*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Syyskuussa

Onnea Viude !

Meillä vietettiin eilen tytön kolmevuotissynttäreitä. Ensin pidettiin päiväkotikavereille kemut ja tunnin päästä sukulaisille. Siinähän se päivä meni valmistautuessa ja siivotessa.

Mulla ei tullu raskausarpia viime raskaudessa. Aloitin vatsan ja rintojen öljyämisen lähes heti plussan jälkeen. Nytkin öljyän joka aamu suihkun jälkeen. Hiuksia ei oo lähtenyt, mutta ne on aika paksut, niin en välttämättä panis ees merkille, jos hiuksia lähtisi, kun niitä muutenkin lähtee koko ajan.

Potkuja alkaa jo tuntua. Vihdoin. Tunsin esikoisesta varmaan vast rv 20.

SMV78 16+6. Juhuu, huomenna poksuu taas. Viikot menee hurjaa vauhtia, kun töissä on kiirettä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle voi vaihtaa tuon la:n neuvolan mukaan kun ne nyt sen mukaan laskee, eli

Leo81............21.3..............3.lapsi.............SeKS

täällä neuvola menee aina päivän edellä, mutta kun se ny kerran virallisiin papereihin tulee niin mennään sitten siinä.

Hirmuisesti tullu tekstiä. Mukavaa! pitää oikein ajan kanssa kommentoida enempiä. jotenkin nyt tällainen vaisu vaihe menossa, mutta hengessä mukana koko ajan ja usein käyn lukemassa.

Leo rv 14+3
 
Juli Voimia päätöksen teossa! :hug:

Mielihaluja ei vielä kauheesti ole, mutta maksamakkaraa pitää saada sallitut 2 viipaletta joka päivä :D Ei-listalla taas on valkosipuli, tosin pikkusisko-juustoa pystyn syömään.

Viude Onnea :flower:

Painoa on kotivaa'an mukaan tullut alusta 2,5kg. Toivon todella, ettei seuraava kymppi menisi rikki koko raskausaikana. Vaikka eihän sille sitten mitään voi :)

Leo Meilläkin menee neuvola aina päivän edellä, en ymmärrä miksi. Mulla la on 28päivän kierron mukaan 10.3. Ja neuvolanhan siis pitäisi laskea se tuon 28päivän mukaan. Mutta neuvolan mukaan la on 9.3.

Herkkyys on kyllä todella esillä nyt. Itkin lauantaina kun talentissa esiintyi se Daniel-poika. Oon normaalistikin todella herkkä ja itken useissa elokuvissa yms. Nyt tää on ihan karannut käsistä.

16+2
 
Awwws, kiitokset kaikille onnitteluista! :heart:

Nippatäti kyseli, että vaihtoiko jompi kumpi sukunimeä, niin kyllä, mie vaihdoin miehen sukunimeen perinteisesti. :) Nyt sitten selvittelemään, et minne kaikkialle uusi sukunimi menee ittestään, ja minne kaikkialle pitää itse ilmoittaa, tuntuu melkoisen montaa mielipidettä löytyvän, mutta sittenhän sen näkee. ;)

Eilen pikkuinen möyri masussa illalla aika paljon, ois ollut niin kiva kun tuntuisi jo päälle päin, niin mieskin tuntisi liikkeitä. :heart:

Viude & ? 16+4
 
Kilu Onpa kurjia nuo vuodot ja ihan turhaa lisästressiä aiheuttavat :hug: :(

kuntalisästä meillä maksetaan 120e josta vähennetään verot eli n. reipas 90e jää siitä käteen, joten ei nyt niin päätä huimaava summa, mutta saapi kuitenkin.

Viude Tuhannesti onnea!! :flower: :heart:

kuppikoko on kasvanut täälläkin, tissit on paljon pinkeemmät kuin ennen :D Jäiskin tälläseks ;)

Mielihaluja Ei oo, ekassakaan ei ollu mitään erikoisempia.

Supistuksista Mulla on nyt viikon supistellu päivittäin : / Ei kiva ollenkaan. Ma alko loma, mutta eipä tää rauhallisemmin ottaminen taida oikein helpottaa. Aamut ja illat taitaa olla pahimpia supistusten kannalta, siis sillon oikein "yltyvät". Kipeitä ei oo, mut sellasia kiristyksen tunteita alavatsalla ja kun alavatsaa kokeilee, nii se on ihan kova. Huomenna yritän soittaa, joskos saisin lääkärille aikaa, että saisi katsoa alakerran tilanteen, ettei supparit ole tehneet mitään hallaa. :ashamed: Tosi kurjaa, kun ite otan ainakin ihan hirvittävän stressin näistä ja se jos mikä pahentaa asiaa.. Kuitenkin mielessä kummittelee pelko sairaalasta ja pakkolevosta :'( Meillä olis viikonloppuna muutorumbakin edessä, molemmat asunnot pitäisi siivota, mut joudun vaan värväämään kaikki sukulaiset paikalle ja kattoon ite vierestä. :(

Alisa & Hippu 17+2
 
Viudelle onnittelut :heart: Vissiin oli parilla muullakin suunnitteilla tuo naimisiinmeno, että saadaan varmasti paljon ilouutisia täällä vielä jakaa! Itselläni takana reilu neljä vuotta rouvana ja vieläkin hääpäivää muistelen kaiholla ja lämmöllä.

Omaan napaan ei kuulu mitään erikoista. Arki rullaa painollaan, on sopivasti kiirettä ja puuhaa. Liikkeitä en ole tuntenut, ainakaan mitään merkittävää. Pari epämääräistä muljahdusta, mutta en niistä nyt vielä sanoisi mitään. Viimeksi mulla alkoi liikkeet tuntua tosi myöhään, vasta rakenneultran jälkeen, kun oli istukka edessä. Saa nähdä, onko sama juttu nyt. Olin lauantaina ekaa kertaa mammajoogassa ja on se kyllä ihanaa! Samalla niin tehokasta, mutta niin rentouttavaa. Tuntuu, että jaksoin koko viikonlopun laittaa kotia ja kaikkea ihan vaan sen voimalla.

Raskauden vaikutuksesta kroppaan mulla ei ole kyllä huonoja kokemuksia. Muutenkaan en ole ihan hoikimmasta päästä, niin en ole kokenut raskauden aiheuttavan siihen juuri muutoksia. Raskausarpia tuli alavatsaan jonkin verran ahkerasta rasvailusta huolimatta, mutta eipä nuo tunnu enää mitään haittaavan. Viimeksi tuli kahdeksan kiloa, jotka jäivät kaikki synnärille. Sainkin siitä sitten vielä nelisen kiloa pudotettua imetyksellä, mutta tulihan ne melkein kaikki kyllä sitten takaisin. Nyt oli lähtöpaino kilon vähemmän, kuin viimeksi. Eli ihan samoissa mitoissa mennään. Rinnat on mulla E-F-kuppia, niin ei ole onneksi tullut kasvua siihen, ei viimeksi eikä ainakaan vielä nyt. Enkä kyllä huomannut mitään lössähdysefektiä imettämisen jälkeenkään. Niin, eikä hiuksiakaan ole lähtenyt. Että ei se raskaus ihan kaikilla vaikuta ihan kaikkeen niin voimakkaasti.

Koskas täällä on muuten porukoilla rakenneultrat? Varmaan alkukuun odottajilla jo ihan parin-kolmen viikon päästä? Meillä on 22.10., jolloin olisi kasassa 19+5.

kwaidan ja Puh 15+5
 
Onnea Viude :flower:

ja voimia ikävien/vaikeden asioiden parissa painiville :hug:

Mielihaluja ei ole ollut kummassakaan raskaudessa.

Kehosta muutoksia tuli ensimmäisen raskauden jälkeen, mutta enpä niitä ole ehtinyt murehtimaan, vaikka totuttelemista uusi tilanne vaati. Nuorempana olisin voinut murehtia enemmän, mutta hyvä näin. En tietenkään toivo mitään muutoksia, mutta eiköhän niitä joka tapauksessa iänkin puolesta kohta ala tulla.

Painoa ei varmaan ole tullut paljon, mutta tarkkaa lukemaa en tiedä. Ehkä 1-1,5kg, jos sitäkään. Viimeks tuli vähän ja oletettavasti nytkin.

(.) Täällä ollaan menty taas vuoristorataa. Mulla siis todettiin niukasti raskausdiabetes. Olen aloittanut verensokereiden mittaamisen. Mittaaminen ja pistäminen ovat stressanneet paljon. En tiedä tulosten luotettavuudesta, koska olen joutunut puristamaan verta sormenpäästä. Olen kuitenkin mitannut samalla kertaa useaan eri otteeseen (eri sormestakin), joten luulis sen lisäävän luotettavuutta. Heittelyä on ollut jonkin verran. Lääkärille mainitsin asiasta, eikä hän siihen liiemmin tarttunut. Katsotaan kuinka tulokset muuttuvat, kun mittaustuloksia tulee lisää. Osaako joku sanoa luotettavuuteen mitään? Kokeilen nyt lämmittää sormet kaurapussilla, jos se helpottais veren tulemista.

Myös hyviä kuulumisia on tullut, vaikka taas jännitin ylimääräistä lääkärikäyntiä. Kohdunkaulan tilannetta seurataan, jotta mahdolliseen ennenaikaisuuteen pystyttäisiin vaikuttamaan. Mittaustulos oli hyvä, jopa parantunut viime kerrasta. Mittaaja oli sama lääkäri, joten uskon tuloksen olevan luotettava. Jouduin kuitenkin aloittamaan keltarauhashormonien käytön. Käyn viikottain neuvolassa pistättämässä itseäni. Seuraava lääkärikäynti on rakenneultra, jos siis mitään iheellistä ei ilmene sillä välin =) Tällä tiedolla jaksaa taas hetken eteenpäin.
 
Miulla on rakenneultra 29.10, jolloin on kasassa 21+2.

Oon kamala raskaushullu nainen! Ostin pinnasängyn tori.fi:n kautta :ashamed: Nyt hävettää, kun on niin aikaista vielä, kuulemma hankinnat pitäis tehdä vasta rakenneultran jälkeen.. Se oli kyllä ihana, tummaa puuta ja siinä oli sellanen verho ja kaikki tarpeellinen mukana -niin ja vielä sellanen hoitoalusta pinnasängyn päälle!

Täällä miun kaupungissa maksetaan kuntalisää 180 e/kk.

Tänään oli miulla neuvola, neuvolatäti oli suloinen vanhempi nainen. pelkäsin että se olis kamala kääkkä, jonka mielestä teen kaiken väärin:p Kaikki oli hyvin, eikä mistään ollu muusta sanottavaa kun miun miehen tupakoinnista. Onko teillä puolisto tupakoinu ennen raskautta ja lopettanu vai jatkanu tupakointia? Miun mies polttaa nykyään vähän kotona mutta polttaa kuitenkin, haluisin että se lopettas kyllä.

Alisa toivottelen siulle sinne jaksamisia ja huolettomia päiviä :flower: Käytä häikäilemättä hyväksi kaikki saatavilla oleva apu siivoamisen ja muuton suhteen!!

Täälä ollaan leppoisissa tunnelmissa, koira ja mies makaavat sohvalla. Tänään ollut pahoinvoinnin suhteen ok päivä, oksensin aamupäivällä ja nukuin kolmen tunnin päikkärit. Nyt illalla on särkeny taas päätä ja suussa on taas aftoja. Ei nääkään haittaa kovinkaan, koska pikkuotus möngertää mahassa!

Nippatäti ja poikanen 16+2
 
Meillä on rakenneultra 18.10, jolloin on 20+0. Ultran sai valita joko viikolle 20 tai olikohan se 24.

Tänään oli 3. neuvolakäynti ja ensimmäistä kertaa paikalla oli varsinainen alueeni terveydenhoitaja. Samalla kerralla sovittiin 2 seuraavaa käyntiä marraskuun ja joulukuun alkuun. Tuo jälkimmäinen käynti on 2. neuvolalääkärikäynti. Meillä tehdään sokerirasituskoe viikolla 26. Se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille. Kysyin täällä palstalla keskustellusta streptokokista, kuulema helposti lähetetään tutkimuksiin, jos on epämääräisiä alapään vaivoja, mutta automaattisesti kaikilta sitä ei katsota. Mahdollisesti tulevaisuudessa se tulee olemaan perustutkimuksia, näin minulle arveltiin.

Sain salasanan, jotta voin täyttää synnytyssairaalalle lähetettävät esitietolomakkeet netissä. Ne lähetetään rakenneultran jälkeen (vai olikohan sen sokerirasituskokeen, en ole enää ihan varma) sairaalalle. En jaksanut vielä perehtyä, mitä siellä kysytään. Onko muilla vastaavia systeemejä?

pepponen 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on rakenneultra 13.11. ja silloin on viikkoja kasassa 21+2. Sitä ennen neuvola tasan kahden viikon päästä.

Minun mieheni tupakoi kyllä. Myös aika vähän, mutta silti. Toivottavasti saa lopetettua, en haluaisi, että isi haisee tupakalle..

(.) Muutoin menee ihan hyvin, mutta tuo jokapäiväinen vähäinen verenvuotelu jatkuu.. Todella rassaavaa, voin kertoa. :stick: Ja kun parina päivänä on tullut enemmän, niin eihän se hyvältä tunnu. Mikä kummallista mielestäni, niin seksi ei kyllä sitä lisää. Pakko vaan suhtautua niin, että kaikki on hyvin ellei toisin todisteta tai vuoto merkittävästi lisäänny. Parin viikon päästä pääsee taas kuuntelemaan sydänäänet onneksi.

Väsymys on hieman väistynyt enkä enää tartte välttämättä päikkäreitä töiden jälkeen. Mutta ei mulla kyllä mikään superenerginen olo ole edelleenkään! ;)

Ihanainen 14+2
 
( . ) Pikaista päivitystä työkiireiden keskeltä. Maha kasvaa ihan silmissä, käsittämättömän kokoinen pallo. Viikko sitten neuvolassa kaikki oli ok, ja terkkakin kyllä naureskeli, että ei ihme ollenkaan masun koko, kun kohdunpohja huitelee jo reippaasti navan yläpuolella.. Olokin on sen mukainen, kumarrellessa tai juostessa / hyppiessä olo on jo aika epämukava.. Hg oli aika alhainen, ja nyt sitten rautaa lisää. Esikon aikana ei hemppa laskenut alimmillaan kuin 118, ja sieltäkin nousi itsekseen aika äkkiä, nyt oli jo tässä vaiheessa 112.. Väsyttänytkin on, mutta vielä toistaiseksi olen kyllä ihan hyvin jaksanut.
Liikkeitä tuntuu harvakseltaan, tai paljonkin, mutta en ole aina ihan varma, oliko tuo vai tämä sitä :) Ei ehdi sillä tavalla keskittyä niiden kuulosteluun kuin esikoista odottaessa..

Rakenneultra olis 3 viikon päästä 15.10, silloin viikkoja 20+3 :)

Katrin ja vaavi 17+4
 
Meillä on rakenneultra 18.10, jolloin on 20+0. Ultran sai valita joko viikolle 20 tai olikohan se 24.

Tänään oli 3. neuvolakäynti ja ensimmäistä kertaa paikalla oli varsinainen alueeni terveydenhoitaja. Samalla kerralla sovittiin 2 seuraavaa käyntiä marraskuun ja joulukuun alkuun. Tuo jälkimmäinen käynti on 2. neuvolalääkärikäynti. Meillä tehdään sokerirasituskoe viikolla 26. Se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille. Kysyin täällä palstalla keskustellusta streptokokista, kuulema helposti lähetetään tutkimuksiin, jos on epämääräisiä alapään vaivoja, mutta automaattisesti kaikilta sitä ei katsota. Mahdollisesti tulevaisuudessa se tulee olemaan perustutkimuksia, näin minulle arveltiin.

Sain salasanan, jotta voin täyttää synnytyssairaalalle lähetettävät esitietolomakkeet netissä. Ne lähetetään rakenneultran jälkeen (vai olikohan sen sokerirasituskokeen, en ole enää ihan varma) sairaalalle. En jaksanut vielä perehtyä, mitä siellä kysytään. Onko muilla vastaavia systeemejä?

pepponen 16+4
Pepponen, mulla nyt kasassa 14+4 ja olen tasan kerran käynyt neuvolassa. Seuraava neuvola tulossa 8.10, kasassa silloin 16+3. Ja sä oot jo kerran tavannu lääkärinki? Wau, mulla ei ensimmäistäkään kertaa vielä sovittuna...
Rakenneultra on sovittuna 7.11, silloin on kasassa 20+5. Mua kyl vaa edellee ihmetyttää nää eri paikkakuntien erilaiset käytännöt neuvolakäynneistä... Miten sulla pepponen toi nt-ultra oli järjestetty? Missä sut ultrattiin?
 
Heipa hei kaikille pitkästä aikaa! Hirveästi on tullut tekstiä kahden viikon aikana jolloin itse ole lomaillut. :) Lomamatka meni hienosti. Nyt reissun jälkeen ollaan kerrottu raskausuutisista läheisimmille ystäville ja molempien perheelle. Aivan ihana vastaanotto on kyllä ollut. Kaikki tähän mennessä olleet todella onnellisia meidän puolesta ja muiden mielipiteillä ei enää vaikutusta olekaan.

Liikkeitä luulin eilen tunteneeni, luulin, että puhelimeeni tuli viesti kun oli hupparin etutaskussa, tuntui sellainen hentoinen pulputus hetken. No, ehkä ne lisääntyy niin sitte osaa sanoa varmemmin.

Vointi muuten on hyvä, vatsa ei ole mielestäni kasvanut. Seuraava neuvola ensi viikolla ja rakenneultra kuukauden päästä. :)

minttu ja kääpiö 16+0<3
 
Tigerina, mulla on nyt 14+0 ja mä olen myös vasta kerran käynyt neuvolassa. Seuraava kerta 4.10. Lääkäristä ei vielä tietoakaan, mutta joskus rv 26 -> se tais vasta olla.. Täällä Helsingissäkin säästetään kai kovasti.
Mulla ei kyllä mikään hoppu sinne neuvolaan olekaan.. ei mitään ongelmia tai kysyttävää. Verenpaine tosin oli hirmu alhanen kun sen mittasin kylässä kotimittarilla, mutta olo silti ihan ok.

Nanna 14+0
 
Verenpaineista, mulla on nyt aikamoisen alhaiset tällä hetkellä, tänä aamuna aloitin työni menemällä pitkäkseni ku ei pystyny oleen pystyasennossa, työkaveri mittas mun verenpaineen 94/60... ei mikään ihme et "pikkasen" huippaa ja silmissä mustenee ku nousee portaat... ihan yhdet vaan mut silti. Et mun kroppa alkaa kyl reagoida näihin alkaisiin jo aika kovin. Salmiakkia/suolaa ku sais vaan rajoitetusti syödä mut hitto soikoon, jos ne verenpaineita nostaa ni todella aion syödä enemmän ku 50 grammaa!
Nanna*83, minkälaiset verenpaineet sulla oli?
 
Verenpaineista, mulla on nyt aikamoisen alhaiset tällä hetkellä, tänä aamuna aloitin työni menemällä pitkäkseni ku ei pystyny oleen pystyasennossa, työkaveri mittas mun verenpaineen 94/60... ei mikään ihme et "pikkasen" huippaa ja silmissä mustenee ku nousee portaat... ihan yhdet vaan mut silti. Et mun kroppa alkaa kyl reagoida näihin alkaisiin jo aika kovin. Salmiakkia/suolaa ku sais vaan rajoitetusti syödä mut hitto soikoon, jos ne verenpaineita nostaa ni todella aion syödä enemmän ku 50 grammaa!
Nanna*83, minkälaiset verenpaineet sulla oli?
No olipas sullakin alhaalla paineet. Mulla oli jotain 105/59. Meinas silmät tippua päästä kun näin lukeman, yleensä mulla on ollu jotain 125-130/70, jos oikein muistan. Muakin huippaa aina kun nousen ylös, ja itse asiassa, nyt kun rupesin ajattelemaan, niin eilen ja tänään on muutenki vähän heikottanu. Pitää varmaan lähettää mies ostamaan lakuja. :LOL: Kai niitä salkkareita ja lakuja voi huoletta syödä jos paineet on kovin alhaalla.
 
Heips taas pitkästä aikaa!

Mä olen jotenkin olevinaan niin kiireinen aina etten saa kirjoitettua mitään,päivittäin käyn kyllä lukemassa teidän jutut ja elän täysillä mukana!Todella hurjaa että sieltä se puoliväli vaan lähestyy..Jotenkin itsellä edelleen epäilevä olo siitä että kaikki tulee menemään hyvin...En tiedä mistä johtuu.

Haluaisin kirjoittaa paljon enemman mutta miten ihmeessä mä saan itestäni mitään irti??Laiska kakkiainen olen pyh!

Tulevana torstaina lasketaan hautaan rakas mummoni ja viime viikonloppuna oli mieheni siskon häät,kylläpä sitä voi samalla viikolla olla onnea ja surua...Sitähän se elämä tietysti on..

Masu kasvaa tasaisesti,liikkeitä olen tuntenut jo ja se jos mikä jaksaa ilahduttaa,helpottaa huolta kummasti!

En taas muista mitä halusin kommentoida mutta ainakin neuvolasta oli juttua ja mä olen ollut kolme krt ja ensi viikolla on taas.Rakenne uä on kolmen viikon päästä.

Verenpaineista tuli mieleen että mä pelkään että mulla ne alkaa taas nousta kun edellisessä raskaudessa oli se raskausmyrkytys ja nyt mietin että tuleekohan taas...Olen kyllä lukenut ja kuullut monelta ettei välttämättä tule mutta tälläinen hysteerikko pelkää kaikkea..Plaah.

Ihanaa syksyä kaikille maalismasuille!!!

Taffo ja Vilkas
 
Bingo, voi miten hassua! Meillä on ihan samat mielihalut! Fazerin se ruutusalmiakki siinä musta-valkoisessa rasiassa, sit tosiaan Pommac ja viinirypäleet on ihan ehdottomasti löydyttävä kotoa :D

Sitten tyhmä kysymys: mitä on kuntalisä?
 
  • Tykkää
Reactions: Bingo
täällä uusi mamma, joka lukenut kirjoituksia aina alusta asti mutta en ole kirjoittanut vielä mitään.

olen ymmärtänyt että vaikka air bagin saa kytkettyä pois päältä (yksinkertainen homma uusissa autoissa), on alle 12v kuljettaminen turvallisinta takapenkillä. se ei ole vain air bag joka on vaarallinen lapselle, vaan suurin osa liikenneonnettomuuksista runnoo nimenomaan repsikan puolta. itse muistan kuinka vauvan kuljettaminen takapenkillä, yksin ajaessa, tuntui "hankalalta" kun ei yhtään nähnyt mitä takana tapahtuu, mutta aina pärjättiin liikenteessä hyvin. vaikka sitten joutuikin välillä pysähtymään pariin otteeseen. on olemassa myös sellaisia peilejä, jotka voi kiinnittää takapenkin niskatukeen, jonka kautta vauvan näkee.

mukavaa odotusta kaikille! =)
 

Yhteistyössä