**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Moi,

Kiitos Zoe-F ja muut, jotka korvikkeiden määristä kirjoittelitte. Kuten sanoin, me vielä opetellaan tätä korvikehommaa. Arvatkaa miten kävi viime yönä: ensimmäistä kertaa yösyötöllä niin, että nyt ei enää tissi kelvannutkaan! Syötän Antonin yleensä yhdesti tai kahdesti yössä. Nostan vain viereen tissille, kun kuulen, että imee nyrkkiään tai on muuten rauhaton. Aina ei itse edes herää kunnolla. Yleensä siinä sitten syö tyytyväisenä hetken tai hengaa vaan tissillä ja vaipuu takaisin syvään uneen. Mutta viime yönä oli kyllä puoliunessa viereen nostettaessa, mutta voi sitä metelin määrää, kun yritin antaa tissiä suuhun. Ei ole monia sellaisia itkuja täällä päin vielä kuultu, mutta pullolla sitten rauhottui. Enkö minä kelpaa kohta enää tisseineni ollenkaan? Tuli hetkeksi paha mieli. :( Miten muilla, jotka ovat antaneet sekä pulloa että tissiä?
Oon kuullut, että vauva tottuu helposti pulloon, siitä kun saa murkinaa niin paljon nopeampaa.

Täähän etenee kuin ajatus, mun piti kotitöistä itsekin kommentoida. Oon aina ollut älytön sisustusfriikki ja vielä pahempi siivousintoilija. Toivoin, että tämä äitiys vähän rauhottelis mua ja mun luutukättäni, mutta ei. Sama homma kuin sulla jossu84, että imettäessä sitä näkee liiankin paljon! Ja heti kun on vähän omaa aikaa, niin tekee mieli ensin luututa hieman. :D No ehkä se tästä helpottaa, kun vauva ei enää nuku niin paljon. Sitten ei varmasti kerta kaikkiaan aina ehdi. Ihanalta kuulostaa tuo sinun asenne, Danjuska. Minä yritän kans vähän relata. Miten muilla kotitöiden kans?

Meillä Anton laittaa nyrkin aina suuhun, kun silmä välttää. Tai etusormen. Ja syö niitä innokkaammin kuin tuttia. Syövätkö muidenkin pikkuiset nyrkkiä? Miten sen tavan saisi pois? Yritän aina vaihtaa tutin tilalle, mutta se sylkäistään usein pois. Vanhan kansan konsteista Zoe-F mainitsit, niin tässä auttaisi niiden mukaan kuulemma vauvan sormen tervaaminen. Ei kauheesti kyllä houkuttele. :D

Nyt lähden nautiskelemaan saunasta. Tänään oli ihana päivä, + 20 lämmintä. Pystyi ottamaan jo aurinkoakin pikkuisen. Toivottavasti muillakin ympäri Suomen. :)

Ihanaa viisuiltaa kaikille! :heart:
 
moro

ihana päivä ollut taas :)

paljon puuhailtu pihalla ja pojan kanssa kävin uimassakin jo. hirveä vesipeto =)
Nappulat nukkuu joten ihan just saunaan lähdetään miehen kans.

Tapaamisesta.
. ois kyllä kiva järjestää tapaaminen! Ei kun vaan ehdotuksia ilmoille! näin kesällä se ois paljon helpompaa kuin talvella. Kaa taisikin jo Kuopiota ehdottaa.

Muty
kyseli perusteluja vauvakuumeelle.. No haluaisin toisaalta nennulle leikkikaverin pienellä ikäerolla.. toisaalta taas kun tuntuu että eiköhän lapsimäärä ollut tässä niin perusteena on että kaks on ihan hyvä (ja synnytyksen jälkeen (taas yllättäen) tuntui että ei ikinä enää.. ):LOL:

Hermina: Juu kyllä tähän stressaamattomampaan (olipa hirvee sana! ) olotilaan on pitänyt oikein kunnolla opetella.. :whistle: Itsekkin tykkäisin että paikat kutakuinkin kunnossa jne ja ei kuitenkaan onnistu koska meillä eläimiä ja karvaakin on.. pitää vaan yrittää sulkea silmät puoliksi semmoiselta. Ja jos aion esikoisen kanssa keretä olla ei parane siivoilla koko aikaa :whistle:
välillä nyppii ja pahasti sotkuisuus mutta kuin uhmeen kaupalla olen oppinut sietämään sitä ;)

Nyrkin imemisestä.. sitä on alettu täälläkin imeskellä ihan nyt parina edellisenä päivänä.

mutta nyt kutsuu sauna..
 
Heippa kaikille!

Käytiin tänään kaverin luona saunomassa ja grillailemassa. Oli tosi ihanaa ja rentouttavaa!

Hermina Meillä vauva ei ole pissannut kuin ehkä kerran kotona soitopöydälle ja laitoksella kerran. Ehkä Zoe-Fn vanhan kansan tieto pitää paikkansa... Meillä on nimittäin tosi lämmin vessa! Pidän kuitenkin varmuuden vuoksi harsoa päällä.

Vauvakuumeesta Ei ole siis vielä, enkä halua ihan heti sen vuoksi, koska mies matkustelee paljon, enkä haluaisi viettää näitä kuusiviikkoisia kahden vauvan kanssa yksin.. Yhden kanssa on jo tarpeeksi haasteellista..

Kotitöistä Teen ne luonnollisesti itse tällä hetkellä.. :D Täällä on tosi siistiä ainakin pomasta mielestäni. Ehkä syy on siinä, että koira on kaverilla hoidossa miehen poissaolon ajan, joten tämän karvanlähtöaika ei kosketa. Ihanaa!! Siivoan vähän aina kun ehdin ja kun vauva nukkuu kantoliinassa unia. Sitten kun mies on kotona, niin kotikin on vähän sekaisempi, kun jotenkin odotan, että mies siivoaa ja tiskejä ei ehdi tiskata sitä mukaa kun niitä tulee. Yksineläessä ei sotkujakaan tule niin paljoa..

Päiväunista Vitsit, kun meidänkin vauva oppisi nukkumaan ihan itsekseen. Kantoliinassa nukkuu hyvin, vaikka meinaa heräillä koko ajan. Kun vähän hytkyttää, niin nukahtaa uudelleen.

Nyrkkiä meidänkin poika syö. Näyttää söpöltä, enkä ole hirveästi yrittänyt ottaa pois suusta. Pitäähän sitä maailmaa maistella.. Ensin nyrkkiä ja sitten myöhemmin esineitä, mitä käsi osaa viedä suuhun..

Minea
Se on tosi ikävä tilanne, kun vauva rupeaa itkemään lujaa, kun tissi ei kelpaa. Meillä poika syö pulloa ja tissiä, mutta luulen sen johtuvan siitä, että käytän rintakumia. Ja tuttipullona on Aventin pullo, missä on rintaruokitulle vauvalle sopiva tuttiosa.

Jännittävää viisuiltaa kaikille! =)
 
Ärsyttää ihan sikana!! Kirjoitin päivällä pitkät pätkät ja ne kaikki hävis johonkin. Vihastuin niin et laitoin koko koneen kiinni. No pakko se oli tulla taas lukeen kuulumiset ettei ihan tipahda kärryiltä. =) En kyllä muista mitä kaikkea päivällä kirjotin...

Ihan aluks tsemppiä ja voimia kaikille teille joiden vauvat ei nuku kunnon päikkäreitä. :hug: Täytyy sanoa, et se on kyllä semmoinen henkireikä mulla, ettei mitään tulis jos lapset ei nukkuis päikkäreitä. Tänäänkin tyttö veti 4 tunnin päikkärit heräämättä kertaakaan. =) Ja ällistyttävän usein meillä lapset nukkuu samaan aikaan päivällä, niin on ihan luxusta olla hetki ihan itekseen. Ja täytyy kyllä sanoa että nuo päikkärit ovat aika usein meidän seksielämän pelastus. ;) Seksiä kun ei aina illalla jaksa/pysty/ehdi harrastaan, niin meille on tullut tavaks sekstailla kun lapset on päikkäreillä. Mut tuo tietysti toimii vaan viikonloppuisin kun mieskin on kotona. Viikolla pitää sit improvisoida.

Kotitöistä mä en ota stressiä ja kuten joku muukin kertoi, niin mustakin tuntuu et teen niitä liian vähän. Mutta kun siivoaminen ei ole mun lempipuuhaa, niin sitä aina lykkää ja lykkää... Toisaalta hyvä niin. Paljon tärkeämpää on yhdessä olo lasten kanssa, kun putipudas kämppä.

muty kyseli lasten lukumäärästä. Tai perusteluja sille. Mä oon aina halunnut ison perheen. En tiedä miks. Mulla on itsellä 2 siskoa, joista toisen olen saanut aikuisiällä, eli olin 21 kun mun pikkusisko syntyi. En siis oo elänyt lapsuuttani isossa perheessä, vaan kahden toisen siskoni kanssa. Oon enemminkin ajatellut niin että haluan paljon lapsia siks et on sit kiva vanhana kun joku käy tätäkin mummelia katsomassa. :D =) Ja lapset on niin ihania. :heart: Lasten ikäerolla ei ole niin väliä, mutta tiedostan sen että mitä vanhemmaks tuun, sitä vaikeampaa lasten saaminen voi olla. Siks en kauheen kauaa haluis ennen kun annetaan kolmoselle lupa. Toiveissa meillä olis 4-5 lasta ja ollaan miehen kanssa onneks samoilla linjoilla lasten lukumäärän suhteen. =)

Meillä voi laskea yhden käden sormilla lukumäärät kun poika on pissanut hoitopöydälle vaipan vaihdon yhteydessä. :D Ja poitsulla nyt siis ikää 1 v 11 kk. Ikinä en mitään pippelin eteen laittanut ja ilmakylpyjä otettiin usein. Tasan kerran poika on pissanut mun päälle. :LOL:

Minea kyseli miten sujuu syöttö kun antaa sekä pulloa että tissiä. Meillä vauva ottaa molempia tosi hyvin. Ehkä tissiä vähän paremmin. Pulloa annettaessa vauva vähän ihmettelee et mikä tää juttu on, mutta hyvin syö siitäkin. Ja mä oon käyttänyt ainoastaan aventin pulloa vauvalle. Joten meillä ei ainakaan pidä paikkaansa tuo et vauva söis pullosta helpommin. Kyllähän vauva siihen pulloon varmaan tottuu, kun siitä saa ruoan helpommin, mutta mä oon yrittänyt mahdollisimman vähän antaa pullosta. Mulla kyllä maito riittää ätysimetykseen, mutta oon antanut pullosta satunnaisesti kun oon ollut vauvan kans esim. kaupungilla tms. Imetän kyllä julkisillakin paikoilla, mutta välillä on vaan helpompi antaa pulloa. :ashamed: Ja sit tietty silloin vauva saa pulloa kun oon itse jossain muualla.

Tapaaminen kuulostaa kyllä mukavalta, mutta voi olla aika hankala toteuttaa kun asutaan niin eri puolilla Suomea...

Nyt meen jänskään viisuja. =)

marza
 
Heh, tulin pikaseen käymään ja onpas täällä ollut hiljainen sunnuntai.

Puuskamuikkunen, oliko teidän Aunen kuva ja nimi-ilmoitus tän päivän lehdessä? ;)

Me oltiin tänään koko päivä lasten kanssa särkänniemessä ja kyllä oli rankkaa. :LOL: Miten sitä on kakarana jaksanut koko päivän juosta siellä ja nyt on jo parin tunnin jälkeen aivan naatti. Ei parane tulla vanhaksi.
 
Huomenta...

Kyllä on ollut mukava viikonloppu. Mies sai työnsä tehtyä, ja pääsi lentämään kotimaahan jo ennen aikojaan, ja saatiin pidettyä ristiäiset, jotka järjestettiin pikavauhtia, kun varmistu, että mies pääsee kotiin. Eli lauantaina oli ristiäiset ja pojan nimeksi tuli Rasmus =)

Ja nyt poika on kahtena yönä nukkunut putkeen 5 tuntia!!!!! (Tietysti, kun isänsä tuli kotiin) :)

Mukavaa ja aurinkoista maanantaita kaikille

Misa75+Rasmus
 
Huomenia!

Ihania ilmoja riittää näköjään ainakin täällä lounaisessa osassa maata, autuaallista kun uskaltaa lähteä ulos ilman järjetöntä toppausta (yhden rintatulehduksen kärsineenä oon ollu vähän ylivarovainen) Ainut ikävä puoli näissä lämpimissä aurinkoisissa päivissä on se, että tää meiän 46 neliön kerrostalokämppä lämpiää lähelle 30 astetta.. Siinä sitte hikoillaan tuskissamme kaikki, jos poika haluaa olla vaan sylissä.

Unirytmi on selkeästi meille muodostunut. Illalla mennään nukkumaan 21.30-23 ja siitä nukutaan 7 tuntia putkeen, ruokailu ja 2 tuntia unta vielä, jonka jälkeen alkaa kähjäys. Aamutoimien jälkeen uudestaan unille, jotka voi kestää neljäkin tuntia, ja sitte loppupäivä menee seurustelun ja nukkumisen erilaisilla yhdistelmillä.

Pullosta syömisestä oli puhetta. Meillä käytössä on Ainun peruspullot ja hienosti on menny, pullo on käytössä sillon ku oon itte poissa, oon ottanu esim yhen siiderin tai jos imettäessä on ollu ongelmia. Korviketta ei oo annettu, vaan oon aina lypsäny maitoa ennen lähtöä. Pakastetusta maidosta en vielä tiiä, kelpaako se herralle, muutama annos on hätävarana tallessa. Kaiken kaikkiaan yritän välttää lypsämistä, ku sitte menee herkästi maidontarpeen säätely sekaisin, mutta on kyllä ihanaa, kun pulloruokinta onnistuu, jopa mun istuessa vieressä isän syöttäessä.

Nyrkit on suussa täälläkin. Epäilen että lähinnä kutiavien ikenien takia.. Välillä annan rauhassa syödä, mutta pääosin yritän vaihtaa tutin tilalle, ettei ainakaan oppis peukkuaan imemään..

Minkä kokoisia vaatteita teillä on käytössä? Mä oon ollu puhtaasti järkyttyny, kun nyt jo (ikää 2,5 kk ) on tarvinnu kaivaa 68 cm bodyt käyttöön. Housuista menee vielä 62 koko, mutta suurin osa 62 kokosista bodeista on ihan liian lyhyitä.. Onneks en kauheesti ostanu sen kokosia vaatteita ajatuksella "pidetään niitä sitte kesällä" :D

Oi voi, jostain pitäisi löytää inspiraatio kevään viimeistä tenttiä varten, sekä tehdä loppuun yksi tehtäväsetti, jotta sais koulun tän kevään osalta loppuun. Yllättävän hyvin sain amk-opinnot tässä sivussa kulkemaan, sain suoritettua saman määrän pisteitä kun muutkin luokkalaiset, harjoittelua lukuunottamatta. Etukäteen vähän pelotti, että mitä teknisen alan vanhemmat miesopettajat sanoo, ku tällasen asian takia piti hieman erikoisjärjestelyjä anoa, mutta nehän oli kaikki ihan leppoisia ja ymmärtäväisiä :)

Jaa juu, hoitopöydälle pissaamisesta oli kans puhetta. Meiän poju on muutaman kerran mummunsa kastellu ja ehkä kerran täällä kotona, mutta meillä kun tää lämpötila on ollu korkeahko koko ajan, niin ei ehkä aiheuta kyseistä ilmiötä niin herkästi (mummulassa siis on ollut välillä hyvinkin viileää)

Kotitöistäkin oli puhetta.. Mä en oo koskaan ollu mikään siivousihme, ja nykyisin vielä vähemmän :D Meillä siivouksen hoitaa lähinnä mies, mä saan silloin tällöin puuskia, jollon toteutan suursiivouksen, mutta muuten oon aika leppoisa asian suhteen. Ei meillä siis likaista oo, kyllä sillai siivotaan (eli ei tarvii kenenkään ilmoittaa lastensuojeluun tai sillä siisti -ohjelmaan :D ) mutta tavaroita saattaa lojua niille kuulumattomissa paikoissa ym.

Vauvakuumetta ei täällä päin ole, ja tuskin hetkeensä tuleekaan. Halutaan keskittyä tähän yhteen, sekä mahdolliseen taloprojektiin ja mä haluan saada opintoni päätökseen ennen mahdollista seuraavaa. Sitä en tiiä tuleeko koskaan, mutta todennäköisesti, alakautta synnyttäminen ei kyllä houkuttele ihan heti.. :(

Jahas, johan sitä tulikin sepusteltua vaikka ja mitä, pitänee mennä laittaan pyykkejä kuivumaan, josko vielä ehtis ennen ku poika heräilee täysin.. Aurinkoista viikkoa kaikille! :)

Agda ja pikku-ukko 2,5 kk
 
Haluaako muiden vauvat olla ehdottomasti syötön jälkeen pystyasennossa (tai muuten kipristyttää?)?

Meillä näin etenkin iltasyötöllä, pitää kanniskella jopa joskus 2 tuntia olkapäällä ennen kuin masun kipristely/korventelu/närästys (?) rauhoittuu. Sitten on nukkunut kuin mursu.

Sakeuttaja on vähentänyt pulautteluja, mutta "klo 21-23 kanniskelua" ei eilisen perusteella ole lopettanut. On myös iltoja, jolloin ei tartte kanniskella mutta yleensä on oltava jonkun aikaa pystyssä kuitenkin.

Ilarin mitat 10vko: pituus 61cm (50cm) paino 6400g (3060g), pää 42,5cm (34,5cm)


Refluksia pohdiskelen: Vaikeinta minusta on tietää, mikä on normaali määrä pulauttelua/korvennusta ruokatorvessa ja mikä on sitten diagnosoitava refluksiksi. Meillä on poika päivisin kuin itse päivänsäde, mutta ennen nukkumaanmenoa sitten pidetään vaan pystyssä kun muu asento ei käy. Ja kuulostaa siltä, että maito vetää ruokaputkessa edestakaisin, ja suu mussuttaa koko ajan jotain. Ja painaa silloin myös nyrkeillä rintakehää. Tuntuu muutenkin, että joka paikassa on nyt juttua tuosta refluksista, olikohan sitä ennenaikaa, vai onko se yleistynyt, kun tuntuu että niin monilla tuo on. Ja jos meillä olisi, niin sitten tuona silent-versiona, koska paino nousee kovaa eikä mahtipukluja tule.

Zoe ja maitomäärät: Minäkin olen miettinyt 2,5kk ikäisen kerta-annoksia, kun lääkäri kehotti 3h ruokaväleihin ja myös käski olla syöttämättä liikaa. Mikä on sitten liikaa riippuu tietty vauvasta, mutta meidän Ilari vetää itseltään tajun kankaalle joka syötöllä jos ei toppuuttele. Ja rinnasta menevän maidon millilitra-määrää on mahdoton kontrolloida. Nyt teen niin, että annan 80ml saketettua maitoa ensin pullosta ja sitten rintaa perään. Juuh, ja eilen kun en muistanut vahtia, niin söi itseltään tajun kankaalle (puoli tuntia pullon jälkeen), ja kyllä taas korvensi.

Mopoilusta: Onko kellään muulla skootteria/moottoripyörää? Mulla on Vespa, ja eilen jo käynnistelin sitä pihassa. Eturengas oli aavistuksen tyhjä enkä löytänyt pumppua, niin en sitten lähtenytkään ajelulle. Mun punainen paholainen on niin syötävän suloinen B)

Tapaamisesta: Mulle kävisi ehdotettu Kuopio, mutta myös muutkin noin keskellä suomea olevat paikat, kuten jyväskylä, tampere, lahti, mikkeli....... Ja tietty helsningistä on helppo lähteä myös muuallekin, paitti ihan lappiin. Kuinka monelle Kuopio kävisi? Tai onko muita paikkakuntaehdotuksia?

T.Marais ja Mökö n. 2,5kk
 
heippati!

saas nähdä kuinka kauan ehdin koneella istua enne kuin Jenna herää..
Poika meni tänään päiväkotiin leikkimään ja tyttö unilla, joten hiljaista on.

Meillä on päivärytmi heittänyt häränpyllyä :whistle: entisten 2,5-4 tunnin päikkyjen sijaan tyttö nukkuu noin tunnin pätkiä.. jos sitäkään.. ja aina pitää käydä heijaamassa takas uneen.. hyvällä tuurilla asettuu, huonolla ei.
Mutta positiivista kuitenkin on että on hereillä ollessaan hyvällä tuulella =)

Sitten kysymys että miten te puette pikkuiset ulos tällä ilmalla??
siis jos varjossa se 17 astetta lämmintä ja vähän tulee?
Tuntuu että en itse osaa pukea oikein mitenkään tuota nappulaa.. aavistuksen liikaa puen ja sitten jos vähennän niin tuntuu että varmana on liian vähän päällä ja tulee kipeeks.. Nokka sihnuttaa muutenkin vähän.
Esikoisen aikaan oli helppoa kun oli eka kesänään 6kk niin meni kyllä ihan shortsi asulla...
otappa tästäkin nyt sitten selvää :whistle:

tapaamisesta: Minulle kävisi kyllä myös Kuopio.. sinne on kyllä meiltä matkaa mutta porukoilta ei hirvee matka olis. Edellyttäen että mies lähtee kuskiks.. ite en kuopiossa osaa ajaa :ashamed:

Marais: Ei ole muuta kuin polkupyörä :LOL: Tai no siskolla on skootteri ja sillä on tullut kotona käydessä aina päristeltyä ja poikaa ajelutettua..
Tuosta refluksista.. itse en tästä tiedä oikeastaan mitään, mutta kun pohdit että onko nykyää yleistynyt kun ennen ei ole tuntunut niinkään olevan..
Osittain luulen että on yleistynyt siksi että ennen ei ole ehkä osattu diognosoida kyseistä vaivaa.. mutta kun lääketiede kehittyy koko ajan niin näitä uusia vaivoja sitte tulee jolle nimet saadaan. Että ehkä on ollut ennen ihan samalla lailla mutta sille ei ole ollut vaan nimeä.. olipas taas pohdinto ;)

Meillä tyttö viihtyy taas mielellään jalkojen päällä selällään syötön jälkeen. annetaan olla siinä hetkinen ja sitten röyhtäytys.
illasta kyllä haluaa olla sylissä, mutta tämä minusta ihan normaalia ilta kitinää ja sylissä olemisen halua meillä.

Agda: Meillä käytetään 56cm ja 60cm:n vaatteita

Misa: Hienoa että sait miehesi kotiin =) Hieno nimi tuli pojalle!

jahas.. hälyttimestä kuuluu natinaa joten lyhyeksi jäi
:wave:
 
Kaa
Vaatekoko on meillä tällähetkellä enemmän 62 kuin 56. Pienempi menee vielä yöpuvuissa ja teepaidoissa, mutta bodyjen pitää jo olla isompia. (Viimesimmät mitat siis olivat 5255g/58cm)

Täällä kärsitään puolin ja toisin flunssasta ja silmätulehduksesta. Pojallahan on tuo silmä rähminyt syntymästä lähtien, mutta ei onneksi ole tulehtunut (punoitusta, turvotusta tai särkyä ). Itselläni on ollut kurkku kipeä nyt kolmisen päivää ja eilen siihen tuli mukaan yskä. Ja silmätulehdus! Tai siis sidekalvontulehdus. Toinen silmäni on aikalailla puoliksi umpeenturvonnut, punainen ja kipeä... ihanaa. :kieh: Keskiviikkona on jälkitarkastus neuvolalääkärillä, ja pitää silloin pyytää mahdollinen antibioottikuuri. Minä tämän kyllä kestäisin, mutta nyt on poikakin aloittanut yskimisen ja aivastelun. :( Saas nähdä mihin päin tässä mennään... silmätulehdus kun tarttuu todella helposti.

Tapaaminen; ryhdytään vaan miettimään paikkaa ja ajankohtaa. Tosiaan tervetuloa Kuopioon! Voin sitten tehdä meille etukäteen hieman suunnitelmaa treffeistä jos tänne päin olisitte tulossa. =)
 
Moi!

Zoe, mä oon aika kade sulle kun teillä vauva nukkuu omassa huoneessa. Meillä kun on vaan tämä pikku kaksio, niin ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia omaan huoneeseen. Mut sen oon päättänyt että kun joskus vihdosta viimein päästään muuttaan, molemmat lapset saa mennä omiin huoneisiinsa nukkumaan. Alkaa tuo sänky nimittäin käydä aika ahtaaksi meille kaikille neljälle. :LOL:

Agda, meillä käytössä edellen 56 cm vaatteet. Myös 62 cm alkaa oleen hyviä, mutta esim. housut on aivan liian pitkiä siinä koossa.

Luin muuten netistä että imettävä äiti voi juoda kolmekin annosta alkoholia, ilman että maitoa tarvii pumpata pois. Alkoholia on niin pieni määrä äidinmaidossa että kuulemma d-vitamiinitipoissakin on enemmän alkoholia kun pari lasia ottaneen äidin veressä. :eek: En sit tiedä kuinka uskottavaa tieto on. Vauvaa voi kuulemma imettään niin kauan kun käsittely ei ole kömpelöä. Googletin asiaa kun lauantaina join muutaman lasin punaviiniä ja mietin koska uskaltaa imettää. Mä odotin silti aika kauan ennen kun imetin. Tuntuis vähän hölmöltäkin imettää lähes samantien punaviinilasillisen jälkeen.

Tapaamisesta, mullekin käy Kuopio, varsinkin jos tapaaminen olisi 12.06 tai 13.06 :LOL: :D Ollaan silloin ajelemassa kohti Kuusamoa, joten Kuopio olisi matkan varrella. =)

Ja nyt ulkoilemaan pojan kanssa. B)

marza
 
Kaa
Itse olen mennyt alkoholin suhteen "yhden annoksen -säännöllä". Eli jos juo yhden annoksen hitaasti siemaillen, ei pidempää taukoa imetyksessä tarvitse. Kolme annosta kuulostaa minun korvaani melko paljolta, mutta kaipa tuota asiaa on tutkittu eikä viskattu hihasta.
 
zoe-f: oon kyl saanukki susta sellasen kuvan että et pysy kauaa paikallas, että haluat koko ajan tehdä jotain. ja asiasta viidenteen oispa ninniki noin hyvä nukkuja. esikoinen on aina ollu kauhea menijä niin tää toinen vois olla rauhallisempi. hih
 
Hellou pitkästä aikaa.
Täällä flunssan kourissa minä ja isommat lapset, pikku-ukko ei vielä. Meillä kans tota silmien rähmimisttä on jatkuvasti. Pääsin siis lukemaan teidän jutut pitkästä aikaa, kun en jaksa mennä ulos.

Pissat hoitopöydällä: Meillä muovinen hoito alusta ja sen päällä pyyhe. pyyhe kastuu päivittäin, koska pidän aina vaipanvaihdon yhteydessä myös sitterissä ilman vaippaa, jossa poitsu viihtyy mainiosti. sitterin pissapyyhe vain kuivatellaan ja sillointällöin, ehkä 2xvk pesen. Jos sit sattuu kakkaamaan sitteriin ni pyyhe pesuun. Tää on ihan hyvä järjestelmä, kun kestovaippoja pesen jokatapauksessa 2 x vk.

Vauvakuume: ei ole. Ehkä sit 5v kul tai joskus...

Parisuhde: onkin asia joka rassaa. meillä kolmas kerta elellään vauva-aikaa ja mies ei oikein ymmärrä, et mä oon tosi paljon kiinni tossa pikku-ukkelissa. Se toki siivoaa ja tarvittaessa laittaa ruokaakin, mut vaikeelta tuntuu. Nyt kun mä oon asiaa pariin otteeseen itkenyt, niin se on yrittäny olla isompien lasten kanssa ja ottanut ainakin isomman(5v) keväthommiinsa mukan. Tosi työntäyteiseltä tää arki tuntuu. Onneks meidän lapset tykkää saarioisten makaroonilaatikosta, jota onkin harvasepäivä ruuaksi.

Rytmi: päivällä ei oikein ole rytmiä. Mä oon yrittäny totuttaa ukkeli tällaiseen: n klo 8 ylös ja 9-10 torkahtelua, 11-13- pidemmät unet sit taas 16-19 unet ja 21-22 nukkumaan. Kyllä tämmöinen rytmi onnistuukin, siinä pitää vaan muutaman kerran lykätä vaunuja, koska tykkäisi heräillä 1h välein. yöllä posottaa aika mukavasti. 22 nukkumaan ja klo3 ja klo6 pikaiset 15min syötöt. Normisti en oo väsyny, mut tänään oon.

Pillo ja tissi: Meillä esikko rupes 2kk ikäisenä saamaan pullosta 1x päivässä kun olin koulussa. 4kk ikäisenä se ei enää huolinut tissiä, vaikka kuinka tarjosin ja pullomaito oli pumpattua maitoa. Tokan kanssa en halunnut pelöata pullolla, kun haulusin imettää ja sama peli nyt. Joillakin tuntuu ollistuvan toi molemmista syönti, mut meillä ei.

Jaksuja.
 
Maanantaita mammat :),

Ihana päivä taas takana. Joku puhuikin pihanlaitosta. Me ollaan oltu istuttamassa nurmea ja kukkia puoli päivää, on se rankkaa puuhaa. Ja kun pihasuunnittelijaa ei tähän hätään ole (niin kuin jollakin onnekkaalla teistä taisi olla), niin kaikki täytyy suunnitella itse. Ja jos sisätiloissa friikkisisustaja ja hullu siivooja olenkin, niin mikään viherpeukalo en kyllä ole. Mutta hiljaa hyvä tulee. Ja kasvaa jos kasvaa, siinäpä jännäämistä riittää.

Oltiin eilen vauvakyläilemässä yhdellä pariskunnalla, johon tutustuttiin laitoksella. Heillä myös siis pieni vauva. Oli ihanaa, kun kaikki oli niin normaalia: keitetään kahvit kun ehdit, juodaan kun ehditään jne... Jäikö teille muille laitokselta vauvatuttuja? :)

Ja sitten.

Marais, myös meidän vauva haluaa olla syötön jälkeen pystyasennossa, varsinkin juuri illalla. En tiedä mistä johtuu, mutta kaksi tuntiakin kuulostaa hyvin tutulta. Jos ei nukahda sitä ennen. Toisaalta meillä Anton tykkää kovasti myös apinapuu-nimisestä otteesta, tiedät varmaan. Siinä vauvalla on ainakin meillä helppo olla, jos kiertää massussa. Meillä pitää varsinkin iltaisin myös kävellä koko ajan, olla liikkeessä. Mistäköhän sekin johtuu? :)

Mimmukka81, hienoa että teidän pienelle kelpaa molemmat. :) Kyllä meilläkin taas viime yönä syötiin pelkkää tissiä, kelpasi siis. Aamuyöllä olin mitä epäergonomisimmassa asennossa, mutta hihkuin lopulta vaan onnesta, kun Antonille kelpasi. :)

Vaatekoko. Meillä käytetään vielä viiskuutosia, mutta innoissani olen kokeillut jo 62-senttisiäkin muutamia. On kaappi nimittäin niitä pullollaan. Jotkut tuntuu vielä hyvin isoilta, johtuu varmaan siitä, että käytetään aika paljon Tuttaa. Ne on aika isoja kuuskakkosiksi. Toisaalta meidän poika on niin pitkänhuiskea, että H&M:n 62 cm:n vaatteet ovat jo sopivia. Varmaan kohta siirrytään kokonaan 62:iin, kun alkaa olla nuo 56:t melko kulahtaneita jo.

Marza, mäkin rakastan huvipuistoja! Ja ihanaa, kun kohta voi lapsen kanssa taas kiertää. Vaikka ollaan kyllä käyty miehen kanssa kahdestaankin, sen verran vauhdista tykätään. :D

Mutta nyt vielä grillaamaan. Lupasin miehelle talkoomakkarat, kun se on vieläkin pihatöissä. Jospa Antonkin viihtyisi vaunuissa iltatorkkunsa ennen nukkumaanmenoa.
Mukavaa iltaa,

Minea ja Anton 2 kk
 
Iltaa!

Tyttö nukkuu, joten hetki aikaa raapustella sähköisesti.. :D

Täälläkin harrastetaan iltatankkausta, äsken kävin vielä pullosta syöttämässä 50ml kun tissit oli jo tyhjennetty.. Nyt luulis nukkuvan sinne kolmen hujakoille ellei muuten tule itkua.

Vaatekoko meillä edelleen 62/68, vaatteesta riippuen.. Näyttäis siltä et 62 potkarit on ihan sopivia vielä jotkut jopa reiluja, mut 62 bodyt alkaavat käydä aika naftiksi.

Olen tässä miettinyt onko muiden vauvoilla huomattavissa mitään toispuoleisuutta? Meillä typykkä katselee mieluummin vasempaan ja masullaan nukkuessaan kääntää aina päänsä vasempaa poskea vasten. Tätä olen miettinyt, onkohan ihan normaalia. Kyllä hän katsoo myös oikealle jos jotain mielenkiintoista siellä näkyy, mutta huomattavasti mieluummin tillistelee vasempaan.

Ulospukeminen: Jos on 15 asteen pintaan lämmintä, niin pitkähihainen body, puolipotkarit ja sit päälishousut ja paita, paksut sukat ja ohuet tumput sekä ohkainen pipo. Jos tämän enempää pukee niin neiti meinaa tukehtua rattaisiin. Tänäänkin jouduin päälispaitaa availemaan kesken lenkin. Vauvuissa on lämpöpussi jota pidän auki. Kantokopan "suoja" tosin on kiinni ja varmasti hautoo lämpöä jonkinverran.

Niinu & Venla 2kk 3vk 2pv
 
Apua! Miten tää aika rientääkään!!!
Pojan 3kk neuvola huomenna ja pikkuinen täyttää samana päivänä se 3kk. Huomenna räpsitään kuvia :D

Täällä puhuttu siitä kauan erossa lapsestaan. Meillä oli viikonloppuna ekaa kertaa poika yökylillä. Oltiin Turussa leffaa katsomassa ja syömässä. Ihanaa!!! Luulin ensin että tuntisin itseni huonoksi äidiksi ja kauheata ikävää.
Ikävää oli, muttei itku ikävää. Oli ihanaa kaapata poika sit syliin kun näki :)

Saas nähdä mitä neuvolas huomenna sanotaan. Poika kamalasti kuukauden aikana kasvanut. Saa jo 62-68 vaatteita pitää. Jotkut 62 on ihan liian pieniä jopa. Kauhian nopeati vesseli kasvaa.

Tilasin ifolorilta pojasta 650 kuvaa.. Koneella taas uusia mitä pitäis tilata fotoalbumeihin. Tahtoo van ikuistaa jokaisen hymyn, uuden vaatteen tai kylpemisen. Ihan hulluna kuvailen. ;D

Kesäterveisin fasu ja Weeti 3kk


 
Moikka! Huomenna on miehen työmatkan puoliväli! Jes. Onneksi jälkeenpäin muistaa vain pienen osan kaikesta ajasta.. Viime viikot ovat olleet pitkiä, jos muistan oikein! =)

Niinu Oon miettinyt samaa tuosta toispuoleisuudesta. Tobias sohii vasemmalla kädellä leikkikehän leluja ja pitää sormia auki enemmän. Oikean käden sormet ovat usein tiukasti nyrkissä ja käsi lepäilee, kun toinen käsi tähtäilee leluja.. Kehittyykö ne kädet eri tahtiin ja onkohan se ihan sama, että kumpi käsi on aktiivisempi..?

Tapaamisesta Kuopio on vähän kaukana meitä. :ashamed:

Lapsi hoidossa Ollut kerran mummin hoivissa. Sen jälkeen loppui puheet hoidosta. Ja kun käyn siellä, niin hymyilevää vauvaa kyllä pitävät kaikki ja sitten saan taas kitisevän vauvan hoidettavaksi. Kavereita on tarjoutunut hoitamaan vauvaa, mutta epäilen, että miten kaverit jaksaa hoitaa poikaa..

Kuvista Olen jo monta kertaa tilannut kuvia ihan varmuuden vuoksi. Meiltä kun kerran meni tietokone rikki ja sadat kuvat katosivat taivaan tuuliin. Monen vuoden kuvat. Nyt tilasin taas kuvia, kun lähetän niitä miehelle.

Tässä kuva eiliseltä:



Nyt pitää mennä nukkumaan. Hyvää yötä kaikille!

Mimmu ja Tobias 2kk ja 6 päivää
 
Muty kiitos vain, mekin tykätään ;) :D Koko nimet on Aada Maria Emilia, Venni Eemil Olavi ja Eeli Onni Olavi.....Maria ja Olavi kulkee suvuissa.

Danjuska Tosi hienosti on arki lähteny rullaamaan! Mullahan on tässä omien lisäks aina arkipäivät veljentyttö hoidossa, hän täytti viime kuussa vuoden, että pientä porukkaa riittää! Paljolti auttaa se, kun Eeli on niin rauhallinen ja hyväntuulinen ja viihtyy hyvin muuallakin ku pelkästään sylissä, kaikista parhaiten esim lattialla tai sohvalla pötkötellen, niin saa isompien kanssa tehtyä joitain juttuja helpommin, ei oo ns vauvailua koko päivä täynnä. Ulkoilut on välillä mielenkiintosia, varsinkin jos pitää jossakin oikein käydä....silloin on pakko laittaa Eeli kantoliinaan (onneks viihtyy hyvin), veljentyttö ja Venni istuu tuplissa ja Aada joko pyöräilee tai on seisomalaudassa. Välillä vähän ihmiset kattoo et ei hyvää päivää, mut mikäs siinä, ku näin pärjätään ja päästään liikkeelle. Päiväruuan teen yleensä aamulla melkein heti herättyä, ulos lähdetään aamupalan jälkeen, lounas syödään siinä noin 11.30, Venni ja veljentyttö menee päikkäreille puolenpäivän paikkeilla, sit välipala ja leikitään tai ulkoillaan, viiden paikkeilla päivällinen, Aada haluaa yleensä kattoa lastentunnin telkkarista, ennen iltakylpyä ja iltapalaa viel leikitään ja siivoillaan ja sit kasiin mennessä isommat yöunille, Eelin yöunet alkaa kymmeneen mennessä.....onhan tässä päivisin ohjelmaa eikä rauhallista hetkeä tahdo löytyä, mut en mä sitä tässä kohtaa elämää kaipaakaan. Aika menee niin nopsaan, et ihan hirvittää, kun esikoinen täyttää ens viikolla jo 4, parin vuoden päästä se on jo koulussa :eek: kyl sitä sit on loppuelämä aikaa olla ja pyöritellä peukaloita, nautitaan nyt pienistä ja kaikesta hässäkästä! Mustasukkasuutta ei oo onneks kauheesti ollu, Venni yritti ihan aluks vähän mullitella, mutta nyt jo tulee näyttään Eelille leluja ja hänkin pitää Eeliä sylissä (aika hellyyttävää etten sanoisi :heart: ) Paikoilleen ei kauheesti tuu päivän aikana jäätyä, vaan yritän tehdä asioita vähän kerrallaan aina kun vaan on siihen mahdollisuus.....vaikka ehtii välillä istahtaa sohvallekin, niin kiirus ei saa olla ettei itselleen pientä taukoa silloin tällöin suo. :heart:

Korvikkeesta Eeli on pelkällä korvikkeella....maitoa menee kerralla aina 190ml asti, joskus vain sata, kerran pari päivässä tuo 190ml kerralla ja sit kaikkea siltä väliltä. Mä annan lapsen syödä sen minkä syö, kyl sen yleensä tietää, mikä menee tarpeeseen!

Refluksista Eiköhän kaikkien tautien kanssa oo sama asia, että aina niitä on ollu mut nykyään vasta todetaan....refluksikaan ei oo mitenkään vähäteltävä asia, pahimmillaan tuhoaa ruokatorven, jos hapot nousee koko ajan kurkkuun tai seilaa edestakas, sit on leikki kaukana! Venni alotti huutamisen tasan kolmeviikkosena ja apu saatiin pojan ollessa päivälleen 1v 2kk, siihen asti jokaikinen yö meni niin, että jos vartti oli hiljasta, niin se oli jo hyvin ja tätä jatku aina iltaysistä aamuyöviiteen, joskus aamuseiskaankin....kyllä oli päivisin tekemistä saada pidettyä ittensä hereillä ja toimintakykysenä, kun Aadakin oli hoidettava ja se ei päikkäreitä oo nukkunu enää kahteen vuoteen! Päivisinkin Venni oli tietty tosi väsyny, kun yöt meni tuskasta huutaessa.....refluksiinhan ei aina liity pienintäkään puklailua, Vennikin oksensi ja puklaili rajusti vain, jos anto ruoka-ainetta, joka ei sopinu. Sillon puklu lensikin kaaressa ja joskus reaktio oli niin raju, että poika makas miltei elottomana lattialla, kunnes oksentamalla sai elimistön tyhjäks.....hirveetä aikaa ja usein tulee tippa linssiin näin jälkikäteenkin ajatellessa, mihin tämä kaikki olis pahimmillaan voinu johtaa :snotty:

Jälkitarkastuksessa kävin pari viikkoa sitten....onneks täällä neuvolassa ei kertaakaan oo yksikään terkkari tai lääkäri pottuillu mistään, päinvastoin ovat aina kannustaneet tekemisissä, oli ne sitten mitä tahansa....eikä koskaan oo tarvinnu miettiä, mitä uskaltaa kertoa ja mitä ei, eli saako lapsi rintaa vai korviketta tai ehkäsyasioissa on voinu puhua avoimesti ja niin päin pois. Kaikki on ollu kannustavia esim syöttöjen suhteen, pääasia on, että lapsi kasvaa ja voi hyvin ja koko perhe voi hyvin.

Automatka
Ei oo tarvinnu matkata ku korkeintaan reilu pari tuntia kerralla....mut kyl vauva ilmottaa, jos asento on huono tai ei viihdy kaukalossa, mä oon aina menny tyyliin niin pitkälle ku ennen huutoa päästään, huudollahan näin pieni tuntemuksiaan ilmaseen!

Vattihattu ja Eeli 7vk
 
Heipsan!

Huh, kovasti kaikenlaista menoa. Ollaan kyläilty ja hoidettu asioita, grillailtu ja nautittu perhe-elämästä :) Joka päivä ollaan laitettu Mimosa vaunuihin ja lähdetty linturetkelle, meikä on lykkinyt vaunuja mm. Kuuminaisten kärjessä haurulevällä sekä leveäkarilla upottavassa lietteessä :D Kunto kasvaa, ja Mimosa nukkuu päikkärit hyvin vaunuissa. Nyt on muutenkin niin ihanaa olla ulkona kun aurinko paistaa ja alkaa olemaan ihan lämminkin. Mulle tuottaa edelleen suurta päänvaivaa, mitä Mimolle laittaisin ulos päälle, ettei olis liian kuuma eikä kylmä.

Tapaaminen olis hauska! Mulle sopii Kuopio.

Kuvia teetettiin just vajaan 200 euron edestä :whistle: Meillä on kuvat tallessa tässä koneella, poltettuna levyille sekä ulkoisella kovalevyllä. Meillähän pamahti kone viime kesänä ja sen mukana parin vuoden kuvat katosivat kuin tuhka tuuleen, nyt ei pitäis enää niin tapahtua.

Automatka on pisimmillään ollut tunnin verran. Nyt tuleekin vähän pidempiä reissuja kun menemme Mimon kummitädin valmistujaisiin Vihtiin ensi viikolla, ja reilun kolmen viikon kuluttua lähdemme tuttavaperheen kanssa autoilla viideksi päiväksi Eestiin. Löydettiin ihana mökki Pärnusta, eikä hintakaan ole paha, 63e per nenä viidestä päivästä!

Käytiin eilen ottamassa se neidin passikuva, toisella räpsäisyllä tuli onnistunut otos. Tänään sitten poliisiasemalle tekemään passihakemus. Olikos se Kaa jolla myös reissu edessä? Minne? :)

Jahas, nyt kävi käsky että tissiä on saatava. Meillä alkaa nää syöttövälit vaan tihentymään, öisinkin 2-4 tunnin välein ja päivin parhaimmillaan tunnin välein. Maanantaina kysyn neuvolassa josko vois aloittaa hedelmämössöjä kun maito ei tunnu olevan tarpeeksi.

upupa ja Mimosa melkein 3kk
 
Kaa
Lähdetään käymään Kreetalla, hieman jatketaan kesää syyskuussa. =) Aamukampa kohta käyttöön.

Yskäinen, super-silmätulehduksellinen Kaa jonka poika myös yskii... onneksi ei ole kuumetta kummallakaan...
 
Kaa
Niin, ja meilläkin sitten on edessä tuon passin hakeminen pojalle... ajattelin jättää sen hieman "viimetippaan", jotta kuva olisi mahdollisimman tuore. Siitäpä se hauskaa tuleekin kun kuvaa lähdetään ottamaan... :D
 
Mekin mietittiin alussa että jos syksymmällä vasta hommattais se passi mutta meillä on tapana tehdä extempore-reissuja just esim Eestiin (eilen päätettiin kaveriperheen kanssa matkasta ja varattiin mökki) niin päätettiin hommata se sitten hetimmiten.

Hitto soikoon, mies lähti bongaamaan sepelsieppoa ja lähti sitten vaunut takaluukussa matkaan |O Täytyy varmaan liinan kanssa kuljettaa murua kun mennään pian käymään anoppilassa. En olekaan kodin ulkopuolella liinaillut.
 

Yhteistyössä