*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Syyskuussa

Neuvolakuulumisia juuri tultiin neuvolasta kotiin. Pikkuisella oli asiat hyvin, pissatesti puhdas ja hemoglobiini 128, edellisestä kerrasta on kyllä laskenut mutta on vielä hyvä eli seurataan. Paino ei ollut liikkunut suuntaan tai toiseen, oli sama kuin edellisellä kerralla vaikka tuntuu että syön hirmuisesti. Mutta hyvä vaan, ettei ollut muuttunut!:) Sydänäänien löytymisessä meni aikaa, voinee johtua siitä että käynnillä oli harjoittelija joka niitä haki, th kun itse tuli etsimään niin heti löytyi ja 158 oli pikkuisen syke. :heart: Meinasi jo itselle paniikki iskeä, etteikö niitä löydy, mutta oli vain harjoittelijalla tekniikka vielä hakusessa ja pienellä kaikki hyvin. Seuraavaksi rakenneultra 23.10. ja seuraava nla 6.11. :)

CandleLight ja 16+2
 
Viimeksi muokattu:
Voi kurja, että edelleen oli porukkaa tippunut... :( Paljon tsemppiä ja voimia asianosaisille! :hug:

En olekaan vähään aikaan kirjotellut (lukenut olen kyllä päivittäin), kun ei ole tuntunut olevan erityisesti kirjotettavaa. :) Täällä on aika seesteinen olo, kun sen maagisen 12 viikon yli päästiin, ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Viimeksi tänään kuuntelin sydänääniä. Kaveri leikki vähän piilosta, ja ensin säikähdin kun ei millään meinannut äänet ruveta kuulumaan. Sieltä ne sitten vihdoin kuitenkin löytyi, mutta pieni siirtyi aina pois dopplerin alta kun hänet paikansin. :D

Yksi asia mikä vaivaa mieltä on kunnon rapistuminen. : / Ennen urheilin tosi aktiivisesti, koirien lenkittämisen lisäksi tuli tehtyä monta kertaa viikossa paljon rankempiakin harjoituksia. Nyt ei jaksa muuta kun lenkkeillä, ja lihakset tuntuu väsyvän tosi helposti. Kotona en oo kertakaikkiaan jaksanut ryhtyä mihinkään lihasjumppaan.. Siksi oonkin alkanut etsiä jotain sopivaa mammajumppaa tai mammapilatesta, että lihakset ei nyt ihan täysin katoais tässä odotusaikana. Vielä ei oo tullut netistä vastaan sopivaa ja EDULLISTA kurssia, joten ajattelin tulla kyselemään, josko täältä löytyisi apua. Osaako joku teistä siis suositella hyvää ja edullista paikkaa mammapilatekseen tms. Helsingissä?

Nanna 13+0 POKS! (Tuntuu vähältä kun vertaa teihin moniin muihin, joilla jo 17. viikkoa mennään! Silti tää 14. viikon alkaminenkin tuntuu aika uskomattomalta.. :D )
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Pikaisesti tulin omanapailemaan. Kävin tänään neuvolassa vähäisen verenvuodon vuoksi ja siellä sydän sykki 154/min, eli vahvasti! Toivotaan, että tuo vuotelu lakkaa, mutta ei vaikuta ainakaan vakavalta. Huh helpotusta!

Iloista päivää kaikille! =)

Ihanainen & Silmu
 
Moikka kaikille!
Olen uusi täällä ja juuri ja juuri osaan käyttää tätä :D
No jokatapauksessa ensimmäinen tiedossa laskettuaika 9.3 ja TAYS on paikkana!
Sellainen olo on että mistään en mitään tiedä ja kaikki on aikas jännää:) mutta viikot vois kyllä mennä nopeammin!:) oon aina ollu vähän malttamaton...
Sellainen outo juttu on minua vielä vaivannut että mistä tietää että pikkuinen on elossa tai sillä on kaikki hyvin kun välillä tulee sellainen olo että onkohan sielä ketään? :/ tosin neuvolassa on aina ollut kaikki hyvin:)
En tiedä ehkä vain stressailen turhia..
Mutta joo eiköhän tää ollu tässä ja vielä kerran Tervehdys kaikille tasapuolisesti ja voikaa hyvin :)!!
 
Raskausarvet Mulla oli esikoisesta pitkään vain pari raskausarpea mahassa, mutta sitten parilla vikalla viikolla maha "repes". Ei noi kauniita ole, mutta olen jo ihan sinut niiden kanssa :)

Emsuli Tervetuloa! Meillä onkin sama la ja synnäri :) Mulla tosin jo toinen tulossa.

