*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Siivoushulluus Mitä se on? Päinvastoin tuntuu, ettei jaksaisi mitään tehdä. Suunnittelen kyllä kaappien raivausta jne, mut toteutus jää.. Joulua tekisi kovasti jo mieli laittaa ja vauvan jutut valmiiksi odottamaan :)

Joulusta vielä, että varmaan ensi viikolla laitetaan koristeet. Kynttilät meille on jo osittain eksynyt. Pipareitakin varmaan leivotaan esikoisen kanssa viikonloppuna (jos ehditään muulta ohjelmalta). Oon kyllä niin jouluihminen, varsinkin tänä vuonna oon ihan intoa täynnä. Joululahjoja päästään ostamaan vasta ensi tilistä, muutama meillä on jo kyllä hankittuna.

Mammutti ja Sintti Mä ostin tytölle sellaisen kirjain kuin "potalla". Siinä on selkeitä kuvia ja vain vähän tekstiä, ainakin meillä se on ollut suosittu kirja :)

Nimi Meillä on nyt kaksi aika vahvaa etunimi-ehdokasta, toiset nimet on hakusessa. Saa nähdä mikä nimi päätetään kirjoittaa esitietolomakkeen hätäkaste kohtaan.

Sukupuolet ja raskauden erot Mulla esikoinen on tyttö ja tämä masuasukki on poika. Raskaudet on ollut aika samanlaiset, mutta nyt pojasta oireet on ollut lievempiä. Kummassakin on siis ollut pahaa oloa, väsymystä, palelua, huippausta jne. Mahat on myös ollut aika samanmalliset, sykkeet tytöllä 140-155 ja pojalla 150-160. Ei siis mun raskauksista kyllä vois sukupuolta päätellä :D Nyt on ollut harkkasupistuksia, kun tytöstä taas oli vaan lopussa vähän. Se varmaan kyllä johtuu siitä et tämä on jo toinen raskaus.

Nallu ja pikkuveli 24+4
 
Pixie Miulle tuli linea negra synnytyksen jälkeen, se oli aika hassua.. Häipyi kyllä parissa kuukaudessa sitten pois.

Mahakivuista vielä: Miulla on helpottanut ne taannoiset kivut mutta uutena tai samana, lievempänä ja terävämpänä on alkanut tuikkia kohdunsuulle. Toivottavasti ei rupee paikat pehmenee, mie oon vakkasti päättäny olla töissä ainakin vuoden loppuun. Tainno on vähän pakko olla kun on luvattuja hommia. Onneks on ultra 3viikon päästä niin saa samalla katottuu alakerran tilanteen!

Raskauksien erot
Esikoisesta ei ollut mitään vaivoja, tyttö tuli ja kuopuksesta, tyttö myös, jonkunverran pahoinvointia ja loppuraskaudessa kamalat liitoskivut ja supistelut. Tässä raskaudessa oli karmea pahoinvointi aluksi, mutta muuten samaa rataa mennään kun edelliset. Mahakin on pieni ja samanmallinen kun aiemmissa. Eikä tiedetä kumpi tulee:heart:

24+4
 
Huomenta,yötä tai iltaa!

Ikkunasta kun katsoo, niin ei pysty sanomaan, mikä on meneillään, niin on hämärää! Täällä raskaus etenee hitaasti, mutta varmasti. Mulla on ollut tosi vähän töitä ja on alkanut iskee semmonen pieni työttömyysahdistus(lue rahattomuusahdistus....). Onneksi on tiedossa, ettei tää jatku enää kovin kauan ja kohta on vaikka kuinka mielekästä tekemistä. Hassua tästä tekee sekin, että meidän 2v on tälläkin hetkellä hoidossa ja äiti dataa kotona.... Hah. Oltiin ajateltu,et Neiti jäis hoidosta pois toukokuun lopussa, mut nyt oon alkanut tulla toisiin aatoksiin. Että jos kuitenkin jo maalis- tai huhtikuussa. Oishan siinä pieni rahallinenkin säästö.

Mua jännittää, et mitä tuolta Kelalta mahtaakaan tulla. Oon ollut viime kevään töissä ja syksyn työttömänä ja tehnyt samalla sijaisuuksia. Toivon niiiin kovasti, että ei löydy mitään estettä sille, et äitiyspäiväraha laskettais kevään tulojen perusteella. Muuten pitää pistää kukkaron nyörit tosi tiukasti kiinni ja alkaa harjoitella tarkempaa budjetointia....

nippatäti Mäkin aattelin kokeilla tuota vesijuoksua. Ei oikeen pelkkä sali nyt jaksa kiinnostaa ja alaselkä huutaa armoa, jos yritän kävelylenkkejä. Irtisanoin viime vkolla salijäsenyyden ja ajatuksena ois tammikuun alusta siirtyä Vesikkoon saleilemaan ja polskuttelemaan.

