*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Yhtäkkiä muistu mieleen että Alisa kyselit synnytysjakkarasta (muisti on hyvä mutta lyhyt, etenkin kun lukee kuulumiset töitten jälkeen yöllä ja ite kirjottelee vasta päivällä :ashamed: ) Minä ponnistin esikoista ensin sellasessa etukumarassa asennossa tyynyjen päällä ja sit jakkaralla ja kyllä se minua ainakin auttoi saamaan vauva laskeutumaan lantioon. Siinä on myös painovoima ponnistusten apuna. Loppuvaihe hoituikin sitten ihan puoli-istuvassa asennossa sängyllä mutta olisi kai sitä saanut olla jakkarallakin loppuun asti. Kätilönhän on vähän vaikeampi nähdä siinä asennossa mutta ainakin siinä Sydänääniä-sarjassa käytettiin paljon synnytysjakkaraa. Että kannattaa ainakin kokeilla!

Sintu Onpas pahannäköinen turvotus, on varmasti tukala. Kunpa syy selviäisi ja saisit turvotukseen helpotusta.

Minulla ei vielä ole kovin kipeitä ollut supistukset mutta navan oikealla puolella on alue jota alkaa aina pistämään ja maha kovettuu. Tulee aina jonkinlaisen rasituksen yhteydessä.

Särö ja Jalo 27+0
 
Hih, onko mä ihan väärässä vai alkoiko täällä tämän avautumisen myötä negatiivisten kommenttien ryöppy :stick: Hyvä vaan, jos saa purettua omia ajatuksia :D

Nippa :hug:

Kiva kuulla, että sokerirasitus on mennyt hyvin ainakin CandleLight!

Joulusta täällä on keskusteltu aikaisemminkin. Mun on ollut vaikea löytää joulufiilistä sohvan pohjalta. Pitäis varmaan kuunnella joulumusiikkia. Esikoinen ja mies varmaan viikonloppuna leipovat pipareita, joten siitä vois tulla lisää joulufiilistä. Mulla samoin kuin SoonFab4:lla, että jouluun on vielä sen verran aikaa, ettei omaa tilannetta pysty sinne ennustamaan. Vieraita pitäis olla tulossa, mutta mä saatan olla silloin sairaalassa. Miehen suhtautuminen jouluun on aika neutraali. Nyt se varmaan pitkälti laittaa joulun. Esikoisen takia on kiva panostaa.

Mamille, SoonFab4 ja Candlelightille tsempitykset rahahuolien pariin. Mulla mam kävi kerran niin, että palkka myöhästyi viikolla. Jos olisin silloin tajunnut, niin olisin selvittänyt liiton kautta asiaa. Se on kurjaa, kun suunnittelee raha-asiat valmiiksi ja itsestä riippumattomista syistä kaikki suunnitelmat menevät pieleen.

Tsempitykset anoppiahdistuksen pariin. Täällä kanssa anoppi on uteliasta sorttia. Ei se yleensä taida mennä tutkimalla tutkimaan, mutta jos on hyvä syy, niin epäilemättä käyttää tilannetta hyväksi. Meillä on ihan hyvät välit, mutta en tuollaista käytöstä hyväksy. Mua ärsyttää anopissa enemmänkin se, että se on kaikille huudellut näistä raskausvaikeuksista. Olen yrittänyt kertoa asiasta mahdollisimman harvalle, niin ei tarvitse kertoa mahdollisia huonoja uutisia. Meidän suvusta tästä raskaudesta tietää vain lähisukulaiset. Miehen puolelta varmaan kaikki sukulaiset ja muut anopin tutut.

Monesti on pitänyt kommentoida joidenkin tulevia muuttoja. Tässä elämäntilanteessa se on kivaa aikaa, kun on muutenkin tulossa muutoksia. Saa rakentaa omalle uudelle perheelle mieluisan pesän. Toivottavasti muuttajilla asiat menevät suht mutkattomasti. Me muutettiin esikoisen raskauden aikana. Ilmeisesti raskas fyysinen rutistus käynnisti synnytyksen, kun se aiheutti mulle suppareita. Ne loppuivat vasta synnytykseen.

