**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
marais tais kysellä soseiden syötöstä.aiemmin taisinkin jo kertoa että ollaan jo maissivelliä ja hedelmäsoseita syöty ja hyvin ovat maistuneet.

ehkäisyasioistakin ollut puhetta.eilen oli jälkitarkastus ja pyysin taas kierukkareseptin.mulla ollu mirena kahteen kertaan ja olen ollu todella tyytyväinen (ei menkkoja tai mitään muutakaan tiputtelua!)

pakko hehkuttaa,tytsy vetäs ennätysunet.illalla kävi klo.21:00 nukkumaan ja aamulla heräs vasta 6.30! :D

kylvetyksestäkin tainnu olla juttua.me käytetään tytsyä joka ilta joko suihkussa tai vannassa.

huomenna onkin sitten eka lääkärineuvola.saa nähä paljo tullu pituutta ja painoa lisää.kotivaaka näytti eilen 5100g,saa nähä pitääkö paikkaansa.

te keillä on useampi lapsi,montako ja minkä ikäisiä?

miitzuli ja tytsy 6vk ja 6pv
 
Heipsan,

Jälleen Joona nukkumassa ja mulla aikaa kirjoitella. V-ä-s-y-t-t-ä-ä!!!!! Esikoinen herättää nykyisin öisin pari kertaa. Siihen vielä yksi Joonan syöttö ja oon yhtä väsynyt kuin synnytyksen jälkeen. On karmea herätä isomman lapsen huutoon ja kirkumiseen, sehän ei ole mitään pientä meteliä. Mä veikkaan, tai siis aika varmana tiedän, että esikoisen unia häiritsee puhkeavat poskihampaat. Pojalla on koko ajan sormet suussa ja leuka & kaula litimärkinä kuolasta. Kurkkasin suuhunkin ja alaikenet on ihan pullollaan.
Tietääkö kukaan kuinka kauan tää oikein jatkuu?? Mun mielestä samaiset ikenet oli edellisen kerran pullollaan jo tammikuussa ja mun mielestä yks hampaan kulma tuli silloin läpi. Ehkä nyt tulis loput hampaasta...

Muutamat kyselivät Joonan unista. Eli hyvin nukkuu muuten mutta ulkona alkaa kitinä. Nytkin nukkuu vaunuissa sisällä, oikeestaan tässä mun kanssa olkkarissa. Mulla on telkkari päällä ja äänet melko kovalla ja tuossa se jätkä vetää hirsiä. Puenkohan mä liikaa vaatetta sille tuonne ulos :/ ? Millaista varustusta laitatte vauvalle vaunuihin, jos ei ole lasitettua parveketta vaan puhtaasti ulkona? Entä vieläkö laitatte makuupussin?

Vatsavaivat Joonalla kiteytyy tuohon kakkaamattomuuteen ja sit kun se tulee, niin on melkeinpä sinapinväristä vesiluirua. Mä oon miettinyt ja pohtinut voisko reagoida lehmän maitoon mun maidon kautta mutta en uskalla alkaa maidottomalle dietille ihan yksinäni. Terkka oli sitä mieltä, että on mahdoton ajatus että olis allergiaa kun kerran imetän ja äiti ei saa alkaa rajoittamaan perustuotteita ruokavaliostaan.

Kiinteitä en anna kovin aikaisin. Esikoinen jo oli herkkävatsainen ja kiinteät aloitettiin hänellä n. 4,5 kk ikäisenä. Joonalla aion yrittää 6 kk:n täysimetystä jos vaan pelkkä maito hänelle riittää. Jos yöt alkaa mennä pelkäksi pitkäksi tissimaratoniksi niin varmaankin aloitellaan kiinteitä iltavellillä.

Nyt on tällä mammalla niin kova nälkä, että pitää mennä lämmittämään lounasta.

Iines ja Joona 2 kk 1 vko
 
Soraya, kyselit noista päikkäriajoista. Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa että ekat päikkärit kannataa ajoittaa aamupäivään, eli n. pari tuntia heräämisestä ja tokat sit iltapäivään, eli 2-3 tuntia edellisista päikkäreitä. Riippuen tietysti tosi paljon vauvasta ja unien pituudesta mutta näin meillä ainakin on rytmi löytynyt molempien lasten kohadalla.

miitzuli kyseli lasten lukumäärästä. Meillä siis 2 lasta, joista esikoinen on täyttää reilun kuukauden päästä 2 ja tuo vauva on kohta 2 kk.

Iines, mä puen vauvalle vaunuihin bodyn, puolipotkuhousut ja siiihen päälle gollegeasun. Sit on tietysti myssy ja yleensä myös sukat ja ohuet tumput. Vaunuissa on vielä makuupussi, mut se on yleensä auki. Nyt näyttäis olevan 13 astetta lämmintä ja meillä on parveke täysin varjossa. Vappuna mua huvitti, kun meidän esikoisella oli päällä vaan sammarit, t-paita ja farkkutakki sekä lippis, kun monella lapsella oli paksu talvitakki ja pipo päässä. :eek: Ja hassua musta on se et vanhemmat itse työntelee vaunuja t-paidassa. :eek: Mun käsityksen mukaan, aika monet vanhemmat pukee ihan liikaa lapsilleen päälle tai ainakin siltä näyttää kun tuolla kaupungilla kävelee. Mutta jokainen tavallaan... Mä en oo enää aikoihin pitänyt pojalla housujen alla pitkiä kalsareita ja hyvin on pärjännyt. Aika usein mä puen saman verran vaatteita lapsille kun itsellekin.

marza



 
heipat

yhdyn täysin Mimmukan puheesee.. Täällä kans suhteellisen kamala tämä alkuviikko ollut |O Joten jaksuja vaan Mimmukka, :hug:
Vielä viikko sitten niin tyytyväinen neiti on kadonnut. Hereillä ollessaan vaan kitisee ja itkee pääasiassa. missään muualla kuin sylissä ei olisi hyvä.. ja silloinkin pitää kävellä.
haettiin apteekista rela tipat.. näyttäis että masua osittain kitisee..osittain jotain muuta jota en oikein osaa tulkita...

Miitzuli: meillä poika 3v5kk ja sitten tämä neitokainen =)

Iines: niin kuin Mökinmuija sanoikin, niin pidä puoles. Itse tunnet lapsesi parhaiten!
meillekkin sanottiin neuvolassa että ei se allergiaa kyllä ole mutta niinpä vain löytyi maito, muna, vehnä ja ruis allergia kun yksityiselle mentiin...
siihen loppui minun imetys silloin kun ei minusta ollut karsimaan ruokavaliota noin paljon :ashamed:

ulos laitetaan päälle
sisävaatteet, kypärämyssy, ohut kevät pipo, tumput, sukat ja semmoinen ohut vanupuvun tyylinen haalari. Tuulisina ja koleina päivinä täkkipussi on kiinni vaunuissa. olen aina kokeillut onko kuuma mutta sopivan lämpöinen on ollut. vapun seutuun puin liikaa päälle kun oli ne lämpimät ilmat.
aurinkolaseja ei osteta kun ei ole auringossa.


en sitten itse saanut päikkäreitä nukuttua ja kohta pitää lähteä hakemaan poju päiväkodista.. illalla olo on taas kuin jyrän alle jäänyt |O
tyttö nukkuu ulkona parhaillaan. sisälle ei oikein osaa asettua tällä hetkellä.

viime yönä kun tyttö nukkui (onneksi yöt menee meillä tytöllä hyvin! ) niin eikö ensin kissa tullut naukumaan (mies oli unohtanut portaitten oven auki ) ja sitten esikoinen tulee herättämään + sitten syötöt ja vaipanvaihdot.. pitikin viime yönä vaihtaa joka kerta kun tyttönen päätti ihan kunnolla alkaa kakkoja tekemään.. :whistle: Itsellä kertynyt univelkaa ihan kiitettävästi..

njäh.. mutta kyllä se tästä. kohta on jo viikonloppu =)
 
danjuska, mimmukka ja kaikki muutkin joilla on ollu karsee viikko niin tsemppiä ja paljon VOIMAA!

Missä mömmis on?
Miten kaan vauveli jaksaa ja kaa itse?

soray, mä just kattelin aurinkolaseja netistä, ku meinasin ostaa sen takia ku autossa herää monesti jos jostian kulmasta joskus paistaa aurinko silmiin. muuten me ei kyl auringossa hengailla. rättikin häipyy nykyään kopan päältä ku neiti heilyttelee pikkuisia nyrkkejään..

mä suhtudun kyllä aika siivillällä noihin neuvolan juttuihin. mä en jotenkin jaksa aina niitä ihmisiä siellä. mä oon kans sitä mieltä et äiti (ja isä) on lapsen parhaita asiantuntijoita!

Zoe meillä kans neiti KUOLAA, mä katoin tänään suuhun niin ikenet pullottaa ylhäältä ja alhaalta! voiko oikeesti tulla jo nyt hampaita???

tänään vaippaa vaihtaessa leikittiin varpailla ja sit pusuttelin varpaita niin ne haisi IHAN HIELLE!!!! miten voi olla todellista??

pitää nauttimaa omasta ajasta ku päiväunet menossa... mulla on muuten koko ajan nälkä. vaikka oon mielestäni syöny saman verran ku ennenkin, mut koko ajan tuntuu et nälkä kurnii suolen mutkaa..

kuulin muuten, et ku kuukautiset alkaaa synnytksen jälkeen niin silloin kroppa on valmis uuteen raskauteen.... (näin sanoi yks gynekologi)
 
Kaa
Täälläpä sitä taustalla aina välillä pyöritään. Ei vaan tule kirjoiteltua kauheasti.

Täällä voidaan ihan hyvin, itkemiset näyttää olevan vähenemään päin, onneksi. Oman ruokavalion muokkaaminen ja nukutusasentojen vaihtelu ovat auttaneet itkuisuuteen, kuten myös kantoliinat. Poika viettää nyt aikaansa aina sopivissa määrin kantoliinassa ja ulkona kantorepussa. Rauhoittuu useinmiten niihin ja usein myös nukkuu pikku unet liinassa/repussa ollessaan.

Tänään kylläkin ollaan palattu sinne kuukauden takaiseen itkemiseen... eilen annettiin rota-rokote ja ainoana vaikutuksena eilen oli pieni väsymys. Tänään on sitten huudettu tuota mahaa taas. Neuvolassa kun varoittivat noista sivuvaikutuksista, niin naureskelin siihen että "meillä on taidettu tottua noihin huutoihin ja itkuihin...". Ja onhan ne nyt helpompi kestää kun tietää syyn.

Eli summa summarum; täällä voidaan hyvin ja kantoliinat/-reput on pop!

=)

Kaa ja Pikkumies melkein 2 kk.
 
Huomenta

Meidän poika nukkunut jo 30 minsaa sängyssään eikä sylissä niin kuin on tähän asti ollut tapana. Ja äiti se istuu heti koneella, kun saa kerrankin molemmat kädet käyttöön :) saa nähdä kuinka kauan nukkuu, mutta tämäkin on jo "erävoitto" Näköjään iän lisääntyessä vähän helpottuu tää elämä. Viime yönä nukkui 22-2, mutta sitten heräsikin 4 ja 5.30 ja 6.30. Mutta eiköhän sekin tästä vielä tasaannu.

Mimmukka Meillä mies syötti korvikkeella iltaisin aina silloin 23-01 aikaan, kun poika heräs, ja mies vielä valvoi. Välillä sitten heräsi aamulla pojan kanssa, kun olin pojan imettänyt. Mulla kun tosiaan ei sitä maitoa ole tullut niin paljoa, että olisi pystynyt lypsämään, että se riittäisi pojalle. Tuntuu, että syö ihan älyttömästi... :) Mulla oli ystävä meillä yötä lauantaista-sunnuntaihin, ja oli aivan extra luksusta, kun heräsi aamulla, ja otti pojan niin sain nukkua vähän pidempään. Ja muutenkin hoiteli poikaa niin sai itse olla hetken kädet "vapaana". Toivottavasti teillä on eilinen ja viime yö mennyt paremmin.

Odotan huomista innolla...pääsen kampaajalle ja saan omaa aikaa sen n 2 tuntia mitä siellä menee. Nykyään sitä osaa ottaa ilon irti pienistä asioista, ja varsinkin nyt kun on pojassa kiinni muuten 24/7.

Jaksamista kaikille ja mukavaa aurinkoista päivää...

Misa+poika
 
muty, mä kans yks päivä pusuttelin tytön varpaita ja ne haisi kans hielle. :eek: Mä olin ihan äimän käkenä, et voiko muka noin pienen neidin varpaat haista. Mutta kai ne voi. Tai sit mä kuvittelin koko jutun.

Oon ihan unohtanut kertoa, et mekin päästiin siihen tukimukseen mukaan, jossa saa rotan ja lisäksi pneumokki-rokotteen. Oon niin tyytyväinen et päästiin tutkimukseen mukaan, kun meillä on tällä hetkellä niin heikko rahatilanne, että pienikin säästö on nyt paikallaan. Ja nyt meille tuli kutsu rs-viruksen rokotetutkimukseen, mut se taidetaan jättää väliin. En viitsi pientä joka paikkaa raahata.

Meillä yöt sujuu tytön kannalta erittäin hyvin, syö yleensä kerran yössä ja muuten nukkuu kun tukki, mut tuo esikoinen. :/ Se valvottaa meitä lähes joka yö. En tiedä näkeekö pahaa unta vai mikä on, mutta nukkuu tosi levottomasti ja itkeskelee vähän väliä. En tiedä auttaisko jos pojan laittais omaan sänkyyn, kun tällä hetkellähän poitsu nukkuu meidän välissä. Meidän makkariin mahtuis just ja just pojalle oma sänky, mut tilaa ei jäis kyllä yhtään sänkyjen ja seinien väliin. Sängystä pitäis aina tulla pois jalkopäästä, mutta haittaneeko tuo nyt mitään. Ja kuitenkin n. puoli vuotta ehkä asutaan enää tässä. Sänky olis valmiinakin mun porukoilla, joten sitä ei tarvis edes ostaa. Jospa tuo meidän parisuhdekin sais vähän uutta virtaa, kun lapsi ei ole välissä... :D

Meinaatteko muuten laittaa lehteen kasteilmoituksen? Me laitetaan ja mua vähän harmittaa, kun olisin halunnut ilmoituksen tulevan sunnuntain lehteen, mutta en taida ehtiä viemään kuvaa aamulehden toimitukseen. Voishan se sähköpostillakin laittaa, mutta haluan viedä sen henk.koht. että tulee varmasti oikeanlainen kuvakoko ja teksti. Täällä Tampereella muuten saa ilmaiseksi laittaa tuon kasteilmoituksen aamulehteen. =) En tiedä tulisko sitä muuten edes laitettua.

marza
 
Marzalle kasteilmoituksesta: Meidän pojan kasteilmoitus oli toissasunnuntain hesarissa, mielestäni kuvallisen ilmoituksen hinta oli hävytön, 75 euroa. Ilmoituksen korkeus oli joku 8cm ja palstan levyinen, eli joku 4cm. Kyllä ne noillakin rahastaa näköjään.

Nyt on lastenpolilla käyty, mietittiin siis ns. kouristuskohtausten syytä ja refluksia. Oli mukava ja asiantuntevan oloinen lääkäri, ja kuinka ollakaan, Ilarille tuli pieni kärvistyskouristus lääkärin hoitopöydällä. Sanoi, että kipuahan tuo on. Ja osa voi olla sitä, että hengitystiet kramppaavat kun maito meinaa mennä sinne. Ongelman alku ja juuri taitaa olla mun maitosuihkut jotka vaan pahenee ja Ilarin mahtava ruokahalu. 3 viikossa on tullut nyt kilo lisää painoa.... Näin sitten mahalaukku ei vedäkään kaikkea maitoa ja osa pyrkii mahahappoineen ulos ja ärsyttää ruokatorvea. Tuo sulkija ruokatorven ja mahalaukun välissä ei ole kuulema vauvoilla vielä kovin kehittynyt, ja vaiva kouristuksineen on kuulema tavallinen. Saatiin maidon sakeuttajan resepti, joten pääsen taas tekemään tuttavuutta rintapumppuun, jotta saan sekoitettua pulloon sitä sakeuttajaa. Ja sitten rintaa perään. Lisähommaa, mutta mitäpä ei pojan vuoksi tekisi :heart: Jos sakeuttaja ja ruokavälin pidentäminen eivät auta, niin sitten harkitaan jotain lääkettä.

Juu ja vielä tuli ohje aloittaa heti kesäkuun alussa maissi/riisivelli ja soseet vähän vellien jälkeen.

Vähän lääkäri tutki myös pojan nyrkkejä, pitäisi olla tassut kuulema jo enemmän auki, meidän Ilarilla aina siis kädet nyrkissä.... :saint: Käydään siellä kesäkuun alussa uudestaan, ja jos nyrkit ei auenneet 3kk iässä, niin sitten fysioterapeutille. Toivottavasti pojusta ei tule nyrkkeilijää...

Miten pitkiä automatkoja olette pientenne kanssa matkanneet? Meidän pitäisi ensi viikolla (Ilari 11vko) lähteä 5,5 tunnin ajomatkan päähän, hirvittää.... Kaukalo ei ole varmaan selälle mitään juhlaa, vaikka taukojakin pitää siinä välillä.

T.Marais ja Ilari päivää vaille 10vko
 
Moi!

En oo tainnu tälle puolelle vielä pojan syntymän jälkeen kirjotellakaan, mut kerta se ensimmäinenkin :)

Joku kyseli lapsimäärää...meillä on kolme, Aada on 3v 11kk, Venni 1v 5kk ja Eeli 1kk 3vk. Pojille tuli päivälleen 1v 4kk ikäeroa, Aadalla ja Vennillä on melkein päivälleen 2,5 vuotta ikäeroa. Aika pienillä väleillä on kaikki, mutta päivääkään en ole katunu! Tämä on tätä lastenhoitoa nyt ja myöhemmin on taas mahdollisuus tehdä kaikkea muuta, kun kaikki lapset on tyyliin samaan aikaan isoja. Kovasti niistä on myös seuraa toisilleen ja siitä olen onnellinen, että sisarukset on toistensa kanssa tekemisissä niin hyvässä kun pahassakin :D

Eeli on tosi rauhallinen ja hyväntuulinen vauva. Syö ja nukkuu ja hereilläolot tykkää jutella ja kattella ympärilleen eikä oo niin väliä, onko sylissä, lattialla tai vaikka kaukalossa. Hiukan kun välillä vaihtaa asentoa ja maisemia, niin taas viihtyy....ihan loistohomma, kun Vennikin on vielä niin pieni, että tarvii aika monessa asiassa apua, niin ei tarvii vauvaa koko aikaa kántaa!

Joku mietti, olisiko vauva mahdollisesti allerginen jollekin tai jotain......vaadi ehdottomasti päästä asiassa eteenpäin, minä kuuntelin Vennin kohdalla lääkärin puheita vuoden päivät kun lääkärin mielestä aina piti vain odottaa josko yöhuudot loppuis itsestään ja sit ku pyysin laittamaan lähetteen lastenlääkärille ja kun sinne päästiin, niin ongelmat ratkes samantien ja siittä asti on vihdoin nukuttu! Jatkuvat huudot johtui refluksista ja kun siihen saatiin lääkitys, niin rupes elämä hymyilemään. Ekan vuoden aikana ei ollu käytössä muuta ku 8 eri ruoka-ainetta (riisi, bataatti, kana, possu, nauta, ananas, persikka, aprikoosi) ja nan kävi, mut helmikuusta lähtien listaan ollaan saatu hurjasti lisää sisältöä, nyt sopii vihdoin jo peruna, porkkana, maissi, kala, päärynä, kananmuna, viljat ja jotain. Ja vaikka ei tutkimuksissa mistään mitään löytyisikään, niin ainakin itse tiedät tehneesi kaiken asian eteen.....kyllä minäkin Vennin allergiatesteissä esimerkiksi käytin, mutta niiden mukaan ei ollu mitään sopimatonta. Mutta oma usko siihen, että kaikki ei ole hyvin, sai mut ajamaan asian loppuun asti ja onneks tein niin, voi sitä tuskan määrää, mikä pojalla on täytyny ekan vuoden aikana olla, kun kaikki ravinto on korventanu elimistöä :snotty:

Jaahas, sit Eeli kaipaakin jo äiteen huomiota, joten palailen astialle myöhemmin :wave:

Vattihattu
 
Mahtuisinkohan vielä tähän kivaan joukkoon mukaan? Oon taustaillut jo hyvän tovin, heti äitiyslomalle jäätyäni, mutta en ole vielä koskaan ehtinyt kirjoitella itse. Tuntuu, että asiaa kyllä riittäisi. Meille syntyi pieni poika 17.3. ja vauva-arkea on eletty siitä lähtien. Ensimmäinen lapsi siis kyseessä, ja nyt olisi aikaa kirjoitellakin. Tältä palstalta saa niin ihanasti vertaistukea. Olis kiva jakaa kokemuksia=)
 
Oikein lämpimästi tervetuloa mukaan, Minea24! =)

Vauvaa pidetään toki varjossa niin paljon kuin mahdollista, mutta kyselin aurinkolaseista siksi, että mietiskelin kantorepun käyttöä. Eikös siinä silmät ole esillä? Semmoinen kantosysteemi tuli Vauva-lehden tilauslahjana! :) Sen käyttö näyttäisi olevan suht helppoa (kai), kun en oikein osaa käyttää kantoliinaa, jonka oon kirpparilta joskus ostanut... Oon kattellu näitä Baby Banzeja, joita on myynnisssä mm huutonetissä uutena ja käytettynä.

Poju 2kk 12pv



 
Tervetuloa Minea24!

Passitin just miehen Mimosan kanssa kauppaan ja vaunuilemaan, saa neiti nukkua päikkärit raittiissa ilmassa ja äipälle jää vähän omaa aikaa :) Tullut nukuttua hiukan huonosti pari yötä, yskittää ja öisten vessareissujen jälkeen ei tahdo enää tulla uni. Mimosa nukkuu yöt hyvin, herää syömään kerran siinä 4-6 aikaan. Kun sais itsekin hilattua itsensä petiin aikaisin, niin hyvässä lykyssä sais nukuttua kahdeksankin tuntia putkeen!

Kuolaa on alkanut valua täälläkin ja alaien pullottaa, joten voi olla, että hampaita alkaa pikkuhiljaa tulla. Mä olen ollut reilun 3kk ikäinen kun mulla on puhjenneet ekat hampaat. Jännää, kuinka yksilöllistä tämäkin, kaverin vauvalla ei ollut vielä 1-vuotispäivänään yhtään hammasta!

Aurinkolasit ostetaan vaikkei suorassa auringossa muksua aiota pitääkään. Autossa häikii välillä, eikä harsolla varjostaminen onnistu kun neidillä menee hermo jos jokin rajoittaa näkyvyyttä. Lisäksi me ollaan menossa sinne Portugaliin syksyllä, sielläkin on arskoille tarvetta. Mennään muuten huomenna ottamaan Mimosan passikuva, mitähän siitäkin mahtaa tulla :D

Lehteen ei laitettu ilmoitusta, mutta mun mummoni eli Mimosan isomummo aikoo laittaa varmaan meidän viiden sukupolven kuvan paikalliseen sanomalehteen. Vaarini oli muuten istuttanut Mimosalle oman omenapuunkin mummolan pihaan :heart:

Tuntuuko muista että aika on mennyt ihan hirmuista vauhtia? Mimosa kasvaa ihan hurjaa tahtia, enää meillä ei ole pikkiriiikkistä vastasyntynyttä nyyttiä vaan nauravainen vauva joka kovasti opettelee jo kaikenlaista! Ja vastahan mä synnytin! Hurjaa...

upupa ja Mimosa 2,5kk
 
aika tosiaan kiitää... eilen katoin ihan tippa linssissä niitä ihan viikon parin ikäsiä vauvakuvia ja voi hertti ku oli NIIIN pieni. suurin piirtein isän nyrkissä oli.. :LOL: (ei isällä mikään jättiläisen käpälä kuitenkaan oo)

Minea TERVETULOA!! minkäläinen synnytyskokemus sulla oli?
vattihattu: teillä on ihanat lasten nimet!

taidan taas neitosen päivunien aikaan kaatua sängylle jätskin kanssa... hmmm.. pitäisköhän rajoittaa herkkujen syöntiä...
 
Tervetuloa kirjavaan joukkoomme, Minea :flower:

Aurinkolasit löytyy meiltäkin ja juuri nuo baby banzit. Ostin ne viime kesänä esikoiselle ja olivat kyllä ihan tarpeelliset ja poikakin tykkäsi niitä käyttää. Luultavasti ostan samamoiset vauvalle.

Pitkiä automatkoja ei olla vielä vauvan kanssa tehty, kun meillä asuu kaikki sukulaisetkin lähellä. Juhannukseksi mennään Kuusamoon mökkeileen, joten silloin tulee 800 km:n automatka mentyä vauvan kans.
 
Heissan!

Aika kiitää, sitä olen itsekin kauhistellut, että kohta minun pikkuvauva on jo kaikkea muuta kuin pieni.. :D Kasvaa kyllä ihan silmissä. Vaatekoko on nyt 62/68, riippuen vaatteesta.

Aurinkolasit olen minäkin ajatellut hommata kesäksi. Mistä Soraya löysi tuollaiset hieman erikoisemmat? :) Olisi mukava tilata pikkulikalle jotkut päheet. B)

Miten muilla, riittääkö rintamaito pelkästään, vai oletteko joutuneet antamaan lisämaitoa? Täällä ainakin iltaisin on sellainen tankkaus, ettei tissit pysy mukana. Tai siis oikeastaan tuo yksi tissi, toisestahan ei kunnolla maitoa tulekaan. Korviketta on mennyt nyt päivässä n.30-60ml väliltä. Joskus jopa enemmänkin.

Mulla on varmaankin joku herkkyysvaihe menossa, oon vaan niin iki onnellinen tuosta tytöstä.. Joka päivä sitä vaan jaksaa ihmetellä, kuinka suuri ihme ja lahja hän on! :heart: Netistä bongasin eilen aivan kammottavan surullisia kuvia ja tarinaa siitä, kun eräs nuori nainen menetti vauvansa viikon sisällä synnytyksestä. Vauva nukkui pois äidin omassa sylissä.. :'( Ei voi käsittää, miksi tuollaista pitää sattua pienelle ja äidille! Kyllä on tullut itkeä tillitettyä kun niitä kuvia ja äidin kirjoituksia katselin..huhhuh. Pieni kaunis vauva letkuissa ja piuhoissa.. :'(

Olkaamme siis ikionnellisia omista pienistä kullannupuistamme.. :heart:

Niinu & Venla 10,5vk
 
Minea24 tervetuloa joukkoon mahtavaan!

Aika kuluu nopeasti kyllä. ´Taas on yksi viikko vierähtänyt torstai-iltapäivään, ennen kuin ehdin päivittämään kuulumisia. Maanantaina käytiin neuvolassa, tyttö silloin kuusi viikkoa ja 2 päivää. Tässä "tuloksia":

paino 4510 g
pituus 56 cm
py 37,8 cm

"Kasvaa ja kehittyy hyvin. Jäntevä tyttö. Seuraa ja hymyilee."

Neuvolassa vähän juteltiin tuosta meidän Siirin tiheästä ruokailutahdista. Edelleen koko päiväaika menee 1-1,5 tunnin ruokailuväleillä pääsääntöisesti. Yritetään pidentää välejä "tuputtamalla" rintaa, mutta kyllä edelleen syöminen ksestää kerrallan vain noin 10 minuuttia. Onkohan mahalaukku edelleen niin pieni, että sinne ei vaan mahdu enempää? / Syökö/ söikö jonun muun vajaa 7-viikkoinen näin usein vielä?
Eilen tosin typy yllätti, kun oltiin 5 tuntia shoppailemassa, niin hän nukkui vaunuissa yhden 2,5 tunnin pätkän ja muutenkin koko tuon 5 tuntia vain kahdella syötöllä! Kyllä molemmat nautti reissusta ja hyviä hankintoja tehtiin sekä kirpparilta että kaupoista.

Aurinkolaseja en ollu tullu edes ajatelleeksi ennen kuin eilisellä shoppailureissulla, kun Polarn ja Pyretissä niitä näin. Nuo Sorayan laittamat lasit näytti kyllä näppäriltä, kun niissä tuo kuminauha eikä aisoja.

Automatka on pisimmillään ollu vain 40 km yhteen suuntaan.

Pelkällä rintamaidolla mennään. Mies on aikaisemmin antanut muutaman kerran pullosta korviketta mun ollessa pitempään poissa. Eilen olin kokouksessa ja syömässä - yhteensä reilut kaksi tuntia poissa eikä korvike ollut kelvannut... Rupes oleen kova nälkä, kun kotiuduin. Toisen kerran kävi nyt viikon sisällä näin... Oh no!
Kaatjuska ja Siiri 6 vko 5 pvä
 
No niin, vihdoin kotona. Tulipas huideltua asioilla Kelaa ja maistraattia myöten. Nyt on omaa aikaa, kun sain pojan nukkumaan terassille. Mieskin menee töiden jälkeen vielä salille, joten koko talo on hetken aikaa minun. Ja tänään on MeNaiset-päiväkin, ihanaa. Joka torstai tulee iso kasa lehtiä, siinäpä riittää lukemista.

Kiitos, että sain tulla mukaan.

Muty kysyi synnytyksestä. Laskettu aika oli 12.3. (melko suosittu päivä täällä päin), mutta poika syntyi viisi päivää lasketusta. Synnytys meni mielestäni hyvin, vaikka kokonaiskestoksi kirjattiinkin melkein 20 tuntia suppareiden alkamisesta. Lisäksi olin ollut jo vuorokauden osastolla odottelemassa, kun sunnuntai-iltana meni vedet ja vasta tiistaiaamuna pääsin ponnistamaan. Omat supparit alkoivat vihdoin maanantaina lähes vuorokauden odottelun jälkeen, mutta eihän ne avanneet paikkoja juuri ollenkaan. Pääsin synnytyssaliin maanantai-iltana ja mulle laitettiin se oksitosiinitippa. Avautumisvaihe oli se, joka minulla kesti. Ja kesti, aina vaan. Vaikka olin tipassa koko yön, milli milliltä sitä mentiin eteenpäin. Kun kivut alkoivat olla sietämättömät, kokeilin epiduraalia. Se ei auttanut kuin hetkellisesti, mutta aamun tullen oli vihdoinkin alkanut tapahtua. Arvatkaa miltä tuntui, kun kätilö kävi ehkä jotain kasilta AAMULLA toteamassa, että "hyvä hyvä, nyt on kohdunkaula vihdoin kokonaan hävinnyt, nyt se synnytys eteneekin sitten vauhdilla!" Minä kun luulin olevani jo täysin auki ja valmis. No, ihana poika syntyi sitten yhdeksän jälkeen. Ponnistusvaihe ei tuntunut enää miltään, kun sain sen minispinaalin. Suosittelen lämpimästi. Itse pelkäsin, että voimat loppuvat kesken, jos kipu vielä jatkuu. Mutta sehän loppui kuin seinään. Kätilö neuvoi ponnistamaan peräpäähän päin, mutta ei mulla siinä vaiheessa ollut hajuakaan, missä koko peräpää on! Mutta oliko sillä niin väliä, kun kaikki kipu oli poissa. Ja sitä vaan punnersi menemään :D Olihan se avautumisvaihe pitkä ja sattuihan se, mutta itse olin varautunut johonkin paljon paljon pahempaan. Toki jokainen synnytys on tosi erilainen, mutta minulle ei jäänyt mitään kammoa. Tuli vaan sellainen olo, että äkkiä vaan uudestaan. ;)

Puhuitte ajankulusta. On se vaan kummallista, että aika menee näin nopeasti. Vastahan sitä oltiin kaikki vielä raskaita. Siitä pitikin kysyä, että onko muilla tullut uusi vauvakuume? Itselläni on ihan hirveän kova! Oon kyllä aina ollut sitä mieltä, että haluaisin tehdä lapset melko peräjälkeen. On sitten kaveria toisille. Mutta en ikinä uskonut, että vauvakuume yllättäisi näin pian. Varsinkin, kun oma raskausaika oli melko lailla pahoinvoinnin täyttämä. Oksentelin kokonaiset kahdeksan kuukautta, vikana kuukautena ruoka pysyi jo sisällä. Myös aamupala. Mutta täytyy katsella rauhassa, ei tässä mikään kiire ole. Sitä paitsi nyt on ihana ollakin kiireetön. Monen kiirevuoden jälkeen ihmettelen aina aamuisin kahvikupin äärellä, että saanko tosiaan jäädä vaihteeksi kotiin. Ja vauvaa katsoessa ymmärtää, että tässä on nyt minun paikkani. :) Ikinä ei ole tuntunut näin seesteiseltä ja hyvältä olla kotona, vaikka aina ennen olinkin koko ajan jossain päin menossa.

Ai niin, ristiäiset meillä oli puoltoista viikkoa sitten. Poika sai nimekseen Anton Elias.

Kuormitanpa nyt heti kerralla tätä palstaa pikkuisen, taisin vähän innostua. Myöhemmin lisää, nyt vähäksi aikaa sohvalle ja jalat kohti kattoa.

Voimia kaikille vauva-arkeen.
:heart:
 
Kaatjuska: Meillä neiti on vasta noin 2kk iässä alkananu nukkuun ja syömään reilun 2 tunnin välein... ja äkkiä siten venyttikin ruokailuväliä jopa 5 tuntiin! (kyllä muuten tissit paukku, ku ne oli tottunu 1-2 tunnin syöttöväleihin)

Automatka oli noin 500 km 3 viikon iässä ja sen jälkeen mittariin on tullu ehkä 400-600 km per viikko. HUOM! asutaanko ees maalla.. :LOL: ja tykkää kyllä olla autossa.

meillä kans mennään raa'alla tissillä! riittäny on ainakin vielä. Joskus jos oon ollu pidempään pois tai nälkä onkin sattunu just puolen tunnin päästä ku oon lähteny ja syöttäny lähtiessä niin sit on saanu muutamaman kymmenen ml nania.
 
Jäi vielä kommentoimatta kuolaus ja kasteilmoitus...

Meillä kuolattu nyt pari viikkoa kans aika paljon. Ikenet ei näytä erityisen pulleilta.

Kasteilmoitusta vielä harkitsen, meillä ristiäiset vasta reilun viikon päästä, sunnuntaina 24. päivä.

Siirillä yskää. Onko siihen mitään kotikonstia helpotukseksi, vai onko se vain yskittävä pois? Nenä meillä tuntuu ihan hyvin tyhjenevän ja topsylla sekä paperilla puhdistuu.

Kyyneleistä kyselen. Meillä Siiri tirauttaa kunnon kyyneleet melkeen joka kerta, kun pitää kunnolla itkeä esimerkiksi mahaa. Välillä kyyneleet oikein valuu silmäkulmasta ja tuntuu itsestäkin niin pahalta.
 
Moi taas! Mulla on tänään näköjään vähän tylsää, kun jatkuvasti hengaan netissä ja palstalla. Neiti on toisilla päikkäreillä ja poika lukee kirjaa. Kävin lasten kanssa puistossa, mutta muuten oon tän päivän ollut kotona, mikä on aika harvinaista multa. Kyllä sitä joka päivä tulee yleensä jossain käytyä; kaupassa, porukoilla tai kaupungilla. Ja mies lähti lähes heti töistä tultuaan raksalle, joten siitäkään ei ole mitään iloa. :LOL:

Niinu, vaikka kysyit sorayalta, vastailen silti. =) Noita baby banzeja myydään ainakin lastentarvike-liikkeissä ja stockmannilla. Hinta tais olla n. 25 ?.

Kyyneleitä ei ole vielä likan silmäkulmissa näkynyt.

Minea täällä yksi vauvakuumeinen. :wave: Aloin jo tosissani miettimään, josko sitä annettais kolmoselle jo lupa tulla, mutta sitten mietin miten sitä jaksaa kolmen pienen lapsen kans. Ehkä me nyt ainakin tuo kesä mennään näin ja mietitään syksymmällä uudestaan. Mies olis kyllä heti valmis uuteen vauvaan...

Täälläkin mennään oikeastaan täysimetyksellä. Tuttelia vauva on saanut kun oon itse ollut jossain, koska pumppaamalla en maitoa saa paljon yhtään. Iltaisin on aina välillä annettu tuttelia, kun tuntuu et vauva rauhottuu silloin paremmin yöunille.

marza
 
moikat

Minealle tervetuloa!

Marza ja Muty: Meillä esikoinen oli ihan hirveä hikoilemaan (ja on edelleen) ja jo ihan pinestä asti haissut varpaat hielle...

Marais: Meillä on matkustettu autossa n. 3 tuntia pisimmillään.. vähän ylikin. ja yhtä soittoa on ajettu kun tyttö tyytyväisenä nukkunut.
Jospa teillä tuo sakeuttaja tois avun =)

Kaatjuska: ei meilläkään viivytö tissillä yhtään yli 15min ja sekin maksimi.. tosin oisko minun runsaalla maidon virtaamisellakin osuutta siaan.. välillä pitää antaa enimmän suihkuta pois ettei neidiltä mene hermot kun maitoo tulee suun täydeltä eikä saa kunnolla imettyä.

rintamaidolla
mennään ja hyvin riittää. Ainut millon meinas maito loppua, oli kun rintatulehduksen ja kovan kuumeen pukkas.

aika menee ihan tajuttoman nopeaa.. eikä meillä ole enää pienen pientä vastasyntynyttä :whistle: :'( :heart: alkaa uusi vauva kuume pukata vaikka järki sanoo että nämä oli tässä :LOL:

Vattihattu:
Mites teillä on mennyt kun teillä pienellä ikäerolla lapset. onko siis ollut ihan totaalisen rankaa jne? (*haaveilee ehkä ihan pikkuriikkisen kolmannesta* ;) )

Minea:tuossapa omasta kuumeilusta kirjoittelinkin :)

kyyneleet on ilmestyneet tämän viikon aikana meidän neidin silmäkulmiin..

huih miten kello rientää!! äkkiä suikuun , syömään ja nukkumaan!

mikä ihaninta, meidän tyttö ollut tänään taas oma hyväntuulinen itsensä ja pari hymyäkin äidille soi :heart: :D paljon totisempi tapaus mitä poika on.. hän hymyili jo parin viikon ikäisenä ja nennulla eka hymy tuli vasta edellisenä viikonloppuna =)

danjuska ja nennu (huomenna 6viikkoa :eek: )
 

Yhteistyössä