Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Hampaita tuli sitten kaksi kerralla, tai päivän välillä. Alas molemmat. Ylös tuloillaan myös. Hiukset alkanut kasvamaan myös tuossa pari kuukautta sitten ja alkaa jonkunverran nyt olemaan. Ei kuitenkaan ihan kauheasti.
Edelleen mennään ryömien ja voi ollakin ettei lähdekään konttaamaan, saa nähdä. Seisoo kyllä omilla jaloillaan tukevasti jos vaan haluaa. Mutta pomppiminen on vaan kivempaa :D Ja kaikenlainen myllääminen etenkin sohvalla on kivaa.

Juttua tulee edelleen ja paljon. Äitiä kovasti hoetaan ja satunnaisesti kaikkea muutakin. Kerrankin iltapuurolla kun sanoin tytölle ei, kun alkoi taas jäystää pöytää kesken syönnin, niin itsekin totesi että ei. Huvittavia välillä nuo kommentit, kun ne sattuu niin hyvin tilanteeseen, vaikka toinen ei niitä tarkoituksella sanoiskaan. Jotain kun joskus tytölle sanoo, toteaa vaan täh tms. Ja eilen kun ei olisi halunnut vaatteita päälleen laittaa, kysyin että mitä ne muut ihmiset sanoo kylällä jos on vaan vaippasiltaan niin toinen toteaa vakavana aijaijai.

Kissat on myös todella kivoja, niiden perässä pitää mennä, kissat ei vaan yhtä innoissaan ole. Toinen kissa viihtyykin paljon pihalla. Ja onneksi toinen on taas sellainen että sitä saa retuuttaa melkein miten vaan ja ei se mitään tee. Toki opetetaan tytölle ettei saa repiä tms. Mutta eipä tuo vielä sitä tajua, pitää vaan vahtia sitten.

Tirppana ja tyttö 8,5kk
 
Oih, en ole varmaan vielä onnitellutkaan Nynaeveä, paljosti onnea :heart:

Purulelun pakastusta en suosittle, ellei erikseen ohjeissa mainita, että sen saa pakastaa. Kaveri vahingossa keitti, vaikkei saanutkaan, joten piloillehan net meni.

Meillä on alhaalla 2 hammasta, ollut jo jonkin aikaa. Ylös on tehnyt hampaisia varmaan jo 2 kuukautta, mutta eipä ole vieläkään läpi tulleet :) Kovasti konttaa ja tahtoo isosiskon mukaan leikkeihin, äänekäs ja iloinen pikku neiti.

Imetys Vieläkö löytyy imettäjiä? Itse vielä imetän, mutta kai siittä tarvii kohta ruveta vierottamaan, niin ehkäpä ne kiinteet alkais paremmin uppoamaan. Ei ehkä kannata enää pullolle opettaa, josko sitten suoraan nokkamukiin?

Maanantain röntgen ja lääkäri aika lähestyy, jännittää ihan hirveesti, mutta toisaalta sen jälkeen voi taas suunnitella elämää etiäpäin, kun tietää mitä tuleman pittää.

Inari & Salla 9kk
 
Hei! Pitkästä aikaa kuulumisia meidänkin suunnalta :)

Ensiksi voimia Fourth giftille menetyksen tiimoilta ja onnea Nynaevelle plussatestistä!

Meillä oli 8kk neuvola viime viikolla ja hyvin n tyttö kasvanut; pituutta 72cm ja painoa 9,2kg. Iso reipas tyttö :p

Tyttö "juttelee" todella paljon eli n varsinainen räpätäti; - hänellä on selkeästi oma kieli, kun toisille leluille juttelee lempeästi ja toisia leluja taas komentaa. Hassu. Ollaan vietetty paljon aikaa mökillä näin kesällä ja tyttö on kyllä nauttinut meri-ilamstosta ja ulkona olemisesta täysin siemauksin. Ja maallahan aina kehittyy; siellä tyttö oppi istumaan ja ryömimään eteenpäin :wave: Yrittää kovasti konttausasentoon ja rakastaa kun kävelytetään häntä! Ottaa oikein juoksuaskelia :)

Alkuhankaluuksien jälkeen tytöstä on kuoriutunut todella iloinen ja reipas, - vielä kun saataisiin yöt sujumaan ilman heräämisiä niin olisi oikein mallilapsi. Hän heräilee vielä satunnaisesti pari kertaa yössä ja joskus riittää tutin laittaminen suuhun ja joskus pitää oikein syliin asti nostaa kun itku ei muutoin lopu. En tiedä tekeekö hampaita (niitä ei siis vielä ole) vai näkeekö kenties pahaa unta?

Tyttö syö hyvin ja kaikki ruoka maistuu :) Saimme ystävältäni sellaisen "hedelmäpussin" johon laitetaan ruokaa sisään ja siinä on kahva josta lapsi voi pitää kiinni ja imeskellä sisään laitettuja ruokia. Me olemme laittaneet sinne hedelmiä, marjoja yms. Ja tyttö rakastaa sitä! Näin hän voi turvallisesti maistella eri makuja ilman tukehtumisen vaaraa. - Sillä sellainen meillä kävi mökillä melonipalan kanssa ja ei millään meinannut irrota kurkusta! Tuli todella kova paniikki kun tyttö alkoi mennä siniseksi. Isänsä sai sitten loppujen lopuksi tungettua palan alaspäin, kun emme saaneet sitä pois muilla keinoin (kokeilimme myös pää alaspäin - tekniikka). Tilanne säikäytti pahasti vaikka uskonkin että niitä tulee vielä lisääkin.

Aika on mennyt todella nopeasti ja olen todellakin vasta nyt alkanut nauttia kotona olosta tytön kanssa. Niinkin paljon, että ilmoitin palaavani töihin vasta vuonna 2015 :whistle:

Tirppana meillä kissat ovat ottaneet tytön hyvin vastaan ja tyttö kovasti heiluttelee kissankeppejä eli leikittää kissoja :) välillä on jopa heiluttanut toisen kissan häntää kuten leikkikeppiä. Kissaparka, oikein koko peräpää nousi ja heilui :D

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille,

Mamma2012 ja tyttö 8kk
 
Imetyksestä Päivällä olen saanut pojan hyväksymään pullon, kovan työn ja huudon jälkeen. Yöllä imetän, ehkä ole jaksanut korvikemaitoja nousta lämmittelemään. Katsotaan kauanko poika haluaa yöllä syödä, vai pitääkö ruveta unikouluun. Eli sellaista imetystä meillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos taas onnitteluista :heart: Kävimme tänään varhaisultrassa varmistamassa tyypin olemassaolon ja iän, ja siellä paukutteli 7+1 ikäinen melakäden sydän menemään :) Huh-huh! Tietääpähän nyt, mitä sitä ensi vuonna puuhataan, jos kaikki menee maaliskuun loppuun asti hyvin!

