Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

:wave: Pakko oli tulla kertomaan tännekin, ihana päivä ollu tänään!!! :)
Oli siis neuvola tänään ja pikku bonuksena se neuvolatäti myös ultras! :) ei oltu miehen kanssa yhtään varauduttu. Ensin se täti vaa kokeili ulkosesti kohtua ja sitte sano et voiski samalla ultrata, vaikkei mikään ultrahoitaja olekaan.
Siellähän se pikku papu heti näky :heart: Mies näki sen neuvolatätin kanssa sydämenkin ku sykytti siellä kauhiasti, mä en nähny :D

Mut kyllä helpotti oloa! Varsinki ku lähipäivinä on ollu aika paljon sellasia riipasevia, koviaki kipuja kohdussa. Mutta ihan on oikeessa paikassa ja oikeen kokonen papu siellä :) Ihanaa et sai ton ultran, oltas vasta muuten menty siihen vk 12 ->

Onko muta hajuherkkäneniä täällä? :D

Mulla on ihan huipussaan kaikki hajut, eilen tein pitsaa ja piti keskeyttää koko homma hetkeks ku rupes jauhelihankäry oksuttaa + valkosipulin haju (mitä ennen rakastin) tupakan haju on kans hirveetä! ja tonnikalaa en vois kuvitella syöväni vaik se on ollu ihan lemppari aina :D
Himo appelsiineihin ja kaikkii hedelmii oikeestaan :p

Sain uuden la:n, joka on 12.11

Shalley ja papu 8+0
 
Viimeksi muokattu:
jn
Iiik, ihana lukea näitä ultrakuulumisia, tulee niin hyvä mieli! :heart:

Nyt tahtoisin ite vaan nukkua seuraavat 1,5 viikkoa, jotta aika menisi nopeammin sinne mun VU-aikaan :D Oon _todella_ malttamaton asian suhteen. Pelottaa ja jännittää ja kaikkea mahdollista. Silloin pitäisi olla mulla 7+2, joten toivotaan että kuuluu ja näkyy jo jotain.


jn 5+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Joosukka ja Shalley
Viiruhan voi poistua jos ei meno miellytä. Itse luen ja kommentoin jatkossakin niitä asioita, joita haluan :) En tarkottanu, et ottaisit henkilökohtaisesti vaan että se, joka asiasta kyseli, miettisi toiseltakin kantilta.
Pointti ei ollut etsiä tutkimuksia, vaan ihan selvä asia minkä terkka ja pari lääkäriä ovat kertoneet. Oma terkkani mainitsi asiasta, vaikken mitään kysynytkään. En usko, että yksi burana ketään tappaa, mutta mielellään ei yhtään jos vain pärjää ilman ja jos on migreeni niin kysäsee vaikkapa omalta lääkäriltään mitä siihen kannattaa ottaa.

ON: Minä oksensin tänään eka kerran, vaikka tällä viikolla olojen pitäs alkaa jo tasaantuun :D Ruokahalu on lähellä nollaa. Mikään suolanen ei mene yhtään alas. Kastikeet ei mee alas, vaikka normaalisti suurta herkkua.

Miramei 9+4
 
Asiasta kukkaruukkuun, mun makuaisti on jotenkin muuttunut! Oon huomannu että yksinkertainen vaaleavoileipä minkä päällä oivariinia ja yks viipale juustoa maistuu aivan S**TANAN suolaselle...??? Ja kaikki tuttuja kamoja mitä ennenkin käytetty. Sama koskee leikkeleitä. Hyi!!!
 
Itseä on hirveästi mietityttäny nämä lääke asiat ja suositukset.. Eniten ehkä ihmetyttää se että Burana "kielletään" raskaus aikana mutta sitten synnytyksessä onkin yhtäkkiä ihan ok pistää hirmu vahvat lääkkeet kivunlievitykseen? ja joo ei tarvi pillastua, mulle on itelle annettu ekassa epiduraali ja tokassa spinaali. mutta se vaan mietityttää.. omassa mielessä tietty on sellanen ajatus et parashan se oli jos selviäis koko elämänsä ja ehkä varsinkin uutta elämää kantavana ilman mitään ulkoapäin annettavaa lääkettä. mutta myös ruokavaliolla on tietty terveellisyyteen osuus.

mutta yksi asia pitää kuitenkin muistaa, näistä listeroista sun muista jutuista.. Ruoka rajoituksen on SUOSITUKSIA koska jossain ruuassa SAATTAA olla ja Suomessahan listeria on harvinaisempi. Mutta joka paikassa ei siis välttämättä ole vaikka olisi listeria herkkä. Kun taas lääkkeissa on AINA se tietty lääkeaine. Siitä syystä esim. homejuuston syömistä ja buranan syömistä ei voi verrata keskenään.

Mutta tosiaan maalaisjärki käyttöön. Ja jokainen kantaa itse vastuun omista valinnoistaan ja jos jotain kamalaa tapahtuu niin eiköhän siinä ole "rangaistusta" kyllin.. Ei kannata hysterisoida mutta ei myöskään luottaa että kaikki menis aina hyvin omista valinnoista huolimatta.

T. Jepana joka näkee uniakin parman kinkusta.. ai että.. toistaiseksi matkustaja rv7+4 on pitänyt kinkut loitolla.
 
Mä tääl naureskelen ittekseni.. Joku sano että epämukavan tuntosta alakautta ultraus, en muista kuka/ketkä!? Mulla on toosa varmaan nii löystyny (tai tottunu?) etten edes huomaa sitä enään :LOL:

Mä oon miettiny tuot listeriaa ym. mitä ne on ennen vanhaa syönny raskaana ollessa? Ite kyl vedän maalaisjärellä, kiellettyjäkin syön vähäsen (joskus enemmänkin) ja tuo kielettyjen lista kun vaihteleekin jatkuvasti :D 2009 oli kielletyissä muistaakseni tonnikala, peltipurkin takia ja nyt ei ole!? Mutta jokainen tekee niinkun parhaakseen näkee :)

Oonko täällä muilla miehiä jotka harrastaa tiiviisti jotain? Mies oli päivän tallissa, kävi iltapalalla ja oli sisällä niin kauan että poika nukahti ja katos taas. Ihanaa tää autoharrastus! Tiedän et ukko tulee yöllä taas tallista ja aamulla pitää mennä ostaan jotain mönjää ettei se auto ruostu! Onneks se sen verran ajattelee et ottaa pojan mukaan remppaan, eikä sivuuta sitä autonsa takia. Naurankin aina että miehen ykkös kulta on tallissa, toinen autokatoksessa ja kolmas oon varmaankin minä :D

Niin ja onnea hyvistä ultra kuulumisista :) Niille ketkä siel kävi!
 
Varovaisesti ilmottaudun minäkin joukkoon... Parin viikon väsymyksen ja etovan olon jälkeen, koitti tänään aamu, kun työmaksalla oksentaminen oli enemmän kun lähellä...Kotimatkalla kaarsin apteekin kautta ja sieltähän tupsahti heti kaksi paksua viivaa testiin! Tänään rv 5+6...

Taustoista sen verran, että perheeseen kuuluu kolme poikaa 8v, 5v ja 1v... Tammikuussa tuli jymy-yllätys, kun kaksi päivää ennen töihin paluuta paljastui, että olen raskaana...Lapsiluku piti olla täysi...Juuri kun olimme sopeutuneet ajatukseen, niin jysähti taas...Ekassa neuvolassa terkkari totesi tuulimunaraskauden... Tyhjennystä yritettiin sairaalassa koko päivä (elämäni kamalin päivä), eikä onnistunut, kivut ja vuoto oli kamalaa, mutta istukka ei tullut, niinpä päädyttiin yöllä nukutukseen ja kaavintaan. Tämän jälkeen päätettiin, että jos tulen raskaaksi vielä niin sitten vauva saa tulla ja jos en tule, niin hyvä näinkin! Yhdet kuukautiset sitten kaavinnan jälkeen tuli...=) Minulla on ollut myös toinenkin tuulimuna ekan ja toisen lapsen välissä.

Nyt varovaisesti totean, että olen tosiaan raskaana...Vai olenkohan???:LOL: Mutta mitään en usko ennen kuin omin silmin näen!!! Töisen puolesta vähän ristiriitaiset fiilikset, kun juuri tammikuussa palannut työelämään ja hiukan on töissä muutosten tuulet puhaltamassa...

Noh päivä kerrallaan, katotaan tulisko tällä kerralla "valmista"...

Mulle saa päivittää siis...
minttu-82, la 28.11, 4.lapsi, K-PKS

minttu-82 ja 5+6 :heart:
 
Suoraan sanottuna ei oikein tee mieli tänne mitään kirjotella. Jotain kun laittaa niin aina joltain löytyy siihen negatiivistä palautetta. Kuumeilijoiden puolella oli tosi hyvä porukka ja kaikki sai sanoa mielipiteensä ja ei niistä ruettu inisemään vastaan jos se ei jotain miellyttäny.
 
Arvon ViiruP. Minun on nyt pakko laittaa lusikkani soppaan, vaikka toivoisin rauhan ja hyvän tahdon palaavan tälle palstalle ja yritin välttää puuttumista.

Syytät Mirameita hyökkäyksistä sinua vastaan ja koet, ettei sinun anneta vapaasti ilmaista itseäsi. Tässä haisee nyt, anteeksi vain, pieni tekopyhyys. Julistit itse aiemmin, etteivät muut saa kirjoittaa keskenmenopeloistaan, koska se on turhaa lietsomista. Tämä oli paitsi puuttumista toisten kirjoittamisvapauteen, myös kanssakirjoittajiesi tunteita ja pelkoja väheksyvää. Se, jos mikä, siis oli henkilökohtainen hyökkäys (vaikkakin asia on jo vanha ja olen itse jo suhtautunut siihen ollutta ja mennyttä-asenteella. Kenenkään ei tarvitsisi palstalta poistua). Se taas ei ole hyökkäys, että joku vasta-argumentoi asiallisin perustein ollessaan eri mieltä kanssasi jostain asiakysymyksestä. Se kuuluu asiaan keskustelupalstoilla. Kaikki keskusteluhan olisi turhaa, jos vain todettaisiin, että kaikilla on omat mielipiteet. Kyllähän sen kaikki tietävät. Argumentoida silti saa. On toki joitain asioita, jotka ovat puhtaasti makuasioita, mutta tämä särkylääkeasia nyt ei ainakaan ole sellainen. (Toki nämäkin ovat sellaisia keskusteluja, joissa voi helposti loukata toista, joten huomaavaisuus on puolin ja toisin paikallaan).

"Omana itsenään" olemisesta: Kannatan lämpimästi asioista puhumista niiden oikeilla nimillä. En kuitenkaan kannata sitä, että töykeyttä selitellään "suorapuheisuudella". En minäkään voi esim. tylyttää työkavereitani ja sitten sanoa, että mä vaan puhun suoraan ja voi voi jos ette sitä kestä. Etenkin tällaisella palstalla, jossa on herkässä mielentilassa olevia odottavia äitejä (monia ensikertalaisia), olisi toisten tunteiden huomioonottaminen hyvin tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Keskusteluahan on juuri se että aiheesta esitetään eri näkökantoja ja mielipiteitä. Se ei tarkoita että toisen oma olisi toista oikeampi. Ihmisiä on erilaisia; eri taustat, eri elämäntavat ja -arvot. Mielipiteitä ja toimintoja on niin monta kuin on ihmisiäkin.
Mä en ainakaan näe että tässä nyt taas olisi ketään vastaa hyökätty vaan tuotu esiin eri näkökannat. Miettikää nyt miten monta "kinaa" täällä vielä saataisiin aikaiseksi jos kaikesta pitää vetää palkokasveja nekkuun?!? Tässä on tulossa puheenaiheeksi varmasti vielä imetys, lasten päivähoitoon laitto, oikea aika viettää ensimmäistä kertaa omaa aikaa synnytyksen jälkeen.. ja mitä vielä.. näistä kaikista löytyy varmasti niin montaa mielipidettä, mutta sehän on vaan elämän rikkautta -erilaisia ihmisiä. :) Mulle on esim. ihan se ja sama saako mun lapseni korviketta vai rintamaitoa, vaikka rintamaidon puolesta onkin sadoittain tutkimuksia. Mutta siihenkin on yhtälailla sadoittain mielipiteitä, puolesta ja vastaan. Ja mä kyllä hyväksyn sen, ja mulle on ihan sama vaikka joku imettäisi kouluikään asti. Jokaisen parhaaksi näkemiään valintoja, mistä muiden on turha itse loukkaantua. :)

Käytetään lukiessa sitä nk. apinasuodatinta, eikä ensimmäisenä aina ajatella että nyt tuo hyökkää minua vastaan. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. :)


Jos nyt joku vielä haluaa tietää minunkin kantani noihin lääketutkimuksiin ja ruokasuosituksiin niin minä olen käyttänyt ihan sitä maalaisjärkeä ja lääkärin ohjeistusta. Minä luotan sen verran lääkäreihin, että uskon etteivät ne mulle ainakaan turhan päiten turhia lääkkeitä syötä, vaikka tykympiä lääkkeita tapauskohtaisesti määräisivätkin. (onneksi olen niitä mietojakaan vain vähän tarvinnut.) Ja ruokasuositukset oon tainnut lukee silloin esikoista odottaessa, mutta en silloinkaan niitä orjallisesti noudattanut. Enkä aio nytkään. (maanantaina ravintolapäivällisellä homejuustopossua punaviinikastikkeella, ja taisi pääsiäisenä olla paistettua haukeakin aimo annos lautasella. ja tänään automatkaeväänä täytelakuja)

hensq ja pipana 7+3
 
Huomenta!

Täällä on ärtynyt iskias.. great. Kiva lähteä kouluun päiväksi pojottamaan. Onneksi on kuitenkin aika lyhyt päivä. Ja just kun julistin että minulla on olo parantunut, niin eilen oli pariin otteeseen pidemmän aikaan aivan järkky paha olo, millikin enempi niin olis tullut ykä kaaressa. Toistaiseksihan en ole esikoisesta tai tästä raskaudesta oksentanut, enkä silloinkaan kun oli ne keskenmenoraskaudet.

Makujen muuttumisesta, mulla tekee mieli suolaisia, voisin syödä tyyliin nuudeleita, mausteisia kanoja yms paljon enemmän kuin ennen ja sen sijaan makeaa ei ole tehnyt läheskään niin paljon mieli kuin normaalisti. Tein itse bolognese kastiketta ekaa kertaa pari päivää sitten, ja voi taivas että se oli hyvää! Piti käyttää jämät katikkeesta vielä lämpimiin leipiin ja toimi muuten siinäkin loistavasti! Tätä pitää tehdä uudestaan :)

Hajut etoo, kuten tupakan savu, koirien lihat jne.. Tekee tiukkaa laitella sapuskoja noille karvaisille :x

Minä olen tässä miettinyt että uskailtaisikohan sitä kertoa jo ennen sitä np-ultraa omille ja miehen vanhemmille. Kun eikös se tieteellisempi versio kertonut että suurin riski on ylitetty rv9. Ja ultrassa käyty niin varmaan todennäköisempää on kuitenkin että tää vauva tulee kuin ei tulis.. Hmmm pohdiskelua. :)

Niinu & vauski 7+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Huomenta päivää :)

Ihanaa lukea muiden ultrakuulumisista :) Silmät on nyt niin ristissä, että en ala tähän nimimerkkejä laittaa, mutta onnea viellä kaikille!

Uusille tervetuloa! toivottavasti saadaan vielä monta muuta uudottajaa tänne marraskuisiin :)

Suositukset ja lääkkeet joitain suosituklsia noudatan itse orjallisesti, toisia en. Esimerkiksi kahvia juon varmaan enemmän, mitä suositellaan. Inkivääri muistaakseni saattaa altistaa keskenmenoille? Muistelen lukeneeni jostain näin. Mutta mene ja tiedä, pitääkö vielä paikkaansa vai ei.

Blogeista itselläni on kanssa blogi, mutta se on pyhitetty verenpaineen tasaamiselle :D ja puran ärsyttävät sekä kummastuttavat asiat sinne. Kirjoittaminen osaa olla usein ihmeen terapeuttista :) Blogin luonteen vuoksi osa tuttavasti saattaisi vetää kokonaisen hernekasvin nenäänsä, jos hiffaisivat blogini ja sen, että on minun käsialaa, joten en sitä jaa :D Minut kun voi kuitenkin helposti tunnistaa halutessaan, täällä kaksplussalla.

Lasten ruokailuista Sen verran muistuttelen, että usein 1-2 vuotiaille lapsille saattaa tulla kausi, jolloin ruokaa ei mene alas tai joitain ruoka-aineita aletaan hylkimään. Ja kun se alkaa olemaan järjestelmällistä ja sitä sattuu usein, niin aika moni vanhempi alkaa panikoimaan (minäkin) ja syöttämään lapselle ihan mitä vain, mitä alas saa ja mihin aikaa tahansa :D Onneksi lapsen kanssa usein äkkiä oppii mikä kikka/konsti toimii lapsen osalta ja homman saa rullaamaan. Mutta kaikki lapset eivät välttämättä suostu toimimaan kirjojen mukaan. Omista lapsista osasta saisi oikein malliesimerkikin kirjoihin, että toimii ja osasta taasen täydelliseen epäonnistumiseen :D

Nukkuminen ja kukkuminen tänäkin aamuna olen täällä silmät solmussa, kun tuli valvottua liian myöhään. Saatan nykyisin herätä ensimmäisenä koko perheestä, vaikka ennen olen herännyt sitten kun nuorin huutelee sängystään. Alan kohta epäilemään, että olen tietämättäni suustuttanut nukkumatin :)

Synnytyksestä kyselisin. Mahtaakohan täällä olla muita, joita tuleva toimitus hirvittää? Mä en edes oel varma mikä itseänis iinä hirvittää, sillä kaikki synnytykset on menneet suhtkoht sukkelaan ja ilman pahempia traumoja :D

piti paljon muutakin tähän laittaa, mutta ei enään kerkiä. Velvollisuudet kutsuu :)

J&J 6+1
 
Mulla on näköjään sattunu joku näpyttelyvirhe neuvolalääkäriajan kanssa :D Se ei siis suinkaan ole tänään vaan oikea aika on vasta viikon päästä torstaina. Eli NL 11.4. Lisäks mulle voi päivittää NP-ultra 22.4. :)
 
Huomenta vaan kaikille! Tai johan tässä on tunti pojan kanssa valvottu jo. Pian pitäs hakia puita ja alkaa takan lämmitykseen, varmaan tuot pyykkiäkin vois pestä.
Kävin eilen tuol varastossa kaivelemassa pojan vaatelaatikoita, kurikset mielessä ja eksyin heti vauva laatikolle :) Ne oli niin pieniä! Ja kaikki vihreet! Mul oli joku vihree kausi menossa kun poikaa ootin, ehkä ajattelin et se sopii kummallekkin, vaunutkin on vihreet :D Mutta kuriksia en siis löytäny!

Booy meil on samana päivänä ultra :)

Mä kaivoin kuntopyörän esille, ajattelin et jos sillä pyöräilisin joka päivä edes vähäsen, lenkkeily ei just nappaa. Pakko ois liikkua vähän, ettei kohta oo jäykkä valas :D

Tää turvotus on ihan kamalaa!!!!! Mä oon muutenkin iso, mutta sain laihutettua itteni ettei maha näy paidoista eikä housut purista! Nyt kun puen löysimmät vaatteet päälle, oon kun viimesilläni :headwall:

KyyneltenHymy 9+6 ?!
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
niinu meillä on neuvolassa ultra 9+2 ja äitienpäivänä aateltiin sit kertoo jos ultrassa on kaikki ok.

joosukka mua vähän jännittää synnytys. Esikoisen synnytys oli rankka (25 h ja imukupilla avustettiin) ja kovasti toivon tällä kerralla helpompaa ja parempaa kokemusta. Pelkään vain että kun supistukset alkaa niin meen kivusta paniikkiin kun tulee esikoisen aikaiset kauhukokemukset mieleen. Miehen kanssa ollaan puhuttu että sen tärkein tehtävä on pitää mut rauhallisena synnytyksessä.

kyyneltenhymy mulla ehkä se pahin turvotus on helpottanut, mutta housut kyllä kiristää etenkin jos istuu kauan vaikka autossa. Saa nähdä koska se "oikea" vauvamasu pullahtaa esiin. Alavatsalla tuntuu kyllä että jotain siellä on.

tuleeko muille paha olo kun syö? siis jos syön vatsan kovin täyteen niin tulee huono-olo. Tosi pieniä annoksia jos syö niin kaikki on ok. Lämminruoka ei enää meinaa maistua..

Susimieli ja kuopus 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! :)

Tervetuloa Uudet Mammat! :wave:

Joosukka, kyllähän se synnytys jännittää. Mut kuuluu asiaan. Haaveilin joskus vesisynnytyksestä, mut kun sain kuulla, ettei silloin esim. epiduraalia anneta, niin luovuin ajatuksesta.

Kyyneltenhymy, jos tylleröllekin vaatteita hankkinut, oon suosinut beigeä ja yllätys vihreetä. Meillä on matkarattaat omenanvihreät. Itse yhdistelmät musta-beige. Tykkään maanläheisistä väreistä. Onhan noita pinkkejäkin läjäpäin. Niin ja lila on yksi värisuosikeistani. Sori mä rönsyilen. ;)

Susimieli, huomannut itse sen, etten pysty enää kerralla syömään yhtä paljon kuin ennen. Vaikka nälkä olisi, niin vatsa ei vaan vedä. Ja jos syö väkisin lisää, niin joo tulee tosi paha olo. Sen puoleen mielellään välttelee suku-ruokailuja. Kun ei halua paljastua. Johan ne alkais aattelemaan, että mulla on joku syömishäiriö. ;)

Aika oireeton aamu, lukuunottamatta masuturvotusta.

Mukavaa päivää kaikille! :)

murri76 9+3
 
Ai niin, minäkin unohdin eilen (tai siis yöllä) toivottaa uudet tervetulleeksi. Tervetuloa ja onnea matkaan! :)

Mua ei jostain kumman syystä pelota synnytys vaikka edellisessä vietettiin synnytyssalissa 26tuntia ja ponnistusvaihe päälle tunnin ja lopulta imukupilla äkkiä ulos. Lähdin silloin avoimin mielin matkaan ja aion pysyä mahdollisuuksien mukaan tuolla mielellä tälläkin kertaa. :) Koska synnytyksethänkin voi olla ihan erilaisia, ja nyt kun esikoinen on raivannut tietä, tulisko se kakkonen sieltä vähän helpommalla..? Ja toivottavasti ilman käynnistystä!
Miehen tehtävänä on tarpeen vaatiessa vaatia heti osaava hoitohenkilökunta paikalle. Mulla kun kävi niin että kätilö ensin "vähän harjoitteli" paikkaamista, oli kuulemma epäröinut alkuun että osaako kun oli niin hankalat repeämät,(mä en tätä kuullut kun olin niin haltioissani pojasta), yritti kuitenkin, ja kun ei onnistunut niin hänen tekemänsä purettiin ja lääkäri tuli tekemään homman uudestaan. 1½ tuntia tikattavana ei olut ihan sieltä miellyttävimmästä päästä, kun puudutteetkin alkoi jo heiketä. :/
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Susimieli ja murri76 Teille toivon hyvää odotus aikaa, olkoon oksennuksineen, liitoskipuineen ja kaikkine muineen ihanuuksineen. :) Toivottavasti tavataan tuolla fb:n puolella jossain vaiheessa. :) Ite henk.koht toivoisin jos halua on niin muiden jotka KYS:ssä synnyttää niin mukaan tuonne. Tiiä vaikka nähtäis "isolla kirkolla" alku talvesta. :)
 

Yhteistyössä