"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
Ei ole ollut tupakalla mitään vaikutusta!" hokee kohta 2v lapsen äiti aina kun raskaana tupakointi tulee puheeksi. Mielellään rohkaisee noin tupakoimaan niitä keillä lopettaminen ja vähentäminenkin on vaikeaa.

Mutta tolla terveellä lapsella todettiin astma jo muutaman kuukauden iässä, korvakierteet ihan pienenä ja muutenkin on jatkuvasti sairaana. Ei ole mitään varmuutta että noi johtuisivat äidin tupakoinnista, mutta en mä noin paljon sairastelevaa lasta osaa nähdä minään esimerkkinä siitä ettei äidin tupakoinnilla ole mitään merkitystä lapsen terveyteen.
 
"vieras"
Mä en kans ymmärrä, en millään. Miten voi olla niin itsekäs ja saamaton ettei pysty lopettamaan. Se ei ole kyse muusta kun tahdonvoimasta. Kuvottaa ajatuskin polttavasta naisesta raskaana.
Ja just toi lause, tervehän se on.. Kun ne vahingot saattaa näkyä joskus paljon myöhemmin.
 
"vieras"
Häpeän tunnustaa, mutta poltin molempien raskauksien ajan. Mun lapsilla ei ole mitään sairauksia, eikä allergioita, ei ole ollut ikinä muuta kuin ehkä flunssa. Ovat nyt 16.v. ja 12.v. Koulusta ovat olleet pois sairauden takia ehkä joskus 3-4 vuotta sitten.
Korvatulehduksia meillä ei ole ollut kummallakaan ikinä.
Poltin silloin ehkä n.5 savuketta päivässä.
 
Kaverini "ihan terveellä" lapsella on myös koko pienen ikänsä ajan ollut kamalasti hengitystieinfektioita. Mutta ei se tupakasta johdu (äiti poltti koko raskaus- ja imetysajan ja tupakoi yhä, isä tupakoi, ja lapsi on koko ikänsä nukkunut perhepedissä), syy on asunnon huonossa ilmanvaihdossa kuulemma. Ja isommalla muksulla on oppimisvaikeuksia, syntyi täysiaikaisena mutta oli hengitysongelmien takia keskolassa syntymänsä jälkeen.

Ja silti hän selittää että poltti raskaana ollessaan ja ihan terveitä lapset silti on. No, tyhmä mikä tyhmä.
 
aaappp
Ennen ku joku kerkeää kommentoimaan niin voi tupakoimattomankin äidin lapsi sairastella yhtälailla. Siltikin, jos mä äityinä olisin polttanut koko raskausajan ja mun lapsi sairastelisi noin paljon niin kyllä mä itseäni siitä syyttäisin. Enkä varmasti menisi sen perusteella mainostamaan muille kuinka mun lapseni on esimerkki siitä että tupakointi raskausaikana ei vaaranna lapsen terveyttä mitenkään.
 
"Muurarin Vaimo"
Joo ja sitten näillä täysin terveillä vauvoilla ilmeneekin kouluiässä oppimisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä, ja edelleen se tupakoinut äiti on ihan syytön!!! Kaikki kun ei käy ilmi heti kun muksu ulos ponnataan...
 
"vieras"
Ennen ku joku kerkeää kommentoimaan niin voi tupakoimattomankin äidin lapsi sairastella yhtälailla. Siltikin, jos mä äityinä olisin polttanut koko raskausajan ja mun lapsi sairastelisi noin paljon niin kyllä mä itseäni siitä syyttäisin. Enkä varmasti menisi sen perusteella mainostamaan muille kuinka mun lapseni on esimerkki siitä että tupakointi raskausaikana ei vaaranna lapsen terveyttä mitenkään.
Tottakai voi, mutta silloin ei äiti ainakaan ole tupakoinnillaan ainakaan edesauttanut sairautta. Joskus vaan saa huonot kortit vaikka pelaakin oikein..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24544464]Häpeän tunnustaa, mutta poltin molempien raskauksien ajan. Mun lapsilla ei ole mitään sairauksia, eikä allergioita, ei ole ollut ikinä muuta kuin ehkä flunssa. Ovat nyt 16.v. ja 12.v. Koulusta ovat olleet pois sairauden takia ehkä joskus 3-4 vuotta sitten.
Korvatulehduksia meillä ei ole ollut kummallakaan ikinä.
Poltin silloin ehkä n.5 savuketta päivässä.[/QUOTE]

Oletko miettinyt asiaa niinkin pitkälle, että sun polttamisesi vaikuttaa myös siihen omien lastesi lasten saamiseen. Varsinkin pojilla. Sitäkään tuskin et vielä tiedä.
 
aaappp
Kaverini "ihan terveellä" lapsella on myös koko pienen ikänsä ajan ollut kamalasti hengitystieinfektioita. Mutta ei se tupakasta johdu (äiti poltti koko raskaus- ja imetysajan ja tupakoi yhä, isä tupakoi, ja lapsi on koko ikänsä nukkunut perhepedissä), syy on asunnon huonossa ilmanvaihdossa kuulemma. Ja isommalla muksulla on oppimisvaikeuksia, syntyi täysiaikaisena mutta oli hengitysongelmien takia keskolassa syntymänsä jälkeen.

Ja silti hän selittää että poltti raskaana ollessaan ja ihan terveitä lapset silti on. No, tyhmä mikä tyhmä.
Tommosia selityksiä tältäkin kuulee. Ovat asuneet tähän mennessä kolmessa eri asunnossa ja aina vika lapsen sairasteluihin on löytynyt siitä asunnosta ja milloin mistäkin. Toi tosissaan poltti sen askin päivässä eikä mitään paria tupakkaa päivässä. Lapsi on vielä niin pieni että aika näyttää tuleeko oppimisvaikeuksia tai muuta sellaista.
 
aaappp
Nyt kävi ärsyttämään kun näin fb:ssa tämän kaverin lohduttelevan toista kaveria joka tuskaili oloaan kun on juuri tullut raskaaksi ja lopettanut tupakoinnin. Tämä tupakoiva kaveri sitten selitti kuinka hänen lapsensa on ihan terve eikä tupakalla ole ollut mitään vaikutusta että ihan hyvällä omallatunnolla voi tupakoida. Oli vielä sitä mieltä että tupakoinnin lopettamiseen ja rajuun vähentämiseen puolestaa liittyy paljon isommat riskit kuin tupakointiin.
 
"hmm"
Joo minäkin olen monesti tutuiltani kuullut miten heidän jatkuva röökinpolttonsa ei ole lapseen vaikuttanut:Omutta kuitenkin aina lapsi kipeänä mutta en toki tiiä et se siitä johtus....
mullakin lapsi aika usein kipeänä ja on infektioastmaa vaikka en ole polttanut raskausaikana enkä muutenkaan.
 
"maria"
Mua kanssa ihmetyttää nuo ei tupakka ole vaaraksi -kommentit. Eihän lapselle mitään suoria sikiövaurioita ehkä tule, mutta kyllähän sen jo järkikin sanoo, että jos tupakka on vaaraksi äidin terveydelle, niin tottakai se on samalla sille kehittyvän sikiön terveydelle. Ei sen ole pakko aiheuttaa mitään, mutta se on mahdollista. Mä en ainakaan pystyisi ottamaan sellaista riskiä oman lapsen kanssa, mutta ymmärrän ettei tupakoinnin lopettaminen ole mitenkään helppoa eikä sitä yrittäviä äitejä pitäisi syyllistää, vaikka eivät ihan tavoitteeseen pääsisikään.

Luin tänään lehdestä tällaisen tutkimuksen http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.712116-snus-kan-ge-spadbarn-andningsproblem Se oli varsinaisesti nuuskaamisesta tehty tutkimus, mutta samallahan tuosta voi lukea, että tupakointi aiheuttaa 50% suuremman riskin vauvan hengityksen pysähdyksille verrattuna tupakoimattomiin äiteihin ja nuuskaaminen on vielä riskialttimpaa.
 
"hmmh"
Joo ei voi ymmärtää.. Sitten olen kuullut puolusteluja että kun "eihän sitä varmasti voida tietää ja todistaa onko siitä haittaa lapselle."... Kuitenkin pitäisi tehdä kaikkensa että lapsi on terve ja tulee olemaankin niin aika itsekästä ajatella näin. Samoin tunnen naisia jotka ovat ottaneet ihan reippaasti alkoholia koko raskauden ajan. Itse yritin juoda alkuraskauden aikana yhden siiderin kun en vielä ollut päättänyt pidänkö lapsen enkä pystynyt edes siihen.
 
"surullinen"
Tiedän myös pariskunnan jotka molemmat tupakoivat reilusti koko ensimmäisen raskausajan. Pieni suloinen poikahan siitä syntyi, mutta jäämme odottamaan mitä seurauksia on äidin tupakoinnilla. Seuraava raskaus päättyikin sitten keskenmenoon, ja suuri ihmetys on tietysti kuinka nyt näin kävi! "Sarkasmia" tuossa lopussa, jos joku ei ymmärrä. Tietysti olen tavattoman pahoillani heidän puolestaan, mutta äitinä en pystyisi itselleni ihan helposti anteeksi antamaan jos tietäisin oman osuuteni lapseni menetykseen.
 
Ihan käsittämätöntä tyhmyyttä. Ja kun ne tupakoinnin haitat on kerta monien tieteellisetn tutkimusten kautta kiistattomasti todettu, niin miten joku voi olla niin idiootti, että toteaa ne kaikki ihan humpuukiksi, jos oma lapsi onkin näennäisesti terve, vaikka itse tupakoikin? Tätä asennetta en vaan pysty käsittämään, miten jonkun maailma voi olla noin mustavalkoinen?
 
"Hymytyttö"
Itse ymmärrän toki sen että se röökin lopettaminen on TODELLA vaikeaa. Se on yhtä tuskaa ja kiristelyä. Mutta että omantunnon tuskia välttääkseen kannustetaan muita siihen?? Oisin ite aika hiljaa ja polttaisin salassa!
 
En ota kantaa puoleen enkäö toiseen haluan vaan kertoa yhden tarinan.
On Äiti jolla on kolme lasta, kaksi vanhinta ovat terveitä ja heistä löydy moitetta, ei keskittymishäiriöitä jne..Äiti tupakoi raskauden aikana, eikä imettänyt lapsia.
Äit rupesi odottamaan kolmatta lastaan ja päätti lopettaa tupakoinin, raskaus aikana hän myös päätti yrittää imettää lasta.
Noh lapsi syntyi ja lasta imettettiin 8kk, vähän ennen vuoden ikää lapsella oli todettu astma, ja pitkä lista ruoka-aine allergioita, lisäks alkoi flunssa ja korvakierre!

Älkää te tupakoitsijat tuomitko äitejä jotka kauhistelevat tupakan polttoa raskausaikana, ja älkää te äidit jotka ette polta, myöskään tuomitse koska jokainen ihminen tekee virheitä ja ei aina elä "täydellisesti".
Huolehtikaa ensisijaisesti omat asianne joka ikinen.
 
En ota kantaa puoleen enkäö toiseen haluan vaan kertoa yhden tarinan.
On Äiti jolla on kolme lasta, kaksi vanhinta ovat terveitä ja heistä löydy moitetta, ei keskittymishäiriöitä jne..Äiti tupakoi raskauden aikana, eikä imettänyt lapsia.
Äit rupesi odottamaan kolmatta lastaan ja päätti lopettaa tupakoinin, raskaus aikana hän myös päätti yrittää imettää lasta.
Noh lapsi syntyi ja lasta imettettiin 8kk, vähän ennen vuoden ikää lapsella oli todettu astma, ja pitkä lista ruoka-aine allergioita, lisäks alkoi flunssa ja korvakierre!

Älkää te tupakoitsijat tuomitko äitejä jotka kauhistelevat tupakan polttoa raskausaikana, ja älkää te äidit jotka ette polta, myöskään tuomitse koska jokainen ihminen tekee virheitä ja ei aina elä "täydellisesti".
Huolehtikaa ensisijaisesti omat asianne joka ikinen.
Tämä oli juuri sellainen tarina, jollaiseen tuossa ylempänä ihmetellen viittasin. Viis siitä, mitä lääkärit ja muut asiantuntijat ovat maailmanlaajuisesti mieltä, kun löytyy tällainen poikkeus! Voi luoja.

Raskaana polttaminen on väärin. Jos kuitenkin niin päättää tehdä, niin ansaitsee tulla tuomituksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä