Maalismussukat - syntyneet

Heissan

Täällä on ollut joku käyttökatkos, en ole päässyt koko kaksplus sivuille muutamaan päivään, kun ollut aikaa. Tosin nyt ollut kiirustakin ja väsymystä liikkeellä, et sekin rajoittanut kone aikaa.

hormooninäpyt
on ollut nyt parisen viikkoa ja alkaa pikkuhiljaa helpottaa. välillä olen poskia rasvannut, kun iho niin kuiva.

kaana Onnittelut avioliiton johdosta

mameskeli Todella hieno nimi, sanoo toinen Eero nimisen äiti.

nimestä, siis meillähän on virallisesti nimiäiset vasta elokuussa, mut pojan nimi tulee, et meidän molempien vanhempien papat on Eeroja. toinen nimi on pojan pappojen toinen nimi ja kolmantena on se vanahanajan isänpoika. en viitti pistää koko nimeä, ettei tutut tunnista.

tupakka ja alkoholi Kumpaakaan ei ole toistaiseksi tehnyt mieli

kroppa alamahalla outoa kipua, sektioon liittyen?? en osaa sanoa. Kroppa ei tunnu ihan omalta ja kunnolta olevalta. enemmän pitäs ehtiä tekeen syviävatsalihaksia. Mut jotenkin ei vaan ole mukamas ehtinyt ja jaksanut. Lenkillä tosin käyn joka päivä.

kesäsuunnitelmat saada oma koti valmiiksi ja muuttaa!!! Mökille menosta ollaan puhuttu, mut matkaa 500km, ei juoksevaa vettä ja muutenkin alkeelliset olot keskellä mettää itikoiden keskellä. Eli siis mietimme vielä asiaa. Mies pitää lomansa kahdessa pätkässä ja ainakin toinen pätkä menee raksalla kokonaan. No onhan näitä kesiä vielä

Pyykit kaksi koneellista joka päivä. pojan ja sit joatin omia. aika vajaita koneita pyöritän. Muutenkin pyrin siivoon joka toinen päivä koko asunnon, sisi imuroimaan. Tosin ei täs paljoa ole siivoomista ja siivoan sellasta kevyttä. Paljoa en uhraa aikaa ja energiaa tähän läävään, pakolliset siis vaan teen. esim silitys ja pölyjen pyyhintää ei tule harrastettua kauheesti. sit kun muutto niin siivotaan muuttosiivo. turha on ikkunoita tai kaappeja nyt pestä, vaikka tarpeen olisikin. Turhaa energian kulutusta ja käynhän tuolla raksalla siivoilemassa jonkin verran :)

äitiysloman jälkeen olen muutaman kuukauden kodinhoidontuella ja isä jää hoitaan poikaa huhtikuusta 6 kk jos vaan on rahallisesti mahdollista. Kun pääsemme muuttamaan olen ajatellut ruveta tekeen sunnuntai keikkaa töihin.

äitienpäivä oli ja meni, ei mitään hössötystä. mies muisti sit päivällä tekemällä mulle kortin, kun oli koko päivän raksalla. siis olimme pojan kanssa kaksin kotona


rytmi herätään klo 6 aikaan. syönti, pesut ja seurustelua
klo 8-12 päiväunet
12-15 seurustelua, syöntiä
klo 15-17.30 päiväunet
klo 22 aikaan nukkuun.
klo 4 yö syönti
noin suurinpiirtein aikoja voi heittää joskus tunnillakin

puutarha olis ihana, mut kerrostalossa ei ole tilaa, onneksi tällä hetkellä. Tulevaisuudessa tulee oleen ja iso.


ON
2 kk neuvola
paino 2610g ja 60,2 cm. Rotarokote saatiin ja vielä ei ainakaan ole tullut mitään, siis tuskin tuleekaan.

Poika nyt parina iltana huutanut kuin tapettas ilmavaivojaan. silti päivät ja yöt menneet hyvin. eilen illalla ei ilmavaivoja.
Pidän nyt ruokapäiväkirjaa ja katson mitä vaikutasta milläkin on. ainakin suklaajäätelö ei sovi. Melkein kaikki ilmaa tuottavat on jo pois ruokavaliosta, mut nyt jää maitotuotteet entisestään ja viljat pois.
disflatylin alotin uudestaan taas kokeeksi.

Yöt menneet pitkään yhdellä syötöllä ja viime yönä ei ollut syöttöjä ollenkaan. Tuntuu oudolta, kun pikkunen nukkuu jo nyt noin hyvin. Poika juttelee kovasti ja huitoo käsillä kohdistetummin lelujaan. mahallaan ei viihdy ja päännostelu heikkoa siksi. Kovasti hymyilee ja ah niin ihana hymy.
Rintamaidolla mennään edelleen, iltasin annan 100 ml tuttelia lisäksi.

Itse olen nyt ollut väsyneempi. tarvis kunnon unet, niin ettei alitajunnassakaan hoitain poikaa. Ollaan kierrelty laatta kaupoilla ja taas tunne et talo valmistuu sittenkin. Päivät on pitkiä, kun pojan kanssa ollaan kaksistaan aamusta iltaan. Jonkin verran ollaan kyläilty muualla, mut mä olen reissujen jälkeen ihan sippi. nyt haluu vaan hoitaa pojan ja kodin ja odottaa helpompaa aikaa kun talo valmis ja mies enemmän kotona ja ei tarvi murehtia raksa asioita ja päättää sisustusasioita. syksyä kohti ......


sane ja eero 2kk1pv

ps. varmaan taas hirveesti kirjotusvirheitä, mut en jaksa nyt oikolukea tekstiäni, anteeksi
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin valvottu yö takana|O Pojalle on jostain iskenyt nuha ja alkuyö oli aikamoista rohinaa. Jonkun aikaa köllittiin sylitysten sohvalla, kunnes kekkasin laittaa tyynyn pinnasängyn patjan pääpuolen alle. Siinä poika sai nukuttua paremmin kun ihan vaakatasossa. Mutta kyllä useampaan otteeseen senkin jälkeen heräiltiin.

Onneksi on ihanan aurinkoinen aamu ja kaveri tulossa kyläilemään päivällä. Eiköhän sitä taas kaffen voimalla jaksa pyristellä iltaan =)

töihin paluusta oon aatellut, että jos vain suinkin mahdollista, olisin kotona vielä ensi kevään. Oon yrittänyt laittaa rahaa sivuun, että selvittäisiin paremmin ne kuukaudet, kun oon pelkällä kotihoidontuella. Tarkoitus oli laittaa nelivuotias syksyllä päiväkotiin puolipäiväiseksi parina päivänä viikossa, mutta kevääksi pitäisi varmaan keksiä jotain muuta, että saisi myös sen kuntalisän. Muuten tulee takkiin yli 300 e kuukaudessa (kuntalisän menetys+päivähoitomaksu)

siisti koti saa mut hyvälle tuulelle! Viime viikon energiat menivät pääosin ristiäistohinoissa ja koti oli sen mukainen. Ristiäiset eivät olleet meillä kotona, siis. Perinteinen puhtaan pyykin kasa oli kasvanut jo vuoristoksi ja lelujen ym raivauskin otti normaalia pidemmän ajan. Melkein jo rupesi suututtamaan yksin siivous.:kieh: Onneksi mies huomasi töistä tullessaa, että rouvalla on otsa sen verran kurtussa siivouksen suhteen, että tajusi tarttua imurin varteen. Nyt on taas emännälläkin kaikki hyvin. =)Sotkuinen koti ärsyttää mua! Muistan ajan, jolloin siivousvarusteisiini kuuluivat paitsi hammasharja niin myös hammastikku.:p Tätänykyä oon joutunut opettelemaan sietämään epäjärjestystäkin.:D

Tänään taitaa olla isomman pojan puistoilupäivä! Tai sitten pelaillaan uutta krokettipeliä omalla pihalla. Eikun räjähtävään toimintaan! ;)

pikkutalvio
 
Äitienpäivä oli ja meni, ei sen kummempia hössötyksiä.. Oltiin tytön kanssa kaksistaan koko päivä ku mies oli yön töissä ni se nukkui päivän.
Kastajaiset oli lauantaina tyttö sai nimekseen Venla Sofia:heart:. Nukkui tyytyväisenä isänsä sylissä koko kastetilaisuuden ajan. Tosin edeltäneen yön valvoi 1-6 välin..|O
tänne kirjoittelu aina kun olen yrittänyt kirjoittaa niin tytöllä yllättää nälkä.. Niin kävi nytkin, mutta kätevältä onnistuu kaikki, imetän tässä samalla:p
25 päivä neuvola, sillon saa taas tietää miten paino ruennu nousee tytöllä. Itellä sit 26 päivä jälkitarkastus, saa tietää miten on paikat parantunut..
Imetys tuki henkilö kävi ja tultiin siihen tulokseen että jatkan rintakumilla syöttöä koska mulla niin matalat rinnanpäät että tyttö ei sillä saa kunnon otetta.. Pääasia että tyttö saa rintaa..Kävi myös ilmi että en ollut "pukenut" rintakumiakaan oikein, tätäkään eivät osastolla neuvoneet. Tuki henkilö suositteli tekemään osastolle asiakaspalautteeen ja niin teenkin.Tässäpä meidän kuulumisia tällä erää.=)
Katjahei ja Venla
 