Enpä taida enää juosta näin raskausaikana. Eilen juostessa tuntui ikävältä, en oikeen osaa edes selittää sitä tunnetta. Maha oli hetken aikaa oudon tuntuinen, joten jätän juoksemisen suosiolla pois.

(.) Mulla on aika normaali olo. Päänsärky ja närästys eniten muistuttaa raskaudesta kasvavan mahan ohella. Öisin tosin heräilen edelleen ilman syytä ja se väsyttää, muuten väsymys on jo helpottanut.

Nallu 15+3
 
Emsulille tervetuloa :flower:
vinkkinä: kannattaa laittaa odotustiedot punaisella niin ne saadaan päivitettyä tuonne ekalle sivulle :)

Myös ensimmäistä odotan ja yhtä jännää minullakin :D ei kai sitä voikaan mistään tietää näin vähillä viikoilla onko kaikki hyvin, pitää vaan luottaa ja jännätä seuraavaa neuvola-aikaa. :)
 
Nanna83: Helsingissä ainakin Kirppanat järjestää mammajoogaa/-pilatesta sekä Shanti ja Manipura mammajoogatunteja. Eivät kyllä ole edullisimmasta päästä, mutta mitään ´aikuisopisto/työväenopisto´ -hintaisia mammajumppia en ole löytänyt. Mulla on melkein joka päivä edelleen repäisykipuja, joten en uskalla mitään kovin vauhdikasta harrastaa. Lähinnä olen vaan kävellyt ja pyöräillyt kesän, mutta ajattelin nyt koittaa, jos joogaan tai jollekin rauhallisemmalle tanssitunnille uskaltaisi. Mullakin lihakset väsyy tosi helposti, joten millekään kovin raskaille tunneille en viitsi lähteä. Salilla saisi tietysti pidettyä lihaskuntoa yllä ja tehtyä omaan tahtiin, mutta siellä olen ollut aina tosi huono käymään, kun se on niin tylsää. Tätä vauhtia maaliskuussa ei jaksa nostella sitä kolmen-neljän kilon kääröäkään :rolleyes:

Emsuli: Mullakin on ihan samoja ajatuksia. Ihmettelen vähintään joka toinen päivä, että onkohan siellä masussa nyt enää ketään ja onko sillä kaikki hyvin. Täytyy vaan uskoa, että siellä se pikkuinen kasvaa ja odottaa seuraavaa neuvolakäyntiä. Johon on vielä kuukausi, huoh.

Mulle ilmestyi linea negra pari viikkoa sitten napaan saakka. En tiennyt sellaisesta mitään etukäteen ja luulin ensin saaneeni verenmyrkytyksen :LOL:Onko muille ilmestynyt viivaa mahaan?

Como 14+4
 
Raskausdiabeteksesta oli ollut täällä puhetta, itselläni on se ollut 3/4 raskaudessa, eli kaikissa paitsi ensimmäisen lapsen odotusaikana (jolloin olikin raskausmyrkytys). Kävin toukokuussa omaksi ilokseni sokerirasituskokeessa ja sovittiin, että raskauden aikana vasta lopussa menen sinne. Yritän pysytellä ruokavaliolla kunnossa, joka tapauksessa uskon rd:n olevan tässäkin raskaudessa kuten aiemmin.

Vakuutuksista myös olitte puhelleet, meillä on 3/4 lapsesta hoitokuluvakuutus ollut aina ja tulee tälle viidennellekin se, siis se jonka saa kun vauva on 8 viikkoinen. Ja on ollut tarpeeseen nuo vakuutukset kyllä, kun on kolme pienintä moniallergikkoja ja korvakierrelapsia useita.

( . ) Masu tuntuu tehokkaasti spurttaavan kasvussa. Hirvittää jo seuraava puntarin lukema, en uskalla kotona edes mittailla. Ruoka maistuu ja enää en oksentelekaan joka päivä. Vauvan liikkeitä tuntuu satunnaisesti, ihan pienenpienesti. Osa työkavereista jo tietää raskaudesta, osa ei. =) Isovanhemmat eivät vielä kaikki tiedä. =P

Vauvatarvikkeita en ole jaksanut käydä ajattelemaan, tuntuu vielä niin kaukaiselta. Jokaiselle lapselle on aina uudet kärrit tullut hankittua, jemmassa ois ihan kivat teutoniat ja emmaljungatkin, ehkä niillä vois tällä kertaa pärjäillä..?! Ehkäpä sitten mammalomalla mietin nuo hankinnnat.

Sairaslomalla olin juuri reilun viikon limapussintulehduksen takia, aivan hirvittävä lonkkasärky olikin. Nyt ollaan taas ihan iskussa. =)

Heili ja viikot ties mitä?! (ei vanha pysy kärryillä) ;)
 
Mammajooga on meillä päin 6e / kerta. Olen käynyt yhdesti kokeilemassa, iisiä oli ja ison mahan kanssa varmaan loppuvaiheessa ainoa liikuntamuoto mihin pystyy turvallisesti. En kuitenkaan tiedä onko mun juttu, kun en ole kinnostunut meditaatiosta ja joogan ideologisesta puolesta. Tuntuu vähän ehkä tyhmältä käydä siellä hieman samalla mentaliteetilla kuin perusjumpassa...

Työkaverin lapsivastaisuus on käynyt rivien välistä ilmi aikaisemminkin, mutta tänään oli kaiken huippu: ei kuulemma auta lastenvaunujen kanssa olevia naisia sisälle, koska niitä ei meidän asiakkaiksi tarvitse tulla. Mä olin vaan että "aha" :O. Aika pian varmaan paljastuu, että mäkin lukeudun näihin idiootteihin, joten onkohan tulossa kuraa niskaan ihan urakalla... Todella vaikea olla rennosti, kun ilmapiiri on tällainen.

Kyllä tuntuu että ihmiset ympärillä on hemmetin negatiivisia!

Linea negraa ei ole tullut vielä, mutta karvaa on kasvanut mahaan, ei näin untuvainen ole mielestäni aikaisemmin ollut. Tai sitten kiinnitän asiaan huomiota eri tavalla, kun maha pullottaa tuossa edessä. Millä viikoilla teille muille on viiva tullut jos on tullakseen?
 
Viimeksi muokattu:
Joo eli korjataanpas nyt eli jos tulis sillä punaisella :D
Emsuli 1.lapsi la 9.3 TAYS toimiikohan tämä näin?
Mammajumpasta olisin myöskin kiinnostunut jos täällä Tampereella päin sellaista on?
Opiskelen kyllä urheiluopistolla että päivisin tulee jo aika paljon liikuntaa mutta kuitenkin.
Vakuutusta olen myös miettinyt sen verran että ajattelin ottaa sillä jos lapsi vähääkään äitiinsä tulee niin tarvetta on!!:D Minulla oli itselläni sellainen vakuutus joka alkoi tosiaan ennen syntymää ja loppui kun täytin 21 ja sain siitä itselleni muutaman tonnin vielä rahaa.. Ja pitkälle tulikin käytettyä yksityisiä palveluita ja sen jälkeen tuntui oudolta siirtyä kunnallisiin kun tuntui että hyvää hoitoa oli vaikea saada!!
 
Viimeksi muokattu:
Huh heijaa!
Ensin olin klo 7-15 töissä, sit lähdin kiertelemään Rovaniemen kauppoja katsoakseni äitiyshousu-tarjonnan. Monet housut tuli sovitettua.
Kierrokseen meni aikaa yli 2 tuntia, joten jalat oli aikas väsyneet kun lopulta selviydyin kotiin. :)

H&M:n housut ei mahtunu läheskään jalkaan. Joko ne "kirrasi" polvien kohdalta tai sitten lantion. Lopulta löysin sopivat housut Anton&Ninasta. Pituudesta pitää ottaa pois n.5 cm, mutta muuten housut istuu ku nakutettu. :)

Tässä vielä kuva:
mama.licious New Marlene farkut - Anton & Nina
 
Pakko oli tulla kirjottamaan omanapainen vuodatus
Uskaltauduin vihdoin kertomaan vauvauutisista vanhemmilleni puhelimitse! Olen pantannut uutisia tietoisesti (yksi yö näin untakin, että lapsi oli jo syntynyt, eikä oltu vieläkään raskaudesta kerrottu..). Tuntui kuitenkin hyvälle ajankohdalle poksauttaa uutiset, kun viikot on jo melko turvalliset (jos sellaisia voi olla) ja ollaan viikonloppuna menossa sinne kylään..halusin pehmitellä vastaanottoa kun vyötärönseutu olisi kuitenkin paljastanut minut viikonloppuna.

Äiti oli tosi nuiva, isä ei tajunnut edes onnitella! Äiti totesi jotenkin, että "pitää sitten varmaan toivoa, että lapsi selviää loppuun asti ja syntyy elävänä". Aha, joo-o, kiitos vaan kauniista onniteluista. Kyseli kyllä, mihin aion mennä synnyttämään, muttei yhtään osannut eläytyä meidän suureen uutiseen. Tuli tosi paha mieli :/ Mun vanhemmat on kyllä tosi vanhanaikaisia, että voin kuvitella heidän olevan myös jokseenkin kiusaantuneita ajatuksesta, että heidän lapsellaan on seksielämä.

Toisaalta asaan sisältyy tietysti helpotuskin, koska nyt se on sitten kerrottu.

Keräillään varmaan jokunen päivä/viikko voimia ennenkun paukautetaan uutiset miehen vanhemmille..

HP 15+2
 
Miultakin omanapailua. Oon ollu koko päivän ihan murtunu ja vaan itkeny kotona. Luennot alkoi viime viikolla toden teolla ja oon ollut ihan innoissani! Viikonloppuna tuli pahoinvointi ja väsymys takaisin vieraikseni ja jouduin itkua tuhertaen juoksemaan tänään luennolta vessaan oksentamaan. Oksensin vessan lattialle ja vaan itkin sitten siinä ja siivosin yrjöjäni. Tulin kotiin kun olin saanu kerättyä itseni ja nukuin 4 tunnin päikkärit. Kun heräsin olin jo myöhässä viimeiseltä luennolta. Oon ihan superpettynyt. Tuntuu, ettei tästä tule mitään. Halusin että saisin jollain tavalla opinnot kasaan ennen kun vauva syntyy.
Koko alkuraskaus johonkin rv 12 meni oksentaessa ja nukkuessa ja hurrasin jo että se ehti loppua ja saan elämästä kiinni. Oon ihan masentunu ja rikki ja tuntuu etten saa itteäni enää mihinkään.

Kauhea vuodatus, haluaisin sen rauhallisen ja onnellisen raskauden, mistä haaveilin. Tämä on jotain muuta.

Nippatäti ja olio 15+3
 
Nannalle Mammapilateksesta tai -jumpasta en tiedä, mutta Manipurassa (Kamppi) ja Shantissa (Töölö) on tosiaan tuota raskausajan joogaa. Manipurassa ehkä ensimmäistään odottavalle enemmän sopiva kurssimutoinen 8 krt. kokonaisuus, johon kuuluu myös synnytysvalmennus. Isät mukaan kanssa! Tykkäsin kurssista, mutta en niinkään ohjaajasta, joka on tosin ihan guru aiheessaan: kouluttaa kätilöitä joogasta ja luonnonmukaisista kivunlievityksistä ym. Kurssi maksaa jotain satasen. Shantissa taas joogaa monta kertaa viikossa eri aikaan, ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Maksaa 16 €/krt tai 120 €/10 krt. Tällä kertaa aion itse kallistua jälkimmäiseen.

nippatäti
Mietin joskus, lieneekö kenelläkään koskaan ollut sitä rauhallista ja onnellista raskautta? Onneksi sentään hyviä päiviä mahtuu toivottavasti meidän jokaisen raskauteen. Koetetaan nauttia niistä :heart: Aivan varmasti pikku hiljaa helpottaa, kun raskaus etenee pidemmälle, tämä alkuaika on usein henkisesti ja fyysisesti se kaikkien rasittavin vaihe. (Ja tietty sitten se yliajalla kärvistely, mutta eipäs mennä vielä siihen ;)) Voimia sinulle!

kwaidan ja Puh *riks, raks, POKS* 15+0
 
Tervetuloa taas uusille! :)

Ihanainen Hyvä että vuotelu osoittautui vaarattomaksi!

Como, mä ihmettelin täällä myös jokunen viikko sitten linea negraa. Huomasin että mulla on viiva navasta alas saakka, mutta en ole varma, onko se ollut siinä aina. Ennen en ollut ainakaan kiinnittänyt siihen huomiota, ja kun luin viivasta ja katsoin omaa vatsaani olin ihan että oho, mulla on tollanen viiva tossa! :D

HaaveissaPulla Todella ikävää, etteivät vanhempasi vaikuttaneet iloiselta puolestasi. Ehkä uutinen vaatii vähän sulattelua, ja suhtautuminen asiaan tulee vielä muuttumaan? Toivottavasti!

Nippatäti Jaksamisia! Raskaudetkin varmaan on täynnä niitä ylä- ja alamäkiä. Varmasti tulee vielä niitä rauhallisempia ja onnellisempiakin päiviä!

Sokerirasituksista on täällä ollut puhetta. Itse en joudu, kun ikä, BMI ja sukurasitteet ei sitä vaadi. Tsemppiä kaikille jotka rasitukseen joutuu, olen kuullut että se litkun juominen ei ole kovin mukavaa!

Ihokarvat. Jotkut on täällä puhunut että vatsan päälle on tullut vähän nöyhtää. Mulla myös, ja tuntuu että muutenkin ihokarvat on ruvennu kasvamaan vauhdikkaammin. : / Ärsyttävää, kun koko ajan saa olla epiloimassa tai sheivaamassa, ihokaan ei tykkää.

Me varmaan otetaan vauvalle sellanen lapsivakuutus, jonka saa kun lapsi on 2 kk. Musta tuntuu, että täällä pk-seudulla asuessani oon aina saanut jonottaa ihan liian kauan terveyskeskusten päivystyksiin. En todellakaan halua tehdä sitä esim. korvatulehduksesta kärsivän huutavan vauvan kanssa, vaan haluan että voin sitten vaan lampsia jonnekin yksityiselle.

Kiitos Como ja Kwaidan joogavinkeistä! Etsin lähinnä jotain fyysisempää, mutta sitä vielä etsiessä ilmoittauduin nyt minäkin mammajoogaan. En ole ikinä ennen käynyt joogassa juurikin sen takia että se meditaatiopuoli ei oikein kiinnosta, mutta niistä hengitysjutuista vois tosiaan olla hyötyä synnytyksessä. Mä löysin sellasen kurssin (Skandinaavinen jooga- ja meditaatiokoulu Oulunkylässä), joka maksaa vaan 80 €/7 kertaa, ja saa vielä ilmaisen kokeilukäynnin. Lisäksi 1 kerta on lähemmäs 2 tuntia, elikkä aikas edullinen kun vertaa moniin muihin. Kirppanoilla tosiaan pitäs kyllä olla sitä pilatestakin, mutta mulla meni hermo niiden nettisivuihin. :LOL: Ne ei oikein halunnut antaa mitään infoa ennen rekisteröitymistä, mut pitää ehkä katella uudestaan..

Eilen kävin pitkästä aikaa pyörälenkillä. Mulla on tommonen maantiepyörä, jossa ajoasento on hyvin matala. Otti jo polkiessa reidet vatsaan. :D Ei tuntunu järin mukavalta olo enää pyörän päällä. Taidan laittaa ton maantiepyörän sivuun loppuraskauden ajaksi ja pyöräillä sellasella peruspyörällä, jossa ajoasento on pystympi. Ehkä kaikkein inhottavinta pyöräilyssä oli kuitenkin se, että pelkään autoja risteyksissä ihan hirveästi. Jäin pari vuotta sitten pyörällä suojatiellä auton alle. En yhtään luota autoilijoihin, ne ei osaa ainakaan täällä päin Suomea yhtään väistää pyöräilijöitä, vaikka tulisivat kolmion takaa tms. Muutenkin siis vähän traumoja, ja nyt pelkään kaks kertaa enemmän, kun jos auto tulee taas päälle, siinä on jo kahden ihmisen henki kyseessä. :(

Eipä tässä kai muuta tällä kertaa. Tulihan tossakin taas tarinaa. :D Hyvää viikonjatkoa kaikille vatsankasvattajille!

Nanna 13+1
 
Nyt pääsin vihdoin koneelle! Eilen siis kävin neuvolassa ja kaikki oli paremmin kuin hyvin! Sokerikokeen tulokset olivat 5.0-5.4-6.6 eli selvästi alle raja-arvojen. Riskiluvut sain myös ja ne olivat pienet. Hemoglobiini oli laskenut 112:een joten neuvolatädin suosituksesta aloitin lisäraudan syömisen. Verenpaine oli huippuhyvä, se kun tahtoo minulla olla aina hieman koholla. Sydänäänet kuuluivat hyvin, syke oli vain 140 eli olikos se niin et uskomuksen mukaan se ois poika?! Vaikka onhan se ihan tutkittu juttu ettei siitä voi mitään päätellä mut onhan niitä aina kiva arvuutella. :) Seuraava neuvola onkin sit lokakuun lopussa, sillon saan Kelan paperit.

Tervetuloa Emsuli ja SaHi80!


Tuntuupa tosi pahalta teidän puolesta jotka olette saaneet nuivaa vastaanottoa raskausuutisen kerrottuanne. Ja vielä läheisiltä ihmisiltä. :( Minua on vain vilpittömästi onniteltu, eilen töissä oikein kädestä pitäen kun yhdelle työkaverille kerroin.