Painoa on tullut varmaan viitisen kiloa...Tänään ois pitkästä aikaa neuvola, niin sielläpä nuo taas selviää. Nyt oon yrittänyt vähän järkeistää tuota mussutusta, kun koko ajan tekis mieli jotain puputtaa. Etenkin herkkuja. Ja kiinalaiseen sapuskaan mulla on ollu myös hirmuset himot!

pepper83 KIITOS muistutuksesta! Mun pitääkin varata tuo hammaslääkäritarkastus heti tänään. Olin yllättäen taas unohtanut tämänkin hoitaa. Ihan mahotonta tää mun huolimattomuus ja unohtelun määrä!!... Eilen ihmettelin, kuka kumma on tyrkännyt valkosipulipussi pakastimeen...Kukakohan....:ashamed:

Sintu74 Hyvä tosiaan, että alkavat heti tutkia asiaa, eivätkä jää vaan seurailemaan .Toivotaan, että ei olisi merkki mistään vakavemmasta!:hug:

Niin ja mulla on ehkä kuitenkin hieman poikaolo... Raskaus on edennyt aika lailla samalla tavalla kuin tytöstäkin, mut silti on semmonen fiilis, et josko sieltä se pikku-Lassi tulis. Mut katsellaan.

Ihanaa, kun kerrankin on kaiken maailman ohjelmaa täälläkin päin ja lapsellisille perheille. Ollaan käyty tällä vkolla jo teatterissa ja konsertissa ja tänään ois toinen teatteri. Lauantaina palokunta-päivä ja sunnuntaina pomppulinnapäivä. Ja neitihän käy ihan ylikierroksilla. On kyllä lähteminen laiskottanut ihan kaameesti, mut hyväähän se vaan tekee kun saa ittensä liikkeelle. Mä oon vähän tämmöstä erakoituvaa sorttia etenkin syksyisin ja jään helposti möhnöttää kotisohvalle, jos väsyttää tai tympii. Mut nyt aattelin ihan tavoitteeks ottaa,et kävis siellä sun täällä ja ehkä jos jopa sais uusia tuttavuuksia elämäänsä. =)

Triida ja Milli (ei oo muuten viikoista MITÄÄn hajua:D)
 
Linea negraa ei näy ainakaan vielä olevan. Esikoista odottaessa mulla oli ja ylettyi pitkälle navankin yli..

Kahden viikon päästä olisi sokerirasitus ja lääkärineuvola, toivottavasti sokeriarvot on ok :)

Nallu ja pikkuveli 24+5
 
Heippa kaikille!

Ajatella, että marraskuu on jo pitkällä...reilu kuukausi niin on joulu! Vielä kun tulisi lunta ennen sitä niin olisi loistavaa.

Masussa vauveli liikkuu kovasti sekä päivällä että yöllä :) on se vaan niin ihanaa!! Alkuraskauden "onko kaveri hengissä-mietintöjen" jälkeen ei todellakaan tarvi miettiä enää, hengissä tuntuu olevan. Potkut on jo aika voimakkaita vaikkakin etuseinässä oleva istukka niitä vaimentaa.

Polven kanssa on ollut ongelmia, olen ilmeisesti liikaa puuhastellut kun se kipeytyi. Ikävä vaiva kun särkee niin että vie yöunetkin. Panadol ei tunnu paljoa auttavan... noh pitää huilailla niin jospa se siitä ohi menis.

Tällä viikolla tilasin vauvalle pinnasängyn :heart: . Mukava sitä odotella. Vielä pitäisi turvakaukalo ostaa. Nyt on polvikivuista huolimatta niin onnellinen olo. Ihanaa olla raskaana ja ihanaa kun meidän kolme tyttöstä ovat myös niin innoissaan. Haluavat kokeilla vauvan potkuja :)

Pihlaja78 viikkoja jotain 25+5
 
Voi hitto, kun harmittaa.

Sokerirasituksessa kävin aamulla ja miulla oli kaikki arvot ihan päin persettä :ashamed:

Tuli myös ihan hirveän paha olo siitä litkusta ja oli ihan hirveä kokemus muutenkin. Tarkoittaako se automaattisesti sitä, että on se raskausdiabetes? Mitä sille voipi tehdä?

Nippa ja Pave 24+5
 
Joulua odotan kovasti. Tuskin kovin kummoisesti joulua laitetaan, vaikka kotona joudutaan olemaan. Toivottavasti mukava tunnelma saadaan aikaiseksi, vaikka ei kovin kummoisia tehdä. Tarkoitus olisi pyytää sukulaisia tänne, mutta ei olla vielälopullista päätöstä tehty. Glögiä ja piparia tekee kovasti mieli, mutta yritän hillitä itseäni. Joku päivä sallin herkuttelun itselleni seuraavan kerran jouluna. Saa nähdä kasvaako nälkä syödessä.

Linea negra ei näy ainakaan vielä. Viime raskaudessa se näkyi, mutta en muista missä vaiheessa. Muistaakseni ei kovin aikaisessa vaiheessa.

Nippa jos yksikin arvoista ylittyy, niin diagnoosin saa heti. Yhden arvon ylitystä seurataan kotimittauksilla ja saat ruokavalio-opastusta. Kotimittauksessa arvojen pysyessä kurissa selviää tuolla. Satunnaisesti arvot voivat ylittyä. Jos vähintään kaksi arvoa ylittyy sokerirasituksessa, niin käsittääkseni aloitetaan insuliinihoito. Korjatkaa, jos olen väärässä. Se mitä voit tehdä, on syödä suositusten mukaan ja liikkua, millä yrität hillitä sokeriarvojen nousua yli rajojen. Raskausdiabeteksesta kuuleminen ei ole kiva juttu, mutta onneksi se on tavallisesti vain raskausajan. Yleensä arvot palautuvat normaaliksi raskauden jälkeen, mutta sokerirasituksessa suositellaan käytävän joka vuosi raskauden jälkeen. Riski 2-tyypin diabeteksen on suurempi kuin niillä, joilla ei ole rd. Jos olet ylipainoinen, niin kannattaa laihduttaa raskauden jälkeen.

(.) Täällä ollaan yllättävän positiivisin mielin, tähän tilanteeseen ja lepämiseen tottuu. Alan jo varovasti uskomaan, että ehkä mekin saamme vielä toisen lapsen. Päivät menevät suht nopeasti. Omaa elämää toki kaipaan, mutta onneks tämä on väliaikaista. Olen yrittänyt miettiä joululahjoja, mutta vielä en ole niitä ostanut.


Minx ja 25+0 POKS, POKS, POKS
 
Sain eilen melkoisen säikäytyksen... Illalla saunan jälkeen alkoi tiputtelemaan verta. Soitin sitten päivystyksen neuvontaan, josta yhdistivät synnärille. Sieltä sanottiin vaan että voi levätä kotona ja jos ei mene ohi niin tulla sitten sinne, kun ei ne sielläkään oikeen mitään voi tehdä, jos vauva nyt päättää yhtäkkiä alkaa syntymään. No, tiputtelu loppui parin tunnin päästä ja yöllä/aamulla ei ole vuotoa onneksi ollut. Maha on alhaalta arka, suunnilleen kohdunkaulan korkeudelta vähän vasemmalta, eli luulisin että siellä varmaan vuotokohta oli. Vauva potki ja riehui illalla niin paljon että välillä mietin että toivottavasti se ei pahenna tilannetta... :( Mies kyllä rauhoitteli että onhan se toisaalta hyvä merkki että liikkuu, mikä on ihan totta. Oon nyt omalla ilmoituksella saikulla tän päivän, pe-su onneksi muutenkaan ei ois töitä. Ja onneksi mulla on maanantaina neuvola, eli jos nyt ei uudestaan ala niin kyselen siellä sitten mitä pitäis tehdä (tarviiko enempi saikkua tms). Mulla oli siis tiistaina ultra ja ei ne siellä ainakaan mitään maininneet istukan huonosta sijainnista tai kohdunkaulasta, että kaipa siellä kaikki oli kunnossa. Mulla on siis kevyitä suppareita ollu parin viikon ajan varmaan joka päivä, ja tiistai oli melkoinen vauhtipäivä niin epäilen että se nyt ärsytti mahaa. Mutta nyt aion levätä viikonlopun yli olla tekemättä yhtään mitään. Onneksi on tuo mies auttamassa ettei tartte tehdä ite ees kotitöitä tai käydä kaupassa tai mitään.

Oon yleisesti ottan semmonen tyyppi, että en huolehdi etukäteen turhista. Eli niin kauan ku ei oo mitään syytä olettaa muuta niin ajattelen että kaikki on varmasti hyvin. Nyt sitten kun sai tuon rakenneultrankin ohi niin kerkesi just ajatella että nythän tässä voi ottaa rennosti, mutta eihän tämä nyt niin näemmä menekään... Mitään vauvavalmisteluja meillä ei ole vielä tehty enkä niitä uskalla kyllä nyt aloittaakaan ainakaan tämän vuoden puolella.

Mutta eiköhän tämä tästä. Lepäillään ja luetaan lehtiä (eilen tuli sekä Image että Avotakka! :) ) ja ootetaan lunta ja joulua. Kirjottelin just parille kauempana asuvalle kaverille Myyrä-aiheiset joulukalenterikortit postitettavaksi. Joulukalenterikortit on vaan niin söpöjä että kun niitä ei kehtaa ittelle ostaa kuin yhen vuodessa niin lähettelen niitä sitten kaikille muille kans! :) Hyvää joulunodotusta myös teille mammoille! :heart:

Piula & poikanen 22+0
 
Enkös minä ole vielä kirjoittanut, että me saatiin poikalupaus. Voi päivittää listaan.

Minä jouduin käymään parvovasta-ainekokeissa, kun tapahtui altistus, enkä tiedä onko mulla ollut tuota. tulokset menee ensi viikkoon.

Mam: Meillä oli myös vatsanympärys viikkoihin nähden iso, mutta lääkäri ei sanonut mitään että tarviis seurata. No mie varasin ajan 4D-ultraan, tosin en saanut sitä joulun alle kuten olisin toivonut, kun ei ollut aikoja yhdellekään miehen vapaapäivälle, mutta mennään 2.1.
 
kaz
Tervehdys kaikille maaliskuun odottajille :)

Itse pääsin vasta tässä vaiheessa odotusta netin äärelle uuteen kotiin muuton myötä. Aikaisemmin netti on ollut puhelimen välityksellä ja nämä sivut eivät ole auenneet huonostikaan. Seuraavassa päivitys etusivulle

Laskettu aika -- Nimimerkki -- Ikä -- Monesko lapsi -- Synnytyssairaala
11.3.2013 - kaz - 27 - 2. lapsi - KASS *poikalupaus*

Yritän päästä juttuihin mukaan nyt jatkossa, kun tuntuu toivottomalta yrittää lukea monen kuukauden ketjut.

Taustaa minusta : Esikoistyttömme syntyi vuosi sitten syyskuussa ja oli erittäin toivottu, koska hänet suotiin meille 2,5 vuoden yrityksen jälkeen. Olimme jo hoidoissa ja mutta saimme yllätysplussan. Uusi tulokas sai myös alkunsa luomuna, joten ollaan enemmän kuin onnellisia <3 Tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi, joten jännitettäväksi jää, että miten tämän vauvan syntymän sitten käy. Toivon normaalia alatiesynnytystä, sillä sektion jälkeen tytön nostelu on mahdotonta, mutta nähtäväksi jää.

Paljon halauksia niitä tarvitseville ja paljon onnea kaikille odotukseen <3

kaz 24+3
 
kaz
nippatäti minulla tuli myös ekaa odottaessa tosi paha olo tunnin kuluttua sen litkun juomisesta. Mulla heitti ainoastaan viimeinen arvo 0,1 ja jouduin loppuraskauden seuraamaan arvoja. Mitään ruokavaliomuutoksia en tehnyt, koska mittausten mukaan sokerit oli kunnossa. Tyttö oli syntyessään ihan normaalikokoinen :)
 
nippatäti Mulla tuli esikoisen odotusaikana sokerirasituksessa huono olo ennen sitä vikaa mittausta. Oksetti ja pyörrytti, näkö meni ihan mustaksi ja olo oli kaikin puolin hirveä. Mulla arvot oli kuitenkin kaikki hyvin alle rajojen.
 
Mulla oli muutama viikko sitten kanssa sokerirasitus ja sama kokemus kuin Nallulla , eli kamala olo, mutta arvot ihanteelliset. Se mikä omasta mielestäni on outoa, että joudun uudelleen kokeeseen ennen joulua, johtuu kuulemma sukurasitteesta, kun isälläni on 2-tyypin diabetes. Mutta se on kyllä ihan itseaiheutettu ja tosiaan mulla kaikki arvot kunnossa, eli vähän ihmetyttää... Mutta toisaalta parempi kai että on vähän hätävarjelua kuin ei tsekkauksia ollenkaan...

Tervetuloa uusille, kiva kun vielä joukkoon tulee lisää "kollegoja"! :)

Mullakin paino oli noussut sitten viime neuvolan, mutta kyllä onkin ollut nälkä! Kovasti yritän hedelmiä puputtaa, mutta jostain syystä on kurniva nälkä tosi usein.. Jotenkin vaikeaa tasapainoilla..

Mutta ihania liikkeitä tuntuu ja nyt kun sai tietää sukupuolen, niin on ihana valmistautua jo pelkästään henkisesti siihen vauvaan!

Ihanainen & neiti 22+4
 
Sokerirasituksesta: eli mulla taas on sellanen käsitys noista arvoista että vaikka siellä olisi ne kaikki arvot päin persettä niin ei heti alotettaisi sitä insuliinia vaan todennäkösesti saa lähetteen äitipolille jossa sitten saa ruokavalio-ohjausta ja tietysti kotimittauksia joutuu tekemään enemmän tai vähemmän. Jos sitten niissä kotimittauksissa ilmenee useampia raja-arvojen ylityksiä niin sitten saisi lääkityksen. En tiedä miten yleistä nykyään on että lääkitys olisi ensin tabletti muotoinen ja sitten vasta insuliini, mutta tuollaisestakin olen kuullut.
Tsemppiä sokerimittauksiin! Ruokavaliolla saa kyllä todella paljon aikaseksi, mutta joskus sekään ei vaan riitä vaikka kuinka yrittää. Mielestäni ei kannata alkaa stressaamaan tästä asiasta. Tiedän että on karusti sanottu, mutta se stressi nostaa nimenomaan niitä sokereita entisestään! Ja joo valitettavasti sen raskausdiabetes diagnoosin saa heti kun on yksikin arvo pielessä :( mutta muistakaa, että tuo diagnoosi ei ole mikään kuoleman tuomio ja asian kanssa kyllä pärjää!

Joulusta: Tulin justiinsa kaupungilta jouluostoksilta :) Olen tosiaan alkanut niitä ostoksia aikasessa vaiheessa tekemään kun ei tiedä mikä tilanne on sitten lähempänä joulua noiden supistusten takia. Olipas tänäänkin todella ihana pyörähtää kaupungilla ja sieltähän löytyi mukaan vaikka mitä kivaa. Olemme tuossa kesällä tosiaan muuttaneet isompaan kämppään ja nyt sitten ostelen kaikkea jouluvaloista joulukuusen alusmattoon :D Ensimmäistä kertaa saadaan oikean kokoinen joulukuusi tänne meille :heart: Odotan kyllä innolla että pääsee sitä koristelemaan ja tuo esikoinen on samanlainen. Kun toimme kuusen sisään (siis tämä meidän kuusi on sellaine muoviversio ihann allergioiden takia) olisi esikoinen halunnut jo jättää sen kuusen tänne sisälle ja alkaa korsitelemaan. No ymmärsi sitten sen kun kerroimme että korsitellaan se sitten yhdessä lähempänä joulua :xmas: Voi että odotankaan joulua!

No mutta ei täällä sen kummempaa. Supistusten kanssa yritetään pärjäillä tällä hetkellä kotona ja joulukuun alussa pitäisi kokeilla töihin paluuta... Saapa nähdä kuinkakohan se onnistuu kun jo täällä kotona supistelee vaikka ei pahemmin mitään teekään :| No se jää nähtäväksi. Mutta näillä mennään!

Terkuin Sannamary ja sissi 24+3
 
Sokerirasituksesta Minx vastasikin aika tyhjentävästi tuossa, itselläni on myös sellainen käsitys että insuliinia ei aloiteta heti mutta jos kaksi arvoa on yli niin joutuu ravintoterapeutin ruokavalio-ohjaukseen tms. ja jos arvot pysyvät kunnossa ruokavaliolla niin sit insuliinia ei tarvita. Edellisiin lisäisin vielä että synnytyksen jälkeen vauvan sokeriarvoja seurataan parin päivän ajan laitoksella ettei pääse laskemaan liikaa ja vauvan ruokailuvälit ei sais venyä yli kolmeen tuntiin. Ja sit synnytyksen jälkeen (olikohan puolen vuoden päästä) pitää käydä uudelleen sokerirasituksessa. Minulla oli rd esikoisen aikaan ja tänään oli toinen sokerirasitus ja odotan tuloksia sormet ja varpaat ristissä. Minä muuten laihdutin reilu 5kg esikoisen jälkeen ja jo se auttoi normalisoimaan sokeri- ja kolesteroliarvot. Jätin mm. sokerin pois kahvista ja teestä ja käytän aspartaamilla makeutettuja tuotteita (tosin liika keinotekoisten makeutusaineidenkaan käyttö ei ole hyväksi eli suo siellä, vetelä täällä...) Tsemppiä kaikille jotka joutuvat sokeriarvoja mittailemaan! Onneksi sitä kestää vain raskauden ajan.

Piula Kyllä varmasti säikäyttää tuollainen, toivotaan ettei vuotoa enää tule. Lepoa vain!

Joulua täälläkin jo odotellaan kovasti, laitan joulukoristeita varmaan jo itsenäisyyspäivän jälkeen :)

Särö 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Ootteko raskauksissanne miten sairastelleet, itellä voimia vie jo toista viikkoa jatkunut flunssa mikä nyt on huipentunut poskiontelontulehdukseen kera virtsatietulehduksen. Jeejee!

Oudolta tuntuu ku ei millään meinaa parantua, ylensää on flunssatki menny alle viikossa ohi. Ja en ole edes sairastellut yli vuoteen mitään. Niin onse kiva nyt ruveta! :D

Lisäksi olen kerinnyt kärsimään nämä perinteiset ihanat hermopinteet ja suonenvedot. Nyt olen myös jo useamman viikon tuntenut alapäässä semmoista ikävää painetta, en oikei tiedä mitä moinen on. Etenkin tarpeillakynti, kyykkiminen ja pitkään seisominen aiheuttaa tätä paineen tuntua. Onko muilla saman tyyppistä ongelmaa? Kauhulla odotan synnytystä, sielä se värkki ainakin varmaan räjähtää tosta kaikesta paineesta..

Raskausarvista sen verran, tuleeko ne nyt jo siis raskauden aikana näyviin vai vasta synnytyksen jälkeen kun iho palautuu ns "kasaan"?

greentea 22+3
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee juttua ja pitkästi (sori kanssa sisaret) :)

Linea negran huomasin tuossa pari päivää sitte, hailakkana näkyy napaan saakka...

Nippatäti: Minulla oli esikoisen aikaan RD ja joo ne arvot todellakin takoittaa et haimasi toiminta on häiriintynyt raskauden myötä eikä näin ollen tuota tarpeeksi insuliinia ja sen vuoksi sokerit nousee liikaa. Ruokavaliohoito on ehdoton, että saat pidettyä painon kurissa ja että vauva ei kasva liikaa, lisäksi jos sokerit on jatkuvasti koholla on se vauvalle riski sitten synnytyksessä kun irtaantuu sinusta, sokerit voivat tällöin romahtaa jne. Kotimittauksilla aluksi mennään ja ruokavaliolla, sit jos arvot ylittyy tästä huolimatta aletaan miettiä insuliinihoitoa, näin olen ainakin ymmärtänyt minäkin...
Mut itselläni ruokavalio toimi hyvin ja kaikki meni oiekin hyvin koko raskauden ajan, liikunta on kans ihan huippu juttu sokerien kurissa pitämiseen. Minullakin sokerirasitus 3vk päästä, oon jo kyl noudattanu pääsääntöisesti ruokavalio ohjeita jo ihan painon kurissapidonkin takia! Älä panikoi, RD lähtee pois heti kun olet synnyttänyt, näin ainakin minun kohdallanikin kävi! :) (Tosin riski sairastua 2.tyypin diabetekseen on elinikäinen) Nyt vaan joudut vähä enemmän miettimään mitä laitat suuhusi ja monenko aikaan. :) Sokerirasituksessa minulla ei oo koskaan tullu huono-olo... pahaahan se litku on mut hyvin oon saanu sen nieltyä... Kauhee kiire vaan syömään aina sieltä ku päässy pois. :)

Piula: Hui kauhistus, verenvuoto kyllä säikäyttää... sama koettu n. kuukausi sitten... Nyt vaan pitää ottaa erittäin rauhallisesti... Toivottavasti ei v.lopun aikana ala uudelleen ja menee levolla ohi. :) Tsemppiä! Mulle ainaki saikkua äippälomaan asti kirjotti, tosin mulla oli se etinen istukka sit lopen joka vuoti...

Tervetuloa kaz!
Vielä mahtuu mukaan!

greentea1:
Mulla on ollu yks flunssa koko raskausaikana, muuten oon ollu terve. Raskausvaivoja sit on senki eestä ja kaikki mahdolliset riskiraskauden oireet melkeen... Plaah! Mulle tuli raskausarvet esikoisen aikaan rv 30 ---> synnytykseen asti vaan repeili lisää ja lisää. Arvet vaaleni vasta yli vuoden päästä synnytyksestä eikä iho enää palautunu koskaan ihan tavallisen näköiseksi/tuntoiseksi. Nyt alkaa taas vanhat raskausarvet näkyä paremmin ku vatsa sen verran kookas jo... Mut hyvin niiden kanssa on eläny ku en aiemminkaan oo ollu mikään innokas bikini-mimmi. ;)


(.) Äitipolilla käyty kontrollissa sen vuotavan istukan takia ja yllätys,yllätys; istukka ei ole siirtynyt senttiäkään ja kätilö meinas et leikkaus siis edessä, ei enää usko et ehtis nousta. Meidän vauva siis syntyy jo helmikuun alussa viimeistään kun leikkaavat jo 36-37 viikoilla... Apua, reilu 2kk enää! Ja sekin vaan jos istukka toimii moitteetta sinne saakka eikä vuoda... Iiik! Pelottaa koko sektio! Nyt kaikki sektion kokeneet kertokaas kokemuksenne? Onko sitä tosiaan kipee monta viikkoa ja vauvaakaan ei voi ottaa syliin???? Oon ihan paniikissa ku nyt voi sanoa et suunniteltu sektio ”varmistui” 90% varmuudella kätilön mukaan!!! Miten mä selviin siitä? Oon vaan aina aatellu et alatiesynnytys on se ainut oikee luonnollinen tapa ja nyt sit ehdin miettiä ja pelätä tätä 2kk etukäteen. Raskasta!
Muuten kaikki oli ok, sukupuoli näytti edelleen samalta kun rakenneultrassa. Painoarvio oli 842g. :heart: Istukka toimii (ainakin vielä) moitteetta... Voi kumpa tulisi ens vuosi äkkiä, sit olis jo paremmat viikot... Omapaino noussu kohtuudella +250g/vk ja sain kehuja ku viitsin jo noudattaa RD ruokavaliota etukäteen! :) Seuraava kontrolli ennen joulua... Sitten kai ne alkaa suunnitteleen jo sektiopäivää!!! Toinen sok.ras. myös 3vk päästä, saapa nähä joko pomppaa?? Tällaista täältä... Nyt on sit miettimistä. Outoa ajatella et saan tietää vauvani syntymäpävän jo etukäteen... jos ei mitään yllättävää satu. Hassua! :)

Nopponen 25+5
 
greentea1 mulla ollu öisin suonenvetoja jalassa. ennen ei oo ollu. ja paineen tunnetta kans alapäässä. tuntuu, et peräpukamatkin alkaa vaivaa. en muista, et esikoisen aikaan ois mikään näistä vaivannu. kivuttomia suppareita eli mahan kovettumista on useita päivässä.

mulla on ollu nuhaa ja yskää jo monta viikkoa, eikä millään meinaa parantua.

neuvola oli maanantaina. kiloja oli tullu aika reippaasti, alusta kuus ja puol kiloo ja edellisestä neuvolasta 544 g/vko. on noi konvehdit vähän maistunut. katoin, et olin painanu saman verran (sama lähtöpaino) rv 27. verenpaine 96/63. sf-mitta21 cm eli vähän alle keskikäyrän (sama ku esikoisella). neuvolalääkäri mulla on 5.12.

jonkun verran on tullu osteltua jo joululahjoja, mut paljo on vielä ostamatta. joulukorttejakin olen jo alkanut tekemään. olen aina ennen joulua siivonnu kaikki kaapit, mut nyt on kyllä sellanen tunne, et en jaksa enkä viitti. ehkä sit helmikuussa, kun oon kotona, niin saan hissun kissin tehdä sitä. ellei me sit päästä saada päätettyä tätä asuntotilanetta. kummatkin haluaa muuttaa täältä, mut ei olla päätetty kahden talon väliltä. kun omakin pitäisi sitten saada myytyä.

SMV78 ja tyttö 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Nopponen Minulla 2 suunniteltua sectiota vuosilta 2002 ja 2005 ja tämäkin seuraava leikataan myös 99% varmasti (minulla on ahdas lantio,niin sen takia),mutta joudun kyllä silti synnytystapa-arvioon. KYS:ssä on aiemmat leikkaukset olleet ja ne ovat olleet minulla viikolla 38+3 ja 38+4.Minulla ei ole ollut häikkää istukassa tms... Itse en kauhean kipeä ollut,antoivat särkylääkettä 3 kertaa päivässä ja tarvittaessa sai kipuun piikin jos tarvis,yhen kerran sen otin. Muutamaan tuntii leikkausen jälkeen en voinut oikein mitää tehä,kun oli verenpainemittari kädessä ja kanyyli myös,ekana päivänä mies ja hoitajat auttoivat ja vessaan ei päässyt eka kerralla kun hoitajan seurassa (tosin hoitaja jäi sen vessan oven taakse =) )
Ja liemiruuallahan sitä niin kauan olin kun vatsa toimi kunnolla,taisi mennä päivä tai kaksi. Kolme päivää itse oli sairaalassa leikkauksen jälkeen,mutta sehän riippuu äidin voinnista yms...Minimi taitaa olla se 3 päivää.

Mutta jos jotain kysymistä tulee,koitan vastata parhaani mukaan. Tosin taitaa eri sairaaloissa olla eri käytännöt noissa leikkauksissa, mitä olen ohjelmia katsellut.

