marraskuiset 2004

Ei taitais olla huonompi idea sivustonkaan perustaminen..tuntuisihan tuota tarvetta jonkin verran olla...
Tai voidaan myös kirjoitella tännekkin.
Minä en oikeastaan tajua näistä koneista tai netistä mitään "ylimääräistä". Mese kyllä on, mutta hirveästi sinä ei kerkeä päivässä olemaan. Ideoita ja ehdotuksia??

Lokamami..laitoin sinulle viestiä..
 
Lokamami
Juuh kiitos viestistä,osasin jopa lukea sen:)Meillä siis tyty synt.23.11.04 entäs muilla ja mistäpäin ootte?Meillä otettiin ekat askeleet jouluaattona mutta silti etenimen tapahtuu konttaamalla.Mutta kalkattaa sit senkin edestä!Sanoja on jo paljon:pallo,pullo,kakka,kakkonen (=pikkukakkonen),no niin,juu juu,ei,äiti,korvat,pupu,koira,kalja,karhu,ym.ym. ja osaa osoittaa missä on tissi,napa,jalka,varpaat,sormet,käsi,nenä,silmät,tukka,suu,hampaat ym.Ymmärtää puhetta tosi paljon ja sen huomaa siitä kun käskee esim. että tuo pallo tai juo vettä niin se tekee sen mitä käskee.
Mites teillä muilla????
 
No rupatellaan vaan alkuun ainakin täällä :)

Meillä siis 24.11.2004 syntynyt poika. Ei puhu sanoja, tavuja toistelee..
Käveli ekaa kertaa pari askelta ihan itse n. pari viikkoa sitten. Nyt pääsee jo esim. huoneen poikki, kunhan muistaa olla kehumatta matkalla...silloin menee nauruksi ja poika on kumossa..

Pojan syntymämitat oli 3800g 50,5 cm ja pipo 36 cm. Vuotiaana mitat oli 9465 g 76,2 cm ja 46,8 cm, eli hoikkana poikana -käyrällä kasvetaan.

Pientä uhmaa alkaa olla havaittavissa...se ei vielä kohdistu varsinaisesti meihin, mutta huomaa miten pikkuasiat joskus harmittaa jo hirveästi..sitten maataan lattialla ja itketään. Ei ollut tuollaista vielä pari kuukautta sitten.

Kertokaahan tosiaan muutkin kuulumisianne!

t Whitenight
 
marraskanssa
meillä poika synt.29.11.04. Ei poika kyllä puhele, mutta liikkuu sitäkin ketterämmin. Oppi joulukuun alussa kävelemään ja lähestulkoon jo juoksee joka paikkaan. Itse on opetellut kovasti syömään ja välillä syökin tosi hienosti itse, välillä taas ei kiinnosta kuin ruualla leikkiminen. Paljon ymmärtää asioita, aina ihan itsekin yllättyy, kun lapsi niin paljon osaa vaikka ei puhu.
 
Lokamami
Pippurinen on tämäkin tyttö,liittyyköhän tohon vuodenaikaan milloin on syntynyt???Meillä kanssa heittäytyy lattialle ja huutaa ihan hulluna ja välillä katsoo et huomaanko minä,siis kova vedättää jo tässä iässä;)Meill kanssa itse haluaa syödä lusikalla ruokansa ja arvaatte vaan miten sotkuista hommaa se on!Ja äiti ei saa auttaa yhtään tai alkaa kiukkuilu ja kova ääninen sellainen!Tää neiti on kovin musikaalinen tanssi ja hytkyy musan tahdissa ja laulaa mukana muumi (muumi biisissä).Sit se juo tuttipullosta maitonsa loppuun ja sanoo loppu.Kakalla ja joskus pissalla käydään potalla ja se on kyl hauskaa kun saa samalla lukea omaa kirjaa.Meidän neiti painoi 3390g ja oli 48.3cm pitkä syntyessään.Vuoden ikäsenä oli kanssa kuten edelliselläkin 9.440g.Sellanen pikku ruipelo.
 