Ihanaa aurinkoista päivää :) Eilenkin oli suorastaan tukalan kuuma ulkona,tuli mielee ne viime kesän helteet kun oli raskaus ihan aluillaan:x

Mulla alkoi menkat eilen!!!:O Mullahan sitä vuotoa tuli jälkivuodon jälkeenkin enemmän ja vähemmän mutta pärjäsin silloin pikkuhousunsuojalla. Kävin silloin varmuudeksi labrassa eikä tulehduksen merkkejä ollut. Vuoto loppuikin aika äkkiä ja ne ei siis olleet kuukautiset. Eilen alkoi tulla ku hanasta kaataen ja ah niin tutut menkkakivut palasivat rikastuttamaan elämääni:kieh: Olen aika yllättynyt kun täysimetän kuitenkin niin miten ne alkoi näin äkkiä:confused: Muistaakseni kahesta aikasemmastakin on alkanut vasta joskus 6kk synnytyksestä vaikken ole täysimettänyt:confused: No,nyt ne sitten alko ja sillä sipuli. Pitäisi se kierukka saada äkkiä ettei tarvi kondomeilla enää pelata,pienintäkään riskiä en ota että tulisin raskaaksi,se olisi kyllä kauheuden huippu:eek:

Tänään on taas koulua ja teen vartalohoidon miehen siskolle :) Esikoinen lähtee isälleen yökylään. Nyt ajattelin lähteä tän nuhasakin kanssa tuonne aurinkoon :)

-Naurukohtaus ja Lenni viittä vaille 3kk-
 
Jatketaas taas kirjoittelua.


Meikäläisen pitäs ehkä tehä enemmän kotihommia pojan ollessa hereillä. Yksikin päivä seuras tarkkaan kun imuroittin. Tosin mä tykkään tehdä sillon kun poika nukkuua ja valveilla olo ajan keskittyä häneen. Joskus kun en jaksa, laitan mobilen pyöriin ja piipahdanitse netissä tai juon kahvit.

Niin unohtu mainita, et sain äitienpäivälahjaksi MENKAT, että ottaa päähän. imetän ja minipillerit menossa. mulla kun ei ollut yli vuoteen kuukautisia ennen lapsettomuushoitoja ja muutenkin kiertoväli ollut 90 ja eteenpäin, niin kyllä sitä nyt sit vuodetaan kun imetetään!!!!

seksielämä kuivaakin kuivempi. tuos oli jo äksöniä, mut taas on lopahtanut. Ei halujen puutteeseen, mut ei vaan jakseta. mies ihan väsy kun tekee ns kahta työtä. Kun tulee illalla kotiin haluu vaan nukkuun, kuten minäkin. Läheisyyttä ja lämpöä on kyllä muuten ja asiasta ollaan keskusteltu, mut nyt ei tressata seksin puutetta, vaan nautitaan vauva ajasta mikä ehditään.

katjahei hienoa että imetyslähtenyt sujumaan. Sillon kun itse kova halu imettää, niin on hieno saada tukea. Tosin imetys ei itseisarvo, mutta itsekin tykkään kovasti kun imetys sujuu, ja kun lakkaa sujumasta niin ei se pullottelu ole maailman loppu

iltatankkaus Meillä poika syö paljon ja haluu muutenkin olla paljon sylissä iltaisin. annan tissiä, sit seuraavaan kertaan tuttelia ja ennen nukkumaan menoa taas tissiä. Joskus haluu tuttelin heti tissen perrän. Annan tuttelai, koska poika ei suostu rinnalle vaan raivoaa ihan hulluna. Nyt kun annetaan tuttelia kaikki tyytyväisiä ja isäkin saa ruokkia jos kotona silloin. Ja yöt menee mukavasti.

Tänään mennään pojan kanssa käymään iso-mummulla. ihanaa kun on vielä virkeät isoisovanhemmat, vaikka todella harvoin käyn:headwall: no mähän en ollut vierailevaa tyyppiä, ainahan sitä voisi kehittää itseensä tässäkin asiassa.
ollaan myös siskon kanssa tapailtu paljon ja tehty suunnitelmia, kun pojat samanikäiset, et mitä sit isompana.

Samoiten kaverini joka raskaana kaksi kappaletta, ollaan suunniteltu mitä kaikkea voidaan tehdä, sit kun lapset isompia. ja Saan muistella omaa raskautta heidän raskauden kautta, mitä kaikkea olikaan ehtinyt unohtaan.
Kovatsi suunnittelen kaikkia reissuja ja minä joka aina vähätellyt karavaanari touhua haluun oman asuntovaunun, jolla sitten kierrellaan kaikkialla.
Toissa kesänä Rauman poroholmassa lomaillessa, niin siellä oli ranskalainen pariskunta jolla pieniä lapsia alle 5 vanhoja kaksi ja ihan sylivauva. Eli kyllä sitä pientenkin kanssa voi tehdä vaikka mitä, kunhan vaan uskoltaa lähteä.
Minua kiinnostas lähteä kesällä mökillemme. Pitää vaan saunassa koko ajan pientä lämpöä, et vesi lämmintä. Paljon kosteuspyyhkeitä mukaan ja menis vasta itikka ajan jälkeen. Siellä siis paljon mäkäräisiä ja hyttysiä.
Nyt kun pikkunen, niin tajuaa kuinka paljon suomessa yksistään on näytettävää ja koettavaa. Tosin usein huomaan haaveilevani etelänmatkasta. Millon olis hyvä lähteä ja mihin. Ihanaa saada haaveilla ja suunnitella. Mä kun olen kova matkusteleen ja tykkään matkustaa. Alkuun varmaan euroopan maita, lähellä ja turvallisisä. Ei kannata kaukomaille lähteä pienen kanssa joka kyllästyy 16 tunnin lenoolla ja ei jaksa liikaa kuumuutta. Voi miten ihania aikoja vielä edessä tämän hetkisen ihanuuden lisäksi.
No j'tin imuroinnin väliin, et pääsin kirjoitteleen. Nyt poika haluu äidin huomiota


sane
 
Jatketaas taas kirjoittelua.


Meikäläisen pitäs ehkä tehä enemmän kotihommia pojan ollessa hereillä. Yksikin päivä seuras tarkkaan kun imuroittin. Tosin mä tykkään tehdä sillon kun poika nukkuua ja valveilla olo ajan keskittyä häneen. Joskus kun en jaksa, laitan mobilen pyöriin ja piipahdanitse netissä tai juon kahvit.

Niin unohtu mainita, et sain äitienpäivälahjaksi MENKAT, että ottaa päähän. imetän ja minipillerit menossa. mulla kun ei ollut yli vuoteen kuukautisia ennen lapsettomuushoitoja ja muutenkin kiertoväli ollut 90 ja eteenpäin, niin kyllä sitä nyt sit vuodetaan kun imetetään!!!!

seksielämä kuivaakin kuivempi. tuos oli jo äksöniä, mut taas on lopahtanut. Ei halujen puutteeseen, mut ei vaan jakseta. mies ihan väsy kun tekee ns kahta työtä. Kun tulee illalla kotiin haluu vaan nukkuun, kuten minäkin. Läheisyyttä ja lämpöä on kyllä muuten ja asiasta ollaan keskusteltu, mut nyt ei tressata seksin puutetta, vaan nautitaan vauva ajasta mikä ehditään.

katjahei hienoa että imetyslähtenyt sujumaan. Sillon kun itse kova halu imettää, niin on hieno saada tukea. Tosin imetys ei itseisarvo, mutta itsekin tykkään kovasti kun imetys sujuu, ja kun lakkaa sujumasta niin ei se pullottelu ole maailman loppu

iltatankkaus Meillä poika syö paljon ja haluu muutenkin olla paljon sylissä iltaisin. annan tissiä, sit seuraavaan kertaan tuttelia ja ennen nukkumaan menoa taas tissiä. Joskus haluu tuttelin heti tissen perrän. Annan tuttelai, koska poika ei suostu rinnalle vaan raivoaa ihan hulluna. Nyt kun annetaan tuttelia kaikki tyytyväisiä ja isäkin saa ruokkia jos kotona silloin. Ja yöt menee mukavasti.

Tänään mennään pojan kanssa käymään iso-mummulla. ihanaa kun on vielä virkeät isoisovanhemmat, vaikka todella harvoin käyn:headwall: no mähän en ollut vierailevaa tyyppiä, ainahan sitä voisi kehittää itseensä tässäkin asiassa.
ollaan myös siskon kanssa tapailtu paljon ja tehty suunnitelmia, kun pojat samanikäiset, et mitä sit isompana.

Samoiten kaverini joka raskaana kaksi kappaletta, ollaan suunniteltu mitä kaikkea voidaan tehdä, sit kun lapset isompia. ja Saan muistella omaa raskautta heidän raskauden kautta, mitä kaikkea olikaan ehtinyt unohtaan.
Kovatsi suunnittelen kaikkia reissuja ja minä joka aina vähätellyt karavaanari touhua haluun oman asuntovaunun, jolla sitten kierrellaan kaikkialla.
Toissa kesänä Rauman poroholmassa lomaillessa, niin siellä oli ranskalainen pariskunta jolla pieniä lapsia alle 5 vanhoja kaksi ja ihan sylivauva. Eli kyllä sitä pientenkin kanssa voi tehdä vaikka mitä, kunhan vaan uskoltaa lähteä.
Minua kiinnostas lähteä kesällä mökillemme. Pitää vaan saunassa koko ajan pientä lämpöä, et vesi lämmintä. Paljon kosteuspyyhkeitä mukaan ja menis vasta itikka ajan jälkeen. Siellä siis paljon mäkäräisiä ja hyttysiä.
Nyt kun pikkunen, niin tajuaa kuinka paljon suomessa yksistään on näytettävää ja koettavaa. Tosin usein huomaan haaveilevani etelänmatkasta. Millon olis hyvä lähteä ja mihin. Ihanaa saada haaveilla ja suunnitella. Mä kun olen kova matkusteleen ja tykkään matkustaa. Alkuun varmaan euroopan maita, lähellä ja turvallisisä. Ei kannata kaukomaille lähteä pienen kanssa joka kyllästyy 16 tunnin lenoolla ja ei jaksa liikaa kuumuutta. Voi miten ihania aikoja vielä edessä tämän hetkisen ihanuuden lisäksi.
No jätin imuroinnin väliin, et pääsin kirjoitteleen. Nyt poika haluu äidin huomiota


sane
 
Heips!

Kirjottelusta: niin, useemmin pitäis. Taitaa mussakin olla vähän laiskan vikaa tässä asiassa.

Äitienpäivä: meni ihan kivasti. Lapset ja mies toi aamiaisen sänkyyn... oli kyllä aika makee aamiainen: kahvia, kakkua ja piparia :D Ja herätyksenä toimi keskimmäisen kauhee kiljunta keittiössä, kun hän halus tietty kanssa kakkua :LOL: Lahjaksi pyysin uuden marjapensaan puutarhaan. Se on muodostunut jo vähän tavaksi meillä, että jotain puutarha hankintoja oon aina äitienpäivänä saanut, mitä oon halunnut/tarvinnut. Esikoinen oli sitten tehnyt oman lahjansa. Anoppilassa syömässä sitten käytiin.

Puutarha hommat on ihan mun juttu kyllä! Tykkään häärätä pihalla, ja tää meidän piha riittää mulle, ei oo mikään kovin iso, mut lapsilla on tilaa leikkimökille, keinulle ja muille lastentouhuille ja mulla on kasvimaata ja kukkapenkkejä ja jonkunsortin terassi grillaukseen.

Oma kroppa: no onhan se muuttunut, eikä parempaan päin :whistle: Oon ennen selvinnyt aika vähillä muutoksilla, mut ekaa kertaa tuntuu ettei tuo vatsan kohdalla oleva "pömpötys" tuu häviin itsestään ja se on kyllä persiistä :LOL: Kiinteytystä vaan tarttis, mut edelleenkään en oo kuin vaan vaunuillut.

Hei muut imettäjät :attn: Onks teillä jatkuva nälkä? Siis ihan koko ajan... Mä oon ihan käsittämättömän nälkäinen jatkuvasti, syön kuin hevonen, enkä mitään helkutin rehuja vaan siis kunnon sapuskaa vetelen tyyliin kaksin käsin... Täähän ei varmaan oikeen tota kropan kuntoutusta edistä, varsinkaan jos jää päälle imetyksen vähentyessä.

Vauvan rytmi: on ihme kyllä aika hyvin jo pysynyt suurinpiirtein samoissa ajoissa, ainakin syönnit. Aamusyönti noin 8-9, seuraava noin 13, seuraava noin 17 ja illalla noin 21 (tän jälkeen yöunille noin 21.30), näissä väleissäkin voi tissillä kyllä oleskella, mut lähinnä vaan huvitutteilu periaatteilla. Yö syönneistä ei tietoa, mut parina yönä nyt peräkkäin nukkunut jopa 7 tunnin tirsat, jonka oon siis tajunnut siitä kun miehen herätyskello on soittanut ja vauva heräillyt samoihin aikoihin, muuten nuo yöt menee mulla ihan täysin unessa, vauvan vaan viekkuun siirrän ja taas nukahdan. Edelleen aamulla ja illalla annan lisäksi korviketta.

Hereilläkin vauva viihtyy jo jonkin verran, en oo vieläkään hymyä minulle pongannut, missäköhän viipyy näin pitkään? Jotain jokeltaakin koittaa, aika pientä kuitenkin vielä.

Vauvan vatsa toimii vaihtelevasti. Kuinka kauan odotatte, että vatsa alkaa toimimaan ennen kun annatte jotain auttavaa? Terkkari kun sanoin, että parikin viikkoa voi olla kakkaamatta. Meillä tosiaan oli ummetusta viimeksi noin 4-5 päivää, kunnes annoin mallasuutetta, sitten meni pari päivää kun alkoi auttamaan, ja oikeesti shittiä oli nilkoista kaulaan. Nyt ollaan taas oltu parisen päivää kakkaamatta...

Jälkivuoto on ihan justiinsa vasta lakannut. Menkkoja en odota pitkään aikaan, vois pysyy kokonaan pois :kieh:

Ihania nimiä vauvat saaneet, Venlakin on tosi nätti nimi!

Meilläkin jo nimi valittu, ja siihen on nyt tyytyminen, ei jaksa enää pähkäillä sen kanssa. Ristiäisiin en itse leivo, tilaan ja loput tekee miehen vanhemmat. Kutsut on lähetetty ja paikka valmiina. Kukkasia en ole vielä käynyt tilaamassa. Aika valmista on... papin kanssa keskustelu vasta 30. päivä. Muuten te joilla nimiäiset! Oletteko tehneet kummeille jotkut kummikirjat? Meillä siis kummeiksi tulossa myös pari kirkkoon kuulumatonta, voisko niille kehittää jonkun jutun..?

Jaaha, lopetan tän romaanin tähän... :D

Mindi83
 
iltatankkaus tankkaa kyllä, alkaa kans siinä viiden hujakoilla, saattaa syödä 80ml, puolen tunnin päästä uudestaan sama määrä, tai tunnin välein reilut sata ml.

kiva että on tullu paljon tekstiä :wave:

nimiäisiin kummi-todistukset sellasia teki mies, liitti siihen kauniin tekstin ja vauvasta valokuvan. en tiedä oliko netissä joku valmis pohja ... mut kaunis tuli, valokuvapaperille tulosti sitten.

vaipoista menin sitten ostamaan ison paketin huggieseja...einkä osta enää ikinä... vaikka kuinka monesti pissat ja kakat läpi, ja jokaisen pissan jälkeen haisee voimakkaasti. lisäksi vauvan iho alkanut punoittaa taipeista ja muualta. pampersia kehiin siis, ja siitä ei enää luovuta ees kokeilumielessä :D

kaksi koneellista pyykkiä päivittäin kirjoitti joku etä vajaita koneellisia pesee, onko teidän koneessa puoli-täyttöohjelma? meil on ja ite käytän sitä, säästää veden kulutuksessa.. tosin vesilasku meillä olemattoman pieni vaikka vettä menee tolkuttomasti :D no joo kui vaa...

oon nauttinut auringosta, rusketusta onkin jo ihan kivasti :) tosin mä kyllä rusketunkin aika helposti. vauva nukahti justiin ja miestä odotan töistä kotiin... jos pyykit hakis narulta ja viikkais ne samantien :D taidanpa repäistä ;)
 
flower again onko ne niitä Lidlin vaippoja vai jotain muita?meillä esikoisen kanssa kokeilin Lidlin vaippoja ja niiden kanssa kävi sama juttu kuin sulla ja ihan hirvee vaippaihottuma tosi nopeasti.En sitten olekaan ostanut seuraaville niitä lainkaan.
Liberot päästi välillä pissoja joten nyt on ollut Pampers käytössä ja hyvin on sopinut.

Onko muilla semmosta tunnetta että pitäis päästä venyttelemään paikkoja oikein kunnolla?
Mulla tuntuu kun roikun leuanveto tangossa että oikein päässä kohisee kun veri alkaa kiertämään kunnolla.Muuten kroppa kaipais ihan selvästi venyttelyä.Tallensin jopa kakkoselta tulevan jumppa ohjelman pari jaksoa jossa oli venyttelyä ja jotain jooga juttuja.

Meillä ristiäiset oli kirkossa,mutta oli myös yksi ns.haltijakummi eikä hänelle ollut mitään.Meinasin jotain kehitellä näin jälkikäteen.

Vauvan kakkaamisesta,täällä kakka lentää pari kertaa päivässä.Ummetusta ei ole muidenkaan kanssa.Ainoastaan ummetus vaivaa äitiä joka synnytyksen jälkeen...

Huomena siivous päivä ja samoin kauppareissu päivä,mies tulee perjantaina kotiin ja kiva saada hommat hoidettua pois alta.


mamskeli ja Eero
 
Heippa vaan!

Osui silmään tuo et aikaa tänne kirjottamiseen , niin tosiaan kaikilla ei kai sitä ole. Itseni mukaan lukien aika vähän. poika syö about tunnin välein joskus enemmänkin.. ei viihdy juurikaan muualla kuin sylissä. Oli allergiaa tms. d-vitamiiniin ja siinä vierähti reilu viikko kun oli vallan sylissä kun oli huutoa ja kamalat iho-oireet, ihan melkein veresti iho poskista. Onneks se on ohi :)

Kun ei ole vauva sylissä/syömässä siinä sitten viihtyy tuo 1½v tietenkin :D
Mies paljon töissä, joten ei kauheesti jaksa kirjotella, facebookissa tulee sillon käytyä kun pystyy.. eli sillon kun tuo riiviö 1½v nukkuu,poika sylissä ei jaksa pidempiä tarinoita kirjotella. Koska harvoin nukkuvat samaan aikaan.

Minäkin yleensä nukun jo 22 aikaan viimeistään, paitsi nyt värjäsin tukkaani , väri päässä syötin pojan ja onneks nukkui sitten kun olin suihkussa.. mies kun töissä..

Sydäntä raastavaa ois ollut jos olis suihkun laittanut kiinni ja täältäolis kuulunut kamala itku..

Imetys ja nälkä Kyllä vain. Jatkuvasti pitäs jotain syödä :D

Kiinteytystä tarvis saada 2kk aikana.. serkun häät niin olis kiva olla vähän paremmassa kunnossa.. mut aika ei riitä edes loikoiluun niin kävelyllä jos jotain saa aikaseks niin hyvä sitten.

6vk neuvola oli juuri ja poika 60cm ja 5,7kg :) Täälläkin hymyillään :)

nyt unten maille :)
 
imetys ja nälkä Juu kova on ja ihan koko ajan pitäs puputtaa jotain. kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat ja välipalan välipalat.
Nyt kun ruokavaliota taas rajoeitettiin, niin tuntuu et ei ole mitään syötävää.

kummitodistus itse tulen tilaamaan täältä todistukset kummeille ja sit nimenantotodistuksen Pro-Seremoniat: Kummitodistukset

Paikat on jumissa ja hieroja huomenna, toivotaan et poika nukkuu kiltisti sen ajan.


Tänne kirjoittelu, itse en aio sitä tressata, kirjoitan kun kerkiän ja jaksan. Välillä kun poika herää 30 min välein heijattavaksi vaunuissa ja teet samalla kotitöitä. Ja välillä haluun vaan maata sohvalla, kun on se oma aika.

vajaat koneelliset täs uudessa koneessa ei ole puoli täyttöä, mut meillä on kiinteä vesimaksu.

lämpötilat Mä toivon sellasta viileän lämmintä kesää, max 15 astetta. nyt jo sisälämpötila 28,5. muutto edessä vasta elokuussa ja uudessa onkin sit ilmastointia ja jäähdytin. Tänne ei viitti enään asentaa. Parvekkeelle paistaa koko ajan aurinko ja vaunuissa eilenkin 35 astetta lämmintä. Siis toivon et kesä ei ole liian kuuma, ihan jo pojan vuoksi, mut en ole itsekään lämpöisen ystävä.
Asun alueell, jossa ei voi ajatella laittavansa pikkusta parvekkeen pihaan yksistään nukkuun. Ja jos menen muualle, niin sit ei tule kotitöistä mitään, mut aika näyttää miten tämä ongelma ratkaistaan, jos kuuma kesä tulossa.
 
Meillä toi iltatankkailu on sellasta et n. ysiin maltetaan n. tunnin välein syötöillä, mut sen jälkeen hyvä et pääsen vessassa käymään, kun olis koko ajan tissillä. Mitä ootte mieltä, saakohan liian vähän maitoa kun täytyy koko ajan olla? Vai onko ihan huvitutteilua? Saattaa sen jälkeen nukkua kuitenkin kuusikin tuntia, ni eikö se tarkota et pitäs kuitenkin maitoo saada ihan ok? Vai? Kyllä sitä vaan miettii tuleeko maitoa tarpeeks vai ei, vaikka tyttö kasvanukin hyvin, ni silti sitä aina pohtii..

Imetyksestä ja nälästä, ni ei oo kyl ollu.. Oon oikeestaan ihmetelly miksei, koska "kaikki" juttelee et kauhee nälkä koko ajan sillonku imettää.. Nyt varsinkin kun lämmin, ni mä voisin olla vaik koko päivän syömättä :O Oikeen joutus itteään muistuttaan, et syö, ku parin päivän tosi vähäinen syöminen ainakin kostautus heti maitopuoleen. Huomas ettei samallatavalla ollenkaan lähteny heruun.

Nyt vihdoinkin mäkin muistan, Onnea avioitumisen johdosta!! :) Ja ihania nimiä vauvat saanu!! :heart: Mul usein käy niin, et vaik mitä mielessä, mitä pitäs kirjottaa ja sit puolet unohtuu..

Töihin "palaan" vasta vuoden päästä syksyllä, tai keväällä lähden hakeen töitä ja jos vaan saan, ni syksyllä sit pitäs alottaa. Tai joka tapauksessa sit jotain sinne kehitän, mut en aikasemmin. Tammikuusta sinne syksyyn siis ollaan kodinhoidontuella, saas nähdä miten selvitään..

Niin ja kiitos perunajauhovinkistä ja ennenkaikkee siitä, et talkkii ei sais laittaa!! Sen takia se tytön iho tais koko ajan mennä huonommaks sielt kaulast, mut neuvolas sanoivat et voi laittaa, ja en sit tajunnu ollenkaan et sen takia vaan paheni ja paheni. Nyt on jo hyvännäkönen iho siellä, pahimman sain sinkkivoiteella korjattuu :) Sinkkivoide on kyl ollu ihan huippua, sekä nyt, et jo esikoisen kanssa.

Aurinkoista päivää :)

Kaarja ja tyttö 8vk ja 1pv
 
Onpas kivasti tullu tekstiä, iso kiitos! :hug:
Mukava lukea miten kaikilla menee tässä samassa elämäntilanteessa.

Imetys ja nälkä mä oon tosi vähäruokainen ihminen ja sitten vedänkin kerralla itteni aina ähkyyn. Ja karkit on mun pahe, nyt oon yrittänyt rajoittaa kerta viikkoon tuota karkin mättäämistä. Ruoka mitä syön, on suht terveellistä mutta eipä se auta jos vedän karkkia pussillisen siihen päälle :p...

Tänne kirjoittamisesta vielä, mä teen päivän aikana oikeestaan ihan älyttömiä määriä kaikkea, esim. eilen tein tallilla kaikki hommat (ei muuten oo mitään kevyttä työtä), kotityöt (imuroinnin, keittiön siistin, vessan pesin, pyykit, ruuanteko jne.), laitoin kaverille hiustenpidennyksen ja siltikin musta tuntuu että aikaa jää. Illalla mies yllytti mua lähtemään kaverin kanssa terassille kaljalle mutta en malttanut mennä. Vaatteita jo kattelin että mitkä mahtuu päälle, mutta sitten tuli sellainen olo etten haluu vauvaa jättää. En ole siis yli kuuteen viikkoon käyny edes kaupassa yksin.

Iltatankkaus meillä on vauva ollut lähes kaiken iltaa tissillä, nyt ollaan huomattu että tyttö tarttee yhdet unet aika myöhään illalla, eli niin että herää seiskan jälkeen, jaksaa sitten olla tyytyväisenä siihen yhdeksään saakka milloin meillä alkaa sängyssä tunnin imetyshetki ja sen jälkeen vauva nukahtaa. Jos ei nuku päikkäreitä noin myöhään, kitisee illan kun on yliväsynyt. Illalla kun nukahtaa, nukkuu aamuyöhön saakka, vähintään viiteen, joskus jopa kuuteen ennen kun syö taas. Ite jaksan joskus iltaisin nousta vielä touhuamaan, usein kyllä käy niin että uni tulee mullekin siinä maatessa. Ylös nousen joka aamu 5.30 keittämään miehelle kahvit ja jompikumpi käy viemässä hepat ulos, minä tai mies. Mies lähtee töihin ajelemaan kello 6. Aamu meillä on siitä kuudesta kahdeksaan niin että vauva syö vähän väliä ja jatkaa uniaan. Minä laittelen pyykkiä, siivoan keittiötä jne ja välissä käyn imettämässä vauvaa. Laitan isoille lapsille aamupalan ja pojan taksiin. Sitten vauva menee vaunuihin nukkumaan kolmeksi tunniksi noin 9.30, ite siivoan tallin silloin, lisään heppasille heinää ja vettä ulos tarhoihin, leikin koiran kanssa, haravoin pihaa... Meillä on koiran kanssa se hyvä puoli ettei tarvitse erikseen mennä lenkille kun juoksee vapaana koko päivän ulkona ja meillä käy paljon koiravieraita, saa koirakin aktiviteettia.

Pienemmän pojan kanssa syödään yleensä edellisen päivän ruokaa päivällä ja uuden ruuan teen klo 14, silloin isompi poika tulee koulusta. Mies tulee töistä 17 aikaan, vauva on silloin taas vaunuissa ja yhdessä ulkoillaan ja ratsastetaan. Näin meillä kuluu päivät. Rasittavimpia on ne päivät kun mun pitää täältä korvesta lähteä kylille asioille. Menee päivä ihan mutkalle kun rytmi rikkoontuu.

Venyttelyn tarpeen oon huomannut minäkin. Joskus kun oikein innostun venyttelemään, lihakset tuntuu siltä kun ne olis ihan jumissa. Niinkuin niitä ei olis koskaan venytelty.

Perunajauho auttaa tosi hyvin noihin hiertymiin ja vaippaihottumaan. Mun esikoisella paloi pylly väärisä vaipoista pahasti ja mummu sanoi silloin että kannattaa laittaa perunajauhoa. Talkissa kun on hajustetta paljon (ja se kyllä tuoksuukin ihanalle!), usein se pahentaa tilannetta.

Soitin jälkitarkastuaikaa, sain ajan ensi viikon keskiviikolle. Terkkari oli unohtanut antaa sen mulle. Ehkäisyn haluaisin pikimmiten ;).

Tunteet miestä kohtaan, kuinka teillä? Muistan poikien aikana heidän isänsä kanssa, että pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen alkoi toisen naamakin ärsyttää. Nyt oon ottanut ihan eri tyylin itsekin, osoitetaan hellyyttä jatkuvasti ja totuus on niin että kyllä se vaan kannattaa. Pysyy rakkauden tunteet vahvempina kun vaan (vaikka pakottaa itsensä) antaa toiselle sen suukon päivittäin, silittää poskesta ohimennen, tai sanoo kauniisti. Minä voin sanoa että olen tdellakin virheistäni oppinut, kaikki ne syyt mitkä aikoinaan johti eroon poikien isästä, yritän välttää sellaisia tilanteita ja haluan kunnioittaa miestäni ja sen myös osoittaa. Onhan tämä pikkuvauva-arki tavallaan raskasta, mutta menee äkkiä ohi ja me ollaan päätetty yhteen hiileen puhaltaen rämpiä tämä vaihe kunnialla läpi. Mun pitää kyllä kehua että mulla on hyvä mies, en parempaa olis voinut saada.
Mies menee lauantaina kaverinsa polttareihin koko päiväksi, mukavaa että saa kunnon lepotauon arjesta ja näkee kavereitaan. Isommat lapset menee isäleen viikonlopuksi, eli ollaa lauantai tytön kanssa kaksin. Sunnuntaina pakkaan likan autoon ja mennään kaverin tallille ratsastuskisoja kattomaan, saa mies potea krapulaa ihan rauhassa ;)
 
Moikka!

Pitkästä aikaa joten romaania pukkaa nyt :)

Tänne kirjoittamisesta pakko sanoa, kun ei jaksa niin ei jaksa. Käyn kyllä lukemassa lähes päivittäin, mut ei jaksa alkaa kirjottaan itse. Pitäis vähän ryhdistäytyä. Kun liian harvoin kirjottaa, niin sit näistä teksteistä tulee hirmuisia romaaneja. Normaalina päivänä ei vaan yksinkertaisesti meinaa ehtiä, mulla kun tää arki kahden neidin kanssa ei oikein suju. Yleensä pystyn kirjottaan vaan kun syötän typyä, mut en jaksa yhdellä kädellä. On niin hidasta ja hankalaa, et tuskastun ite :D

Mun kirjottamiseen ja kaikkeen muuhunkin on nyt viime viikkona vaikuttanut tyttöjen sairastelu. Esikoinen (2,5v) oli viikon 40 asteen kuumeessa, labrassa & tk:ssa vierailtiin pariin otteeseen, lisäks keskussairaalan ensiavussakin, kun meni ihan veteläksi. Meidän tk-lääkäri siis laitto lähetteen... Eipä tuolla mitään pahempaa ollut, korvatulehdukseen sai kuurin. Sama vaiva oli sit
vauvallakin, eka antibioottikuuri on silläkin jo takana. Nyt vasta alkaa tytöt olla siinä kunnossa, että meillä saa nukkua yöt ja pystytään jotain tekemäänkin. Viime viikko kun meni enimmäkseen sohvalla istuen, molemmat tytöt sylissä...

Kasvimaa tulee meillekin. Porkkanaa, jäävuorisalaattia mitä on ollu aikasempinakin vuosina, nyt lisäks herneitä ja sipulia. Niin ja perunaa... Meillä olis tuossa tilaa tehdä isompikin kasvimaa, mut en jaksa hoitaa sitä kuitenkaan kunnolla. Mut jotain pitää kuitenkin olla, oppii tytötkin heti hoitamaan kasvimaata ja ne maistuu niin paljon paremmalle ku kaupasta ostetut. Mikään hirmu puutarhaintoilija en ole, piha pitää olla helppohoitoinen, mut nätti. Vähän on kukkia, yks penkki talon vieressä ja amppelit kuistilla.

Pyykkihuollosta: Kone pyörii muutaman kerran viikossa, ei läheskään päivittäin. Pari koneellista viikossa kestoja, ehkä saman verran vaatteita. Meillä tehdään samoin ku Flower tekee, kotivaatteita ei vaihdeta joka päivä. Sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta. Jos on selkeästi likaa, niin sit vaihdetaan. EIkä varsinkaan mun omissa vaatteissa edes pienet likatahrat haittaa. Kuka niitä täällä kotona näkee? Vauvan kanssa noi vaatteet sotkeutuu kuitenkin heti, jos vaan menee puhtaat laittamaan päälle. Tyttöjen vaatteet pyrin pitämään puhtaina, aamulla laitan puhtaat, mut kesken päivän en välttämättä ala vaihtamaan. Sama vika ku Pikkutalviolla (ja ilmeisesti ainakin flowerilla myös), se puhtaiden laittaminem kaappiin on vaikeinta jostain syystä....

Koti siistinä: Yritetään pitää täälläkin, mut kyllä tuo esikoinen pitää huolen siitä että se on loputon sarka. Kuitenkin sellasta ylläpitoa päivittäin, pöydät pyyhin, samoin peilit, tiskit pois pöydiltä, vessa puhtaana, imuroin jos on tarvis, joskus lakaisen enimpiä roskia pois esim. keittiöstä. Sänkyjä meillä ei pedata ku sillon jos tulee vieraita, annan mieluummin tuulettua kunnolla päivän aikana.

Juokseminen on ollu haaveissa jo monta vuotta. Haluaisin aloittaa :) Ikinä en ole tykännyt juoksemisesta, mut jostain syystä nyt muutamana vuonna on ollu sellainen kipinä et pitäis kokeilla. Nää raskaudet on vaan vähän hidastanut hommaa... Mut jos nyt :)

Äitiysloman jälkeen jään kotihoidon tuelle ainakin niin pitkäksi aikaa että saan opinnot pois alta. Tarkoitus olis alunperin saada ne melkein hoidettua tän kevään aikana, mutta en jaksa stressata niillä. Eli varmaankin syksyllä alan suorittaan niitä pikkuhiljaa (joku max. 50 op on suorittamatta). Mulla kun tuo äippäraha (nyt jäi käteen vajaa 900) on huomattavasti parempi ku mitä opintotuki on, eli ei pelota jäädä kht:lle, sekin on isompi ku op.tuki. Niin ja työpaikkaa ku ei ole, niin siinä mielessä ehkä se kotiin jääminen on ok vaihtoehto.

flower: voi olla pulloraivarikin. Meillä on ollu kans muutama

kaarja: Meillä tankataan iltaisin, sais olla jatkuvasti syöttämässä

tupakasta ja alkoholista: Tupakkaa tekee mieli päivittäin. Saa nähdä kauanko menee ennenku sorrun. Tähön asti oon onnistunu vastustamaan kiusausta. Alkoholia ei tee mieli, siiderin makua on ikävä. Mut ei kannata oikeastaan avatakaan, kun mies joutuu sit juomaan kuitenkin puolet siitä. Se siiderin himo menee parilla huikalla ohi :)

Omia kuulumisia... Eli tuolla aikasemmin jo tulikin et tytöt on sairastanu. Muutenkin meillä tää normaaliarki hakee vielä uomiaan. Ei siis oikein ota sujuakseen... Vauva on aika vaativainen, kiltti kylläkin mut vaatii paljon huomiota. Ei nuku kunnollisia päikkäreitä, mut ei viihdy yksinäänkään yhtään. Sylissä pitäis saada olla koko ajan ja se taas aiheuttaa ongelmia esikoisen kans. Muuten kaikki on ok.

Vauva kehittyy hienosti, juttelee ja hymyilee jo paljon. Kovasti yrittää päästä pystyyn, selällään ei viihdy, haluais vaan istua. Mahallaan ei vielä jaksa päätä kannatella. Mitoista ei tällä hetkellä ole hajuakaan, edellisestä neuvolasta on jo kuukausi ja seuraavaan 2 viikkoa vielä...

Nyt tyhjeni pää ihan kokonaan, mut tulihan tätä jo... Ens kerralla lisää :)

-JennyA & Lillukka-
 
Heissan täältäkin!

Imetyksestä ja nälästä Mulla edellisillä kerroilla on ollut imettäessä hirveä nälkä ja oon voinut melko estotta herkutellakin ja silti kilot on hävinny melko vikkelään. Nyt jostain syystä, ei samanlaista nälkää ole. Syön samalla tavoin, kuin muutenkin, terveellisesti. Mutta en esimerkiksi kaipaisi lämmitä ateriaa päivittäin. Outoa! Täysimetyksestä ja herkuttelemattomuudesta huolimatta nää makkarat on vissiin tulleet jäädäkseen :kieh:

Meillä poika tankkaa iltaisin syömällä usein. Syötöt eivät tosin kestä kovin kauaa, ehkä 5-10 min, sitten ipana sylkäisee tissin pois ja on tyytyväinen. Öisin kyllä sitten heräilee muutaman kerran. En edes viitsi laskea päivittäisiä syöttökertoja, syödään silloin, kuin poikaa nälättää. Maitoa taitaa tulla sopivasti, koska vauva kasvaa hienosti ja on tyytyväinen. Oonkin päättänyt olla ottamatta imetyksestä minkäänlaista stressiä ja tämä on toiminut jo kahdesti aiemminkin =)

Meillä on käynyt tällä viikolla joka päivä vieraita, koska eivät ehtineet/päässeet ristiäisiin. Ihan kivaa, vaikka onkin saanut miettiä tarjottavia. Missä on vanhanajan rotinaperinne? Tiedättekö se, kun vieraat tuovat pullat tullessaan? Mulla itselläni on ollut tapana vauvaperheessä kyläillessäni tuoda pullaa tms. mukanani, jolloin vauvan äidille on jäänyt hommaksi vain keittää kahvit.

Kävin tänään lasten kanssa shoppailemassa ja tutkimassa verhokankaita. Aika nopeaa touhua vauvan ja nelivuotiaan kanssa. =) Sain kuitenkin lastenhuoneeseen uuden maton ja pari nättiä koria lehdille. Kivaa, kun saa kotiin jotain uutta! Harmittaa vaan, kun puutarhapuoli jäi kokonaan käymättä. Täytyy tehdä joku päivä uusi reissu!

Nyt lähen kaivamaan kaapista pullaa pöytään, kaffevieraat tulee kohta :wave:

pikkutalvio
 
mä ajattelin pikaseen tulla kattomaa onko tekstii tullu, ennenku lähen vaunuileen ulos.. ja IHANAA, paljon luettavaa :) kiitos täältä myös!!!

tiinellin teksti oli kuin mun näppäimistöltä...meil on aivan samat rutiinit ja vauvan rytmikin, miehestä pitäis päästä hehkuttamaan vaikka kasvotusten ;) kyllä kelpaa ...

mutta hei, mä menen lenkille ja palaan rauhassa turisemaan tänne vauvan nukkuessa :)
 
Mä jatkankin vielä, kun sain typyn nukahtamaan ainakin hetkeksi...

Tuossa neitiä nukuttaessani mietin tuota, et miten jotkut ehtii tekemään hirveesti asioita päivän aikana. Kyl mäkin sellasina päivinä, kun tytöt nukkuu. Vauva tuntuu olevan ihan samanlainen ku siskonsakin oli, eli ei nuku kunnon päikkäreitä ku ihan satunaisesti. Yleensä ne unet on just sen mittasia, että mä ehdin käymään vessassa ja juomaan ehkä mukillisen kahvia. Muuten kuluu kyllä tuo aika enimmäkseen tyttöjen viihdyttämiseen. Jos sattuu niin hyvin, että päikkärit kestää tunnin-pari niin sit saan kyllä aikaseks esim. just kirjotella tänne...

Nyt toivon, että typy nukkuis edes tunnin, niin saisin yhden tilinpäätöksen tehtyä. Tähän asti tää päivä on menny niin, et viiden tunnin aikana on syöty 4 kertaa, otettu monet parin minuutin tirsat, kitisty, juteltu, naureskeltu ja kaikki tämä sylissä. Jos hetkeksi laskee pois, alkaa hillitön huuto, joten ihan omia korvia säästääkseni pidän sit sylissä. Tuo ei siis suostu vaunuissakaan nukkumaan... Muutaman kerran on saatu vauva nukkumaan 4 tuntiakin vaunuissa ulkona, mut enää ei meinaa onnistua sekään. Ei edes silloin ku vaunut liikkuu. Liikkeessä kyllä on hiljaa, mutta ei nuku.

En siis jaksa tässä kaiken vauvan ja esikoisen viihdyttämisen keskellä enää alkaa tekemään asioita yhdellä kädellä. Teen sit illalla kun mies tulee kotiin, niin sen mitä jaksan/ehdin/viitsin.

Meillä imetys on loppunu kokonaan. En jaksanu sitä taistelua enää. Tuo vauva ei osaa imeä kunnolla rintaa, eikä imetysohjausta tällä seudulla juurikaan ole saatavilla. Totesin paljon helpommaksi kaikille pulloruokinnan. Nyt tulee vauvakin tyytyväiseksi syönnin aikana eikä jatkuvasti kitise lisää ruokaa. Tänään annoin sit maidon seassa maissivelliä eka kertaa vähäsen. Toiveena olis saada tuolla vellillä yöunia vähän pidemmäksi, kun en jaksa enää pikkupätkissä nukkumista.

Mulla on ollu nyt ihan selkeitä uupumus- ja masennusoireita. Senkin takia tahtoo tää kirjotteleminen jäädä välillä. Jaksaa kyllä lukea muiden tekstejä, mutta kirjottamisen alottaminen on tosi vaikeaa. Jossain vaiheessa olen ollu jo ihan valmis jättämään lapset miehelle ja lähtemään kokonaan. Välillä tuntuu päivälläkin, että tekis mieli vaan jättää nuo muksut tänne huutamaan ja lähteä lätkimään... Onneks mulla on sellanen anoppi, joka ottaa esikoisen hoitoon välillä, että saan olla vauvan kanssa ja jopa nukkua päikkäritkin (olettaen että vauva nukkuu). Ottais kai se vauvankin, mut en oo vielä kovin pitkäksi aikaa antanu hoitoon.

pikkutalvio: Meillä tuo rotinaperinne on voimissaan vielä :) Sain ristiäisiin kunnon pullakranssin rotinoina. Ja lähes jokainen vauvaa kattomassa käyny on tuonu pullansa mukanaan.

Vauvan rytmistä: Mä olen niin kade teille joiden vauvoilla on päivälläkin selvä rytmi. No joo, on se siis meilläkin, mut kun ei ole niitä päiväunia siellä välissä, vaan noin vartin max. puolen tunnin torkkuja...
Meillä menee suunnilleen näin:
klo 6-7 herätään ähisemään, syödään ja torkutaan vielä pari tuntia.
8-9 noustaan ylös, puetaan, aamupalaa
11 maissa syödään, lähdetään ulos tai asioille
14 päiväkahvit/välipala
16-17 ruoka
n. klo 20 iltapala/-kahvi, jonka jälkeen esikoinen nukkumaan, vauva jatkaa hereillä oloa ja torkkumista tankaten välillä.
22-23 vauvan viimeinen iltasyöttö ja nukkumaan.
yöllä syödään tuossa kolmen - neljän maissa.

Nyt painun tuon tilinpäätöksen pariin. Tyttö suostuu ainakin toistaiseks vielä nukkumaan, tosin puolen tunnin aikana oon jo kaks kertaa käyny hyssyttelemässä...

-JennyA & Lillukka huomenna 10 vkoa-
 
Jopas nyt minäkin innoistuin kirjoittelemaan...

Mulla on tuo sama homma, että kun pikasesti nää tekstit lukee niin paljon jää kommentoimatta ja sitten jälkeen päin tulee vasta mieleen, et ai niin...

Kirjottelusta vielä, että varmaan sekin vaikuttaa minkä ikäisiä lapsia on ja kuinka monta. Meidänkin keskimmäinen vaatii kyllä aika paljon vahtimista, niin paljon keksii kaikkea ihan älytöntä...

Kämppä ja siisteys: mä voin kyllä ihan myöntää, että sekasin on paikka välillä ihan täysin. Varsinaista likaa ei ole, mutta siis epäjärjestystä, vaikka kuinka koittaisin siivota. Joka päivä kyllä siivoon ja nautin siitä kun siistiä.

Pyykinpesu: joka päivä käy kone, joskus parikin kertaa. Eniten lastenpyykkiä, jokapäivä kun kuitenkin tulee vaihdettua heidän vaatteet, joskus parikin kertaa... pienet lapset kun usein keksii kaikkee suttaavaa puuha :D Omat vaatteetkin usein menee vaihtoon päivän jälkeen.

Lasten käytöksestä vauvan tultua oli kanssa juttua ollut. Meidän keskimmäinenhän oli ihan mahdoton vauvan synnyttyä, huusi, kiljui ja kiukutteli juuri ihan mistä vaan, mut on ihme kyllä lähiaikoina rauhoittunut ja mikä on ihan uskomatonta plussaa, että on alkanut nukkumaan omassa sängyssään nyt vauvan tultua ihan mielellään, samoin päivävaippa ollaan otettu kokonaan nyt pois ja näyttää ihan hyvältä... pari kertaa on pissat vahingossa tullut housuun, mut kakat on tulleet aina pottaan. Kun vaipan vielä ollessa käytössä kakat tuli miltein aina vaippaan.

Hymyilystä: mua alkaa oikeesti pelottaan toi, että tuo vauva ei vielä hymyile... kyllähän hälläkin jo se 6vk on kohta täynnä. Vielä kun tuntuu, että nukkuukin niin älyttömästi ja jotenkin tuntuu erilaiselta kuin nää edelliset.. vaikee selittää, hirveen rauhalliselta...

Iltatankkausta en ole havainnut muuten, kun syö siinä just ennen ysiä suurinpiirtein korviketta tissin jälkeen, sen jälkeen ihan vaan "pelleilee" tissillä, kunnes nukahtaa ja siitä siirrän sänkyyn, oon käärinyt hänet lämpimään fleecepeittoon silleen aika tiukasti ja näyttää kyllä siinä nukkuvan tosi hyvin, viime yönä heräsi ekan kerran vasta miehen lähdön jälkeen. Mulle on kyllä hyötyä tuosta pitkästä ekasta unesta, kun saa itsekin oikeesti nukkua muutamia tunteja. Mulla on paha tapa ottaa illalla "omaa aikaa" sen jälkeen kun vauva on mennyt nukkumaan, niin yleensä meen itse nukkumaan vasta joskus 23-24, vaikka tiedän et pitäis mennä aikasemmin, olis paljon pirteempi itsekin, mut jotenkin tarviin sen oman "rauhan" illalla.

