*** MAALISMASUT 2009! ***

Tervetuloa kaikille uusille!

Onko muita, joilla ei olo tunnu muuttuneen oikein mitenkään? Ihan aluksi oli kyllä kaikkea pientä, vähän selkäkipeä, huonoa oloakin, mutta nyt ei mitään. Rinnat on kyllä kasvanu, mutta tuntuu tosi epätodelliselta, että olen raskaana. Kaikkea voin tehdä niin kuin ennenkin, käyn lenkillä juoksemassa ja ratsastuskaan ei tunnu pahalta - olo on energinen ja niin normaali. Että välillä vain tuntuu että onko tämä nyt oikeasti totta. Neuvolaankin vielä kaksi pitkää viikkoa aikaa! Tarviisin jonkun, joka sanoo mulle, että kyllä, sinä olet raskaana :D

rv 6+2
 
Angelina: Olen todella pahoillani puolestasi :hug: On se niin väärin, että kun pitkän yrittämisen jälkeen tulee raskaaksi, sitä ei saakaan pitää loppuun asti. Voimia sinulle. toivottavasti saatte pian oman lapsen.

Poronlihasta: Kylmäsavuporohan on ns. raakaa lihaa, joten ai kannata syödä. Ja sitten se radioaktiivisuusjuttu on tosiaan toinen, miksi poronlihaa kannattaa välttää. mullakin on kauhean huono omatunto, kun söin muutamana päivänä ihan alussa kalaöljykapseleita, joissa oli makeutusaineena sakariinia ja sitähän ei suositella raskausaikana. Yritin sitten kaivella tietoa tästä ja jostain löysin, että siksi on kielletty, että turvallista rajaa on vaikea määritellä. Ja nyt vaan toivon, että noissa kapselissa sitä on ollut tosi vähän

homejuustosta joku kysyi: Pitsassa saa syösä, koska on uunissa käynyt

Ja tämä on ensimmäinen raskaus, jossa tajusin, että myös Creme Bonjour tuorejuustoa saa syödä, koska se on pastoröitu. ai, että se on hyvää :p

ON: kauhea väsymys täälläkin, ja maha ihan potkupallo, tänään ei ehkä niin paljon pahoinvointia kuin viimeisen viikon aikana on ollut. En oo kuitenkaan vielä oksentanu, vaikka pari kertaa on ollu tosi lähellä. Nukkumaan pitäis kyllä mennä viimeistään kymmeneltä.

Onnellinen79 rv 6+5 (ja huomenna paukkuu täydet viikot =) )
 
Meitähän on täällä jo vaikka ja kuinka, paljon onnea uusille plussille :heart:


Angelina: voimia :hug:

Joku sanoikin jo, ettei buranaa suositella raskaana olijalla, tiedän sen :ashamed: . Mutta silloin ei kaapista muuta löytynyt ja särky oli kammottavaa, koitin kyllä olla ilman, mutta ei niin ei..

Omaa napaa: Neuvola olis ens viikolla, mullakin sijaisella, kun oma lomalla. Kestää kuulemma noin tunnit, pitäisi varmaan kysellä anopilta, ottaisiko lapset hoitoon siksi aikaa. Eli sittenpä pitäisi jo kertoakin, minne menen :whistle: Väsymys on tajutonta, ja välillä meinaa turhastakin kiukuttaa :ashamed:
 

Joku sanoikin jo, ettei buranaa suositella raskaana olijalla, tiedän sen :ashamed: . Mutta silloin ei kaapista muuta löytynyt ja särky oli kammottavaa, koitin kyllä olla ilman, mutta ei niin ei..
Mulla oli esikon raskausaikana ihan kamalia hormoonipäänsärkyjä. Sain niihin reseptilääkkeksi Panacodia ja se auttoi tosi hyvin. Yritin alkuun pärjätä ilman/panadolin kanssa, mutta siitä ei tullut yhtään mitään kun päänsärkyä saattoi jatkua pari päivää. Panacodilla se katkes heti. Buranaa ei suositella varsinkaan ensimmäisen ja viimeisen kolmanneksen aikana, eikä juuri siinä välissäkään, mutta tuskin yksi vaikuttaa mitenkään.

Vähän jännitän, että miten nyt käy. Tuleeko päänsärkyä. Panacod tekee mulle olon vähän huteraksi ja kun on aika menevä tytön tyllerö huollettavana, niin en ehkä ihan heti uskalla ottaa. Muistaakseni viimeksi päänsäryt alkoivat joskus 10-14 rv välillä ja loppuivat itsekseen.

 
Kysyisin teiltä neuvolakäynneistä; koska mies saa tulla mukaan? Meiltä löytyy yksi yli-innostunut kotoa, enkä haluaisi, että tulee heti mukaan. Ei kai siellä neuvolassa miehet käy ennen kuin ultrassa näkyy jotain ihmisenmalliakin? Ihanaa, kun hän haluaa osallistua, mutta itselläni on sellainen olo kuin menisi gynekologille, enkä neuvolaan, kun raskaus on vielä niin alkuvaiheessa. Miten tämä neuvola-asia normaalisti menee, löytyykö tähän jotain sääntöä?
 
Tervetuloa uudet ja onnea plussasta! :heart:

Varasin tänään ensimmäisen neuvolakäynnin! Th ehdotti jo ensi maanantaita! Johtuu varmaan siitä, että minulla oli todella epäsäännöllinen kierto ja viimeiset kuukautiset joskus toukokuussa.
Lymypiilo Kysyin aikaa varatessani, tarviiko miestä ottaa mukaan. Th sanoi, että voihan sen ottaa. Minullakin on täällä yksi yli-innostunut! Ymmärrän tuon pointtisi yksinmenemisestä. Vähän mietin sitä itsekin.. Tuntuu vielä tällä hetkellä niin intiimiltä asialta, kun raskaus ei näy ja keho kuitenkin muuttuu. Olisi mukava keskustella ehkä myös yksin..

Zoe-F Sitä sanotaan, että kun raskaus on niin aikaisessa vaiheessa, että sitä ei tiedetä, niin tuollaiset lääkkeenotot ja esim. alkoholin nauttiminen ei vielä haittaa.. Minäkin syön vitamiineja. Multivitaa ja sitten vielä erikseen foolihappoa. Ehkä saan uudet ohjeet neuvolasta ensi maanantaina ja voin sitten viisaampana kirjoitella, mitä vitskuja pitäisi syödä.

Tänään oli aamulla ihan hirveä pahaolokohtaus. Ei tarvinnut mennä kuitenkaan ykäilemään. Ja ihan tappoväsymys. En tiedä, johtuiko väsymys eilisestä rankasta päivästä vai ihan raskaudesta. nukuin oikein pitkät päiväunet! =) Toivottavasti ei ole jokapäiväistä tuo paha olo ja väsyminen!

Voimia ja iloista kesämieltä kaikille toivottelee Mimmukka 6+1
 
Zoe-F: Lääkkeistä sanoisin, että aina parempi mitä vähemmän tarvitsee käyttää. Kaikkea ei ole testattu raskaana olevilla ja siksi niitä ei suositella käytettäväksi raskausaikana. Käsikauppayskänlääkkeissä lukee soveltuvatko vai ei ja mikäli on reseptilääkkeistä kyse kannattaa lääkärille mainita raskaudesta, niin osaa määrätä sopivimman vaihtoehdon. Toivottavasti olet jo parantunut ja pääset nauttimaan raskaudesta :).

Multivita on hyvä perusmonivitamiini myös raskausaikana. Itse valitisisin ehkä nimenomaan tavallisen Multivitan Multivita Plussan sijaan. Ero noiden välillä on, että Plus sisältää A-vitamiinia, jota ei raskaana oleville suositella.

Toivottavasti oli jotain apua.
 
myymä
Lymypiilo Tiedän montakin miestä jotka ovat olleet raskauden jokaisessa neuvolakäynnissä mukana. Kyllä mies on sinne ihan yhtä tervetullut kun äitikin! Meillä mies ei töiltään mitenkään ehdi kun pakollisiin ultriin yms..

