Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Soittivat äitipolilta, että voinko tulla lauantaina NP-ultraan, kun heillä on ajat niin kortilla :D Tottakai joo, mietin vaan, lauantaina on joko 10+6 tai 11+0 ultraa vastaava koko ja menkkojen mukaan jo 11+4 :D Eikö NP-ultra tehdä 11+0 -13+6 viikoilla.. entä jos pikkunen onkin 10+6, onkohan se päivän päälle :D Täti, joka soitti, kuulosti vähän äksyltä ja sano, että jos on liian pieni, niin sitten antavat uuden ajan..mietin vaan mistä sen antavat, jos ei ollut nytkään antaa aika kuin lauantaille.. Lauantaina siis NP.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi uusi odottaja lisää... Eli olen jo kolmen lapsen äiti, 12, 10, ja 5v lapset. Erosin ex-miehstäni viime vuoden syksyllä, ja loppuvuodesta tapasin ihanan miehen, ja rakastuin. Kaikki eteni nopeasti, ja mies muutti meille, aikki meni hyvin, tulee toimeen lasten kanssa ja myös exän kanssa!!!! Mulla ei ollut ns. suunnitelmissa, että ainakaan näin pian, mutta yllätys yllätys, olenkin raskaana. Viikoista ei tä'yttä varmuutta. La ehkä 15.11, eli olisin jotain 7-8viikolla. Vatsa turvoksissa, ja menkkakipuja, rinnat ei enää koko aikaa arat, eikä enää sillai palele, välillä vähän päänsärkyä, makeeta ei tee enää sillai mieli, kun normaalisti. Välillä kuvottavaa oloa aamuisin, kun on aamupalan syönyt. Onnellinen olo, mutta yritän vasta päästä sinut asian kanssa, vaikka tottakai vauvaani tulen rakastamaan ja iskä myös. Ja iskä on muuten täysin kuuro, eli mun lapsesta tulee myös viittomakielinen, jos kellään sama tilanne, olis kiva jutella enemmänkin. Töissä vähän rankempaa ollut, kun vatsa turvottaa, ja vähän kipee olo välillä.
 
Moikkamoi! :) Täällä ilmoittautuu lokakuun odottajista yks, koska mun laskettu aika on tosi lähellä marraskuuta ja tuntuu vaan että muilla on sen verran enemmän viikkoja tuolla lokakuun puolella että ihan hyvin voisin tässäkin ryhmässä olla. Niin ja sikiö on ilmeisesti muutaman päivän nuorempi että voi hyvinkin käydä niin et marraskuun puolella syntyy :)

Tiedot ovat Mannaa / 19v / 1. lapsi / PKKS ja LA ei ole ihan varma, tällä hetkellä olisi 30.10., voisi laittaa vaikka alustavasti 1.11.? Odotan siis ensimmäistä lastani :heart: ja täytän pian 20. Yritän tässä lueskella noita aiempia kommentteja ja voisin liittyä FB-ryhmäänkin :) Np-ultra on 18.4. joten siellä varmaan selviää tarkemmin sikiön ikä :)

Mannaa 10+5 (?)
 
Lueskelin jonkun verran ja halusin kommentoida muutamaa juttua :)

Itse haluaisin jo tietää pienen sukupuolen! Haluan jotenkin asennoitua siihen :) Ja tietysti helpompi miettiä nimeä ja vaatetta yms. Toivoisin ehkä tyttöä, kun itsellä on vain yksi sisko, mutta toisaalta myös poika olisi ihana :heart:

Lapsiluvusta sen verran, että itselläni on monta sisarusta eikä elämä ole ollut aina helppoa, eikä me tehdä juuri mitään yhdessä, vanhemmillakaan ei oikein ollut aikaa :| Haluaisin silti useamman lapsen, en tosin viittä enempää (vähempikin kyllä riittäis :D ). Tai ehkä loput pidemmin väliajoin, katsoo nyt :D Kun mies haluaisi enemmänkin lapsia.. olen vähän sanonut että katsotaan miten menee yhdenkin kanssa ;) En tiedä kenelle hirvittää eniten raskaudesta kertoa.. Vaikka suunniteltu juttu tämä kyllä olikin :) Viivyttelen mahdollisimman pitkään :D

Miten moni käyttää raskausvitamiineja? Onko ne niin tarpeelliset? Itsellä on kyllä vähän huono ruokavalio, ei hirveästi tule kasviksia tms. syötyä.. Ja vähän liikaa herkkuja.. :ashamed:

Mua kyllä hirvittää lukea että jotkut joutuu oksentelemaan ihan jatkuvasti raskausaikana :s Itselle tulee huono olo mutta ei niin paha että oksettais, paitsi jos on pitkä automatka niin sit kyllä laatta lentää.. Mulla ei oo ultrassa vielä näkyny liikkumista, sydämen syke vain. ehkä pieni lepäsi just silloin ja sit np-ultrassa jaksaa enemmän :)

Oon syöny joitakin päiviä rautalääkkeitä (Obsidan) ja ei oo kyllä olo yhtään sen virkeempi :D no jospa se tästä pikku hiljaa.. Mut on jo ultrattu kahdesti, kun kysyivät että haluunko o_O Mutta ehkä kiireisemmissä paikoissa ei sitten kysellä..

Uusitunnus oon kyllä kuullut että lapsilla on semmonen vaisto että ne huomaa raskauden ;) Musta paita alle ja väljempi kirjava neuletakki päälle toimii aika hyvin :) ei kannata mitään ihan ihonmyötästä laittaa. Siis ei oo mahdollista! miten voi maha näkyy jo noin paljon :D Itsellä on rv 11 kohta täynnä eikä kyllä ole paljon mitään havaittavissa. Onkos mahdollista että sulla olis enemmänkin raskausviikkoja jo? Mie olen 163 cm eikä tosiaan näy kun on muutama ylimääräinen kilo tossa edessä muutenkin.. :D
 
Uusille tervetuloa! Ja onnea raskaudesta! :wave:

Repäisykipuja on mullakin joka päivä.. auuuts. : /

Kävin tänään kirppiksellä ja löysin kasan vaatteita joita pitää odotusaikana.. jee kävipäs mäihä! :) Tosi hyvännäköisiä kuteita.

Nyt väsyttää niin paljon, että laitan tytön kattomaan pikkukakkosta ja menen hetkeksi pötkölleen.

Niinu 8+1
 
Tervetuloa ja onnea liisa33 ja Mannaa!

Nyt on varhaisultra takana ja voi miten olen kiitollinen ja helpottunut :heart: Ruudulla näkyi 1,1 cm pitkä alkio, jonka koko vastasi miltei täsmälleen laskemiani viikkoja (7+1). Ultran mukaan viikkoja on 7+2 ja laskettu aika hyppäsi päivällä taaksepäin, uusi la 24.11. Vahvaa sydämen pompotusta (syke 151) saimme miehen kanssa katsella ja kuunnella :´) Pieni tippakin tuli linssiin siinä gynekologin pedillä...
En usko jännittäneeni aiemmin mitään niin kuin tuota ultraa. Jotenkin luotin hyviin uutisiin, mutta yritin kuitenkin koko ajan henkisesti varautua myös siihen toiseen vaihtoehtoon. Tieto siitä, että sykkeen näkymisen jälkeen ollaan jo paljon turvallisemmilla vesillä, on kyllä huojentava.

Nyt sitten odottelemaan ekaa neuvolakäyntiä ja NP-ultraa...

Anna_bella 7+2
 
Viimeksi muokattu:
Raskausvitamiineista: Syön kyllä - olen saanut vakuuttavaa tietoa siitä, että etenkin foolihappo ja D-vitamiini ovat tärkeitä vauvan kehitykselle (foolihappo pienentää epämuodostumien, keskenmenon jne riskiä huikeasti). Foolihapon otan aina muiden B-ryhmän vitamiinien kanssa, jotta se imeytyisi paremmin. Näiden lisäksi otan Omega3-kapseleita, joiden hyvistä vaikutuksista sekä itseeni että vauvaan olen myös vakuuttunut.

Rautaa en vielä syö, koska luin, että voi ekalla kolmanneksella aiheuttaa pahoinvointia, mutta myöhemmin ehkä sitten. Lihaa ja muita raudanlähteitä syön kyllä paljon. Rautahan kannattaa ottaa C-vitamiinin kanssa, jotta se imeytyisi paremmin.
 
Uusille tervetuloa

Ja sitten pikainen omanapailu :)

Neuvolassa tuli käytä ja hemppa on tosi alhainen, olin ihan yllättynyt. No ei auta kuin alkaa rouskuttaa soijarouhetta, jolla viimeraskaus meni rautalääkkeittä :) Neuvolakäynti oli ihan järkyttävän pitkä, mutta niinhän ne aina tuppaa ekalla käynnillä olemaan :D

Huomenna pitäisi sitten tilailla aikaa NP ultraan ja seuraavaksi on lääkäri joskus toukokuun lopussa ja sitten tapaankin neuvolantädin vasta heinäkuussa :D Eipä haittaa ettei tarvitse siellä jatkuvasti ravata. Tosin, kun kerran näin harvakset on käynnit, niin ehkäpä tulee ostettua oma kuuntelulaite kotiin ;)

Mutta nyt sohvanpohjalle, mä olen aivan raato tän väsymyksen kanssa!

J&J 6+6
 
Meen torstaina neuvolalääkärille. Siellä ultrataan vatsan päältä, muuta mahdollisuutta siellä ei ole. Mahtaakohan näkyä mitään, silloin n. 8+3? Vuodoista sanoi, että ihan normaalia, jos ei jatku ja ei ole runsasta. Ymmärsi kuitenkin, että stressaan asiaa ja varas ajan neuvolaan. Saa nähdä, kuinka käy :O Pitäisköhän sinne mennä rakko töynnä, näkyisköhän paremmin? Ei terkka semmoista kuitenkaan puhelimessa sanonut.

Siiri 8+1
 
Mannaa: Sydänäänet kuulee ultraäänitutkimuksen yhteydessä n. raskausviikolta 6-7 alkaen. Ensimmäinen ultra neuvolassa tehdään kuitenkin yleensä vasta viikon 10 jälkeen. Siksi monet varaavat yksityiseltä gynekologilta ajan ennen sitä, selvittääkseen, onko alkio elossa. Sydänääniä voi kuunnella kotona tai neuvolassa myös dopplerilla, josta saat helpoimmin lisätietoa googlaamalla.
 
Mä en ole saanut vähään aikaan aikaiseksi kirjoittaa, kun tuli uudestaan huono olo. Pari päivää välissä oli hyviä, mutta nyt kuvotus on taas kokopäiväistä. Suolaista tekee edelleen koko ajan mieli.

Mä syön raskausvitamiineja. Tuo foolihappo näin aluksi on tosi tärkeä ainakin. Toivon että vaikuttaisi omaan jaksamiseenkin...

Pelkopolilla olen käynyt. Mun kaksi ekaa synnytystä ovat olleet tosi nopeista (ja rajuja), jonka vuoksi olin hieman huolissani kolmannenkin kohdalla että ehditäänkö sairaalaan. Olen myös synnytyksissä kokenut, että minua ei ole kuunneltu aina tarpeeksi, ilmeisesti näytän aika tyyneltä vaikka kivut ovat olleet melkoiset. Tämän vuoksi en viimeksi ehtinyt varsinaiseen synnytyssaliin, kun halusivat minut tarkkailuhuoneeseen ensin. Yritin kyllä kovasti selittää että vauva syntyy, ja niinhän siinä kävi että se vauva sitten syntyi sinne tarkkailuhuoneeseen... Mutta pelkopoli oli tosi kiva juttu, minulle parasta siinä oli se että kävin kätilön kanssa läpi aiemmat synnytykset ja kätilö sai minut vakuutettua siitä, että vaikka synnytys olisi kuinka nopea ja raju, niin vauva ei siitä kärsi.

Kiva että täällä on paljon iloisia neuvoa- ja ultrakuulumisia. Mulla eka neuvola vasta maanantaina. Toivottavasti on kiva täti, on nimittäin taas vaihtunut. Se on kyllä ihan hyvä sillä edellinen oli aika nuori ja kokematon.

Kaivoin tänään äitiysvaatteet esille. Farkkujen ylin nappi ei mene kiinni ja tuntuu että näytän ihan makkaralta tavallisissa vaatteissa.
 
Hohhoijaa, tää vois painua jo nukkumaan -mut ei, vielä pitää silittää huomiset työvaatteet, levittää pyykit,iltapesut ja iltapalaa lapsille, iltasatua..

Vitamiineista käytän vain D-vitamiinia. Foolihaposta olen kuullut, mutta eipä tuota nlassa ole koskaan suositeltu, enkä ole aiemminkaan käyttänyt. Mulla tahtoo jäädä pilleripurkit kaapin hyllylle, mutta D-vitamiinin muistaa, kun sitä antaa lapsillekin.

Saa nähdä, koska täällä turvotus vaihtuu oikeaksi raskausmahaksi. Ekan kohdalla pääsin sinne ihan puoliväliin saakka normihousuissa, tokan kohdalla piti muistaakseni luovuttaa jo vkolla 14. Pitää yrittää sinnitellä vaikka väkisin np-ultran yli, on mulla onneksi yhdet suorat housut, jotka on normaalisti vyötäröltä aivan liian suuret.

Tasan viikon kuluttua olis VU jo ohi -että voi viikko tuntua pitkältä ajalta:O

Ollakovai...? ja 6+6
 
Vitamiineista mulle suositeltiin multivita - raskaus/imetys vitamiineja joita olen syönyt nyt siitä asti kun plussasin

mulla on huomenna aamulla eka neuvola - mutta ilmeisesti osalla on ultrattu neuvolassa?
viime vuonna (tuli kkm) ei ultrattu vaan eka neuvola oli lähinnä sitä että sain vinon pinon kaiken maailman lappuja mukaan + ruokavalio-suosituksia yms..ja sitten oli pissatesti ja vertakin taidettiin ottaa..

starhope 7+5
 
Mannaa mulle ainaki sanottiin neuvolassa et D-vitamiinia suositellaan kaikille odottajille ja ite oon syöny raskausvitamiineja plussauksesta lähtien :) Kaikisa neuvoloisa ei kuunnella ekalla käynnillä jos viikkoja ei oo paljoo. Mulla oli neuvola 8+1 eikä nlatäti halunnu vielä kuunnella :)

Koska se loppuu että kaikki ruuat yököttää :x päivän aikana on usein vaan yks ruoka mikä ei ällötä ja seuraavana päivänä sekää ei kelpaa.

Pikkuinen masusa 9+0 (10. viikko ?!)
 
Vitamiineja pitäisi mennä ostamaan, vaikka en varsinaista rautaa syökään raskausaikoina kun mulla aina hb pysyy hyvänä ilmankin, niin kyllä se monivitamiini ja sen sisältämä rauta auttaa paremmin jaksamaan. Väsyttää koko ajan ihan älyttömästi!

Mannaa niinkuin tuolla jo aiemmin sanoinkin, mulla on toi mahan esiintulo aikaistunut kerta kerralta. Tää on kuitenkin mulla jo kuudes lapsi, niin on tosiaan maha jo niin venytetty ja vanutettu että kaikki turvotukset ja muut saa sen heti pullahtamaan ihan jättimittoihin! Esikoisesta silloin satavuottasitten ei näkynyt paljon mitään vielä puolenvälin aikoihinkaan ;) Toisaalta mulla voi oikeasti olla noi viikot melkein mitä vaan, kun menkat on tulleet koko ajan niin ei oikein tiedetä mistä se raskaus pitäisi laskea alkaneeksi. Pääsen toivottavasti tällä tai ensi viikolla sinne np-ultraan niin siellä sitten samalla tarkistetaan noi viikot. Ja vauvojen lukumäärä :D

uusitunnus/Lyytinen 10+3 (kai?)
 
Iltaa mammat! :)

liisa33 ja mannaa tervetuloa! :)

Mannaa mikä sulla oli hemoglobiini, kun nyt jo rautaa syöt? Ja Joosukka myös kuinka alhainen oli?

Anna_bella Onnea ultrasta! :)

Siiri35 soita vielä huomenna ja kysy, pitääkö olla rakko täysi. Masun päältä ultratessa yleensä kai pitäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anna_bella
Tänään neuvolassa vierailtu ja aina se vannon yhtä jännää :). Taas sain kehuja terveisiä elämäntavoista jne jne. Jouduin kyllä kertomaan viime raskauden ruokailuista, kun näin jälkikäteen mietittynä se oli vähän liian kontrolloitua, mutta siihen nla-täti vaan tokaisi, että hyvähän se on kun ei päästä itseään liikaa lihomaan :). Ainoa asia mistä väännettiin oli D-vitamiini, suositus kun on 10mg ja mä syön 50mg.. Mutta siihenkin hän sanoi vaan, että heidän on kerrottava suosituksista, vaikka tutkimukset sanookin, että suomalaisten annos on liian pieni. Vähän harmittaa kun ei kuunneltu sydänääniä, mutta sanoi, ettei ne kuulu heidän laitteillaan ennen kun viikkoja on vähintään 10.

Aikoja seuraaville käynneille eli np-ultra on 26.4 ja neuvolalääkäri 8.5 ja laskettu aika muuttui 7.11, mikä on sinänsä hyvä, koska haluan jäädä äitiyslomalle niin myöhään kuin mahdollista. Molemmat lapset syntyivät la:n jälkeen ja harmitti kun oli ns. turhaan kotona, kun se syö päiviä vanhempainvapaan lopusta.

Vielä tervetuloa uusille!

Amino (9+5)
 
Siiri helpottaa ultrausta jos on rakko kohtuu täynnä, jos vatsan päältä ultrataan.

Kaikissa neuvoloissa ei ole ultralaitteita, meidän neuvolasta löytyy vanhahko laitte. En oo koskaan kuullut ultrassa sykettä, vaan dopplerilla ainoastaan ja neuvolassa sitä doppleriakin käytetään vasta rv 10+ lähtien.
Annabella miten voi sykkeet kuulua edes ultrassa rv 6-7 :O

Itse syön Raskausvitamiini-sekoitusta, kalaöljykapseleita ja kalkkia, koska en juo maitoa.

Miramei 10+3 (odottaa lauantain NP-ultraa<3)
 
Mulla kyllä ultrattiin jo rv 7+5 mahan päältä (th), mutta ei mitään puhuttu sydänäänistä, muuta kun että "jos osaa kattoa oikealla tavalla niin voi havaita sydämen liikkeet" :D Toinen ultra tehtiin viime viikolla (10+1) mutta se oli alakautta (lääkäri) eli silloin ei ilmeisesti kuunnella sydäntä. Mut ehkä tuolla np-ultrassa sitten..

Juu olen miettinyt noita vitamiineja, vaikka itse kyllä käytän semmoisia porevitamiineja.. Mietin kai että oisko joku pilleri parempi. Mulla oli hemoglobiini ekalla neuvolakäynnillä 110, ja parin viikon päästä pyysin mittaamaan kun oli puhetta, niin 106. Kokeilin Retaferia ja oksensin sen kokonaan pois :D Kamala kokemus.

uusitunnus, kuudes lapsi selittääkin aika paljon :D hei, liittykää kaikki sinne Facebook-ryhmään ketkä haluaa kun helpompi sitä käyttää ja tulee enemmän roikuttua siellä :)

Täh, en oo kuullukaan että rakon pitäis olla täysi mahan päältä ultratessa O.O entä jos siinä menee puol tuntia, ei varmaan kovin mukavaa........

Mannaa 10+5
 
Täällä myös järkyttävää väsymystä jatkuvasti, oli kellonaika mikä hyvänsä ja turvottaa niin ettei tavalliset housut mee enää iltapäivästä eteenpäin kiinni!! :D Mielialat ei oo vaihdellu niin rankasti kun ekassa raskaudessa, mikä ihmetyttää kovasti kun aikamoinen hormonihirviö silloin olin! :D Mutta hyvä näin...
Oon niin malttamaton että sukupuolen haluan heti tietää kun vaan mahdollista, on helpompi suunnitella kaikkea etukäteen ja ostella vaatteita.
Sain tänään isältäni puhelun että siellä odottaa pinnasänky hakijaa, hienoa että lähipiirikin on innoissaan ja kovasti mukana jo tässä vaiheessa :)

Lopuksi vielä, onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tervetuloa joukkoon uudet mammat! :)

Mirkkeli ja pikkupirpana 8+1 <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mannaa

Yhteistyössä