Kummikirjat: täytyypä netistä selailla jos jotain vinkkejä löytyis, et miten sen tekis. Vai ottaisko mallia ihan tosta kirkon kummikirjasta. Tuntuu vaan kivemmalta, jos ois antaa joku semmonen heille, tietenkin jälkeenpäinkin kerkee. Kuvan siihen tosiaan vois liittää... Mua jotenkin ahdistaa välillä kirkon touhut, kun ainakin täällä päin tuntuu olevan jotenkin ahdasmielistä porukkaa välillä nuo. Mielenkiintoista kuulla, suostuuko pappi jotenkin ottamaan nää kummit osalliseksi kuitenkin siihen kastamiseen... Meillä on aika moni tuttu nyt tässä eronnut kirkosta ihan lähiaikoina, varmaa osalta vaikuttanut nää kohutkin...

Äitiysloman jälkeen: kotona varmaan olen sitten vielä vuoden, kaksi... siis rahallisestihan se on aika ankeeta, mut ollaan kumminkin pärjätty ja itse tuun kyllä vähälläkin toimeen. Ruokaostokset on semmoset, että niissä voisin vähän petrata jottei menis rahaa niin paljon, joskus tulee heitettyä roskiinkin ruokaa, pitäis osata hyödyntää paremmin kaikki.

Mä koitan taas jatkaa muulloin, vauva tuossa heräilee jo vähäsen...

Mindi83
 
Vauvan rytmistä hieman..Eeron yöt on taas ihania.Syö vielä tossa 21-22 aikoihin,seuraava ruokailu on 23-01 aikoihin ja annan yöllä enää pulloa ja maitoa menee 120ml.
Seuraava ruokailu on 03 aikaan ja maitoa saattaa mennä 60-70ml,silloin tiedän jo valmiiksi että seuraava ruokailu on aikalailla tunnin päästä.Ja niin sitten mennään tosta klo03 aamu 6 että ruokailua on tunnin välein.Eero on selvästi niin väsy ettei jaksa vetästä maitoa mahan täydeltä vaan sammuu kesken kaiken ja sitten herää useasti :p
Ja yleensä tossa 5 jälkeen alkaa ähinä ja heilunta,josta tiedän että heräiyt alkaapi.Jos käyn kurkkaamassa sängystä poikaa niin tulee iso virne naamalle ja alkaa jokeltelut.Auta armias jos katoan kesken tarinan niin hermothan siinä menee ja äidin on pakko nousta ylös.

Vellistä vielä.Esikoisen kanssa sitä kokeilin,mutta ei tainnut vaikuttaa kuin muutaman kerran yöuniin.Tyttö kasvoi hirveää vauhtia ja soseet tulivat n.3,5kk ikäisenä jonka myötä sitten yöruokailutkin rauhottuivat.Seuraavalla tytöllä vellit eivät maistuneet lainkaan ja hän alotti soseet 4kk ikäisenä.
Eli kovasti odotan että kunhan tulee muut jutut maidon lisäksi niin yötkin helpottaa.

Oma jaksaminen,kovan nukutusrallin jälkeen sain kaikki lapset nukkumaan ja äitikin sai vetästä reilu tunnin päiväunet.On se kumma miten uni tulee helposti kun väsyttää tarpeeksi.
Kierukan myötä on nyt tulleet kunnon vuodot,on kivaa joo..aina yhtä epämiellyttävää raskauden jälkeen kun on ensin pitkän aikaa ilman vuotoja.
Kovasti tekisi mieli kuntoilla,mutta aika ja mahdollisuudet on rajattuja.Esim.miten onnistuu lenkkeily 2kk ikäisen,2v:n ja 5v:n kanssa?Nyt on mielessä käynyt seisomalauta kun mieskään ei sitten ole apuna täällä.

Mindioliko sulla minkä ikäiset lapset?meillä menossa kanssa tuo vaipaton juttu.päivät menee hyvin ilman vaippaa,mutta vahinko saattaa käydä esim. potan edessä kun ei ehdi istumaan.
yöllä on vaippa ja välillä se on pissanen,välillä täysin kuiva.
meinasin josko käyttäisin keskimmäisen yöllä vessassa kun olen syöttänyt vauvan.sama juttu oli vanhimman kanssa aikanaan ja hyvin meni.
 
täytyis vissiin ottaa paperilappu ja kynä viereen kun lukee, vois laittaa asian siihen ylös, ja sitte muistais kommentoida..

jenny adelina meillä vauva oli jossain vaiheessa vain sylissä rauhallinen, muualla kitisi ja ei ollut tyytyväinen. mutta ei sitä oikein voi koko ajan siinäkään pitää... pikkuhiljaa opetin että annoin olla sitterissä jonkin aikaa, silitin ja juttelin ja otin syliin. oppinut olemaan jo pitkiäkin aikoja siinä ja on oikein tyytyväinen :) kun teen ruokaa tai siivoilen, jätän sitterin keittiön pöydälle, ei tuo "pieni"koira pääse vahingossa liian lähelle jos en itse ole samassa huoneessa.

vatsalihaksista mä oon tehnyt niin et kun meen vaunulenkille niin treenailen lihaksia siinä samalla :D

ehkäisystä toisia menkkoja odottelen alkavaksi, niin saisin aloittaa pillerit :) jos nyt muutaman kuukauden sitten niitä popsis ennenkuin sisarusta aletaan kaavailemaan neitoselle :heart:

kotitöiden tekeminen no toisina päivinä ei oo yhtä tehokas kun toisina, mutta mul ainakin niin selkärangassa oma rutiini että se menee vaan itsestään. ja tykkään herätä kans aikasin, et jos herään ennen vauvaa niin ehdin paaaaaljon saada aikaiseks ennenkuin se ois tehtävä yhdellä kädellä ;)

vaipoista se merkki on Huggies, ihan prismasta ostin. eikä ees mikään halpis, neljä senttiä halvempi kappalehinta kuin pampers.
 
karkinhimo joo, on päiviä et on aaaaivan pakko saada jotain makeaa.. oon kuitenkin pitäny kiinni karkkipäivästä, lapsilla se on perjantai ja välillä myös lauantai... mutta ei oo tullut ostettua ees nyt. jäätelöt on ihania nyt :) oon herkutellu niitä sitte, yks päivässä ;) no ei joka päivä...

vauvan kanssa oleminen ei sitä kyllä mun mielestä tarvii vauvaa huomioida KOKO aikaa, jos kolmekin tuntia on hereillä, siis ettäkö koko sen ajan vain juttelis vauvalle olis vaan sen kanssa?? voihan sitä samassa tilassa kuitenkin olla, mä en ole ainakaa noiden aiempienkaan kanssa ollut noin ehdoton... kaveri oli omilleen... ei ees kahvia voinut juoda ennenkuin vauva taas nukkui. vauvasta tuli tosi vaativa, ja vaikea. oon kyllä sitä mieltä että läheisyyttä pitää kyllä antaa, tottakai, mutta.... no....

mindi älä nyt liikaa huolestu vauvasta... tai voithan sä neuvolast kysellä? meillä nukutaan kans paljon, mutta kasvava lapsi tarvii myös paljon untakin :)

noni, mitähä vielä... dindeitä kaipailen....

ja LITTLEDEATH: missäs luurailet, onhan kaikki hyvin ?????? ei ole moneen päivään kuulunu mitään...

nyt kakkavaipan vaihtoon :D
 
Flower: Kyllä tääkin välillä viihtyy pitkiäkin aikoja sitterissä, varsinkin keittiön pöydällä. Nostan yleensä siihen kun laitetaan ruokaa tai syödään. Mut tänään oli taas tällanen päivä, ettei neidille kelvannu mikään muu ku syli. No, tää vauva-aika on niin lyhyt, että ei maailma kaadu vaikka ei koti oliskaan tiptop koko aikaa :D

Veteli tuo muuten sit parin tunnin unet ku sain vihdoin nukkumaan kunnolla :)

Sen verran mä uskallan sanoa toisten puolesta, että LD:llä on kaikki ok, menee ihan hyvin. Mutta kertoilkoot itse kuulumisiaan kun tänne tulee...

Mä en muista oonko täällä kertonu, mut tuo meidän esikoinen on saanut päähänsä että meille pitää ostaa hevonen.... Pääsiäisenä kun ajeltiin ja mentiin sellasen talon ohi missä on muutama heppa (tuossa parin kilsan päässä) niin osoitti sormella heppoja ja sano "isi mennään ostamaan meille hevonen" :) Mistä lie saanut tuollasta päähänsä :rolleyes: Ehkä saattaa äitillä olla osuutensa asiaan. Toissa päivänä käytiin sit taas ihailemassa tuossa yhdellä tallilla heppoja, ai että siellä tuoksui ihanalle :heart: Mäkin niin haluisin taas hepan selkään....

Tässä muutaman päivän vanha hymykuva :)



-JennyA-
 
Vatsalihakset ratsastus on pop siinäkin! Mä kun pysäyttelenkin hevosen ainoastaan syvillä vatsalihaksilla. Sit tuo muukin huhkiminen on hyvää kun muistaa samalla käyttää vatsalihaksiaan.

JennyA voitte hakee meiltä lainaksi yhden hevosen =).

Hymyily ja jokeltelu jo kovin vauva höpöttää, kiljahtelee ja hymyilee. On tehnyt sitä alle 4 viikon ikäisestä. Mulla oli tuo keskimmäinen lapsi vaisumpi, olla möllötti pitkään ja nukkui kans paljon. Siltikin kehittyi ihan normaalisti, jopa ajoissa. Tukea vasten käveli 6kk ja ilman tukea 10kk. Puhumaan oppiminen vähän viivästyi, 2 vuotiaana vasta alkoi selkeesti puhumaan.

Lasten iästä meillähän on nuo isommat 6 ja pian 8 vuotiaat. Oon kyllä elänyt senkin ajan kun oli vauva ja 1v.5kk vanhempi poika+3 hevosta, koiria ja kissa.

Kai mä oon vähän pimeä kun musta on vaan ihanaa kun on menoa ja meininkiä ja saan sata lasissa paahtaa menemään. Mulle on hoettu kautta aikojen:"Pian sä palat loppuun, et kauan jaksa tuolla tahdilla..." Voi plaah... Tykkään tehdä ja nautin fyysisestä rääkistä.

Ihana vauva sulla JennyA :heart:


 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Tännekin kun sattui pitkästä aikaa ja on aikaa niin kirjoitampa minäkin.

Aikaa koneella oloon... Useimmiten kone on päällä koko ajan ja käyn ehtiessäni palstailemassa, fb:ssä, lukemassa uutisia, shoppaamassa jne. Aikaa kuitenkin on riittävästi!

Äitienpäivä meni lapsien kanssa kolmisin mutta aamupala syötiin koko perhe yhdessä ja sain kukkia.

Pyykkikone laulaa kerran tai kaksi päivässä. Joka päivä kuitenkin. Pyykit viikkaan kaappiin heti kun ne narulta saan tai sitten illalla. Yleensä ainakin!
Pesen yleensä kaikki 60 asteessa mutta kevyesti likaisen pyykin ohjelmalla tai eco-ohjelmalla. Tahrat liotan eka tahranpoistoaineessa joten nuo ohjelmat riittävät hyvin. Kuivausrumpu on seuraava ostos tähän talouteen.

Siivoan nykyään päivittäin lattiat ja pyyhin pinnat missä on pyyhittävää. Koirat ja vaunut tuo kaiken sisälle eikä imurointi joka toinen päivä tunnu riittävän. Kerran viikossa suurempi siivous mutta harrastan kanssa ylläpitosiivousta ja kaikilla tavaroilla on paikkansa. Niin pysyy kämppä siistinä... Niin siistinä kuin mahdollista!

Juoksemista täälläkin odotellaan... Nyt ajattelin mennä vkl jos säät sallii rullailemaan kun juoksu saa vielä pari kuukautta odottaa.

Yöt menee yhdellä syötöllä.

Vaippoina vielä Pampersin 2 mutta paketin loputtua odottaa 3 koko.

Paino on samassa kuin ennen raskautta. Kiinteytys ja kadonneiden vatsalihasten etsintä ohjelmassa.

Vauva kasvaa kovaa vauhtia ja kamala kiirekin tuntuu olevan. Parhaiten tuntuu viihtyvän asennoissa jossa pääsee pungertamaan itseään istumaan tai kun heilutellaan mielipuolisesti sylissä. Naureskelee kovin ja juttelee paljon, välillä itsekseenkin pitkiäkin aikoja. Aika helppo vauva vaikka välillä huutaakin suoraa huutoa muutaman tunnin illassa. Esikoiseen nähden kuitenkin huomattavasti vaativampi.

Turhakehankinta jota ennen nauroin eli vauvakeinu on osoittautunut hyväksi hankinnaksi! Muuten jäisi kyllä moni asia tekemättä eikä ne kasaantuvat kotityöt kiinnosta.

Vuorokauden tunnit tuntuu joskus loppuvan kesken ja joskus koti on kuin helvetin esikartano... Lapset huutaa yhtaikaa ja koirat haukkuu päälle, kaikki muka kasaantuu jne. Onneksi nuo tulee hyvin kaikki neljä (2+2) keskenään toimeen!
Nykyään aikaa säästyy kun juoksutan/lenkitän koiria vaan ilta- ja aamu-ulkoilujen lisäksi n 10-30 minuuttia metsässä tai kävellen. Riippuu päivästä tai säästä. Melkeimpä hihnalenkillä jo näilläkin säillä kilometrikin on liikaa, joten menenkin useimmiten lähimetsään. Hankala myös saada tehtyä mihinkään suuntaan niin pientä lenkkiä vaunujen kanssa. Tuplilla kun ei metsäpoluilla oikaista. Metsässä saavat myös paremmin liikkua oman kunnon mukaan eikä alla ole asfalttia.
Samoin mulla auttaa kun kaikille asioille on selkeät rutiinit. Eli tekee jotkut asiat aina aamuisin ja joitain asioita voi tehdä yhtaikaa jne. Niin jää vielä omaakin sekä leikkiaikaa. Tietysti voisi ajatella, että vaikka kotitöitäkin voisi jättää tekemättä mutta mua ne ärsyttää juuri niin kauan kuin ovat tekemättä. Vauvan kanssa pystyy kyllä tekemään yllättävän paljon juttuja!


Päivät... Puistoillaan, kahvitellaan, vaunuillaan, ollaan kotona jne. mitä milloinkin. Aika nopeaan päivät menee!

Korviketta syödään sekä maissivelliä ollaan syöty 1,5kk saakka. Maitomäärät alkoi olla liian suuria ja samalla kaavalla mentiin esikonkin kanssa aikoinaan. Rintamaidon antamisen lopetin kun vauva oli alta kuukauden koska aika ei riittänyt pumppaamiseen eikä imetys taas ole ikinä ollut mun juttu. Pumppaamista olisin voinut jatkaa jos olisi ollut muutama tunti enemmän aikaa vuorokaudessa eikä esikkoa joka keksi kaikkea "kivaa" juuri kun äidillä oli tissi kiinni pumpussa. Se mitä imetystä kokeiltiin niin oli samaa kaavaa kuin esikonkin kanssa eli jatkuvaa rintaraivaria, suihkumaitoa ja uutuutena täysi veltostuminen raivon päätteeksi. Siihen loppui meidän imetyskokeilut.

Aurinkoista kesän alkua kaikille mammoille vauvoineen!!!!
 
Mindi: Täällä eka hymy tuli vasta 1.5. ja Tuomas on siis syntynyt 11.3. Itsekin jo ajattelin että onko sen tunne-elämän kehityksessä jotain häikkää.. Mut pitää muistaa että vauvat on yksilöllisiä :) Ja varmasti se hymy sieltä vielä tulee!

Tänne kirjoittamisesta, netissä kyllä kerkeän olemaan mutta tulee suljetulle kirjoteltua monta kertaa päivässä, mut yritän tännekin päivitellä kuulumisia.

Rytmi meillä taas vaihtelee. Tuossa alkoi jo olemaan rytmiä mut nyt on taas muuttunut. Tänään oli päivällä 6 tuntia putkeen hereillä. Viime yö oli ihan surkea, heräili tunnin välein. En stressaile rytmistä, vauvan tahtiin mennään ja hyvä näin. Paitsi sitä toivon että yöt alkais mennä paremmin. Muutaman kerran vauva jo nukkui pari neljän tunnin pätkää. Mutta perus on se kolme tuntia. Päivisin on nyt nukkunut yhdet n. 2-3 tunnin päikkärit ja muuten sit valvoo ja näin illasta alkaa nukkua.

Vauva itkee aika paljon. Jaksaa jo olla esim. tunnin hyvällä tuulella mutta muu aika on sellasta kitinää. En tiedä onko se normaalia kun ei ole kokemusta muusta. Enkä käsitä miten kaikki kerkeää tehdä koko ajan niin paljon kaikkea, kun tuntuu että oma aika menee vauvan hyssyttelyyn ja siihen että se pysyisi tyytyväisenä. Mut mä ammennan iloa niistä hyvistä hetkistä ja on ihanaa kun vauva hymyilee ja jokeltelee :) <3
Oon mä itteäni aluksi syyllistänyt, että enkö osaa hoitaa. Mutta neuvolassa sanottiin ettei koliikki aina välttämättä ole raivohuutoa, vaan "vain" tyytymätöntä kitinää. Ja mahaansa vauva itkee useimmiten. Ja ne hyvät hetket kumminkin antaa niin paljon. Raivohuutoja on kans joka päivä mut niihin on jo niin tottunut että no problem. Siis sellasta taukoamatonta karjuntaa johon mikään ei auta. Ja en enää usko että vika olisi minussa, parhaani teen ja vauvalla ei siis sinällään ole hätää, siis ei ole nälkä eikä oo vaippa märkä jne. mut se vaan itkee ja kitisee ja ähisee välillä enkä tiedä miks.

Oon nauttinut aamupäivisin siitä kun oon voinut käydä asioilla ja kiertelin kaupassakin yks aamupäivä vaikka kuinka kauan kun vauva nukkuu vaunuissa. Ja oon mummulla käynyt monena päivänä kun on ollut näin aurinkoista ja lämmintä ja ratkonut pihalla ristikoita auringossa kun vauva on nukkunut vaunuissa. Joinakin päivinä se nukkuu kahdet kolmen tunnin unet niin sillon kerkeää kaikenlaista.

LD + Pikkunen 2kk 1pvä
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä