Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Kyllähän tää raskaus tässä vaiheessa tuo lisää haasteita, kun edellinenkin on vielä kannettava joka paikkaan. Nyt viime viikkoina on alkanut tuntumaankin jo. Etenkin nyt kun ollaan tytön kanssa tavallaan kahdestaan ja joutuu siis kaikki vaipanvaihdot ym. tekemään ja joka paikkaan kannettava tyttö. Parina iltana on mahassa aika ilkeältä tuntunut hetkittäin ja toivon ettei vielä olis harjoitussupistuksia. Jotenkin vaikea arvioida vielä näillä viikoilla. Kun edellisessä raskaudessa ne alkoi vasta sen verran myöhään että kohtu oli jo isompi ja selkeästi huomasi mahan kovettumisen. Onneksi mies on kohta tulossa tänne avuksi ainakin vähäksi aikaa, kun oma äitikin on nyt aika paljon töissä ja ei siis hänestäkään kauheasti apua. Saa nyt sitten loppuillan huilata.

Onneksi täällä ei sisällä ole kuuma, kun viilennys toimii yläkerrassa ja täällä ollaan tytön kanssa melkein koko päivä vietettykin. Alhaalla ei tarvitse käydä kuin syömässä tai tytölle hakemassa maitoa. Meinattiin kaupunkiin lähteä, mutta ehkä parempi ettei mennä. Oman olon ja tytönkin takia, kun on niin kuuma. Omassa autossa ei ilmastointia ole ja likka oli ihan hikinen jo 5 minuutin automatkan jälkeen kun tuossa lähikaupassa käytiin. Harmi kun tuon ikäistä ei vielä viitsi järveen viedä uimaan, ei se vesi niin lämmintä kuitenkaan ole. Kun ihan rannalla ollaan. Mutta jos itse pääsis iltauinnille kunhan mies tulee. Jos jaksan.

Välillä tää raskaus tosiaan jo painaa, mutta kyllähän siitä nauttiikin. Kun saattaa olla viimeinen kerta kuitenkin. Tai jos kolmatta vielä halutaan, niin ainakin vähän pidempi väli pidetään. Katsotaan nyt miten näiden kahdenkin kanssa menee. Kummallakin kun aika samanlainen mielipide tuohon kolmanteen, eli ehkä, mutta toisaalta kaksikin on jo ihan hyvä. Ja kahden kanssa mahdutaan hyvin vielä nykyiseen asuntoon ja on molemmille oma huone. Tosin alkuun saavat olla samassa.

Mies just soitteli uudestaan ja sanoi että vähän viivästyi lähtö, kun tuli raju ukkoskuuro. Onneksi ei vielä ehtinyt lähteä vaan sai peitettyä pressulla meidän ulkoseinän mikä on nyt auki, kun remonttia tehdään. Ja onneksi välimatkaa ei ole kuin 100km ja tyttökin kävi äsken nukkumaan, eli sais itsekin hetken huilata.
 
Sain uudelleen nukahtaan, mut jäi tissiin kiinni. Päikkäreitä nukutan edelleen tissin päälle. Joka kerta ei siihen nukahda ja sitte lähetään vaunutteleen tai eilenki nukutin pinnasänkyyn kun oli tuommonen epävakaa ilma. Vaunut alkaa kyllä pikkuhiljaa käydä pieneks ja on välillä rattaisaki nukkunu.

Juhannusyön jälkeen on taas itkua ollu illalla nukuttaessa mutta on tainnu mennä kuumuuden piikkiin. Meillä on ihan tosi kuuma sisällä helteellä. Viime yö nukuttiin sitte viimein kellarissa ja tyttö nukahti taas ihan itsekseen hetken touhujen jälkeen. Oli varmaan jännä kun meidän patjasänky oli samalla tasalla pinnarin kanssa.
Yhdellä yösyötöllä edelleen mennään ja aamyön vaipanvaihdolla. Pitäis vaan saada itestään irti nousta ylös sillon 5-6 aikaan, ettei typy tottuis siihen, että pääsee viereen nukkumaan aina. Eikö se ois ihan hyvä?
 
  • Tykkää
Reactions: Inari-11
Mnica: hyvältä kuulostaa tuo, että nukahtaa yöunille ilman tissiä. Meillä nukutan tissille, mutta irrotan heti kun lopettaa kunnon syömisen. Toiveissa olisi myös itsenäinen nukahtaminen sitten joskus. Itse olen kahden aikaisemman vauvan kanssa tehnyt niin, että aamuyöstä neljän maissa olen ottanut viereen nukkumaan, jolloin ollaan sitten yhdessä nukuttu pidempään. Eli ei meillä ainakaan tullut ongelmaksi tuo, että pääsi viereen, kumpikaan ei ole tullut vanhempien sänkyyn nukkumaan yöllä sen jälkeen kun imetys on loppunut eli itse kyllä ottaisin vielä viereen koisimaan. Mikäs sen ihanampaa<3Meillä syötiin viime yönä taas monta kertaa joten kaukana ollaan yhdestä syötöstä yöllä. Kiinteitä menee sen verran vähän, että voi oikeasti olla nälkäkin yöllä. Mutta pikku hiljaa yritetään vähentää noita yösyöttöjä...
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Mnica Kuulostaa minunkin korvaan hyvältä, että vaavi nukahtaa itsekseen yöunille. Meillä edelleen nukahdetaan tissille ja siittä hivutan omaan sänkyyn. Aikasemmin nukuttiin 4-5 asti omassa sängyssä, josta sitten tuli tissille ja jäi viereen nukkumaan. Nykyään tämä tapahtuu jo 11-12 aikoihin eli silloin kun itse menen nukkumaan, joten takapakkia on meillä nukkumisten kanssa tullut. Meillä on muutenkin tosi levottomia öitä, osittain johtuu kuumuuden ja osittain liikkumaan oppimisesta. En tiedä voisko jo pitää unikoulua? Kun aina rinnalle tullessa ei neidillä todellakaan ole nälkä...