Joku kirjoitteli sokerivauvan kokoon liittyen. Kysyin viime lääkärikäynnillä asiasta. Lääkäri sanoi, ettei näillä viikoilla vielä sokerit vaikuttais niin paljon vauvan kokoon kuin loppuvaiheessa. Ilmeisesti siinä vaiheessa sokereilla on suurempi merkitys, kun vauva alkaa kasvaa hurjaa vauhtia.

(.) Jospa minä kertoisin hyviä kuulumisia, kun yleensä mun kuulumiset painottuvat negatiiviseen päähän. Mulla on ollut monta hyvää päivää supistusten kanssa melkein jo viikko. Saa mennä yli kuukauden päähän, kun viimeks on ollut näin vähän ja kevyitä supistuksia =) Muuten elämässä ei mitään ihmeempiä. Vajaa kaksi viikkoa hyville viikoille. Edelleen usko sinne pääsemiseen on vahva. Tällä hetkellä vointi on niin hyvä, että salaa uskon pääseväni pidemmällekin.

Minx 26+1
 
Candlelight Niin hyvähän se on, että tutkitaan :) Tsemppiä rahahuoliin!

Sintu Voi tuota sun jalkaa! :( mullakin on iso kohtu viikkoihin nähden, katsoin että sf-mitan perusteella keskikäyrällä menevällä on saman kokoinen kohtu rv 32-33 kuin mulla nyt..

Synnytysjakkarasta ei ole mitään kokemusta, mutta se vaikuttaa ihan kokeilemisen arvoiselta asialta :)

Minx Hienoa, että supistusten suhteen on ollut parempia päiviä :)

(.) Tein tosiaan liikelaskentaa ja sain masua tökkimällä 10 liikettä 30min aikana. Tosi vähän tämä kaveri liikkuu, normaalisti on kovakin mylläämään. Vaikka sain tuon tarvittavan määrän liikkeitä niin huolettaa silti, kun ei tämä ole yhtään pojan tapaista :( Söin äsken suklaata, jos vaikka se virkistäisi vauvaa. Nyt uudestaan makoilemaan -->
 
Mulla ei ole sormet yhtään turvoksissa, ainoastaan nilkat ja jalkaterät, välillä jopa varpaat.
Painokaan ei kyllä ole noussut ku hieman yli 6kg raskauden alusta, joten mitenkään liikaa se ei ole noussut.

Onneksi pojulla kaikki hyvin. Niin kovasti liikuskeli ultran aikana, ettei meinannu ultraaja saaha mittoja otettua. :D
Ja mikäs tuolla kohdussa on liikkuessa, kun on lapsivettä sen verta paljon.

Hyvin mulla toimi istukanki virtaukset. Jos siinä ois ollu jotaki häikkää, niin se ois voinu olla osasyyllinen turvotukseen, mutta kun ei...

Tukisukat mulla on nyt käytössä. Niistä löytyy hieman apua, ainaki niinä päivinä ku jalat ei ole jo aamusta valmiiksi turvoksissa, jolloin sukkia ei voi laittaa.

Tuoretta ananasta ja pakastemansikoita olen myös syöny, ku kuulin että auttavat vähentämään turvotusta.
 
Miullakaan ei oo elämää eikä myöskään nettiä tälä hetkellä! Liekö myrskyn syy?

Meilläkin on rahatilanne heikko, aina kuitenkin pärjätään ihan ok. Meillä kans tulot yhteensä alle 1000 e joten persaukisuus on tuttua! Mam87 ymmärrän että lasten lahjat on iso stressin aihe mutta mie luulen että teilläkin on niin fiksua jälkikasvua että ymmärtävät vaikkei saakaan kaikista kalleimpia lahjoja. Vanhemmat stressaa paljon enemmän kun lapset mie uskon.. Ja ite oon aikuisena ja kun nuorena muutin omilleen, ollu monesti todella kiitollinen että oon oppinut rahan arvon! Rakkaus ja turvallisuus on lapsille tärkein!

täällä on vaan hiton kylmä ja kamala tuuli mutta lumesta ei tietoakaan :(

Hauskaa miten erilaisia meidän elämät tosiaan on, jokin meitä silti yhdistää ja siksi teidän muiden elämä kiinnostaakin.

Sintun jalat on pakko mainita! Aika hurjat! Ja kettuliinille kiitos kauniista sanoista ja kaikille että olette olemassa ja täällä osallistumassa!

Puhelimella on tosiaan tympeetä :stick:kirjottaa, niin päätän turinat tähän, mukavaa perjantain jatkoa!

Nippa ja pablo 25+6 luulisin
niin ja johonkin tekstin sekaan meni joku asiaankuulumaton hymiö, niin jos vaikka vihainen naama on väärässä paikassa tms niin pahoittelen *kuvitteellinen noloushymiö*
 
Viimeksi muokattu:
Nallu, miun vauvalla on myös hiljasia päiviä, välillä hirvee jumppa ja sit välillä ei mitään vaikka vähän tökkii...

nippa, ei toimi netti miullakaa, tympeetä puhelimella olla ku tääki tökkii! Pakko silti kun oon niin koukussa!
 
Minä voisin myös liittyä "kilokerhoon" eli vähän yli 10 kiloa jo tullut. Pikkasen masentaa, kun tavoite oli hieman erilainen.

Rytmihäiriöitä mulla on ollut tosi paljon melkein alusta asti, nyt tuntuu että viimeisen viikon aikana ei enää olisi ollut niin paljon. Jospa se tosiaan pitää paikkaansa että helpottaa rv 25. Mulla tosin nyt vasta 23+2.

Voi kun Eea:llekin piti käydä noin :( Voin suorastaan tuntea tuskan tai ehkä se on muisto.

Me aiotaan tänä vuonna viettää joulu appivanhemmilla, ollaankin oltu tähän mennessä joka joulu kotona ja muut on tulleet tänne. Rakastan laittaa joulua ja toimia emäntänä, mutta nyt voisi olla se joulu, kun olen edes valmis lähtemään jonnekin muualle. Ainoastaan häiritsee se, että lapsen haudalle ei sitten pääse jouluaattona.
 
Sintu74 Tuli noista turvotuksista mieleen, että ootko muistanut juoda tarpeeksi?? Mulla oli edellisen synnytyksen jälkeen tosi pahoja turvotuksia just jaloissa ja se helpotti sillä kun joi vettä ihan tajuttomia määriä. Mä en alkuun osannut yhdistää, että joku veden juonti voisi helpottaa turvotusta, mutta näin se kävi. Ja nosta aina kun mahdollista jalat ylös. Sekin voi helpottaa.
 
Lumimyrskyisää perjantaita vaan kaikille! "On monta lunta tuolla ulkona", totesi esikoinen aamulla - ja oikeassa oli :heart:

Paljon on mahtunut surua ja murhetta tähän pinoon. Eealle haluaisin välittää syvimmät osanottoni ja lämpimän halauksen :hug:

Ikävät ja vielä ikävämmätkin asiat valitettavasti kuuluvat elämään ja raskauteen, eikä niiltä taida voida välttyä missään - ei tosielämässä kuin palstoillakaan. Se etu tässä virtuaalimaailmassa toki on, että näitä keskusteluita voi olla lukematta tai kommenotoimatta. Jos siis alkaa ahdistaa, tympiä tai muuten vaan ärsyttää jonkun kirjoitukset. Siinä mielessä olen ollut melko yllättynyt, miten voimakkaita reaktioita pinon luonne on herättänyt. Mutta hyvähän se on, että asioista keskustellaan!

Itsellä ei tunnu tällä hetkellä olevan kauheasti sanottavaa, kun elän "tylsää ja seesteistä keskiraskauden aikaa", josta olen toki kovin onnellinen. Alun järjetön pelko ja paniikki on piku hiljaa väistynyt ja kun fyysinen puoli on kaikin puolin kunnossa, mikäs tässä on ollessa. Joka päivä käyn kuitenkin lukemassa ja kommentoin muita, mikäli jotain järkevää sanottavaa löytyy. Kukin tehköön tämän palstailun tyylillään :)

Painosta aiheutuu monelle huolta. Itse kuulun niihin onnekkaisiin, jotka keräävät raskauden aikana verrattain vähän kiloja. Lähtöpaino ei kuitenkaan ole täysin ideaali. Jos taas normaalielämässä paino on kohdillaan, niin onkohan tuolla yhdeksän kuukauden painonnousulla ihan hirmuisesti väliäkään? Minusta on todella sääli, että nainen joutuu jatkuvasti tarkkailemaan painoaan, syömisiään ja tekemisiään - vaikka olisi normaalipainoinen ja raskaana. Älkäähän kukaan nyt vallan antako sen painontarkkailun viedä iloa odotuksesta!

Tsemppiä Sintulle turvotusten kanssa, mamille ja Candlelightille rahahuolten kanssa, Nallulle liikepanikointiin, Särölle anoppipulmiin ja Nippatädille jouluahdistukseen. Minxille onnittelut supistusten laantumisesta ja lisää viikkoja toivoen! Bingolle vastaus hiivakysymykseen, eli mulle gyne kerran sanoi, että pikkuhousunsuojat ovat heille lähestulkoon kirosana. Jatkuva käyttö siis juurikin aiheuttaa monille naisille hiivaa. Tästä ei yleisesti tiedetä ja moni käyttää pikkuhousunsuojaa päivittäin ihan vaan varmuudeksi. Ei kuulemma kannattaisi. Toivottavasti sinulla hoituuu vaiva lääkkeillä! Kaikille muille keskustelijoille tasapuolisesti mukavaa ja lokoisaa viikonloppua ja hyviä vointeja!

Nyt tämä "ei mulla mitään asiaa ole" lopettaa romaaninsa ja poistuu takavasemmalle tv:n ääreen herkuttelemaan. Kun ei niissä sokereissakaan ollut mitään häikkää, niin saa kai sitä viikonlopun kunniaksi vähän...

kwaidan ja Puh 25+2
 
Viimeksi muokattu:
kaz
pepper Meillä mies juuri tänään kysyi, että onko huomenna joulukuun ensimmäinen päivä ja myöntävän vastauksen saatuaan kysyi, että sittenhän täällä pitäisi olla jo jouluista. Luettelin että uunin päällä on tonttuja ja joulunauha. Tontun kuvia seinillä, keittiössä jouluverhot, jouluvalot ikkunassa ja kynttelikkö pöydällä XD, johon tuumasi, että "pitäisi vissiin hankkia ne verhotangot tänne olohuoneeseen, niin tänne saisi jouluverhot". Minä vaan, että "niinpä" :D Mies siis tykkää joulusta, vaikka muutama joulu onkin meillä ollut vähemmällä panostuksella. Nyt olen tehnyt itse 3 laatikkoa porkkana- ja lanttulaatikkoa. Tänään tein lanttulaatikkoa ja mies maistaessaan tuumasi, että kyllä itse tehdyn maistaa ja meinasi syödä puolet laatikosta :D En siis aikaisemmin ole tehnyt itse laatikoita, vaan on ostettu ne kaupasta. Nyt sitten testaan, että saisiko noita itsekin värkättyä. Vielä pitäisi maksalaatikko opetella, kun se kuuluu meidän joulupöytään. Raskaanahan sitä ei saisi syödä, mutta eipä sitä ole tarkoitus laatikkotolkulla ahtaa, vaan yhtenä makuna muiden lisäksi.

Bingo En yhtään ihmettelisi, että phs:stä tulee hiiva. Nehän hiostaakin ihan hirveesti. Mulla ainakin kk aikaan tulee usein finnejä alakertaan, kun iho ei pääse hengittämään. Valkkaria ainakin minulle tulee raskausaikana ihan kiitettävästi, joten olenkin yrittänyt aina välissä pitää esim. paperia, että alushousut pysyy puhtaampana, eikä koko ajan olisi tosi kostea olo. :/

Minulla toinen sokerirasitus on edessä keskiviikkona ja toivon todella, että niissä arvoissa ei ole mitään häikkää, sillä en jaksa sitä mittailua enää. Ja vaikka jotain olisikin, niin jouluun se ei tule vaikuttamaan millään tavalla. Sehän tahtoo uusia uudessa raskaudessa ja sille kun ei omilla tekemisillä mitään mahda niin minkäs teet.

Imetys ei tosiaan kaikilla pudota painoa, ei minullakaan. Laitoin sen vain yhdeksi esimerkiksi, koska olen kuullut monella siitä olevan apua painon pudotuksessa.

Tänään vein kelaan raskaustodistuksen, jotta saavat päätökset tehtyä hakemuksiin ja saataisiin vauvalle oma pakkaus :) Minulla sattui nuo neuvolakäynnit niin pahimmoilleen, että todistuksen sain vasta viikolla 24, mutta jospa tuosta ei olisi haittaa.

kaz 25+4
 
Sintu hurja tuo turvotus noissa sinun jaloissasi! Toivottavasti selviää mistä johtuu.

Kiitokset kaikille tsemppaamisesta! Eiköhän asiat järjesty, niillä aina tapana on. :) Eilen löytyi yksi nettikauppa mistä sain tytölle joululahjaksi tilattua Monster High 2 nuken pakkauksen puoleen hintaan, että löytyy niitä positiivisiäkin juttuja. :)

(.) Nyt on Joulukuu!!!! :heart: Mä niin tykkään joulusta. Oon tehnyt itselleni säännön, että pipareita saan leipoa vasta joulukuun puolella. Nyt pitäisi miettiä millaisen piparitalon teen tänä vuonna. Viime vuonna tuli tehtyä tälläinen:

Noin monimutkaista en taida tänä vuonna tehdä, täytyy miettiä joku helpompi malli. :)
Nyt aamupalaa naamaan ja iltavuoroon töihin!

CandleLight ja poju 26+6
 
Palstasta: Itse en ole huomannut täällä mitään huonoa ilmapiiriä tai muutakaan huonoa. Tuskin kukaan tosiaan tarkoituksella on kenenkään postauksia jättäny huomiotta. Musta täällä on ollu kiva jutella ja on ollu hyvä jos on saanu vastauksia johonki mieltä askaruttavaan. On hyvä että jokainen voi kirjoittaa mitä haluaa ja purkaa vaikka ongelmaisia sukulaissuhteita, täytyyhän ne saada purkaa kuitenkin. Itse oon yrittäny kommentoida toisinaan juttuja mistä täällä on puhuttu mut joskus varmasti tullu vaan omiaki kuulumisia.

Painosta: Mulla ei siis ole kilon kiloa vieläkään. Mulla se lähtöpaino oli sen 61-62. Nyt 59, joten on se vähän noussu siitä mihin se sillon laihtu alunperin. Olen tässä viimepäivinä miettiny että mitenköhän tuun reagoimaan raskauteen ja sen aiheuttamaan painonnousuun menneen syömishäiriön/syömisongelmien vuoksi.. Tietysti tiedän että vauva on tärkein eikä mua kroppa ole kiinnostanu. Oon nyt tuntenu itteni hyvännäköseks mutta entäs sitten jos sitä painoa alkaakin kertyä ja musta tulee muutenkin iso kuin mahasta, huolestuttaa että aiheuttaako se jotain syömisongelmia taas. Ei mulla tosiaan pitkäaikasia ollu ne mitä sillon joskus oli, kesti alle vuoden eikä vakaviakaan. Tiedän myös että maailmassa on paljo tärkeämpiäkin asioita ku joku paino, ja olen pitkään sitä mieltä ollukkin. Siinä on kai vaan sellanen ikävä juttu että jos päässä on joku vika, niin ei sitä sitte voi kai järjellä poistaa.. :( Ei mulla nyt ne ongelmat ole tosiaan oireillu, alkukesästä vähä yritin laihduttaa muttei kiloakaan lähteny. Mietin vaan että entäs jos raskaus nostaakin niitä pintaan taas.. Neuvolassa en oo asiasta puhunu mut ehkä voisin, toisaalta en halua et niistä menneistä mikään haloo syntyy tai ne kattoo etten kykenis hoitamaan lastakaan. Mitä mä näitä nyt edes mietin, eihän tässä nyt mitään syömishäiriötä ole.

Yks päivä eräs töistä sano että "susta tulee aika iso ku oot nytki jo iso". Tuli sellanen olo että.. justiinsa. Kuten sanoin en oo kiloakaa keränny ja mahaa se varmaan vaan tarkotti mutta jotenki alko ärsyttää. Vai onko miehet sitte joskus niin urpoja ettei ne tajua että jos laskettuun aikaan on n. 3 kk niin se on viikoissa reilusti yli puolenvälin ja saa näkyäkin.

Joulu: Itse tykkään joulusta. Laitoin joulukortteja menneiltä vuosilta jääkaapin oveen tuomaan tunnelmaa ja ostin uuden pöytäliinan ja sit sellasen pajusydämen :D Verhoja en löytäny mieluisia eli ne jää nyt vaihtamatta.

Sokerirasitus oli maanantaina ja jokseenki epäilen että yli on ne arvot kun viimekskin oli lähellä rajoja. Olen siis käyny kahesti täs raskauden aikana, kun iskällä ykköstyypin diabetes

(.)
Sopivaa nukkuma asentoa on nykyään vaikea löytää välillä. Ihanaa kun tuli lunta! Ajattelin tänään käydä kirppiksellä. Tarttisin sen äitiystakin mut hm:n malli ei oikei miellyttäny, ja kun oon lyhyt nii tuntuis hassulle pitää sellasta polvipitusta! Toivottavasti löytyy joku muu ratkaisu. Huomena meille tulee vieraita mistä oon aika innoissani :)

Vauvan liikkeet on nyt tuntunu hyvin ja laajemmalla alueella. Olisin kysyny, että kun mies eilen niitä tunnusteli ja paino mahaa hiukan liian kovaa niin eihän vauvalle tullu mitään siitä? Kyllä se on sen jälkeenkin liikkunu. Rupes vaan vähä mietityttämään.. Sanoin vaan miehelle et ei tartte painaa et tuntuu jo vaik pitäs kättä siinä normaalistikki.

Omppis ja papupata 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Minä voin tämän kuun ottaa,kun vain joku neuvois miten alkuun pääsee... =) Joka päivä inakin käyn kattomassa/lukemassa,mutta harvoin kerkeen kirjottelee,kun noita töitäkin on vielä.

Jemimi ja Pikku-ukko
 
Mä päivitin sitä lokakuun ketjua ja voin jotain ketjua vielä päivittää, mutta en nyt joulukuun ainakaan..

omppulimu Ei siitä mitään haittaa ole. Lääkärit yms myös kokeilee jotkut aika kovaakin masun päältä vauvan asentoa yms. Lapsivesi kuitenkin suojaa vauvaa siellä jne.

Eilen vauva liikkui loppupäivän paremmin, tänään on taas aamun jälkeen ollut rauhallinen.

Nallu 26+0 POKS! :heart:
 

Yhteistyössä