Marraskuun 2009 karhunpennut kesä ja heinäkuussa

No nyt se sit piti viimein tehdä, nimittäin päivähoitohakemus. Sniif Pitkän ja vaiherikkaan pohdinnan jälkeen päädyin hakemaan päiväkotiin perhepäivähoidon sijasta. Nämä ovat sarjassamme niitä asioita joista ei kannata kiistellä, aina joku on neuvomassa että tee niin tai tee näin ja mä sit tein noin. Työthän mä aloitan jo elokuussa ja mies mene aikuiskoulutukseen, joten pakko jommankumman hankkia rahaa taloon. Poitsu menee siis hoitoon 11 k iässä. Onko täällä muita kohtalotovereita, joilla oma pikkuinen lähtee jo vuoden kieppeillä kerhoreppu selässä kohti uusia haasteita =)
 
Moikka!

Olipas tehokas unikoulu! Täällä nautitaan nyt 12 tunnin yöunista ilman syöttöjä :eek: Välillä tyttö herää, mutta nukahtaa uudelleen kun sanon hyvää yötä. Tänään myös tapahtunu edistystyä konttausharjoittelussa ja tyttö nostaa jo jalat ja kädet hyvin maasta =) Tänään istui myös lattialla tuetta.
 
Kuulumiset kahlattu =)

Päiväunista, meillä nukutaan aamupäivisin n 2t putkeen, ja myöhemmin vielä toiset, kesto vaihtelee ollaanko ulkona, reissussa, autossa, kotona. Yöunet alkaa noin 21-22, ja nukkuu aamuun asti 7.30-8.30 välille.

Vaipanvaihto
edelleen hoitopöydällä, lelu kädessä auttaa keskittymään paikallaan pysymiseen.

Menkat alkoi n 6 kk synnytyksestä, ja tavallista runsaampina :x , toivonmukaan tasaantuu.

Kiinteistä, meillä syödään aamupuuro, kasvis tai liha/kanasose, välipalasose/banaania,kasvis tai lihasose, iltapuuro ja päälle vettä, ja tissutellaan edelleen.

Liikkuminen tapahtuu kierimällä ja pyörimällä, saa nähdä, ryömitäänkö ollenkaan.
Istuminen vaatii vielä tuen, hetkenaikaa saattaa pysyä lattialla tuetta istualtaan.

Kävelytuolia
kokeiltiin kylässä, ja tuntui siinä viihtyvän, harmi, että ne on niin hintavia uutena, kun käyttö jää kuitenkin niin vähäiseksi.

Aurinkoisia kesäpäiviä B)
 
Vaipanvaihto tapahtuu missä millonkin. Harvemmin hoitopöydällä. Ja haastetta tosiaan on jotta saa vaipan puettua, kun kokoajan on oltava menossa :kieh:

Konttaan täällä lähdettiin maanataina, pitkään siinä asennossa onkin jo hytkytty. Matkat ei tosin vielä oo pitkiä, noin metrin jaksaa kontata ja sit heittäytyy mahalleen ja jatkaa ryömien, silla kun pääsee paljon lujempaa :D Pystyyn noustaan myös kaikkea vasten mistä vain yhtään tukea saa :eek: Istuminenkin ilman tukea alkaa pikku hiljaa sujua, välillä pikku muksahduksia toki tapahtuu. APUVA, siis mihin se mun pikkuinen vauva on menny.

Menkat muuttuneet täälläkin, ja onneksi parempaan. On säännollisemmät, kivuttomat ja lyhyet, ihanaa :)
 
Tervehdys!

Huomasin tässä viikko sitten tämän palstan ja sen jälkeen seuraillut keskustelujanne. Poikamme on syntynyt joulukuussa, mutta katselin, että joulukuisten keskustelu on aika hiljaista joten jos tänne vielä mahtuisi mukaan?

Eli Axel on syntynyt 3.12, puolivuotiaita jo ollaan! Aika menee niin vauhdilla!
Syntymä mitat: 3035g, 49cm ja py 33cm.
6kk mitat: 8115g, 68cm ja py 44cm.

Kiinteitä meidän piti maistella jo viime viikolla (otettiin ne mukaan vasta nyt kun on kasvanut muuten niin hyvin) mutta hampaiden puhkeamisen takia aloitellaankin vasta tänään. Tuli raukalle 4 hammsta ylös ja teki kyllä melkoisen kipeää. En sitten viitsynyt samaan syssyyn aloitella soseita kun ei tuo lusikka olisi välttämättä tuntunut kivalta siellä suussa. Rintamaidolla mennään ja toinen viihtyy niin hyvin tissillä, että mahtaakohan koskaan jäädä pois..heh heh!

Yölläkin siis syödään vielä n.3 kertaa vaikka äippä kyllä nukkuis mielummin. No täytyy toivoa, että soseet ja iltapuuro vaikuttais sitten positiivisesti öihin ja saatais molemmat nukkua parempia yöunia.

Axel yrittää kovasti ryömiä eteenpäin, mutta on vielä kovin vaivalloisennäköistä touhua, mutta eiköhän se siitä petraannu kun on vasta viikko sitten keksinyt koko touhun. =) No onneksi liikkumaan pääsee myös kierimällä! Istua ei vielä osata, syöttötuolissakin heiluu puolelta toiselle vaikka siellä kyllä mielellään on ja katselee korkeuksista maailman menoa ja äidin touhuamista.

Meillä nukutaan kahdet päikkärit ja niiden pituus vaihtelee 45min-2 tunnin välillä, yleensä se 45 minuuttia, eli nukkuu mielestäni melko vähän. Yöunille mennään aika tarkalleen 20.00 ja heräillään 7.00-8.00. Ja yöllä tosiaan syödään 2-3 kertaa.

Vaunuista alkaa nyt kuulua heräilyn ääniä ja höpötystä, joten me lähdetään tästä maistelemaan peruna-porkkanaa =)

mustikka84 ja axel 6kk
 
Vaipanvaihdosta Täällä sujuu vielä hoitopöydällä, kunhan on tarpeeksi nopea :D

ellen- Ei täälläkään liikuta vielä eteen eikä taakse, eikä nousta konttausasentoon :) Liikkumishalut olis kyllä tytöllä kovat, mutta ei ole vielä keksinyt keinoa millä pääsisi eteenpäin. "Uimaliikkeitä" tekee kovasti lattialla :D
 
tupunalle onnea kihloista! :heart: joskus ne miehet on vähän hitaita... (me oltiin 5v kihloissa ennenku naimisiin asti päästiin)

schnappy mulla esikoinen meni hoitoon 11kk iässä ja alun itkujen jälkeen kaikki meni tosi hyvin. syyllistäjiä riitti kyllä, sain kuulla "miten sä voit noin pienen laittaa hoitoon", "pienen lapsen paikka on kotona" jne... pahaltahan se alussa tuntui kun pieni jäi hoitajan syliin itkemään mutta olo helpottui varsinkin silloin kun tajusin että itku loppuu melkein samontein kun pistän oven kiinni. (jäin kuuntelemaan oven taakse jatkuuko itku) et hyvin se menee! =)

mökiltä kotiuduttu, oltiin kaksi yötä oulujärven rannalla, saunotiiin, grillattiin ja veneiltiin, ai ihanuutta. mut on kiva olla kotonakin välillä... ja sisävessa ja juokseva vesi tuntuu nyt kyllä luksukselta :LOL:

Nunneliini ja Jenna 6kk 3vkoa
 
tervetuloa mustikalle!

Schnappy, täällä Suomessa niin moni hoitaa lapsia pitkään kotona, että tuo 11 kk tuntuu siksi monesta lyhyeltä ajalta mutta erittäin monessa muussa maassa tuo 11 kk on todella pitkä aika olla kotona. Yksi kaveri meni Hollannissa 3 kk synnytyksestä töihin, Ranskassa kaveri taas 5 kk synnytyksestä. Ja Jenkkilässähän noikin kuukausimäärät ois pitkiä. Siellä kun taidetaan puhua viikoista monen kohdalla. Voimia mahdollisten paheksujien kohtaamiseen. :hug:
 
Meillä poika oppinut nyt ryömimään viikko sitten. Myös konttaus asentoon nousee ja paikallaan hytkyy:) Mutta ryömien mennään ja kovaa, varsinkin jos pallo nenän edessä.
Yöt on edelleen yhtä imetystä, poika heräilee n.5kertaa yössä syömään ja aina on nälkä. Kuuma ei sillä ole, mutta herää vaan vissiin nälkäänsä. Kun laitan pojan nukkumaan niin jo tunnin päästä herää ekan kerran syömään. Ihan kiva, kun maito kelpaa, mutta alkaa tässä jo haaveilemaan pitemmistä unista:D Päivällä syö kiinteitä 5 ateriaa päivässä. Meillä pienestä lähtien herätty usein syömään öisin. Nukahtaa onneksi sitten heti, kun saanut syötyä.
Meillä myös hieman terveyshuolia, kun pojalla kuivaa yskää silloin tällöin ollut n.3kk iästä lähtien. No sydän kontrollissa viimeks asiasta mainitsin ja käytiin keuhkokuvassa. Siellä olikin ollut sitten pieni kapea alue täynnä limaa. Nyt parin viikon päästä uusi keuhkokuva onko alue auennut. Jos alue vielä paikallaan, niin tehdään vissiin jotakin tutkimuksia. Yskä hyvin erikoista ysköksiä, välistä saattaa yskiä viikon ja sit taas se hävii. Sit taas palaa. Yskä ei ole limaista, pelkkää kuivaa köhimistä. Vasta oli taas yskä kausi menossa, mutta nyt taas helpottanut. Toivottavasti ei mitään allergiaa, kun meilläkin kaksi koiraa. Yskä ei liity sydämeen mitenkään, siis joku oma vaivansa. Tietenkin äitinä olen kamalan huolissani mikä se voisi olla. Muuten poika erittäin vilkas ja touhukas. Sylissäkään ei viihtyisi yhtään, kun vänkää vain.
Mutta tälläisia kuulumisia tälläkertaa:)
 
6kk neuvolassa käyty ja mitat olis 7120g ja 66,5cm. Paino menee vähän alakäyrällä mutta ei olla yhtään huolissaan, kun tyttö saattaa syödä kerralla purkillisen lihasosetta ja vielä purkillisen hedelmäsosetta päälle:) Meillä ryömitty noin viikon verran. Yöllä heräillään pari kolme kertaa joko tissille tai sit laitan tyttöä takaisin kapaloon, kun pyörii niin että pinnat kolisee eikä äiti saa nukuttua. Kapalona meillä vaan pussilakana. Päiväunet on muuttunut niin että aamulla ottaa n.30min. tirsat, puolenpäivän aikoihin nukkuu pari tuntia ja sit iltapäivällä viel pienet unet. Yli 18.30 en anna enää nukkua ja yöunille menee n.klo:20. Eka herätys yleensä kahden aikoihin yöllä.
Hampaita odotellaan että pääsis syömään vähän karkeampaakin ruokaa. Nyt olen raastanut ruuan joukkoon esim.kurkkua ja annan ruisleipää, rusinoita tms. ihan pieninä murusina ja niitä tykkääkin maiskutella.
Meillä on myös löydetty oma ääni oikein kunnolla ja Emmi kirkuu kovaa ja korkeelta niin, että muilla menee korvat lukkoon:) On oikeesti ihan järkyttävän kuuloista.

Aurinkoista päivää kaikille!

T: Peggy+Emmi 6kk 6päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja riikkunen/":
Yöt on edelleen yhtä imetystä, poika heräilee n.5kertaa yössä syömään ja aina on nälkä. Kuuma ei sillä ole, mutta herää vaan vissiin nälkäänsä. Kun laitan pojan nukkumaan niin jo tunnin päästä herää ekan kerran syömään. Ihan kiva, kun maito kelpaa, mutta alkaa tässä jo haaveilemaan pitemmistä unista:D Päivällä syö kiinteitä 5 ateriaa päivässä. Meillä pienestä lähtien herätty usein syömään öisin. Nukahtaa onneksi sitten heti, kun saanut syötyä.
Riikkunen Meillä oli ihan samanlaista siihen saakka kunnes pidin yhden yön mittaisen unikoulun eli käytännössä lopetin yösyötöt kerta laakista kun ei siitä enää tullut mitään kun tunnin välein rupes olemaan "nälkä". Joka kerta saattoi vetää vähintään puol pulloa maitoa kun heräs, että ei ollut kyllä yhtään mikään nälkäjuttu vaikka niin luulinkin. Tottumusta vaan, että "okei, heräsin ja nyt haluan sitte maitoa että rupean nukkumaan". Unikoulu kesti meillä sen yhden yön, jolloin protestihuutoa oli kaks kertaa: ensin 0,5h ja kahden tunnin kuluttua 1,5h mut sit se oli siinä. Sen jälkeen on herännyt enää kerran "yössä" 05-06 paikkeilla, jolloin annan vähän vettä ja tutin ja sit ukko vetää unia vielä noin tunnin. nukkumaan mennään klo 19. Iltapuuron ja aamupalan väli on keskimäärin 18.30-07.30 ja hyvin pärjää. Eli ei ole nälkään tässä nyt yhtäkkiä kuollut. Meinaan vaan sitä, että meinasin itseni uuvuttaa tyystin kun kuvittelin lapsella olevan nälkä jatkuvasti vaan ei, kyllä se vaan tapa oli ja nyt kun nukkuu yönsä hyvin niin äitikin on huomattavasti elävämpi kun saa nukuttua kunnolla öisin. Suosittelisin siis edes harkitsemaan noiden yösyöttöjen vähentämistä, että jos ei välttämättä se nälkä sitten olekaan oikeasti. Luulin itse meinaan pääseväni vähemmällä kun aina iskin pojalle pullon yöllä suuhun, mutta olin kuin olinkin väärässä :) Vinkkinä tämä! Elämä on hirvittävän paljon helpompaa kun saa unta enemmän kuin maks 2h kerrallaan ;)

Santeriina ja herra ministeri jo melkein 7kk
 
Tervetuloa mukaan mustikka84!

Vaipanvaihto täällä tapahtuu milloin missäkin. Hoitopöytää meilä ei oo ollu edes ollenkaan...Ja välillä tosiaan on vähän haastavaa, kun kokoajan pitää punkea vain masulleen.

Menkat Alko n. 6,5kk synnytyksestä. Ehkä hivenen runsaammat, mut johtunee osittain varmaan myös kuparikierukasta.

Päikkäreitä täällä nukutaan yleensä kahdet. Pituus riippuu ihan siitä, et missä mennään ja mitä tehdään. Toiset on pidemmät ja toiset lyhyemmät...

Täälläkin esikoinen meni hoitoon päiväkotiin kun oli sen 11kk. Pakko oli silloin laittaa, kun muuten ei ois pärjätty niillä tuloilla. Hyvin lähti sillon sujumaan ja pian tottui siihen.

Neuvolassa käytiin alkuviikosta. Ikää silloin 7kk. Tuoreet mitat olivat 9810 g ja 76 cm!

Niin ja tosiaan onnea tupunalle kihlauksesta :heart:
 
Mustikka :wave: meillä onkin samana päivänä syntyneet pojat =)
Moneltako teillä synnyttiin? Meillä tasan kello 1 yöllä.

Meillä mennään kovaa kyytiä lattialla varsinkin peruuttaen :kieh: Poika löytyy välillä nojatuolien alta, pää vain pilkottaa :LOL:

Munuaisten kontrolliultra on meillä kesäkuun lopulla.

Konttausasennossa on jo poika jatkuvasti, vielä ei ole hokannut, että miten siitä lähdetään, muutoin kuin syöksymällä mahalleen pää edellä (onneksi tekee tuon vain sängyllä) :whistle:

Istuu jo suht hyvin, mutta lattialla laitan tyynyjä turvaksi kuitenkin.

Menkat on tosi runsaat :headwall: Aina vähän tulee runsaammaksi jokaisen lapsen myötä. Ärsyttää, kun saa parina vuotopäivänä aina pelätä, että tulee ohivuotoja, tunnin välein saa siteitä vaihtaa.

Poika hermostuu :wave:

-Fiona ja poju 6kk 8pvä-
 
shnappy79 mun pitää aloittaa opiskelut heti tammikuun alussa eli poika menee silloin hoitoon ja ikää 1v 6vkoa, tosi huono omatunto asiasta vaikka tiedän hoidon olevan hyvää, mut silti.. no, kyllä se hyvin menee ja pitää ajatella positiivisesti että oppii ja kehittyy nopeammin muiden lasten seurassa =)


 
Fiona71 meillä poitsu syntyi 12.24, Kättärillä kerettiin olemaan 24 tuntia, meinas jossain vaiheessa usko loppua kesken koko hommaan.

Shnappy79 varmasti on mielessä monia asioita, kun pienen hoitoon vie varsinkin ekoja kertoja, mutta kyllä siellä päiväkodissa hyvää hoitoa saa. Itse olen lastenhoitaja ja ollut myös pienten puolella. =)

No nyt sitten ryömitään ja kaiken "kielletyn" perässä. On se jännä miten omat lelut ei kiinnosta yhtään vaan kaikki kielletyt paikat kiehtoo: koiran vesikuppi on kaadettu ja monta kertaa ja pistorasioihin pitäis käydä suojat ostamassa...saa olla silmät selässä!

Menkat ei oo vielä alkanu, mutta täysimetyksellä mennään käytännössä katsoen vielä.

Soseet ei meinaa maistua, ottaa varmaan oman aikansa. Purupaloja oon myös antanut ja niitä ukkeli tykkää mutustella. Miten ootteko te muut antanu jotain pureskeltavaa ja mitä? Meillä maissinaksuja, ruisleipää ja raakaa porkkanaa mm.

Mustikka84 ja axel 6kk 9pvä
 
Täällä poika menee syyskuussa hoitoon..eli on silloin n. 10 kk. Enpä minä huonoa omaatuntoa tuosta pode, eiköhän hyvää hoitoa kuitenkin saa. Yritän ajatella hyviä puolia, kuten että saa ikäistään seuraa ja oppii muilta lapsilta... Minä palailen töihin jo kahden viikon päästä...Hui kuinka nopeesti aika on mennyt!!!! :eek:

Milliz + Taavi 7kk
 
piti kysellä jo aiemmin mutten muistanut, eli galluppia pukkaa:

miten olette palautuneet raskauden jälkeen (vartalo lähinnä)?

mulla vieläkin 7-8kg jotka istuu tiukassa, lähinnä vyötäröllä. harmittaa ja paljon, käyn ahkerasti lenkillä (ahkeramminkin voisin käydä) ja herkkuja menee vähän. vähempikin vois tietty mennä.. ja muuten syödään terveellistä ruokaa.

ja tää maha, voi surkujen surku :'( on ryppyinen ja täynnä arpia (arvet on ihan vaaleat, olen käyttänyt arpirasvaa) mutta siis se ryppyisyys on kauheinta. ja onhan se semmonen pullataikinamainenkin. :ashamed: Tiedän, että pitäis pitää toisarvoisena tuollaista ulkonäköseikkaa kun on ihana terve lapsonen siunaantunut, mutta eikai se ole väärin haaveilla olevansa kauniskin, vaikka on äiti..

mua kyllä usein masentaa kun peiliin katsoo, on se niin järkky.

oisko kellään hyviä vinkkejä miten sais röllykkää pienemmäksi ja kiinteämmäksi, siis syviä vatsalihasliikkeitä, mikä ois hyvä liike? =)
 
Piti kysyä, että annatteko te lapsillenne jotain sormiruokaa? Ajattelin nimittäin nyt alotella tätä asiaa, mutta oon vähän hukassa, että mitä pitäs antaa. Jotenkin kauhistuttaakin ajatus, pelkään, että poika vetää ruokaa henkeen :ashamed: Eli mitä kaikkee kannattaa antaa ja kuinka pieniä paloja? Ajattelin nyt antaa noita sormiruokia siks, kun musta tuntuu, että Oliver on hiukka nirso syömään jos koostumus on vähääkään klönttistä-, yökkimis refleksi tulee heti eli jos tuo sormiruoka auttas siihen, ettei klöntit sit enää ällöttäs... Annoin tänään maissinaksuja, jotka olivatkin hviä, mutta kun annoin pienä paloja kurkkua niin sit yökittiin ja ilmekin oli kyllä näkemisen arvonen, ei ollu kurkku meijän pojan herkkua, ei :D Mutta siis, vinkkejä otetaan vastaan kyseisestä aiheesta :)
 
Gallup: Mä olen palautunut melko hyvin synnytyksestä. PAino kilon verran vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vatsan seutu kyllä vähän isompi..:) Vatsa pömpöttää ja kaikki ylimääräinen rasva on ikäänkuin jäänyt mahaan. Iho mulla on kyllä samanlainen kuin ennenkin, mutta vatsa on pömpöllään. Olen koittanut tehdä vatsalihaksia, muttei ole oikein tuottanut tulosta :D
Neuvoja otetaan tännekin vastaan mite tuosta kukkulasta pääsisi :D
 
Gallup: Paino on sama mitä ennen raskautta. Mutta lihaksia on vähemmän, eli reidet ja takapuoli voisivat olla vähän kiinteämmät :LOL:

ellen- Tilasin netistä baby feederin, siinä on semmonen verkko minkä läpi vauva voi imeskellä/purra kurkkua,porkkanaa yms. Itsekkin pelkään nimittäin että tyttö vetää henkeensä ruokaa. Yritin kanssa antaa Pinjalle kurkun palaa suuhun ja yökki sen heti pois joten kurkku ei ole herkkua täälläkään :p Ajattelin että kurkku olisi miedon makuinen ja tyttökin tykkäisi, mutta ei.. Maissinaksuja tykkää syödä. Ja leivän palan olen antanut käteen ja sitä tyttö on imeskellyt. Tosin olen ottanut leivän pois heti kun se on pehminnyt ettei tyttö saa siitä isoa palaa suuhunsa. Välillä olen antanut ihan pieniä leivänmurusia Pinjalle suuhun, niitä ei ole yökkinyt pois. Ja sama homma täällä, jos ruuassa on vähänkään klönttejä niin sitten yökitään. Vinkkejä otetaan vastaan sormiruuasta täälläkin.

Hammashoitajalla käytiin perjantaina. Pinjalla puuttuu toisesta alahampaasta palanen keskeltä. Eli hampaassa törröttää sivuilla veitsenterävät piikit. Viikon päästä käymme hammaslääkärillä tämän asian takia, hammas saatetaan joutua poistamaan :(
 
taaperot hyvä kuva =) täälläkin noustiin seisomaan tukea vasten 2 kertaa torstaina =) ja jos Edon laittaa sohvan eteen seisomaan, jaksaa hyvinkin pitkään seisoksia siinä :)

sormiruokaa olen antanut kurkun palasia, banaania, maissinaksuja ja mansikkaa eilen maisteli innoissaan. Ainoa vaan, ettei noin liukkaat ruuat tahdo millään pysyä käsissä vaan luiskahtaa aina pois kuin saippua :| maissinaksu lähinnä murskataan hakkaamalla pöytään, muita syö innoissaan. muuten "klönttiruuat" menee ihan hyvin, olen kuukauden verran antanut niitä semperin luomuruokia jotka on suhteessa halvempia kuin piltin pienemmät purkit, ja ne on karkeampia rakenteeltaan. kerralla meneekin aina se 200g purkki.
kai sitä voi sormiruuaksi antaa mitä vain kasvista tai hedelmää, täytyykin suunnata kauppareissulle kohta =)
 

Yhteistyössä