Ohimennen upitan tätä, jospa muutkin bongaisivat tämän sitten helpommin :)

Meillä ei olla pottatreenejä ees aloitettu vielä (eikä poika syökkään vielä itse) :ashamed:
Tarkoitus oli että "ajoissa" aloitan lapsen kanssa potalle opettelun, mutta kun tämä kuopus päätti ilmaantua maisemiin, en syksyllä yksinkertaisesti viitsinyt rueta opettamaan esikoista potalle, kun pelkäsin, että hän taantuu siitä sitten kun vauva syntyy..ja toinen seikka oli etten tiennyt (tietenkään) miten vaativa tämä toinen on, ja kerkeäisinkö ollenkaan käyttää esikoista potalla silloin kuin tarve tulisi..
Ja meillä ollaan vippamukista juotu itse vasta n. kuukausi, eikä tuo tunnu ihan sata tuo osumatarkkuus olevan vieläkään. Lusikan käyttöä ollaan harjoiteltu, mutta ei äärettömän säännöllisesti sitäkään :(
Oonkohan sitten vähän laiska, kun tuntuu teidän taaperot olevan jo hirmu taitavia!!!

Mutta kirjoitelkaahan :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 12:54 whitenight kirjoitti:
No rupatellaan vaan alkuun ainakin täällä :)

Meillä siis 24.11.2004 syntynyt poika. Ei puhu sanoja, tavuja toistelee..
Käveli ekaa kertaa pari askelta ihan itse n. pari viikkoa sitten. Nyt pääsee jo esim. huoneen poikki, kunhan muistaa olla kehumatta matkalla...silloin menee nauruksi ja poika on kumossa..

Pojan syntymämitat oli 3800g 50,5 cm ja pipo 36 cm. Vuotiaana mitat oli 9465 g 76,2 cm ja 46,8 cm, eli hoikkana poikana -käyrällä kasvetaan.

Pientä uhmaa alkaa olla havaittavissa...se ei vielä kohdistu varsinaisesti meihin, mutta huomaa miten pikkuasiat joskus harmittaa jo hirveästi..sitten maataan lattialla ja itketään. Ei ollut tuollaista vielä pari kuukautta sitten.

Kertokaahan tosiaan muutkin kuulumisianne!

t Whitenight

Meillä 24.11.04 syntyneet kaksostytöt. =)

He syntyivät rv:lla 34+4. A 2480g/46cm ja B 2600g/46cm. ! v neuvolassa n. 9,5 kg ja 74 cm

Hyvin on tasaista ja samanlaista ollut kehitys. A on taitoja harjotellu aina 2 viikkoo (esim. kääntymistä, nousemista) ja B katellu vieressä. Lopulta tekevät kuitenkin esim. kääntymisen samana päivänä. ;)

Tytöt jo juoksee sisällä. Ulkona liikkuminen onkin hankalampaa.
Sanoja ei niinkään tuu. Äiti tuli ennen kun korvatulehduskierre alko. Sitten vaan unohtu. Tavuja ja omaa lällätystä tulee sitäkin enemmän.

Tuota omaatahtoa löytynee näistäkin neideistä. Turhankin kanssa :headwall:
 
täällä 8.11 syntyneen pojun äiti.
Jesse on nyt kävellyt n.kk verran ja harjoittelee juoksemista. Mutta yleensä on naamallaan lattialla ja kuuluu vaan pojan suusta oho. Se on yks uus hauska leikki kun jotain tippaa tai tapahtuu ja sit jesse huutaa oho.. =)

Sanoja tulee jonkin verran ja kokeilee aina vähän matkia kun sille jotain sanoo. esim aamulla sano meu/mehu ja nyt parin tunnin päästä ei kumminkaan enää muistanut sitä.
Vakio sanastoon kuuluu:anna,ota tää, äiti, aato/auto, pamppu/lamppu, eiei/hei hei,ette/jesse..ja jotain muita.

jesse oli just 8.2 kitarisaleikkauksessa ja tuubituksesta. Hyvin meni ja sen jälkeenkin.

Muita taitoja on ovien avaaminen, palikkojen laittaminen reiistä sisälle, valojen rämpyttäminen, palikka tornien teko,itse syö ja juo tavallisesta mukista... Pullo jäi pois 1vuotiaana

 
tellunen
Meidän poika on syntynyt 6.11. ja varmaankin toi skorppionin luonne on just sellanen "minä ite"!
Kävelemään oppi jo ennen 1-vuotissynttäreitä, nyt jo vähän juokseekin.Kovasti kiipeilee ja seuraa tarkasti aikuisten puuhat ja tekee sitten perässä. Sanoja ei vielä tule, tai tulee niitä "äittä" yms, muttei selkeitä, enimmäkseen rallattelee omiaan:)
Kovin on tulinen poika luonteeltaan, jos ei asiat suju oman mielen mukaan, ni se kanssa ilmaistaan ja kovaa! Terveenä on onneksi pysynyt, ei yhtään korvatulehdusta tms, pari nuhaa vain. Ihan tällä viikolla olen antanut pojan ruveta syömään ihan itse, oikein hämmästyin kuinka hyvin se sujuu! Nokkamukista juo vielä maitonsa ja vetensä, pikkuhiljaa vois kai siirtyä ihan tavalliseenkin mukiin.

Että näin, kirpeitä pakkaspäiviä kaikille marraskuisten äideille:)
 
marraskanssa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 18:03 whitenight kirjoitti:
Ohimennen upitan tätä, jospa muutkin bongaisivat tämän sitten helpommin :)

Meillä ei olla pottatreenejä ees aloitettu vielä (eikä poika syökkään vielä itse) :ashamed:
Tarkoitus oli että "ajoissa" aloitan lapsen kanssa potalle opettelun, mutta kun tämä kuopus päätti ilmaantua maisemiin, en syksyllä yksinkertaisesti viitsinyt rueta opettamaan esikoista potalle, kun pelkäsin, että hän taantuu siitä sitten kun vauva syntyy..ja toinen seikka oli etten tiennyt (tietenkään) miten vaativa tämä toinen on, ja kerkeäisinkö ollenkaan käyttää esikoista potalla silloin kuin tarve tulisi..
Ja meillä ollaan vippamukista juotu itse vasta n. kuukausi, eikä tuo tunnu ihan sata tuo osumatarkkuus olevan vieläkään. Lusikan käyttöä ollaan harjoiteltu, mutta ei äärettömän säännöllisesti sitäkään :(
Oonkohan sitten vähän laiska, kun tuntuu teidän taaperot olevan jo hirmu taitavia!!!

Mutta kirjoitelkaahan :)
Moi vaan taas. Piti alkaa ihan "lohduttamaan", kun väitit olevasi laiska...ei se kuule niin ole. Meilläkin välillä unohdettiin käydä potalla pisulla vaikka jo hienosti sekin sujui. Ihan vaan oli minun itseni laiskuutta, kun aina oli jäppinen kerennyt sinne vaippaan pissiin ja potalle ei tullutkaan mitään. Nyt otin taas itseäni niskasta kiinni ja ajattelin alkaa potattamaan (vähän pakko, kun näyttää kakkikan joka kerta syönnin päälle ja eipä huvita vaipasta sotkuja siivota :LOL: ) ja aina näyttää joku lapsi osaavan enemmän kuin oma, mutta kylläpä ne taidot tulee ennemmin tai myöhemmin. Tää meidänkin poika on saanut muuten muutavan ihanan raivarin vaikkakin on jousimies ja kohtaisen tasainen luonne (skorpparit on muuten aika tulisia...kokemuksen syvällä rintaäänellä).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 13:57 marraskanssa kirjoitti:
Moi vaan taas. Piti alkaa ihan "lohduttamaan", kun väitit olevasi laiska...ei se kuule niin ole.
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 13:57 marraskanssa kirjoitti:
Hyvä kun joku lohduttaa minuakin ;)

Ja tietysti kun pääsen koneelle näpyttämään, niin poika heräilee päikkäreiltä...koitan olla nopee....

Mutta siis näinhän se on : turhahan sitä on muihin rueta vertailemaan..kaikki ihan omaan tahtiin vaan!

Mites teidän lapset, vierastavatko paljon?
Meidän poitsu oli yltiöseurallinen 10 kk ikään asti ja tulipahan silloin naureskeltua että eihän tämä poika rupea ollenkaan vierastamaan..sattui pilkka omaan nilkkaan..
Alkoi vierastamaan siis silloin n. 10 kk iässä, eikä ole vielä yhtään hellittänyt. Ihan tuttujakin ihmisiä, joita viikottain näkee vierastaa alkuun joskus todella rajustikkin (tuntuu että ihan "paniikki-itkua" karjuu välillä). Jokapaikassa poika on kyllä mukana ja paljon on ihmisiä ja paikkoja nähnyt. On muutenkin omalla tavallaan varovainen luonne...kovat äänet (tai yllättävät äänet) pelottaa ja liika vauhti..(vaikka pieninä annoksina rakastaa).

Mutta nyt pitää mennä! Kiva on lueskella muiden marraskuisten kuulumisia!!!!! :whistle:
 
Lokamami
Moikkelis vaan!Juu ei tää mikään kisa ole et kuka osaa mitäkin ja kuka on ollu laiska opettaa tai muuta.Kaikki lapset on niin yksilöllisii oppimaan ja vaikka niitä opettas niin persoonallisuuskin sanelee jo mitä tehdään ja mitä ei.Esimerkkinä se et meidän neiti oppi kävelee jo kaksi kuukautta sitten mutta edelleenkin se vaan konttaa eli ei vaan haluu kävellä vaikka osaa!Miusta on vaan niin kiva lukea että mitä muille samanikäsille kuuluu ja mitä kaikkee lapset touhuavat tässä iässä.
 
Heissan!

Meidän neiti syntyi 9.11.04. Oppi kävelemään 11,5 kk iässä ja vauhtia ei ole sen jälkeen puuttunut :) Hirveen touhukas tyttö, koko ajan yrittää opetella äidin ja isin perässä kaikkea uutta. Oikein pikku apina kun matkii eleitä, ilmeitä, sanoja yms. Pitää olla jo vähän varovainen mitä suustaan päästää...

Meidänkin tyttö alkoi vierastaa 9-10 kk iässä mutta se loppui noin pari kk sitten. Se kävi jotenkin yllättäen. Oltiin isoissa sukujuhlissa ja siellä yhtäkkiä tyttö seurustelikin kaikkien kanssa eikä ole sen jälkeen pahemmin vierastellut.

Meillä tuo potattaminen on jäänyt vähän vähälle. Istuskellaan siinä aina sillon tällöin ja ihan mielellään kyllä istuukin. Olen päättänyt että kun tyttö täyttää 1v6kk niin aloitetaan potalla käyminen ihan säännöllisesti.

Nyt täytyy jo mennä, lähdetään päiväseltään vähän reissuun. Hauskaa viikonloppua kaikille marraskuisille taaperoille ja äideille!
 
Naana79
Moi!meillä poika synty 25.11-04.oppi kävelemään 10kk eli nyt on vauhti jo hirmuinen!torstaina käytiin neuvolassa,mitat oli 79,5cm(oli tullu 3kk 5cm lisää :eek: )paino 11.6kg.hemoglobiini 121!mpr rokote saatiin myös...
Alex sanoo yksittäisiä sanoja,pamppu(lamppu),titti(tutti),kiaja(kirja)...
vilkuttaa ja sanoo heihei jos laittaa pipon päähän tms...
syönnin jälkeen tokasee aina et poppu!Napa sanotaan ja näytetään missä oma on,sen jälkeen näyttään missä isin ja äitin..korvat ymmärtää näyttää kysyessä.Tuo leluja ja sanoo kiitti ko otetaan vastaan.Ihana piirre et välillä alex kerää kaikki omat lelut laatikoihin!!!!alkanu palkitseen nyt itteensä,eli jos tekee jotain hyvää niin taputtaa itelle(hauskinta kantaa omaa vesipulloa jääkaappiin ja taputtaa päälle :) niinhän mekin tehään omalle limulle ;) tässä nyt pikaisimmat kuulumiset B)

 
Täällä ilmoittautuu yksi marrasmamma 2004. Poika syntyi 23.11. painaen 3015 g ja ollen 47 cm pitkä. 1-vuotisneuvolassa mitat olivat 9400 g ja 75,8 cm.

Poika ei sano vielä minkäänlaisia sanoja...hihkuu ja pitää omaa puhettaan kyllä kovasti. Paljon ymmärtää asioita ja hänen kanssaa pystyy kommunikoimaan.

Yksi päivä poika oli roskiskaapilla ja ihmettelin mitä siellä tekeepi. No, hän oli löytänyt roskan ja vei sen ihan oma-aloitteisesti roskikseen. Nyt kun löytää minkä tahansa pienen murusen lattialta niin vie heti roskikseen. Aivan ihana oivallus!

Ensimmäiset askeleet otettiin ennen joulua ja loppiaisen tienoilla lähdettiin kävelemään huoneesta toiseen. Nyt tepsutellaan niin kuin olisi aina osannut kävellä- jopa ulkona toppavaatteissa vauhtia piisaa.

On harjoitellut itse syömään lusikalla mutta sotkemisen puolelle vielä menee- tai paremminkin leikkimisen. Kaikkiruokainen!

Nukkuu 11-12 tunnin yöunia, kunhan hampaat eivät vaivaa. Hampaita onkin kertynyt tähän ikään mennessä 12 kappaletta.
 
Kiva kiva että porukka löytää tänne ! :whistle:

^suloisia lapsia. Meillä Jonne kanssa tuo kaiken lattialta löytämänsä meille..esim. eteisen lattialta pikkukiviä kiikuttaa innoissaan tai mikä tahansa muru on lattialla ja hän sen hoksaa niin raahaa sen meille käteen. Ja leluja "raivaa" kanssa välillä itse..yleensä tosin ensin mättää ne takaisin lelulootaan ja sitten uudestaan lattialle, mutta on se äärettömän hellyyttävää!
Poika yllätti minut yksi päivä : hän leikki lattialle leluillaan ja pikkusisko (3vkoa) oli sitterissä lattialla. Kesken leikkien poika rupesi "tarkkailemaan" sitteriä ja vähän ajan päästä vei yhden leluistaan siskon viereen sitteriin ja lähti jatkamaan omia leikkejään ! :heart: :heart:
On se kyllä käsittämätöntä miten paljon tämän ikäiset ymmärtää, vaikka eivät välttämättä edes puhu vielä mitään!!!!
 
Kiva bongata tällainenkin lista ja lukea mitä tämän ikäisille muuten kuuluu. Itse en ole sen enempää tekniikan ihmelapsi, mutta pidetään tätä "ylhäällä" kirjoitteluilla, kunnes joku osaava saa kyhättyä meille "marrasmammoille" omat sivut ;)

Meidän neiti syntyi 21.11. Hän on iloinen, utelias ja erittäin omatahtoinen. Onko sitten jo 1v uhmaa, vai luonnon luomaa temperamenttia.. Mietitty ollaankin, onko jo sen verran iso, että pitää olla itse tosi kovana, ettei kohta ole "lapsityranki" meilläkin, vai vieläkö voi katsella sormien läpi ja tiukentaa otetta vähän myöhemmin. Mites teillä??

Meillä kanssa neiti nauttii musiikista, tulee sitten mainosten muodossa tv:stä, radiosta tai omista leluista. Muskarissakin ollaan käyty. Hän tykkää olla ihmisten seurassa, (vaikka välillä ujosteleekin), vaikka sitten vain äidin sylissä istuen seurailee muiden touhuja tai menee itse lähemmäs.

Kävelemään meillä opittiin joulun aikaan. En siitä mitään stressiä ottanut, kävelee kun kävelee. Samoin pottajutun kanssa; potalle istutaan silloin tällöin päivän aikana (monesti äidin saamattomuutta, myönnetään) ja on sinne pisujakin tullut. Kyllä hän ehtii siihen sitten vielä kevään/kesän aikana oppia..

Kylläpä tätä tekstiä voisikin omasta lapsesta kirjoittaa :heart:

Mistä päin Suomen maata muuten olette kaikki? Itse asustellaan Länsi-Uudellamaalla.
 

Yhteistyössä