Jemimi ja pikku-ukko 23+4
 
Viimeksi muokattu:
linea negra ekassa raskaudessa oli napaan asti, mutta en muista millä viikoilla siihen tupsahti. Nyt ei ole ainakaan vielä näkynyt :)

piula hui, kyllä nuo kaikki "ylimääräiset" vaan säikyttää :( Toivottavasti ei tuu enää noita tiputteluita!

kaz tervetuloa! :wave:

greentea mulla on just samantyylistä paineentunnetta alapäässä ja just noissa asennoissa mitä sulla. Tosi kurja vaiva ja niinku sanoit, niin tuo ei oo mitään sitten siihen ponnistukseen verrattuna :D Mulla oli vähän aikaa sitten parempi, mutta tuo paineen tunne on taas tullu kuvioihin :/

Nopponen Toisaalta hyvä, että sulla on aikaa henkisesti valmistautua siihen, että sektio tulossa, kaveri sai tietää synnärille tullessa, että vauva on perätilassa ja joutuu sektioon, joten ehkä on nyt helpompi, ku saat ettiä tietoa/kokemuksia jne. :) Mutta on tuo varmasti jännää, kun vauvan syntymäpäivän tietää etukäteen ja tosiaan, enäänhän ei ole pitkästi helmikuun alkuun, hui! :) :heart:

Täälläkin joululahjoja muutama shoppailtu, ajattelin, että pitää nyt marraskuussa hommata osa, että ei sitten tunnu niin isolta lovelta budjetissa, jos kaikki menis joulukuussa. Ite oon hieman höpö ja tykkään laittaa paljon lahjoja kaikille läheisille :D
 
Nopponen Mun esikoinen syntyi suunnitellusti sektiolla. Leikkaus meni muuten hyvin, mutta alussa verenpaineet romahti ja menetin runsaasti verta. Alussa haava ei ollut juurikaan kipeä, kiitos kipupumpun. Sen jälkeen haava oli kyllä kipeä, tikit kiristi ja nouseminen/makuulle meno oli tosi tuskaista. Paranin kuitenkin hyvin ja kun tikit otettiin pois niin paraneminen tuntui oikein vauhdittuvan. Vauvaa sain nostella ja kannella miten tahdoin, ohjeistus on ettei vauvaa painavempaa saa kantaa. Eli kipuja kyllä oli, mutta en mä mitenkään pahalla muistele tuota aikaa. Voimia sulle asian läpikäymiseen :hug: Mulla oli vain 6 päivää aikaa sulatella asiaa ja se oli aikamoinen shokki alatiesynnytystoiveiden jälkeen, vauvan ja mun terveys tietty meni edelle. Mulla ei vaikuttanut synnytystapa ollenkaan kiintymyssuhteeseen vauvan kanssa, vaan rakastin tuota pientä ihan älyttömästi jo heti alkuunsa (masuaikanakin jo toki).
 
Piula, varmasti on säikäyttänyt kunnolla! :O Toivottavasti asia selviäisi neuvolassa paremmin, ja toivotaan että kaikki on hyvin, kun kerran liikkeitäkin tuntuu. Muista levätä silloin kun siltä tuntuu, keho varmasti ilmoittaa, kun on aika levätä. Miusta ainakkiin tuntuu siltä, että nyt raskaana ollessa keho ns. varoittaa helpommin liiasta rasituksesta juurikin supistuksilla, kivuilla tai paineentunteella, kun taas ennen pystyi esim. treenaamaan viimeiseen asti. Tosin näillä viikoilla kaiketi yleensä joutuu hillitsemään tahtia.

Myö vähän miehen kanssa mietittiin, että yritetään saada vauvalle tarvittavat mahdollisimman pian, sillä nuo aiemmat supparit ja paineentunteet vähän herätti siihen, että samaa voi olla loppuvaiheessakin. Mukavempi ois kumminkin kahdestaan tehdä vauvalle hankinnat, kuin että mies kävisi yksinään, jos itse joutuu lepäilemään enemmän, tai samaan malliin mitä tässä vähän aika sitten. :) :heart: Mies iski muuten silmänsä leikkimattoon, jossa on se piirrettyjen Myyrä! ^^ Sattui olemaan tarjouksessa, niin toisiksi viimeinen ostettiin. Ihanan värikäs matto, kukan mallinen paksuine terälehtineen, ja "pohjassa" oli myyrä- kuviota maisemassa. Kaksi kaarta oli tuossa, ja neljä roikkuvaa helistintä / lelua.:)

Kaukalopussukka oli tullut toimipisteeseen jo tiistaina, uskomattoman nopiaa toimintaa Bumbeezzilta! :) Katseltiin ja kokeiltiin nepparikiinnityksiä ja muita, niin vaikuttaa kyllä todella kätevältä kapistukselta.^^ Vain pikkuinen puuttuu viel toistaseks. ;)

Nopponen, Sie kyllä onnistuit yllättämään! :O Toivottavasti menee kaikki hyvin sinne asti, ja miunkin mielestä siulla on nyt aikaa totutella ajatukseen sektiosta, lukea aiheesta ja tankata tietoa. Ja jos positiivisesti ajatellaan, niin sie saat pikkuisen syliin aiemmin, kunhan kaikki vaan menee hyvin, mie ainakkiin pien peukkuja. :)

Viude ja Dude 25+1
 

Yhteistyössä