Maalismammat 2013 :)

Heipä hei!
Kirjoittelen nyt tälleen nopeesti koulusta terveiseni :)
Eli kouluun palattu kolmen vuoden tauon jälkeen. Kerroin jo täällä raskaudesta, koska tulee kuitnekin vaikuttamaan opiskelun kulkuun ja poissaoloihin. Hyvin ottivat, ja kiittivät, että kerroin :) On kuitenkin mukava tietää mitä oppilaiden elämään kuuluu, myöhemmin sitten sovitaan miten parhaiten menee suoritukset :)

Ummetuksesta oli puhetta ja se on täälläkin ollut alusta asti mukana. Tarkkaan pieni imee kaiken tarvittavan itseensä :)

Oireiden häviäminen Mulla kanssa etenkin etovan olon hiipuminen on kummaksuttanut. Tai sitten olen vain tottunut jo elämään sen kanssa ;) Väsymys kun menisi pois vielä. Teidän edellisestä raskaudesta, että loppuraskaus menee valtavalla energialla. Sitä odotellessa.

Ihanaa viikkoa kaikille!

aLime 8+4
 
Faelivrin
Hyvää huomenta! :)

Olin juuri antamassa kaikenmaailman näytteitä mm. sikiöseulontaa varten ja jotain muutakin, on vaan päässyt unohtumaan, että mitä kaikkea se hoitaja silloin siellä neuvolassa höpötti. Varmaan ensimmäinen kerta kun en meinannut pyörtyä verikokeen ottamisen jälkeen. Oli niin näppärä se verikokeen ottaja. :)

Täällä on nyt kyllä oikeasti taidettu päästä jo yli tuosta pahoinvoinnista. On kyllä niin ihanaa kun ruoka taas maistuu, eikä tarvitse ykäillä pitkin päivää. :)
Muutenkin on kyllä oireet nyt ollut aika minimissä, mutta en oo ottanut sitä mitenkään huonona asiana. Täytyy kuitenkin luottaa, että tuolla on pikkuisella kaikki hyvin ja että siellä se kasvaa kovaa vauhtia. Kahden viikon päästä on se neuvolan kautta oleva ultra, niin sitten ainakin voi taas olla varma asioista. :)

Tigerina - Kiva, että joku ajattelee tämän mun jouluinnostuneisuuteni positiivisena asiana. :)
Täytyy kyllä tosiaan toivoa, että tänä vuonna lumet tulis aikaisin. Voisivat tulla jo siinä lokakuun puolella. Muistan muutama vuosi takaperin kun lumet tuli jo siinä lokakuun puolessa välissä ja pysyivätkin maassa. Jouluna oli sitten niin ihanaa kun oli jo kunnon kinokset! :) Niitä odotellessa..
Ja se piparkakkutalon tekeminen ei tosiaan oo mitään maailman helpointa puuhaa. Oon jo miettinyt, että tänä vuonna teen hieman erilaisen version ja meinasin piparkakkutalon sijasta rakentaa piparkakusta joulupukin reen ja porot ja kaikki! :)

Jossu90 - Älähän vielä huoli. Niin kuin mainitsin jo niin täälläkin on nuo oireet hävinneet, mutta ei se sitä sano, että asiat ei olis niin kuin pitäisi. Täytyy vaan olla vähän uskoa ja luottamusta tai muuten sinne maaliskuuhun on kyllä hyvin pitkä ja huolentäyteinen matka. :)

pallosalama87 - Paljon onnea ihanista ultrauutisista! :heart:

Faelivrin 9+5
 
Huomenta!

Oireiden häviäminen tai puuttuminen huoletta kyllä muakin aika ajoin, ja voi olla että turhan neuroottisestikin seuraan, kuten et "kai mulle nyt tulee paha olo ku tästä sängystä nousen". Mut musta se kuuluu asiaan täs ihan alkuvaihees tottakai ku huolissaan jos tulee km.. Pitää vaan yrittää ottaa rennosti ja olla ajattelematta jatkuvasti raskautta ja jyväsen hyvinvointia, mä jotenki luotan et kroppa kertoo jos kaikki ei oo hyvin.

Pahoinvointi kummeksuttaa mua ku mä olin varautunut siihen et mä ravaan halaamassa vessanpönttöä harva se hetki, mut eipä mun tarvi.. se riittää et mul on jatkuvasti jotain pientä hedelmää tai myslipatukkaa vieres et saan mitä vaan murenaa laittaa suuhun ku vähänki tuntuu mahassa nälän tunne ja sitä kautta vähän pahoinvointia.

Paino oli tänä aamuna vähemmän (-600 g) ku neuvolassa 10.8. punnittuna, mut eikö ihmisen paino vaihtele vähän päivän edetessä, todellinen painohan pitäis ottaa aamulla heti ku on käyny vessas eikä viel syöny mitään? Ja turvotukset ym voi vaikuttaa?

Tigerina 7+4
 
Heiii pitkästä aikaa, ei ole ollut aikaa ja intoa koneella olla.

Täällä kaikki ihan mainiosti, 1,5 viikkoa lääkäriaikaan, jossa pääsisi sydänääniä kuuntelemaan ja 3 viikkoa vielä ultraan huh huh. Ollaan sovittu, että viimeistään tuon ultran jälkeen voidaan asiasta kertoa julkisemminkin, nyt yritetään vielä pitää vähän salassa. Joillekin parhalle ystäville ole jo kertonut, mutta periatteessa meillä tämä ian salaisuus vielä.

Oireiden häviämisestä- mulla hävinnyt myös oireita aika paljon. Pahoinvointia nyt ei ole juuri ollutkaan, mutta äklötys lähes poistunut. Väsymys on vielä aika reilua ja "ikävänä" oireena kovat päänsäryt, joita on useita kertoja viikossa. Jostain luin, että toisilla tulee alkuraskaudessa, joten kaipa tämän sen piikkiin voi laittaa. Aika samanlaisia oloja siellä muuten taitaa olla ruutujen sillä puolen :)

Ihanaa kun muutkin jo käyttää mammahousuja, oon miettinyt, että olenko ihan pöhkö. Taidanpa heti tilata toiset mammafarkut, onhan ne nyt vaan niiiiiin paljon mukavemmat!

Mitäs muuten tiedätte/olette mieltä hiusten värjäämisestä raskauden aikana? Tekisi mieli varata kampaaja ja olen vain kuullut jotain sellaistakin, ettei moista suositella raskauden aikana. Tosin omaan korvaan tämä kuulostaa jo vähän siltä kuuluisalta liiottelulta kieltojen suhteen.

Ssaraa & Tiiti 9+0

PS. jeeee! uusi viikko käyntiin!
 
Heippa,

Niin se kaksi piiiiitkääää viikkoa vierähti ja niin nopeasti etten kerennyt paljoa netteilemään.

Viime su mua heikotti ihan hirveästi ja soitin siksi maanantaina neuvolaan. No pääsin sinne ip ja "oikea" neuvolatäti" bongasi sieltä heti pienokaisen. Kuulemma kohtuni on taaksepäin kallellaan, siinä syy heikkoon näkyvyyteen 2 vko sitten.

No maanantain jälkeen onkin sitten tapahtunut. Mulle varattiin heti ke aika kunnon laitteiden pariin kaupunkiin ja sitten ihasteltiinkin pikkuista ja todettiin, että niskapoimu on normaali. Huvitti kyllä, kun aluksi vauva vaan nukkui naama ja vatsa kohti utraa. Minä jo ajattelin, että ajelinko 100 km turhaa, mutta jumppaaminen auttoi ja saimme vauvan hereille ja mitattua strategiset mitat. Poimu on vain yhden mm ja laskettu aika virallisesti 1.3.2013

Tänään kävin sitten vielä virallisessa ensineuvolassa ja näin jälleen vaapukan. -Sanoinkin neuvolan tädille, että mitenköhän pärjään ensi viikolla, kun en pääse tirkistelemään kohdun sisäistä elämää :)

Sain ohjeeksi, että nyt pitää kasvatella vauvaa kuukausi ja sitten onki aika tavata lääkäri!

Tuo Ssaraa:n kommentti hiusten värjäämisestä kiinnostaa. Olin aikeissa juuri varata uutta aikaa kampaajalle ja täräyttää kunnon värit hiuksiin. -Onko tosiaan niin, että aineet voisivat olla vauvalle haitaksi?

Mullakin on muuten pahaolo helpottanut huomattavasti. Kun sanoin siitä neuvolassa, niin totesivat että yleensä se näillä main helpottaakin ja alkaa tosi energinen vaihe. -Hyvä niin, energiaa tarvitaankin tämän huushollin siivoamiseen. Niin ja marjojakin pitäisi käydä poimimassa. Kuulemma erityisesti mustat viinimarjat ovat hyväksi, jos vanhemmat ovat allergisia. Niissä sanotaan olevan hyviä vastustuskykyä parantavia aineita. Lisäksi mun hemoglobiini oli vain 116, joten pitää aloittaa rautakuuri ja siihen kun popsiin vielä c-vitamiinia marjoista niin ei pitäisi enää heikottaa.

Iloista päivää kaikille,

Epsiliini ja baby 11+5
 
Täällä on näköjään keskustelut rauhottuneet siitä,mitä oli ihan tuolla alussa :) Liekö mammoilla muutakin tekemistä näin mukavilla ilmoilla :) Tokihan se kiva kun aurinko on löytäny tänne pohjosempaankin,mutta mua tuo lämmin ilma ällöttää :( Muutenki tää etova olo on jokapäivästä (muistan jostain lukeneeni että vkolla 9 ois etova olo kovimmillaan?!)..

Täällä oli puhuttu hiusten värjäyksestä raskausaikana. Itse värjäsin edellisessä raskaudessa normisti hiuksia eikä siitä haittaa ollut. Tiedän monia jotka on värjänneet raskaana ollessa hiuksiaan normaalisti. Toki monet suosittelevat käyttään kevyempiä värjäystuotteita ja joku mainitsi kerran ettei suositeltasi hiusten vaalentamista. (toki sellasiakin tapauksia on tiedossa jotka vaalentaneet eikä ole tullut mitään.) Joillaki raskaushormonit voi vaikuttaa värin pysyvyyteen esimerkiksi (pysyy kauan tai ei meinaa millään väri tarttua) mutta ilmeisesti sekin on yksilöllistä.

Eipäs tässä muuta,täytyy lähteä kuorimaan lisää porkkanaa ;)

porkkanoihin hullaantunut mamma_84 8+4 (VASTA)
 
Faelivrin
Hyvää huomenta ja jälleen kerran mukavaa alkavaa viikonloppua! :)

Mun täytyy nyt kyllä perua puheeni tuosta pahoinvoinnin häviämisestä. Eilen nimittäin puoli tuntia heräämisen jälkeen tuli järkyttävä kiire lähteä pönttöä moikkaamaan. :/ Että juu.. Se tosiaan voi vielä tulla takaisinkin.
Muutenkin kropassa on kyllä välillä ihan ihme oloja. Kuten eilen illalla kun menin nukkumaan niin en saanut koska mahassa oli kummallinen tyhjä tunne, mikä ei kuitenkaan tuntunut nälältä ja päivän aikana olinkin syönyt ihan hyvin. No mies sit kuitenkin sanoi, että käy syömässä jotain jos se helpottais. Ja niin mä sitten söin keskellä yötä jugurttia pimeässä kissan kanssa. :D Mutta kyllä se olo siitä sitten vähän helpottikin.
Täytyis varmaan nyttenkin lähteä jotain syömään. En nimittäin tänään ole vielä uskaltanut muuta kuin vettä ottaa kun pelkään, että oksennus tulisi uudestaan. :/

Tigerina - Tosiaan se paino vaihtelee päivän mittaan ja sitä paitsi monet raskaana olevat laihtuu alkaraskaudessa ja se on ihan normaalia. Mä luulen, että mullakin on saattanut paino jopa hieman pudota neuvolakäynnin jälkeen. Samalla tavalla kävi myös mun siskolle sekä mm. eräälle mun ystävälle. :)

Niin muuten tuosta hiustenvärjäyksestä. Mä oon kanssa paljon tutkinut asiaa ja mm. kyselly mielipiteitä parilta kampaajalta sekä neuvolasta. Vastauksena tuli, että 3-4 kertaa voi raskaana ollessa värjätä ihan huoletta, mutta suositellaan, että alkuraskauden aikana ei värjättäisi. Ja näin mä olen sitten päättänyt tehdäkin. Syyskuun puolessa välissä ajattelin vihdoinkin mennä värjäyttämään pääni ja pyydän kyllä kampaajalta hieman kevyempää väriä kuin normaalisti.
Niin ja tosiaan! Eräästä kampaamosta mulle sanottiinkin, että he eivät kyllä mielellään hiuksia alkaisi vaalentamaan raskaana olevilta.

Epsiliini - Onnea ihanista ultrauutisista! :)

mamma_84 - Mä taidan olla jonkinlainen harvinaisuus, sillä en nimittäin ole yhtään ole ollut mielissäni näistä aurinkoisista ja lämpimistä keleistä. Täällä kun vaan odotellaan, että se syksy jo kunnolla alkaisi ja sitä kautta siis nopeasti lempivuodenaikaani eli talveen! :) Mä täällä pidän peukkuja koko ajan, että kelit vaan viilenis!

Sainpa minäkin muuten eilen ensimmäiset mammahousuni, mutta niitä ei kyllä voi vielä vähään aikaan käyttää. Niihin tarvitaan nimittäin aikalailla enemmän tuota massua ja ovat kyllä ihan selkeästi äitiyshousut. Mutta oli niitä ihan hauska jo sovittaa. :) Ystävältä ne sain ilmaiseksi, niin enpä sitten mennyt kieltäytymään.

Faelivrin ja uusi viikko 10+0 :heart:
 
Heips!

Pallosalamalle onnittelut ultrakuulumisista!:)

Faelivrin En ole koskaan kuullut jouluihmisestä, joka laittaa joululaulut soimaan elokuussa! Mitäpä se haittaa, ihanaa jos jaksat innostua vuodesta toiseen joulusta jo kesällä. Ei varmasti innostus ainakaan laannu lapsen saamisen jälkeen. Joskin aika jouluhömpötyksiin saattaa olla rajallisempi. Mulle joulu oli lapsena tosi iso juttu, niin kuin varmaan kaikille lapsille. Nyt kun on omia lapsia, on joulu saanut taas uuden merkityksen. Tosin vuorotyöläisenä välillä joutuu olemaan joulunkin töissä, mutta toisaalta töissäkin on silloin ihan omanlaisensa tunnelma.

Hiusten värjäyksestä: Olen laittanut aina varmuuden vuoksi raitoja, niin ei ole tarvinnut murehtia onko vauvalle haitallista.

Paljon olisi kommentoitavaa muillekin, mutta keskittymiskyky on nollassa. Pikkuinen taas pelottelee tuolla masussa :(. Eilen ja tänään on tullut rusehtavaa valkovuotoa ilman kipuja. Epäilin, että tulehdus olisi uusiutunut, mutta neuvolan th oli sitä mieltä, että vuoto tulisi kohdusta. Mitään ei tietenkään voida tehdä. Seuraillaan vaan ja toivotaan että kaikki olisi kunnossa. Ensi keskiviikkona on eka neuvola ja siellä voidaan ehkä kuunnella sydänäänet. Muussa tapauksessa täytyy odotella kaksi viikkoa np-ultraan. Vaikka varhaisultrassa kaikki oli hyvin, niin näköjään taas ollaan huolien ja murheiden kanssa alkupisteessa. Ehtihän sitä jo pari viikkoa olemaan huoletonta raskausaikaa edellisen vuodon kontrolliultran jälkeen. Tänään pitäisi lähteä illaksi festareille ja huomenna kaveriporukan kanssa mökkeilemään. Voitte uskoa, ettei paljoa vähempää voisi huvittaa lähteä..

Amarinwa, rv 10+2
 
Päivää mammat :wave:

Täälä myös pahoinvointi palasi ja huolet hävisi :) pääkipua ja ihme lonkkakipu alkanut vaivata tosi pahasti :(

hiusten värjäyksestä minä värjäsin juuri viikko sitten ja viime raskaudessa blondasinkin monta kertaa ja eipä siitä haittaa ollut :)

Epsiliini Sullahan vauhdikkaasti mennyt kaikki :) onnea hyvistä uutisista ultrassa!

Amarinwa toivottavasti kaikki olisi kunnossa :hug: mutta jos vuoto on vähäistä tuskin se mitään vakavaa onmut voithan sä silti käydä lääkärissä ja antaa pissanäytteen et ei oo mitään tulehdusta,rauhoittaisi omaa mieltä varmasti.

Jossu ja papu 8+6
 
Hip hei kaikille :)

Hassua kun tossa just mietiskelin että laitampa tänne että olisi pitänyt koputtaa puuta sen jälkeen kun sanoin että huonovointisuus on helpottanut niin nyt on alkanut tulla taas takasin. Toki ei niin pahana kun oli. Samoilla linjoilla on siis muutama minun kanssani :)

Hiusten värjäyksestäkyllä se on ihan turvallista raskausaikana, siskoni on parturi ammatiltaan ja itse värjäsi hiuksiaan raskausaikana ja hänellä oli myös useita asiakkaita jotka raskaana ja väriä lätkittiin päähän. Ainoa mikä siinä on, että joillain naisilla hormonitoiminta saattaa muuttaa sen lopputuloksen värin. Elikkä jotkut naiset eivät voi esim kuukatistensa aikana värjätä hiuksiaan ollenkaan. Ruskeasta saattaa tulla violetti jne. :)

Vielä olisi hetki tuohon ekaan ultraan...mietein tässä jo et varmaan oon ihan paniikissa sitten kun sinne meen, oon niin jotenkin alkanu panikoimaan siitä ihan hirveesti ja niin kauhee huoli on ministä että, voi kun kaikki olisi vaan hyvin pikkusella <3

Ja nyt alkaa tulla se olo että mä oon lihava :D farkut ei mee kiinni, mut ponnarin avulla niitä voi käyttää, kätevä keksintö :D siis ainoo mikä kasvaa on tuo masu, mut on vaan niin plääh olo että...kaveri sanoi että aluks on joo, sit siihen pikku pömppään alkaa tottua ja jossain vaiheessa se sit huminalla alkaa kasvamaan. Toivotaan että totun pian :) toisaalta onhan se pikku kumpu sulonen :)

Amarinwauskon että kiinnostus on nollissa tällä hetkellä, toivottavasti ei ole mitään vakavaa :hug: otat rauhallisesti ja muistat lepäillä niin kyllä se siitä :)

Oikein ihanaa alkavaa viikonloppua teille kaikille :)

Myy* + Mini 11+2
 
Amarinwa toivottavasti kyse ei ole mistään vakavasta.

Mites teillä onkohan kellään kokemusta kohdussa olevasta kystasta ja vielä raskausaikana? Mullahan todettiin tossa varhais ultrassa kohdussa n.reilu 2cm kokonen kysta mut lekuri kyl sano ettei se haittaa jos ei ala vaivata kipuiluna. Tänään ja eilenillalla ja viimeyönä jonkinlaista kipua oli. Pitänee ottaa asia puheeksi maanantaina ekassa neuvolassa. Huoh jotenki tuntuu että eikö tässä yksikään kerta vois mennä niinku elokuvissa...
 
Heippa hei kaikille taas "pitkästä" aikaa! :)
Reilu viikko sitten taisin viimeksi käydä kirjoittelemassa ja lueskelemassa kuulumisia.

Raskausoireet on täälläkin alkaneet vähitellen hävitä, tai ei ainakaan ole enää niin huonovointinen olo eikä niin hirveä väsymys. Tosin mielialan vaihtelut on lisääntyneet :D kiukkuilen, itkeskelen ja muuta mukavaa.

Äitiysvaatteita en vielä ole ostellut, mutta ne ne mammahousut tai -farkut kyllä houkuttelisivat, kun ei mitkään housut enää meinaa päälle mahtua tai puristavat.
Minusta raskausmaha (vauvamaha vai turvotusta?!) näkyy jo ihan selvästi, ja pari opiskelukaveria sanoivat myös suoraan, että sen huomaa. Olen siis heille kertonut asiasta jo, niin osaavat sillä silmällä katsoakin. Kuitenkin tuntui vähän hassulle, että eivät ajatelleet yhtään minun voivan loukkaantua tuollaisista ulkonäköön liittyvistä huomautuksista.

Hiuksia olen värjännyt
jo kerran alkuraskauden aikaan, ja aion värjätä nyt jatkossakin. Raskauden aikana värjään luultavasti sen about 3-4 kertaa, mikä on ainakin turvalliseksi suositeltu määrä kuulemani mukaan.

Voih, olen ihan innoissani (ja vähän jännittääkin :D) tiistaina oleva ensimmäinen neuvolakerta. Mieheni uskaltautui töissä pomolle aiasta vinkkaamaan ja pääsee siis mukaan. Mukavalle tuntuu, kun hänkin nyt vaikuttaa kiinnostuneen raskaudesta enemmän ja yrittää kovasti ymmärtää minun raskausajan oikkujani ja vaivojani. (Luinkin juuri artikkelin, jonka mukaan puolison tuki suojaa odottavaa äitiä parhaiten raskausajan masennukselta.)

Vaan nyt toivotan kaikille mammoille tasapuolisesti hyvää viikonloppua! :) Tulen varmaan viimeistään tiistaina taas lukemaan kuulumiset ja kertomaan omat neuvolakuulumiset! :)

mariana87 rv 9+1
 
Faelivrin
Hyvää sunnuntaihuomenta kaikille! :)

Täällä vaan pahoinvointi jatkuu ja eilen piti taas käydä vähän vattaa tyhjentämässä. :/ Huomasin, että aamulla heräämisen jälkeen täytyy olla tunti-pari syömättä mitään niin sitten ei sitä oksetusoloa tule. Vähän inhottavaa vaan kun välillä herätessä on ihan kamala nälkä. Toivottavasti tää pian loppuis.

Amarinwa - Et ole ainoa, joka sanoo, että ei ole ennen näin innokkaaseen jouluihmiseen törmänyt. :) Mä luulen, että mulla tää juontaa juurensa kanssa tuonne lapsuuteen. Silloin kun mä olin pieni niin meidän joulut oli suoraan ku jostain ihanasta satukirjasta. En osaa keksiä asiaa, joka olisi voinut olla paremmin. Ja pienenä se oikeasti tuntui aina siltä, että joulussa on jotain taikaa. Niinpä sitä on sitten niin helppo innostua joulusta näin aikuisiälläkin.
Odotan oikein innolla sitä, että sitten kun on omia lapsia niin varmasti mullakin se joulu tuntuu taas erilaiselta. Lapsille kun kaikki tontut ja joulupukki yms. on totta. Vaikka tietenkin täälläkin joulupukkiin uskotaan, olenhan mä tavannut sen korvatunturilla ;) Oma äitinikin muuten edelleen ihan tosissaan kertoo aina tarinaa siitä kun hän pienenä tyttönä törmäsi jouluaattona ulkosaunaan mennessään joulutonttuun. Tonttu oli kuulemma vain nostanut suun sormelleen ja äiti oli tulkinnut sen niin, että tonttu haluaa pitää asian salaisuutena. Eikä äiti siitä puhunutkaan ennen kuin sai omia lapsia ja meille siitä kertoi. Koskaan en ole epäillyt etteikö se puhuisi totta. :)
Toivottavasti muuten kaikki on pikkuisen kanssa hyvin. Aina on inhottavaa tuommoinen epätietoisuus. Tsemppiä! :hug:

mariana87 - Mukavaa ensimmäistä neuvolakertaa! :)

Faelivrin 10+2
 
Huomenta!

Heräsin taas puoli viiden aikaan murehtimaan näitä asioita. Vuotoa on jatkunut siis torstaista alkaen. Välillä luulin jo, että loppui, lauantaina ei tullut ollenkaan. Mutta eilen jatkui taas ruskea (tuhru-)vuoto. Varsinaisia kipuja ei ole ollut, mutta eilen illlalla alkoi vasemmalta puolelta juuri tietystä kohtaa vihloa. Oireet loistavat poissaolollaan. Edes nännit eivät arista, vaikka aiemmissa raskauksissa se on selkeästi jatkunut noin puoliväliin raskautta. Saattaisin jopa jaksaa odottaa np-ultraa, jos olisi edes joku oire. Mielenterveyteni takia varasin äsken TAAS ajan yksityiselle. Sen reissun jälkeen onkin mennyt jo yhteensä 500 euroa näihin ultriin :O. Jos siellä sittenkin on pikkuisella kaikki hyvin, niin ostan kyllä dopplerin. Sen hinnalla ei saa edes puolikasta ultraa ja voin milloin vain ainakin sen kuunnella, että pieni on hengissä.

Myy* Minähän se olen paraskin sanomaan, että älä suotta panikoi ultraa :). Mutta tuskinpa huolta on, kun sulla oireita tasaiseen tahtiin pukkaa ja masu sen kun turpoaa.


mamma_84
En osaa sanoa kysta-asiaan mitään : /. Tulehan kertomaan, mitä neuvolassa tuumasivat.

mariana87 Ihmiset saatavat kyllä olla aika tökeröitä kommenteissaan. Se on ainakin varmaa, että jossain vaiheessa tulee kommenttia, jonka mukaan "masusi onkin jo aika iso" tai "voi että se on pieni".. Ja useimmiten siis samassa vaiheessa olevasta masusta :). Suulas setäni ehti jo kommentoida, että olen lihonnut kesän aikana ainakin 2 grammaa. Ei tiedä raskaudesta, mutta ihan kiva, että huomasi turpoamiseni.. Kiva, että miehesi pääsee huomenna ekalle neuvolakerralle! Ihan hyvä, että mies tulee ekalle kerralle mukaan, koska en minä ainakaan olisi muistanut, mitä sairauksia heillä on ollut suvussa.

Faelivrin Vastoin kaikkia ohjeita kannattaakin olla syömättä, jotta ei tule huonoa oloa =). On se niin yksilöllistä, että mikä auttaa toiselle, ei autakaan toiselle. Toivottavasti et enää kauaa joudu pönttöä halailemaan. Toisaalta oireettomuuskin on aika hanurista!

Nyt odottelemaan, että muu väki heräilisi 2-3 tunnin sisällä. Tulee kynnet syötyä ennen kuin on lääkäriaika..

Amarinwa, rv 10+5
 
Täälläpä myös pelko että onko mennyt kesken vai onko tuulimuna raskaus. Mulla alko siis ruskea vuoto ja sitä on tullu kahtena päivänä joka toinen päivä. Ja siis ihan vähän vaan on tullu. Mutta ihmetyttää nämä muut jutut. Mulla oli jo ihan raskausmasu(tai sitten vaan hirveetä turvotusta) mutta nyt se sitten vähän aikaa sitten vaan hävis. Ja on vaan sellanen olo ettei tuolla masussa enää mitään elämää ole. pahoinvointia on ollu ja heikotustakin välillä. Tostaina olis se ensimmäinen neuvola ja pelottaa sinne mennä kun tiedän että siellä kuunnellaan sydänäänet ja olen melko varma ettei niitä kuulu :( Tässä raskaudessa ei ole etes ollu repäisykipuja mitä oli ensimmäisessä. Joten olen jokseenkin varma että olisi tuulimunaraskaus. Mietin tässä pitäisikö neuvolaan soittaa.

anteeksi omaan napaan tuojoittelu, mutta nyt on kyllä mieli maassa.Varsinkin kun mies syyllisti minua että on minun vika jos vauva on kuollu... Ja kun en kuitenkaan juo enkä polta...
 
Huomenta ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille
Mammoille ja kasvaville masuille :)

Huomenna olis sitten se h-hetki
Ja stressitaso senkun nousee, on tää
Hermoja raastavaa puuhaa :) kiitos amarinwa lohduttavista sanoista, helpotti ainakin vähäsen tähän jatkuvaan pohdiskeluun, taidan olla ihan mahdoton tän asian kanssa :) no mutta huomenna kuullaan miten käy...

Amarinwa: toivotaan että siellä kaikki on kuitenkin hyvin ja niin kuin mainitsit niin vuoto on ollut vain vähäistä ja rusehtavaa niin tuskin on mistään sen vakavammasta kyse. Pakko kysyä että eikö Suomessa pääse ultraan jos on ollut vähäistä vuotoa? Siis että ei tarvitsisi yksityiselle maksaa maltaita? Täällä englannissa kun on se tapa että ja on jotain häikkää niin laitetaan ultrattavaksi hetimmiten. Tsemppiä ja haleja lähetän täältä kaukaa :)

Siinä tämän päivän kuulumiset, kerron sitten huomenna kuinka meille kävi ultrassa...
Palaillaan taas mammat ja masut ja voikaattepa hyvin kaikki :)

Myy* + Mini 11+5
 
Huomenta doda

Kirjoittelin samaan aikaan tota viestiä
Niin en nähnyt tota juuri lähettämääsi vasta kun äsken. Ei kannata vielä toivoa menettää, joskos soitat neuvolaan ja kysyt mitä he ovat mieltä josko vaikka mahdollisesti pääsisit ultraan jossa nähtäisiin onko kaikki kohdallaan. Vuoto on kuitenkin kuvailujesi perusteella hyvin vähäistä. Onko kenties nyt se aika kuukaudesta jolloin normaalisti saisit kuukautiset? Ja repäisykipuja ei ole kaikilla, jokainen raskaus on niin yksilökohtainen.
Miehesi syyttelyä en kyllä ymmärrä, ei tuulimuna ole kenenkään vika ja harvemmin keskenmenoon pystyy itse vaikuttamaan. Luonnon omaa valintaa se on eikä kenenkään vika. Jaksuja sinne ja halit täältä, toivotaan että kaikki On hyvin x
 
Heips!

Onko muilla tukkoinen olo, ihan ku olis kauhia allergia, mulla ainaki nenä tukossa 24/7 ollu jo pari viikkoa!! Nyt vähän helpottamassa, mut inhottavaa ku kesken unienki pitää herätä niistämään ku tuntuu ettei happi kulje laisinkaan!

Farkkujen ja muiden kiristävien vaatteiden käytöstä olen luopunut suosiolla. Vaik on viikkoja viel vähän ni silti turvottaa aika lahjakkaasti niin et mukavampi olla pelkil collegehousuilla tai vaikka legginseil jotka ei kiristä. Viikonloppuna käytiin miehen kaa Prismasta etsimässä ja löydettiin mulle kivat olohousut :)

Sain kaverilta vähän huonoja uutisia, hänellä tuli viikko mun jälkeeni raskausoireet mut testi ei millään näyttänyt positiivista, sitten kävi pissanäytteen antamassa ja sekin negatiivinen vaik menkat oli jo 2 vko ollut myöhässä, ja nyt viikonloppuna ilmeisesti kuitenkin kesken, oli kai tuulimuna sitten ollut :( ainakin sanoi että vuotanut oli lauantaista asti..

Multa otettiin vesirokkovasta-aineet verestä ku ei oo ollu tietoa olenko vesirokon sairastanut, ni jostain syystä ku äsken neuvolaan soitin, ni lausunnossa lukee et viittaa tuoreeseen infektioon se tulos.... hassu juttu.

doda, voimia sulle, varmasti on rankkaa, ja toi on kyl viimeinen temppu jos miehesi sua syyllistää! Eihän se missään nimessä ole sun vikasi! Tää luonto on vaan niin arvaamaton..

Aikaisessa olen hankintojen suhteenkin liikkeellä: nyt jo kaverilta varasin yhdistelmärattaat ja seisomatelineellä varustetun kylpyammeen, miehen veli lupasi meille pinnasängyn :D

Mukavaa ja jännittävää odotteluaikaa ja voimia vielä niille joilla epävarmaa.

p.s. mieheni nimesi jyväsen eilen katkaravuksi :D

Tigerina ja "katkarapu" 8+3
 
doda Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin tiputtelu mulla. Tiedän, että on mahdoton olla hermoilematta, mutta älä heitä pyyhettä kehään. Kuinka paljon sulla on viikkoja, joko sydänäänet voisivat kuulua? Todella väärin mieheltäsi syyllistää sinua! Eihän kukaan voi sille mitään jos raskaus menee kesken! Voimia kovasti :hug:

Myy* Ehkä jos oikein vaatimalla vaatisi, voisi päästä ultraan. Ainakin jos neuvolasta sellainen löytyy niin olisi helpompaa. Kyllä mullekin perjantaina sanottiin, että päivystykseen voi tulla, jos en saa neuvolan th:ta kiinni. Kai sitä ajatellaan, että näillä viikoilla on turha ultrata kun mitään ei voida tehdä jos asiat ovat pielessä. Muöhemmillä viikoilla on varmaan eri juttu. Ei kyllä pätkääkään ajatella naisten mielenterveyttä!

Tigerina Mulle on tullut tuollainen tukkoinen olo loppuraskaudessa kun limakalvot ovat aivan turpeina. Silloin myös herkästi on nenästä vuotanut verta. Kurjaa, että kaverillasi on mennyt kesken raskaus. Ei ole helppoa siinä olla itse raskaana ja lohduttaa :|Onpa omituinen juttu tuo labratulos! Ihan kuin olisit juuri vesirokkoon sairastunut tai hiljattain sen sairastanut!

Mulla vuodon syyksi paljastui istukka, joka on ollut kohdunsuulla tiputtelemassa ja nyt siirtymässä takaseinämään. Oireiden loppuminen johtui siis ihan siitä, että niin kuuluukin nyt käydä, kun keltarauhanen surkastuu viikoilla 9-11. Siellä rapiat neljä senttinen kamu vilkutteli mulle kaikilla neljällä raajallaan :heart:! Lääkäri oli eri kuin kahdella viime kerralla. Tykkäsin tästä enemmän. Oli tosi huolellinen ja tutkin sisäelimiäkin, joita tässä vaiheessa ja sillä laitteella pystyi näkemään. Niskapoimun mittasi ja oli hyvissä lukemissa. Myös nenäluun näkyminen on hyvä merkki ajatellen downin syndrooman riskiä. Uskalsipa sanoa, että todennäköisesti syntyy terve vauva :)! Itkuhan siinä pääsi, vielä enemmän kuin viimeksi kontrolliultrassa.

Jos täällä on muuten varsinais-suomalaisia odottajia, niin Kaarinasta taitaa löytyä alueen edullisin ultra. Tämä samainen ihana lääkäri pitää siellä yksityisvastaanottoa. Harmitteli mulle, etten tullut Kaarinaan hänen vastaanotolleen, olisin päässyt muutaman kympin halvemmalla. Laittoi kyllä nytkin kaikki käyntimerkinnät siten, että oli asiakkaalle mahdollisimman edullinen. Kaarinassa on esim. 4D-ultra 180 e, jota pidän kohtalaisen edullisena muihin verrattuna.

Nyt mä lähden lainaamaan kaverilta doppleria ja myönnän olevan maailman heikkohermoisin ja neuroottisin odottaja :p

Amarinwa, 10+5
 
Amarinwa, on kyllä todella kiusallinen olo, ei oikein kehtaa omaa onneaan liiemmin hehkuttaa, vaikka eihän se väärin olisi, mutta kaverin kanssa oltiin jo niin innoissamme että samaan aikaan odotellaan ja tosi lähekkäin osuis LA:t.... Nyt vähän ehkä itsekin masis ku kaverilla kaks muksua jo ennestään, ni olis ollu joku tuttu ja turvallinen jolla kokemusta odotusajasta, keneen turvautua ku itellä epävarma olo tai kysymyksiä... :/
 
Amrinwa: Ihana kuulla että siellä oli kaikki hyvin <3 Nyt voit huokaista taasen helpotuksesta ja turvautua dopperiin ainakin nyt hetkeksi :) pianhan se rakkenultrakin sieltä tulee :)

Tigerina: ikävä kuulla että kaverillasi meni kesken, varmaan vaikea olo kun ei uskalla omasta raskaudestaan nyt ainakaan ko kaverille niin iloita kun toinen vauvansa menetti. Mutta niinkuin tässä jo ollaan sanottu niin ei niille keskenmenoille vaan voi mitään, että se on luonnon oma juttu pyörittää näitä ja me mennään sitten vaan mukana ja toivotaan parasta <3
Me ollaan täällä kuitenkin jos tulee kysymyksiä ja koitetaan parhaimman mukaan viisauttamme täällä jakaa eiks niin neidit? :)

Oikein mukavaa loppuiltaa mammat ja masuasukit, tämä palaa huomenna astialle ultran jälkeen...

Myy* + Mini 11+5
 
heippa mammat!
Amarinwa ja doda : toivon todella kovasti että teillä on kaikki hyvin! Mullakinhan sitä tuhrua tuli muutaman kerran mutta kyseessä olikin alkanut kaksosraskaus joista toinen oli tulossa pois. Tietenkään "omaan napaan" tuijotella saa,eikös tää palsta ole sitä varten että täällä saa jakaa omia tuntemuksiaan :) Tai ainaki itestä tuntuu että tänne on helppo tulla purkamaan sielunsiskoilleen asioita :) Ja siitä tuskin kukaan pahastuu jos jokainen omaan napaan välissä tuijottaakin :)

Tigerina : Täältä löytyy ainaki yks räkänokka :D Tai siis nokka tukossa varsinkin joka ikinen ilta kun menee maate :O Tympeää!
 
Faelivrin
Iltoja. Pakko vielä kirjoitella ennen nukkumaan menoa.. :)

Amarinwa - Voi miten ihanaa, että siellä oli kuin olikin kaikki hyvin! :) Nyt on varmasti melko hyvä mieli. Itsekin täällä innoissaan odottelen kun ensi viikolla päästään taas ultraan ja nyt kun pitäisi jo nähdä niin paljon enemmän kuin vain pelkkä pikkuinen möykky :) Voi miten jännää!

doda - Sulle toivon kovasti kaikkea hyvää ja jaksamisia sinne. Ei varmasti ole helppoa olla tuollaisen pelon kanssa. Toivottavasti saisit pian tietää, että onko siellä kaikki hyvin niin kuin täällä varmasti kaikki toivovat. :hug: Niin ja tuo sun miehes kommentti on kyllä ollut aivan asiaton. Hölmömpikin sen tajuaa, että eihän se millään lailla voisi sinun vikas olla, jos kaikki ei oliskaan mennyt niin kuin pitää. Ja se miehen tuki kun nyt olisi varmasti kaikista tärkeintä. Toivottavasti hänelläkin vielä ajatukset muuttuu.

Tigerina - Täällä on kanssa yksi tukkoilija. Varsinkin nukkumaan mennessä menee kaikki ihan tukkoon eikä nukkumisesta meinaa tulla mitään ku ei voi nenän kautta hengittää. :/ En vaan itse ole ollenkaan ajatellut, että se voisi jotenkin tähän raskauteen liittyä?

Myy* - Tänne jäädään innolla odottamaan ultrauutisia. Tsemppiä sinne! :)

Tänään ei ole oksettanut ollenkaan! Jeij! Olin kyllä aamulla taas pari tuntia heräämisen jälkeen syömättä, että se voi olla se syy, miksi ei oksettanut, mutta ihanaa kun on voinut tänään syödä sen jälkeen pelkäämättä, että kohta se tulee ulos. :) Taaskin maha kurnii vaikka just söin iltapalaa. Miten voi olla mahdollista?? Kai se on pakko vielä jotain pientä ottaa ja sitten unille.

Hyvät yöt!

Faelivrin 10+3
 
Heippa mammat! :)

En ole oikein jaksanut kirjoitella. Migreenit karkas käsistä mut nyt sain lääkityksen jonka kanssa toivon pärjääväni. :)

Täällä on hyviä ja ei niin hyviä uutisia, mutta pidetään edelleen lippu korkealla ja yritetään olla positiivisia. Toivotaan että kaikilla odotus sujuisi hyvin ja jos jotain murheita matkaan tulee, toivon kaikille voimia ja jaksamista vastoinkäymisiin. :hug: Tää kyllä kieltämättä ottaa joskus voimille ja vaikeaa hehkua itse jos toisella asiat ei niin hyvin.

Myy: Me taidetaan mennä aika samoissa. ;) Meillä myös ultra tänään. Jännittää kyllä ihan pirusti. Huh.. Mutta hyvillä fiiliksillä silti. Aamulla käväisin ekassa lääkärineuvolassa ja sydänäänet on kuunneltu joten sen puolesta rauhallinen mieli, vaikkei se niskaturvotuksesta mitään kerrokaan ja sitähän mennään tänään tsekkaamaan. No. Eiköhän tää tästä.

Mulla alkaa hiljalleen pahoinvointi olla hallinnassa. :) Tää tarkoittaa siis sitä että väsyneenä yököttää ja jos vatsa tyhjä. Mut jos huolehdin riittävästä unesta ja syön tasaisesti ja vältän rasvaisia mässyjä (joita vältän kyllä nyt muutenkin) olo ihan jees.

Lääkäri muuten totes tänään että huh, huh. Onpas mulla kuulemma melkoisen kokoinen kohtu!=) Mua nauratti ja sanoin että olen ollut vähän lirissä tässä kun en tahdo enää saada vatsaa piiloon. Jos nyt vedän äitiyshousut jalkaan, vatsa näyttää siltä ku olisin puolessa välissä. :LOL: No. Tänään jos ultrassa kaikki kunnossa, siirryn äitiysvaatteisiin ja jos joku arvaa, antaa sitten arvata. :p Lääkärin mukaan pelkästään kohdun koon puolesta hän saattais sanoa että oon jo vähintään vähintään viikolla 14. :p Mutta sanoi että saattaa johtua aiemmista raskauksista ja että vauva siellä isossa kohdussa saattaa silti olla ihan "oikean kokoinen". =) Mulle tais kyllä varhaisultrassa jo lääkäri mainita että reippaan kokoinen kohtu. En sitä sen kummemmin rekisteröinyt. Vatsa saattaa vaan tulla tietty esiin nopeammin ja joo, sen se on kyllä tehnyt. =)

Mutta nyt vielä päivän askareiden kimppuun ja jos jaksais illalla tulla vielä pikaiseen kertoo niitä ultra kuulumisia, ja tsekkaa mitä Myylle kuuluu. ;)

Halauksin, Vilijonkka33 pikkufiguuri 11+4 :heart:
 

Yhteistyössä