¤¤¤Marraskuun 2009 karhunpennut helmi ja maaliskuussa¤¤¤

mä oon ihan ymmällä ku niin monet on antanut jo jos jonninmoista sosetta maistaa.
Miten näin nuorella vauvalla voi olla jo kokemusta niin monista eri mauista, siis ku mä ymmärsin että uusia makuja maistellaan vähitellen eikä jokapäivä vaihdeta eri makua. Oonks mä ymmärtäny jotain väärin. Me ei olla maisteltu vielä muuta ku tissiä, huomenna tulee 4 kk täyeen.

t schnappy
 
Ihanaa aurinkoista aamua kaikille =)

Just meni pienokainen päivä unille ja mamma saa vähän omaa aikaa.. =) Meillä olis tänään viikon tauon jälkeen taas vauva uinti. Vähän jänskättää miten menee kun tänään pitäis kokeilla sukellusta.. Vilma on kyllä tykännyt kovasti uimisesta! i

Oletteko jo muut miettineet minkälaisen syöttötuolin hommaatte? Onko jostain tuolista hyviä tai huonoja kokemuksia? Minulle ovat monet kehuneet stokken trip trappia. On aika kallis mutta huuto netistä toki saisi halvemmalla.

Meillä on ma 4 kk neuvola ja vielä mietin tutkimusrokoitteen ottoa.. Onko joillekin tullut sivuoireita rokotteesta?
Schnappy- Kiinteät suositellaan aloitettavaksi 4-6 kk:n iässä lapsen tarpeiden ja kasvun mukaan. Meillä aloiteltiin kiinteät jo 3kk 2vko iässä refluksin takia lääkärin määräyksestä. Ja ihan oikeassa olet, suositus on että kiinteitä maistellaan hitaasti noin 1 uusi maku/vko jotta mahdolliset allergiat saataisiin selville.

Santtu ja Vilma tänään 4kk :heart: :heart:
 
Schnappy Me alotettiin ennen 4kk ikää ihan vaan sen takia, kun kaikki mummot ja mammat suositteli antamaan perunaa, joka vois auttaa vatsavaivoihin. Samaa kuulin luumusta. Noita kahta olen siis kokeillut, mutta ihan pieniä makuannoksia vaan. Luumu ei oikeen neitiin uponnut, mutta tuo peruna on kyllä tehnyt kauppansa. Ja siitä perunastakin olen tehnyt melkein kuin perunavelliä. Vatsavaivat on kyllä vähentynyt, mutta en tiedä onko sit perunan ansiosta, vai iän takia. Useinhan masuvaivat alkaa muutenkin helpottaa tässä iässä.
Nyt 4kk neuvolassa sanoivat että saa ruveta maistattaan muitakin, mut mikään kiire meillä ei ainakaan oo :)

santtu Me ostettiin tuo trip trap tuoli jo silloin kun vaunutkin, eli puolessa välissä raskautta :LOL: Ajoissa oltiin :) Mieheni veljen tyttö siinä istuskelee kun ovat meillä kylässä, ja vaikuttaa ainakin turvalliselta, kun ei saa potkaistua tuolia kumoon, eikä muutenkaan pääse siinä kiipeilemään.
Ja vielä tutkimusrokotteesta sen verran, että meille siitä ei tullut mitään oiretta. Toisin kun tuli nyt taas tuosta rotasta mitä saatiin 4kk neuvolassa..vatsa ollut ihan löysällä :(
 
Schnappy79 meillä ainakin on aloitettu kiinteät sen takia,kun en imetä ja korviketta alkas mennä niin paljon. Kiinteiden myötä ruokavälit harventuneet ja yöt nukkuu kokonaan,tämä mamma tykkää =)

Santtu meillä alkaa vauvauinti tänää,ja mielenkiinnolla odotan,että mitä tuleman pitää :D Me ollaan ostettu chicco merkkinen syöttötuoli,joka on aivan huippu ,vaikka olikin kallis. Tuoliosaa saa säädettyä eri asentoihin ja lapsi voi olla siinä jo nyt,koska tuolin saa ns.kaukaloasentoon..Mukava syöttää siinä ja lapsikin on yleensä tyytyväisenä,kun saa nyt seurata äitin ja isän syömistä ruokapöydässä ,eikä tarvi lattialla makoilla/istua =)

 
syöttötuoleista ehdottomaksi lemppariksi on muodostunut Ikean syöttötuoli missä on oma muovipöytä kiinni. Harmittaa kun esikolle ei tajuttu ajoissa sellaista ostaa vaan ostettiin puinen, aivan älytön idea.Toki joillekin se sopii,mutta meillä esikko on aina saanut syödä itse kun on halunnut ihan pienestä asti ja se sotku ja ruoan irrottaminen puutuolista on ihan kamalaa. Sen jälkeen kun otettiin se ikean oma niin pyyhiminen on ollu tosi helppoa eikä meidän ruokapöytä mee enää pilalle ku kaatuneet maidot sun muut jää siihen tuolin omaan pöytään eikä meidän pöydällemme :D

Eli siis sitä suosittelen B)
 
Meillä on tullut nyt 3kk täyteen pojulla =) En ole ihan vielä ajatellut kiinteitä aloitella, kun nukkuu yöt hyvin ja päivisinkin on tyytyväinen eikä ole kovin usein tissiä haluamassa.

Munuaistutkimukset ovat kuun lopussa, jos nyt sitten selviäisi, mistä tuo laajentuma johtuu ja pitääkö sille mitään tehdä. Lääkäri kyllä viimeksi meinasi, että tuskin.

Neuvola on meillä maanantaina, joten sitten saadaan uudet mitat.

Meillä on muuten poju todella taitava vetämään huulensa mutrulleen, kun tulee paha mieli.. En muista, että muut olisivat noin reilusti huulensa saaneet nurin ja käyttäneet sitä varsinkaan joka kerta, kun pahoittaa mielensä jostain. Viimeksi tuli kunnon mutrut ja parku, kun isoveli pudotti uunipellin toisen pellin päälle, niin reppana säikähti kunnolla.

Menkat eivät onneksi ole vielä alkaneet. Mutta nyt kauppaan hakeen tortillavärkkejä :p
 
Olipas mukavaa vauvauinnissa =) Vauvoja oli vaan neljä joten oli mukavasti tilaa altaassa polskutella,kaikki tuntuivat nauttivat vedestä..Suosittelen ainakin omasta puolesta muitakin aloittamaan vauvauinnin..Mukava yhteinen harrastus jossa mieskin on mukana,kun muuten on niin paljon töissä ja poissa kotoa.

Kävimme hakemassa pojalle ekat uimahousut ja tarttuihan sieltä vauvaliikkeestä vähän mexx:in vaatteitakin pojalle.. :heart: oli taas niin söpöjä uutuuksia :D
 
Tämän tulevan yön Julius nukkuu ekan kerran omassa sängyssään,saas nähä miten yö menee.Nukkuuko hyvin vai huonosti.

Tämmönen peti hällä on :heart:




Pitäs myös ruveta suunnittelee tuon Juho pojan 2v juhlia ja oon koittanu ettii että mistä löytäs semmosen autot kakkuvuoan??
 
Schnappy79, me aloitetaan soseiden maistelu nyt kun tyttö on 4 kk ja lähinnä siitä syystä, että tyttö on aina ollut hoikka ja korviketta menee jo paljon. Yöt meillä on jo pitkään menneet hyvin, yleensä yöunet on 7-9 tuntia putkeen. Ihan neuvolan suositusten mukaan mennään eli siellä meitä kehoitettiin aloittamaan maistelut. Jos oltaisiin täysimetyksellä, soseet aloitettaisiin vasta 6 kk iässä.

Sormiruokailusta oli aiemmin puhetta. Se kannattaa kuulemma aloittaa vasta myöhemmin eli kiinteiden aloitus mennään soseilla.

Syöttötuoliksi me hommataan Stokken trip trap. Onhan se hintava, mutta on sitten käyttökelpoinen useamman vuoden ajan.

Aivan järkyn hajuista kakkaa tuli eilen ja kohta viikko kulunut vikasta rota-rokotteesta. Mitään suurempia vaivoja ei vielä havaittavissa.

Esikko ja Vieno 4 kk+
 
Alkuperäinen kirjoittaja Esikko77:
Ai niin, Taaperot, mitenkäs siellä Juliuksen yö meni?

kiitos kysymästä.Yö meni tosi hyvin.Nukkumaan mentiin tossa 00.00 ja heräiltii syömää ekan kerran 7.30 jonka jälkee nukuttii vielä ainaki pari tuntia.

Tänää myös maisteltii ekaa kerta vähän peruna porkkana sosetta ja kovasti näytti tykkäävän :heart:
 
Täällä taas poika on niin vaativalla päällä, mikään ei tunnu kelpaavan.. Mitähän lie jatkossa tulee, kun on niin kiinni äipässä :headwall: Olisko kellään kokemuksia samasta asiasta? Mihinkään ei voi mennä/tehä ku heti tulee huuto.. edes vessaan!

muoks. tai lähinnä siitä, miten tästä pääsee eroon? siis tästä äidissä roikkumisesta..
 
