Marraskuun masuasukit 2013 *helmi-maaliskuussa*

Täällä porskutellaan pahoinvoinnin rajamailla. Ei ne esikoisesta näin aikasin olleet, eikä kyllä näin vahvat viivatkaan. Eilen morjestin jo pönttöäkin.

Muita oireita on selkeesti ruokahalunpuute. Mikään ei oikein maistuisi. Rintasärkyä oikealla puolella, siitä en tiedä mistä johtuu mutta ihan vihloo välillä o_O

Myös unohtelen asioita, saan kilareita ja loukkaannun helposti :) Ihana 9kk tulossa siis! :D

Jaksamisia jokaiselle.

Hyyppis+ihme 4+3
 
Hei Jepana! Onnea ja tervetuloa! :):flower:

Yksityisellä kävin, ja oli aikasen kallista, n. 130 egee. Kelasta saatan saada takaisinpäin jokusen kympin. Mut oman mielenrauhan takia kävin, kun oli pientä vuotoa. Tuohon en osaa vastata, miten neuvolan kautta saisi ajan. Jonkinlainen riskitapaus kai pitäisi olla.
 
kultapieni :hug:

Kovasti myös halauksia ja voimia päätöksentekoon Niinulle :hug:

waweellakin hurjan raskas vuositakana :( Toivottavasti tästä eteenpäin elämä tuo taas mukavia ja iloisia asioita mukanaan :heart:

Ja Häjylille vielä sen verran että eiköhän se mies ne ultraukset alapäänkautta kestä. ..synnytys kun tuo tullessaan viela "karmivampia juttuja", ja sekin toimenpide pitäis ukonkin kestää :D

Minä en laittanut pojan vanhoja vaatteita vielä kiertoon, vaan olen säilyttänyt ihan jokaisen vaatekappaleen ja tarvikkeen(lukuunottamatta bumboa, jonka annoin lainaksi kummipojalle) Oli tiedossa että lapset hankitaan "samaan syssyyn", joten näin parhaaksi säilöä kaikki ja katson sitten mitä säästän ja mitkä laitan eteenpäin. Tuplat täytynee varmaan hankkia, mutta katsotaan niitä sitten loppukesästä/syksystä.

Esikoisesta selvitettiin sukupuoli, toisaalta tekis mieli kokea se autuaan tietämättömän fiilis siellä synnytys salissa, mutta toisaalta sitten taas olis mukava saada tieto tästä tulevastakin ennen syntymäänsä. Osais ainakin varautua tyttövaateillakin jos sellaista lupaillaan. Jotenkin mulla vähän olis tyttöolo vaikka ennemmin olen ollut sillä mielellä että meille tulee vain pojankloppeja :) Jotenkin kun se kiinalaisen syntymäkalenteri osui esikon kohdalla, niin miksei tästäkin. Ja esikoista ehdin jättää hädin tuskin pillerit pois kun hän jo miehille tyypillisesti hätähousuna ilmoitti tulostaan, ja nyt kun tätä tehtiin 5kk, niin ihan luonnollista että naisia saa aina odottaa ;)
Noh, nähtäväkis jää miten käy.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja flode
Niin piti vielä vastata tuohon jepanan kysymykseen neuvolasta saatuun varhaisultraan. Minä sain neuvolassa varhaisultrauksen esikoisen aikana, kun ei ollut tietoa hedelmöityshetkestä, kun olin silloin juuri lopettanyt e-pillerit.
 
Rosuliina itse luin äsken joltain nettisivulta, jossa kerrottiin alkuraskauden oireista, että tiheentynyt virtsaamisen tarve johtuisi aineenvaihdunnan kiihtymisestä, ja myös kasvava kohtu saattaa alussa saada aikaan painetta rakon alueelle.

Hyyppäjäinen täällä myös kilahdellaan helposti. :D Pinna on kokoajan kireällä. Eilen aloin miehelle kiukuttelemaan, kun oli ollut puhetta esikoisen rattaiden ostamisesta. Mies ehdottikin että haettais ne vasta huomenna, niin sehän ei mulle käynyt vaan aloin lapsellisesti kiukuttelemaan, että mä haluun ne tänään. :D Aina sitä ei ymmärrä omaa käytöstään..
 
  • Tykkää
Reactions: flode
Hellurei ja hellät tunteet!

Vieläkö mahtuu mukaan..?

Olen 18-vuotias ja odotan esikoista hieman jännittynein tuntein. Alku on ollut ylä- ja alamäkeä. Pahoinvointia kellon ympäri. On itketty ja purettu tunteita ihan huolella, mutta onneksi on ymmärtävä mies joka tukee ja rakastaa.

Nyt on viimeisen viikon aikana pahoinvointi ja mielialan heittelyt onneksi rauhottunut. Ja keskenmenosta tulleet pelot kadonneet.

En ole täysin varma lasketusta ajasta, mutta villiä veikkailua olisi marraskuun alkuun :heart:

En tiedä muista, mutta "vonkaan" mieheltä kuulemma aivan kokoajan. Halut on todellaa korkeella ;). Toivottavasti sekin laantuu pian.

Itse eniten pohdin, kuinka pitkälle voin ratsastaa tai ajaa hevosta. Sillä muita seuratessani, monelle on tullut pelko nousta hevosen selkään raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen... Joka on selitetty jotenkin, että äiti yrittää pysyä hengissä jotta lapsi saa ruokaa jne.
 
Alkuraskauden ultrassa on kai jotain paikkakuntakohtaisia erojakin, kuin helposti saa. Minä en viimeksi saanut, vaikka kierron pituus oli todella pitkä ja viikoista ei tietoa. Laskivat edellisten menkkojen mukaan ajan sitten np-ultraan ja siellä paljastui viikoiksi 7+. Eli kuukaudella heitti laskettuaika siinä vaiheessa. Ja uuden ajan np-ultraan sain sitten 4 viikon päähän siitä. Joten turha nytkään varmaan odottaa että sellaiseen pääsis.

Lemmikeistä Meillä on kaksi kissaa. En ole huomannut, että olisivat jotenkin eritavalla käyttäytyneet raskauden aikana ja nytkään ei ole ollut muutosta. Esikoisen kanssa kun laitokselta tultiin kotiin, oli kissoilla kyllä näkemisen arvoiset ilmeet. Silmät pyöreinä kauempaa katselivat, etenkin jos vauva huuti. Yöllä eivät raukat uskaltaneet vissiin nukkua ollenkaan, kun vauvakin välillä huuti. Pitkään etenkin toinen kissa pelkäsi vauvaa. Ohi mennessään saattoi haistella varovasti, jos vauva nukkui. Karkuun kuitenkin juoksi heti jos vauva liikahti vähänkin :D Nyt ovat jo aika normaalisti vauvan seurassa. Pari kertaa vauva on tarrannut toisen kissan turkista ja ei tuo siitä mitään välittänyt. Siirtyi vaan pois siitä vierestä. Ei tarvitse vahtia, etteivät sänkyyn mene, kun meillä makkarin ovi on aina kiinni, eli ei noilla kissoilla muutenkaan asiaa sinne ole. Mies on vähän allerginen niin ei sitten tukehdu jos petivaatteet olis kissankarvassa. Päivällä vauva nukkuu alakerrassa ja silloinkaan noita kissoja ei kiinnosta mennä lähemmäs. Ja kun itse tässä samassa tilassa olen, niin saan kuitenkin silmällä pidettyä.
 
Päivöötä !
On niin jotenkin helpottavaa jakaa tää alkuraskauden "tuska-aika", joillekin, jotka ovat samassa tilanteessa ja ymmärtävät huolen ja murheen määrän. Äh. Mulla on nyt masennuspäivä.
Menin eilen illalla katselemaan netistä tuota "pieniä potilaita"- sarjaa ja joo, jos ei tämä raskaus mene kesken, niin vähintään lapselle tulee kampurajalat tai syöpä. Oi mahdoton tätä huolta ja murhetta joka vain kasvaa suuressa epätiedossa onko tuolla vatsapeitteiden alla tosiaan elämää ja jos on niin kuinka kauan...
Mies tuossa eilen illalla huomautti että jos en lakkaa jo murehtimasta, meille tulee nettikatko joka kestää sen 9kk, koska ruokin tietojani ihan liikaa netistä löytämillä teksteillä. Jostakin olen taas lukenut tälläisenkin ajatuksen, että jos odottavalla äidillä on sisäinen "tieto" jostain esim. keskenmenosta tmv, se saattaa olla ihan aiheellinen, ihan kuin jotkut äidit sanovat vaan "tunteneensa tulleen raskaaksi.." Tiedä sitten..
Täällä ollaan edelleen oireettomia. Ei siis minkäänlaista oirelistaa lueteltavissa. :snotty:

Niinu Sulla on kyllä tosi inhottava tilanne, toivottavasti saatte asiat selvitettyä parhain päin. :hug:

Alkuraskauden ultrasta Mullakin on se tieto että vain "riski" potilaat (aikaisemmat raskaudet huomioiden, terveydentila ym..) sinne varhaisilla viikoilla pääsevät.. Tiedä sitten mitä neuvolan täti sanoisi jos oikein kertoo huolenaiheensa pienen kohdalla, pääsiskö silloin..
Itse kävin yksityisellä ja kyllä se kallista on, toimistomaksujen ja kela alennuksien jälkeen joku 140e. Ja nyt tiistaina menen vielä uudelleen.. Mulla on onneks työpaikalla hyvä sairaskassa joka korvaa yksityisestä niin hyvin että itselle ei jää kuin muutama kymppi maksettavaa, kerrankin on ollut järkeä liittyä johonkin josta ei siinä kohtaa tiennyt hyötyvänsä.. :whistle:

Onnea kaikille uusille plussanneille ! :wave:
 
Heippa,

Samaa mieltä piippariinan kanssa! On tämä alku vaan niin tuskaista, kun niin kovasti haluaisi tietää onko tuolla oikeasti elämää. Välillä oon varma, että on ja välillä epäilen hyvin vahvasti.. Vaikea kellekään muulle selittää, samassa tilanteessa olevat ymmärtää. :)

Mulle on osunut vielä hirveä määrä erilaisia juhlia tähän kahteen viikkoon, on ollut mielikuvitus kovassa käytössä että saa välteltyä skumppatarjoilut...

Tännekin VU varattu ensi viikolle, 20.3. Maksoi mitä maksoi, pakko saada nyt tietää onko tuolla ketään.

Niinulle myös minä toivon selvyyttä tilanteeseen. Todella vaikea tilanne, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!

Hankinnoista kun on puhuttu, meillä on edellisistä aika paljon ainakin vaatteita tallella, kummallekin sukupuolelle. Mitään uutta en hanki ennen kuin sitten ehkä loppupuolella.

Kaksi koiraa löytyy täältäkin. Hyvin ovat lapsiin tottuneet ja tulevat oikein hyvin toimeen keskenään. Vanhempi on tosin niin vanha jo, että voi olla ettei sitä enää marraskuussa olekaan :/

Kirjoitus tulee vähän ajatuksenvirtana, mutta oireettomuuden kanssa täälläkin hämmästellään. Ei mitään mainittavaa havaittavissa, ehkä vähän rintojen arkuutta, ehkä välillä etovaa oloa vai kuvittelenko vaan... millä ihmeellä jaksaa odottaa ensi keskiviikkoon asti? Ja samalla sitä niin toivoo että mitään vuotoja ei ala.
 
  • Tykkää
Reactions: TauTau ja murri76
Piippariina ja coffeebreak, niin tieto lisää tuskaa, varsinkin tässä internetin ihmemaassa. Kun ei ole yhtä yleispätevää totuutta. :/

Tossa pari Gallup kysymystä esittäisin:

Eka: Tossa frendi sanoi, että aina saksitaan synnytyksessä, pitääkö paikkansa?

Toka, ja tämä on leikkimielinen ;) , Mitä päivittäistavaraa ilman ei hommat toimisi lapsiperheessä? Esikoista odottavat, mitä luulette että olisi tarpeen?
Oma vastaus: Talouspaperi, En tule toimeen ilman sitä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole koskaan päässyt neuvolan kautta varhaisultraan,vaikkakin olen riskiodottaja koska olen epileptikko,vuotoakin on kaikissa raskauksissa,mutta en siltikään.
Olisi kyllä kiva päästä,täytyykin kysyä neuvolasta asiaa,kun ja jos tässä paikkakunnalla olisi eri tavalla nämä jutut. :)
Aivan älytön väsy ollut puolesta päivästä lähtien... ja aamulla ihan äly pirteä olin,olin jo ennen kuutta aamulla ylhäällä ;)

Neuvola 21.3
 
Vauvaunelmia, kun ei vaan mahdu tulemaan, tai on lapsen kannalta elintärkeää päästä mahd. pian ulos.

Siis mua saksittiin, kun piti saada mahd. nopeesti ulos, mut frendi väitti, että aina sitä tehdään.
En tietenkään halua pelotella. :heart:

No niin, ja nyt mie sitten meen saunan taa ainakin häpeemään. :(
 
Viimeksi muokattu:
Joo,pitää paikkansa. Esikolla oli napanuora kaulan ympärillä, ja syke heikkeni. Isäntä vaan kattos kun kätilö otti sakset, ja nyökkäs.
Olin jo aika väsynyt 11 tunnin jälkeen. Tunsin sen, ja sitten lääkäri painoi mahastani lapsen ulos. Parempi sekin, kuin hätä-sektio.

Saunan taa, etten pelottelis ensimmäisen odottajia.
 
murri76 : Mulla saksittiin kanssa ekan kanssa mutta ei muiden kanssa.
Toinen tuli ihan helposti ja oli paljon isompi muksu ja kolmas tuli 20 minuutissa,hyvä että ehdin sairaalaan ja ihan helposti,eli ei mun tietääkseni yleensä tarvi kuin sen ekan kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Ja tää välilihan leikkaus ei ainakaan mua sattunut,epiduraalin olin saanut joten kivut hyvinkin poissa voisi sanoa ja piikin ne tohon alas pisti eikä sekään sattunut,tikit pari pientä laitettiin ekan jälkeen ja ei nekää tuntunut missään.
Kahden muun jälkeen ei ole tikkejä laitettu :)
 
Mitä ilman ei voisi lapsiperhe olla.. hmm.. mikäs olisi ollut tärkein asia.. no itkuhälyttimet oli siihen aikaan meille aika korvaamattomat, mutta nyt uskon senkin asian olevan helpompi kun asumisjärjestelyt on erilaiset. Sanon siis itkyhälyttimet.

Saksitaan niin.. Mulla oli niin liki muttei kuitenkaan ettei saksittu ekan kohdalla, tai nii, ei mua kauheesti saksittukkaan vaan viilleltiin lähinnä. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes mikään ei menny hyvin ja sitten mentiinkin jo hätäsektioon, että vauhtia ja vaarallisia tilanteita toi esikoinen jo heti syntyessään..
Nyt kun äkkiseltään mietin, niin enpä muuten ole koskaan kuullut ensisynnyttäjän tarinaa ilman saksia. :D
 
Epiduraali, liian myöhään. Kaiken tunsin, ehkä lähes luomuna. Kysyin juuri mieheltä tikkien määrää, sanoi ainakin kahdeksan, itse olin jo niin väsynyt ja pihalla. Ja ne kyllä mulla tuntu, kun vielä kysyin, meneekö vielä kauan...

Niin ja tytön mitat silloin 2150 g, ja 42 cm. ;)

Peitoa heiluteltiin vasta puoli vuotta myöhemmin.
 
Tähän saksimiseen. Ilmeisesti sairaaloissa on tietty lukumäärä kuinka paljon " saa" tehdä välilihaleikkauksia, ja nykyisin pyritään siihen ettei välilihaa tarvitse leikata. riippuen sairaalassa. Mulla oli esikoisen aikana sakset sentin päässä välilihasta ja kätilö vielä peräänty, ja väliliha säilyi ehjänä! myöskään toisessa ei tullu edes nirhaumia sinne. Eli se on ihan tapaus/yksilökohtasta miten toimitaan :) episotomia eli välilihan leikkaus yleistyi kun synnytykset siirtyi kotoa sairaalaan, ja tulivat ns. lääkärien piiriin. useimmiten ilmeisesti kätilöt eivät sitä suosi, mutta lääkärit suosivat. sori tää päteminen, oon tutustunut aiheeseen jonkin verran kun se kiinnostaa :) saatan myös olla väärässä :)

Gallup:

Synnyttäisitkö kotona jos sitä tuettaisiin enemmän Suomessa? mm. Briteissä ja Hollannissa useat lapset syntyvät kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: murri76

Yhteistyössä