Tutti Inari & Salla 7kk 3vko
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
pikku vieteröiseni nukahtaa illalla hetken mönkittyään ja kikateltuaan omassa sängyssä... oon tehnyt niin et iltapuuron (19:30-20 ) jälkeen menee sänkyyn, meillä on pimennetty makkari yöksi, on kesäaikaankin lasten helppo hahmottaa et ilta on ... siellä se hetken kiekuu ja touhuaa, käyn usein kattomassa ja antamassa rievun ja tutin. vartin jälkeen vien maitopullon, tuen sen peitoilla ja vauva jää syömään sen itse. olen lähettyvillä, ja kun on maha täys, niin tutti suuhun ja riepu kainaloon. siinä se. ei suurempia ongelmia edelleenkään.

öisin syö välillä yhdeltä, välillä kolmelta, välillä viideltä.. välillä ei lainkaan. mutta jos syö niin yhden kerran yötä kohti.vielä en jättäisi yösyöttöjä kokonaan. jos pojalla ON nälkä, niin saa sitä myös sitten syödäkin. päivisin menee ruokaa valtavat määrät, mutta onhan tuo jannu koko ajan liikkeessäkin :)

nokkamukiin opeteltu viime päivinä ja alkaa jo hokaamaan jujua :) tämän talouden viimeiset tuttipullot on siis viimeisiä aikoja käytössä :) -haikeaa, mutta niin kovin helpottavaa kun kasvaa tuokin.

päiväunet selkiintyneet puolen päivän hujakoille, nukkuu omassa sängyssään pari tuntia, joskus ylikin. Aivan loistava juttu, koska aloitan kuukauden päästä perhepäivähoitajana, ja on oikeen suotavaa että sisällä osaa nukkua :)

muutenkin oikein iloinen ja tyytyväinen vauva. mitä nyt kiukkuaa jos ei yletä tavoittamaan haluamiaan leluja, tai pääse eteenpäin juuri NYT kun haluaa .... kärsivällisyys on siis äidin peruja vissiin ;) ;)

miehen kesäloma alkoi, meillä on nyt yhteistä aikaa kokonainen kuukausi, aivan luksusta..sukuloidaan viikon verran ja loput ollaan sitten kotona, meille tulee sukulaisia myös ja muita kesävieraita. sitten suunnitteilla pihan lopullinen laitto, loput remontin jämät tarttis myös saada hoidetuksi.
ennenkaikkea kiireettömyyttä ja ilman aamun herätyskellon pirinöitä :D

nyt päiväkahville namskis :)
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Moi!
Meillä on viikon sisällä opittu paljon asioita: ryömimään, istumaan syöttötuolissa, heiluttamaan, tavuttelemaan dä-dä-dä jne. Kehitys on hurjaa! Lisäksi meillä ollaan opittu nukahtamaan ilman tissiä, tassuttelemalla, mitä ei olisi meidän tissiaddiktista ikinä uskonut<3 Myös yösyöttöjä on pystytty vähentämään tassuttelun avulla, ihan mahtavaa! Toivottavasti tämä onnistuu jatkossakin...

Projektina on myös päiväunien pidentäminen Pantleyn oppien mukaan, saa nähdä miten sen kanssa käy:)Sain paljon vinkkejä tuosta Pantleyn kirjasta, suosittelen jos teillä asustaa samanlainen unihäiriöinen tapaus kuin meillä:)

-Melanie ja tytsä 7kk
 
Täälläkin on opittu ryömimään, vielä ei vauhti päätä huimaa, mutta pikkuhiljaa. Käsillään hilaa itseään eteenpäin jos jotain kivaa näkyy edessä. Unikoulua suunniteltiin miehen kanssa, mutta saa nähdä tarviiko sitä edes. Pari yötä ollaan taas nukuttu ilman heräämisiä, vissiin tyttö kuuli ettei enää maitoa tarjoilla yöllä :D Tosin yöunet on lyhentyneet sen pari tuntia, eli herää 1-2 tuntia aikaisemmin jo. Taitaa johtua siitä, että syö nyt enemmän ennen nukkumaan käymistä, ennen meni ehkä 120-140ml velliä/maitoa, nyt 150-170ml. Ja vähän jugurttia ennen sitä ja pari lusikallista puuroa saatu syömään, ei sen enempää. Pitää vielä sitä riisipuuroa kokeilla, nyt annettiin parina iltana ihan valmispuuroa purkista kun sellainen tuolta löytyi. Ja varmaan kokeillaan ihan tavallista kaura tms. puuroa seuraavaksi.

Meillä ollaan kovia juttelemaan, on ollut jo pitkään. Jotain kuukausi pari tullut noita tavuja, eli mamamaa papapaa jne. Hokee usein appoa tai vastaavaa (ihan kun ei selvää saa tai osaa tässä selittää) kun leikkii muoviautollaan, mutta en usko että ihan vielä oikeasti koittais autoa sanoa. Tai mistäs sitä tietää, selkeesti tuo autotyttö jo on muutenkin :D

Käytiin rakenneultrassakin katsomassa tulokasta tällä viikolla. Oli tyttökin mukana ja onneksi pääsi sitten isäkin katsomaan, kun täällä on sääntönä ettei lapsia sais mukana olla. Mutta nyt ensin katsottiin rakenteet minun kanssa ja sit mies tuli tytön kanssa hetkeksi vilkaisemaan pientä. Ja pieni poika sieltä näyttäisi tulevan. :) Ja näkihän tuota itsekin aika selvästi sen ulokkeen jalkovälissä. Ehkä enemmän ollaan sitä poikaa toivottukin, kun tuo esikoinen on tyttö. Mutta eipä se tyttökään mikään pettymys olisi ollut. Kun olisi ollut sitten enemmän seuraa isompanakin tuolle esikoiselle. Pääsee sitten vähän ostelemaan taas ihan pieniäkin vaatteita, kun onhan tuota vaaleanpunaista nyt ollut tytöllä aika paljon ja ei poikaa viitsi kovin paljoa sellaisiin pukea. Paljon on kyllä suht neutraalejakin vaatteita, mutta onhan se kiva ostella sitten ihan poikamaisiakin vaatteita.
 
Pikkuisen ensimmäinen ulkomaanmatka takanapäin. Lentomatka oli 4 tuntia ja kaikki meni muutenkin hyvin. Siskoni asuu ulkomailla, joten hänen perheensä luona majailtiin pari viikkoa. Myös esikoinen oli mukana ja toinen siskoni. Pikkuinen on nyt jo muutaman viikon noussut tuella seisomaan ja matkan aikana oppi myös liikkumaan esim. sohvan reunaan tukien ja muutama päivä sitten irroitti siitä otteensa ja seisoi ilman tukea pari sekuntia! Olin todella ihmeissäni. Kontannut hän siis on jo kuukauden päivät. Saa nähdä milloin toi rupeaa kävelemään...iik! Nukkumaanmeno on ollut melko lailla alusta asti helppoa, tutti suuhun ja rätti käteen. Jos ei heti nukahda, niin parin rauhoittamisen (luona käväisyn) jälkeen varmasti nukahtaa. Muutenkin on positiinen ja helppo kaveri ja varsin aktiivinen. Tirppana83 kyllä sieltä voi jo ensimmäisiä sanoja tulla, esikoiseltakin ne tuli 8kk iässä, usko pois!

Kumisaapas ja poika 7,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa, onnea Tirppana poikalupauksesta! :heart: Toivotaan, että raskaus sujuu loppuun asti hyvin ja supparit pysyisivät poissa vielä tässä vaiheessa.

Melanie, mitenkäs teillä on tuo kaiken uuden oppiminen vaikuttanut öihin? Meillähän meni meno aivan mahdottomaksi, kun 2 viikon sisällä opittiin konttaamaan, nousemaan seisomaan tukea vasten, istumaan ilman tukea ja nyt näköjään tehdään vielä ekaa hammastakin...Nukahtaminen on todella vaikeaa, vielä silmät kiinnikin tyttö punkeaa seisomaan tai istumaan sängyssä, samoin keskellä yötä. Tosin ihan viime aikojen levottomuus öisin johtunee siitä hampaan tulosta.

Tytön paino on taas nousussa kun syömälakosta on päästy. Muuten tänne ei kummempia, jotenkin tuntuu että aika haastavaa aikaa eletään just nyt, mutta eiköhän se siitä taas helpota :)

Millimama & Aava 7kk 1vko
 
hellurei...

mä luulen kokemukseni perusteella, että vauva ei pysty keskittymään ruokaan, saati nukkumiseen kun sen päällimäisenä ajatuksena on se uuden oppiminen :)

babbabaa,,,,,mammammmaaa tulee täälläkin. eteenpäin menee osin kontilleen, osin itteään vetäen. hurja pomppija, joten hyppykiikku hommattu.
kakkaa noin viidesti päivässä :kieh: mutta tolla ruokahalulla ja -määrällä ei ihmekään...
lomareissu häämöttää, viikon verran oltas tien päällä koto-suomea.
nyt pyykit nartsalle....
ei riitä päivän tunnit enää millään kaikkeen kivaan mitä pitäis ehtiä itekin tekemään :)
 
Millimamma ja kumisaapas: teillä on kyllä pikkuiset alkaneet nopeasti nousemaan tukea vasten! Meillä tyttö on aika rauhallinen tapaus motorisesti, joten täällä kävelemään opettelua saadaan odottaa vielä tovi. Millimamma: meillä ei ole vaikuttanut nuo taidot öihin, yöt on parantuneet huimasti kun alettiin tassuttelemaan herätessä ja tarjoamaan tissiä vain rajoitetusti yöllä. Myös kiinteät on alkaneet uppoamaan paremmin. Syö 4xpäivässä noin puoli pilttipurkkia. Tyytyväisenä pönöttää syöttötuolissa ja syö isoveljien kanssa<3 Istuminen on ok syöttötuolissa, mutta suojarefleksit ei vielä toimi niin että voisi lattialla istuskella itsekseen. Rattaissa myös istuu hyvin ja seuraa maailman menoa:)

-Melanie ja tyttö 7kk
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Jos vähän ehtis kirjottaa kun typy nukkuu vielä...

Nyt on 2 yötä peräkkäin nukuttu ILMAN YÖSYÖTTÖÄ! Oon ihan ihmeissäni iteki, kun kuuteen asti on porskuttanu heräämättä. Tietysti ite oon siinä 3 aikaan heränny ootteleen jospa typy heräis.... oon sitte kuudelta kuitenki vaipan vaihdon jälkeen ottanu viereen syömään, ettei tissit räjähdä :D. Tänä aamuna itellä oli sen verran virkeä olo että ois voinu ylöski jo nousta.

Mieski pääsi tassutteleen yks ilta, ku sanoin sille että itkun kans nukahtaminen voi johtua siitäki jos ei oo isän kanssa ehtiny olla tarpeeks ja sitte nukkumaantultaessa näkee isän pötköttelevän sängyssä eikä sitte pääsekään sen luo ku äiti syöttää ja pistää unille. Mies sitte tuumas, että hän voi nukuttaa ja kyllä oli tyytyväinen ilme toisella, kun sai tytön nukahtamaan :heart: Nyt oon sitte vähän kattonu, että tyttö viettää esim just illasta aikaa isinkin kanssa ja tuntuu mieski ymmärtäneen jotain näitä kiemuroita mitkä vaikuttaa hyviin yöuniin.

Meillä tuntuu ryömiminen olevan aivan liian yliarvostettua, että neiti raivoaa taas välillä lentokoneena ja puskee sitte polvia konttausasentoon tai karhukävelyasentoon. Ois nyt hetken nauttinu ees ryömimisen ilosta. Meillä ei kyllä tunnu että uuden oppiminen ois vaikuttanu yöuniin. En tiiä sitte ku ylös rupeaa opettelemaan.

Omaa tahtoa alkaa löytyä jo aika lailla. Kauheana rupeaa sylissäki vatkaamaan, jos ei mennäkään sinne mihin hän ois halunnu. Välillä ihan tosissaan saa pitää kiinni, ettei putoa!

Oon miettiny, että miten nuo pyllypesut jatkossa hoituu, kun painaa jo niinpaljon ja on sitte kiva ruveta siinäki välillä sätkimään ku vessasta palataan hoitopöydälle?

Onnea Tirppanalle poikalupauksesta! Kyllä se vauvakuume alkaa itelläki nostella päätä. Vähän aikaa sitte synty meidän typylle pikkuserkku ja toinen on tulossa syksyllä. Eilen kävi yksi kaveri, joka on toisella kuulla raskaana ja siinä ku alko muisteleen omaa raskausaikaa, niin oi ja voi! :p pitäis saada vaan itteensä vähän parempaan kuntoon, kun pyllystäki on tullu semmonen olematon löllykkä!

Pitäis ruveta kuntoileen mut pitäis saada myös paino nouseen. Tosin kun imetys loppuu niin varmaan se paino alkaa nousta. Jotenki kauhulla jo odotan imetyksen loppumista, kun on se kuitenki sen verran kivaa ja tosiaan on se tietynlainen läheisyys vauvaan, mitä ei sitte enää koskaan oo. Mies ny myhäilee tyytyväisenä, kun yöisyöttö näyttää loppuvan ja sitä rataa tiesti muutenki. Se nyt ei voi aavistaakaan mitä se imetys lopulta merkitsee.

Nyt typy heräs!
 
Voi ihme, kun hormonit taitaa jyllätä tällä mammalla! Tuolla neloskuumeilijoiden listalla kävin kurkkimassa:O Ei ei ja ei, meille ei millään voisi tulla enää neljättä, pikku vauva-aika oli tytön kanssa NIIN raskasta, että oksat pois! Kaiholla muistelen kuitenkin niitä oviksen dippailuja, ensimmäistä ultraa, rakenneultraa, potkuja, synnytystä jne...<3 Ja se on nyt taaksejäänyttä elämää mitä ei enää koskaan saa kokea:/ Ja tyttö on niin syötävän ihana ja suloinen...Onneksi mies tuo realiteettia asiaan ja kait sitä itsekin unohtaa vauvahaaveet kun aika kuluu..Sniif.
Mnica: tuo tassuttelu on toiminut hienosti meilläkin. Hieman olen vain hukassa, koska sitä tissiä tarjoaisi yöllä, ettei toisella vain ole nälkä. Tänään nukahti puoli ysi syöden tissiä. Sitten heräili tunnin välein ja välillä tassuttelin ja välillä annoin tissiä. Muutenkin olen antanut tissiä jos on herännyt kun olen mennyt itse 23.30 nukkumaan. Kun jos toisella on kuitenkin nälkä, kun kiinteitä ei mene kovin paljon ja esim. iltapuuroa en ole nyt antanut kun on mielestäni aiheuttanut vatsanväänteitä. Illalla on syönyt sitten hedelmäsosetta, mutta esim tänään ei oikein uponnut ja söi vain ehkä kolmasosa purkin. Moneltako teillä mennään nukkumaan ja koska syö sit ekan kerran tissiä? Itse olen yrittänyt sitten tassutella yöllä, että nukkuis sen neljän viiden tunnin ajan ilman tissiä ja ihan hyvin on siihen tyytynytkin...Mietin vain olenko tarpeeksi johdonmukainen kun välillä vain tassuttelen ja välillä saa maitoa. Eri asia olisi tietysti jos söisi kunnon satsit puuroa iltaisin, niin voisi tassutella myös illan ja alkuyön ja tarjota rintaa vasta neljän maissa.. Äh, vähän hankalaa.

-Melanie+Martta 7kk1vko
 
vauvakuume on loppumaton suo sanon minä :) ei siitä kai koskaan pääse kokonaan, kun sen edes kerran saa kokea.
vaikea on vastustaa myös sitä ihanaa aikaa mitä odotus on, mutta itellä järki kädessä kuten myös miehellä. vaikkakin me oltais haluttu vielä vaikka parikin. -vaan ei mun fysiikalla se ole enää mitenkään mahdollista. seinä vastassa, vaikka toisaalta nautin siitä että nämäkin kasvaavat ja elämä helpottuu :)

työt alkaa pian, viimeiset lomailu-viikot meneillään :) Odotan jo sitä normaalia "arkea" , mikä määrää kaiken. silloin viikonloputkin tuntuu ihan juhlalta :) näin kun on vain kotona , ei päivissä ole mitään eroa, ja arki vaan soljuu ja on sitä samaa koko ajan. Kaipaan lomalla myös rutiineja, mutta on ollut nautinnollista, kun niistäkin on osattu heittäytyä pois. :) -minäkin :) nukutaan aamusta niin pitkään kuin nukuttaa, ja illasta mennään nukkumaan sit kun siltä tuntuu :)
huomenissa alkaa loma-matka keski-suomeen :) odotettu sitäkin on :)

vauva oli tänään anoppilassa ekaa kertaa hoidossa päivän ajan :) aika huikeaa oli saada kahdenkeskistä aikaa keskellä päivää, jutella mitä huvitti, olla miehen kanssa kaksin...-ikiaikoihin :) eikä tehty edes mitään ihmeellistä... hengailtiin ja nautittiin raittiista ilmasta, luonnosta.... yhdessä on niin kiva olla :)
vauvalla oli mennyt hyvin, taapero oli myös hoidossa, ja mitään ongelmaa ei ollut, molempien syömiset ja nukkumiset oli menneet ihan hyvin :)
kivaa!!!! :)

nyt unta kaaliin, auto on jo valmiina aamun starttiin, nukkuskelemaan jokuseksi tunniksi, ja sitten nokka kohti kauneinta suomen osaa :)
 
Melanie75, vähän hankala vastata kun meillä syödään jo niin paljon kiinteitä, vaikka iltapuuron söikin jo ennen unikoulun alotusta. Luulen, että kun nukku vieressä, niin se maidon haju osittain varmaan herätteli imemään eikä niinkään nälkä. Unikouluahan sais ruveta pitämään vasta kun syö sen verran kiinteitä, että voi olla varma ettei vauva oo nälkäinen nukahtaessaan, mutta kai se jos saa tissiruokaa ennen nukahtamista, ajaa saman asian... meillähän herättiin se 1-2 kertaa yössä syömään ja tiesin vain, että nyt on nälkä. Vauvat on tietty yksilöitä tässäkin suhteessa. Jotenki sitä oppii tunnistamaan sen vireystason, että nyt ei oo nukahtamassa, niin annan tissiä. Eli teet ilmeisesti aivan oikein! Jos ensin koitat tassuttaa kun yöllä vauva herää ja jos ei oo unisuuden merkkejä niin sitte "tainnutat" tissillä, mutta älä anna nukahtaa. Tärkeää oli, että vauva nukahtaa omassa sängyssä, ei edes syliin tissille. Ei tuu sitten säikähdystä, että enkö herääkään äitin tissillä!
Meillähän ennen puolta vuotta mentiin nukkumaan 7-8 aikaa illalla ja sitten se siirtyi 21-21.30. Iltapuuro syödään puol 8-8 aikaan ja sitten saa vielä leikkiä tai muuta touhuta ennen iltatoimia ja nukkumaanmenoa. Unikoulun alussa eka syöttö oli siinä puolenyön jälkeen, aika tarkasti puol 1. Toinen syöttö, jos sitä tuli oli puol 3 suunnilleen. Mutta nyt tyttö on tämän muutaman yön nukkunu ilman syöttöä, että vasta kuuden aikaan heränny ja oon ottanu viereen. Tänään heräs vähän jälkeen viiden ja sitte jo ennen kasia piti nousta ylös.
Johdonmukasuus on mun mielestä kaikkein tärkeintä ja mun mielestä näissä meidän tapauksissa, että ei saa tapahtua luovuttamista sen suhteen, että tassuttelun/tissittelyn sijaan ottais viereen nukkumaan yöaikana.
Meillä vieressä, tississä kiinni nukkumista tapahtuu vielä päiväsaikaan ja sillon varhain aamulla eikä se näköjään oo haitannu (enää?) nukahtamista. Mies ny hoputtaa sitä päikkärinukkumistaki omassa sängyssä ja välillä oon tehnykin niin tai sitten vaunuissa tulis ees yhet päikkärit otettua. Se on vähän intuitiivistä touhua välillä, mutta kai siihenki jossain kohtaa otetaan kunnon roti...

Mutta nyt nukkumaan tai joutuu kohta lähteä syömään jotain! Kai tuli vastattua kaikkeen...?
 
Meillä lähdettiin tällä viikolla ryömimään :) Ennen mentiin pakilla ja pyörittiin navan ympäri menetelmällä suuntaan jos toiseenkin. Nyt kun poitsu näkee jonkin kiinnostavan tavaran niin sen luokse on päästävä. Yleensä se on joku mun tai mun miehen puhelin tai sitten kaukosäädin, jos ne on unohtunu lattialle :)

Eetu syö edeleen kerran tai kaksi yössään. Kiinteitä menee 5-7 ateriaa, jos lasketaan jälkkäritkin. Nyt ollaan annettu vähän karkeampaa ruokaa. Sen vaan tahtoo sylkäistä pois suusta, vaikka kurkkua ja vesimelonia natustelee tyytyväisenä.

Vauvakuume on täälläkin ja kova, mutta nyt me päätettiin silleen, että sitten aletaan puuhamaan seuraavaa vauvaa, kun oon käynyt luomen poistossa. Mulle tuli raskausaikana kaulaan semmonen iso luomen tyyppinen ihomuutos, kävin näyttmässä sitä työterveyslääkärille, kun meijän tk toimii kesän ajan supistetusti. Se ihomuutos on vielä just valtimon kohdalla, niin en kyllä antas tk:ssa sitä poistaakaan. Kysille tuli kutsu tän kuun lopulle, nyt en sitten tiiä että kattooko se lääkäri vaan sitä vai poistaako se sen nyt sitten. Mutta lähinnä puudutusaineiden takia ollaan lykätty pikkukakkosen puuhaamista syksymmälle.

Kävin eilen Kuopion yöelmässä, oli yön pois kotoa. Eetulla ja mun miehellä oli menny tosi hyvin :) Äippä ei vaan saanut nukutta kyläpaikassa, kun ei kuulunut oman pojan tuhinaa :heart:

Tirppana83 onnea poikalupauksesta :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Mnica kommenteista unikouluun liittyen. Meillä on tosiaan vähän eri kun kiinteitä ei mene vielä paljon ja pinnis on sivuvaununa eli jää siihen sitten nukkumaan kun olen imettänyt. Irrottanut olen tissistä ennenkuin nukkuu ja itsekin monesti irrottaa ja kääntää mulle selän alkaen nukkumaan. Alkuillasta tuo nukkuminen on aika huonoa, muutamia kertoja täytyy käydä nukuttamassa uudestaan kun herää ja joskus annan kyllä tissiäkin:p Sitten kun olen mennyt nukkumaan imetän viimeisen kerran ennen kahtatoista ja seuraavaksi siinä viiden kuuden maissa. Muuten vain yritän tassutella ja hyvin tuo on onnistunutkin. Kuuden seitsemän maissa tulee sitten viereen ja saa tissiä silloin kun haluaa. Päiväunilla nukkuu kans toiset vaunuissa ja toiset sivuvaunussa. Sivuvaunussa nukkuessaan päivällä yritän pidentää unia lykkäämällä tissin suuhun, nukkuu niin lyhyitä puolen tunnin unia, että on sitten kärttyinen päivällä ellei näin tee. Miehen loma mahdollistaa tällä hetkellä tuon vieressä nukuttamisen toisilla päiväunilla. Saan keskittyä vain tarvittaessa tyttöön, hän hoitaa muut lapset.Meillä nukutaan tällä hetkellä yöunet noin 20.30-09, seuraavat unet siitä parin kolmen tunnin päästä ja sitten siinä neljän maissa viimeiset päikyt. Paljon viiden jälkeen ei saa enää nukkua, muuten on vaikea nukahtaa yöunille. Nytkin esimerkiksi nukahti siinä puoli yhdeksältä ja puoli yhteentoista mennessä olen käynyt nukuttamassa uudelleen kaksi kertaa. Olen kyllä antanut tissiä näin alkuillasta, parempihan se on, että toinen tankkaa yötä varten ja ei se paljon itseäni rasita kun olen kerran hereillä. Että semmosta. Odotan kyllä aikaa kun nukutaan vain yhdet päikkärit, kun ne on ollut meille aina niin hankalia, nukahdetaan huudolla ilman tissiä ja sitten nukutaan pätkissä:p

Iita: meillä kans tajuttiin tuo eteenpäin ryömiminen viime viikolla, mutta aika hitaasti edistyy eli välillä vieläkin kiljuu kun lelut menee edellä eikä välttämättä tajua käyttää uutta taitoaan. Voi että, olet käynyt jo tuulettumassakin!:) Itse en varmaan vielä vähään aikaan pääse, mutta ehkä pikku jouluihin viimeistään;)

-Melanie ja tytteli 7kk1vko
 
Kerkeisköhän sitä nyt rustaamaan jotain, kun edelliskerralla kirjoitus hävisi johonkin bittiavaruuteen:(

Tirppanalle paljon onnea poikalupauksesta.

Mökkeiltiin tuossa pitempi jakso ja poitsukin tykkäsi kyllä kovasti, paitsi ilmeisesti ei kovinkaan paljon matkasängystä. Yöt olivat aikas katkonaisia, toki nukkui vieressä paremmin. Mutta mökillä sänky hieman kapeampi kuin kotona, niin mukavempi jotta nukkuisi omassa.
Toinen oli syöminen, näköjään nuo valmissoseet ei oikein laske, kun tähän mennessä syönyt ainoastaan itse valmistettuja. Toki hedelmä/marjasoseet maistuvat. Kotona on ruoka taas mennyt paremmin.
Puuro on kyllä sellainen mitä ollaan yritetty saada ruokavalioon, mutta erittäin huonolla tuloksella. Ekan lusikan ottaa irvistellen maistelee ja puolet vähintään tulee pois. Ei auta vaikka mitä herkkua sekoittaisi puuroon, tai onko kaurapuuroa tai riisipuuroa. Meillä on kaikki muut aina tykännyt puurosta, mutta tämä veitikka on päättänyt olla nyt erilainen.
Puuro olisi niin hyvä kyllä iltapalana ja myös aamulla. Nyt menee sitten illalla joku sose ja aamu mennään vielä tissitellen. Voisi tietysti kokeilla jotain velliä...se tietää pullojen ostoa :)

Meillä edelleen edetään lattiatasossa välillä ryömien ja välillä pyörien. Nousee välillä konttausasentoon ja saa yllättävän korkealtakin kurkoteltua tavaraa lattialle ( joka ei tietenkään sinne kuuluisi). Kaikki paperi on nyt kyllä oikein must juttu, lehdet, kuitit, mitä ikinä vaan kerkee käsiinsä saada.

Nukuttaminen tai nukahtaminen on pääsääntöisesti aika helppoa. Sen verran muutosta tullut, että nyt ei vain nukahdeta sänkyyn kun sinne viedään, vaan nostetaan iso meteli, jos unohtaa laittaa unimusiikin soimaan. Poitsulla on sellainen pehmeä soittorasia (omena) josta soi tuutulaulu;)
Yleensä nukahtaa ekasta kiekasta, toisinaan joutuu vedellä useammin soittimen soimaan. Joten tsemppiä unikoululaisille=)

hannama&poitsu 8kk
 
8kk neuvolan mitat elikäs pituus: 73cm
paino: 9290g

omalla käyrällään kasvaa, kehui reisien lihaksia :D no onhan tuo aika patukka kanniskella...

perjantaina löytyi istuma-asento toisella lonkalla...siihen se ittensä jotenkin hilaa, ja siitä sit kurottaa leluihin tai vaan virnuilee meille, ylpeänä aikaansaannoksestaan :)

kontata ei varsin, kaukana ei ole, mutta hiukan on kiireempi, kun yrittää samalla karhunkävelyllä eteenpäin vieläkin.

ite oon ihan tattis lomareissun jälkeen, loistavasti meni pitkät automatkat vauvan kanssa.

pyykkiä tuli kiitettävästi, ja kämppä on ollut aivan räjähtänyt. pihamaan vallanneesta heinikosta puhumattakaan.

pari päivää on ähelletty hommia kasaan ja huomenna saa hengähtää.

ei muuta kuin nautitaan tästä ajasta mikä enne töiden alkua on...2,5 viikkoa ja siitä se sitten pyörähtää käyntiin :) jaiks :D

FG ja pikkupallero eilen 8kk :)
 
Meilläkin 8kk neuvolassa käyty, mitat 72cm ja 8,2kg. Eli pitkä tyttö, tiedä sitten mistä sen perinyt :D Lähetteen laittoi lääkäri fysioterapiaan. Kun kuulemma pää aavistuksen vinossa, itse en ole tuota huomannut. Mutta onhan se hyvä käydä katsastamassa tilanne. Onhan se pää välillä aavistuksen kallellaan toiseen suuntaan, mutta pääasiassa pitää kyllä suorassa. Ja jos samalla katsoo vähän tuota motorista kehitystäkin niin hyvä. Vaikka ei kait siinä mitään huolen aihetta olekaan. Ryömitään jo kuitenkin ja sujuvasti kääntyillään puolelta toiselle. Ei istu vielä juurikaan ilman tukea, mutta kehitystä siinäkin on tapahtunut. Jonkun aikaa pysyy kyllä ilman tukea, mutta suojaheijastetta ei vielä ole.

Meillä on alkanut iltapuuro maistua ja sitä meneekin ihan mukavasti alas. Siitä sitten hetken päästä annetaan vielä pullollinen velliä/maitoa ja sitäkin menee nyt jo reilusti. Yöt nukkuu vaihtelevasti, välillä herää kerran, välillä ei.

Eilen käytiin miehen mummolla kylässä ja tyttö oli reipas koko reissun ajan ja jaksoi kovasti naureskella ja jutella. Tulihan tuossa pari sataa kilometriä ajoa ja autossa onneksi viihtyy. Kun pieni koukkaus tehtiin toisen kaupungin kautta kun siellä oli tarjouksessa tuplarattaat. Päädyttiin carenan double swingeihin, ne kun suht edullisesti sai uutenakin. Käyttövuosiahan meille tulee varmaan useampi, mutta kovin kovalle käytölle ei välttämättä joudu. Kun autolla kuitenkin kuljetaan kauppareissut ym. Pehmeä kantokoppa ostettiin tälle tulokkaalle niihin. Paljon muutakin pientä sieltä tarttui mukaan kun oli alennuksia hyvin.

Jokos täällä on muut siirtyneet käyttämään seuraavaa kokoa turvaistuimissa? Meillä on vielä kaukalo käytössä, mutta ostetaan seuraava malli piakkoin ja se tulee varmaan käyttöön siinä vaiheessa kun pitää taas enempi pukea päälle. Vielähän ei meillä se kilorajakaan tule täyteen, kun ne alkaa siitä 9kg. Meinattiin britaxin max-way hankkia, se on vielä selkä menosuuntaan. Se sitten menee aikanaan tälle seuraavalle ja neitille sitten hankitaan kasvot menosuuntaan istuin. Kun ei olla mieleistä löydetty, mikä kävis molempiin suuntiin ja menis useamman vuoden.

Jaahas neiti turhautuu taas lattialla, pitää ruokaa vissiin tarjoilla toiselle.

Tirppana ja tyttö 8kk
 
Heissan kaikille

Laitetaan välillä meidänkin kuulumisia. 8 kk neuvolassa käytiin viikko sitten; 8555 g ja 72 cm. Tyttö jätti ryömimisen kokonaan väliin, konttaamaan alkoi tasan 8 kk ikäisenä. Sitä ennen varmaan kuukauden päivät nousi konttausasentoon ennen kuin tajusi alkaa siirtelemään käsiään. Istumaan kiepsahti ennen kuin osasi kontata.

Nyt kun kerran kasvaa noin hyvin, niin jätettiin yösyötöt kokonaan pois. Eka yö huudettiin ja sen jälkeen suotui nukahtamaan omaan sänkyyn. Pinnis on meidän sängyn vieressä ja välillä joutuu öisin laittamaan tutin suuhun, mutta ei vaadi enää tissiä suuhun :) Aamupuurokin alkoi maistua ja muutenkin kiinteät uppoavat paremmin päivällä. Korviketta menee silti 600-900 ml päivässä.

Vauveli ei suostunut syömään valmispuuroja ollenkaan. Hiutalepuurot maisuivat heti alusta asti. Yllätyin, koska olin aivan varma, ettei niin karkea vielä uppoa.

Musiikista pitää paljon. Hytkyminen alkaa heti kun toiset katsovat lastenohjelmia, joissa on musiikkia mukana :) Veikkaa saa varmasti parhaimmat naurut aikaan :D

Nyt täytyy mennä, kun maton alta löytyy näköjään roskia, jotka menee suuhun saman tien...

Lämmintä kesän jatkoa kaikille ja Tirppanalle onnellista odotuksen aikaa!

Vesi
 
vauvani menetti ukkinsa tänä aamuna... :'( ja minä rakkaan isäni :'(
vauva ehti kaksi kertaa näkemään hänet, itse pari päivää taaksepäin vielä puhuin puhelimessakin...ja nähtiin onneksi tässä kesällä hiljakkoin....
nyt kun pahin shokki on päällä, ei osaa oikein tehdäkään mitään ja silti teen jotain ...ja itkenyt olen pitkin päivää... sitä nää pienimmät ei tajua, ja huomenna tarviikin koittaa olla urheampi... mies ollut aivan mahtavana tukena.
eipä mulla muuta...
 

Yhteistyössä