"Mahtuuko" mukaan? Kaipaisin vertaistukea ja saman asian kanssa painivia =)

maths
Muutama huomio noista sun viesteistä.
Laita tarkasti ylös jokainen suupala, esim. ohimennen napatussa keksissä (vaikkapa domino) on 65 kcal. Kymmenessä keksissä 650 kcal joka on yli puolet esim. vähäkalorisen dieetin (1200kcal) sallitusta kalorimäärästä.
Patukassa, joita syöt silloin tällöin on kaloreita n. 265. Nakkikeittolautasellisessa on vähemmän kaloreita. Eli kun et ole syönyt "mitään", oletkin syönyt huomaamattasi lähes yhden aterian verran kaloreita...
100grammassa sipsejä on 550kcal, koko pussissa esim. 350grammassa yli koko päivän energiantarve! Eli jos herkuttelet kerran viikossa sipsipussilla syöt viikossa kahdeksan päivän energiantarpeen, kuukaudessa neljän päivän edestä liikaa.
Laihtuminen on pitkälti matematiikkaa, valintoja ja itsekuria. Ja sitä että on rehellinen itselleen.
Liikunta on hyvä tuki painonhallinnassa, aerobisella liikkumisella vauhditat aineenvaihduntaa ja esim. kuntosalilla saisit kunnon ohjelmalla lisää lihasmassaa, mikä auttaa laihtumisessa.
Pelkällä liikunnalla on vaikea laihduttaa, mutta kun laihdut, se auttaa painonhallinnassa eli pitämään saavutetun painon.

 
karpitar
Minä olen sitä mieltä että ruokavalio on kaiken ydin. On huomattavasti helpompi jättää jokin ruoka syömättä kuin liikkua ne kalorit mitä sen polttamiseen tarvitaan.

Olen elävä todiste siitä että pelkkä ruokavalio auttaa. Olen pudottanut vähähiilarisella pari kertaa reilut 10kg. (Tässä välissä sain kaksoset, ja raskaudesta jäi kiloja).

Tapa mikä minulla toimii on www.karppaus.info

 
Itseni ei oo koskaan tarvinnu varsinaisesti laihduttaa, mutta kommentoin kuitenkin jotain. Ap, missä kasvikset, hedelmät, vihannekset? Lautanen näitä puolilleen ja sitten se lämmin ruoka. Välipalaksi, aamupalalla ja illalla myös näitä. (Siis sen leivän tms. kera). Veden juomisesta; kokeilepa laittaa jääkaappiin pullo, johon olet laskenut hanasta kylmää vettä. Kun vesi on jäähtynyt aivan kylmäksi, juo aina silloin tällöin. Ei muuten maistu hanavedelle ja on oikeesti hyvää! Ja tulee juotua, toisin kuin hanasta laskemalla lasiin. Sitten tietenkin se, että on syötävä n. 3 tunnin välein vaikka ei olisikaan nälkä. Näin tulee syötyä pieniä määriä kerrallaan ja laihtumistakin voi tapahtua. Jossain luki, että kun syö riittävän määrän päivässä, voi käydä niin, että vessassa pitää rampata alvariinsa... Riittävästä määrästä ravintoa alkaa kertyä nestettä elimistöön. Tsemppiä laihdutukseen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Itseni ei oo koskaan tarvinnu varsinaisesti laihduttaa, mutta kommentoin kuitenkin jotain. Ap, missä kasvikset, hedelmät, vihannekset? Lautanen näitä puolilleen ja sitten se lämmin ruoka. Välipalaksi, aamupalalla ja illalla myös näitä. (Siis sen leivän tms. kera). Veden juomisesta; kokeilepa laittaa jääkaappiin pullo, johon olet laskenut hanasta kylmää vettä. Kun vesi on jäähtynyt aivan kylmäksi, juo aina silloin tällöin. Ei muuten maistu hanavedelle ja on oikeesti hyvää! Ja tulee juotua, toisin kuin hanasta laskemalla lasiin. Sitten tietenkin se, että on syötävä n. 3 tunnin välein vaikka ei olisikaan nälkä. Näin tulee syötyä pieniä määriä kerrallaan ja laihtumistakin voi tapahtua. Jossain luki, että kun syö riittävän määrän päivässä, voi käydä niin, että vessassa pitää rampata alvariinsa... Riittävästä määrästä ravintoa alkaa kertyä nestettä elimistöön. Tsemppiä laihdutukseen!
mä en juur syö hedelmiä :x kasviksia raakana menee, salaatin teen joka päivä, mä en vaan pysty alkaa lisäämään tästä (suunnilleen 1000kcal) päivässä lisää syömistä, koska tuntuu et lihon jumalattomaks palloks enkä pääse enää sängystä ylös omin avuin.
 
järkevää
Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Itseni ei oo koskaan tarvinnu varsinaisesti laihduttaa, mutta kommentoin kuitenkin jotain. Ap, missä kasvikset, hedelmät, vihannekset? Lautanen näitä puolilleen ja sitten se lämmin ruoka. Välipalaksi, aamupalalla ja illalla myös näitä. (Siis sen leivän tms. kera). Veden juomisesta; kokeilepa laittaa jääkaappiin pullo, johon olet laskenut hanasta kylmää vettä. Kun vesi on jäähtynyt aivan kylmäksi, juo aina silloin tällöin. Ei muuten maistu hanavedelle ja on oikeesti hyvää! Ja tulee juotua, toisin kuin hanasta laskemalla lasiin. Sitten tietenkin se, että on syötävä n. 3 tunnin välein vaikka ei olisikaan nälkä. Näin tulee syötyä pieniä määriä kerrallaan ja laihtumistakin voi tapahtua. Jossain luki, että kun syö riittävän määrän päivässä, voi käydä niin, että vessassa pitää rampata alvariinsa... Riittävästä määrästä ravintoa alkaa kertyä nestettä elimistöön. Tsemppiä laihdutukseen!
Totta, munkin ruokavalioon kuuluu aika paljon vettä, paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, jonkun verran protskua eli vähärasvaista lihaa ja rasvaistakin kalaa, jonkun verran maitotuotteita, kuitupitoista täysjyväviljaa. Lautasmalli, herkkuja esim. kohtuumäärä karkkia kerran viikossa, ei sipsejä, pikaruokaa, viinereitä tms. juuri koskaan. Syön melko usein jotain, eikä ole tarvinnut laihduttaa. Lisäksi liikuntaa joka päivä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikeiju:
Joo mä nyt mielenkiinnolla vaan laskin noi tän päivän. Merkkailla kyll voin ja näin, mutta en mä orjallisesti niitä ala laskemaan tai ahdistun entistä enemmän. :ashamed:
Ahdistutko siitä, että niitä kaloreita kuitenkin tulee enemmän kuin mitä pitäis tulla vai miksi?
 
qq
Kannattaa jättää limsat ja mehut kokonaan pois. Limsoilla ainakin painoa kertyy ihan huomaamatta. Hyvä vinkki on tuo, että laittaa vesikannun jääkaappiin ja juo sieltä vähän kerrallaan.

Tsemppiä painon pudotukseen!
 
Kasvikset ja vihannekset ei lihota, jos ei tonnitolkulla syö. Muuta ruokavaliota kevyemmäksi ja liiku, liiku ja liiku. Herkutellakin saa, kunhan muistaa kohtuuden. Ja ne valinnat -esim. tavallinen pulla mieluummin kuin viineri. Ja sitä vettä pari litraa päivässä. Kokeile vaikka vain vähän aikaa. En usko, että nää laihdutusekspertit puhuu ihan soopaa siinä, että pitäis syödä 5 tai 6 ateriaa päivässä ja silti laihtuu. Pointti on se, mitä sinne suuhunsa laittaa. Ja ehdottomasti se liikunta, joka päivä ja riittävästi.
 
vieras minäkin
Unohda laihdutus. Unohda se, että sun pitää laihtua ja ajattele, että sulla on lapset ja sä haluat olla täällä niin kauan, että sä näät niidenkin lapset. Ja muista, että sinä olet lastesi esimerkki. Se tärkein esimerkki.

Yksinkertaisesti siis: muuta elintapojasi. Syö terveellisesti, liiku terveytesi takia. Älä ajattele asiaa laihduttamisena. Se tulee sivutuotteena.

Nimimerkillä -22 kiloa 2 vuodessa, ilman laihduttamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikeiju:
Joo mä nyt mielenkiinnolla vaan laskin noi tän päivän. Merkkailla kyll voin ja näin, mutta en mä orjallisesti niitä ala laskemaan tai ahdistun entistä enemmän. :ashamed:
Ahdistutko siitä, että niitä kaloreita kuitenkin tulee enemmän kuin mitä pitäis tulla vai miksi?
ei, kun mä ahdistun siitä merkkaamisesta ja laskemisesta, vajaalle ne jää. sit pitää taas miettiä mitä vielä ahtaa. painonvartijoilla oli kätevästi pisteytetty.
 
K
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikeiju:
Eilen söin kaalisoppaa x 2, illalla 2 ruisleipää oivariinilla (ei ollut paljoa), edellisenä päivänä söin vaikka mitä, oli mummoni syntymäpäivät. Mutta yleensä en syö kun 1 lämpöisen ruuan päivässä, leipääkään en ahda mitenkään erityisesti, korkeintaan 4 päivässä (aamupvällä 2, illalla 2) ja ruisleipää meillä melkein on.

Vettä, en juo ollenkaan. Se on minusta pahaa. :x En siis muista edes koska olisin juonut lasillisen vettä. Janoon juon vallan light-mehuja tai light-limuja.
Nyt rupeet juomaan sen 1,5 litraa vettä ja lopetat kokonaan limun lipityksen. Sä oot koukussa niihin,sulle tulee vierotusoireet mut sä kestät sen. Juot vettä Laihdut ja jätät kaikki keinomakeutetut jutut pois....
 
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikeiju:
Eilen söin kaalisoppaa x 2, illalla 2 ruisleipää oivariinilla (ei ollut paljoa), edellisenä päivänä söin vaikka mitä, oli mummoni syntymäpäivät. Mutta yleensä en syö kun 1 lämpöisen ruuan päivässä, leipääkään en ahda mitenkään erityisesti, korkeintaan 4 päivässä (aamupvällä 2, illalla 2) ja ruisleipää meillä melkein on.

Vettä, en juo ollenkaan. Se on minusta pahaa. :x En siis muista edes koska olisin juonut lasillisen vettä. Janoon juon vallan light-mehuja tai light-limuja.
Nyt rupeet juomaan sen 1,5 litraa vettä ja lopetat kokonaan limun lipityksen. Sä oot koukussa niihin,sulle tulee vierotusoireet mut sä kestät sen. Juot vettä Laihdut ja jätät kaikki keinomakeutetut jutut pois....
en mä niihin koukussa ole, pitäähän sitä jotain juoda?
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Anteeksi mutta kuulostaa kyllä vähän selittelyltä. Et tykkää vedestä,et lämpimistä kasviksista, et hedelmistä jne. On muutettava tapojaan jotta saa tuloksia!
tapojaan - mutta en pysty sellaisia muuttamaan mitä en kertakaikkiaan pysty syömään, yks on sekavihannekset ja toinen lämpimät kasvikset, toisilla mustamakkara ja kolmannella sienet ja kanaviillokki :whistle:
 

Yhteistyössä