Nippatäti Toivotaan että olotilasi paranee. Minun täytyy myöntää että kuulun niihin jotka ovat raskaana ollessa elämänsä kunnossa. Sekä fyysisesti että henkisesti. Epäilen että se johtuu korkeammista estrogeenitasoista. Synnytyksen jälkeen olotila sit romahtaakin aika totaalisesti. Olenkin yrittänyt nyt nauttia täysin siemauksin tästä ajasta. Niin ne hormonit vaikuttavat meihin naisiin eri tavalla. Minä olen taas aina salaa kadehtinut niitä äitejä jotka ovat ihanan seesteisiä vauvavuoden aikana ja hehkuvat äitiyden onnea. Minä kun olin lähinnä kävelevä zombie.

Raskausarvet ja linea negra Raskausarpia minulle ei tullut esikoisen aikaan. Linea negra näkyi himmeänä synnytyksen jälkeen mutta ei lainkaan silloin kun maha oli pinkeänä.

Loppuun jupinaa naapurista Meillä on siis neljä koiraa ja yhden naapurin kanssa on ollut ongelmia kautta aikojen. Tämän naapurin takia moni on luopunut koirastaan vuosien varrella. No, tämäpä oli sit toteuttanut uhkauksensa ja valittanut koiristamme poliisille. Väittäneet että koiramme haukkuvat yötä päivää ja karkailevat jatkuvasti. Eli täysin perätön ilmianto. Ollaan oltu miehen kanssa kyllä raivoissamme, tämä oli viimeinen pisara! Huomenna mennään poliisilaitokselle selvittämään asiaa, alkaa kyllä tuntumaan et kohta nostetaan ukkoa vastaan syyte kotirauhan rikkomisesta tms. |O

Mut eipä muuta tällä kertaa, hyviä vointeja kaikille! :wave:

Särö 16+5
 
Kiva, että tänne on vieläkin tullut uusia odottajia.

Pari päivää olen ravannut lääkäreissä, voimakasta supistelua on ollut 2 vuorokautta, mutta onneksi ei mitään vuotoa tms. Naistenklinikalla määrättiin 1 gramma panadolia kolmesti päivässä rauhoittamaan nuo supistukset.. tänään selvisi että supistukset ovat oire jostain muusta. Mulla on siis sappikiviä, jotka ovat nyt sitten alkaneet oireilemaan. Ensin ei ollut varmuutta, kumpi aiheuttaa kumpaa, mutta nyt näyttää siltä, että pahimmillaan mennään sappikivien poistoleikkaukseen. :/

Saa pitää sormia ristissä että kaikki menee parhain päin.

Linea Negra ei ole koskaan kadonnutkaan edellisten raskauksien jälkeen.

Äitiysvaatteet ovat ainoat jotka mahtuvat päälle, vatsa on selkeästi näkyvä ja kohtu kasvanut ihan järjettömällä vauhdilla.

Sairaslomaa on nyt toistaiseksi pari viikkoa, mutta lääkäri jo sanoi, että kunhan saavat asiat selvitettyä niin kirjoittelee mulle sit äitiyslomaan saakka. Vuodelepo on pakollista nyt. Kodinhoitaja aloittanee 3 viikon kuluttua.

Sellasta täältä,

Tikuliina ja tyyppi 13+3
 
Heipsan taas pitkästä aikaa!!!

Edelleen päivittäin käyn lueskelemassa kuulumisianne, mutta tämä kirjoittaminen on vaan ja edelleen jäänyt :/

Isot halit huonoja uutisia kuulleille ja jaksuja :hug:

Tervetuloa uusille :wave:

Olitte jutelleet vakuutuksista.... meillä kaikilla edellisillä kolmella on ja otetaan varmaan kyllä tällekin. Eka ja kolmonen ovat vähemmän tarvinneet, mutta kakkosella maksanut jo lähes kaikkien kolmen takaisin :D Löytyy astmaa ja atooppista ihoa, aikaisemmin oli allergia epäilyt, korvatulehdus kierteet ja tuubitukset :| Mutta eihän tuo nyt enää vanhimmalla paljon enää maksakaan ja meillä tuli vielä tk:n ilta/yö päivystykseen muutos siten, että poistavat nuo niin tarvii tuonne "isoon" cityyn sitten joka tapauksessa lähteä niin varmaan taas aletaan tuota yksityistä enemmän ja herkemminkin käyttämään niin silloinhan tuo vakuutus on "kannattava" jos parikin käyntiä vuodessa tekee....

Raskausarvet / linea negra: ekasta ei oikein arpia tullut (teinivuosina jo nahka repeili jonkun verran :O ), tokasta sitten tuli "poikamaha" suoraan eteen niin repesi vielä vähän lisää ja kolmosesta ei tullut kuin ihan muutama hassu. Nyt ovat kyllä jo vaalenneet eivätkä häiritse, katsotaan miten tämän nelosen kanssa käy :D Linea on tullut kyllä kaikista, tästä nyt ei ole vielä ilmestynyt mutta varmaan parin viikon sisällä tulee ;)

Ei täälläkään ole enää pariin viikkoon ollut toiveita saada kuin mamma vaatteita päälle :( Toisaalta onhan se ihana kun vatsa tulee, mutta kun nyt jo näyttää siltä kuin olisi 20+ viikoilla niin se ei ole kivaa!

(.)
Tänään oli neuvola:
hb 143 (6.9.12 otettu)
RR 102/65
paino +220g / vko
syke doplerilla + (n 150) ja heti kuului :heart:
viime viikon sok.ras. paasto arvo: 5,3 1h 5,2 2h 5,1 tuonne joutuu vielä silloin 24-26 viikoilla (sukurasite + aikaisempien raskauksien painonrounu + iso vauva +4kg)

Vielä olisi puolitoista viikkoa "lomaa" ennne kuin sinne töihin tarvisi lähteä. Tänään juteltiin neukkulassa juuri tuosta ja sanoi, että jos vähänkään tuntuu ikävältä (supistuksia ilmenee) niin soitto heille niin katsotaan. Vaikka olen asiakaspalvelussa niin kahdessa edellisessä on kipeät / avaavat supparit alkanut jo n. 20 viikoilla niin olen joutunut saikkelle ja "oheis" vaivana myös tuo symfyysis(?) kipu joka ei helpota missään asennossa :(

Muuten meilläkään ei vielä miehen puoli tiedä vaikka nyt ollaan oltu kaiken maailman synttäreillä ja kissaristiäisissä :O Viimeksi viikonloppuna sain osakseni pitkiä katseita, mutta kukaan ei kysynyt mitään :D

Jokohan tuli tarpeeksi? Taidan mennä jatkamaan pyykkivuoren tuhousta....

natusani ja Usko-Eevertti POKS 14+0 :heart:
 
Linea negraa ei ainakaan vielä näy. Untuvakarvaa on mahassa ollut jo jonkun aikaa.

Tikuliina :hug:

Mammavaatteet on mullakin ollut käytössä jo hyvän aikaa. Ei toivoakaan, että saisi tavalliset housut jalkaan. Jopa collegehousut on alkaneet puristaa mahaa. Maha kasvaa kovaa vauhtia ja on yhtä iso kun esikoista odottaessa puolen välin jälkeen..

Eilen olin tuntevinani pari muljahdusta mahassa, mahtoikohan se vauva siellä heittää kärrynpyörää :)

15+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tikuliina
Tikuliinalle tsempitykset. En siis ole ainoa joka on vaivainen... Itsellä sappikivet vaivasi 3v. sitten kunnes oireilu loppu kuin seinään, sappirakossa ilmeisesti yksi isompi kivi joka poistui itsestään. Mut siis vaarana tulla todellakin uudelleen. Ja itseasiassa pari sappikivi-kivun kaltaista oiretta on ollutkin nyt alku raskaudesta....Pitääpä seurata itsekin tilannetta...

(.) Siis joo, saikulla. Huomenna ylimääräinen lääkärineuvola jossa ilmeisesti sit keskustellaan et miten jatko. Viime yönä jälleen suppareita ja alavatsakipuilua klo 3 ----> kuuteen. Nyt lisäksi paineen tunnetta alavatsalla, mikä kuulemma hälyyttävintä näillä viikoilla. Hiiva todettiin, se onneksi pieni paha... Huomenna sit omasta pyynnöstäni viel streptokokki viljely otetaan... Googletin ni kuulostaa niin samalta oireet... ja se jos jokin on hyvä selvittää ku hengenvaarallinen vastasyntyneelle jos pääsee tarttuun vauvaan. Onko kellään koskaan ollu streptokokki-tulehdusta? Mua pelottaa et se todetaan... :( Nyt mennään sit todella rauhallisesti! Alavatsa kipuilee edelleen... :(

Muoks. Niin joo ja tosiaan paikat oli tiukasti kiinni viel onneksi, jotakin hyvääkin siis kipuilusta huolimatta...

Nopponen 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksista on täällä ollut puhetta. Itse en joudu, kun ikä, BMI ja sukurasitteet ei sitä vaadi. Tsemppiä kaikille jotka rasitukseen joutuu, olen kuullut että se litkun juominen ei ole kovin mukavaa!
Mä olen hämmästynyt!! Ite oon -87 ja mulle sanottiin et "sä oot jo aika vanha ensisynnyttäjä" kun sokerirasitusasioista puhuttiin.

Virkistäisitkö muistiani, olitko sinäkin ensikertalainen? Mulla siis BMI ei vaatis mut ilmeisesti 25 täyttäneet joutuu täällä periferiassa automaattisesti, toki myös sukurasite josta kuulin vasta jokin aika sitten..

Liikkeet, mä olen kyllä tuntenut sellaisia pikkuisia elohiiren tyyppisiä liikahduksia, ihan muutama "tönäisy" kerrallaan ja harvakseltaan, mut huomasin heti et jotain erilaista on nyt.

HaaveissaPulla, tiedän tasan mitä tunteita käyt läpi vanhempiesi reaktion suhteen, itsellä vielä hämmästyttävän tuoreessa muistissa oma pohjaton paha oloni kun uutiseeni suhtauduttiin kuin se olisi kamala asia :/ voimia :hug:

Sokerirasitus siis läpäisty, ei ollu mitään poikkeavia arvoja missään kohtaa. "Innolla" odotan sitä keskiraskauden uutta kertaa :/

Edit: Kävin eilen työterveyslääkärillä joka muuten sanoi ihan heti kättelyssä "me ei sitten hoideta raskaana olevia työntekijöitä täällä" eli mistään raskausvaivoista en saanut siis puhua hänelle. No anyway, mittas mun verenpaineen ja HUPS: 98/53... katto mua pitkään ja kysy et "onks sul huimausta", sanoin et eipä oo. Melko ennätysmatalat paineet jopa mulle, jolla aina ollu alle 120/60 paineet :D

Tigerina 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen hämmästynyt!! Ite oon -87 ja mulle sanottiin et "sä oot jo aika vanha ensisynnyttäjä" kun sokerirasitusasioista puhuttiin.

Virkistäisitkö muistiani, olitko sinäkin ensikertalainen? Mulla siis BMI ei vaatis mut ilmeisesti 25 täyttäneet joutuu täällä periferiassa automaattisesti, toki myös sukurasite josta kuulin vasta jokin aika sitten..
No oho, säkö muka vanha?! :D Ensisynnyttäjien keski-ikä on tietääkseni nykyään 28,4 vuotta. :D Olen siis itsekin ensikertalainen. Jos nyt oikein muistan, meilläkin neuvolassa sanottiin että ennen sokerirasitukseen joutui kaikki yli 25-vuotiaat. Mutta nyt se oli muutettu niin että joutuu vaan jos on ylipainoa tai sukurasitetta, ja saattoi siinä vieläkin olla joku ikäraja, mutta ei ainakaan alle 30. Näin siis täällä Helsingissä.

Nanna
 
Huoh, asuisinpa mäki ihan missä vain muualla ku tääl ihme tuppukyläs, mua ihmetyttää et mä en edes tiedä koska mä tapaan neuvolalääkärin, olis kuitenki aiheeseen liittyvää asiaa lääkärille mut ku neuvolan soittoajat just sillee huonosti et mä en potilastyöltäni pääse puhelimessa roikkumaan just sillo :/ seuraava neukkula olis muutenki vasta 8.10... Et näin nämä seurannat meillä menee, sairaalan äitiyspolilla tehdään ultra ja se korvaa aina neuvolakäynnin, mut ei sielläkään kyl lääkäri ollu mua tapaamassa, vaan kätilö.... Emmä tiä, ihme touhua.

Musta tuntuu yhä enemmän et mä oon saanu erittäin huonoa ohjausta ja vääriä ohjeita ja väärää infoa neuvolasta, mä olin todellaki huuli pyöreenä ku kuulin et aika vanha ensisynnyttäjä olen. mahtoiko se sittenki laskea mun ikäni väärin? Ei voi olla mahdollista! Emmä tiä minkä hoitosuositusten mukaan se neuvolan terkkari mua hoitaa mut katotaan nyt miten tää etenee, mä voin taas sit jakaa kaikki kummat edesottamukseni ja kohtaamani kommentit :D
 

Yhteistyössä