pikkuihralle pitää äkkiä kommentoida etten tiedä millä eroon pääsee tuosta tavasta,mutta meillä ainakin se on havaittavissa jaksoissa,välillä on juuri noin kun teilläkin ja välillä ihan ihmetyttää miten voi noin kauan viihtyä yksikseen.apua musta ei nyt ollut,mutta toivon että teilläkin on vain ohimenevää tuo. :hug:
 
neiko mä otin kuparikierukan jo sillon jälkitarkastuksessa. Viikon verran oli pientä tiputtelua jan menkkamaista jomotusta, mikä kuulemma kuuluu ihan asiaan. Sen jälkeen ei mitään vuotoja tai kipuja ole ollut. Tähän asti ollu tosi loistava vaihtoehto! On niin huoleton, eikä tunnu mitenkään.. Menkat mulla ei oo alkanu, niin en tiedä millaseks sitten vuodot muuttuu. Mutta mielummin kestän vähän pidemmät menkat, kun muut inhottavat haittavaikutukset mitä mulle hormonaalisesta ehkäisystä tulee :whistle: Huomenna oliskin sitten sen kierukan "jälkitarkastus"...

soseista, olen antanut sen takia, kun meillä alettiin tissutteleen aikas tiheeseen tahtiin ja yöt oli aika katkonaisia. Enkä usko, että kyse oli vaan tiheän imun kaudesta kun sitä kesti jo aika pitkään.

Syöttötuoliksi meille tulee trip trap. Semmonen on ollu molemmilla aiemmillakin muksuilla. ja on ollu kyllä tosi hyvä. Tai ne tuolit on niillä edelleen käytössä 4,5v ja 1,9v, mutta ilman sitä turvakaarta vai mikä "vauvasetti" se nyt onkaan:)

Täälläkin vielä kyselen, että onko kellään kiinnostusta vielä siihen suurtapaamiseen tampereella 27.3??? paikka on edelleen auki...
 
syöttötuoleista on ollu puhetta, ostin esikoisen aikaan vaunulasta (nettikauppa, liike seinäjoelle) semmosen tuolin missä pienipöytä eessä ja sen saa käännettyä taakse joten toimii myös tuolina isompana. esikoinen tykänny kauheesti siitä mutta nyt istuu jo niinku muutki pöydänääressä. minä en olis ikinä voinu tuhlata rahoja niin turkasen kalliiseen syöttötuoliin kuin mitä trip trap on mutta tämä oli vastaava ja maksoi vain 59 e. nyt niillä on kyllä jo malli vaihtunu.

meillä on joka päviä maisteltu lusikallisen verran soseita, mutta suurin osa tulee vielä pois, ei oo hoksinu miten sen ruuan saa sinne nieluun vaan pukkaa sen aina vaan pihalle. vasta 14 pv tulee 4kk täyteen. meillä aloteltiin ajoissa koska tämäkin kasvaa nopeesti vaikkakaan ei niin kovasti kuin esikoinen mutta ei se kuitenkaan vielä vähään aikaan saa niin paljoa että mahaa täyttäis.

nyt toiseen kertaan
 
Kiitos vastauksistanne. Meillä oli eilen 4 kk päivä ja sen kunniaksi maistettiin bataattia, jota aion nyt maistatella lusikallisen verran kerrallaan. Hyvin kyllä söi eli osasi niellä kaiken mitä annettiin. Yökin nukuttiin yhdellä syötöllä, jee. Meillä ei muuten ole 4 kk neuvolaa ku sovittiin ettei tarvii käydä jos ei mitään kysyttävää. Saimme itsekin ohjeet syöttää pikkuhiljaa kiinteitä 4 kk eteenpäin jotta vähä painoa tulis lisää ja näin siis vähitellen aloitellaan mutta hipi hipi hiljaa kuitenkin. Mukavaa viikonalkua kaikille ja iloisia hetkiä pienokaisten kanssa.

t schnappy ja Kassu 4kk
 
Järkyttävä tuo vauvankatoamisuutinen, mutta onneksi löytynyt jo, kyyneleet silmissä täällä seurannut tilannetta...

Syöttötuoleista ollut puhetta, meillä on tällainen, saatu kaverilta käytettynä, ja ajateltiin pärjätä sillä, perinteinen malli siis.


 
Juu itelläkin ottaa ihan vihaksi tuommoset ihmiset kun tekee tollasta..mäkää en just sen takii ees viitti nukuttaa tossa pihalla koskaa kun siitä kulkee jos jonkin moista tyyppiä..mut onnex parvekkeel voi nukuttaa jos ei o kovin kylmä.
 
Ilmakylvyistä: Minkä verran annatte? Annatteko vaan hoitopöydällä vai myös esim. lattialla pyyhkeen päällä? Meillä ei ole jotenkin tullut vielä pistettyä poikaa lattialle touhuamaan ilman vaippaa mutta hoitopöydällä vaipanvaihdon yhteydessä hetkisen aina pidetään. Mietin vaan, että pitäisiköhän antaa useammin olla ihan nakupellenä :) Vaippaihottumaa ei ole ollut.
 

Yhteistyössä