Meillä imetään vielä, ja tarkoitus olisi jatkaa ainakin sinne vuoden ikään. Yöllä imee vielä 1-4 kertaa. Tarkoitus oli alunperin, että saa imeä reilun vuoden ikäiseksi, ja vierottautua omaan tahtiinsa, mutta nyt tämä raskaus vähän sotkee suunnitelmia. Olen nyt 4 kg laihempi kuin silloin, kun aloin odottamaan esikoista, ja vaikka olen vieläkin normaalipainon ylärajoilla, en halua rääkätä vartaloani väkisin pidennetyllä imetyksellä ja raskaudella. Olisi kiva antaa tissien olla ainakin pari kuukautta tauolla. Tietysti nyt kun näin sanon, musta tulee tandemimettäjä... Sittenpä näkee. Maitoahan on aina tullut reilusti. Se "hauska" puoli tässä vielä on, että poika imee vain toista rintaa, eli toinen on ollut jo 5 kk telakalla. Ei vaan enää kelvannut, se oli niin väärä tissi että hyi olkoon. Siitäpä mun elimistö sitten varmaan päätti, että tuossahan ois selvästi toiselle paikka :D Mutta en ala väkisin vieroittamaan, vielä ei ole ainakaan raskauskaan tehnyt maitoa pahan makuiseksi, eli kelpaa hyvin.

Nyt vähän liikkumisten valvominen helpotti, kun poika on oppinut tulemaan itse paremmin seisovasta asennosta alas, silleen varovasti, eikä "puu kaatuu"-tyyliin. Ei tarvitse koko ajan enää kytätä selän takana tekemisiä. Kolhuja tulee tietysti vielä, mutta pikku hiljaa oppii. Kovasti on kehittynyt parin viikon aikana tukea vasten kävelyssä, täällä kävellään pattereita ja sohvia vasten urakalla. Välimatkat pitää taluttaa, siihen tulee selvä komento! Edelleenkin pinnis on tauolla, ei tulisi mitään siinä nukuttamisesta. Varmaan vauvakohtaista kovasti, mutta tuo apina ei pysy unissaankaan aloillaan, jos on pinnat mitä pitkin voi kiivetä.

Kiitos Millimama vinkeistä! Eiköhän pamperseilla viikko pärjätä, ja tuttuja ruokiakin löydy. Suomessakin on niitä Hippin ruokia, ostin pari kokeille, että mites maistuu. Nestlen ruuat löytyy varmaan joka maasta omin makuvariaatioin.

Nynaeve ja poika kohta 9 kk (+yllätysvauva 7+1)
 
huhhuh on tämä surun keskellä eläminen kuulkaa sekoittanut päätä ihan tehokkaasti... maitopurkit menee kahvikaappiin, roskikseen semmoset mitkä kuuluis jääkaappiin... hermot piukassa kuin viulunkielet konsanaan... työasiat meni päin seiniä, vaunut meni uusiksi, piharakennuksen kanssa tuli takapakkia, sähkölaskun tasauslasku... tuntuu että kolmen viikon ryöpytys on muuttanut mut alakuloiseksi hermokimpuksi :(
lääkäri on parin päivän päästä, se kertoo sitten miten tuon alakerran suhteen on tehtävä, onko leikkaus tarpeellinen vai jätetäänkö kohtu.
mä voisin luopua koko elimestä kyllä mielelläni. toipumiseen vaadittava aika ei houkuta tällä hetkellä.....nämä pienet työllistää sen verran nyt..

pari yötä taaksepäin hoksasin nimittäin, että mullahan on menkat melkeen kolme viikkoa myöhässä :kieh:
täysi paniikki, raskaustestejä, kalenterin ynnäämistä, paniikkia, laskemista, paniikkia... EIIIII!!!! en HALU-A""""!!!"""

näin jo painajaistakin, kuinka oireeton ja neljäskin raskaus voisi tarkoittaa kaksosia... pari päivää meni aivan usvassa taas..
-kunnes mulle valkeni, että samaan syssyyn kun isäni kuolemasta tullut puhelu tuli, mulla oli menkat silloin ... enkä sitten silloin merkannut kalenteriin... muistan sen vain jälkeenpäin, kun olin juuri ostamani päiväpeiton ja lakanat vaihtanut, ja veri oli tahrinut ekana yönä lakanan... HUH :LOL:

enpä ihan heti ole yhtä helpottunut ollut...

stressi voi tehdä kaikenlaista ;)

meillä viipotetaan semmoista vauhtia, että hereillä ollessaan nämä kaksi pientä takaa, ettei äiti tee juurikaan mitään omaa tai edes ruokaa :) koitankin aamuisin ehtiä valmistelemaan ruuan niin, että kun tullaan ulkoa, niin syötävää on mahdollisimman nopsasti :)

pian poika on tasan 9kk...voi niitä tunnelmia 9kk taaksepäin tähän aikaan :D :D :D
 
huomenet.. niin se alkaa lähtölaskenta kohdunpoistoon... ne ois tehnyt sen jo lähipäivinä, mutta anoin ;) lisä-aikaa, että nuorimmainen edes kävelisi tai olisi vähemmän kanniskeltavissa kuin tällä hetkellä.
lääkäri totesi että mitäs sä sillä, kerran lapsetkin on tehty, runsaista vuodoista ja kivuistakin pääsen sitten eroon. turha elin se muuten on. hauska papparainen :D
no, puolen vuoden sisään sitten tulee operaatio, ja jotenkin helpotti, kun sai sillekin nyt päätöksen. nyt vaan odotellaan milloin ite haluan, niin voin heille soittaa että kiitos nyt voisin tulla :) mutta viimeistään tammikuussa heiltä tulee kutsu polille kontrolliin ja siitä sitten leikkuria kohti.
-ultrakin näytti, lääkärille kerroin tuon sekoilun, niin sekin sanoi, että no eipä täällä ole edes yksösiä ;) JIHUUU, enpäs muuten ole ikinä ollut näin helpottunut ultrattaessa, että siellä EI ole ketään :D näinkin päin se voi joskus mennä :)

ikionnellinen neljän terveen lapsen äiti <3 vauvat on ihania, raskausaika on kans ihanaa, osittain... mutta mun rajani on tässä :) kiitos :)
 
Moi!
Onnea Nynaeve ihanista ultrakuulumisista:heart:

FG: tosi helpottavaa varmaan kun saa tuollaisen "lopullisen" päätöksen, ettei lapsia enää tule. Meillekään ei todennäköisesti tule enää neljättä, mutta tuola takaraivossa välillä on, että jos kuitenkin...Aika rasittavaa. Mutta ehkäpä se järki voittaa kuitenkin, että näin on hyvä ja meidän lapset on nyt tässä.

Imetys: ja kyllä, täällä imutellaan vielä ahkerasti ja siitä nauttii sekä äiti että lapsi:) Imetykset ajoittuu päiväuni ja yöaikaan. Yöllä syödään vielä useita kertoja (perhepeti), en ole niitä alkanut kauheasti karsimaan vaikka tassuttelu onkin välillä käytössä. Syy tähän on se, että ilmeisesti hampaiden tulosta johtuen kiinteiden syönti on tökkinyt jo kuukauden päivät. Lusikan tullessa kääntyy pää pois:/ Vähän saa uppoamaan kun on jotain mielenkiintoista katsottavaa. Sormiruokailu kiinnostaa, mutta eihän se mahaa täytä. Päiväunet menee äidin vieressä kelliessä, en enää ole jaksanut vaivautua laittamaan unille ulos, kun nukahtaminen vaunuihin tapahtuu huudon kanssa ja nukuttamiseen menee melkein pidempi aika kuin itse nukkumiseen (ulkona nukkuu tasan puoli tuntia). Sisällä luen vieressä lehteä ja lykkään tissin uudelleen suuhun jolloin saan pidennettyä unia siihen tuntiin. Päiväunia nukutaan vielä kahdet, yhdet puolen tunnin ja yhdet 1-1,5h mittaiset. Isommat lapset ovat koulussa, joten ei haittaa vaikka olen sidottuna tyttöön päiväuniajat.

Eroahdistus: onko muilla? Meillä itketään äidin perään heti jos katoan nurkan taakse, roikutaan kitisten pultussa kun teen ruokaa jne. Mieluiten ollaan sylissä tai ainakin vieressä istumassa. Itse ei vielä osaa nousta istumaan, joten ei jaksa kauaa ryömiskellä lattialla vaan haluaa syliin. Rankkaa äidille, mutta on se aika liikuttavaakin kun joku on niin riippuvainen susta:) Ja aikansa kutakin tietenkin, pian se jo viipottaa tuolla äidistä välittämättä, joten yritän ajatella positiivisesti:)

Ihanaa viikonloppua kaikille!:)

-Melanie ja tyttö 8,5kk
 
Eroahdistus.. kovasti poika haluaa olla sylissä. Itkeskelee äidin perään. Kanniskelen häntä sen mitä ehdin. Onhan tämä aika intensiivistä vauva/äiti symbioosia. Varsinkin, kun ei poika tällä hetkellä päästä mua yölläkään helpolla: haluaa imetystä useamman kerran yössä. Huhhuh... olen kyllä aika väsynyt. Onneksi päivällä suostuu pulloon pääasiassa (mitä nyt päiväunien aikaan imetän..)
 
Eroahdistusta on täälläkin jonkun verran. Aika tasapuolisesti huutaa sekä äitin että isän perään :) Välillä taas ei välitä ollenkaan vaikka näkyvistä häviää, jos on jotain kivaa tekemistä. Syliin kapuaa myös jos on sohvalla tai ollaan lattialla. Vielä ei seisomaan nouse, mutta polvilleen kyllä.

Mites monet päiväunet muilla otetaan? Meillä yleensä kahdet, kolmannet jäi pois alkukesästä. Ekat nukkuu siinä 11-14 välillä, kestoa noin 1,5-2,5 tuntia. Tokat nukkuu sitten joskus 17-19 välillä, puolisen tuntia silloin. Aamulla heräilee siis ylös noin 8-9 aikaan ja yöunille käy 21-22.

Ihan mielenkiinnosta kyselen minkä kokoinen jalka muilla vauvoilla on? Kun tuntuu että meidän tytöllä on aika iso jalka. Ostin just cittarista sukkapaketin tytölle kokoa 25/27 ja ajattelin ettei ne mene pitkään aikaan vielä. Mutta avattuani ne totesin että ne taitaa jo mahtua. Taitaa olla kyllä pientä mitoitusta ne, mutta mitä mittataulukoita oon katsellut, olis nyt sen kokoinen jalka kuin noin 1v:llä. Olikohan pituutta 12cm suunnilleen. Jalat on kyllä muutenkin pitkät, housuissa käytetään nyt 80, kun bodyt on vielä 74 ja osa jopa 68 jos on isompaa mitoitusta. En tiedä mistä on perinyt pituutensa, kun minä ja mies ollaan tällaisia just keskimittaisia molemmat ja kummallakaan ei ole isoa jalkaa.

Oma raskaus on sujunut ihan hyvin, huomenna olis äitiyspolilla eka seurantaultra. Kiva saada tietää kohdunsuun tilannekin tarkemmin. Pari viikkoa sitten lääkärintarkastuksessa oli paikat vielä kiinni ja kiinteät ja kanavaakin ihan mukavasti jäljellä. Harjoitussupistuksia tulee silloin tällöin ja toivotaan ettei ne pahemmin paikkoja lyhentele. Tytön raskaudessahan just näillä viikoilla kohdunsuu lyheni aika rajusti, olin tosin silloin töissä. Nopeasti aika kyllä menee, eilen tyttö täytti tasan 9kk ja tänään rv 28+0.

Tyttökin just nyt ekaa kertaa unilla pinnasängyssä, saatiin sekin vihdoin kasattua. Kehdossa aiemmin nukkui, missä on kyllä korkeat laidat. Mutta onhan se varmempi pinniksessä nukkua, kun on nyt tosiaan alkanut vähän jo kiipeilläkin. Omaan sitteriin onnistuu nousemaan ja alimmalle rappuselle myös portaikossa. Asennettava portit siis kohta portaikkoon. Pitänee lähteä tarkistamaan tilanne yläkerrassa, itkuhälytin rasahtelee siihen malliin.

Tirppana ja tyttö 9kk ja pikkuveli 28+0
 
Hei! Nyt päätin, että tuun kirjottamaan. On tullu liian kauan laiminlyötyä tätä vaikka en edes facen ryhmään kuulu! :O
Ihana lukea teidän kuulumisia. Voimia FG:lle, toivottavasti alkaa helpottaan pian! :hug:
Ja onnea Nynaevelle! :heart:

Ensinnäkin, meidän hieno unikoulu otti sitten takapakkia, kun typylle tuli flunssa, jonka päälle korvatulehdus, niin heitti nukkumiset vähän häränpyllyä. Kokoyön unet vaihtu taas kahteen yöheräämisen, jolloin syötän. Nukahtaa kuitenkin yleensä ihan hyvin. Touhuilee aikansa, hyörii ja pyörii, mut sitte nukahtaa. Välillä sitten on ollu itkunki kanssa nukahtamista. Osittain ne varmaan johtuu yliväsymyksestä, mutta varmaan eroahdistuksestaki, ehkä.

Imetys jatkuu täälläkin, enkä oo vielä oikein osannu ees sumplia, miten siitä pääsis sit eroon... Oon vähän niinku oottanu, että tyttö ite lopettais, mutta eipä tuo taida. Päikkäreille oon edelleen nukuttanu meidän sängyssä tissille, mutta nyt on muutama päivä mentyki niin, että se on vaan tankkauspiste ja puolen tunnin päikkärit on otettu myöhemmin rattaissa. Tuntuu kanssa, että se maito ei oo enää se pääasia, vaan pääsy siihen tissille eli typy käy tankkaamassa vähän äidin läheisyyttä ja sit menoks. Lähtee meinaan aika vauhdilla ryömiin sängyn laitaa kohti ja (äidin avittamana) alas. Otan lantiosta kiinni ja annan tiputtautua, kun haluan opettaa sen ottaan käsillä vastaan, jos joskus sattuu jostain syystä itekseen tippumaan.

Rytmi. Viime viikolla juuri typy lyhensi päikkäreitä, että ei enää aamu-unia, vaan ne on menny nyt myöhemmäksi ja iltaunet jääny pois kokonaan. Eli kahdet päikkärit ottaa nyt. Aamulla kello 8 on aika vakio, milloin herätään. Tänään herättiin kyllä aikasemmin ja niin maistu ne ekat päikkäritkin vähän aiemmin. Illalla nukkumaanmeno on nyt päikkäreitten lyhenemisen takia puol ysistä-ysiin. Mut jos iltatorkut poikkeuksellisesti tulee, niin voi mennä reiluun puol kymmeneen ennen kuin nukahtaa.

Mitäs muuta.. pääasiassa ryömitään vielä. Konttausasentoa on ruvennu nyt ottaan, kun on pakko ryömiä äidin yli aina tarpeen tullen. Oon alkanu epäileen, että ehkä typy ei oo ruvennu vielä konttaamaan kun meillä ei oo kovin montaa mattoa lattioilla, niin sellanen uiva ryömimistyyli on tarpeeksi nopea ja hyväksi havaittu etenemiskeino.
Hyvin ottaa jo jaloilleenkin ja tässä on muutaman päivän jo enemmän tai vähemmän äidin tukemana otettu tukea mm. sohvasta. Yritti kovin rahia pitkin nousta ylös tänään, mutta ei vielä ollu jaloissa voimaa ponnistaa niin alhaalta.
Ei vielä itse osaa nousta istumaan, muuta kuin pari kertaa puolivahingossa on onnistunut. Istuu kuitenkin ja osaa siitä pyörähtää makuulleen. Siinä mielessä helpottanu olemista ja menemistä, kun voi hetkeksi pistää istumaan lattialle, vaikka että itse saa kengät jalkaan laitettua.. Makuultaan tulis raivarit.

Kissat ja koira. Meillä ei olla niin läheisissä väleissä. Toinen kissa antaa kyllä koskea ja yritän jo heti opettaa, ettei saa ottaa kovasti kiinni ja että hännällä ei leikitä (häntä voi oikeasti mennä poikki tai murtua!). Meidän kissat suhtautuu vähän erilailla, mutta ainakin tämä toinen tuntuis tajuavan, että kyseessä on ihmisen pentu ja sille ei saa olla ilkeä. Koira taas lähtee karkuun aina kun typy vähänkään lähtee tulemaan kohti. Jonkun kerran on ärähtäny, mutta oon heti torunu, koska koiralle pitää näyttää, että lapsi menee sen edelle. Voi tuo vanhuus painaa hurttaa sen verran jo, ettei oikein tahdo jaksaa tuommoista energiapakkausta... Mutta jos tullaan kotiin jostain, niin ilosena tervehtii myös vauvaa.
Tyttö on ruvennu vaan huutamaan kovaa noille eläimille, että sitä ne pelkää (tai korviin ottaa) ja kaikki lähtee kyllä kauemmas.

Jostaki piti vielä, mut en enää muista! Jatkan sit joku toinen päivä/ilta...

Muskariin mennään ylihuomenna ekaa kertaa. Äitiäkin jännittää aikas lailla =) Kansalaisopistolla näytti olevan myös värikylpyä tarjolla ens vuoden puolella, että pitää koittaa ilmottautua sinnekin. Kaikki on tuota värikylpyä tosi hyväks.

Omaa napaa. Mulla ei oo vieläkään alkaneet menkat! Mutta runsaanpuoleista valkovuotoa rupes tuleen tuossa jokin aika sitten. Niinku ois ollu menkat ilman verta, kun ihan niinku menkkakipujaki ois ollu! Muilla vastaavaa?
Häpeäkseni paljastettakoon, että ollaan koko aikana synnytyksen jälkeen harrastettu seksiä vaan 2 kertaa! Oon ollu saharaakin kuivempi, mutta onneks tuo toka kerta oli just ennen kun rupes tuota valkovuotoa runsaammin tulemaan, niin asiasta jopa pääsi nauttimaan :D Hankala sovittaa vaan yhteistä aikaa niin, että tyttö ois ulkona nukkumassa tai yöunien aikaan, kun mies on vuorotöissä. Ja vielä ei oo tyttö ollu yksin mummoloissa hoidossakaan..

