Määräaikainen työsuhde

  • Viestiketjun aloittaja pätkätyö
  • Ensimmäinen viesti
pätkätyö
Hei! Osaako joku vastata. Eli olen ollut kohta vuoden määräaikaisena työntekijänä pikkupätkissä. Eli eka oli 5 kk sopimus ja sen jälkeen kaikki loput kuukauden-kahden pätkiä. Nyt rustasin loma-anomuksen, olisin ottanut lomaa pari päivää. Pomo ei suostu antamaan lomaa vaan sanoi että nykyisen sopimuksen päätyttyä maksetaan lomat rahana kun ei saa sijaisia. Nykyinen sopimus on toukokuun loppuun ja olen varma että sopimus jatkuu tuosta toukokuustakin, pikkupätkä kerrallaan taas. No tuohon minun on kai tyydyttävä, työnantajallahan on kuulemma oikeus päättää antaako pitää lomat vai maksaako rahana. Eli jossain vaiheessa huomaan, että olen ollut kolme vuotta töissä ilman yhtään lomapäivää. Heh, kauanko tuota jaksaa... Ei tuo voi mennä ihan pykälien mukaan, tietääkö joku???? Kyseessä siis hoitotyö.
 
oletko tarkistanut, ettei sopimusta olisi pitänyt jo vakinaistaa? mulla kävi niin, että kyllästyin pätkiin ja tarkistutin määräaikaiset sopimukset luottarilla. Määräaikaisen peruste oli väärä ja sain vakituisen paikan. Pomon moka, eikä varmasti olisi itse mulle sitä sanonut, jos en olisi ottanut luottariin yhteyttä. Hoito-alalla minäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
"ani"
oletko liitossa? jos olet, niin sinne yhteys lakimieheen. Useamman pätkän ketjuttaminen on muuten laitonta ja sitä kohdellaan normaalina työsuhteena ellei ole vuokrafirma tai joku erikoistilanne.. Käsittääkseni tuo ei ole laillista ellei työntekijä siihen itse suostu mutta kannattaa kysyä liitolta koska siellä tiedetään alan tes ja käytännöt.
 
pätkätyöläinen
Kaupunki on työnantajani. Kuulun liittoon mutta asun pikkukaupungissa ja pelkään että sana "hankalasta" työntekijästä menee jokaisen työpisteen pomolle enkä saa enää töitä täältä ollenkaan. Kyllä nuo työnantajat käyttävät häikäilemättä hyväksi määräaikaisia.Juupsis; montako sopimusta sulla oli peräkkäin? Minähän olen ollut kaupungin määräaikainen pompoteltava jo neljä vuotta, tässä nykyisessä työpaikassa vuoden. Pari vuotta sitten otin "omaa lomaa" kuukauden eli sopimusten välissä kieltäydyin ottamasta töitä vastaan, olinhan taas tehnyt pitkän pätkän ilman ainoatakaan lomapäivää. Ja tästähän silloinen pomo veti herneen nenään ja ei ottanut minua enää töihin. Sain onneksi uuden työn kaupungin toisesta työpisteestä. Huoh, pitäisi uskaltautua ottamaan luottamusmieheen yhteys.
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
"Viikuna"
Ota yhteys siihen luottamusmieheen. Siksi hän on siellä, sinua varten, ja juuri tuon kaltaisia tilanteita varten!

Rohkeasti vain, tässä nyt kuitenkin on kyseessä aika isot asiat, eikä kannata jättäytyä pompoteltavaksi. Jokohan sinutkin pitäisi jo vakinaistaa, kuulostaa laittomalta tuo tilanne.
 
Mulla kans kaupunki työnantajana. Sopimuksia oli peräkkäin vain kolme ja lähinnä vain huvikseni kyselin luottarilta asian laillisuudesta. Yllätys oli suuri kun hän halusi nähdä sopimukset ja totesi perusteiden olevan vääriä. Pomoni ei ole asiaa minulle koskaan kommentoinut ja ottaessani yhteyttä luottariin kerroin omasta pelostani leimautua hankalaksi. Luottari oli ihana ja hoiti asian pomoni kanssa hienosti. Kannattaa kysyä, pidät vaan puolesi!!
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
pätkätyöläinen
Juupsis; Millä lailla laittomia sinun työsopimukset olivat? Ku minun sopimuksiin on aina merkitty kenen sijainen olen. Eli olen ymmärtänyt että juuri noin voi keplotella kaikessa rauhassa, se ei ole laitonta. Kiitos paljon teille kaikille. Nyt taisin saada sen verran rohkeutta, että taidan olla yhteydessä luottamusmieheen.
 

Yhteistyössä