*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Nopponen Ihana kuulla kuulumisia sieltä suunnalta. Ja tottahan toki luemme mitä kuuluu =) Kyllähän kun vauva kehittyy ja vahvistuu niin siitä se lähtee. Alkuhan se on hankalata ,mutta kyllä se siitä. Kuinkas muuten itse jakselet? Leikkaus meni hyvin?

Ja Piula meilläkin nimiäiset tiedossa,mukava tilaisuushan se. Kolmet kun aiemmin järjästänyt,niin jotai uutta ja kivaa pitäs nytten keksiä, ettei mee saman vanhan kaavan mukaan... no onneksi kerkee miettii vielä.


Jemimi ja pikku-ukko 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Ihania uutisia Nopposella ;)

Minx82 sulla ei kauhiasti olis enää edessä. Mulla oli aika 13.30 tuolla naikkarilla, en siis tiiä törmättiinkö ;)

Könkkänä saattoihan se olla osa limatulppaakin. Ei noista aina tiedä. Selvin merkki on siinä, että se on venyvää ja siinä on ikäänkuin verilankoja seassa. Ei välttämättä joka "palassa" kuitenkaan.

Juu olis kiva jos jatkettais kaikki täällä maaliskuun loppuun niin pysytään kärryillä paremmin!!

Synnytysasennosta: olis kiva kokeilla vedessä tai kyykyssä. Oli jotenkin hankalaa tuo puoli-istualtaan. Toki, siihenkään ei aina niin kauheasti voi vaikuttaa. Riippuu viikoista , kätilöstä ym. Mut toiveita aion esittää ainakin !!

Kummeista: minulla tulee oma 16v kummityttö sylikummiksi, varasi paikan heti kun kuuli raskaudesta ja tuo sopii erittäin hyvin. Ja toiseksi ajattelin pyytää pikkuveljeni. Meitä on 5 sisarusta ja velipoika on vielä vaille kummilasta. Ollaan paljon toistemme lasten kummeja ja sit on jotain "sukuun kuulumattomia" .. Sukulaiset on turvallisia siinä, etteivät kaikkoa minnekään vuosien saatossa. Esikoisen sylikummi ei ole pitänyt mitään yhteyttä vuosiin, mutta onneksi pikkusiskoni oli toisena kummina.. Vahingoista viisastuneina näin meillä.

Omaa napaa ihan vähän:
tyttö oli 1787g ;)
Verta tuli ja limatulppaa tutkimuksissa ja johonkin tikkuun saatiin viiva missä katsottiin ennakoiko synnytyksen olevan lähellä.
Uutta sisätutkimusta ei enää tehdä, seuraava on sitten synnytyksessä. Näin tuumas lääkäri ja lupas että helmikuulle näytettäis menevän??!!
Minä siitä niin iloisena, että olis tehnyt mieli lähteä shoppailemaan ym. Mies tiukasti toi kotiin ja sanoi että pysy aloillas ;)
Eli enää ei estellä vaan nyt ODOTETAAN, ihanaa !! Olen onneksi tottunut olemaan jo paikallaan, ni pari viikkoa vielä kiltisti nökötän sohvalla, mutten ressaa enää !!

Zuza ja kirppu 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Posteljooni
Paidat on täälläkin käyneet jo lyhyiksi, siis myös ne äitiyspaidat :headwall: No yritän silti sinnitellä näillä loppuun asti..

Synnytysasentoa olen vähän miettinyt, mutta meen sen mukaan mikä silloin tuntuu hyvältä. Jakkaraa olisi kiva kokeilla :)

Kummeja me pyydetään kaksi. Vielä ei olla päätetty ketä pyydetään.

Sydänkäyrää multa otettiin viimeksi polikäynnillä. Esikoisesta ei ekalla polikäynnillä otettu, mutta tokassa kyllä. Riippuu varmaan vähän kätilöstäkin, että ottaako se sitä.

Äitiysloma alkaa täällä ensi lauantaina :)

Nallu ja pikkuveli 34+2
 
Oi vitsi, Nopponen! Mukava että oot jo alkanu toipumaan! Teidän pikkunenkin selvisi upeasti raskaudesta ja pääsitte yhessä ihailtavan pitkälle! On varmasti helpottunutkin olo kaiken sen murheen ja ahdistuksen jälkeen mitä siun raskauden aikana oli! Hyvä että maito on alkanu nousta, sinun pienelle parasta ruokaa :)
 
välilihan öljyäminen: mä öljysin ihan ceridal öljyllä viime raskauden lopussa ja ekaa kertaa ei välilihaan ja emättimeen tullut repeämän repeämää. Joten uskon auttaneen. Lääkäri tuota muistutteli jossain lääkäri neuvolassa ja sanoi, että ceridal öljy on periaatteessa sama kuin esim ceridal intime joten ajaa saman asian ja ilmeisesti se auttoi jotain. =) Lapsi oli kuitenkin isoin kaikista kolmesta lapsukaisesta.

