"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Voi noi mennä miten päin hyvänsä. Mut mä en silti näe noin paljon sairastelevaa lasta esimerkkinä siitä ettei tupakoinnilla ole vaikutusta lapsen terveydelle ja en pidä fiksuna tossa kannusta tupakointia lopettanutta odottajaa aloittamaan uudestaan.

On mulla omassa äitiydessäkin juttuja jotka ei ole tehty viimeisen päälle ja mä osaan myös nähdä niissä omat virheeni. En mä tohon ole enempää puuttunut, mutta kyllä mua ärsyttää tuollainen. Aion todellakin jatkaa tätä mielessäni tapahtuvaa tuomitsemista.
Mä en kannusta ketään polttamaan, mä tarkoitan sitä että vaikka eläisi raskausajan kaikkien normien mukaan, voi tulla seurauksia.
Mä pyrkisin ainakin tsemppaamaan äitiä joka on tupakoinnin lopettanut, hieno asia!
Ei mun tarvitse siinä sivussa haukkua niitä jotka ei vielä ole onnistunu tai ehkä edes sitä yritä, syylistämisestä puhumattakaan.
 
"diu"
Mä en kannusta ketään polttamaan, mä tarkoitan sitä että vaikka eläisi raskausajan kaikkien normien mukaan, voi tulla seurauksia.
Mä pyrkisin ainakin tsemppaamaan äitiä joka on tupakoinnin lopettanut, hieno asia!
Ei mun tarvitse siinä sivussa haukkua niitä jotka ei vielä ole onnistunu tai ehkä edes sitä yritä, syylistämisestä puhumattakaan.
Sun mielestä varmaan myöskään vanhempaa, joka hakkaa lastansa, ei saa syyllistää tai kommentoida. Tai äitiä joka vammauttaa lapsensa raskausajan juomisella. Pitää vaan silittää päätä 'kun ei se meille kuulu eikä kukaan oo täydellinen'
 
aaappp
Mulla on myös kavereita jotka eivät ole yrityksistään huolimatta pystyneet lopettamaan tupakointia mutta tunnustavat sen riskit ja ovat pahoillaan että lapsensa ovat joutuneet tosta kärsimään. Meinaavat seuraavassa raskaudessa sitten yrittää entistä enemmän. Ei ne mua ärsytä.

Mut kun tyyppi on polttanut askin päivässä läpi raskauden ja väittää paljon sairastelevaa lastaan malliesimerkiksi tupakoimattomien terveistä lapsista, kieltää kaikki tupakan riskit ja kunnustaa muitakin polttamaan niin se ärsyttää. Sori mut ei vaan riitä multa kannustusta tuohon, silloinkaan vaikka sen seuraava lapsi sattuisi olemaan ihan terve.
 
"niinpäniin"
kyllä sen tupakoinnin pystyy lopettamaan jos todella haluaa ja siihen voi pyytää apuakin vaikka neuvolasta. itse lopetin tupakoinnin samantien kun kuulin olevani raskaana (olin polttanut kuusi vuotta) ja vasta nyt kun lapsi on yli kolmevuotias olen sortunut siihen enkä edelleenkään polta koskaan lapsen nähden.
 
aaappp
Mä en kannusta ketään polttamaan, mä tarkoitan sitä että vaikka eläisi raskausajan kaikkien normien mukaan, voi tulla seurauksia.
Mä pyrkisin ainakin tsemppaamaan äitiä joka on tupakoinnin lopettanut, hieno asia!
Ei mun tarvitse siinä sivussa haukkua niitä jotka ei vielä ole onnistunu tai ehkä edes sitä yritä, syylistämisestä puhumattakaan.

Meinaatko että tupakoinnin riskit pitää siis kieltää täysin ettei jollekin joka ei edes halua lopettaa tupakointia tulisi pahaa mieltä?

Päin naamaa en ole häntä syyllistänyt vaikka mielessäni sitä teenkin. Joissain tupakointikeskusteluissa olen kyllä sanonut oman mielipiteeni yleisellä tasolla mistä hän on loukkaantunut ja haukkunut mut.

Tupakoinnin lopettajia ja siihen pyrkiviä olen aina tsempannut ja lohduttanutkin niitä jotka eivät ole siinä onnistuneet. Mutta niitä jotka ei edes halua yrittää, kieltää kaikki riskit ja kannustaa muita tupakoimaan en osaa mielistellä ja tukea.
 
Mamahemuli
Ei se syyllistäminen sitä ihmistä auta, päin vastoin!
Ööö... miksi tarvitsisikaan auttaa?
Jos ihminen on niin idiootti, että polttaa raskaana, niin siitä tasan tarkkaan
- voi syyllistää, sillä hän ON syyllinen
- hänelle voi sanoa että olet idiootti, koska hän ON idiootti

Eihän se sanominen siitä mihinkään johda tietenkään, vahinko on jo tehty. Se tehtiin silloin kuin tämä röökaajakin. Sitäpaitsi, isolla todennäköisyydellä se dorka ei siitä ota opiksi, kas kun lusikalla ei voi ja sitä rataa, mutta syyllistää voi - ja pitääkin.
 
Ööö... miksi tarvitsisikaan auttaa?
Jos ihminen on niin idiootti, että polttaa raskaana, niin siitä tasan tarkkaan
- voi syyllistää, sillä hän ON syyllinen
- hänelle voi sanoa että olet idiootti, koska hän ON idiootti

Eihän se sanominen siitä mihinkään johda tietenkään, vahinko on jo tehty. Se tehtiin silloin kuin tämä röökaajakin. Sitäpaitsi, isolla todennäköisyydellä se dorka ei siitä ota opiksi, kas kun lusikalla ei voi ja sitä rataa, mutta syyllistää voi - ja pitääkin.
No tämähän se on se pointti. Jos toinen tietää tehneensä väärin ja tuntee syyllisyyttä sekä yrittää parantaa tapansa, silloin sinä olet se ilkimys. Jos toinen taas paskat välittää, niin hittoako siinä iniset. Ei siitä kukaan mitään hyödy. Joka tapauksessa syyllistäminen ja mollaaminen parantaa vain sinun pikkusieluista oloasi. Siitä ei ole mitään hyötyä minnekään päin.

Se, että toisia ei mollata ja syyllistetä ei tarkoita sitä, että tupakoinnin vaaroista pitäisi vaieta. Kai nyt oikeasti tajuatte asiatiedon ja vittuilun eron?
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
Shepss
En mäkään ymmärrä selityksiä. Poltti jos poltti ja se siitä. onko sillä niin väliä onko lapset terveitä vai sairaita - ei ne selitykset auta enää siinä vaiheessa.

Mun äiti poltti välillä kun odotti pikkuveljeäni muutama kymmen vuotta sitten. Ei se sitä selittele millään, sanoo että oli tyhmä ja ajattelematon nuori äiti. Ja siis ihan terve vauva syntyi ja terveenä kasvoi aikuiseksi. Ei nämä seikat sitä riskiä kuitenkaan kumoa -"mitä jos olisikin..."
 
asdfasdfasdf
Niin justiinsa. KENELLEKÄÄN ei pidä antaa anteeksi. KENELLEKÄÄN ei saa antaa mahdollisuutta sovittaa ja ymmärtää tekojen ja seurausten ketjua. KENELLEKÄÄN ei pidä antaa uutta mahdollisuutta. HÄPEÄ on ainoa oikea tapa kasvattaa toisia ihmisiä, aivan kuten teidätkin on ilmeisesti kasvatettu Valistaminen ja kannustaminen ovat väärät keinot saada ihmisiä ymmärtämään. Sen sijaan vanha kunnon keppi, ja muisututtaminen syyllisyydestä, häpeän tuottaminen, kivun tuottaminen ja sitten nauttiminen omasta ylemmyydestä ovat oikeita keinoja. Me ollaan ihanan empaattisia me ihmiset. Etenkin 2+. Kiitos, että palautitte uskoni ihmisyyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
"vieras"
Niin justiinsa. KENELLEKÄÄN ei pidä antaa anteeksi. KENELLEKÄÄN ei saa antaa mahdollisuutta sovittaa ja ymmärtää tekojen ja seurausten ketjua. KENELLEKÄÄN ei pidä antaa uutta mahdollisuutta. HÄPEÄ on ainoa oikea tapa kasvattaa toisia ihmisiä, aivan kuten teidätkin on ilmeisesti kasvatettu Valistaminen ja kannustaminen ovat väärät keinot saada ihmisiä ymmärtämään. Sen sijaan vanha kunnon keppi, ja muisututtaminen syyllisyydestä, häpeän tuottaminen, kivun tuottaminen ja sitten nauttiminen omasta ylemmyydestä ovat oikeita keinoja. Me ollaan ihanan empaattisia me ihmiset. Etenkin 2+. Kiitos, että palautitte uskoni ihmisyyteen.
Kyse on tupakan lopettamisesta, ei homon muuttamisesta heteroksi.
Keppiä todellakin tässä kohtaa tarvitaan jos vielä 2011 on äitejä joita ei tupakoinnin vaarat hetkauta..
 
"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";24545187]Kyse on tupakan lopettamisesta, ei homon muuttamisesta heteroksi.
Keppiä todellakin tässä kohtaa tarvitaan jos vielä 2011 on äitejä joita ei tupakoinnin vaarat hetkauta..[/QUOTE]

Oletko saanut keppiä? Pelkäätkö keppiä? Mikä sinut on saanut häpeänhäkkiin, kun olet tuommoinen.
 
[QUOTE="vieras";24545187]Kyse on tupakan lopettamisesta, ei homon muuttamisesta heteroksi.
Keppiä todellakin tässä kohtaa tarvitaan jos vielä 2011 on äitejä joita ei tupakoinnin vaarat hetkauta..[/QUOTE]
Keppi on aika huono kannustin. Mutta tiedän kyllä, että todella monet ihmiset nauttii kepin antamisesta. Samaa mentaliteettia kuin aikanaan hirttäjäisissä. Toisten huonommuus ja epäonni parantaa sitä omaa pientä elämää niin kovasti. Samalla voidaan itse päättää omassa pienessä päässään mitä ne muut ajattelee ja minkälaiset motiivit heillä on. Miksi kiinnostua totuudesta ja ihmisten erilaisuudesta turhaan?
 
"vieras"
[QUOTE="asdfasdf";24545199]Oletko saanut keppiä? Pelkäätkö keppiä? Mikä sinut on saanut häpeänhäkkiin, kun olet tuommoinen.[/QUOTE]

Olen mimmonen?

Mä en kato tarvinnu keppiä, en edes polttamisen lopettamiseen. Se on jo tyhmyyttä jos sitä tarvitaan.
 
Ken guru
Ihminen on siitä typerä värkki, että se toimii parhaiten oikeaan suuntaan, kun sitää kehuu ja kannustaa!
Jos sitä haukkuu ja lyttää niin se yleensä vaan vetäytyy kuoreen, ja kaiken avun saavuttamattomiin.
Se on totta, mutta faktoista pitää silti pystyä puhumaan. Ei ammattiauttajatkaan kiertele faktoja vaikeampienkaan asioiden suhteen. Esimerkiksi vaikka jos väkivaltainen puoliso hakee ammattiapua, niin kyllä siellä ihan avoimesti keskustellaan hänen teoistaan ja niiden vaikutuksista läheisiinsä ja itseensä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se on totta, mutta faktoista pitää silti pystyä puhumaan. Ei ammattiauttajatkaan kiertele faktoja vaikeampienkin asioiden suhteen. Esimerkiksi vaikka jos väkivaltainen puoliso hakee ammattiapua, niin kyllä siellä ihan avoimesti keskustellaan hänen teoistaan ja niiden vaikutuksista läheisiinsä ja itseensä.
Haukkuminen, syyllistäminen, tuomitseminen ja lyttääminen on edelleenkin eriasia kun faktoista keskustelu, ja tupakan ollessa kyseessä luulisi jokaisen ihmisen tietävän ne faktat.
 
Se on totta, mutta faktoista pitää silti pystyä puhumaan. Ei ammattiauttajatkaan kiertele faktoja vaikeampienkaan asioiden suhteen. Esimerkiksi vaikka jos väkivaltainen puoliso hakee ammattiapua, niin kyllä siellä ihan avoimesti keskustellaan hänen teoistaan ja niiden vaikutuksista läheisiinsä ja itseensä.
No eihän kukaan faktoista puhumista ole kieltänyt. Mutta ei se henkilökohtainen saarnaaminen ja mollaaminen yleensä kovin faktapitoista ole, vaikka sinne väliin sanoisikin, että "tupakka on vaarallista".
 
[QUOTE="vieras";24545164]Auttaa, saapa ainakin pahan olon (toivottavasti) niille idiooteile jotka ehdointahdoin altistaa lapsensa myrkylle.[/QUOTE]

Ja kuka tässä saa hyvänolon, ainoastaan tämä syylistäjä, äiti jatkaa polttamista ja lapsi kärsii siinä samassa!
 
"vieras"
Haukkuminen, syyllistäminen, tuomitseminen ja lyttääminen on edelleenkin eriasia kun faktoista keskustelu, ja tupakan ollessa kyseessä luulisi jokaisen ihmisen tietävän ne faktat.
No sepä se.

Kun se ei kerran mene hyvällä perille niin laitetaan sitten pahalla. Minä en aikaan kannusta ketään joka on niin helvetin tyhmä ettei pysty ajattelemaan lapsensa parasta.
 
"vieras"
Te jotka olette pelkkien kehujen ja kannustuksen puolesta. Mitä te vastaatte jos teidän tuttu rupeaa kertomaan ettei tupakoinnista ole sikiölle mitään vaaraa? Kertoo tupakoineensa koko raskauden ilman mitään vähentämistä ja aikoo tehdä noin seuraavallakin kertaa, nauraa vielä p***asesti kaikille muiden lopettamisyrityksille.

Miten te tossa kehutte ja kannustatte tätä ihmistä.
 

Yhteistyössä