Maalismussukat - syntyneet

Mielenkiintoista keskustelua uhmaikäisen ohjaamisesta.:) Kaikki kai tietää ainakin teoriassa, että uhkailu-kiristys-lahjonta -linja ei tuota hedelmää sen enempää lyhyellä kuin pitkälläkään aikavälillä. Uskoisinpa, että ihan jokainen meistä on kuitenkin joskus vastaavaan syyllistynyt. Oleellisempaa on, että asian tunnustaa, tunnistaa ja yrittää toimia seuraavalla kerralla rakentavammin. Syyllisyyden taakka on viheliäinen, turha siinä on jäädä kuitenkaan rypemäänkään. Eihän äitikään ole mikään epäinhimillinen kone. Jos eteen tulee vastaavanlainen tilanne ja huomaa pystyneensä muuttamaan omaa toimintaansa ja sitä kautta tilanne raukeaa jouhevammin kuin ennen, niin sitten vaan itseään onnittelemaan. Kyllähän tämä vanhemmuus on jatkuvaa oppimista ja itsensä kehittämistä.

Johdonmukaisuus on mielestäni sitä helpompaa, mitä selkeämmät rajat perhe on luonut - ja miten hyvin kukakin ne on sisäistänyt. Välllä täytyy tarkistaa, että mitkä asiat on sallittuja, mitkä kiellettyjä ja missä asioissa toleranssi on ehdoton nolla (meillä esim. lyöminen, potkiminen ja kaikenlainen satuttaminen/väkivaltaisuus, ruualla leikkiminen). Itse huomaan pikemminkin niin päin, että tulen ankarammaksi mitä väsyneemmäksi tulen. Enkä millään halua olla äiti, joka puuttuu, päsmäröi ja on ohjaamassa jokaista liikettä. Tuo huomiotta jättäminen on yksi hyvä konsti, koska huomionkipeyttään meillä usein koiruuksia tehdään.

Tuosta -isi -muotoisesta tavasta jutella lapselle. Mikäs estää sitä käyttämästä niisäkin tilanteissa, joissa pitää tehdä jotakin, jos se TOIMII! Meillä se vaan harvemmin tepsii, ellei sitten olla oikein hyvällä, yhteishaluisella tuulella.:LOL: "Saisinko" on meillä taikasana ja se onkin esikoisella aikas hyvin hallussa.

Sitten taas jos esikoinen pitäisi saada tekemään jotakin ja ennakoin, että pelkkä asian toteaminen tyyliin "mennään pukemaan" aiheuttaisi taas uuden kapinoinnin, niin saatan alkujaansakin antaa heti kaksi vaihtoehtoa tyyliin "nyt lähdetään ulos, laitetaanko oranssi haalari vai vihreä toppapuku päälle, sä saat päättää". Vähän ontuva esimerkki, mutta siis ymmärrätte varmaan, mitä ajan takaa. Näin voi luovia sen suhteen, että lapsi pääsee päättämään ja toteuttamaan omaa tahtoaan ja siten voi houkutella hänet yhteistyöhön - kunhan vanhempi antaa ne vaihtoehdot ja rajaa sen niin. Toimii monesti pattitilanteissa ja estää valtataistelun rakentumisen. Kannatan vahvast ajatusta, että vaikka lapsen tarpeet onkin etusijalla, niin vanhemmat hoitavat päätöksenteon.

Mä tykkään tosi paljon Jari Sinkkosen ajatuksista. Hän on tullut opinnoissa tutuksi ja löytyy multa hyllystä useampi hänen teoksensakin. Hänen tyylinsä on jotenkin niin turhasta syyllisyydestä vapauttavaa.;) Hän puhuukin paljon "riittävän hyvästä vanhemmuudesta". Vanhemmat on inhimillisiä olentoja, arki ei ole aina täydellistä, eikä pidäkään olla ja täytyy antaa itselleen armoa. Tärkeintähän on positiivinen, rakastava ilmapiiri ja että asioista puhutaan. Parempi on vaikka välillä menettää hermonsakin ja käsitellä asia sitten lapsen kanssa tunteiden viilennyttyä kuin ilmaista itseään sanallisesti väkinäinen hymy naamalla hampaat irvessä jotakin ystävällistä, kun elekieli ja muu on totaalisessa ristiriidassa.

Noista hermojen pitämisestä (joka on meikäläisen kehityskohde numero yksi), niin olen huomannut saman konstin helpottavan rauhoittumista ja tilanteen jäsentämistä kuin mitä lapsellekin käytän: tunteiden sanoitus. Eli jos sanon pojalle, että "nyt sulla on paha mieli ja kiukuttaa sen takia, että sua väsyttää", niin kun itse käyn kierroksilla, niin rauhoitan itseäni ja saan siinä peliaikaa, kun pystyn vielä rauhallisesti toteamaan lapselle, että "nyt äiti tulee vihaiseksi, koska...", "äiti hermostuu nyt, kun...", mikä ikinä se tilanne sitten onkin. Sillä konstilla saan monesti itseni hallintaan. Ei tietysti toimia aina - tietenkään.:)

Mä en ole myöskään mitään mököttävää tyyppiä eikä ole mieskään. Voi tosiaan olla myytti, kun naisen on joskus entisaikaa odotettu vaikenevan, kun perheen pää puhuu.;) Joskus oikein suututtaa, kun haluaisi osoittaa pidempään mielipahansa, mutta kun ei PYSTY. Tunteet laantuvat niin nopeaan... Siksi tuo Kaanan puhe olikin niin huvittava. Kerroin idean miehellekin ja mies totesi, että voisiko pidentää 35 VUOTEEN. :LOL: Mies on sellainen rauhaa rakastava tyyppi, joka puhuu vähemmän, mutta asiaa. Minä taas on sellainen räpätäti, hyvässä ja pahassa.

Huh, tultiin tänne mun äidin luo lasten kanssa päiväksi, että pääsen edes tunniksi nukkumaan. Niin levottomia nuo yöt, kun likka syö edelleenkin sen kolme kertaa yössä ja imetysväleissä korjaillaan aina kerran pari tuttia. Kuukausi vielä ja sitten on yövierotus, jos ei mene itsekseen. Se on päätetty. Yksi yö kokeilin, että entä jos vain laittaisi tuttia suuhun ja korjaisi unirättiä, kun toinen heräsi syömään. No, meni pieni tovi pyöriessä ja sitten kuului unipussin kahinaa ja likka kiiti pinniksen jalkopäähän, nousi istumaan ja alkoi avokämmenellä hakkaamaan pinniksen päätyseinää ikään kuin huutaen "RUOKAA!!! MIKÄ ON KUN PALVELU EI PELAA?!" Huvittava tilanne, meillä on aika tomera täti.:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. mä oon varmaan kyllä oikee vastarannankiiski kyllä aika monessakin suosituksessa :D

Nojoo, siis mullekin tuli tuosta Sinkkosen haastattelusta sellanen olo, että vihdoin ja viimein joku käyttää sitä maalaisjärkeä!

Mitään varsinaista suurempaa "kasvatus"kokemusta mullakaan ei ole, kun näistä omista ipanoista :D Enkä ole hirveesti mitään oppaita edes lukenut, enkä edes omista mitään varsinaisia oppaita... Mutta eihän täällä ketään ole sanonutkaan olevansa kasvatusguru, joka tietää kaiken kaikesta ;)

0-2 vuotiaalle en usko että edes pystyisin huutamaan (tuskin hirveesti hyödyttäis). Haukkumista en hyväksy... mutta siis nää on mun mielestä ihan sen maalaisjärjen kanssa pääteltävissä ;)

Tintti: ootko oikeesti herkkä, vai tarkoititkohan tuossa itseäsi... mulla on vaan tullut susta ihan täysin päinvastainen kuva tän kautta (tässä se taas nähdään), siis ihan hyvässä mielessä siis piikikäs ja sanavalmis :)

Mindi83
 
ite oon saanut toimivia vinkkejä monilta toisilta äideiltä jo vuosia sitten :) ja kun omat oli pieniä, jouduimme käymään kasvatusneuvolassa monta monituista kertaa... joten mun "tieto-taito" johtunee oman kokemuksen lisäksi myös toisten neuvoista.
On varsin hyvä ollakkin sellanen näkökanta, että monilla voikin olla toimivia ideoita. ite väsymyksen ja arjen runtelemana aikoinaan, ei enää nähnyt mitä tehdä... siispä nöyränä pyytänyt apua, saanut neuvoja, toimivia vielä...

Mulle nuo suositukset on semmonen selkäranka, mikä on ehkä se kultainen keskitie, saatan sitten poiketa rajan molemmilta puolilta ne omat toimivat jutut noukkimaan :)

jari sinkkonen on todellakin juuri sitä maalaisjärkeä, onhan hän itse aivan pöndeltä :)
oikein järkeviä neuvoja tulee lasten kanssa aikaa viettämiseen, rajoihin, nukkuma-aikoihin ja -järjestelyihin....
ei lainkaan siis sanonut että huutaa ei saa. VAAN, jos huudat niin huudat mutta toista ei nimenomaan saa haukkua eikä mollata, saati lyödä. Koskapa kuka tulee ajatelleeksi, kuinka paljon enemmän ne sanat voivat satuttaa toista, lyömisen sijaan??
tärkeää on sovinnon tekeminen, mä en pysty menemään nukkumaan jos on kränää ollu lasten kanssa.
sovinto tehdään tilanteen rauhoituttua, mutta ennen ei unille mennä ennekuin on kurjat asiat halkipuituselvitetty.

jassoos, ei muuta ihmeellistä...
 
Noh kylläpäs täällä on hiljaista :attn:

Toivottavasti tintti ei loukkaantunut tuosta edellisestä viestistä, en siis tarkoittanut ainakaan loukata :) Lähinnä siis sinusta saa hyvin itsevarman kuvan!

Mulle tuli mieleen kasvatuksesta lasten eriarvoistaminen, tää on musta sellanen asia joka voi jättää myös aika isotkin jäljet lapseen... (en muista onko ollut aihe täällä esillä). Itseäni pidän aika tasa-arvoisena kyllä omien lasten kesken! Mulla on itsellä lapsuudesta hirveitä muistoja yhden tädin osalta tässä asiassa, kun kesälomia siellä vietettiin... Minä siis pienenä aika rasavilli ja siskoni todella kiltti ja herttainen ja hiljainen :D

Jaahas, mun täytyis tästä lähteä kauppaan ja muille asioille, vielä tarttis keittiöönkin jotkut hyllyt löytää!

Mindi83
 
hiljaista on tosiaan.-......

yritänpä sit tässä kahvitaukoa hyödyksi käyttää :D

tintti vaikuttaa minustakin varsin suorapuheiselta ja itsevarmalta, vahvalta naiselta :) mutta ei kai sellaisesta kommentista kukaan loukkaannu???

lasten eriarvoistaminen ei toteudu muuten meidänkään perheessä... kaikki lapset on yhtä rakkaita, kaikkia mahtuu pitämään sylissä vaikka yhtä aikaakin :D joku on hyvä jossain, toinen jossain toisessa asiassa. Oma kotikasvatus on ollut samanlainen, vanhemmat näki aina meidät kaikki samanarvoisina. TOSIN pikkuveljeä koen että lelliteltiin, ja moni asia annettiin hänen tehdä mutta mun ei. Siitä oon kyllä äidille joskus sanonutkin että mun mielestä se oli epistä ;) ;)

Mutta on perheitä , joissa joku lapsista on esim ylioppilas, niin siitä tehdään melkeen palvonnan´kohde, kun taas sisarus menee ammattikouluun, niin se on VAAN amis... LUKIOn käynyt on joidenkin silmissä niin hieno asia. Muttei se saisi sisarusten väliin tulla. Eikä sitä saisi niin nostaa jalustalle, saaden sisaruksen tuntemaan itsensä "ei-miksikään".

mies on kipeenä joo-o.... kolmatta päivää jo sellanen flunssa päällä, että toivon vaan todella ettei tartu meihin muihin...
Outoa koittaa tehdä omaa työtään tässä, kun kämppä ei olekaan vain mun käytössä :D
Tosin hän on niin lapsi-rakas ihminen, että puolikuntoisenakin jaksaa hymyillä ja hassutella pienille, ottaa syliin hoitolastakin, auttanut mua syötöissäkin ihan hyvää hyvyyttään :heart:

Lasten luokkalaisia kaatanut angiina viime aikoina, kauhulla odotan millon iskee meille.... Kun tuleevat koulusta, VÄLITTÖMÄSTI käsien pesulle. Vaikkakin tuo kyseinen pöpö tarttuukin lähinnä pisarana, mutta jotenkin haluaa suojata mahdollisimman hyvin mitä ite voi vain....

mindi ens viikon loppupuolella voitais treffaa?? to-pe? voitas kattoa millai päiväunet jaksottuu, päästäisiin näkemään :)

vauva pulkkailemassa Eilen oltiin sitten illalla vielä. Enpä arvannutkaan kuinka kovasti pikkuinen siitä tykkäsi!
Hihkui ja kiljui, ja kun mentiin liian hiljaa, niin komensi menemään vauhdikkaammin :D
Huitoi käsillä kuin helikopteri. Mulla oli se makuupussi siinä suojana, jolla sain sitten tuettua istumista. Siis oli ihan tavallisessa pulkassa.
Aika karavaani oltiin, kaksi pulkkaa, kolme lasta, iso koira :D hahaha mutta mukavaa oli ja kaikki nautti!
Tänään kävin sitten jo aamuvaunuilujen ohessa ostamassa ihka oikean PINKIN vauvapulkan :cool:
Jopa kelpaa meidän rinsessan siinä istuskella. Ja on sitten se lantiovyökin. Ettei ihan valu mihin sattuu.
Illasta sitten taas uudestaan pulkkailemaan :)
Paljon kivampi lähteä illasta vielä ulos, kun vanuihin vauva nukahtaa niin helpolla kuitenkin. Eikä kuuden aikaan enää voi nukkua, muuten ei kyllä uni tule illasta...
Jees, nyt sitten siivoamaan sun muuta hommailemaan....

Ihania isoja hiutaleita leijailee taas, ihan kuin Narnia-elokuvassa :)
 
Mulla on ollu tänään oikein känkkäränkkäpäivä. :kieh: Jotenkin vaan heti aamusta alkoi tuntua, että seinät kaatuu päälle ja turhautti, kun en oikein keksinyt mitään kivaa ohjelmaa. Eikä toisaalta tehnyt mieli mitään tehdäkään. Tällä viikolla ollaan oltu liikaa kotosalla. Tai tuntuu, että ollaan jo useamman viikon ajan oltu liikaa kotona. Mä kuitenkin tykkään siitä, että on pitkin viikkoa kaikenlaista ohjelmaa. Ja kyse ei siis ole ulkoilun puutteesta. Päivittäin ollaan ulkona käyty, mutta siis muuta mukavaa puuhaa ollut liian vähän. Onneks sain illalla raahattua itteni piiiiiiiiitkästä aikaa pumppi-tunnille, niin sinne jäi mun ahdistukset. =) Huomenna olis sitten tarkoitus lähtee kaverille kyläilee puolilta päivin. IHANAA!! Ja taitaa sekin mua hieman ahdistaa, kun ollaan molemmat miehen kanssa edelleen kotona. Toisaalta, pojan hoitaminen käy todella helposti, kun tässä molemmat ollaan, mutta toisaalta tekis varmasti hyvää, ettei oltais koko aikaa yhdessä. Mä niin toivon, että mies sais töitä! Hänellä vaan on vähän hankala ala - vähän työpaikkoja auki. Ja laiskakin on toisinaan niitä töitä hakemaan. :(

Ja sitten iloisempiin aiheisiin.... Ihan huimaa tuo, miten poika koko aika hoksaa uusia juttuja ja konttaa päivä päivältä paremmin ja pidempiä matkoja. =) Mä niin iloitsen tuosta liikkeelle lähtemisestä. Samalla on tullut myös joku äiti-vaihe, eli koko aika konttaa syliin. Ja jos lattialla ollaan ja yritän jotain leluja näyttää, niin vähän aikaa niitä kattelee ja sitten konttaa syliin. Olisko tää nyt se "takertumisvaihe", kun sellaista ei aiemmin ole oikein ollutkaan. Äipän oma sylivauveli. =) <3

Nyt ramasee niin, että lähden nukkumaan

Marni ja hymypoika 10 kk
 
tintti korvakipu onkin aivan jäätävää... toivottavasti paranee pian!!
Mutta et kai tuosta mindin ja mun kommentista OIKEASTI loukkaantunut???????

marni tylsyys on tylsää ... sillon kun se iskee päälle, niin ei kyllä meinaakaan auttaa mikään :D
sama homma oli täällä joku päivä, mutta sitten vauva veti mut konttaamaan :) se meni edellä, odotti että saavutan, ja sitten mennään, mä nauroin katketakseni, polvet tulessa, mutta unohtui tylsyys ;)

Työttömyys ahdistaa, se on rasittavaa... Mut yritäs saada mies mukaan vaunuilemaan, tai pulkkaileen vauvan kanssa :) että oisitte eri tavalla yhdessä. Ulkoilulla on niin valtava merkitys.

meidän vauva ja lattialla olevat roskat oon hei hiukan tyytyväinen... monet monet kerrat onkinu sen suusta jotain ja joka kerran sanonu YÖÖÖÖÖÖKKKK, että oppisi ettei lattialta laiteta suuhun mitään.
Noh, nyt hän onkin oppinut: - Huutaa "KA" !! Ja ojentaa roskaa/leivänmurua mua kohti, katselee ja pyörittelee käsissään ja hokee tuota Ka-ta. Ihanaa :)
Lapsellani on suunnaton älyn määrä... :D mutta tuossa välissä ehtii jo mennä vauvan viereen,ojennan kämmeneni ja sanon kiitos :) JA niin roska päätyy roskiin, eikä vauvan suuhun.

Jännää tosiaan nämä kehityksen vaiheet ja joka päivä saattaa tulla uusia juttuja.

syömälakkoilua on sitten kestäny koht viikon :headwall: Ei mene koti-ruoka, ei kaupan ruoka, ei hedelmäsoseet. Aina ruoka-aikaan menee ehkä pari lusikallista.... huoh, uusi hammas kuultaa alaikenessä, ja leluja kaluaa... kai se siitä sitten johtuu...
Maitoa menee, ja vettä. onneks . muita oireitakaan kun ei ole että vois ajatella sen olevan kipeä. Varsin iloinen ja jopa riehakas välillä :D

nonni,viikko taas menny, viimenen työ- ja koulupäivä :)
 
tintin kommentti vauvakinosta hahahaha, siis ensin luin että vauvaKIRKOSSA....
Ja mietin et hmmm, onpas jännää et kirkossa näytettäis jotain leffoja... no, sit aattelin et mistä sitä tänä päivänä tietää, voishan ollakin mahollista.
Kunnes luin hetken päästä uudestaan ja asiayhteys olikin toisin.... KINOhan se oli alunperin:LOL:
Okei, lisää kahvia koneeseen :D heips :wave:
 
Meillä pikkuinen Assi kolmatta päivää kuumeessa. :(
Tai ei ole tähän päivään vielä edes noussut kun nukkuu vielä mutta äskenkin oli ihan kuuma edelleen. Epäilen vauvarokkoa kun ei minkäänlaisia flunssan oireita muuten.

Ihania nämä kehitysaskeleet tosiaan. Päivittäin tulee uusia juttuja. Meillä on opittu tällä viikolla kiipeämään vintin rappuja ja seisomaan hetkiä ilman tukea. Toki nyt tämä tauti on tehnyt pikkuisesta ihan väsyneen. Yöt ollu aika katkonaisia ja kakkakin ollut housuissa öisin.

Eriarvoistamisesta on mulla henk.koht kipeitä muistoja. Nämä muistot estää mua vieläkin olemasta isäni kanssa muodollisia kummemmissa väleissä. Meillä lapset on samanarvoisia kaikki.
 
tiinelli hei seuraapa, voi siis myös olla pissatulehdus... jos nousee 39 paikkeille, kolmantena päivänä ois hyvä jo soittaa/käydä lääkärin hoteissa. jos ei oo muita oireita kuin kova kuume.
Höh, aina joku tarvii olla huolen aiheena.
Voimia hoitamiseen, Assille paranemisia :flower:

eriarvoistaminen on oikeasti epäreilua!!!!!
 
No, jos todella loukkaannuit tintti, pyydän anteeksi :) Paranemisia!

Flower: no se olis hienoa tavata, jos sulta jaksamista löytyy :)

Eriarvoistaminen: joo mullakin tuli mieleen sellaset tavat, että esim. jompikumpi sukupuoli on se rakkain lapsista tai jos vaikka esikoinen olisi tärkeämpi kuin muut ihan vaan sen takia, että on esikoinen ja näitä sitten korostettaisiin lapsien silmien edessä... Mulla onneksi ei vanhemmat jatkaneet tätä minun tädin paapatusta ja olivat aina ihan suht tasa-arvoisia, mut tuo täti on kyllä jäänyt mieleen aika hyvin, nyt jo edesmennyt kyllä...

Meille tuli nyt ekaa kertaa eilen kiipeäminen vastaan. Ensin tikkaat (jotka edelleen pintaremontin jäljiltä tuossa eteisessä, kiitos miehen :kieh: ) , yritti kovasti päästä sinne toiselle rapulle, muttei sitten päässyt kuin yhden. Samoin keittiössä tuolia koitti kiivetä... :LOL:

Puhetta tulee paljon, ihan oikeastaan kaikennäköistä pupellusta... selviä sanoja ei niinkään kylläkään, kun vaan se äiti.. eilen sanoi monta kertaa, että pömppö... mut ei mun vatsa ollut lähelläkään, et en tiedä mitä tarkoitti :D.Toivottavasti puheenkehitys menisi samoissa ajoissa kuin esikoisen, joka alkoi jo aikaseen puhelemaan... ja edelleenkin omaa hyvät puheenlahjat :whistle:

Hauskaa viikonloppua kaikille! :wave:

muoks. tiinellin assille myös paranemisia!
Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Oijoi miten hyvä päivä!!! Siis oikeastaan koko viikko, noin niinkuin talouden kannalta. Stokkalta mahtavia löytöjä -60% ja täällä yks Halpa-hallin myymälä muuttaa niin kaikki tavarat oli -50%. Onneksi menin vasta illalla, koska muuten olisin ostanut siskonkumminkaimannaapurinkin lapsille kaikkea :LOL: Nyt ostin vain meidän perheelle. mm. leluja, mustat Kuomat kokoa 20, olivat jo niin söpötkin, etten olisi voinut jättää kauppaan. Ensi talveksi olen ostanut toppapuvutkin pojalle kun niin hyvään hintaan löytyivät. Ostin ReimaTecin sekä LassieTecin, kiva sitten vertailla mikä niissä erona on vai onko mikään muu kuin hinta ;) Ai juu ja 2 Ticket to Heavenin välikausiasua, vertailtavaa siis riittää.

Ja sitten vielä, mikä parasta, varasin just mulle ja pikku-miehelle (mies on töissä aamusta iltaan/yöhön pääsiäisenä) lennot Hkiin, mennään pääsiäisenä maailman parhaan ystäväni perheen luo :heart:

Jos jotain hyvää niin jotain huonoakin, voi mua ja mun mäkkärilakkoa! 5 kk ja 1 vko se kesti ja tänään sorruin :O Heh no mitä väliä. Oli tajuttoman hyvää piiiitkästä aikaa. Nyt sitten voin seuraavat 5 kk taas lakkoilla :D

Marni Meillä just samanlaista "takertumista" ja poika oikein teko-uikuttaa ja hassu ilme kasvoilla konttaa vauhdilla mun luo ja kun otan syliin alkaa usein nauramaan, ihan kuin se olisi jekkuillen näytellyt vähän surkeaa ja hahaa sainpas äidin jakamattoman huomion. On välillä lähes liikuttavaa kun minun ihana vauva tulee syliin ja halaa :hug:

Kehitystä ja oikeastaan sellaista uuden oivaltamista on aivan mahtava seurata. Suunnittelenkin kirjoittavani itselleni muistiin pienen jutun 10kk:n ikäisestäni. Ystäväni aina harmittelee kun ei sitä sitten enää muista myöhemmin. Ihailen lapseni nokkeluutta (FA siis meilläkin on valtavan älykäs lapsi ;) ) kun hän menee lattialle lähes mahalleen ja ihmettelen mitä oikein hommaa niin TIETENKIN hän katsoo sohvan alle, että siellä ne pari palikkaa tornista on. Yks päivä huomasin, että pukiessa paitaa poika ojentelee juuri oikeaan aikaan käsiään jne. Uus juttu ja mun mielestä super hauska on sellaiset hepuli kohtaukset :D On konttausasennossa ja alkaa sätkiä kaikilla raajoilla yhtäaikaa ja heittäytyy mahalleen ja takas konttausasentoon ja kikattaa. Ilmenee yleensä kun höpötän vauvan kanssa lattialla, ajan takaa kontaten häntä tai muuten innostuu paljon.

Tiinelli Toivottavasti Assi paranee pian. Kaverin vauvalla oli vain kuumetta, ei mitään muuta ja korvatulehdus oli. Just kun olimme molemmat luulleet, että sen kyllä sitten tietää jos on korvatulehdus niin ei. Jaksamista sulle :hug:

Eriarvoistamista en ole kotona kokenut, olen ainoa lapsi, mutta joskus pienempänä tuntui, että serkkuni oli mummun mielestä kivempi. Oli rauhallisempi ja kiltimpi kuin minä ja laittoi tihutyöt aina pienempänsä eli minun syyksi. Jopa yläasteella mummuni sanoi, että minun tulisi mennä lukiioon, koska xx meni myös. Järkkyä nyt kun miettii. En silti kanna kaunaa, nyt jos kysyttäis niin mummu tykkäis minusta enemmän ;) Lapsuuden naapurimme äidin mielestä minä, köyhemmästä perheestä kuin he, en olisi saanut olla samalla ratsastustunnilla heidän tyttöjen kanssa yms. ihan ihmeellistä. En viitsi kertoa yksityiskohtia, mutta äiti on ammatiltaan kasvatuksen asiantuntija ja nyt aikuisina molemmat hänen lapsistaan ovat enemmän tai vähemmän ööö miten sen nyt sanoisi, ettei kukaan loukkaannu tai ymmärrä väärin. No sanon näin, mielestäni eivät niin kunnon kansalaisia. Ja jos joku haluaa nyt määritelmän kunnon kansalaisesta niin vaikkapa pitää itsestään ja asioistaan huolta ja yrittää pärjätä elämässä. Toinen heistä kertoi vuosia sitten äitinsä sanoneen kerran, että ottaisit nyt itseäsi niskasta kiinni ja hoitaisit xx asian kuten minä olin nähnyt bussissa heidän äitiään ja juteltiin opiskelusta yms. Sillä hetkellä olin hieman vahingoniloinen, vaikka se ei paheisiini kuulukaan.

Tintille pikaista paranemista :wave: korvakivut on niin auts että! Oletkohan käynyt lääkärissä... Käy ennen kuin leikkaat korvasi irti, sitä ei tiedä vaikka sitten sattuisi enemmän :D En aio miettiä loukkaannutko tästä vai et, koska luotan siihen, että huono huumorini osuu sinuun.
 
Moikka :)

Kertokaas mulle, miks tän ikäiseltä lapselta pitäis ottaa tutti pois? Mä oon sitä miettiny jo pitemmän aikaa... Kun ei oikein mene jakeluun, miks vauva ei sais syödä tuttia.

Meidän esikoiselta otettiin tutti pois ku ikää oli 2½v. Tosin silloin oli vain yökäytössä ollu jo pitemmän aikaa, enemmän niinkuin "turvana"
 
jennyadelina tutti on helpoin vieroittaa alta 1,5 vuoden ikäisenä.... siis HELPOIN yleisesti ottaen. Saattaa se helposti käydä isompanakin, riippuu niin lapsesta. Mutta näin jossain luki että kun näillä main vieroitus alkaa, niin vauvalla ei ole siihen vielä sellaista äly-tunne-plaa-plaa-jotain- sidettä muotoutunut. Jos on 2,5 v on älliäkin jo tietty enemmä.
Ja jos niitä hampaitakin on jo useita, niin tutti ei tee hyvää hampaille. Ei asennolle eikä muutenkaan.

Mutta tääkin oli vaan näin jossain lehden palstalla....

Mä yritän vieroittaa mutta hoitolapsi esim mussuttaa taukoamatta, joten vaikeaa on :D Ei siitäkään mitään hermopainetta kannata ottaa. Hyvä kokeilla toki että millai onnistuu. Ja välillä on päiviä että ollaan tutin kanssa vain kun mennään nukkumaan, siihen täällä tällä hetkellä pyritään....
 
Mä en halua edes ajatella minkälaisen kuvan minusta saa täällä.. ei helv.... :LOL: Ei pidä ottaa elämää kuitenkaan turhan vakavasti :D

Tutti: oon unohtanut kaikki tuttiasiat, koska nää kaksi viimeistä ovat vältelleet tuttia kuin ruttoa. Mutta tosiaan esikoinen luopui siitä juuri niin, että antoi pikkukaloille tuttinsa mereen, heitti siis itse sen sinne... (mitä nyt pari kertaa meinas roudata sen takas sieltä.. :D ) ja se tais olla just sopivan kiinnostava tapa, kun ei sitten aiheuttanut mitään kummempia poruja jälkeen päin... ja pystyi jälkeenpäin selittämään, että meni hyötykäyttöön, vaikka todellisuudessa oli kyllä jo sitten roskiksessa ;) Esikoinen oli jotain siinä yli 1,5v mutta alle 2v... Niin miksi tutti pois lapselta, olen kuullut juuri tuosta, että hampaisiin jotenkin vaikuttaa... mutta ehkä tosiaan vasta kun ikää on vähän enempi..

Mun täytyis ostaa uusi välikausipuku vauvalle, onkos jotain vinkkejä mikä puku ois hyvä ja kestävä?

Mindi83
 
Jaahas, sääennusteet näyttää siltä, ettei tartte mennä pojan kanssa viikkoon ulos. :( Melkein -20 joka päivä. :( Vai, onko täällä joitain jotka käy kovalla pakkasella kärryttelemässä tai muuten ulkoilemassa? Nyt kun on ollu noin -10-12 astetta, niin oon tehnyt vielä noin 1-1,5 h kärryttelyjä, mutta pojalla on jo kolme vaatekertaa toppiksen alla ja lämpöpussi, niin en oikein tiedä, mitä voisin enää lisätä. Ja tosiaan harsoa paksumpi "peitto" vaunun aukkoa peittämässä. Pitäis sit varmaan ostaa joku supertoppis.

Liikkumisspurtti on nyt aiheuttanut sen, ettei poitsu meinaa malttaa mennä päikkäreille. Vaunuihin kyllä nukahtaa, mutta jos kotona yrittää laittaa päikkäreille, niin nousee sängyssä vain istumaan ja siitä pinnoja pitkin ylös seisomaan. Nyt ollaankin annettu pojan valvoa niin kauan, että on aivan totaalisen uupunut, niin sitten sinne sänkyyn sammuu. Eilen mentiinkin ekaa kertaa yksillä päikkäreillä (1,5 h). Itellä taas on vähän sopeutumista tähän uuteen tilanteeseen/rytmiin, kun oli jo tottunut siihen, että kymmenen kieppeillä poika ottaa ekat päikkärit, mutta nyt kekkuloi sinne puolille päivin asti. No, tämmöstä tää on. Poika kasvaa ja rytmit muuttuu.

Mä katsoin kans alennuksista joitain toppiksia ens talveksi ja välikausipukuja, mutta en ostanut mitään, kun tuntuu vaikealta tän ensimmäisen lapsen kanssa arvioida, minkä kokoinen toppiksen pitää olla, että on ens talvena sopiva. Miten te muut ootte tämmöisiä arvioinu? Eli jos nyt menee koko 80, niin olisko ens talvena sitten 92?

Hampaita pukkaa Pojulla on ollu pitkään kaksi alahammasta ja nyt kuultaa ikenen läpi ylhäällä kaksi etuhammasta. Eilen alkuillasta poika heräsikin tavallista enemmän, niin annettiin panadolia, minkä voimin nukkui viiteen asti ja siitä vielä parituntia eteenpäin. Eli selvästi nuo hampaat vaivasi, kun särkylääke auttoi.

Eriarvoistamista piti vielä kommentoida... Onneksi en oo itse joutunut sellaista kokemaan. Mulla on kolme siskoa ja koen, että vanhemmat on meitä yhdenvertaisesti kohdelleet. Olis aivan kamalaa, jos tuntuisi siltä, että joku siskoista on ollut omille vanhemmilleni tärkeämpi kuin minä. Itse pyrin myös siihen, että jos joskus toinen lapsi saadaan, niin samanarvoisesti heitä kohtelen, jotta yhtä rakkaiksi itsensä kokisivat.
 
Marnille pikaisesti kerron, että ostin ReimaTecin puvun 86cm ja LassieTecin 92cm. Tietysti riippuu tosi paljon puvun merkistä kun koko eroja on valtavasti. Ticket To Heavenin ja Reiman puvuissa on kokotaulukon mukaan samat koot ja olen kuullut sekä itse todennut, että reilua mitoitusta ovat molemmat. Nyt meillä on 80cm Reimatecin puku ja on reilu kun taas NameItin 80cm puku on jo lähes pieni. Välikausipuku 86cm Ticket to heavenilta näyttää jätti suurelta :LOL:

Kaverin 2v 4kk pojalla oli ReimaTecin puku 92cm ja kun kysyin häneltä myisikö meille sen niin aikoi ensi talvena käyttää samaa pukua :O Hankalaa on tosiaan kun ei ole kokemusta enkä osaa itse ollenkaan arvioida näitä, mutta olen ajatellut sen niin, että jos huono tuuri käy eikä tuo Reiman 86cm mahdu kuin alkutalven niin onpahan sitten 92cm. Sitten laitan heti huutikseen tai kavereille myyntiin jos puku ei meinaa koko talvea mahtuakaan.
 
Iltoja!

Pukujen koot: joo mun mielestä kanssa osassa on tosi reiluja... toisissa voi olla koot ihan päin sitä itteensä, että kannattaa huolehtia ainakin palautus oikeudesta jos ilman kokeilematta ostaa . Meillä on keskimmäisen ticket to heaven (baggie suit) mennyt jo kaksi talvea, ja on vieläkin varaa kasvaa, 98cm, ja oon ollut myös tosi tyytyväinen tuohon kestävyyteen.. puku on oikeesti ihan kuin uusi. Riippuu paljon myös minkälainen lapsi on "rakenteeltaan", ja minkä mallinen puku on.

Välikausipuku meillä on myös jo peruja noilta isommilta, mutta aattelin laittaa sen mökkivaatteeksi, kun on jo vähän kärsinyt. Nyt ois tarkotus ostaa puku, joka kestää nyt ainakin kevät/syksyn tänä vuonna, veikkaan että tän kanssa tulee puku saamaan ainakin kyytiä, kun on aika vipeltäjä tämä tyttö, joten kestävä täytyis olla. Onko jollain kokemusta Racoon merkistä? Aleista oon ostanut jo ihan älyttömästi vaatetta, mut vaan esikoiselle... prismasta löytyikin aika hyviä aleja myös vaatepuolelta, flowerille vaan vinkiks ;)

Meillä ei tänne ole vielä ihan hirveitä pakkasia tullut semmosta 10 asteen kieppeillä, vähän yli... eli vielä ollaan tarjettu. Taivalkoskella en kyllä haluis asua, HUI -35 :D Mut toivoisin kyllä semmosta pakkasta, että vois heittää tuonne pakkaseen "pesuun" noita petivaatteita, ja nalleja sun muita...

Mindi83
 
Nopeasti kommentoin tuota haalarikokoteemaa. Meillä esikoispoika syntynyt 1.3. (eli samassa tahdissa mennään iän puolesta) ja hän käytti välikausipukua kevään ja syksyn (ollessaan 1v-1,5v) kokoa 86. Tokan talven koko oli 92 ja lopputalvesta (2v+) jouduttiin käyttämään kokoa 98. Välikausihaalari (2v-2,5v) meni sitten edelleen 98 ja nyt talvihaalari on kokoa 104, jonka uskon menevän koko talven. Meillä kaikki Reimatecia. Likka käyttää veikan 80-kokoista talvihaalaria ja 86 menee sitten välikausikoosta. Sisävaatteissa ollaan siirrytty 86-kokoon jo ajat sitten.
 
Heips :)

Tuota vaateasiaa kommentoin. Noi haalarit on kyllä osalla merkeistä ihan miten sattuu mitoitettu... Meidän 3v (15kg ja 100cm) käyttää nyt Ciraftecin toppahaalaria kokoa 92. Ostin tuon pari vuotta sitten alesta, kun ajattelin et olis viime talvena ollu sopiva. Mut olikin tosi reilua mitoitusta ja nyt ihan sopiva. Viime talvena esikoisella oli Jonathanin tähtihaalari kokoa 98, joka on nyt ihan liian pieni.

Esikoinen käytti reilu 1 veenä (syntyny lokakuussa) LassieTecin haalaria, muistaakseni 80 senttistä.

Meillä menee pahimmoikseen niin, ettei nuo esikoisen haalarit taida käydä tälle toiselle, kun ovat niin eri aikaan vuodesta syntyneet. Nyt on käytössä Muumi-haalari kokoa 74cm.

Mindi: Eikös tuo Racoon ole entinen Cupcake, jostain nettisivulta olin näin lukevinani? Kokemusta ei kyllä ole, kun ei noita merkkejä täällä maalla myydä :D

No niin, nyt mä en taas muista mitä piti kirjottaa... Väsy meinaa iskeä. Olen tässä runoillut lehden haastattelun kysymyksiin vastauksia, kun haluavat musta tehdä jutun ensi viikon lehteen. Mä kun otin vuoden vaihteessa vastaan pesäpallojaoston puheenjohtajan paikan...

Mulla on muuten kurkku ihan törkeän kipeä. Nieleminen ja puhuminen sattuu niin et tekis mieli itkeä :( Kai se on taas aamulla soitettava lääkäriin. Onneks sentään tytöt on nyt ok.
 
Huomenta!

JennyA: no niinhän se taitaa olla, yllätys oli mullekin kyllä (eilen kun huomasin)... mutta kysymys ei mennyt hukkaan, kun mullakaan ei kokemusta ole merkistä. Syötävän ihanaan pinkkiin välikausihaalariin törmäsin netissä :) Näytti kyllä niinkuin ei ois mitään suojaa polvissa.. mutta hinta on aika iso.

Niin mulla on jossain vaatteissa käynyt niin, että hihoissa ja jaloissa on kasvunvaraa, mutta vatsanympärys on ollut jo tiukka... ja meidän ipanat on kaikki aika siroja kuitenkin tuosta vatsalta :O No nää on kyllä ollut ainoastaan parissa merkissä, lindex ja kappahl (ehkä pahin missä koot joskus ihan ihmeellisiä..).

Meillä on vaatteet suurimmaksi osaksi edelleen kokoa 74, ehkä joskus 80-86, mutta ehkä oon kutistanut nuo pesussa :D

Meillä on vauvan vatsa mennyt vähän sekaisin tuosta jogurtin maistelusta... ehkä pidän taukoa nyt siitä, kun eilen tuli kakat about kuusi kertaa ja ihan löysänä... :x Muutenkin vauvan ruokahalu on ollut kyllä aika mitätön tässä jo pari viikkoa.

Keskimmäinen on taas nukkunut pari yötä omassa sänkyssään... häntä selvästi auttaa, kun on isompi valaistus, pöytälamppu päällä hänen pöydällään... Toivottavasti tää jatkuis, on ihan erilaista herätä kun sängyssä on vähän tilaakin ollut.

Jaahas, jos sitä laittais kahvia tulemaan.

Mindi83
 
Unikoulun jälkipuintia Nyt viimeistään voi sanoa, että poika on tottunut nukkumaan yöt ilman rintaa. Ennen unikoulua huuteli tisua sen seitsemän kertaa yössä ja nyt herää keskimäärin 1-2 kertaa (siis herää vain syystä tai toisesta, mutta ei huuda rinnan perään) ja rauhoittuu kun käy paijaamassa. Minäkin oon nyt viikon verran nukkunut taas makkarissa =) eikä ole pojan öihin vaikuttanut mitenkään. Poju on nyt muutamana yönä herännyt aamu viideltä ja ollut tosi virkeenä, niin oon nostanut hänet meidän väliin, jossa hän on sitten jatkanut unia seitsemään asti, eikä siis ole mun rintaa hamuillut. Ihanalta onkin tuntunut ottaa pieni viereen, kun kolmisen viikkoa nukuttiin erillään. Yöllä ollaan saatettu antaa tuttipullosta vettä, mutta muuten ei tarjoilu pelaa ja hyvin poika on pärjännyt yön ilman ruokaa. Oon tämän hetken tilanteeseen todella tyytyväinen ja iloinen siitä, että saatiin unikoulu pidettyä. Liikkumaan lähteminen on tuonut tietynlaista levottomuutta, mutta ei ehkä niinkään öihin, vaan siihen, ettei malta käydä päikkäreille. Sitten vasta simahtaa kun on ihan uupunut.

Nyt täytyy rientää jumpalle, hejdå =)
 
Moikka!

Haalarikoosta sen verran, että paljonhan noissa näyttää olevan eroja. Lisäksi oma ajatukseni menee kahdelle lapselle ei taidakaan olla ihan itsestään selvä asia... Esikoinen joka on syntynyt helmikuussa käytti 1-1,5v 86 cm Reimatecin välikausihaalaria. Vauva käytti sitä syksyllä. Sopivan kokoisena.
Kengistä esikoinen käytti Vikingin kenkiä kokoa 21 lopputalven 2010 eli siinä 1-v molemmin puolin. Vauva on jo käyttänyt niitä ja ne ovat nyt pienet.
Varastossa ei ollut seuraavaa kokoa koska esikko käytti vasta seuraavana talvena koot 24,25 ja 26. Ennen uusien ostamista kokeilin Vikingin pohjallista Sorelin 24 kokoisen bootsin pohjallisen päälle ja huomasin eron minimaaliseksi. Ei todellakaan kolmen koon eroksi. Sorelin bootsi vastaa jotain Vikingin kokoa 22 tai max 23. Jotenka vauva käyttää siis aivan sopivan kokoisia kenkiä (lisäpohjallisen kera) joita esikko käytti toisena talvenaan :LOL:
Taitaa siis olla edessä syksyllä uuden välikausipuvun hankinta sillä esikko käytti 86 kokoa toisen syksynsä ja seuraava välikausipuku on kokoa 92. Joka siis tietysti menee tällä vauvalla ihan ohitse kuten kaikki muutkin ulkovaatteet ja todennäköisesti kengätkin :headwall:

Vaatteet vauvalla on kokoa 80 ja 86 riippuen vaatteesta ja merkistä. Jotain 74 saattaa olla myös housuissa vielä käytössä. Mitään hajuakaan painosta tai pituudesta ei ole sillä edellinen neuvola oli 8kk ikäisenä ja seuraava 1-vuotiaana. Toppahaalarit on Remun 74:sia ja on varsin hyvin tilaa. Tosin toppatakki on Jonahtanin 80 kuten kuravaatteetkin. Kaikki samat oli esikollakin käytössä eli ehkä sentään joitakin päällysvaatteita saadaan käytettyä molemmilla!
 

Yhteistyössä