Maalismussukat - syntyneet

koiran lelut ja vauvan lelut mä pidän koiran lelut eri paikassa... en anna niitä vauvalle eikä koira saa ottaa vauvan leluja. meillä muutenkin koiran lelut on ihmisen hallinnassa. joku juttu sillä on oman petipaikan lähellä, mut muutoin pelaillaan niillä leluilla sillon kun me ite halutaan. joskus se ottanut esim muksun sormikkaat korista johon yltäny, mutta kiinni jäätyään on TOSI nolona...

meilläkin vauva vilkuttaa nyt tällä viikolla oppi :) tosi ihana kun sanotaan aamusella isille hei hei, kun iskä lähtee töihin :)

isä, isi, mutsi, mikä? siis miten aiotte opettaa/ ootte opettaneet lapsille miten itseäsi ja isäänsä saa kutsua?
jotkut on tosi tarkkoja, kuten mun äiti oli, isi oli isi ja äiti äiti. iskäksi ei saanu sanoa. mä puhun iskästä silti , se on vähän murre-kysymyskin.
meillä lapsille mä olen äiskä tai äiti, isänsä on iskä. puolisoani kutsuvat lempinimellä.
tälle vauvalle puhutaan isistä, tai iskästä. isä on mun suuhun niin kirjakieltä et ei sovi mulle :) mutsiksi ja faijaksi saa kans kutsua jos haluaa, ehkä se tulee eteen kunhan murrosikä on pidemmällä. no mut siis en ole vaatinut lapsilta miten pitää sanoa ja miten ei saa...

vauvan ruokailu itse annan aina ensin ruokaa. muuten menee maitoa siinä mielessä liikaa että täyttää vatsan, mutta ei silti pidä nälkää, ensin hiukan maitoa, sitten muutama lusikallinen ruokaa, sitten taas hiukan maitoa ja taas muutama lusikallinen ruokaa. siksi meillä varmaan on kokonaiset yöt nykyisin. en tiedä, luulisin näin.
puuro ja maito heti seiskalta, unta noin 9-11, ruoka 11:30, maitoa hiukan ennen unia klo 13:30. nukkuu tunnin pari. tosin tänään kolme tuntia :D ja ruoka taas tossa kohta...
illalla kun on syönyt puuron ja maidon samalla, pestään hampaat ja sen jälkeen ei enää anneta mitään. vettä korkeintaan mutta en muuta. alkuun oli nukahtamiset hankalia, kun oli siihen pulloon niin tottunut. vauva on kuitenkin jo niin iso, että jos päivällä syö noin, niin ei tosiaan tartte enää nukahtamiseen maitopulloa. huomasin opettaneeni hänelle tollasen, ja nyt on tällä viikolla karsittu tapaa pois. eipä tule noille hampaillekkaan hallaa....
näin meillä, kokeilemalla se toimivin systeemi löytyy :)

koneella olo mulla saattaa joinain päivinä kone olla auki koko päivänkin, kurkkasen sieltä sitten aina välillä jonkun. nyt kyllä istun lattialla kun vauva touhuilee ja ihastuneena kattelee pikku kakkosta :D
ei vauvan kanssa konkreettisesti tartte "seurustella" KOKO ajan ....

kyllästyin omiin kuiviin latvoihin ja nappasin yli kymmenen senttiä pituudesta pois. ite. nyt on paljon kivempi, paljon elävämmät ja terveemmät hiukset :) ja mukavaa vaihtelua :)
sit ruualle :wave:
 
ld:lle piti vielä todeta että hyvä kun sulla on noin rento asenne sinne psykiatrille menoon. hieno kuulla! hyväähän se tarkoittaa, ja jos joku masennuskin oiskin, niin kun ajoissa antaa hoitaa pois, ei kuopasta ylös pääseminen ole ihan tavattoman vaikeaa ja kestä pitkään :) tsempit!!!
 
Meilläkään koirat ei saa ottaa lasten leluja mutta lapset saa ottaa koirien leluja. Kaikki vanhat vauvalelut vaan muuttuu koiranleluiksi kun niitä ei enää käytetä. Vauva ei enää välitä helistimistä tai muista vauvaleluista joten niistä on tullut pennun leluja. Pari autoakin on saanut jotta saa jahdata niitä. Pennun ja lastenlelut erottaa se, että pennun lelut on hänelle annettuja leluja. Muihin jos koskee ne otetaan pois sen kummempia kommentoimatta. Mutta siis jos vauva haluaa maata koiran päällä ja syödä samaa lelua toisesta päästä eikä koirallakaan ole mitään sitä vastaan niin syökööt :D Koirat on kuitenkin alimpana laumassa joten siinä missä ne lelut on mun ne on lastenkin. Tosin uskomattoman hienosti nuo toimii yhdessä. Vauva kyllä epäilyttävästi tykkää kuljettaa tavaraa suussaan :LOL: Nyt kun pentu painaa jo lähemmäs 20kg hän on myös hienosti oppinut varomaan vauvaa. Mutta muutenkin tuo näyttää olevan aika fiksu koira. Oikeastaan sen kanssa kaikki on ollut alusta saakka helppoa!

Mä leikkaan yleensä kanssa aina itse hiukseni... Silloin saan mitä haluan. Viimeksi lähti joku 25cm yhteensä kahdessa erässä sekä kevennykset päälle. Tarvitsi hieman sulatella välissä. Kevyempi olo on!!! Suunnittelen koko ajan leikkaavani ihan lyhyeksi mutta sitten täytyy eka käydä kampaajalla hakemassa "pohja" ja sen jälkeen pärjää taas itse =) Mä olen siis niin pihi et siitä syystä teen itse. Monta kertaa maksanut sen 50-100e ja sitten kotona napsinut itse lisää. Niinpä kai jatkan tätä kunnes joku kerta napsasen kamalan kolon jonnekin tai värjään liilaksi... Säästöä ainakin tulee!

Meillä vanhempia kutsutaan mammaksi, pappaksi, isäksi ja äidiksi. Ei noilla muodoilla ole niin väliä jos joskus joku sanoo vaikka isää isiksi mutta ikinä meillä ei tulla hyäksymään kutsumista mutsiksi ja faijaksi... Siis en tie miksi mutta ne nakkaa niin kovaa kiinni mun korvassa :p Isovanhemmat on mummu, muffa, fammo ja faffa.
 
Viimeksi muokattu:
Rytmistä, ei ole mitään kovin säännöllistä. Siis joo nukkuu 2-3 päiväunet ja syö neljästi sosetta päivässä mutten voi sanoa mitään tarkkaa kellonaikaa, riippuu aina vähän päiväunien pituudesta ja siitä kauanko nukkuu yöunia. En stressaa asiasta, näin on hyvä.

Flower, joo mä olen ravannut terapiassa niin paljon että ei tämä tunnu silleen pahalta tai oudolta. Siis toki mua jännitti sikana mennä sinne mutta kumminkin.

Tänään soitettiin sieltä ja postissa laittavat masennuslääkereseptin. Onhan se vähän joo melkosta, lääkkeet määrätään ilman että lääkäri on edes tavannut potilasta. Mut aika on sinnekin sit kahden viikon päästä. Vähän sellanen luovuttaja-fiilis. En mä itteäni tunne mitenkään kovin erilaiseksi kun ennen, mutta kun ne hiton testit antaa mitä antaa tulokseksi. Ehkä oon sit aina tällanen. Ihan sama, annan nyt itseni lääkäreiden ja terapeuttien käsiin, ei siitä lääkityksestä haittaakaan ole. Sama lääke mulla on ollut ennenkin niin ei pitäs kauheita ylläreitä tulla. Lopetin sen vaan (omatoimisesti) liian aikaisin.

Koneella olen paljon, varmaan liiankin paljon. Mutta ei mulla muutakaan tekemistä ole jos kotityöt on hoidettu ja vauva tyytyväinen. vauva viihtyy hyvin itekseen. Siis toki hänen kanssaan olen, mutta olen kuullut sitäkin että hyvä antaa leikkiä itekseenkin eikä olla koko ajan viihdyttämässä, jos kerta viihtyy. Luotan itseeni tässä asiassa.

Hiukset olen kerran leikannut itse ja sillon olin ihan kännissä ja lopputulos oli karmea - ei kiitos enää.

Itseäni sanon vauvalle äitiksi. Isästään en ole puhunut. Itse sanon äiti ja isä omista vanhemmistani. Mun äiti on vauvalle mummu, ja mun oma mummu on vauvalle muori.

Tänään oli aamulla pakkasta ja auton ikkunat sai rapata kun lähtiin liikenteeseen. Kauhia, talvi tulee.
 
Äiti ja isi ollaan itse puheessa vauvalle. Sanoo sitten itse meitä miten parhaaksi näkee. Mutsi ja faija nyt tuskin tulee kysymykseen kun ei täällä päin sellaisia ole kellään :D Omat vanhemmat on mulle isä ja äiti tai yhdessä porukat. EI koskaan isäntä ja emäntä tms. joten en haluaisi olla itsekään.

Vauvan paras kaveri taitaa olla hänen oma isi :heart: Ylivoimaisesti parhaat naurut irtoaa isin kanssa. Vauva tykkää oikeastaan kaikista tutuista ihmisistään. Kivaa on myös mun kummitytön 1v 3kk kanssa sekä vauvan sekkutyttöjen kanssa 5v ja 8v. Vauva tykkää kovasti kun he ovat lattialla yhdessä.

Tintille osanottoni :hug:

Koneella olo töissä kun olin niin en kotona paljon koneella enää jaksanut olla. Työ kun on paljon koneella istumista. Nykyisin avaan yleensä aamuisin koneen ja juon kahvia sekä luen uutisia, sähköpostit yms. Joskus saattaa kone olla auki, mutta sitten iltaisin (niin no nyt on yö...) selailen nettiä ja luen palstaa vaikka. Koneella olen aika vähän, mutta en koe etteikö mulla olisi siihen aikaa. Uskokaa tai älkää en kuulu edes facebookkiin :LOL:

Hiusten värjäys itse tai kampajaakaverin avustuksella, lähinnä raidat kun en itselle niin hyvin osaa, on ollut yli 15 vuotta jo tapana. Olen itsekin kampaaja, mutta en enää työskentele alalla. Omia hiuksia leikkaan aika harvoin. Kaveri yleensä leikkaa tai sitten olen oikein repäissyt ja käynyt maksullisella kampaajalla ;) Joo olen käynyt ehkä 5 kertaa 5 vuoden aikana. Ja taas menen kohta kun meillä on kaverin häät. Kampaajalla käyminen on järkyttävän kallista, mutta on se työkin raskasta, ihan jo fyysisestikin.

Olen miettinyt 2 päivää tauotta :)D) kulmakarvojen pigmentointia Onko kellään kokemusta? Oikeastaan mietin vain, että raskinko sijoittaa 350-400 euroa moiseen... Saman rahan voisi laittaa ehkä parempaankin tai sitten olla laittamatta mihinkään. Mutta olen halunnut pigmentointia jo vuosia. Se on aina vaan jäänyt. Raskausaikana olin jo aikaa varaamassa kunnes tuli ilmi, ettei raskausaikana niitä laiteta. Ajattelen, että se olisi satsaus itseeni eli järkevää rahanmenoa. En tiedä mitä nyt oikein säädän tämän asian kanssa. Ehkä saan asian päätökseen kun sen tänne kirjoitin. Olen välillä hirveä jahkailija :stick:

No lähdenpä tästä jahkailemaan pehkuihin. Mukavaa viikonloppua, nauttikaa jos hyvät säät osuu kohdalle, kohta on hirrrrveen kylmä taas ja joulu, jee :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
äiti ja isi on meillä käytössä. Voipi olla että ne mutsit ja faijat tulee sitten teininä,saapi nähdä :)

koneella olen vähän miten sattuu,yleensä näin aamuisin.

hiusten leikkaus en ole itse leikannut kuin korkeintaan otsatukkaa,mulla on kampaajakavereita jotka hoitaa tuon sitten mun puolesta. Värjään melkeinpä aina itse. Olen kerran aikuisiällä käynyt kampaajalla:whistle:

LD Paljon voimia sinullekin terapiaan ja lääkitykseen:hug: samassa veneessä ollaan:hug:

kestopigmentointi Suosittelen!!! Itse ottaisin jos olisi varaa,meillä koulussa pari mun luokkalaista kävi tuon koulutuksen ja olisivat tehneet satasella kulmat tai silmät mutta en sitten ehtinyt mukaan kun oli innokkaita niin paljon. Kyllä tuo helpottaa päivittäistä kaunistautumista aika lailla ja sitten ei tarvitse 3-5 vuoteen miettiä miten ne kulmat laittais.

Oma olo on ollut ok. Toissapäivänä oli kauhein päivä :( Olin kuin zombi koko päivän ja ajattelin että nyt tuli lähtö,mutta kas kummaa selvisin sittenkin :) Eilen oli hyvä päivä ja olin niin iloinen :) Kyllä tää taitaa tästä pikkuhiljaa lähteä rullaamaan :)
 
koiran lelut ja vauvan lelut niin no tietenkin lapset saa koiran leluja ottaa jos huvittaa, mä en vaan tykkää et vauva niitä imeskelis. yök.
sama kuin vauvan leikkimatto, koiralla ei ole asiaa siihen.

kestopigmentointi kallis kerralla, mutta on hyvän näköiset, kaverilla on. täydelliset kulmat!
ite en koe tarpeelliseks. pärjään kulmakynän ja satunnaisen värjäämisen varassa.

kampaajalla käynti ööö, kuuden vuoden sisään oon käynyt kerran leikkuuttamassa :D ite oon ollu ammattilainen joten tuttua touhua. ja niin monet kerrat työkaverit leikanneet pieleen, mun toiveista välittämättä, joten päätin et mun hiuksiin kosken ainoastaan mä. värjään kaupan väreillä sillon tällön. nyt on paljon ollu lehtijuttuja kotivärjäyksissä tapahtuneista allergia-kohtauksista. yks tyttö kuolikin jopa, oiskohan englannissa tapahtunu?
en osta halpisvärejä, vain lorealin tai garnierin. ne on ollu hyviä. live-värin tuoksu on laittaessa niin voimakas että tuntuu että henki loppuu...
välillä laittelen kevytväriä ja sit kestoväriä noin kolmen kuukauden välein. mutta hiukan alkanu arveluttamaan että mitä sitä päähänsä tunkeekaan....

naurukohtaus hienoa, sä selviät kyllä usko pois vaan :)

miten kutsun omia vanhempiani äiti on äiti, iskäksi sanon isääni, ja kans tuo porukat-käsite on meidän molempien vanhemmista. lapsille he ovat mummi ja ukki, mummo ja pappa.
mieheni puhelimessa olen nimikkkeellä emäntä, se on aika söpö toisaalta, joskus aikoinaan sanoikin että se ei ole sitten mitenkään ivallisella tavalla tarkoitettu ettei ole syytä loukkaantua, jos kavereiden keskeen mä olen puheessa Emäntä :)
ite sit joskus kuittaan hänestä "johtaja" :D

tintti osanotot täältäkin, mummollasi on nyt hyvä olla, ei kipua eikä murhetta :hug: voimia surun keskelle...

oma olo pää täys räkää, aivastelen ja yskin vähän väliä... lämpöäkin on, mutta saanpa nautiskella levosta, miehen vanhemmat häärii täällä, lastenhoito ja ruuan laitto delegoitu mummolle :D en mä kyl jaksaiskaa mitää... outoo...
 
Täällä tosiaan vähän menojalkaa vipattaa. :) Ystävällä on juhlat ja sinne oon menossa alkuillasta ja varmaan tulee kaupunkiin lähdettyä jatkoille. Kiva päästä tuulettumaan. :) Tuskin kuitenkaan tulee muutamaa enempää juotua, jotta pystyy sitten jossain vaiheessa yötä imettämään. Varmuudeksi oon pumpannu (pitkästä aikaa) maitoa varastoon.

Mulle hiukset on jotenkin tosi tärkeä juttu ja kampaajalla käynti ihanaa hemmottelua ja omaa-aikaa, joten parin kuukauden välein törsään hiusten leikkaamiseen ja värjäykseen. Ja mulla on lyhyt tukka, niin sitä oliskin tosi hankala ite leikata, kun ei oo sen alan koulutusta tai mitään. Kulmien kestopigmentointia oon kans harkinnut, mutta en oo raaskinut siihen laittaa rahaa. Virosta sais varmaan edullisemmalla hinnalla ja siellä luultavasti kävisin ottamassa, jos ottaisin (on tuttu Tallinnassa, joka varmasti osais suositella jotain hyvää).

Isi/äiti-nimikkeistä Mä sanon itseäni vauvalle äitiksi ja miestä isiksi. Molemmat isovanhemmat on mummeja ja ukkeja. Siihen sitten lisätään etunimet liitteeksi, niin oppii vauva jossain vaiheessa erottamaan kenestä puhutaan.

Vauvan ääntely on muuttunut tosi paljon kuluneen viikon sisällä. Kunnon tätätä-monologeja vetää ja semmoisia ääniskaalan harjoituksia, jotka lähtee korkeelta ja päättyy matalaan örinään. Noille naureskellaan miehen kanssa, kun on niin hassun kuuloisia. :) Ja örinä-äänen jälkeen vauvaa aina yskittää, kun varmaan kutittaa kurkkua, mutta silti pitää vaan jatkaa. :) Tuossa olikin hetken hiljaisempi jakso, jollon jutteli/äänteli selvästi vähemmän, mutta nyt on tuosta omasta äänestä innostunut ihan uudella tavalla. Liikkumisessa ei oo lähiaikoina tapahtunut mitään kummallista.

Iloista mieltä lauantai-iltaanne :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!
Ihan ekaksi Naurukohtaukselle tsemppiä ja toivotaan että lääkkeet helpottaa oloa pian.

Meidän tyttö alkaa olla 7 kk, ja seuraava neuvola on se 8 kk lääkärineuvola.

Ikää on 33-vuotta mulla ja nämä kaksi lasta riittää meille. En taitaisi jaksaa enempää. Tää tuntuu musta jotenkin niin rankalta tämä kotona oleminen, ei meinaa millään hermot kestää tota uhmaikäistä plus vauvaa. Olin esikoisen kanssakin kotona ollessa melkoinen hirmu, eikä tää nyt paljon paremmalta tunnu. Jotenkin on vaikeuksia hallitan omia tunteitani ja vastuu tuntuu suurelta. Mies on pitkät päivät töissä ja pitää jaksaa vaan. Siksi tuo 3-vuotias onkin 2pv/viikko päiväkodissa lyhyet päivät niin saan vähän helpotusta.

Vauvalle on nyt tulossa eka hammas! Soseita menee ihan kivasti nyt neljä kertaa päivässä.

Töihin olen palaamassa ensi syksynä lokakuun alusta. Sinne asti hain virkavapaata ja tuskin kauempaa olen. Meen sitten osa-aikaisesti töihin ehkä 24 h/viikko. Tuntuu tosi pitkältä mulle tuo vuosi eteen päin, vaikka eiköhän se aika kulu. Vähän ahdistaa edessä oleva pimeä aika ja talvi ylipäätään. Sitten taas helpottaa kun käännytään kevättä kohti. Täytyy vaan yrittää tää meidän poppoo kuskata kerhoon yms. ja keksiä aina jotain piristystä arkeen välillä.

Mulle on lenkkeily ja muu urheilu tärkeä henkireikä tässä pienten lasten kanssa elämisen vastapainoksi. Kyllä huomaa heti, jos mies on paljon poissa, enkä oikein pääse mihinkään, miten pinna kiristyy. Kävinkin tällä viikolla kerran vaunujen kanssa juoksemassa, että edes vähän pääsee lenkille. Täytyy tuota kokeilla jatkossakin, jos on miehellä tiukkaa töissä.

Tyttö istuu jo hyvin ja tykkää tutkia leluja lattialla istúen. Siitä sitten pyörähtää mahalleen ja pyörii joka suuntaan tutkimaan tavaroita. Vielä ei ryömitä, peruutusvaihde vaan löytyy, kun työntää käsillä itseään ylös mahalla ollessaan. Ja kovasti nostaa peppua ylös myös konttausasentoa yrittäen, muttei vielä onnistu pysymään siinä.

Siinä meidän tärkeimmät kuulumiset varmaan oli. Nukuttamisesta sen verran, että iltasin nukutan edelleen rinnalle. Se käy nopeasti. Ja päivällä joko vaunuihin tai rinnalle. Ei vauva kyllä aina nukahda syödessään, ja sitten rauhotan ensin sylissä ennen kuin laitan sänkyyn. Niin, jossain vaiheessa pitäisi tietenkin alkaa opettaa nukahtamaan sänkyynsä ilman tissiä, mutta toistaiseksi tämä toimii.
 
Niin joo, kampaajalla käyn muutaman kerran vuodessa leikkuuttamassa ja raidotuttamassa hiukset. Raidat vaatis oikeestaan vähän tiuhempaa käymistä, mutta aina se vaan venähtää kolmeen neljäänkin kuukauteen se väli, varsinkin nyt. Oon käynyt joskus säännöllisesti kasvohoidoissakin, mutta nyt se on jäänyt tän viimesen raskauden aikana ja sen jälkeen. Ei tunnu olevan vapaa-aikaa sellaseen.
 
eka hammas on nyt tulossa oikeelle alas eteen. Kovin on terävä, tänään pestiin eka kerran hammas.

pissaaminen ja kakkaaminen pönttöön olen tehny nyt muutaman päivän niin että aina ruoan ja unien jälkeen ollaan menty tytön kans pöntölle, niin että itse istun pöntön takaosassa ja pidän tyttöä pöntön reunalla. Kakat tulee joka kerta jos ei ole kerinnyt tehdä jo vaippaan. Tyttö kun ruukaa tehdä kakan klo 11 ja 17 ruoan jälkeen... Pissat vasta muutaman kerran tullu.
Äitini antoi tän vinkin, hän oli saanut minulta 1vuotiaana vaipat pois tän avulla.

isä/äiti nimikkeet puhun itsestäni tytölle äiti ja mieheni on isä tai isi. Mun äiti on mummi ja ja miehen äiti on mummu. Molemmat ukit on ukkeja, erotellaan etunimellä..

ikää vasta 27v mieheni 29v, toinen lapsi olis kiva ehkä myöhemmin...

hiukset parturissa käyn, 2kk välein. Lyhyet on, pitäis leikkuuttaa joka kuukausi jos haluis että pysyy kuosissaan, mutta ei oo varaa..:vampire: Itse olen värjännyt aina. Eräs tuttu leikkasi 6vuotta mun hiukset mutta hän muutti eri paikkakunnalle, oli muuten pikkuisen outoa mennä parturiin sen jälkeen. Kaverille kun ei tarvinnu sanoa mitään miten haluan hiukset leikattavan..

tintti osanottoni mummosi pois menosta.

neuvola täällä kans niin että 6kk asti joka kuukausi sit 8kk,10kk ja 12kk iässä..

pinniksen pohjaen muista oonko jo tänne laittanu, mutta meillä piti laskea keskiviikkona pinniksen pohja alas. Olen laittanu Venlalle jo paksun peiton, neiti oli potkinu peiton sängyn päähän ja lähteny nousemaan sitä pitkin, mies oli ihmetelly ähinää niin neitin pää oli näkyy laidan yli:O! Nyt on hauskan näköinen kun pinnasuoja vielä paikoillaan niin ainakun Venla herää niin hän laskee pinnasuojan alas ja kuikkii että näkeekö joku että hän on hereillä.:heart:

karkkipäivä mun oli pakko laittaa itelleni karkki/herkkupäivä, meni nääs ihan mahdottomaksi toi mun herkuttelu. Sovittiin miehen kanssa että jos lipsun niin 5€ Venlan possuun.
 
aikaista viikon aloitusta :D

neljän maissa oon heränny, viiden aikaan luovutin ja ei auttanu muuta ku nousta kahvia laittelemaan... vauva ollut tosi kitisevä KOKO yön. neljästä eteenpäin alkoi olla valveilla ja viideltä mä otin sen sitten jo sängystä, mitä ihmettä ????!!! :D naureskellu ja leikkiny nyt vaan, touhuaa itekseen ja lattialla nousee kyljelleen käden varaan, eli kohti istumista :)
onko taas uuden oppimisen aika, niin ei uni pysy silmässä. mies lähti siinä samalla poikkeuksellisesti töihin, ja ehdittiin hempeillä tovi ennen kuin miestä taas näkyy myöhään illalla kai... vauva nautti kun sai isin sylissä olla kanssa, vilkutteli ahkeraan sitten kun takkia heitti päälle.
mä onneks olen aamu-ihmisiä, niin mun mielenterveys ei järky , vaikka oishan sitä silti mieluummin torkkunu vielä ...no, päikkäreitä sitten otetaan :)

vauvan hampaiden pesu mä en ole heti puhjettua arvannut alkaa pesemään, oon odottanu et hiukan enemmän tulee esille, ettei ien ärsyynny. en mä kyl tiedä onko tässä mitään järkeä, mut tuli vaan mieleen.

karkkipäivä on meilläkin käytössä ollut jo pitkän aikaa. tai niin, nyt vaan entistä tiukemmin siitä otettu kiinni. on oikeasti toimiva juttu. eikä jatkuvasti enää teekkään mieli. välillä tulee kesken päivän ihan HILLITÖN suklaan tai salmiakin himo... mut sit on vaan siirrettävä aatokset viikonloppuun :) sit kun sitä karkkia saa, oon kyl syönyt mut huomannu, et vatsa tulee kipeäksi.... hmh, nyt kun oon ollu kipeenä, mies toi suklaata mut siitä ei tule kipeäksi.

oma olo kuumeessa oltu koko viikonloppu, räkää pää täys niin et siel enää varmaan aivoillakaa tilaa ole :D lisänä kunnon köhä... yöllä hikoilin valtavasti, ja toivonkin et kuume ois nyt poissa. mies hoiti vauvaa melkein koko päivän eilen että sain huilata. ihana oli vaan olla, nukkua ja olla.... ihana mies kun auttoi. kiittelinkin häntä vielä illalla. en olekaan ennen saanu kokea moista, että kun ite oon tosi kipeä niin mies hoitaisi vauvaa... ja näin voi olla entistä onnellisempi kullastaan :heart:

remontti kaikki kamat eteisestä on pitkin alakertaa.... mutta huomenna on loppusilaus, ja alakerta on portaita vaille valmis :) eikä tartte siivoomista ressata pariin päivään vielä ;) hahahah puolensa kaikessa :D mut sit onki kiva kun saa jo miettiä eteiseen verhotkin ja kenkähyllyt sun muuta.... sisustus on mukavaa vaikkakin rahaa vievää....

jaha, kohta tarvii mennä kouluun lähtevää herättämään.... mukavaa alkavaa uutta viikkoa!!!!
 
vinkki kätevä konsti on vauvan ruokailun opetteluun: vanha käytöstä poistettu pusero tai body, leikkaa jonkun verran selkäosasta pois, niin että se on helppo pukea kun vaan pujottaa kädet hihoihin. ruokalaput meilläkin lentelee minne sattuu, vauva ei oikein tykkää niistä, ja niin sit on ruokaa rinnuksissa ja hihoissa... muutenkin syöminen semmosta heilumista ja huitomista :D mut siis tällä konstilla vauvan syömistä ei häiritse edessä liehuva ruokalappu, vaan saa rauhassa keskittyä mutusteluun ja huitomiseen ;) jos noita on vaikka parikin, niin toinen voi olla käytössä, kun toinen on pesussa :)
 
Huomenta!

Meillä menikin yö ihan hyvin. Vauva heräs kyllä jo parin tunnin nukkumisen jälkeen viereen nukkumaan, mutta keskimmäinen nukkui koko yön omassa sängyssä! Tätä lisää... kiitos!

Me ollaan lapsille isi, äiti, iskä, äiskä... ihan mitä vaan. Nyt myös olen joutunut hetken olemaan mutsi (vaikka munkin korvaan kuullostaa tosi omituiselta), kiitos teini-ikäisen serkun :D Omat vanhemmat on mulle äiti ja iskä. Mies kutsuu omiaan heidän lempinimillään, tai sitten jos lapsille puhuu niin puhuu mammana ja pappana. Omani on lapsille mummo ja pappa, sitten meidän puolelta on myös minun mummo eli lapsille isomummo.

Sisustus: mulla on kanssa ihan kamala vieläkin tää into siihen... tai siis ainahan se on. Mutta jotenkin harmittaa, kun siihen tosiaan saisi rahaa menemään vaikka kuinka paljon, jos sitä ois :D Nytkin mulla ois ideana vaihtaa keittiön kaakelit ja kaapit, mutta vielä on miehen lämmittäminen idealle kesken ;)

Kaanalla on siellä tosi taidokas poika! Hienosti nousee pystyy ja kuppikin pysyy jo hallussa :)

Meillä on istuminen nyt vähän kehittynyt... se on sellaista vähän "puolimaista" nojailua... mutta voiskos sitä nyt hyvällä tahdolla istumiseksi kuvailla :D Sanokaa nyt, että täällä ois vielä joku muukin vauva joka ei ihan suorassa vielä istu...

Karkkipäivä: juu ei riitä kuri... varsinkin kun mies tuo vaan lisää makiaa kotiin aina kun mahd. vaikkei itse edes syö..! Olkaa tyytyväisiä, te joilla mies tukee yritystä päästä pois liiallisesta herkuttelusta.

Meillä on nyt kahdeksas hammas näkyvissä... oon harjannut miltein aina nyt samaan aikaan kun isompienkin, että muistan. Mulla on välillä paha dementia ja unohdan ihan kaiken..

Oltiin viikonloppuna pariinkin otteeseen ulkoilemassa muksujen kanssa ja meillä vauva kun yleensä nukkuu tyytyväisenä koko matkan.. kunhan rattaat liikkuu... niin nyt nukkui ekat viisi minuuttia kunnes heräsi ja tyytyi katselemaan maisemia... vaikka silmistä näki, että ihan oli tööt...



Hauskaa alkavaa viikkoa vaan taas kaikille!

Mindi83
 
Pitkästä aikaa tännekin koitan taas kirjoittaa. :)

Kaanan poju nousee jo hienosti pystyyn ja Mindillä on kaunis tyttö. :)
Kiva, kun olette kuvia laittanu.

Hampaista meillä on kaksi hammasta alhaalla ja niitä harjataan vedellä aamuin illoin. Samala kuin keskimmäisenkin hampaat. Muuten minäki ne unohtaisin.

Istuminen ja liikkuminen meidän poika on nyt sellaisen 3 viikon ajan istunut jo tosi hienosti selksuorana ja ihan yksin lattialla.
Konttausasenton ja karhukävelyasentoon on menny jo reilun kuukauden, mutta edelleenkään ei osaa kontata vaan liikkuu peruuttamalla.

Äiti, isi on käytössä meillä. Vanhemmat lapset sit puhuu miehestä hänen oikealla nimellä tai lempinimellä. Mutta jos ne puhuu vauvalle miehestä niin käyttävät isi tai iskä sanaa.
Itse käytin vanhemmistani äitiä tai äiskää ja isästä iskää tai isää. Mutsiks saatan joskus vitsillä sanoa, mutta muuten noita mutsi/faija sanoja ei meillä käytetä.

Karkkipäivä on lapsilla kerran viikossa ja meillä miehen kanssa sitten vähän useammin. :ashamed: Taas on kyllä mopo karannu ihan totaalisesti kädestä tuon karkkipäivän suhteen, siis miehellä ja mulla.
Pitäis pikkusen alkaa taas rajottaa suklaan syöntiä, mutta kun se on vaan niiiiin hyvää. :p

Pissaaminen ja kakkaaminen pönttöön Meillä tekee vauva kakat pönttöön, ja siinä samalla pissat, mutta pelkän pissan takia en ole poikaa pöntölle laittanu. Kakat tosiaan tulee sinne hienosti. :)

Fa:lla oli hyvä vinkki tuohon syömiseen. Täytyykin kaivaa huonoja bodyja esille. :)

Vauva päikkäreillä, joten kai se ois ruvettava siivoomaan...
 
Mindi83 Täällä on yks vauva, joka ei todellakaan istu. Jos on sylissä, niin vetää itseään istuvaan asentoon kyllä ja lattialla kun leikitään, niin otan tuohon jalkojen väliin istumaan, mutta käsillä pidän kiinni. En ole edes kokeillut laittaa itsekseen istumaan. Niin, paitsi Stokken Tripp Trapp käytiin ostamassa viikko sitten, niin siinä oon lyhyitä aikoja istuttanut, mutta useimmiten poika on siinä reilussa etukenossa (vaikka hankittiin baby-setti). Tää meidän söpöliini ei ole muutenkaan jäntevimmästä päästä, niin en edes oleta, että vielä vähään aikaan lähtis konttailemaan tai nousis seisomaan. Jokaisella oma aikataulunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Mindi ei meidänkään poika istua muuta ku syöttötuolissa. Lattialla laitan istumaan välillä hetkeksi jalkojeni väliin kuten Marnikin tekee, mutta jos en tue niin kallistuu ihan varmasti sivuille :D eteen osaa ottaa käsillä vastaan, mutta ihan aina ei se tasapaino pidä siinäkään. Että löytyy näitä ei-istuvia vauvoja!

Ja tuo kuva missä poika seisoo arkkua vasten oli aika tuuri ja jalat oli kyllä melkoista makaroonia :LOL: että ei se oikeasti noin osaa tehdä!
 
Kaana: Ei sun kauaa tarvitse odottaa et saat mennä perässä ;) Tuosta meni meillä jokunen hetki siihen et alettiin ottamaan tukea vasten askeleita mutta ei tosiaan kauaa. Nyt on jo sujuvasti liikuskellut pari viikkoa pieniä matkoja puuha-autojenkin kanssa. Niin ja edelleen ne jalat on spagettia! Nopeiten pääsee silti konttaamalla =)

Karkkipäivä on tiistaisin ja torstaisin ja tietty tänään... Mulla siis :kieh: Lapset ei vielä syö karkkia. Yritän pitää esikonkin erossa niin kauan kuin mahdollista. Siinä samallahan se "aloitus" siirtyy pienemmälläkin.

Mindi: Tuo on jo vaarallisen kallista!!! Mutta uusi keittiö olisi kyllä i-h-a-n-a!!! Oikeastaan kun saisi uusia kaikki maalipinnat niin sekin olisi jo mulle tarpeeksi!!! Mutta mä pysyn sisustamisessa suosiolla valaisimissa ja verhoissa. Nyt olenkin vaihtanut joka huoneeseen syksyisemmät verhot lukuunottamatta keittiötä jonne ajattelin vaihtaa seuraavaksi suoraan jouluista kuosia. Tosin nykyisetkin on mustat niin ei paljon syksyisemmiksi voi vaihtaa :D.

Kuulostaa niin helpolta tuo pytyttäminen kun siitä täällä lukee...Mutta taidan suosiolla jättää väliin... Todennäköisesti siitä tulisi kuitenkin huomattavasti luulemaani hankalampaa tässä sirkuksessa :whistle:
 
kuivaksi opettelu en kyllä ihan näin pienellä aloita vielä. ei taida lapsen valmiudet ihan näillä kuukausilla olla, pidempään vaan saa vaivaa nähdä. mä olen saanut ajoissa kuiviksi lapset, kun aloittanut siinä vuoden paikkeilla pottailemaan. nopeasti tapahtuu eikä tarvii kuukausitolkulla tehdä töitä asian kanssa. tää on ollu kätevä ja toimiva tapa mun tehdä, joku toinen tekee toisin ja se voi olla ihan yhtä kätevää :)

ääni on liki poissa kokonaan itsellä, kiva saada auktoriteettia murkkuikäisiin :D no hyvinhän tehosi silti...

nyt iltateelle :)
 
Kun nyt noita istumisia ihmettelette, niin moniko niistä vauvoista, jotka osaavat istua myös nousevat itse istumaan lattialta. Esikoinen siis osasi istua tuetta 6,5kk, mutta nousi itse ylös vasta 8,5kk. Tämä neiti nousi istumaan 6kk ja istui tuetta 6,5kk. Ja minusta se on ollut ihan ihmeellistä.
 
No ihan helpottavaa kuulla, ettei muillakaan välttämättä vielä ihan niin hyvin istuta. Meillä se on siis sellasta oikeen nojailua enimmäkseen, jompaan kumpaan käteen ja siinä sitten röhnötetään oikeen kunnolla :D Mutta siis kyllä on jo kehittynyt hieman, joten eiköhän se siitä kun aika on kypsä. Meillä ollaan muuten kyllä konttauksessa ihan mestareita jo, samoin pieniin korkeuksiin voi nousta pelkästään polvien varaan. Syöttötuoli otettiin meillä nyt vasta käyttöön viikonloppuna, mutta hienosti siinä kyllä pystyy istumaan soseen/puuron ajan, kun vähän laiton tyynyä selän taakse. Maidon oon nyt sitten syöttänyt vielä sylissä, ettei liikaa rasitu paikat.

Keittiöremppa: joo no meidän keittiö on vähän sellanen omituinen, että siitä ei välttämättä kovin kallista tulis, kaappeja kuitenkin suht vähän (ja oon katsellut ikean kaappeja...;), samoin miettinyt ehkäpä jotain muuta ratkaisua osalle yläkaapeista.. mut en tiedä mitä, haluaisin vähän sellasta avointa kaappia/hyllyä tai jotain... ). Mut tosiaan aika paljon on hommaa vielä tuon "saiturin" suostuttelemisessa., mut kait sitä aina voi haaveilla :) Kankailla saa tosiaan ihmeitä aikaan ja se onkin mulle näin alustavasti riittänyt tuossa keittiössäkin :)

Kuivaksi opettelu: en mäkään ihan vielä. Ajattelin ehkä näin alustavasti ensi kesää.. jolloin vaatteita vähemmän ja ikääkin jo vuoden päälle... Joten joskos sillon sitten, ehkä ennemminkin vois vähän totutella potalla istumiseen, mutten ota nyt mitään kauheita paineita itselle tästä. Todella hienoa kyllä tiitulipiitulin pojan pytylle vieminen, varmasti siitä on hyötyä jatkossa.

Jaahas, mä oon niin töttöröö että taidan keittää kupin kahvia ennen ulos lähtöä, niin keskimmäinen tuli taas viereen pötköttämään keskellä yötä ja meidän sängyssä on niiiiiiiiiiiiin ahdasta, että menee yöt ihan vähdäten.

Mindi83
 
Vauva ei tosiaankaan vielä istu ja ikää on reilut 7kk. Tuettuna kyllä joo jotenkin, mutta ei itekseen. Mutta kaipa se siitä sitten, ei kai tän ikästen ole muutenkaan pakko vielä istua!?

Vessanpöntölle en ole laittanut vielä, enkä laita.

Naurukohtaus: Miten sulla menee lääkkeiden yms. kanssa? :) Itse otan ekan pillerin tänään ja pelkään hieman niitä sivuvaikutuksia.

Yks ystävä on raskaana, ihanaa! Siis oon niin aidosti onnellinen hänen puolestaan, ovat miehensä kanssa yrittäneet lasta kauan. Toivottavasti nyt vaan kaikki menisi hyvin!!

Ihania kuvia olette laittaneet! :)

Hampaita on vauvalla kaksi. Olisivat saaneet mun puolesta tulla myöhemmin. Koska niinhän se on että mitä myöhemmin puhkeavat, sen paremmat ovat. Kai.
 
Istuminen, Assi nousee itse istumaan konttausasennosta, tuetta on istunut 5kk ikäisestä kun on siihen asentoon laitettu. Vähän vajaa 6kk nousi itse. Nyt nousee polviseisontaan melkein mihin vaan, seisomaan asti tiskikoneen kantta vasten sekä ihmisestä repien pääsee täysin seisomaan. Myös sitteriä vasten on noussut seisomaan mutta siinä on ihan etukenossa.

Mindi ja kaana ihania kuvia, niitä on aina ilo katsella :heart:

Äiti ja isi me ollaan vauvalle. Äiti oon myös pojille ja miestä kutsuvat hänen lempinimellään niinkuin kaikki muutkin.

Kuivaksiopettelua en aio harrastaa ennen kun Assi itse osoittaa kiinnostusta potalle. Sillä tavalla sain pojatkin aikoinaan aikaisin kuivaksi. Molemmat oli ennen 2v. jo yökuiviakin.

Ovulaatiokipuja oli ilmeisesti mullakin viikko sitten, auts että ottikin kipeetä!!

Kampaaajalla en juuri käy, itse värjään ja leikkaan tukkani. Mulle on tärkeää kampaajan oma look ennen kun uskallan luottaa, vaikka ei kai se mitään kerro? Jos on oikein kamala kuontalo parturilla päässä tai tyyli johonkin viime vuosikymmenelle jämähtänyt, niin en uskaltaisi antaa omaa tukkaani käsitellä. Musta ulkonäkö on kampaajan mainos. Niinkuin mullakin eläinten toimivuus ja kunto yms. on mun mainos asiakkaille. Itse laitan myös pidennykset jne. muidenkin päähän. Kulmakarvat joskus kestovärjään kun ehdin ja jaksan, pigmentointi vois olla jees kun omat karvat niin onnettoman väriset.
 

Yhteistyössä