*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Nopposelle tsemppiä, olet varmasti meidän kaikkien mielissä, elellään hengessä mukana! Toivottavasti pääset pian kertomaan meille (uteliaille) kuulumisia :) Nopposesta ja mahdollisista jakautumisista tulikin mieleen, että miten tämä kirjoittelu jatkuu kun vauvoja alkaa poksahdella. Siirrytäänkö synnyttäneiden puolelle ja perustetaan sinne uusi pino? Voisin ainakin itse kuvitella haluavani jatkaa kirjoittelua vauvan synnyttyä.

Imetys Mulla käynnistyi esikoisen kanssa maidontuotanto melko myöhään..oisko ollu joku 5.s päivä synntyksestä tms. Tuntui tosi tyhmälle ja surulliselle, kun aluksi ajattelin, etten mä pysty/osaa/voi imettää lainkaan, taisimpa laitoksella pienet itkutkin asiasta tirauttaa :/ En tiedä, vaikuttaako asiaan se, että vauva syntyi sektiolla. Jos kroppa ei oikein ehtinyt mukaan?? Maidon noustua sitä sitä sitten riittikin yli tarpeen. Kuuluin pitkälti ekan puoli vuotta tohon suihkutissi-kategoriaan.. :D

Supistukset En muista kuka kirjotteli supistuksista.. mutta mulla myös menee vatsa ihan sekasin (löysälle), jos supistelee kunnolla tai tiheämin. Voisinkin kuvitella, että supisteluiden tihentyessä ja synnytyksen lähestyessä toi suolen tyhjennys tapahtuu monella ihan "luomuna"..

Olot Työt loppusuoralla. Olen myöskin miettinyt herkkuja työkavereille ensi viikolle, mutta taidan jättää leipomiset suosiolla väliin ja koukata leipomon kautta. Oma olokin on parempi, kun tietää että kohta saa relata! Olen kyllä tosi ylpeä, että olen selvinnyt töissä äitiysloman kynnykselle asti vain muutamien saikkuviikkojen avulla. Olo kaikinpuolin kremppainen, pulska ja venynyt. Naamakin näyttää ihan kauheelta pallolta! ;) Raskausarpia on tullut kolme, joista kaksi on esikoisesta tulleita arpia, jotka ovat lähteneet raskauden myötä kiipeämään eteenpäin.

Laiskanpulskeaa viikonloppua!
HaaveissaPulla ja Pulla (33+mitä lie)
 
Minx, samat fiilikset täällä. Ihan hullua ja haikeeta ja ihanaa ja samaan aikaan pelottavaa se, että vauvat alkaa piakkoin jo syntyä! Ja vitja Nopposen oma peeni jo ehkä tulossa.

Joku muuten kyseli, että onko normaalia herkemmässä tunteet. ON! Itken ilosta, surusta, ärsytyksestä -ihan mistä vaan. Ja missä vaan. Jotenkin ihan hormonihirviö-olo!
 
ps. synnäriltä tuli kutsu synnytystapa-arvioon parin viikon päähän. Tiedossa suunniteltu sektio, että sinänsä ei mitään radikaalia uutta tietoa odotettavissa.. onhan se kuitenkin jännää, että parin viikon päästä jo tietää hetken, jolloin lapsi (mitä todennäköisimmin) syntyy!!!
 
Oijoi miten jännää, toivotaan että kuullaan pian nopposesta, kyllä se vauva taitaa nyt vaan tulla sieltä!!! Onneksi on hyvät viikot! :flower:

Siis minen jaksa tehä mittään, ei jaksas alottaa ees ompelua eikä jaksas tehä ruokaa, eikä jaksas pestä pyykkiä, lämmittää uunii tai siivota :D
Hirvee väsymys vaikka nukun yöllä suht hyvin vielä, joskus jään valvomaan mutta vielä on tullu kuitenkin uni. Viimiset viikot kyllä menee varsin valvoessa, sitä en oota. Jaksuja nannalle kun painit unettomuuden kanssa, itsekkin olen siitä kärsinyt jokunen vuosi sitten pahemman kerran ja se tek ihan hulluks! Toivotaan että siun unet nyt korjaantus vähän, käy hieronnassa tai vyöhyketerapiassa, siitä voisi olla apua sinulle.

Sairaalakassiin täytyy varmaan vielä pakata kirja ja jos sit suklaata myös hyvin kestäneen herkkulakon kunniaks :) Kiitti vaan vinkistä candlelight!
Tosin olen sillä mentaliteetilla liikenteessä että tulen heti kotiin vauvan kanssa kun vaan päästävät, en pysty nukkumaan sairaalassa ja miulle ei auta korvatulpat. Tietty jos tulee jotain komplikaatioita niin pakkohan se sitten on olla pitempään sairaalassa, ja sitten saa mies tuoda lisää tavaraa ja vaatetta, mutta muuten aattelin pärjätä mahdollisimman vähällä kamppeella.

(.) Yritän tässä valmistautua henkisesti alakerran sokerointiin, jos sitä illalla riipasis.. On menny vahingos jo reilusti yli kuukaus väliä joten sen tietää että karvatupet on laajentuneet ja koskee ihan helvetillisen paljon. Mut nyt kun viel yltää.. tai toivon että yltää viel!!|O:whistle:

33+5
 
Nippa miulla on toisinperin, normaalisti vollotan millon mistäkin ja oon todella herkkä, nyt raskaana ollessa en ole osannut itkeä ja aikalailla tasainen olo, jos ei lasketa paniikkiihäiriöitä. Pari kertaa oon miehell konahtanut jostain sillen hormonihöyryisesti, mutta eipä muuta. Minuu on vähän häirinny etten oo niin herkkä nyt kun normisti, jos se sitten tuleekin kerralla kunnon itkuhulluutena synnytyksen jälkeen :O
 
Nopposelle tsempit sairaalaan !!!
Nippatäti, nauroin katketakseni teidän "suunnitelmalle" ;)

En tiiä millä te noita nimiä lihavoitatte ja en kykene tällä hetkellä perehtymään miettimiseen edes.
Sain naikkarilta puhelun, että olivat neuvolasta saaneet lähetteen ja kysyi olisko tarvetta tulla jo tänään. Minä siihen reippaana että ei, on niiiiiiiiin hyvä olo ollut.
-Siitä se ratkes reilu tunnin päästä ja jo kiroiltiin ja ravattiin ympäri kämppää. Sain kyllä väsättyä mokkapaloja hampaat irvessä kun paikallaan ei pystynyt olemaan. Ja poks, siihen ne sit loppuikin reilu tunnin jälkeen. Jäi vaan selkä ja alavatsa taas araksi.
Mä olen huomannut, että noi menkkakipuja muistuttavat supparit selän puolella, on helpommin kestettäviä kuin vatsan puolella. Sillon lentelee kirosanat ja tuskailut. Samoin suoli tyhjenee. Pissahätä ei vaikuta supistuksiin. Joskus tullut samaan aikaan ja ollut kyllä aika ikävän tuntuista ;(
Ma se täti silloin päivällä ajan antoi ja käski tulemaan vkl jos tulee säännöllisinä pidempään.
Hiukan piti miehen odottaa vihreää valoa kun pohjanmaalle lähti puita hakemaan ja sukuloimaan. Ja nyt minä istun entistä tiukemmin jalat ristissä ettei tartte siskoa pyytää sairaalaan mukaan.

Maidon lypsämisestä: olis tosi kiva jos maitoa tulee reilusti ja sen sais suht helpolla sairaalaan. Nähtäväksi jää.

Imetysliivejä en ole vielä ostanut, en edes katsonut. Pitäis varmaan...
Onko kenelläkään muulla tämmöistä vastenmielisyyttä rintsikoita kohtaan raskausaikana??
Tiedän että olis hyvä käyttää, mutta koko kasvaa ja kasvaa ja samoin ympärys ja kaikki puristaa nopsaan. Varsinkin tuo ympärys tällä hetkellä. Kyllä lentää nurkkaan aina kotona ;)
On varmaan polvissa tissit kunhan on imetykset (toivottavasti) suoritettu ;)

Meillä lähti molemmat tytötkin kaverille yökylään ja kaks koiraa, toi amstaffi jäi mua vartioimaan, etten ihan yksin joudu olemaan.

No yllättäen tuli ajatuskatkos tähänkin päähän .. Jotain kai piti vielä kommentoida, mut nyt ei kulje.

Zuza ja kirppu vk 32
 
Alkuperäinen kirjoittaja nippatäti;27941458:
Sanoinkin miehelle että muutaman viikon päästä alkaa sellaset panotalkoot, ettei oo kuunaan nähty -keskeytetään hommat vaan siivoomista ja saunaa varten! Eli kolme viikkoa ja meidänkin Paavoa jo saa ruveta tosissaan häätämään pihalle.
:LOL::LOL: Ei vitsit, ei meinannu naurusta tulla loppua...!
 
Hirmusti onnea Nopposelle ja koko perheelle pikkuprinssistä!!

Isokokoisia imetysliivejä en itse uskalla tilata, että saa varmasti oikean kokoiset. Käyn ostamassa liivit Jyväskylästä Liivi ja sukka -liikkeestä. Ovat hinnakkaat mutta hyvät ja täysin rahan arvoiset.

Vauvan kotiutumisvaatteet pakkaan turvakaukaloon ja mies saa tuoda mukanaan kun tulee meitä sairaalasta hakemaan. Mitä te ajattelitte vauvalle pakata? Itse ajattelin body, potkarit, se lumiukkopuku, toppapuku, kypärämyssy, pipo, tumput ja sukat. Sitten katsoo sään mukaan mitä tarvitsee pistää päälle.

Herkistelystä Juu, täällä ilmottautuu yksi herkistelijä!:wave: Ei paljoa tarvita, että meikäläisellä on tippa linssissä ja itku kurkussa.

(.) Jokin aika sitten tulin töistä, vika työvuoro on lusittu. :) Kahvittelin työkavereiden kanssa enkä tehnyt varsinaisesti töitä lainkaan. Hieman haikein mutta hyvillä mielin. :) Sain pomoltakin pelkkää positiivista palautetta tekemästäni työstä.

CandleLight ja poju 34+5
 
Onnea Nopponen ja pikku-prinssi :heart:

( . ) Tänään oli äitipoli käynti (ja ensi viikolla tulossa kaksi...) ja seuraavanlaista tutkittiin:
Paino oli noussut n. 1 kg kolmen viikon aikana (mun mielestä ihan uskomatonta :eek:)
sf-mitta 35 cm (viisi viikkoa sitten oli 30 cm)
verenpaine 127/87
Kohdunkaula n. 1 cm, n. 1,5 cm oli paikat auki (koko matkalta). Lääkäri epäröi vielä kortisonien kanssa, mutta ylilääkärin kanssa neuvoteltuaan olivat päättäneet ettei laiteta enää.
Insuliinia ei tullut (tälläkään kertaa), mutta rd-ruokavaliolla jatketaan.
A-vauvan napavirtauksissa oli jotain pientä, mutta minulle ei selvinnyt mitä...
Painoarviot oli 2200 g/2370 g

Että saa nähdä millon täällä tulee lähtö...eipä kyllä oo mitenkään semmonen olo, koska vaikka supistelee, niin ei oo yhtään oikeesti kipeetä tullu. Tosin lääkäri sanoi että paikat on kypsät ja alkaa painaa toi kohtu niin paljon, että kyllä siellä varmasti alas luo painetta. Tai no onhan siellä vauvaakin jo 4,5 kg:n eestä+muut päälle :D

Imetyshommista olen kaikkia imettänyt vähän vaihdellen 6-14 kk ajan. Maito on noussut hyvin synnytyksen jälkeen jokaisen kohdalla. Tytöt on vierotettu tissistä, poika jätti itse pois. Jokaisen imetyksen aikana olen saanut yhden rintatulehduksen/imetys. Talvella täytyy muistaa vaan hyvin suojata esim. kaulahuivilla tissit, ettei saa kylmää. Saa nähdä miten kahden imetys sitten lähtee liikkeelle.

Nettishoppailu Voi liian helppoa! Oon paljon tilannu kaikkee ehkä turhaakin vauvoille, kun on niin kivasti päivisin aikaa :D H&M:lle on tullut kaikkia kivoja vauva-juttuja, joihin on tullut sorruttua...Tänään sit tulikin mieleen, et jos jostain syystä vauvapari ei olekaan poika ja tyttö, niin toinen väri menee hukkaan :/ Äippä on meinaan tilaillu kaikkea sinisenä ja pinkkinä...

Sterilisaatio-lappu on nyt allekirjoitettu ja jos ei tarvitse leikata, jonka yhteydessä se tehtäis niin jälkitarkastuksen jälkeen se tehdään sitten...

SoonFab & vaavit rv 34+3
 
Nopposelle ONNEA!!:flower:


Tisseistä vielä.. Tulipa mieleen, että mahtaako olla mahdollista saada rintatulehdus jo ennen maidon nousemista, vai liittyykö nimenomaan imetysaikaan? Välillä olen huomannut, että tisseistä juilii ulkona ollessa, vaikka omasta mielestä olen kyllä kulkenut ihan lämpässä vaatetuksessa talviaikaan ulkosalla. Vastatkaas viisaammat! Ois ikävä saada tulehdus riesaksi vielä kaiken lisäksi..

Kyselee
HP
 
"Rutista, rapsuta, rakasta
silitä pientä päätä.
Lähelle ota ja lämmitä
– älä suukkojasi säästä.
Ole tuhlari hellien sanojen,
kosketa poskea, kättä
-tuudita, helli ja hyväile.
Ota syliin empimättä."


Valtavasti onnea Nopposelle ja koko perheelle! Hyviä vointeja ja lämpöisen suloisia ensihetkiä pienen ihmeen kanssa:heart:
 
Onnittelut Nopposelle!! :heart:


Täällä ollaan itsekin päästy kotiin lepäilemään vaikka se yökätilö joka mut siellä osastolla otti vastaan niin oli sitä mieltä että tässä mennään kyllä synnyttämään kun ei lääkkeet tehonneet. Nyt kuitenkin kaikki hyvin ja kotosalla yhdessä koossa. Sanoivat kuitenkin että seuraavalla kerralla ei sitten supistuksia yritetäkään estää että saa vauva syntyä :)
Itse olen ollut hirveän väsynyt ja voimaton joten en nyt hirveesti jaksa noita muita juttuja kommentoida joten palaan tässä jossain vaiheessa taas... Lieneekö voimattomuus sitten noista supistuksista vaiko hemoglobiinista joka oli tipunut 99 mutta toivon mukaan olo tästä kohenee.

Hauska viikonloppua kaikille :)

Sannamary ja sissi 33+4
 

Yhteistyössä