Jees, mut nyt kompäsen minäki nukkumaan. Typy ja mies reilun tunnin jo ollu unilla! Toivottavasti ei tullu ihan tuhottomasti kirjotusvirheitä :whistle:

Ihanaa elokuuta! Kohta tämäki on ohi! Mihin se aika oikein menee? :p
 
Heissan,

Aika kuluu nopsaa ja äippälomakin siinä sitten loppui. Nyt ollaan toista viikkoa kesälomalla ja sitten enskuun puolessa välissä alkaisi työt. On se kamalaa ajatella, että tälläsiä "pitkiä lomia" ei enään tuu. Siis meillä lapsiluku olisi tätä myöten täynnä. Nyt vaan pitää osata kääntää ajatukset sitten, että muutakin elämää on kuin vauva-arki. Toki nyt täysin voimin nauttia, kun toinen vielä pieni=) Lapset ovat kyllä ihme ja kumma sanoneet, että yksi vielä olisi tervetullut:D

Imetys meinasi viime viikolla mennä katkolle, kun poitsu oppi puremaan ja oikein kunnolla tuolla yhdellä nököllä. Voin sanoa jotta ei tuntunut hääville:| ja pikkumies vain nauraa, oli vissiin koomiset ilmeet äitillä. Nyt täytyy ensin koputtaa puuta ennenkuin sanoo, että pariin päivään ei ole purrut...mahtaisi tuntua vielä mukavammalta jos olisi vastakappale hampaalle.
Mutta siis täällä myös imetellään ja mennään varmaan sinne vuotiaaksi, ostellaan varuiksi sitten korviketta, jos maitoa haluaa sillä välin kun äiti töissä.

Rytmi meni sekaisin hampaan tulon myötä. Tai oikeastaan yö, nyt ollaan heräilty yöllä kerran pari ja halutaan tissitellä. Saas nähdä kerkeekö palautumaan, ennen ens kuuta. Toisaalta poitsu on nukkunut niin hyvin tähän saakka ettei sovi valittaa:D
Sitten kun ittekkin oppisi joskus menemään ajoissa nukkumaan.
Päiväunia pääsääntöisesti meillä otetaan kahteen otteeseen.

Mulla on kanssa nyt ollut jo siis hetkonen kolmet menkat: / siis ennen on mennyt niin, jotta imetys on loppunut ja siitä kaks viikkoo niin on alkanut. Kaippa tuo ikä tekee sitten tehtävänsä myös tässä asiassa.

Eroahdistusta äitistä havaittavissa. Ei tarvi mennä kuin juuri pois näkyvistä niin alkaa huuto.
Mutta jos on mielekästä tekemistä niin sitten ei välttämättä huutele.
Siitä tulikin mieleen, miten mahtava keksintö toi kävelytuoli on. Meillä ei kellään ole ennen ollut, oon pitänyt aika turhakkeena. Nyt sitten sain yhden lapsen käytöstä tosi edullisesti ja en oo kyllä katunut. Poika tykkää ihan kympillä:D mennä viipottaa aivan mahdottomasti ja nyt kun osaa ohjata juuri sinne minne haluaa, niin viihtyy tosi hyvin.

Perjantaina olisi sitten pikkuherran neuvolakontrolli, saas nähä miltä käyrät nyt näyttää on ainakin ruoka maistunut.

-hannama&poitsu reilu9kk-
 
huomenet :) Nyt jo yksi normaali päivä takana. pikkuhiljaa toivutaan surusta... rauhoittavista pääsin eroon myös. hirveitä nappuloita, mutta ilmankaan en pärjännyt :( Hautajaisetkin takana,nyt voi se normaali elämä koittaa alkaa...

Hampaita on alhaalla kaksi, kolmatta tekee....

Tukea vasten seisoo, eilen ekat kolme konttaus-vetoa :D

Päiväunia nukkuu n. kolmet... aamutorkut, puolen päivän aikaan ja neljän maissa... TAI, jos vaan onnistuu, niin aamulla ihan lyhyet, sitten 12-14 ja lyhyet torkut myöhemmin ...päivät on niin erilaisia, yöt menee huonosti kun on opittu NIIN paljon uutta...

Tavaroita heittelee, ottaa käteen ja vippasee menemään :D hauska :D

Pinnasängyn pohja alimmalle tasolle siirretty eilen, oli jo niin hienosti kainaloita myöten tulossa yli....veikkaanpa että meillä kävellään viimeistään 1v tienoilla..

Ite olen ollut aivan loppuun palanut... Yöt menee TOSI huonoilla unilla, taapero on nyt muuttunut tämän kuukauden aikana levottomaksi, ei nuku kunnolla, huutaa moneen kertaan ja seilaa meidän sänkyyn... ei haluta opettaa viereen nukkumaan, kun ei siellä pysty enää kukaan muu olemaan... semmonen helikopteri valtaa sängyn, että morjens...
useita kertoja yössä mä sitten nousen tai mies nousee, rauhoittelemaan...

päivät on sitten sitä myötä myös rankkoja, kun ei saa ite nukkua tarpeeks, eikä mahdollisuutta nukkua päivällä, ole juurikaan... harvoin....

nyt molemmat pienet vielä tuli flunssaan ja vauvakin yski läpi yön...Voitte uskoa että kahvi on tarpeen jälleen kerran :D

mutta jollei kuumetta noilla ole, niin lähden aamusta taas vähän ulos... raitis ilma virkistää ja pinna ei ole niin kireällä ...

neuvolassa ajattelin puhella tästä mun väsymyksestä, että ei mitään masennusta lykkäisi... onneksi sen tiedostaa, niin on tuntosarvet myös läheisillä pystyssä. tiedän että jollen ite tajua, niin on ainakin joku sanomassa että nyt hae apua..

mutta niin paljon ikäviä asioita tapahtui kolmen viikon sisään, että ei kai tuo ihmekään ole jos vähän on hermot soikeena... taaperran askel kerrallaan parempaa arkea kohti... oon kyllä ollut aivan kamala viime aikoina... mutta mieskyllä ymmärtää, ilman häntä en olisi pärjännyt päivääkään...

nyt aamutouhuille!!

tirppana ihana lukea sun odotuksesta, niin kovin haikeaa :) nauti ja jaksele :heart:

fg ja pesue
 
Hei vaan piiitkästä aikaa!:D
Muutaman kerran olen käynyt lueskelemassa ja todennut että aika samoissa aatteissa mennään monen muunkin kohdalla.

Hampaita ei ole vielä yhtään.
Imetys jatkuu ja on edelleen pääasiallinen ravinnonlähde. Meillä kun allergioita taitaa olla tällä pojalla samaan malliin kuin esikoisella. Joka päivä jotain kiinteää syö kuitenkin, tosin tissittely maistuu parhaiten.
Rytmi on asettunut nyt sillai et aamulla herätään 7-8 aikaan, ekat unet klo 10 noin 2 h ja tokat klo 16 n 1 h ja yöunille 21:30. Yöllä syö 1-2 kertaa ja heräilee lisäks muutaman kerran joskus. Perhepedissä nukutaan edelleen, tosin pinnis on jo sängyn vieressä ja yhden pätkän on siinä nukkunutkin.
Eroahdistuskausi alkoi muutama viikko sitten ja jatkuu vaan.
Menkkoja ei ole vielä tullut, esikoisen aikaan alkoivat vasta n 2 kk imetyksen päättymisen jälkeen.
Seisomaan oppi nousemaan n 8,5 kk iässä, konttaamaa lähti 7,5 kk iässä ja ryömimään 6 kk iässä. Menoa ja meininkiä siis riittää.
Sanoja ei tule vielä yhtään.

Näillä mennään nyt ja oikein tyytyväien vauva on kunhan ei väärää ruokaa mene syöttämään. Hauskaa syksyn alkua kaikille!

HilmaVilma ja Väiski 9,5 kk
 
Sitä vielä piti tulla kommentoimaan että ompa täällä moni jo uudelleen raskaana :heart: Hurjaa! Meillähän näillä kahdella on ikäeroa 5 v. ja on aika luksusta kun voi pikkukakkoseenkin keskittyä kuten esikoiseen, esikoinen kun on reipas ja omatoiminen eskarilainen.
kumisaapas: Ex-lapsettomuushoidoissa kävijän korvaan tuntui mukavalle toi kommentti "Jos näitä nyt voi suunnitella, joskus voi, joskus ei voi". Niinhän se on.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kumisaapas
Heips

Ihana kuulla, että moni muukin vielä imettää. Itse olin ajatellut, että se saa lapsen tahtii loppua, mutta aloin jo epäilemään itseäni, kun lääkäri kysyi "Olinko ajatellut lopettaa yöimetyksen". Meilläkin se imetys taitaa olla vielä aika tärkeänä osana vaavin ravintoa, kun lusikka ei meilläkään tahdo suuhun mennä, mutta onneksi neiti alkaa olemaan jo melkoinen sormiruoka konkari. Meillä tissitellään aika usein, yöllä 1-3 kertaa, jokaisen ruuan jälkeen, ennen päikkäreitä ja ilta unia, päivässä varmaan lähemmäs 5-6 kertaa + yösyötöt. Aina ei ole kyse nälästä, vaan selkeästi läheisyyden kaipuusta.

Rytmi Meillä yleensä kahdet päikkärit 10-14 välillä 1-2h ja iltapäivästä 16-18 välillä lyhyemmät 0,5-1h. Iltatouhut alkaa klo 19 ja yritetään saada lapset sänkyyn 20-20.30 välillä, jotta saadaan kahdestaan hetki hengähtää, ennen kuin itsellä alkaa uni painamaan. Herätys on yleensä tasan 6.00, mutta muutamia poikkeuksiakin löytyy, tänään nukuttiin lähemmäs kahdeksaa. Päikkärit nukutaan lähes poikkeuksetta rattaissa, vaunut on käyneet jo vähän pieniksi, eikä oikein hereillä ollessa uskalla tyttöä niissä pitää.

Liikkuminen Nopeesti lähti konttaamaan kun tyylin löysi, joten ryömiminen oli meillä lyhyt vaihe. Nyt saa olla silmät selässäkin kun hetkessä on viipottanut toiselle puolelle taloa :) Osaa itse mennä istumaan, sekin löyty nopeasti konttauksen myötä. Esikoinen mulla ei ole kontannut ollenkaan, eikä muutoinkaan liikkunut juuri ollenkaan kun vertaa tähän pikkaseen, tämä on ihan kauhia touhuamaan.

Ulkoilu Miten te puette liikkuvat vauvat pihalle? Meillä on niin hirveä aamukosteus, että neiti on hetkessä läpimärkä, jos ei laita kosteutta pitäviä vaatteita, mutta töppöset ei pysy jalassa sitten millään, puku jää jälkeen kun neiti lähtee konttaamaan. Itkua ja parkua ulkona olo tuntuu olevan, kun raasu ei pääse liikkumaan.

Eroahdistus Ei onneksi ole mitenkään paha, kyllähän välillä itketään ja kontataan heti perään, mutta onnistuneesti pystyin olemaan koko viikonlopun kylässä toisella paikkakunnalla. Tais olla mulle kamalampaa olla erossa omasta perheestä kuin perheelläni minusta :)

Syksy Huomaa, että syksy koittaa kun muskari alkaa huomenna ja vauva uinti jatkuu lauantaina. Ajattelin vielä löytää pari jumppaa, jossa voisin lasten kanssa käydä siten, että molemmat sais laatuaikaa äitin kanssa.

Omanapa Ei ole vielä minullakaan menkat alkaneet, eikä niitä kyllä ikävä olekkaan. Esikoisesta net alkoi vasta imetyksen päätyttyä, yhdet menkat tais silloin tulla lapsen ollessa puoli vuotta, jos en ihan väärin muista.

Meillä neiti sai leikkausajan syyskuun alkuun, jolloin vietetään viikko sairaalassa toipuen leikkauksesta. Käytiin Oulussa kuvaamassa päätä paremmin ja samalla päästiin tutustumaan osastolle, olihan siellä ihanasti otettu lapsipotilaat huomioon, tosi ihana henkilökuntakin.

Hiljaksiin olen alkanut työpaikkojakin katsella, vaikkei vielä mitään kiirettä olisikaan, mutta ois kiva sellainen työ, jossa ei tarttis juuri ylitöitä tai vuoroja tehdä, jotta sais lapsille mahdollisimman säännöllisen arjen. Koulun penkkikin tuntuis houkuttelevalta.

Inari & Salla 9kk 2vko
 
No niin, menkat alko sit eilen! :mad: ja heti tänään on tuntunu, ettei maitoakaan tulis niin paljon ku ennen tai sitte kuvittelen vaan..

eroahdistus. Tuttua on, ollu varmaan jo kuukauden.. välillä menee ja seikkailee hyvin itekseen mut sitte välillä niin vain pitäis saada sylissä olla. Toisaalta saattaa olla että hetki riittää ja sitte taas kelpaa mennä. Mutta nyt muskarin jälkeen kun käytiin vaarilla niin vähän väliä piti tankata äitiä ja kauhee parku synty kun vaari kävelytti näköpiiristä pois. Välillä se rasittaa, mutta on toisaalta tosi hellyyttävää, kun eihän se enää kauan oo näin pieni!

Mukavaa on, kun enemmän ja enemmän on sellaisia yhteisiä mukavia hetkiä. Tai onhan niitä ennenkin ollu, mutta on tullu silleen eri tavalla läheisiä hetkiä, kun tyttö on sosiaalisempi.

Apua, en mää edes oo päästäny tuota ipanaa maahan, muuta kun muutaman kerran hellepäivinä viltin päällä. Viime kerralla se kyllä jo oli menossa ruohikolle, mutten halunnu liata metsolan mekkoa... ei vaan oo ajatellu koko asiaa, kun yleensä laitan tytön rattaisiin ja saa siinä ihmetellä. Ja kun me ei olla ehditty niin useasti leikata ruohoa, niin aina ollu liian pitkääki.
 
Meille kuuluu hyvää :)

Rytmi: Poitsu herää yleensä 8 aikaan aamulla. Aamupalan jälkeen leikitään hetki sitten lähdetään ulos. Lounas syödään 10.30-11 aikaan ja sen jälkeen ekat päikkärit. Pituudeltaan ne ovat puolesta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin. Sitten leikitään ja syödään välipala. Sitten taas leikitään tai lähdetään ulos. Sitten onkin päivällisen vuoro, jonka jälkeen leikitään. Iltapalan jälkeen hampaiden pesu ja yökkärin vaihto ja nukkumaan noin 21.30-22.00.

Leikkiminen on sitä että poika tykkää kiivetä mun päällä, leikkiä palikoilla tai ajella semmosella kävelytelineellä. Tai äippä laulaa tai loruttelee ja Eetu nauraa :D

Yöunet Eetu nukkuu pääsääntöisesti ihan hyvin. Syö yöllä vielä kerran tai pari. Nukkuu osan yötä omassa sängyssä ja jos ei asetu niin otetaan viereen.

Liikkuminen Ryömii vauhdilla eteenpäin, konttausasentoa harjoittelee. Ei nouse vielä itse istumaan mutta hienosti istuu kun laittaa lattialla. Osaa kiepsahtaa siitä massulleen. Nousee tukea vasten seisomaan ja kävelee tuettuna :)

Syöminen Ruoka maistuu vaihtelevalla menestyksellä. On päiviä jolloin mikään ei maistu ja toisinaan taas söisi vaikka mitä ja miten paljon vaan.

Nokkamukista juo hienosti ruualla vettä :)

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille :)
 
nyt meillä kontataan hirrrrrveeen kauheeta vauhtia paikasta toiseen!
yhtäkkiä se sen hiffasi :D onnistumien riemua, pään kolahduksia, pettymyksiä... tunteiden kirjo on päivien mittaan aika laaja :D

ihanat kersat kyllä :)

itse alan olla jo voimistunut kaiken säädön keskellä, työt aloitan viikon päästä... niin se meni tämäkin äippälomanen :)
 
Hei kaikille!

Eikka 10kk ja minulla 2 viikkoa töitä takana. Ihanat, mutta fyysisesti rankat 2 viikkoa. Äkkiseltään tuntuu sekä kropassa että päässä (+ paino on tippunut 5kg/2vko). Teen nyt alkuun vain aikaista aamuvuoroa, joten olen kotona aina kun pienet herää päiväunilta.

Kotona on pärjätty isän hoivissa yllättävän hyvin. Äiti on Eikalle aina välillä muistunut mieleen, mutta pian on taas oltu täydessä vauhdissa. Täytyy häpeäkseni tunnustaa, että töissä en ole juurikaan lapsia miettynyt, tiedän, että kotona pärjätään. Isä on sen sijaan saanut kuulla kuinka äiti teki asiat niin ja näin ja iskä tekee ihan väärin. Mies on siihen todennut vain, että nyt on toinen tapa. Ihanaa aikaa miehellekin, unohtaa työhommelit vähäksi aikaa ja nähdä mitä se todellinen arki lasten kanssa on -aamusta iltaan, maanantaista - maanantaihin.

10kk:n etapit meillä: seistään ilman tukea ja hoetaan tät-tät-tää. Tänään maistettiin ekan kerran maustamatonta tavallista jukurttia hedelmäsoseella. Paahtoleipää, raastettua kurkkua ja omenaa syödään sormilla. Jonkinlaista leikkiä on myös jo mukana. Eikka viihtyy pitkiä aikoja duplolaatikolla kolisemassa. Isoveikalta on selvästi katsonut mallia, kuinka autoilla ajetaan. Kontaa ja kuljettaa autoa kädellä mukana kovasti päristen. Oman nimensä tunnistaa, sekä ei-sanan ja ota tutti pois suusta-lauseen.

Ulkoilu Eikka on jo pari kuukautta ulkoillut hiekkalaatikolla ja keinumassa sekä nurmikolla on konttailtu. Päällä on ollut farkkuhaalarit tai vastaavat vähän paksummasta kankaasta olevat housut. Kesähelteillä tietenkin sortsit. Kengätkin on olleet jo jalassa, kun steppaa hiekkalaatikon reunaa edestakaisin. Nyt kun aamut alkavat viilenemään, laitetaan kosteussuojatut henkselihousut jalkaan. Kävi tuuri kun löysin moiset koossa 68 aletangosta 20 eurolla.

Eikan kokoarvio on nyt 9,1kg ja n. 70 cm, seuraava neuvola on vasta 1-vuotiaana.

Ihanaa syksyn jatkoa!

Scala ja Eikka 10kk
 
  • Tykkää
Reactions: kumisaapas ja mnica
Scalawautsi Eikka jo seisoo ilman tukea, meillä vasta mennään puita pitkin. Ihanan positiivinen kirjoitus!
"Äiti"on meillä poika hokenut jo 8 kk asti. Nyt vihdoinkin ovat yöt rauhoittuneet. Jaksoin pojalle lämmitellä muutamat korvikkeet muutaman yön ajan. Veti ne sitten omassa sängyssään. (tuli varmaan näinä vuorokausina "yliannostus" korvikkeesta). Mutta oli se sen väärti. Nyt poika on viimeisen viikon ottanut yhden pullon yön aikana! JA ÄITI ON SAANUT NUKKUA!!! Ihan uskomaton tunne 9,5kk aikana! Imetys on loppu, enkä tällä kertaa haikaile sitä. Esikoisen kanssa haikailin. Mutta silloin olivat yöt erilaisia. Nyt ne ovat todellakin olleet ongelmallisia. Tämä poika herätti minut imetyksen aikana öisin 5-7 kertaa.... hulluksi meinasin tulla. Rinta vain kelpasi, ei tutti, vaikka päivalla se kelpaakin. Ihanaa, kun voi olla päivisin ja öisin taas tervejärkisten porukassa mukana!

Kumisaapas
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän sitä ehtis kirjottaa... Tyttö nukkuu päikkäreitä omassa pinnasängyssä. Tuppaa puolen tunnin jälkeen herään ja tuurilla saa nukahtaan uudestaan silittelemällä, eilen otin viereen tissille jatkaan unia. Oon kyllä miettiny, että mitenhän tästä tissin kautta nukahtamisesta pääsis helpolla eroon?

10 kk neuvolassa käytiin viime torstaina. Pituutta tasan 74 cm, painoa 9720 g ja muutkin speksit oli kunnossa. Hemoglobiini mitattiin ekan kerran, 110 oli ja tyttö vaan uteliaana katto, että mitä se täti oikein tekee, kun näytettä otettiin.
Tuosta ryömimisestä sanoi, että se oikeastaan on ryömimisen ja konttauksen välimuoto, että kaikki liikkeet on ok.

Nyt tyttö nousee jo itse istumaankin hyvin.
Pientä vierastusta tuntuu olevan, ainakin miehiä kohtaan :D
Kovin innokas tuntuu olevan oppimaan. Kieltäkin oppi naksuttamaan tuosta vain, kun isäänsä hetken tarkasti seurasi. Huiskuttaakin osaa. Aina kun lähtee huoneesta, niin pitää huiskuttaa ja eilen osasi vieraillekin lähtiessä huiskuttaa. On kyllä ihana seurata pikkuisen elämää. Tuleehan niitä kolhuja ja pahaa mieltä, kun kielletään jotain. Tänään raivosi nokkamukille, kun yritin opettaa, ettei sitä vettä saa aivan roiskuttaa ympäriinsä. Temperamenttia tuntuu löytyvän.

Yöt vaikuttaa koko ajan lupaavammilta. Välillä herää vain kerran syömään ja sopivasti niin, että seuraavan kerran herääkin aamulla ilman vieressä nukkumista.

Pottaankin tuli ensimmäinen pisu eilen! Yleensä päikkäreiden jälkeen tulee pissa, niin kerkesin ottaa vaipan pois ja istuttaa potalle ennen sitä. Aateltiin kokeilla pottaa jo aina väillä, kun tyttö otti tavaksi ennen kylpyä bumbossa istuessa (onneks vaippa päällä) vääntää kakat minun laskiessa vettä punkkaan.
Kupsahtipa neiti kerran jo siitä bumbosta lattiallekin, että ei oo sen koommin siinä oikein istuskeltu.

Onko muut vauvat käyneet jo saunassa? Meillä ei vielä, mutta on ollut mielessä, että pitäis kokeilla, kun joskus saunaa lämmitetään... On jääny saunassakäynti vähän vähemmälle.

Korvakontrolliin saatiin ensi viikolle aika. Eihän se unkarilainen lääkäri tiennyt, että ois sellanen pitäny laittaa! Mutta mitäpä muuta tuolta meidän arvauskeskukselta voi ootaakaan.
Saa nähdä puhkeaako atopiaa nyt taas kortisonikuurin jälkeen. Kokeilen nyt toista rasvaa, Aqualan L, ja näyttää toistaiseksi lupaavalta. Muuten pitää sit lääkärin kanssa ottaa puheeksi. Nyt on ollut koko ajan, että muutaman päivän kuurin jälkeen on heti puhjennut uudestaan ja pitäny sinnitellä ne muutamat välipäivät ja sitte uudestaan kortisonia.

Meillä maisteltiin vähän raejuustoa viime viikolla. Tänään ois tarkoitus välipalalla maistaa luomuviiliä. Ajattelin aloittaa luomutuotteilla, että sais mahdollisimman puhdasta. Tiedän kyllä mitä mies on mieltä, että joutuu varmaan siitäkin periaatteesta jossain vaiheessa luopumaan. Ois tietty pitäny antaa luomukasviksiakin ym. mutta täällä rupupaikkakunnalla on tosi huono luomuvalikoima kaupoissa.
En oo hirveästi vielä tuoreena antanu, muuta kuin marjoja, avokadoa ja kurkkua (+ banaani, mut se on pannassa). Omppua voiski kokeilla raastaa. Ootteko muut antanu mitä tuoreena vielä?

Voi, ehtisköhän vielä jotain tehä, ennenku herää! Piti vaan äkkiä kirjottaa jotain :D
 
Pika pikaa...

Mnica En tiedä miten teillä iho oireilee, mutta meillähän oli vielä keväällä kaikki taipeet melkein vereslihalla, ihan tulipunaisena, kortisoonia siihen määrättiin, mutta vasta maidottomalla ruokavaliolla ollaan päästy iho ongelmista eroon.

Tuoreena meillä sormiruokaillaan kaikkea mahdollista, kurkkua, kesäkurpitsaa, banaania, marjoja, nektariineja, mandariineja, aprikooseja, omppuja, avokadoa yms. Ihan vaan nyrkin mentäväksi niitä laitan, että neiti saa niistä hyvän otteen. Vinkkejä otetaan vastaan :)

Maitoaltistus Meillä oli altistus tänään osastolla, eikä ainakaan vielä ole mitään ilmaantunut, toivottavasti ei ilmaannukkaan. Kyllähän me ollaan ehdittykkin olla jo monta kuukautta maidottomalla, toivottavasti pienemmän kohdalla tämä oli tässä ja isompikin neiti pääsis eroon omasta allergiastaan.

Terkuin
Inari & Salla
 
Heippa!
Vinkiksi tuoreiden hedelmien syömiseen (sormiruokailun lisäksi) Nûby:n HEDELMÄTUTTI esim. Lastentarvike myy sitä. Se on eräänlainen verkkopussi, minkä voi täyttää millä tahansa hedelmällä, ja vauva sitä imeskellen tai pureskellen saa syötyä hedelmänpaloja ilman tukehtumisvaaraa. Todella hyvä idea, meidän poika tykkää ja sen saa hetkeksi myös "hiljaiseksi" tällä, jos on äidillä sillä hetkellä muuta tekemistä kuin vauvan kanniskelu ;) Ruokalappu vaan kaulaan ja syöttötuoliin ja hedelmänpalat verkkoon ks. Solid Feeding < Nûby™ Products | Nûby™ (ja hinta oli vaan 8,5 e)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä