapset voi ymmärtämättömyyttään tulla houkutelluiksi mukaan sopimattomiin juttuihin. Että ne houkuttelijat voi tosiaan löytyä ikätovereista, koulukavereista tai naapureista, eikä välttämättä "pahoista sedistä", niinkuin usein puhutaan.

Nyt ruokakaupan kautta viikonlopun viettoon.
Leppoisaa viikonloppua!
HaaveissaPulla ja Pulla 17+5
 
Huomasin tänään, että kyllä kilot on johonkin menneet ja kroppa muuttunut muualtakin kuin mahasta... Reidet levenneet ja perse valahtanut, näyttää samalta kuin vanhoilla papoilla, siis apua, oikeasti :O. Tänään otin juoksuaskelia autolle kun satoi kaatamalla ja tunsin, kuinka ahteri hölskyi juostessa, pyllyn riipahdus ei siis todellakaan ole vain korvien välissä kuten mies väittää!


Asumisvalitusta inhoan kerrostaloasumista ja sitä, että kaikki äänet kuuluu läpi! Yläkerrassamme on "norsu": lähtee elämisen ääntä hyvin reilusti, kolinaa, pauketta ym. möykkää. Paiskoo oveaan ja pitää sellaista meteliä rappukäytävässä, ettei jää kellekään epäselväksi koska hän siellä kulkee. Tälläkin hetkellä jotain rymistellyt ja kopistellut tunnin verran ja siksi tämä purkaus...

Me muutettiin tähän vanhaan kerrostaloasuntoon uudesta rivarista, joten pientä shokkia on ilmassa. En ole tottunut siihen, että naapurin koirat haukkuu, suihkussakäynti, veden juoksutus ja wc:n vetäminen kuuluu. Kiireessä otettiin tämä kämppä, kun oli muutettava nopsaan työn perässä eikä vuokrarivareita ollut silloin tarjolla. Päästäisiinpä tästä nyt äkkiä pois...

Candlelight aivan oikein teit kun otit sossuun yhteyttä. Ei kuulosta enää normaaleilota lääkärileikeiltä ja jos tuo oli vain yksi tapaus moniongelmaisen perheen sattumusten sarjassa, niin oli jo aika että tilanteeseen puututaan.

Poks 18!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä