**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Moikka!

Kateeks käy teitä Kaa ja Upupa kun pääsette etelän lämpöön. :D
Me oltiin viime elokuussa Kreetalla ja oli kyllä ihanaa. =) Tekis taas mieli matkalle, mutta kaikki rahat menee talon rakennukseen.

Kuvia en ole vielä teettänyt yhtään, pitäis oikein ottaa asiakseen. Siihen kun mee hetki aikaa. Yhteensä oon varmaan ottanut vauvasta lähemmäs 500 kuvaa. Meillä on kaikista kuvista varmuuskopiot miehen työkoneella, joten jos oma kone hajoaa, kuvia ei menetetä.

Nyt tyttö kaipailee...
 
Tervehdys taas! En ole vähään aikaan ehtinyt kirjoittelemaan ja tänne on kauheasti tullut juttua. En varmasti muista kommentoida kaikkea.

Minealle tervetuloa! Itsekin liityin tänne vasta vauvan syntymän jälkeen.

Pari vähän pidempää viikonloppureissua ollaan tehty. Molemmilla kerroilla on ollut matkaa yhteen suuntaan n. 300 km. Velmo viihtyy hyvin turvakaukalossa nukkuen suurimman osan ajasta, mutta 1-3 kertaa on pitänyt joka kerta pysähtyä syömään. Syksyllä olisi tarkoitus lähteä johonkin ulkomaille; siihen saakka lomaillaan Suomessa.

Jälkitarkastuksessa kävin viime viikolla. Eipä siellä kyllä mitään ihmeellistä ollut. Ehkäisyksi valittiin minipillerit. Ne pitää kuulemma aloittaa vasta menkkojen alkaessa, joten kumilla mennään toistaiseksi.

Syöttöväli on päivisin edelleen keskimäärin 1 tunti. Pelkällä rintamaidolla mennään. Yleensä ruokailu kestää n. 10 min. Aina välillä tulee kyllä tilanteita (kuten tänään), jolloin tissi ei kelpaa, mutta silloin pumppaan maitoa ja juotetaan sitä pullosta. Ei neuvolassa olla oltu tuosta tiheästä syömisestä huolissaan eikä se muakaan kauheasti haittaa; vähän vaan vaatii suunnittelua varsinkin reissuun lähtiessä.

Velmo tykkäisi kauheasti seistä ja istua (ilmeisesti silloin näkee paremmin maailman menoa), mutta niin kuin täällä oli jo puhetta, ei taida olla kovin hyväksi noin pienelle vauvalle ainakaan selän kannalta. Ollaan kyllä pidetty lyhyitä aikoja noissa asennoissa, mutta esim. istuessa on kuitenkin sellaisessa puolimakaavassa asennossa, jossa selän ei pitäisi rasittua.

Varsinaista vauvakuumetta ei ole ja olen ajatellut, että 3-4 v olisi sopiva ikäero, mutta viime aikoina olen ruvennut miettimään, että kyllähän toinen vauva menisi tuossa sivussa (joo, niin varmaan :) ). Sektion takia ei kyllä pysty vuoteen edes yrittämään ja haluan mennä välissä töihin. Itse olen ainoa lapsi (tai on mulla reilusti vanhempi siskopuoli, mutta ei olla asuttu koskaan samassa paikassa). On ollut tylsää olla ainoa lapsi, joten haluaisin ainakin 2 lasta, todennäköisesti 2 tai 3 olisi sopiva määrä.

Jotkut surivat, kun aika menee niin nopeasti ja vauvat kasvavat. Mun mielestä se on vain ihanaa. Odotan koko aika innolla, mitä uutta vauva oppii ja on mahtavaa, kun nyt jo ottavat itse kontaktia eivätkä ole enää sellaisia avuttomia rääpäleitä. Näihin fiiliksiin varmaan vaikuttaa aika paljon se, että heti synnytyksen jälkeen oli eniten kaikkia ongelmia ja olin aika ahdistunut.

Tapaaminen olisi kiva. Mulle sopisi parhaiten Etelä-Suomi, muttei Kuopiokaan välttämättä mahdoton ole, kun sukulaisia asuu Savossa. Onko Kaalla omasta takaa joku paikka, jossa voitaisiin kokoontua vai minkälaista paikkaa olit ajatellut?

Tobiaksesta ja Mimosasta oli söpöt kuvat!

Niinulta piti kysyä, joko teidän varsa on syntynyt?

Misstra + Velmo 2,5 kk
 
Misstra, oot tainnut saada väärää tietoa tuosta minipillerien aloituksesta. Ne voi kyllä aloittaa vaikka menkat ei oo alkaneet. Menkathan saattaa olla vuodenkin pois synnytyksen jälkeen ja itseasiassa nuo minipilleritkin saattaa aiheuttaa menkkojen poisjääntiä. Mä vielä varmistin asian lääkäriltä, kun aloitin pillerit viime viikolla.
 
Iltaa!

vihdoin sain Siirin unille. Olen toista päivää yksinhuoltajana, kun mies on leirikoulussa Kuusamossa. Kotiutuu huomenna, onneksi. Siirin kanssa ollaan lähinnä syöty, nukuttu ja katsotto telkkaria nämä kaksi päivää, kun ollan podettu kevätflunssaa. Mulla ollu kuumetta lauantaista lähtien, luulen että enää nyt ei ole. Siirilläkin varmaan pientä lämpöä pitänyt, mutta en oikein luota korvakuumemittariin, onko muilla käytössä? Vai miten mittaatte vauvan lämmön? Lisäksi molemmilla, sekä tyttärellä että äidillä armoton nuha ja yskä.

Fasu kiitettävän määrän kuvia olit teettänyt :D

Misa75 Rasmus on ihana nimi! Mukava, että pystyitte pitämään ristiäiset nyt aikaisemmin jo.

Iltatankkausta harrastetaan täälläkin, noin klo 19-21-22. Tällä tankkauksella Siiri nukkuu vuorokauden pisimmän uniputkensa, joka on 3 tuntia... Ihan siis kadehdin kovasti joidenkin muksujen 5 tunnin PÄIKKÄREITÄ. No, lapset on kovin eri-ikäisiä tässä vaiheessa ja yksilöitä toki.

Nukkumajärjestelyt : Meillä Siiri tulee nukkumaan varmaan aika pitkään meidän makkarissa. Pinnasänky meidän sängyn vieressä ja nukkuu siellä yleensä yön ensimmäisen pitkän pätkän. Sitten jokunen tunti keskiyöllä perhepedissä, kun en jaksa nostella edestakaisin, aamuyöstä äidillä yleensä jo virtaa palautta omaan koppaansa tyttö takaisin.

Nyt loppu kirjottaminen, Siiri ei enää nukukaan...
 
...ja kirjoitus jatkuu... Mulla edelleen eriskummallisia välillä nämä kirjoitusajat - kuten raskausaikanakin :LOL:

Vaatetus vaunuissa tällaisella normi kevätilmalla, 13-15 astetta on aika kevyt meillä jo: body, puolipotkarit tai potkarit, neulebolero, sukat ja töppöset, puuvillalakki, tumput käsiin. Vaunuissa laitan jaloille vielä villapeittoa, makuupussia en käytä. Niskasta koitettuna Siiri tuntuu tarkenevan sopivasti tällä varustuksella, kädet voi tuntua "haaleilta", joten otin sit nuo tumput vielä käyttöön. Autossa varustusta vähennetään tarpeen mukaan, meillä kun ei ole ilmastointia.

Vauvatutut laitokselta jäi kaksi tuttua, joiden kanssa vaihdettiin osoitteita ja yhteyttä pidetään facebookin kautta. Toinen tuttavuuksista sai tytön samana päivänä kuin me, joten mukava jakaa välillä kuulumisia. Hänen kanssaan nyt lähinnä on viestejä lähetelty. Toivottavasti nähdään joskus vielä - ja uskon niin - välimatkaa kuitenkin vain 70 km.

Nyrkin syönti meillä alkanut myös. Yritän kyllä estää aina kun huomaan.

Toispuoleisuus : Meillä Siirillä lattialla ollessaan pää kääntyneenä lähes aina oikealle. Ensin luulin johtuvan telkkarin sijainnista, mutta ei vaikutusta kun käänsin toisinpäin. Käsistä oikean käsi pysyy nyrkissä enemmän. Potkimisessa ja käsillä huitomisessa en ole huomannut eroa.

Marais kyselit skootterin/ moottoripyörän omistajia. Mulla on moottoripyörä, ns. custom-pyörä, 250-kuutioinen Yamaha Virago. Kortti on nyt kesäkuussa ollu neljä vuotta: tämä oli häistä seuraavan kesän varasuunnitelma, jos vauvaa ei ole alkanut kuulua... Oon aina ollut aika rämäpää ja vauhdista tykkään. Kaverit oli polttareihin aikanaan hommannu mulle sellasen sadan kilsan ajoreissun motarin kyydissä ja silloi kärpänen puri. Kun vauvaa ei alkanut kuulua, niin "lohdutukseksi" ajoin kortin ja ostin pikkupyörän. Viime kesän jäi ajot tosi vähälle ja nyt olenkin myymässä pyörän pois. Jos joskus harrastusta jatkan, niin on joka tapauksessa aika siirtyä astetta suurempaan pyörään. Jos pyörä ei mene kaupaksi, niin toki ajelen tulevana kesänä, mutta kyllä tulee taas kalliita kilometrejä... Vakuutukset kun on noin 300 euroa kaudessa. Ajatuksena olisd kyllä laittaa skoootteri, jos tun motarin saan myytyä Kyllä joku kakspyöränen tällä malla pitäis olla!

Tapaamispaikaksi mulle käy myös Kaan ehdottama Kuopio. Ymmärrän kyllä, jos etelästä tuleville esimerkiksi Tampere olisi helpommin saavutettavissa?

Nyt lähden jatkamaan unia. Aamupäivällä taidetaan Siirin kanssa lähteä mun kotiin 40 kilsan päähän. Meneepähän päivä joutuisasti miestä odotellessa.

Mukavaa keskiviikkopäivää kaikille!

Kaatjuska ja Siiri 7 vko 4 pvä
 
Huomenta,

En ole ehtinyt kirjoitella pariin päivään, kun esikoinen oli kipeänä. Tais kuume, oksentelu ja nuha johtua poskihampaan puhkeamisesta, sillä kun noi oireet meni ohi, niin kiukuttelu ja kuolaaminen loppu kuin seinään :eek: . Kyllä lapset vaan on omituisia otuksia....

Nyt siis on rauhallisempi päivä, kun esikoinen meni hoitoon. Tää onkin viikon ainoa hoitopäivä, sillä huomennahan on helatorstai ja perjantaina mies pitää vapaata. Tai siis vaihtaa työpäivät päittänsä ja menee huomenna töihin. Tehtiin miehen kanssa eilen ratkaisu pojan hoidon suhteen ja vaihdetaan nyt osa-aika hoidoksi. Eli esikoinen käy kesäkuussa 10 päivää hoidossa, heinäkuu ja elokuu onkin pojalla lomaa. Syyskuussa saattaa käydä niin, että otetaan poika kokonaan pois, kun silloin oliskin edessä kerhoilua :) .

Toispuoleisuutta havaittavissa Joonallakin. Pää kääntyy usein oikealle. Vyöhyketerapeutti selitti tästä sen verran, että aika usein vauvat suosii sitä puolta, johon pää on ollut kääntyneenä kohdussakin. Vauvat kun ovat olleet aika runtussa siellä masussa ja pää on voinut olla usein kääntyneenä toiseen suuntaan. Suosivat siis tätä suuntaa vielä maailmaan saapuessaan. Nää on niitä jäänteitä kohtuajoista :) .

Tapaamisesta: Mielelläni osallistuisin mutta täältä Lounais-Suomesta on tooooosi pitkä matka Kuopioon. Kuten kaatjuska mainitsi niin Tampere olis parempi sijainti (vanhempani asuvat aikas lähellä ), kun täällä päin asutaan. Turkuun tuskin kukaan haluaa tulla :saint: .

Vauvatuttuja ei jäänyt sairaalasta. Mehän lähdettiin kahden päivän päästä pois ja mun vieressä oli semmonen aikas eristäytyvä äiti. Se ei puhunut kenenkään muun kanssa, kun miehensä.

Nukkumiset: Meillä Joona nukkuu meidän makkarissa niin kauan kunnes yöt nukutaan putkeen. Sen jälkeen pojat laitetaan samaan huoneeseen. Meillä ei ole alhaalla kun kaks makkaria, joten molempia ei saa omiin huoneisiin ihan vielä. Sit kun esikoinen on vanhempi (ts. ei pelkää joka ikistä asiaa), niin hän muuttaa ylös ja nuorempi jää alas. Jossain vaiheessa on tarkoitus, että pojat ovat molemmat ylhäällä omassa valtakunnassaan. Siellä heille on omat huoneet, veski ja aulatila tietokonepisteeksi. Ja portaat yläkertaan on ihan ulko-oven vieressä, joten kun teini-iän angsteissaan tulevat mopolla kotiin, niin ei tarvi laahustaa talon läpi vaan saavat mennä suoraan omiin koppeihinsä :LOL: .

Kestoista: Kestoilijat, mitä kestoja suositte? Onko jo muodostunut suosikkia? Onko joissain esim. parempi imukyky jne? Meillä on käytössä Fuzzit, Imse Vimset ja testissä yksi Bumgenius (koko vaippaiän vaippa) sekä yksi itse tehty, jonka ostin huutiksesta. Selkeästi ykköset on Joonalle noi Fuzzit. Se on malliltaan paras meidän makkarajalalle. Aamupäivällä, kun pissaa tulee selkeästi enemmän, niin laitan Imse Vimsen sisä- ja kuorivaipan. Imset ei ole meillä vielä koskaan falskanneet. Bumgenius on ihan ok mutta ei se ihan niin hyvä ole kun mitä on mainostettu. Se tsi-vaippa jonka ostin, on tosi hyvä, on siro vaippa mutta sitä ei voi laittaa ihan siihen runsaspissiseen aikaan.

Mitäs mulla oli vielä mielessä... Äh, imetysdementia iski :ashamed: . No, pitänee jatkaa myöhemmin.

Iines ja Joona 2,5 kk.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa! Teidän juttuja tulee luettua päivittäin, mutta oma kirjoittaminen on jäänyt :ashamed:

Meidän Pepillä on nyt ikää n.2½ kk. Peppi on tyytyväinen hymy-tyttö. unenlahjat on hyvät kuten muullakin perheellä. Illalla menee 22:00 nukkumaan, syö aamulla 6-7 välillä ja jatkaa uniaan vielä 9-10 asti. Päivällä nukkuu yleensä kahdet 3-5 tunnin päiväunet.

Korviketta meillä menee yleensä kerralla 140-200ml. Vuorokaudessa menee yli 1litra. Soseita en silti ole vielä alottamassa, syöntivälit kun vielä on ihan hyvät. Mutta varmaan ennen 4kk ikää joudun ne alottamaan :/ Esikoisen kanssa soseaika oli kamalaa, joten en yhtään odota soseiden kanssa pelleilyä :x

Vaatekokona meillä on 68. Jotkut 62 housut menee vielä ja taas jotkut 68 on jo pieniä.

Vauvakuumetta ei ole. Meillä on nyt lapsiluku täynnä, nämä kaksi prinsessaa riittää oikein hyvin. Kaksi lasta olen halunnut ja nyt ne olen saanut :heart:

Passikuva meidän olisi tarkoitus lähteä otattamaan tänään. Toivottavasti tulee helposti hyvä kuva, toisinkin kuin esikoisesta aikoinaan :whistle: Itestäkin pitäs otattaa uusi passikuva :x Ens kuussa varmaan lähdetään käymään reissussa ja syksyllä on myös luvassa lentoja..

Kuvia en ole vielä teettänyt. Kuvat on tallessa koneella ja muistitikulla.

Me reissataan usein 500km automatkoja. Yhdellä pysähdyksellä yleensä mennään.

Lapsi hoidossa.. Mummu on muutaman kerran ollut täällä leikkimässä esikoisen kanssa ja olen sitten Pepin päiväunien aikaan käynyt itse salilla. Isänsä kanssa pärjää hyvin mun omien menojen ajat.
Nyt tosin ollaan miehen kanssa harkittu pientä lomareissua kahdestaan.. En vaan tiedä raaskinko olla tytöistä useampaa päivää erossa :/ Esikoinen on nyt 2v eikä ole vielä ollut yöhoidossa, reissuun lähtö ilman lapsia ei ole mulle mikään helppo juttu :/

Vattihattu pahaa refluksia ollut teillä :'( Salakavala vaiva jota ei läheskään aina oteta tosissaan :( Meillä on myös esikoisella ollut refuksia. Pahaa oksentelua, mutta onneksi lääkitys auttoi =)

Peppi vielä yöunilla, jos menisi esikoisen kanssa leikkimään.. :wave:

-Pauko ja Peppi 2½kk

 
Huomenta mammat!

Misstra kyseli tamman varsomisesta, vielä on mamma yhdessä läjässä, jännitys tiivistyy. :) Kesäkuun puolessavälissä ois la. Täytyy laittaa tänne kuva sitten tuoreesta heppavauvasta. :heart:

Kuopio voisi sopia meillekin tapaamispaikaksi, jos vaan ajankohta on muuten sopiva. :)

Mites muiden vauvojen motoriikka on kehittynyt? Joko kierähdetään tai noustaan käsien varaan masullaan? :) Meillä tyttö näyttää nyt oppivan vauhdilla ja pian varmaan kierähtää, kova hinku on jo päästä selältä masulleen pienen avustuksen kanssa. Masullaan sitten koitetaankin jo punnertaa käsien varaan ja hirveä hinku ois päästä eteenpäin.. :D Istumaan myöskin koitetaan väkisin änkeä esim. sitterissä.

Niinu & Venla 2kk 3,5vk
 
Niinu & motoriikka-kysymys: Joona yrittää koko ajan kovin tarttua leluun. Eilen viimeksi tähtäs suu supussa ja sai kun saikin lelusta kiinni :) . Pehmeällä alustalla esim. meidän sängyssä yrittää kovasti masulleen ja pääseekin, jos on ollut valmiiksi hiukan kyljellään. Tosin toinen käsi jää hankalasti masun alle. Kovalla alustalla ei edes yritä käntyä. Masulla ei tykkää olla yhtään. Joona on keksinyt, että kun päätä heijaa puolelta toiselle, niin sen painosta kierähtää kivasti kyljelleen :/ .
 
Iines79, meillä kans on kova yritys tarttua leluun, mutta ei ole vielä saanut kiinni kuin silleen että tuon itse lelun hänen kättä vasten. :) Tuo kyljellään homma myös sama, pääsee siitä jo itse kääntymään. Nyt on oppinut sen kädenkin siirtämään sieltä masun alta poies, kun sinnikkäästi oltiin auttamatta siinä hommassa. :)
 
vinous: meillä on ihan vino ukkeli!, ollu koko 7vk elämänsä ajan. pää kääntyy aina oikealle ja vartalokin kenottaa oikealle. pää on jonkinverran epäsymmetrinen. Enpä ole huolissani, kyllä ne sit oikenee kun alkavat liikkua enemän.

Ehkäisy: minipillerit saa ja pitää aloittaa heti vaikka imettäiskin, jos ei haluu kumia käyttää. Mulle laitetaan hormoonikierukka vikon kuluttua.

Samppa+ Kyösti 7vk.
 
Motoriikka Meillä käsien hallinta paranee kovaa vauhtia. Ei kuitenkaan osaa tarttua vielä esineisiin. Harjoitellaan joka päivä vähän kierimistä, mutta pojalla ei ole mitään kauheaa hinkua päästä mahalleen.. Mahallaan ei jaksa olla pitkiä aikoja, mutta pitää päätä hyvin ylhäällä ja rintakehääkin vähän. Tänään sätki ja potki kovasti masullaan. Siirsin leikkimatolla pellen oikealla puolelle, jotta poika harjottelisi myös oikealla kädellä ja se toimii. Oikea aktivoitui ja aukeni, kun kiinnostava lelu on lähempänä sitä kättä.

Eilen kokeilin laittaa pojan nukkumaan ilman tissiä. Ensin syötiin pari tuntia melkein putkeen. Sitten pitelin hetken sylissä hereillä olevaa vauvaa ja laitoin sitten kehtoon nukkumaan. Ensin ei meinannut suostua moiseen ja jouduinkin kerran nostamaan syliin. Kun poika taas rauhottui, laskin takaisin kehtoon. Sitten luin vieressä lehteä ja jonkin aikaa poika ähisi kehdossaan ja sitten nukahti! Jes. Aamulla kokeilin samaa, muttei ihan toiminut. Tunnin viuhtoi käsillään ja jaloillaan ja huudahteli. Välillä annoin tissiä ja laskin takaisin ja poika oli ihan väsynyt. Lopulta onneksi nukahti, mutta nukkui vain puoli tuntia. Mutta ilman tissiä kuitenkin!

Päivisin nukkuu vielä kantoliinassa. Selkä on ihan väsynyt kanteluun, mutta se kai on ihan hyvä, kun selkälihakset vahvistuvat! Mitenhän saisin tuon nukkumaan vaikka sitterissä päivällä..? Kokeilin yksi päivä, mutta lopputuloksena oli yliväsynyt poika, jolle ei enää syli eikä tissi itkemisen lomassa kelvannut.

Mimmu ja Tobias 2 kk ja yksi viikko
 
moro

pikaseen vaan.. ei voi olla totta että molemmat lapset nukkuu yhtä aikaa ;)
Tai esikoinen pötköttämässä.

Yö oli aika levotonta.. tyttö kyllä nukkui mutta ähisi ja tuhisi miltei koko ajan |O oli kai itsekkin aika väsy kun heräsi vasta 8.30 ja oli hereillä syönnin ja vaipanvaihdonajan ja nyt nukkuu edelleen tuolla ulkona vaunuissa... on keretty vaikka mitä poitsun kans touhuta =)

kopstattu matot, suihkutettu kukat, pyyhitty pölyt, vaihdettu verhoja ja leikitty siinä lomassa :) jos huomisen sais sitten vaan olla.. sitten alkaa ristiäis hässäkkä..
miehenkin lupasin saunomaan tänä iltana. mutta saa luvan tulla aikanaan kotiin.

Mimmukka: Auttaisko teillä tassutus poikaa rauhoittumaan uneen sänkyyn?? meillä jos tyttö on illalla levoton ja on syöty jo niin hyräilen tuttua laulua ja silitän päästä. yleensä nukahtaa siihen sitten.
Tai miten teillä oli vaunujen laita? viihtyykö vaunuissa?

jahas.. neiti herää.. nyt en ehdi muuta.. palaan myöhemmin.
 
Äh, meillä on kiukkuinen ja kitisevä poika... ei millään rauhoitu nukkumaan. Syykin siihen löytyy, kakkaväli on 2 päivää, tämä siis jo kolmas päivä. Miten sen välin sais taas takaisin siihen kerran päivässä tahtiin |O ?
 
Moikka!

Ihanaa kun on tullu paljon tesktiä. Pari päivää tuossa olikin jo aika hiljaista. Tyttö nukkuu parvekkeella ja poika katselee huvituttia boxilta, niin on aika hetki istua koneella. Eilen meillä olikin koko vauva-ajan kaamein päivä. :| Tyttö ei nukkunut koko päivänä kunnon päikkäreitä ollenkaan, ja oli kiukkunen kun ampiainen. Poika taas oli semmoisella uhmatuulella että oksat pois. Heitteli ruokaa lattialle, viskas tyttöä tuttipullolla päähän ja oli muutenkin suoraan sanoen aivan kauhea. Mieskin meni suoraan töistä raksalle, joten soitin yhelle kaverille et saanko tulla käymään, mulla hajoo pää. Mentiin sit sinne ja poika nukahti matkalla autoon ja kaveri hoiti tyttöä heillä olleessa, niin sain vähän levätä. Ihanaa kun on olemassa tuommosia ystäviä. =)

Kaatjuska, mä oon mitannut kuumeen aina pepusta tavallisella kuumemittarilla.

Pauko, mullakin on noista soseiden aloituksesta samoja fiiliksiä kun sulla. Oli meinaan semmoista räpellystä ja sotkemista koko touhu eikä poika tykännyt koko jutusta joten mä otan soseet kehiin vasta kun on pakko.

Tällä kertaa en saanut laitokselta vauvatuttuja, kun oltiin niin vähän aikaa sairaalassa ja suurinosa saatiin olla yksinään huoneessa. Esikoisen aikaan sen sijaan sain yhden tutun, jonka kanssa sähköpostitellaan ja tekstaillaan ja ollaan tavattukin muutamia kertoja. Meidän esikoiset on syntyneet samana päivänä ja nyt saatiin molemmat toiset lapset kuukauden ikäerolla ja molemmat sai tytön. =)

Kirjoitinkin aiemmin noista tytön hormoninäpyistä. Ne vaan pahenee edelleen, eli ovat olleet jo yli pari viikkoa. Onko muiden vauvoilla vielä hormoninäppyjä? Meillä tytön toinen poski on ihan tulipunainen ja kuiva sekä pieniä näppyjä täys. Mietin et voisko nuo minipillerit jotenkin aiheuttaa tuommoista? Poski kun meni pahempaan kuntoon, kun aloitin pillerien syönnin. Tai ainkin siltä musta tuntuu. Jos poski ei ala paranenn, kokeilen jättää pillerit pois ja katon vaikuttaako ne asiaan. Ja jos vaikuttaa, niin sit en tiedä mitä tehdään. Kierukkaa en halua, kumit ei meille sovi... Onko kellään kokemusta ehkäisyrenkaasta? Onko helppo käyttää?

Motoriikka; vauva osaa jo pitää hienosti niskaa tukematta ja pari kertaa ottanut lelun käteen. Tosin varmaan vahingossa. Mahallaan nostaa päätään kovasti, mutta kauaa ei mahallaan viihdy. Enemmän tykkää olla selällään. Seisoo myös hienosti jaloillaan kun pitää käsistä kiinni. Tosin kauaa en oo viittinyt pitää, ettei selkä vahingoitu, mut ollaan aina välillä kokeiltu tuotakin.

marza
 
marza, ootko varma että ne näpyt on hormoninäppyä eikä jotain muuta? Meillä on Joonalla otsassa just samanlaista, tulipunainen läntti, jossa pientä nyppyä ja kuivaa ihoa. Eikä se kyllä näytä samalta kun ne finnin näköiset hormoninäpyt. Mä sain pojan poskista rasvailemalla pois mutta otsassa ovat pahentuneet. Joona yrittää sitä raapia, kun nyt oli pieniä haavoja täynnä, kun kynnet oli päässyt pitkiksi. Kunhan haavat paranee niin koitan kortisonia, alkaa jo näyttää aika pahalta :/ .
 
Kaa
Ehkäisyrengas; itse käytin nuvaringiä joitakin vuosia ennen raskautta. Ihan hyvät kokemukset meikäläisellä. Helppo, huomaamaton ja toimiva. Siihen mielellään siirtyisinkin, mutta kun sitä ei saa käyttää imetyksen aikana. Ikävä kyllä. Mutta ehkäpä sitten kun lopetan imetyksen (jos silloin on enää ehkäisyn tarve :whistle: ).

Tapaaminen; ei mulla sen kummempaa suunnitelmaa ole tänne Kuopioon, mutta jos tänne pääsette tulemaan niin ideoita on vaikka muille jakaa. Halukkuutta tapaamiseen taitaa olla, joten päätettäsiinkö paikka ja aika sille? Kuopio/Jyväskylä/Tampere? Heinäkuu, elokuu (aiemmin/myöhemmin)?
 
Tapaamispaikasta: Kaan edelliseen viestiin liittyen: Tehdäänkö äänestys, jonka perusteella paikka ratkaistaan? Tämä olisi ehkä reiluinta. Eli ääniä tähän mennessä sekä Kuopiolle että Tampereelle :)

Minä äänestän Kuopiota Sukulaisia on sekä Mikkelissä että Iisalmessa, joten tuo asettuu diplomaattisesti siihen väliin :)

Kirjoittakaa myös ajankohtatoivetta (joku laittoikin jo toivetta kesäkuulle). Minulle kävisi parhaiten kesäkuun puolestä välistä heinäkuun loppuun. Eli aika väljä haitari.


T.Marais ja Ilari, tänään Savoon reissuun.....
 
Kaa
TAPAAMINEN

Kaksi ääntä Kuopiolle
Ajaksi "milloin vain", kesäkuun puolesta välistä heinäkuun loppuun


(Voisi aina laittaa viestiin nuo kertyneet äänet ja ajankohtaehdotukset, niin pysytään kärryillä eikä tarvitse kynää ja paperia käyttää viestejä lukiessa... :) )
 
Moikka

Täällä on nyt...kiitos korvikkeen, olleet yöt yhtä juhlaa...Rasmus on nukkunut kahtena yönä peräti 5 tuntia putkeen!!!!!!! Kyllä on ollut itsellä virkeä olo aamulla...

Tapaamispaikaksi äänestän ensisijaisesti Tamperetta, mutta Kuopio käy myös.

Misa+Rasmus
 
heippati

jos nyt jatkais.. tosin ajatus jo miljoona kertaa katkennut.

tyttö ei meinannut millään nukahtaa ja on edelleenkin vai horroksessa ja jotain ähisee.
Pojan toin vasta nyt nukkumaan kun päivällä otti tirsat. huimat 15min nukkuvatkin yhtäaikaa :LOL: :whistle:

tapaamisesta:
minä äänestän kuopiota
tosin se on selvä että välimatkat on pitkiä ja monella varmaan kariutuu homma juuri sen takia.
Mietinkin tässä että uskaltaisinko ehdottaa myös semmoista että olisihan se mahdollista että täällä pohjois suomessa asuvat järjestäisivät oman tapaamisen ja etelämpänä asuvat omansa. Mut mukavapihan se ois jos päästäis mahdollisimman moni saman paikaan :D mutta nuo välimatkat vaan on mitä on kun eri puolilla suomea asutaan.
Itse tiedän että esim. Tampereelle ei ole mitään mahdollisuuksia lähteä tälle kesää :ashamed:

Misa: hienoa että teidän ruokailuväli pidentynyt =)

oliko se Iineksen poju joka ollut tämän pv:n kiukkuinen?? jos näin oli niin jaksuja, :hug:

Marza: minnes päin savoa suuntaatte?
täällä kans just tuommosta sinun kuvailemaa näppyä neitillä. Ja pahoin pelkään että se enteilee sitä että siellä niitä yliherkkyyksiä on..
jahas.. syöttö tauko.. ei neiti nukukkaan |O
... ja jatkuu...
mutta seuraillaan tilannetta ja mietin että onko vaan sitä vauva näppyä. tytöllä ei vielä sitä ole ollut ja punoitus häviää aina itsestään ja tulee taas. että saas nyt nähdä.. jotenkin sitä vaan odottaa että koska alkaa se sama rumba kun esikoisen kanssa :(
Onko teillä sitä pelkästään naamassa vai?? entä Iineksen pojalla??
Meillä kaulasta alaspäin iho todella hyvänä.

ei kun ähinä jatkuu |O no jos se tästä. ja jospa se mies sieltä aikanaan kotiutus.. jos tämä on tämmöstä ähinää taas ensi yön niin saa nousta esikoisen kanssa aamulla.. jenna tod.näk. nukkuu sitten pidempään jos yö yhtä levoton kuin edellinen..

motoriikasta: Meillä nennu oli aluksi "vino vasemmalle".. katteli siis lähinnä vasemmalle. nyt molempiin suuntiin yhtä paljon.
kädet ei oo enää koko aikaa nyrkissä ja kovasti sätkii ja potkii.
kyljelleen yrittää selällään ollessa kimuta ja välilä siinä onnistuukin.
päätä kannattelee esim. röyhtäyttäessä olalla oikein hyvin, mutta mahallaan ollessa ei kovin paljoa nenä lattiasta irtoa. Ensimmäisellä ponnistuksella nousee hienosti ja sitten alkaa voimat ehtyä..

vauva tuttuja en synnäriltä saanut.. osasto oli täynnä ja jouduin tavallaan eri osatolle.. siellä oli leikkaus potilaita ja pe yönä kun sinne mentiin, siellä oli kolme ihmistä ja kaikki koitiutettiin lauantaina.. ja koska vkl ei leikkauksia tehdä niin neitin kans asuttiin 4hengen huonetta kahdestaan koko aika =) ja sunnuntainahan me kotiuduttiinkin :)

puh.. josko nyt tyttökin jo nukahti.. pääsis itse iltapalalle.. on tullut herkuteltua iltapv niin pitäis jotain kunnon ruokaakin varmaan syödä :ashamed:

huominen relataan ja pe lähdetään mekin savoa kohti ristiäisiä järjestämään.

danjusja ja jenna kohta 7vk
 
Iltaa

Minä annan ääneni Tampereelle, täältä Porista kun pääsee sinne suoraan junalla.

Motoriikka kehittyy ihan hurjaa vauhtia, joka päivä opitaan jotain uutta! Kovasti Mimosa yrittää jo kääntyä selältä mahalleen, junnaa kylkiasentoon vielä kun ei hoksaa kättään siirtää pois tieltä. Leluihinkin yritetään jo tarttua välillä onnistuenkin. Aika tasaisesti Mimosa käyttää sekä oikeaa että vasenta puoltaan, ja pääkin on ihan tasaisesti muotoutunut kun yösyöttöjen välissä käännän murun aina kyljeltä toiselle.

Hormoninäppyjä meillä oli hurjat määrät mutta katosivat siinä 8 viikon iässä. Mimosalla on aika hyvä iho, satunnaiset pepun punoitukset olen hoitanut ilmakylvyin ja laittanut hiukan joko Pebanthenia tai sinkkivoidetta.

Kestoina meillä käytetään ImseVimsen sisä- ja kuorivaippoja sekä Disanan nauhavaippoja kera kaverin kutomien hahtuvien. Nuo hahtuvat on ihan ykkösiä, ei peppu punoita yhtään! Tänään ostettiin ensi viikkoa varten Pampersin 2-vaippoja, kun neiti saa toisen rotarokotteen niin kuulemma olis hyvä käyttää viiikon verran kertsejä.

Nyt pää tyynyyn!

Päänsärkyinen upupa ja tissinnälkäinen Mimosa maanantaina 3kk



 
Tapaamisesta: mä annan ääneni Tamperelle.
Nyt ääniä kasassa siis Kuopio: 3 ääntä, Tampere 3 ääntä.

Iines ja Danjuska, en ole edes tullu ajatelleeks et näpyt ei olis hormoninäppyä. Mutta nehän nyt voi tulla mista vaan. Ja meillä tytöllä näppyjä on vaan poskissa, muuten iho tosi siisti. Oon laittanut poskiin bebathenia, ja on se vähän auttanut. Danjuska, me ollaan menossa Kuusamoon. Ei siis Savoon, mutta Kuopio olis siinä matkan varrella ja siks mulle käy myös Kuopio, mutta vaan jos tapaaminen osuu tietyille päiville. Oon itseasiassa asunut Kuopiossa vuoden verran. Opiskelin siellä sairaanhoitajaks.

Mä en tiennytkään ettei ehkäisyrengasta saa käyttää kun imettää. :eek: No se siitä sitten.

Luin tuossa "päiväkirjaa" mitä oon kirjoittanut kun esikoinen syntyi. On sitä kyllä ollu aika huuli pyöreenä ekan lapsen kanssa. Ei sitä silloin tajunnut. Olin myös laittanut 3 ekan kuukauden syöttömäärät ylös. Kyllä teillä vauvat aika hurjia määriä syö siihen verrattuna mitä meidän poika on syönyt. :LOL: Päivässä on keskimäärin tuttelia mennyt 4-6 dl, joinakin päivinä 7 dl. Mutta ei kertaakaan yli 8 desin. Mutta jokainen vauva tarvii oman energiamääränsä eikä niitä oikeastaan voi verrata.

Tein just juustokakkua elämäni ekan kerran. Saas nähdä miten onnistuu, kun huomenna pääsee maistaan. =)

marza
 

Yhteistyössä