ONNEA uudet tulokkaat ja tervetuloa joukkoon suureen! :)

Omaanapaa : Kuvotusta kuvotusta ja väsymystä. Siinäpä nuo suurimmat oireet. Tänään tosin herätessäni alkoi nenästä vuotaa verta.. osaakos joku sano mistä tuo nenäverenvuoto voipi johtua?
Nälkä on myös koko ajan ja mahakin on sitten sitämukaa alkanut kyllä turpoomaan oikeen ennätysvauhtia. Mulla näkyi kyllä edellinenkin raskaus tosi aikaisin, enää viikolla 9 ei ollut mitään toivoa peitellä ja töissä tulivatkin suoraan kysymään että koska on laskettuaika..
Siksikin toivoisin että saisin sydänäänet aikaisin kuuluviin jotta tästä uskaltaisi myöntää jos joku kysymään tulee...

Mä olen ottanut nimittäin keskenmenon jälkeen sellaisen asenteen, että kun edes rv 12 ei voi näköjään huokaista (km rv 14+) niin miksipä tuota salailla kovin pitkään. Jaan mieluummin sitten myös suruni läheisteni kanssa, jos niinkin huonosti meille taas kävisi...


Te jotka syötte Multitabs Raskaus Monivitamiini tabletteja, niin montako otatte päivässä? Kun pakkauksessa lukee 1-2 niin onko 2 ihan sallittu määrä ottaa vai pitäisikö aluksi ottaa vain 1?

Myymä ja "pikkuvelisisko" 4+5

 
Onneksi ei ole päätä silleen enää särkenyt, se oli jotain kammottavaa, voisin ehkä kuvitella sen olleen jotain migreenin kaltaista, vaikka sitä ei luultavasti koskaan ole ollut.

Mulla on myös jokakesäisenä riesana allergia. Täällä koitetaan olla ilman lääkkeitä myös sillä saralla. Usein aivastellaan, niistetään ja silmät vuotaa :snotty: Onneksi pian tulee syksy ja talvi :xmas:

Eihän buranaa suositella myöskään imettäville, mutta sitä ainakin sairaalassa tarjottiin kivunlievitykseen, sanottiin vain, että sitä kulkeutuu niin vähän. Mutta tietysti siis mahdollisimman vähällä koitetaan olla, mieluiten ilman.


 
Lymypiilo: Kyllä neuvolaan saa mies tulla mukaan ensimmäisestä käynnistä lähtien, jos niin haluatte. Molemmille varmaan esitetään kysymyksiä, toki äidille enemmän.

Angelina: :ashamed: Voin uskoa miten kamala olo, mulla tosiaan sama rulianssi kolmesti takana.. :hug:

Mie: Olen hyvinvoiva.. oikeastaan tosi hyvinvoiva jos nyt väsymystä ei lasketa, niin ja tissikipua. Tissitkin tosin näyttäävät jo hieman totutelleen, etteivät ole nyt enää niin kipeet kuin viikko sitten. Ruoka maistuu normaalisti, jos tulee kova nälkä niin pahaolokin uhkaa tulla, yritän välttää kamalia nälkäkohtauksia. Hieman on turvonnut olo, saattaa johtua kyllä lisääntyneestä syömisestäkin.. en haluaisi vielä lihoa! :eek: Mutta, hyvää päivänjatkoa kaikille masuille! :heart:

Niinu & itiö 6+6

 
Huomenta!

Minulla viikkoja vasta 4, mutta olo on hyva...ainoa oire on kipeat ja turvonneet rinnat. Vasynyt olen myos, mutta se saattaa johtua ihan siitakin, etta on ollut paljon menoja ja kiireita.

Nenaverenvuoto voi kasittaakseni johtua siita, etta sinun verimaarasi lisaantyy muistaakseni n 40% ja nenan sisaosan 'iho' on ohut ja herkka...jotkut ihmiset saavat nenaverenvuotoja helpommin, kun e niistaa ym.

Mina en syo mitaan vitamiineja, foolihappoa syon. Onko niita 'pakko' syoda, jos syo terveellisesti muuten?
 
myymä
Osaako/ehtiikö kukaan tehdä maalismasuille msn yhteisöä? Itse olen aiemmin tuollaisissa ollut mukana ja musta ne on ihan äärimmäisen ihania nuo yhteisöjutut!!

:) Itse en osaa... :headwall:
 
Nyt uskaltaudun mukaan tännekin!

Erittäin nopea ja vahva plussa tuli tänä aamuna, plussaksi luokiteltava tuli tosin jo maanantaina mutta pakko oli vielä varmistaa :LOL: On niiiiiiiiin epätodellinen olo... Nyt on peukut ja varpaatkin pystyssä että maha-asukki pysyisi kyydissä.
 
Mulla kanssa tosi hyvä olo, paitsi vähän väsyneempi ja öllötystä, mutta saman tahtiin melkeinpä mennään. Olen käynyt melkein joka päivä juoksemassa ja tänään tein 1,5 h lenkin, paitsi piti pysähtyä useammin ja mennä vähemmällä vauhdilla. Olen muutenkin vuosia juossut paljo, viime kuussa maratonin ja taisin ehkä jo silloin olla raskaana tietämättäni...Mielestäni kannattaa jatkaa niin pitkälle kuin vain pystyy koska on paljon helpompaa olla raskaana ja palautuu nopeammin jos on hyvässä kunnossa. Viime raskaudessa pystyin juoksemaan puoleen väliin asti, kunnes vaihdoin sauvakävelyyn.
 
mä syön niitä multi tabsin raskaus monivitamiineja ja oon ottanu yhen päivässä, ne on niin pirun kalliita... :ashamed: Pitää neuvolassa kysyä noista määristä ja tarviiko vielä lisäks syödä kalkkia yms.
 
myymä
Mä oon aina soittanut neuvola-ajan heti ja oon saanut aina viikolle 8. Meillä tosin tätönen on niin ihana, että antaa mun tulla sitten seuraavalla viikolla kuuntelemaan vielä sydänääniä erikseen jos tahtoo! :) Viime raskaudessa painotti sitä että jos vähänkään on huolta niin aina on tervetullut kuuntelemaan äänet, että aikaa löytyy aina sen verran! :) :heart:
 
Kiitos kaikille ja onnittelut myös uusille!
Mä oon kanssa ottanut yhden multi-tabs-raskaus monivitamiinin päivässä. Aloitin jo yritysvaiheessa.
Nyt mua alkoi pelottaan et menee kesken. Tänään tuli sellaista rusehtavampaa valkkaria. En kestä jos ei meille suoda tätä vauvaa...Pitäisköhän soittaa neuvolaan vai tarkastella kauanko tämä kestää...?
 
Hei taasen! Täältä krapulaoloista kirjotellaan. Oikeesti on sellanen olo kun olis useammankin päivän ryypännyt... :D
Niinu tuossa kirjoittelikin syömisistä. Mites muilla ruuan kanssa, maistuuko vai ei? Kun musta tuntuu että en saa oikeen mitään alas. Mikään ei oikeen maistu ja vähän väkipakolla täytyy syödä. En ole huomannut mitään yhteyttä ruuan ja öklöolon välillä. Tasasen öklö olo koko ajan, johon ruoka ei tuo helpotusta, mutta ei kyllä pahennakkaan. Normaalisti olen kyllä kova syömäri (ja sen näkee... :whistle: ).
Noista vitamiineista kans. Mulla on ollut tapana nauttia joka aamu Berocca+ poretabletti ja kaks omega-3 kalaöljytablettia. Noista kai ei ole mitään haittaa?? Ajattelin kyllä aloittaa Multitabsin raskausvitamiinitkin, voikohan sen kanssa ottaa myös tota Beroccaa vai tuleeko jo liikaa kaikkea?? Se Berocca on vaan niin hyvää... :p
Olen Myymän kans samoilla linjoilla raskaudesta kertomisen kanssa. Lähimmille ystäville oon jo kertonut ja vanhemmille tieto menee huomenna kun tulevat kylään. Jos jotain ikävää tapahtuu, niin on sitten paljon helpompi siitäkin kertoa ja puhua. Kun nuo vielä tietävät miten viimeks kävi. Töissä en taida kyllä vielä mainita mitään. Jotkut kyllä voi tajuta, kun tälläi äkkiseltään lopetin tupakanpolton. Sattu just oleen nää pari päivää vapaata tässä plussahuumassa. :saint: Huomenna taas töihin...
Mut sellasta. :flower:
 
Moi! Eikös tuo yhteisö oltu jo tehty? Minä haluaisin tietää kuinka se toimii ja mitä siellä voi tehdä? En kamalana noissa yhteisö jutuissa ole ollut, joskus minulle tuli yahoon jotain joulukuisten ketju viestejä s.postiin kun odotin esikoista.... ei varmaan ollenkaan sama asia.

Noista vitamiineista. Minä syön ihan tavallista multitabsia. Siinä ei ole A vitamiinia. Ekassa raskaudessa söin sitä myös ja otin foolihappoa päälle. Taisin minusuniakin otaa jossain vaiheessa. Nyt lisään tuon foolihapon vaan tähään rinnalle ja ne riittää. Km raskaudessa söin niitä raskaus monivitamiinia ja otin kaksi silloin päivässä. Ne oli sika kalliita kun ottaa sen kaksikin päivässä ja loppuu sitten tietysti nopeampaa.

Neuvolasta: Meillä ei itseasiassa ole koskaan terkkari sanonut, että ota mieskin mukaan... vaikka minusta isä on sinne kuitenkin ihan yhtä tervetullut kun äitikin. Meillä en ole miestä kieltänyt tulemasta mukaan ja otan hänet jos hän haluaa lähteä. Mutta tähän asti ollaan käyty yhdessä vain näissä ultrauksissa.

ON: Eilisen ultran jälkeen mahassa tuntui pari kertaa kamala poikkiviilto. Se lääkäri kun utrasi munasarjatkin niin se paineli ja työnsi mahaa ihan kunnolla samalla. Oiskohan sen takia mennyt kipeäksi... en tiedä mutta säikähdin aikalailla noita poikittaisia viiltoja kun ylensä ne on tuntunut van pystysuunnassa. Kamala hekuma vieläkin eilisestä päällä. Tekisi mieli vaan katsella ultrakuvaa vaikka kovin epäselvä se vielä on :) Voi kun menisi aika ja saisi jo vauvan syliin. Siihen on vielä pikä matka.... Sain eilisestä jännityksestä kamalan jännitys päänsäryn. Koko aamunkin on vielä koskenut.. ihan helekkarillinen olo.



 
Mie soitin neuvolaan just äsken ja täälläkin on kuulemma tapana antaa eka aika jo viikolle 8 ja niin se tuli mullekin 11.8. Eli mulla viikot siis kuitenkin 4+4 (laskin itse sieltä viimesen vuodon alkamispäivästä sen 5+4). Nyt ootellaan vaan neuvolaa...

Nanniina: Täällä sama pelko persuuksissa, tosin mitään vuotoa ei minulla ole vilkastunutta valkkaria lukuunottamatta, mutta se vissiin kuuluukin asiaan. Mulle sanottiin just neuvolasta että pitää ottaa yhteyttä jos tulee tiputteluvuotoa tai kipuja. Kait se on sitä mielenrauhaakin kun on ekasta raskaudesta mullakin kyse. Tietää et voi soittaa ja kysyä vaikkei mistään vakavasta olisikaan kyse. Kait sitä vuotoa tulee toisilla ihan koko raskauden ajankin ja silti kaikki on ok. Soita vaan niin ei tarvii pähkäillä itekseen :)
 
Riine: Kysyin kans äsken neuvolasta omista omega3-kalaöljykapseleista ja terkka suositeli Möllerin sydämelle-kapseleita. Niissä ei ole kuulemma A-vitamiinia. Omissani on A-vitamiinia 31 % suositellusta viitearvosta ja neuvoi että vaihda ne muuhun. Omega3:set on kuitenkin kuulemma hyväksi. Täytyy perjantaina käydä uusi purkki Möllereitä entisten tilalle. Ai niin ja noissa sydämelle-kapseleissa on kuulemma B-vitamiinia ja foolihappoakin, joten vaihdan nekin tuohon yhteiskapseliin. Eipähän tarvii nieleskellä useaa nappia aamuisin... :D
 

Yhteistyössä