Sannamary: voi arg noita supisteluja! toivotaan, että vielä hetkiseksi helpottaa. :hug:

meillä kastetaan lapsukainen. Mut nimi onkin sitten taas sellainen että varmaan viime tingassa päätetään. kummejakaan ei olla vielä oikein mietitty. meillä lapsilla 4 kummia ja nyt alkaa olla vähän vähissä. Kun nyt kaksi saatais sellaista tärkeää ihmistä. ei haluais ketään puoli tuttuja sukulaisiakaan käyttää =/ no on noita muutama hyvä vaihtoehto vielä =) niillä vain niin paljon kummilapsia, että lähteekö enään. =)

Mä ponnistin ekaa kertaa vauvan pään kyljelläni ja kaikkein parhaiten vauva tuli sieltä. muut oon ponnistanut puoli-istuvassa asennossa. Mut tuossa viimeisimmässä piti äkkiä mennä siihen puoli istuvaan takaisin kun vauvan hartiat ei meinannut millään lähteä syntymään. kauan sai tehdä töitä, että tuli lopulta ulos kokonaan. Mutta kaikkein lyhyin ponnistus vaihe kaikesta huolimatta. 12min. edelliset oli 1h45min ja 18 min. josko tää tulis sitten parilla rykäisyllä. :D toivossa on hyvä elää.

Huomenna olis äitipoli lääkäri, eka virallinen painoarvio ja sitä ennen pelkopoli kätilön luona käynti. Ihana päästä vähän avautumaan kun alkaa niin ahdistaa tuo tuleva synnytys. kauhea pelko etten tulee enään kotiin. =/ ja painoarviosta toivon niin, että kasvaisi suht pienenä niin ei tarttis niin kauheasti sitä tulevaa synnytystä murehtia. Nyt kun pystyis nukkumaan, nää käynnit aiheuttaa kaikkea asioiden värkkäämistä ja miettimistä niinn ei tuu uni varmaan. viime yön valvoin tuon meidän 1v:n kanssa kun päätti valvoa yhdestä kolmeen ja sinä aikana mulle kehittyi kivat levottomat jalat. siinä vasta viho viimeinen vaiva. hyi, pois tuollaiset.
:mad:

Leo rv 32+4
 
Bingo Täällä kans tuo synnytysjakkaran kokeilu kiehtoisi :)

zuza täällä ainakin ajoittain nuo vaavin venkoilut sattuu ikävästi, varsinkin jos jotenkin tuonne rakon/alapään seutuun tökkiin :/

nippa Jep, topit ainakin tuntuu jäävän liian lyhyeksi :D

omppu musta oli vaan parasta mennä avoimin mielin, ei se homma kirjoja lukemalla parane :D Toki ite luin ja luen edelleen mielenkiinnolla muiden synnytyskertomuksia, mutta jokainen synnytys on niin erilainen, että niistä ei voi ikinä tietää :)

nanna ehdottomasti kuvaa vaavin sängystä :p

sannamary saa valittaa! Sitähän varten mm. tää palsta on :) Ja kyllähän vielä noilla viikoilla toivoo, että pikkuinen pysyis edes hetken masussa, mutta toisaalta, onneks viikkoja on noinkin paljon. Vaavi alkaa olla jo hyvin kehittynyt :heart:

minx sullakin asiat siellä hyvin, ajatella, voit päästä todella hyville viikoille :)

kummeista meillä todennäköisesti tulee mun veli ja sen tyttöystävä ja samoin miehen veli.

Ristiäisistä Meillä rajataan mahd. pieneen joukkoon, mutta silti vieraita tulee se n. 30 henkeä, sillä halutaan sisarukset ja mummot ja isomummot mukaan toimitukseen.

Nopponen ihana kuulla teistä :)

Neuvola oli tänään. Vaavi on vielä kovin ylhäällä, joten pääsee hyvinkin kääntyilemään. Kuitenkin nyt on raivotarjonnassa, joten hyvä niin.
Hb oli jälleen laskenut, ollessaan nyt 109 (viimeksi 114) vaikka rautaa olenkin syönyt :headwall:
Painoa oli tullut 500g/vko, joten ihan tarpeeksi omasta mielestä, huoh!
Nyt sitten neuvolat alkaakin olemaan viikon välien, joten aikamoista ravaamista tulee olemaan :D Lääkärineuvolankin (4.kerta) sain kahden viikon päähän. Ihan kiva, että tuo kohdunsuun tilanne kurkataan vielä 37 vkon kohdalla, kun synnytystapa-arvioon en pääse (täällä pääsevät vain ensisynnyttäjät tai jos ekassa synnytyksessä on ollut jotain erikoista).

Proteiinit oli yhdellä plussalla, mutta se todennäkösesti johtuu tuosta runsaasta valkovuodosta, joka vaivaa edelleen ja tulee ilmeisesti vaivaamaan vaihdevuosiin asti :D :headwall:

Alisa & Hippu 35+2
 
Mukavaa Nopponen, että tulit kertomaan kuulumisia. Olet ajatuksissa. Ehdit hyville viikoille ja vauva hyville painoille, että pojan ennuste on varmaan hyvä, vaikka elämän alkutaipaleelle kuuluukin aina huolta. Toivottavasti toipuminen pääsee sulla hyvään vauhtiin sillä aikaa, kun vauva keräilee voimia, ja pääsette pian vierihoitoon :) Koita sillä aikaa ottaa lepposasti ja nauttia täysihoidosta! (Sä oletkin oiva tyyppi kertomaan meille sairaalakassia täydentäville, mitä siellä sairaalassa oikeasti tarvitsee, mitä siellä kaipaa ja mikä olisi täysin turhaa)

Sitä huomaa kyllä, miten samoilla viikoilla kulkevien kuulumiset on itselle merkittäviä ja pinon eka vauva sai omatkin varpaat tärisemään jännityksestä. Piti miehellekin tiedottaa ensimmäisen maaliskuisen syntymisestä, vaikka en palstailun sisällöistä paljoa miehen kanssa normaalisti keskustelekaan :)

Ruokavalmisteluja ja suuria suunnitelmia Mulla on myös suunnitelmissa, että valmistaisin laatikkoruokia annosrasioissa ja ehkä jotain pientä vierasvaraakin pakkaseen, kun äitiyslomalle asti pääsen. Alkaa vaan vahvasti näyttää sille, että olen suurissa suunnitelmissani kuvitellut tekeväni paljon enemmän, kun oikeasti jaksan, supisteluilta pystyn tai edes kerkeän (käsitöitä, ruokavarastoa pakkaseen, ystävien tapaamista, suursiivousta kaappi kerrallaan). Todellisuudessa varmaan makaan jalat oikosena vähintään ekan viikon ja nukun univelkoja pois :LOL:

Sekavaa tilitystä kummeista, poikaystävistä ja avokeista Meillä on kummeja mietitty, mutta ei päätetty tai pyydetty. Kummeja olisi tarkoitus pyytää 3, koska esikoisellakin on. Pariskuntien kohdalla mua hiertää seurustelukumppani/avokki-asia. Joidenkin ihmisten kohdalla olen mietinyt, että olisi mukavaa pyytää kummeiksi pariskunnan molempia osapuolia. Samanaikaisesti olen miettinyt myös, että pyytäisin kummiksi mielummin vain sitä henkilöä, joka on suorassa ystävyyssuhteessa jompaan kumpaan vanhempaan, en hänen tyttö-/poikaystävää tai avokkia. Kummin valinnassa vaikuttaa ennenkaikkea se, että kummi olisi jollakin tavalla sidoksissa meidän ja lapsen elämään myös tulevaisuudessa. Olisi lapselle (ja kummillekin) kurjaa, jos eron tullen kummi katoaisi lapsen elämästä...tai päinvastoin, jos lapsesta ja yhteydenpidosta kehittyisi eron jälkeen ex-avokille pakkopullavelvollisuus, joka voisi olla outoa kaikille osapuolille. Ja tokihan tiedän, että ero voi yhtä hyvin tulla aviossa oleville, mutta tässä nyt erityisesti mietin lyhyempiä/vähemmän vakiintuneita pareja. Erityisesti asia askarruttaa, kun mielessäni on kaksi pariskuntaa, joista olemme ajatelleet potenttiaalisia kummiehdokkaita. Toisen pariskunnan kohdalla kaavailllaan kummeja molemmista pariskunnan osapuolista, mutta taas toisesta pariskunnasta pyytäisin vain omaa ystävääni, en hänen avokkiaan.. Tämä tuntuu järkevältä, mutta epäkohteliaalta jo ihan ajatuksenkin tasolla. Saas nähdä, mihin päädytään..

Maha
Mä siis kerrassaan rakastan tätä mahaa ja siellä potkuttelevaa asukkia, vaikka olo onkin ahdas ja tukala ja ulkonäkö kuin valaalla! Eilen koitin leikata varpaan kynsiä, mutten pystynyt, kun maha oli tiellä! Niin, ja jouduin pyytämään miestä ajamaan mun säärikarvat viime viikolla, kun en taipunut siihenkään.. :ashamed:

HP ja Pulla

ps. Kantoreppu hankittu ja esikoisen kanssa hyväksi havaittu. Harkitsen myös liinan hankintaa
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli myös minun ensimmäinen äitiyslomapäivä. Tutit ja tuttipullot tuli pestyä (varmuuden vuoksi: esikoinen ei syönyt tuttia eikä juonut pullosta vaan minä hoidin kaikki nuo virat) ja sairaalakassi pakattua. Muutama juttu pitää viel kaupasta ostaa (ristikoita ja karkkia). Sit on kaikki valmista. Sitten pyöritellää sormia kuukausi. No on mulla huomenna neuvola ja parturi ja sit seuraavana päivänä pitää viedä auto huoltoon naapurikaupunkii. Joten siel tulee shoppailtua ajan tappamiseksi.

Tilasin juuri autoon Britaxin B-Smartit kantokopalla. Nykyiset matkarattaat ei sovellu vauvoille, ja halusin sellaiset, jotka käy vastasyntyneellekin. Ku en halua alkaa kasaamaan noita isoja vaunuja joka kerta, ku mennää kaupunkii autolla. Toivottavasti niihin saa näppärästi seisomalaudan. Meillä alkaa olla rattaita joka lähtöö. Autotallissa on juoksurattaat ja carenan matkarattaat esikoiselle hankittu. Niiden lisäksi on ollu Emmaljungan vaunut ja kahdet rattaat. Eli kokemusta on rattaista riittävästi =).

Synnytysasento on varmaa sama ku viimeksi eli puol-istuva asento. Avautumisvaiheessa pitäs vaan enemmän olla liikkeellä. Niin piti olla kyl ekalla kerrallakin, mut sitä ei vaa jotenkin pystynyt sitte. Eli en viitti hirveesti suunnitella muuta, ku et yritän pärjätä taas suihkun ja ilokaasun voimin.

Mulle ei tullu alakertaa mitään nirhaumia vaik en ollu rasvaillukaan välilihaa. Mut se saatto johtuu siitä, et ponnistus kesti sen tunnin, ja esikoinen liuku edestakaisin, joten se venytti pikku hiljaa lihasta.

Mulla alkanu kutisee navan ympärys. Katselin netistä, että jollain muullakin ollu sama vaiva loppuraskaudessa, mutta syytä ei tiedetä. Sit mulla on tullu varmaan ensimmäinen raskausarpi: navan ja entisen napakorun reiän välille. Toivottavasti arpi ei tuosta kasvakkaan.

SMV78 ja tyttö 35+0 (voiko olla jo?, olis pitänyt ottaa mahakuva)
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas tänne.. Tunnen itseni tosi tahdittomaksi kirjoittajaksi nykyään :( Olen kuitenkin ollut yksi aktiivisimmista.. : / Joten pahoittelut siitä.

Nopponen!:Kiva kuulla sinun voinnista ja vauvan :heart: Onko teille mitään ennustetta kauan joudutte olemaan sairaalassa? Nämä taitaa kuitenkin olla sellaisia juttuja missä edetään päivä kerrallaan ja katsotaan vauvan ja äidin vointia :)

Pixie:Ihana masu :)

( . ):Täällä iski viikonloppuna hirveä flunssa mulle ja lapsille :snotty: Toisen kerran olen koko raskauden aikana kipeänä, mutta olisin voinut jättää nyttenkin sairastamatta kun tuntuu olevan vielä raskaampaa : / Siksi en hirveästi jaksa kirjoittaa tälläkään kertaa.. :( Meillä mies kävi juhlimassa viikonloppuna etukäteis varpajaiset ja oli kuulema ihan mukava ilta ollut :) Ei olekaan koko mun raskausaikana käynyt ulkona.

Huomasinpa tuossa, että liikkuminen on yhä vaan vaikeampaa.. : / Jos vauva liikkuu samaan aikaan kun kävelen niin sattuu niin hemmetisti alakertaan ja joudun ihan kumartumaan ja pysähtymään ja joutuu kävelemaan todella hitaasti ettei se kipu iske tuonne alakertaan ja heijastuu ihan alaselkään ja nämä siis vauvan liikkeistä. Muita joilla samaa? Torstaina olis sitten vauvan painoarvio ultra. Saas nähdä mitä sielä sanotaan :)

Mam ja risbe 35+4
 
nopponen ihanaa kuulla että teillä menee hyvin kummallakin, voimia pikkuiselle kasvamiseen! sit kun vaa jaksat/ haluat nii kirjoittelehan miten leikkausoperaatio meni.:)

lexiina täällä olis yks joka on myös kärsinyt napatyrästä esikoisen odotuksesta lähtien, kunnon nappinapa ollut jo monta vuotta, mutta leikkaustahan suositellaan vasta tekeväks kun lapsluku on täys ja nyt näyttäis vihdoin pääsemään sitä suunnittelemaan, ainoo vaa ku siinäkin oli joku varo aika, olikse 2vk ettei saanut nostella tai tehä mitään raskaampaa leikkauksen jälkeen nii jonku aikaa odottelen et pienimmät kasvaa ja sit aion mennä pyytelee sitä.:)

ristiäistarjoilusta mä oon kyl ollut nii laiska ja sallinut itelleni sen et oon tilannut kaikki valmiina, vaikka se tuleekin arvokkaaks mut meillekin on tullut aina nii isomäärä vieraita ku on pakko kutsuu koko miehen suku muuten siel otetaan nokkiinsa joten en ole jaksanut alkaa väsäilemään mitään suurempaa ku on pikkuinen mitä kans pitää hoidella, onneks ollaan saatu tilattua miehen sukulaisen tuttavalta voileipäkakut ja täytekakun nii on päässyt pikkuisen halvemmalla kuin konditoriasta tilattuna, niitten lisäks olen vaa valmiita pasteijoita, cocktailpiirakoita sekä makeaa pistänyt pöytään...
suosittelen kyl lämpimästi jos vain on lähimmäisiä jotka tykkäävät keittiössä häärätä nii pyytää heiltä apua, uskon et monet mielellään auttavat...
viime kastajaisissa mul meni hermot kun ite jouduin siesoo nurkassa koko ajan keittelemäs kahvia ku mies vaa seurusteli vieraitten kaa ja kahvi oli koko ajan loppu, tähän kastajaisiin pitää löytää jokin ratkaisu tohon ongelmaan....:mad:

leo hyvä et pääset juttelemaan peloistasi, toivottovasti saat apua siitä eikä enää ahdistais nii paljon, itse kyl uskon et hyvin se sun synnytys menee, olethan saattanut maailmaan jo yhden lapsen!:hug:

mua on alkanut ahistaa mies kun haluisin jo nii päästä vaunuja kattelemaan mitkä olis meille sopivat tuplat ja vaunukaupoille ku lähtee niii on mentävä hesaan asti mut en saa miestä millään innostumaan... kumminki on löydettävä semmoset mitkä menee meidän tila-auton mitättömään takakonttiin et onks semmosii edes... mut enhän mie muuten sit tuu pääsee liikkuu minnekään kahen pienen kaa...:mad:

seksi on alkanut sattu mulla jo pari kertaa sen jälkeen on alkanut sattuu noihin luihin sit on alapää ihan hellänä....:(

muistin täs kirjoittaessani et piti soittaa sokerirasitus tulokset, jotain hyvää sentään, ne oli normaalit, jee!:)

pepper& typsy 32
 
könkkänä juu, olen käynyt eri sivuilla katsomassa vaunujen ja rattaiden mittoja, mut sit kun oon yrittänyt mieheltä kysyä et voisko nää mahtua nii vastaus on vaa et "vaikee sanoa".: /, paras olis ihan päästä kokeilee miten sinne mahtuu mitäkin...

dania ikävää et sielläkin on makkarin puolella samaa ongelmaa, mulla on kyl ollut edellises raskaudes sama vaiva mut vasta ihan tuol lopulla, nyt piti tulla jo nyt. mieskin on semmonen joka kumminki tykkää siitä touhusta ja kaipaa sitä nii kiva sille kun nyt tulee kyl tosi harvoin kun ei noi kivut oo mitenkään herkkuja. no saapi vaa hyväksyä tän asian.

nanna kiitos!:)
mullakin on raskaudet menneet yli kaikissa; eka 41+0, toka 41+3, kolmas 40+6, olenkin sanonut et tää viiminen on sit se joka täytyy häätää pois. äidilläni meni myös kaikki yli lasketun ajan reippaasti, et voi se varmaan olla perinnöllistä.
 
Kiva kuulla, että Nopposella ja pojalla on kaikki hyvin. Olette olleet kovasti ajatuksissa täälläkin.

Kummit on meillä mietittynä, muttei vielä pyydettynä. Veljeäni ja hänen vaimoaan on ajateltu. Esikoisella on neljä ja kakkosella kolme kummia, joten tuntuu meillä vähenevän yhdellä aina joka lapsen kohdalla. Ristiäistarjoilut aion ainakin suurimmaksi osaksi tilata jostain valmiina. Aikasemmin on kaikki tehty itse äitini avustuksella, mutta nyt en siihen urakkaan enää ryhdy.

Ruokia valmiiksi pakastimeen olisi tarkoitus tehdä. Helpottaa arkea kummasti, kun ei tarvi ehtiä alussa joka päivä kokkailemaan eikä tarvi joka päivä miettiä, mitä milloinkin tekis.

Raskaus oli meilläkin suunniteltu. Ekasta "ajoitetusta" kierrosta tärppäsi, samoin oli kakkosenkin kohdalla. Eikä esikoistakaan pitkään yritetty, kolmannella yrittämällä onnistui silloin, mutta muistan kyllä ne synkät ajatukset niidenkin kahden epäonnistuneen yrityksen jälkeen. Itse olen kokenut jotenkin huonoa omaa tuntoa sen takia, että itsellä raskautuminen on ollut helppoa, kun lähipiirissä on lapsettomuuden kanssa kamppailleita. Mutta tosiaan, eihän sille itse mitään voi.

Kantorepuista Babybjörnin tyylisiä ei tosiaan suositella vauvan epäergonomisen asennon takia. Eikä se kantajallekaan erityisen mukava ole. Meillä oli esikoisen aikaan sellainen, mutta käytettiin vain pari kertaa. Trikoista kantoliinaa käytettiin silloin enemmän. Toisella oli manduca paljon käytössä, ja niin varmaan nytkin. Olihan se arvokas, mutta minusta kyllä hintansa arvoinen. Ja siinä myös jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin. Nyt haaveilen lisäksi kudotusta liinasta. Kantoliinakanavan nettisivuilta löytyy muuten paitsi ohjeita liinailuun, myös listaa tukihenkilöistä, jotka mielellään auttavat liinailun alkuun, neuvovat erilaisia sidontoja ja tarvittaessa myös lainaavat liinoja.

Perhepeti ei meillä varmaan tule käyttöön tälläkään kertaa. Molemmat pojat ovat pienestä asti nukkuneet pinniksessä meidän sängyn vieressä. Tosin usein yösyöttöjen aikaan olen nukahtanut ja lapsi on jonkun tunnin saattanut olla vieressäkin, mutta pääsäntöisesti on kuitenkin nukkunut omassa sängyssään. Nyt isompina ovat molemmat pojat huonoja vieressä nukkujia eivätkä oikeastaan koskaan vaella yöllä vanhempien huoneeseen.

Tutteja on tarkoitus hankkia ja tarpeen mukaan ottaa käyttöön. Esikoinen oppi sekä tutin imemiseen että pullosta syömiseen jo varhain, eikä se häirinnyt imetystä. Kakkoselle en halunnut heti antaa tuttia eikä aivan alkuun tarjottu pulloakaan, ja siinä kävi sitten niin, että tutti tai pullo ei kelvanneetkaan ensimmäiseen neljään kuukauteen enkä minä päässyt sinä aikana oikeastaan mihinkään kahta tuntia pidemmäksi aikaa. Nyt aion siis yrittää ainakin totuttaa pullolle satunnaisesti aika varhaisessa vaiheessa.

Toivon, että keskustelu jatkuisi tällä puolella niin pitkään, että me loppukuisetkin on ehditty jakautua. Yhden keskustelun seuraaminen ja kommentointi on kuitenkin helpompaa kuin kahden.

Huomenna taas neuvolaan. Työpäiviä jäljellä enää kaksi :)

Piikunen 31+3 (ei meinaa pysyä näissä numeroissa mukana)
 
Neuvola Mä en yhtään haluaisi enää käydä neuvolassa :( mulla on kahden viikon päästä äitiyspolilla käynti ja sieltä saa paljon enemmän irti. Neuvola-ajat tuntuu jotenkin niin turhilta, vaikka tietysti proteiinit ja sokerit + verenpaine on hyvä tarkistaa välillä. Sykkeitä voin kuunnella halutessani kotonakin, eikä tuolla meidän neuvolassa oikein puhuta mistään mitään. Ihan sellaista liukuhihnatyötä tuntuu olevan. Jos jostain yrittää puhua niin tuntuu, ettei oikeesti kuunnella. Plaah.. Ylihuomenna olisi seuraava aika ja tuon polikäynnin jälkeen onkin sitten jo viikon välein käyntejä.

Jos sitä vähän jaksaisi jotain tehdäkin ennen kuin esikoinen herää päikyiltä..

Nallu ja pikkuveli 34+3
 
Nanna Onpa hieman erikoista ettei sinulla ole synnytystapa-arviota vaikka olet ensisynnyttäjä :confused: Täällä päin se kuitenkin kuuluu kaikille, ainoastaan uudelleensynnyttäjille joilla normaaliraskaus niin ei tehdä. Vai katsooko siellä sitten lääkäri viimesessä lääkärineuvolassa tilanteen? Piikunen kerkes vastatakin sulle tuosta kantorepusta, peesailen täysin häntä. Itsekään en tykänny baby björnistä. Ei oo mukava vauvalle eikä kantajalle. Jos tosiaan paljon tulee kannettua niin kantoliina ja manduca parhaat, isommalle vauvalle/taaperolle myös kantorinkka ulkona liikkumiseen (on varmaan maastossa liikkuessa helpompi kun lapsi on selkäpuolella) Itse haaveilin kans manducasta mut en sit raskinu sitä ostaa kalliin hinnan takia. Meinasin pärjätä ihan kantoliinalla.

Ristiäistarjoilut ajattelin ottaa pitopalvelun kautta tälläkin kertaa vaikka vieraita ei tuukaan varmaan kun reilu 10. Pidetään juhlat muutenkin jossain muualla kuin kotona koirien takia. Helpompi niin. Tässä oon just yrittäny ettiä netistä nättiä runoa, lorua tms. ristiäiskutsuun mut ei oikein mikään iske. Esikoisen kortissa oli se "mistä on pienet pojat tehty?" mut ei viittis samaa laittaa.

Mukava kuulla sinusta Nopponen! Hienoa että siellä kaikki lähtenyt hyvin käyntiin. :)

Särö ja Jalo 35+4
 
Reppuasiasta vielä. Sitähän voi pyytää vaikka ristiäislahjaksi, jos tuntuu, ettei itse raski ostaa. Ja nuo ergonomiset reputhan on sikälikin käteviä, että niillä voi sitten vähän isompaa kantaa selkäpuolella. Meillä meni viime kesänä vielä 2-vuotiaskin satunnaisesti selässä manducassa.
 
Äitipoli lääkäri ja pelkopoli käynti takana ja oli hyvä reissu. =) Vauva oli nyt rt ja toivotaan, että pysyykin. Painoarvio n. 2,2kg oten sekin oikein hyvä. Virtaukset hyvät, kohdunsuu pehmennyt ja avautuu ilmeisesti painaessa, mutta sisäsuu kiinni. kanavaa edelleen reilusti jäljellä. Krampeille ei edelleenkään syytä löydy, tämä lääkäri oli sitä mieltä, että luultavasti vauva sen kuitenkin aiheuttaa. jos pahenee nuo krampit tai pitkittyy niin päivystykseen herkästi. Lääkärin kanssa jo alustavasti puhuttiin tuosta mahdollisesta käynnistämisestä ja oli sitä mieltä, ettei siitä tarvi kenenkään kanssa kinata,vaan hyvissä ajoin käynnistellään jotta saadaan vauva kohtuu kokoisena pihalle. Ja sanoinkin, että en taida edes yrittää jos painoarvio on 4kg. Synnytyspelko polin hoitaja myös sanoi, että mulla on ylilääkärin tuki takana jos joku alkaa sitä käynnistystä pitkittämään. Hänelläsama näkemys kuin mulla itellä, että pitää vain pitää puolensa. Joten se 38 viikko on nähtävästi se viikko kun käynnistellään. kolmen viikon päähän keskiviikolle uusi painoarvio ja silloin ollaan jo viisaampia. jos nyt tämä painoarvio pitäisi paikkaansa olis painoarvio n. 3,5kg 38 viikolle ja se on oikein riittävä ottaen huomioon mittavirheet. hirvittävän vähän siihenkään enää aikaa. Jos maksaarvot lähtee nousuun, aikaistuu äitipoli aika. Mutta kokonaisuudessaa oikein mahtava käynti ja ei tarvi pelätä sitä, että olen vielä 40 viikolla kasassa pelkojeni kanssa. synnytystä ajatellen laitettiin pelkopoli kätilön kanssa ylös jotta puudutetta laitetaan jos vain suinkin ehditään. =) tällä kertaa spinaali ellei synnytys näytä etenevän hitaasti. pääasiallinen tavoite on, ettei tarttis siihen sektioon mennä. =) seuraava painoarvio taitaa olla sitten rv 35+6.

Pepper: niin tosiaan tämä on jo neljäs lapsi :D

ja sitten taas ajatuksen kanssa lukemaan mitä kukin oli kirjoittanut. =)
 
kutinasta joku puhui, mulla kutisee navan sijaan nännit nyt aivan sikana!! Se on tosi rasittavaa, se alkoi tossa joskus reilu viikko sitten. Ja vaikka kuinka rasvaan millä tahansa ja vaikka ne lilluis vuorokauden jossain voiteessa ni ei auta ei, sitten mikään.:D
Mistä ihmeestä se voi johtua, onks nää jotain loppuraskauden ihanuuksia taas??

greentea1 32+1
 
Reppu vs liina Esikoisen kanssa omistin sekä liinan, rengasliinan että rintarepun. Reppua tuli käytettyä eniten, nimenomaan helppouden vuoksi. Rengasliina jäi lähes kokonaan käyttämättä ja tavallisen liinan sitomisen koin vaikeana. Itse ajattelen, että valintaan vaikuttaa paljon se, minkä ikäistä lasta ajattelee kantavansa ja missä olosuhteissa. Itse kannoin eniten lasta joskus 4-7kk iässä, jolloin lapsi oli mielestäni "työläin viihdytettävä", silloin tuntui kätevältä kanniskella lasta mukana, kädet kuitenkin vapaina. Vastasyntyneen kanssa toimi parhaiten kantoliina, pinnasänky tai sohvan nurkkaan tehty pesä, eikä kanniskelua muutekaan tarvittu samassa määrin, kun lapsi nukkui muutenkin suuren osan päivästä. Tilanne on tietysti erilainen, jos perheessä on paljon pientä väkeä, ja vastasyntynyttäkin tarvitsee kiikuttaa mukana arjen toimissa.

Uusia kuumotuksia ristiäisten suhteen Mulla on sitten aina tarve kuumottaa jotain :D Tänään mietin omaa vaatetusta ristiäisiin. Olisi ihanaa vetää ristiäisiin ylle piiiiitkän trikoopaitakauden päätteeksi joku ihana kotelo- tai kellomekko, mutta ei taida olla toivoa :( En kyllä näillä kiloilla ja vauvalöllykkämahalla tule mahtumaan mihinkään luottovaatteisiin tai mekkoihin pitkiin aikoihin synnytyksen jälkeen! Ja miten sitä sektiohaavan kanssa, yöt läpeensä valvoneena jaksaa kaupoille lähteä?!

Ristiäisvaatteista ja mahalöllöistä tulikin mieleeni sanoa kaikille ensimmäistä lasta odottaville, että maha näyttää synnytyksen jälkeen ihan järkytävältä, mutta palautuu kyllä lohdutavan paljon. Muistan, miten esikoisen synnytyksen jälkeen makasin sairaalasängyllä ja tihrustin itkua kun maha kirjaimellisesti makasi vieressä. Olin kaikille lapsellisille ihmisille/ neuvolantädeille/synnyttäneille naisille suorastaan vihanen, ettei kukaan ollut kertonut miltä maha näyttää synnytyksen jälkeen. Toiseksikin imettäminen tekee usein kipeää alkuunsa. Ei vain ihon rikkoutuminen ja lapsen roikkuminen tississä, vaan ihan se maidon käyntiin lähteminen ja nesteen rintakudoksessa liikkuminen. Sekin menee ohi muutamissa päivissä/viikoissa. Tätäkin itkin. Ajattelin, että kaikki imetystä hehkuttavat äidit on suuria kusettajia, jotka on liittoutuneet ensisynnyttäjiä vastaan :LOL:

Näin tänään. Mahailun iloja!
HP
 
Kiireisiä terveisiä täältä brittilästä! Kävin tänään sairaalalla ekaa kertaa ja näin lääkäriäkin. Proteiinit oli kadonneet mun pissasta ekaa kertaa koko raskausaikana! Ja verenpainekin oli loistava, joten hyvältä näyttää.

Ultraa ei ollut nyt, ihan vain käsin tunnusteli lääkäri ja kuulosteli sydänääniä. Hänen mielestä vauva vaikuttaa pieneltä (tarkemmin sanottuna "Small, but not tiny") joten ultraan soittelevat mulle aikaa pikapuoliin.

12.2 menen uudelleen ja silloin jo saan leikkausajan. Jos ultra vahvistaa vauvan pienen koon, voi leikkaus olla jo heti samalla viikolla, eli koska siellä leikkauspäivät on ti ja pe, voi olla mahdollista että meidän neiti olis jo ulkomaailmassa 15.2. Nyt alkoi jännittämään, siihen ois enää 17 päivää!

Viimeistään kuulemma kuitenkin 5.3 on se aika, joten pisimmillään viel sais kuitenkin sen viitisen viikkoa olla masullisena. Sterilisaatiota ehdottivat mulle myös, ja lupasin harkita ja ilmoittaa päätökseni sit 12. päivä.

Matalalentoa on menty edelleen, oon alkanut harkita että laskutan miestä sihteerinhommista kohta, hän kun tuntuu olevan ihan toivoton noitten paperihommien suhteen ja kaikki on jäänyt mun niskoille, en enää tiedä kuinka hyvä idea oli aloittaa uus bisnes tässä vaiheessa elämää. Nyt pitäis kuitenkin olla suurin osa papereista hoideltu ja tänään pidin ekan kokouksen tulevien työntekijöiden kanssa, hyvin tuo meni vaikka jouduinkin laukkaamaan sairaalalta pikakävelyä että ehdin ajoissa paikalle. Loppuviikko menee vielä kokoustellessa isokenkäisten kanssa ja papereita tehden, ja tietenkin meidän pankkitili laihtuu suorastaan anorektiseksi kun maksetaan loppusummat ennen kuin bisnes virallisesti vaihtaa käsiä. Jos sit ensi viikolla ehtis alkaa laittamaan vauvallekin tavaroita valmiiksi, sairaalakassit jne on viel kaupan hyllyllä myös...

No, tossa meidän kuulumisia, nyt syvennyn lueskelemaan mitä muille kuuluu, tänään en aio enää tikkua ristiin pistää kenenkään muun puolesta!

 
greentea oletko kokeillut bebanthenia nänneihin? mullakin kutisee nännit ihan mielettömästi eikä mikää rasva auta kuin bebanthen, sitä kun on laittanut pari päivää nii on kutina helpottanut mut auta armias jos sit jää rasvaamatta nii kauhee kutina jatkuu ja tekis mieli raapii nännit irti.

kiva kuulla kuulumisiasi anncarol, hurjaa et sullakin alkaa olla päivämäärä selvillä koska pikkusen on määrä syntyä!:)
 
Mahaa ei edes kannata katsoa synnytyksen jälkeen ennenkuin on se parisen viikkoa ainakin mennyt, se on yhtä pullataikinaa ennen kun kohtu on pienentynyt ja lihakset alkaa supistua sinne omille alueilleen.. :)
Kyllä miekin toivon ettei tästä kolmannesta jäisi kengurupussia kun edellisistäkin on hyvin kuroutunut ajan ja ahkeran treenin kanssa. Mut jos jää niin jää, ei tässä täydellisiä muutenkaan olla ;)

ps. Eilen tuli kauppareissun ajan kipeimpiä supistuksia tähän mennessä, vähän alko jännittää että näinkö sieltä pääsee kotiin :0 Reilun tunnin vaan kesti onneks. Kuukauden päästä saa tollasia jo tullakin erittäin mielellään :D

sone ja paavo 34+2
 
Kantorepuista:
Meillä oli ekan lapsen kanssa käytössä rengasliina. Käytin sitä paljon ja lapsi viihtyi hyvin, lähinnä käytin sitä pikkuvauva-aikaan. Hyvä puoli oli se, että kun lapsi nukahti liinaan, oli helppo nostaa lapsi liinoneen omaan sänkyyn jatkamaan uniaan. Huono puoli oli se, että lasta sai vähän väliä tukea liinassa / korjailla liinan asentoa, mulla oli koko ajan sellainen olo että lapsi putoaa siitä liinasta turhan helposti.

Toisella lapsella käytin rengasliinaa.vain vähän, ja kun lapsi oli tarpeeksi vanha hankin ergon. Sitä käytettiinkin sitten tosi paljon, lapsi viihtyi siellä erinomaiseesti, ensin mahapuolella ja isompana selässä. Heikkouksia ergossa: nukkuvaa lasta ei pysty helposti nostamaan sänkyyn, ja lapsen nostaminen reppuun selkäpuolelle vaatii joko apulaisen tai akrobatiaa. Joka tapauksessa tykkäsin ergosta paljon ja se odottaa tuolla komerossa seuraavaa käyttäjää.

Uudelle vauvalle hankin myös trikooliinan, koska ergoa voi ilman vauvasovitetta käyttää vasta 4kk:n iästä lähtien, eikä se vauvasovite oikeen vakuuttanut minua. Vanha rengasliina on jatkanut meiltä matkaansa jo eteenpäin. Kiva päästä nyt testaamaan trikooliinaa pienen kanssa, ja sitten kesällä saa ergon käyttöön.

(.) Viime yönä heräsin siihen että vatsaan koski, mutta supistus se ei ollut. Sain kuitenkin vaihdetuksi asentoa ja kipu hellitti. Tänään sitten tuntuu siltä että vatsa on 5 senttiä alempana kuin aikaisemmin. Huomenna sopivasti lääkärineuvola, niin pääsee kysymään mistä tässä oikein on kyse.



Posteljooni 35+jotain
 
peppe83, mulla on kolmea eri rasvaa samanaikaisesti rinnoissa nykyään. Se menee näin: ensin dermosillin vitamin-E rasvaa koko rintavarustukseen, sitten Lansinoh villarasvaa nänneihin, bebanthenia (salva) nännipihoihin. Ja tämä setti 2 kertaa päivässä, eli aamuin illoin. Ja silti kutisee! :D Auttaiskohan muuten se bebhantenin antiexem, mitä telkassa mainostetaan kutinaan?
 
Nanna Täällä ei ole synnytystapa-arviota normaalisti edes ensisynnyttäjillä. Tai no lääkäri katsoo rv 36 kohdunsuun tilanteen, muttei siis mitään muuta (täysin samanlainen käynti kuin eka lääkäri rv 12). Mä saan synnytystapa-arvion edeltävän sektion ja mahdollisen ison vauvan takia. Musta on aika epäreilua miten erilaiset palvelut raskaanaolevat saa jo ihan kunnasta riippuen.

Kantoreppu Meiltä löytyy manduca, mutta kokemusta siitä ei vielä ole.
 
Täällä ollaan kotosalla... Siis minä pääsin tänään ja tulin yhdeksi yöksi kotiin esikoisen luo... pumppu kainalossa. :) Vaavi on vielä osastolla seurannassa ja huomenna menen itse sinne potilaskotiin olemaan et saan olla vauvan lähellä ja näin ollen päästään opettelemaan syömistä. :) Mukava oli tulla kotiin mutta ikävä on vauvaa... On tosiaan vielä happiviiksi avulla ja jos takapakkia ei tule huomenna rinnalle ja kenguruun. Aiemmin ei oo onnistunut ylipaine-nasaalin kanssa syömis harjoitukset... : / Mutta nyt päässyt pois siitä kun keuhkot "kuivuneet" niinsanotusti... Mut muuten terhakan oloinen tyyppi. :heart:
Maitoa tulee... koko ajan on jano ja nälkä... voi kumpa myös pieni oppisi rinnalle. Ja päästäisiin kotiin pian. :) Itse oon aika hyvässä kunnossa, maha tietty arka ja kävely hidasta ja ylösnousut vaikeita. mut heti parempi fiilis täällä kotona. :)

Jälleen omaa napaa mut jotenki kaikki nyt pyörii vaan oman vauvan ympärillä... kummasti... :) Ja odotusjuttuihin oon joo ihan pihalla... tosin en oo päässyt kunnolla lukeen teidän kuulumisia oikein sairaalasta... ja huomenna taas oon puhelimen varassa. : /

Tsemppiä kaikille loppu viikoille, itsekin olisin sen pari viikkoa viel pienelle suonut mutta nyt näin...

Nopponen + poika 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Nallu ja SoonFab4

Yhteistyössä