Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Näkyykö se fb-ryhmä muille? Elikkäs kun en halua vielä tästä huudella?
Miten sinne siis liitytään? :D

Ja mulle sais siis päivittää noi mitä vissii kyl aikasemmin jo sanoin eli ;
Ultra 3.5 ja neuvola-lääkäri 20.5
 
Viimeksi muokattu:
FB-ryhmä ei näy kellekään muulle :) Tossa ekalla sivulla lukee ohjeet, että lähetä yksityisviestiä jollekin noista kolmesta (muistaakseni viiruP, Sona82 tai wavee tms.), jossa kerrot oman nimen facebookissa ja vähän profiilikuvasta, että on helpompi löytää :) Sit ne lähettää sulle kaveripyynnön ja lisää ryhmään (tai jos eivät lisää niin sitten muistuttaa vaan heitä siitä).
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tosiaan tänään käyty varhaisultrassa, ja pieni piiperohan siellä näkyi. :heart: Sydänkin pamppaili kovasti. Laskettuaika muuttui viikolla eteenpäin, eli mulle vois päivittää la 12.11 Edellisessä raskaudessa siirtyi myös viikolla eteenpäin ultrassa, niin ei yllättänyt. Kummallisen aikaisin on vain raskaustesti plussaa näyttänyt.

On vähän pitänyt hiljaiseloa tän kirjoittelun suhteen. Jotenkin oon vaan välillä meinannut unohtaa että olen raskaana, joka osittain ainakin johtuu siitä kun olo on ollut aika oireeton. Olemme myös suunnitelleet alkukesälle ulkomaan matkaa, joka on täyttänyt ajatuksia aika paljon. :)

Vaikka tuossa juuri kehaisin tuolla oireettomuudella, niin tänään on kyllä ollut kunnon pahoinvointi päivä. Kokoajan pitäisi olla suuhun jotain mättämässä, ja jos kerkeää tulla pienikin aavistus nälästä, niin samalla iskee kauhee ellotus. Myös pinna on jatkuvasti kireällä, ja välillä oikeen meinaa itku tulla, kun kaikki vaan harmittaa ja suututtaa.. Onko muita hormoonihirviöitä? :D
 
Moi taas!

Mannaa, itsekin käytän porevitamiineja. Vitaplexin multivitamiinia, sisältää foolihapon, mutta ei A-vitamiinia. Tästä keskustelin neuvolassa, ja sanoivat olevan ok. Lisäksi, koska en juo maitoa, olen opettelut juomaan piimää pari lasia päivässä. Saa niitä maitohappo-bakteereja suolistovaivoihin samalla. :) Muutama juustovoikkari päälle, niin piisaa.
 
Joo meillä on varmaan sama käytössä :) Tai ainakin sama merkki. Se on hyvänmakuinenkin (appelsiini) niin on kiva hörppiä :D Mietin kans pitäiskö käyttää muita pillereitä, kalanmaksaöljy tai omega-3 ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan mutta enpä tiedä :S Mietinkö mä vaan liikaa :D

Muhun kyllä maitoo uppoaa aika paljon, siks toi rautatabujen syönti on vähän kinkkistä kun pitää yht. 4 tuntia vahtia, ettei jois maitoa tai söis jäätelöä, maitosuklaata, juustoa..
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Aminohappo, mä syön myös 50 mikrog D-vitamiinia päivässä eli reilusti Suomen suosituksia enemmän. Olen perehtynyt asiaan niin paljon kuin olen jaksanut ja aika vakuuttunut siitä, että tuo määrä on hyvä :)


Mannaa, alakautta mutkin tänään ultrattiin kun sydänääniä kuunneltiin, mutta olinkin varannut ultra-ajan nimenomaan sen selvittämiseksi, kuuluvatko sydänäänet (ja vastaako alkion koko viikkoja) :) Kyllä mä olen ymmärtänyt, että yleensä ultran yhteydessä kuunnellaan sydänääniä, mutta olen toistaiseksi ollut ultrattavana vain yksityisillä gyneillä.

Miramei, ainakin noilla uusilla ja tarkoilla laitteilla, mitä yksityisillä lääkäriasemilla käytetään, sikiön syke saadaan kyllä näkyviin/kuuluviin noin viikosta 6+0 alkaen (näin kerrotaan monien asemien nettisivuilla). Olen usein kuullut sanottavan, että viikoilla 6+3 sykkeen pitäisi kuulua, mikäli viikot on laskettu oikein. Joskus syke ei silloin vielä kuulu, jos esim. viikkoja onkin oikeasti vähemmän. Siksi suositus on, että varhaisultraan mennessä viikkoja olisi omien laskujen mukaan ainakin 7+0. Olen myös kuullut sanottavan, että sykkeen pitäisi olla todennettavissa n. 25 vuorokauden kuluttua hedelmöityksestä. Tämä koskee siis alakautta tehtävää ultraa - vatsan päältä ei varmaankaan saada mitän näkymään vielä viikolla 6.

Kiitos kaikille onnitteluista! :)
 
Tuplista toinen ei pysynyt matkassa mukana loppuun asti

En päässyt sitte lauantaina pois kun kävi ikäviä. Vuoto alkoi aamulla ja ensin alkoi tihkuen ja lopuksi tuli reippasti ja jatkui. No sitte ajattelin että menetin molemmat. Ultrattin ja siellä näkyi enää vain yksi sikiö.. Joka sekin oli yllätys mutta B sikiö ei halunnut olla matkassa mukana
No sitte tuli ongelmia kaiken muun lisäksi. Kaikki labra-arvot oli sekaisin, verenvuoti kuin jatkui nii täytyy ultrata jatkuvasti että toinen selviäisi.
En tiedä oikein.. Surullinen olen tiesin kaksosista melkein 4vko:a, mutta en yhtää tiedä.mitä pitäisi ajatella.. Nyt toivon että toinen asukas pysyy mukana.
Odotan siis vain 1 lasta :(
Sairalasa ainakin perjantaihin, kova ikävä esikoistakin jo on.

Pinja ja Asukas 10+1
 
Voimia sinulle PinskuPinsku! Itselleni on käynyt noin kaksi kertaa viikolla 14, ja ymmärrän ristiriitaisen ja epätietoisen olon. Sinulla on oikeus surra toista, ja samalla iloita toisesta...
 
Viimeksi muokattu:
Voi PinskuPisnku! :hug: Kylläpä sua koetellaan nyt. Jaksamisia paljon!

shantaram onnea ultrakuulumisista! :heart: Ja täällä ilmoittautuu myös yksi hormonihirviö.. :D

Mulla on edelleen käytössä ihan tavallinen multivita, jossa ei ole a-vitamiinia. Syön terveellisesti, tosin maitotuotteita pitäisi olla enempi kun en juo maitoa ollenkaan, on siis hankittava kalkkitabletit. Raskausvitamiineja hommaan varmaan vasta vähän myöhemmin, ellei mieli muutu ennen sitä. Viime raskaudessa käytin myös normaaleja (luontaistuotekaupan) vitamiineja ja siirryin raskausvitamiineihin muistaakseni joskus viimeisellä kolmanneksella ja jatkoin sitten imetysaikana niiden syöntiä.

Tää on ihan hassua, miten hyvä ja virkeä olo on aamulla ja illalla tuntuu että koko maailma kaatuu hartioille, paha olo on ja muutenkin väsyttää ja ärsyttää. Just se aika kun ollaan miehen kanssa kaksin.. Harmittaa miehen puolesta kun olen nyt ollut usein illalla äksy ja ärsyttävä : / Viime viikolla olo oli parempi, nyt on taas maailmanloppu olo välillä. Ilmeisesti hormonit heittelee.


Niinu 8+2
 
Huomenta!

Voi PinskuPinsku, olen pahoillani toisesta matkalaisesta.:( Tsemppiä sulle ja rutkasti tarrasukkia toiselle pikkuiselle.:hug:

Shantaram, onnittelut ulrasta. :)

Hormoonihirviö...? En tunnusta. :D

Tänään pitäis lähtee mökille tekemään kevätsiivousta, että voisi mökkikauden avata. :)

murri76 10+2
 
Huomenta! Kylläpäs ootte taas kirjotellu :) Saa alottaa lukemisen monta sivua taaempaa.

Tervetuloa uusille joukkoon :)

Miramei ei siit varmaan haittaa oo että pääset uudestaan ultraan jos tarve vaatii? :) Mun tietääkseni se raja on aika tarkka. Itellä neuvolantäti jo ties aikaa varatessa et saatan päästä tuplasti ultraan kun la heittää viikolla, mutta laskin tossa et pitäs se olla oikeessa ajassa.

Mannaa ite syön vitamiinejä. Ne ois varmaan ihan hyväks jo senkin takia jos on huono ruokavalio. Mul on jotain raskaus ja imetys nappeja.. Vieläkun muistaisin syödä niit joka päivä! :D

Niinu onko täälpäin viel se lastenkirppis?

Anna_bella ja shantaram onnea ultra kuulumisista :flower:

PinskuPinsku voimia! :hug:

Tääl huonosti nukuttu yö takana : / Poika yski koko ajan, piti siis olla valppaana alkaako oksentaan limaa pois. Eilen ei ollu kuumetta, joten katotaan mennäänkö hetkeks ulos tänään, alkaa meinaan poika (ja äiti) mennä pitkin seiniä sisätiloissa!

KyyneltenHymy 10+5
 
PinskuPinskulle jaksamista! Toivotaan että toisella vauvalla on kaikki hyvin! Sinullakin on onneksi vielä kuukausia aikaa tottua ajatukseen että vauvoja on vain yksi, ja ehkä se sit helpottaa kun alat tuntea tämän pienen liikkeet ja hän tulee sitä kautta tutuksi sinulle :)

vitamiinit käytössä on joku purkki raskaus vitamiineja, en ihan joka päivä muista ottaa.

Ääää. Huomaan laskevani päiviä siihen ekaan neuvolaan. Odottavan aika
On totisesti pitkä. Onneksi esikoinen ja kaksi hoitolasta pitää kiireisenä arkisin.

Susimieli ja kuopus 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Juu eli Facebookkiin haluavat voi laittaa mulle, viiruP:lle tai sona82:lle yksityisviestillä linkin omaan profiiliin, tai nimen+tiedot profiilikuvasta. Lisätään kaveriksi, sen jälkeen lisätään ryhmään ja poistetaan kavereista :)

Ultraus vatsanpäältä mitä vähemmän viikkoja, niin kannattaa olla rakko täynnä kun se nostaa kohtua ylöspäin. Yleensä vu ei kauaa kestä, kun mittaa vaan alkion ja kattoo että sydän lyö. Np:ssä sitten katsellaan tarkemmin. Siinäkin paikkakuntakuntaisia eroja, meillä ultrataan aina sisältä ja päältä..

PinskuPinskulle jaksamisia ja onneksi toinen pieni on vielä matkassa <3

niin ja mulla oli np ulta esikoisesta 10+ jotain. Menkkojen mukaan olisi ollut 11+, mutta en kyllä uutta aikaa saanut kun kaikki oleellinen saatiin mitattua :)

wavee 10+0
 
Heissulivei!

Enpä muistakaan millon oon viimeksi kirjottanu tänne, tulee enemmän käytyä tuolla facen puolella, lukemassa kyllä oon käynyt teidän juttuja.

Väsyttää ja närästää.. Mihinkään ylimääräseen ei riitä energia, tytön kun saa hoidettua niin siinäpä onki tarpeeksi :) En kyllä muista että ekassa raskaudessa ois ollu tällästä väsymystä, liekkö aika kullannu muistot :)

PinskuPinskulle :hug:

Varhaisultran mukaan viikkoja tänään 7+4
 
Mä kävin tänään hakemassa uuden satsin Multivitan raskaus&imetys -vitamiineja, kun edellinen purkki alkoi jo hupenemaan. Ostin niitä siis edellisen kerran ekassa raskaudessa loppuvaiheessa ja nyt aloin syömään niitä heti tämän raskauden alussa, kun tämä ruokavaliokin on nyt ollut vajaan kuukauden mitä sattuu pahoinvoinnin takia... "Jouduin" ostamaan myös kalkkitabletteja, kun en kans maitoa juo ja neuvolassa oli vähän terv.hoitaja huolissaan. Koitan ottaa tavoitteeksi tämän raskauden aikana oppia taas juomaan maitoa, edes sitä laktoositonta jos tavallinen ei sovi. Kun todettiin laktoosi-intoleranssi, niin jäi maidon juominen kokonaan...

Mäkin yllätyin kun mulle varattiin sen np-ultra jo viikolle 10+2. Olin varautunut sinne rv12 ainakin :)

pupup 8+3
 
Voimia PinskuPinsku! :( Toivotaan että toisella on kaikki hyvin.

Oon jotenkin hypännyt yhden päivän yli eli nyt alkoikin jo viikko 12 :heart: eli 11+0 rv takana! :p Heräsin yöllä kello 4 vessaan ja kun join vettä niin en saanut enää unta huonovointisuuden takia -_- palloilin sit hereillä kunnes tuntui ettei jaksa enää ja viimein nukahdin. En tosiaankaan oo mikään hyvin sopeutuva ihminen kun puhe on yöheräämisistä :D Nyt kyllä pakko syödä jotain ja paljon, ihan karmee nälkä iski!

Mannaa 11+0 :heart:
 
Huh.. Pakko purkautua vähän. Sain tänään tietooni, että työpaikallani on joku laskenut 1+1 siitä, että kieltäydyin eräässä tilaisuudessa kuohuviinistä. Mahdollisesta raskaudestani on sitten udeltu yhdeltä luottoystävältäni. Vaikka ihmisten uteliaisuus on tavallaan ymmärrettävää, se tuntuu minusta kurjalta. En ole kertonut omille vanhemmillenikaan vielä ja vielä eletään herkkää ja riskialtista raskauden alkuvaihetta. Jouduin sitten ottamaan asian puheeksi yhden sellaisen työkaverin kanssa, joka oli luottoystäväni mukaan asian arvannut (varmistaakseni, ettei hän kerro esim. esimiehelleni tai oleta asian olevan yleisessä tiedossa). Hän oli toki vain onnellinen puolestani, mutta tuli jotenkin miltei "raiskattu" olo, kun keskustelin niin henkilökohtaisesta asiasta vähemmän läheisen ihmisen kanssa. Esimiehelleni en nyt kuitenkaan aio vielä kertoa - se tuntuisi kertakaikkiaan hassulta ennen ensimmäisen kolmanneksen päättymistä.

Vaikka asia on toki iloinen, olisin niin halunnut itse säädellä, koska uutisen jaan... Ilmeisen vaikeaa se näyttää olevan :)

Maidosta: En ole juonut lasillistakaan maitoa lapsuuden jälkeen, mutta muita maitotuotteita tulee käytettyä niin paljon, että uskon kalkinsaannin olevan turvattu. Mielestäni on osittain Valion luoma myytti, että vain maitoa juomalla saisi tarpeeksi kalkkia. Tosin raskauden aikana se kalkintarve kai vielä lisääntyy, joten voi olla, että minäkin lisään kalkkitabletit vielä ohjelmaan :)

Anna_bella 7+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mannaa
Anna_bella ymmärrän niin sun tunteesi. Itse jäin viimeraskaudessa kiinni 9. viikolla, kun yksi ihana (mutta hieman ajattelematon) työkaveri kysyi ihan suoraan ja kuuluvalla äänellä täpötäydessä kahvihuoneessa Että olenko raskaana, vai vaan lihonut. Kivasti kyllä asetteli sanansa, että "anteeksi, mun on nyt ihan pakko kysyä..." mutta olis voinut vaikka tulla mun työhuoneeseen tms kysymään, eikä siinä koko työyhteisön silmien edessä :-/ Kaikista inhottavimman tilanteesta teki vielä se, että raskaus päättyi keskenmenoon ja saikun jälkeen töihin palatessa tuli kaikki työkaverit pahoittelemaan säälittelevien katseidensa kanssa. Asia, mitä olisin oikeasti ihan viimeiseksi siinä tilanteessa halunnut, kun kokoajan yritin ajatella kaikkea muuta, kun sitä keskenmenoa etten alkaisi itkeä. Siitä nyt oppineena vedän aina vatsaa sisään käytävillä käellessä, ettei kukaan vaan kiinnitä huomiota tuohon turvotukseen..
 
voi elämä tätä väsymystä.

Muuten, mä synnytän varmaan MKS ellen sitten intoonnu järjestämään kotisynnytystä, sekin on kyllä käynyt mielessä :confused:. Onko muita täällä päin synnyttäjiä? Ainakaan listalla ei näkynyt..

Ai niin ja meillä eka N 16.4 eli ens tiistaina.

Jepana 8+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä