Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Munkin tarttee nyt ottaa tavaks ees se yks lasillinen maitoo ku en mitenkä hirveesti käytä maitotuotteita paitsi juustoo. Se on tai ainaki ennen raskautta oli mun herkkua :D

Onneks kukaan ei oo ainaka vielä arvannu että oon raskaana. Vaikeeta vaan ku on paljon alkoholipitosia opiskelijatapahtumia niin miten sen aina selittää miksei juo. Nytkin oon sanonu et mulla on antibiootti mut sekään ei montaa viikkoo voi kestää :D kurjaa vaan joutua valehteleen..

Pikkuinen masusa 9+1
 
Pinjalle pahoittelut. Varmasti todella rankka kokemus, kun on jo ehtinyt iloita. Toivon sinulle oikein paljon jaksamista ja hyvää vointia loppuraskauteen.

Tosi ajattelemattomia tuollaiset töksäyttelijät kuin Anna_bellan työpaikalla. Mä en oikein ymmärrä miksi ihmiset eivät pidä ajatuksiaan ominaan. Kyllä varmaan jokainen kertoo raskaudestaan sitten kun on itse siihen valmis. Mä olen palailemassa ensi kuussa töihin pitkän hoitovapaan jälkeen, täytyykin miettiä mitä laitan päälle tosi tarkkaan. Olen tykännyt tyköistuvista paitapuseroista, mutta ne ei nyt kyllä passaa mitenkään. Ehkä ekan ultran jälkeen kerron lähipiirille, töissä en haluaisi kertoa ennen kuin on pakko kun vatsa alkaa oikein näkyä.

t. Tillinäiti rv 9
 
Anna_bella parka mihin tilanteeseen oot joskus joutunut. Tosi kurjaa :(

Mulla on ollut jotenkin tosi raskas päivä. On ollut mieli ihan maassa, ihan hullua mitä kaikkea sitä ajattelee välillä, mm. että olenko tarpeeksi hyvä äiti esikoiselle jatkossa kun nytkin olen väsynyt ja tähän vielä vauvva. Sitten olin ihan masentunut kun lähdin koulusta väsyneenä aikaisemmin tänään että pääsen nukkumaan päikkärit, mietin että olen ihan mitään saamaton enkä saa mitään järkevää elämässä aikaan. Miten voi mielialat vaihdella näin paljon ja nää negatiiviset tunteet menee ihan överiksi, en oo tavallisesti mikään angstaaja. Viimeviikolla oli paljoin kivempaa, nyt on semmoinen viikko menossa että tuntuu kaikki olevan ***seestä. Anteeksi negatiivinen purkaus.

Niinu 8+2
 
Hei,

Mulla oli tänään eka neuvola:)
Onneksi neuvolan täti tuntui tosi kivalta ja empaattiselta. Se on mulle tärkeetä kun lapsettomuuhoidoissa mulla oli sama tosi kiva lääkäri kokoajan.
Tunti siellä meni ja paljon tuli lippusia ja lappusia mukaan. Nyt on varattuna 7.5. NP ja 15.5. NL:)
Kerroin että pregnylin pistin 1.3. eli että tiedän millon ovis tapahtui, mutta koska menkoista laskettuun laskettuun aikaan on eroa vain 5 päivää, mennään menkkojen mukaan. Eli lasketuksi ajaksi merkitsi 17.11. ja tänään on sitten jo 8+3. Itse kyllä pidän mielessä sen että oviksen mukaan la on 5 päivää myöhemmin ja tänään olisi vasta 7+5.
Hemoglobiini oli 130 mikä kai ok ja verenpaine oli 115/66 ja pissatesti puhdas:)

Sokerirasitukseen joudun kun mulla on pco ja kalsiumia pitäisi alkaa syömään jotta sitä riittää pienelle tarpeeksi ja mullekin niin ettei luut haurasta ja vanhempana iske osteoporoosi. En siis juo maitoa yhtään ja päivässä syön ehkä vain maitorahkan tms. Oonkin vaihtelevasti syönyt kalkkitabuja jo tähän asti.

Ja sit raskausvitamiineista syön minisunin mama-vitamiinia:)

Ja mäkin oon kyllä vähän hormonihirviö, tiuskin miehelle vaikka se on ollut tosi kultainen..ainakin välillä:) Esim. se kuorii mulle iltaisin appelsiinit valmiiks yöpalaks:D
Paitsi nyt se kyllä tossa vieressä lukee noita neuvolan lappusia ja hihittelee virtsan karkailuista ja sitä että maitoa voi alkaa tihkua tisseistä jo toisesta raskauskuukaudesta lähtien (?!) Miehet!:)
 
  • Tykkää
Reactions: jn ja Anna_bella
Äh ja pöh, taas niin saamaton olo! Oli koulutuspäivä, ja jotenkin ihan voimat poissa, vaikka on vaan istunut. Jalat ja vatsa on kyllä taas ihan tuhannen turvoksissa. Piti lähtee lenkille, mut menikin niin myöhään, ettei enää viiti, ja sekös lisää saamattomuuden tunnetta:mad:

Onneksi on taas kohta viikonloppu, olispa hyvä hiihtosää, niin sais vielä viimeiset lenkit vedellä -ja viikonlopun jälkeen tiistai tulee tosi nopeesti=)

Pinskulle pahoittelut, vilpittömästi toivon, että toinen pikkuinen pysyy kyydissä loppuun asti.

Ollakovai...? ja 7+0
 
Hei!

Kuinkahan yleisiä menkkamaiset jomotukset ovat alkuraskaudessa?
Viimeisestä onnistuneesta raskaudesta on jo aikaa, ja paljon on ehtinyt unohtaakin.
Kun saisi vaan tuon turhan panikoinnin pois.
Tänään rv 7+0 ja ultrassa pari päivää sitten kaikki hyvin =)


Ensimmäinen neuvola-aika 24.4.2013

Lumina35
 
Lumina35: Sillä perusteella, mitä olen lukenut, niin yleisiä - ja itse asiassa jopa hyvä merkki, koska ne tarkoittavat, että kohtu kasvaa :) Eri asia sitten, jos on esim. tuskallista kramppailua... Mulla on menkkamaisia jomotuksia ollut pitkin matkaa, tosin lievinä, mutta usein on tuntunut juuri samalta kuin menkkojen alussa tai juuri ennen niitä.

Anna_bella 7+3
 
Lumina kyllä mulla jossain välissä jomotteli mahaa, mutta saattoi johtua niistä hyytymistä mitkä näkyi ultrassa, tosin mitään (ainakaan isompaa) ei ole toistaiseksi tullut ulos.

Luna kiva että oot saanut kivan neuvolatätin, itse taas olin vähän pettynyt omaani. :( Tuntui ettei häntä paljon kiinnostanut juurikin minä ja minun raskauteni. Tuntui että hän vain tekee töitä.. Toivottavasti hänellä olisi ollut vain huono päivä, kaipaisin kuitenkin tukea myöskin neuvolan suunnalta.
 
Pakko oli tulla tuohon kotisynnytykseen kommentoimaan, että koska mun synnytykset on menneet hyvin niin ihan varmasti kotisynnytyskin menisi, mutta ajattelen jo nyt, että sehän on vähän niinkuin pääsisi lomalle täysihoitoon :). Ja ainahan mulla on takaraivossa, että entä jos synnytyksessä käy vauvalle jotain vaikka kaikki merkit olisivat povanneet normaalia synnytystä. Sairaalassa on kuitenkin hoitohenkilökunta heti saatavilla.

Pahoittelut ja jaksamista pinskulle!

Tänään oli muuten eka päivä, kun ei väsyttänyt :) Heräsin viideltä, eikä edes tarvinnut päikkäreitä. Jaksoin jopa käydä hölkkäämässä :)
 
Jep, sehän siinä kotisynnytyksessä varmaan isoin miettimisen paikka onkin, että mitä jos kaikki ei menekkään hyvin, miten siinä tilanteessa toimitaan ja onko valmis ottamaan sitten omalletunnolleen ja kontolleen sen pahimman vaihtoehdon. Mutta kotisynnytyksen hyvät puoletkin ovat sen verran hyvät ja mittavat että mua ainakin tää aihe tosiaan mietityttää, enkä suoralta kädeltä oikein sano juuta enkä jaata koska se on niin toisaalta ja toisaalta. Yks mikä mun mielestä myös vaikuttaa on kodin sijainti sairaalaan nähden. Ja kotiin tulevan kätilön ammattitaito. Mutta joo kyllä toi täyshoito ja pieni loma, ja oma aika osastolla tutustumassa uuteen vauvaan on aika iso plussa sairaala synnytykselle :)
 
Nyt mua harmittaa! Söin eilen illalla 125 g salmiakkia ja tänään toiset 125. En vaan saanut lopetettua. Nyt tuntuu pahalta, siis sillain henkisesti. Osaako joku sanoa, onko salmiakin syönnistä muuta haittaa kuin mahdollinen verenpaineen nousu? Verenpaine mulla on aina ollut todella hyvä eikä mitään ongelmaa sen kanssa.
Muuten syön kyllä terveellisesti ja pyrin välttämään ns. " kiellettyjä" ruoka-aineita. Söin sit äsken morkkikseeni maitorahkaa marjoilla ja omenalla "hyvittääkseni" salmiakin syöntiä.

Rosuliina ja Mutikka 10+3
 
Rosuliina en usko että kahdesta pussista salmiakkia sun verenpaineet nousee, ja tosiaan sitä ei suositella just sen mahdollisen verenpaineiden nousun takia.

KyyneltenHymy mie en oo ihan varma onko sitä lasten kirpparia vielä, itse oon käynyt pääasiassa valintakirppiksellä. :) Jossain vaiheessahan se lasten kirppis ainakin lopetettiin, onko lie tullut uudestaan sitten, en tiedä.

Anna_bella kiitos tsempistä, ei mulla onneksi jokapäivä tämmöstä ole. Nyt tänään etenkin oon vaan rypenyt jossain ihmeen masennuksessa. Pyrin kyllä olemaan niin hyvä äiti kuin voin, niinkuin varmasti me kaikki äidit. Epävarmuus vaan on välillä, että miten sitä jaksaa kaiken ja kun kotityöt on pääasiassa minun homma, lisäksi on kaksi isoa aktiivista koiraa ja niistö en luovu.
 
Pakko kommentoida tuota kotisynnytystä -itsellä takana kaksi tosi nopeaa luomusynnytystä, mutta en kyllä kotona uskaltaisi silti synnyttää, sillä tosiaan pelottaisi se, että mitäs jos kaikki ei hyvästä alusta huolimatta menisikään hyvin. Ja kyllä mulla sekin painaa vaakakupissa, että kyllä se vaan on niin luksusta, kun saa muutaman päivän keskittyä ihan vain siihen vastasyntyneeseen, eikä tarvitse miettiä ruokia, pyykkejä tms. pakollisia arkikuvioita.

Kyllä se varmaan on niin, että vaikka olisi miten loistava ja omistautuva äiti, niin jossain vaiheessa sitä silti tuntee syyllisyyttä, ettei kuitenkaan ole riittävän hyvä, jos ei koko ajan jaksa panostaa kympillä. Ja koskaan en ole kuullut yhdenkään miehen miettivän, että onko hän tarpeeksi hyvä isä:D
 
Rosuliina tuskimpa on vaarallista, jos verenpaine on ok. Itselläkin on matala verenpaine ja neuvolan täti sanoki ettei tarvi varoa suolan käyttöä..tänäänki on huimannu niin himskatisti. Ja täällä on pitänyt TAAS halailla wc-pyttyä : /
Voi, kun helpottaisi olot.

"Lakritsi ja salmiakki

Säännöllistä käyttöä ei suositella. Kerta-annoksen tulee olla kohtuullinen, korkeintaan 50 g/päivä. Lakritsikasvin korkea glykyrritsiinipitoisuus voi aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta."
Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL
 
Nyt mua harmittaa! Söin eilen illalla 125 g salmiakkia ja tänään toiset 125. En vaan saanut lopetettua. Nyt tuntuu pahalta, siis sillain henkisesti. Osaako joku sanoa, onko salmiakin syönnistä muuta haittaa kuin mahdollinen verenpaineen nousu? Verenpaine mulla on aina ollut todella hyvä eikä mitään ongelmaa sen kanssa.
Muuten syön kyllä terveellisesti ja pyrin välttämään ns. " kiellettyjä" ruoka-aineita. Söin sit äsken morkkikseeni maitorahkaa marjoilla ja omenalla "hyvittääkseni" salmiakin syöntiä.

Rosuliina ja Mutikka 10+3
Mä söin esikon odotusaikana salmiakkia PALJON!! Mulle neuvolasta sanottiin, että saan syödä, kun verenpaineet oli kuitenkin hyvät. Mulla oli kans törkee himo, eikä vaan voinut olla ilman :p
 
nelly83, tosi ikävästi käynyt kyllä työpaikallasi :(

Vanhemmat sai tietää tänään raskaudesta puolivahingossa kun oksensin enkä jaksanut keksiä siihen enää muuta syytä. Täällä pienissä paikoissa sana leviää tosi nopeasti.. Tosiaan haluaisi olla "niskan päällä", eikä silleen et joku puolituttu tulee ja tietää enemmän raskaudestas kun itse tiiät.

Anna_bella mulla oli kyllä ehkä viikolla 3-4 juurikin tuskallista kramppailua, ehkä join liian vähän vettä.. Mutta ei se mitenkään vaarallista ollut, yllätyin vain että sattuupas paljon jo siinä vaiheessa.

Rosuliina en kyllä haluaisi aiheuttaa suurempaa mielipahaa, mutta jossain oli tutkimus että salmiakki tai lakritsi voi vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen.. Itsekin kyllä tulee välillä syötyä, ja minusta ei kannata stressata, kunhan ei jatkuvasti syö. Tosin kannattaa ennemmin syödä vähän päivittäin, kuin suuria määriä. Eikös muutkin ruuat nosta verenpainetta? Joten ei se minusta niin hirveä juttu ole :)
 
Mannaa suola nostaa verenpainetta ja siis suolapitoiset ruuat. Se ei ole ok, jo paineet lähtee nousuun raskausaikana. Varsinkin, jos ne on normaalin ylärajoilla jo olemassa, mut ei ilmeisesti pitäs nousta edes omista normaaliarvoista.
 
nelly83, tosi ikävästi käynyt kyllä työpaikallasi :(

Vanhemmat sai tietää tänään raskaudesta puolivahingossa kun oksensin enkä jaksanut keksiä siihen enää muuta syytä. Täällä pienissä paikoissa sana leviää tosi nopeasti.. Tosiaan haluaisi olla "niskan päällä", eikä silleen et joku puolituttu tulee ja tietää enemmän raskaudestas kun itse tiiät.

Anna_bella mulla oli kyllä ehkä viikolla 3-4 juurikin tuskallista kramppailua, ehkä join liian vähän vettä.. Mutta ei se mitenkään vaarallista ollut, yllätyin vain että sattuupas paljon jo siinä vaiheessa.

Rosuliina en kyllä haluaisi aiheuttaa suurempaa mielipahaa, mutta jossain oli tutkimus että salmiakki tai lakritsi voi vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen.. Itsekin kyllä tulee välillä syötyä, ja minusta ei kannata stressata, kunhan ei jatkuvasti syö. Tosin kannattaa ennemmin syödä vähän päivittäin, kuin suuria määriä. Eikös muutkin ruuat nosta verenpainetta? Joten ei se minusta niin hirveä juttu ole :)
Googletin heti tuosta tutkimuksesta ja löysinkin jutun, jossa kerrotaan, että tutkimukseen osallistuneet äidit söivät yli 500mg glykyrritsiiniä viikossa. Tämän määrän saa 100 grammasta puhdasta lakritsia.
No, nuo salmiakit, joita söin sisältävät lakritsiuutetta ja paljon muuta. Eli en taida sen enempää ressata sitä. Mutta harmittaa etten voinut hillitä itseäni:( Sai olla viimeinen kerta nyt raskauden aikana ku syön salmiakkia. En edes normaalisti syö niitä, mutta ku anoppi toi.
 
Niinu86 toivottavasti sun neuvolatädillä oli huono päivä vain:/ Tommonen on ikävää, koska kuitenkin tässä elää onnellista aikaa ja toivois että lääkärit ja hoitajat osaisi ottaa sen huomioon ja eivät olisi välinpitämättömiä/tylyjä. Mäkin odotushuoneessa eka säikähin kun se hoitaja jotenkin topakasti kutsu meidät sisään, tein siitä jo eka ensivaikutelman että voi ei, mutta sit olikin oikeen lepposa. Jos sen sun hoitajan asenne ei muutu niin vois siitä palautetta ainakin antaa vaikkei se kivaa oo:/

nelly83 en mäkään usko että parin päivän salmiakkiherkuttelusta on haittaa, ei se varmaan lyhyenä käyttönä verenpainetta juurikaan nosta tai pysyvästi ainakaan. Mutta toki hyvä jos annoksia saa jaettua pienempiin per päivä jatkossa:)
Ite käytin tuossa muutaman päivän samarinia (yks per päivä) kun samarinin nettisivuilla on oikein raskausjutut erikseen ja kerrotaan että voi käyttää. Mutta hoitajalta kun kysyin niin suositteli kuitenkin renniee jne kun "ei tiedetä". Jotenkin ristiriitaista. Mutta siis ei varmaan noissa missä ei mitään "myrkkyjä" ole niin yksittäisillä käyttökerroilla ole väliä, en toki tiedä, mutta näin arvelen.

Pinskupinsku hurjasti voimia:(
 
Huomaakos sitä kohonnutta verenpainetta muuten kuin mittaamalla? o_O Ei ole tullut ajateltua koko asiaa, joskus aiemmin olen ihan huoletta syönyt monta pussillista lakritsaa viikossa.. ja muutakin suolaista :S
 
korkean verenpaineen huomaa ainakin päänsärystä usein ja mulle tulee jännää paineen tuntua, vähän kuin poskiontelontulehduksessa, mutta noustessa huomaan sen, samanlaisissa tilanteissa kuin matalat paineet aiheuttaa huimausta :)
mä oon muutenkin syönyt ihan huoletta salmiakkia kun mulla on suolaton ruokavalio luonnostaan ja syön terveellisesti. Jos lähtisi nousemaan niin lopettaisin tietty mussuttamisen :)
 
Mä kannan salmiakkia mukana koko ajan todella alhaisen verenpaineen takia. Alhainen verenpaine ja romahtaneet verensokerit ovat nyt viikon sisällä aiheuttaneen jo kaksi pyörtymistä, enkä halua enää kertaakaan sitä kokea. Joten salmiakkia napsitaan että pysyy paineet edes vähän korkeammalla ja muutakin mussuttelen jos alkaa tuntumaan hätätilanne verensokerien suhteen :|
 
Huomenta!

Ainakaan mulla ei ollut kohonneet verenpaineet kun mitattiin neuvolassa, siitä huolimatta että syön viikottain salmiakkia. :D En usko että sitä salmiakkia nyt kannattaa ahtamalla ahtaa, mutta jos sitä syö silloin tällöin, vaikka kerran viikossa herkkuna kohtuullisen määrän niin ei sillä ketään tapeta.

Toivottavasti tää päivä olisi parempi ja mieliala olisi kirkkaampi. Onneksi on aikaa aloittaa päivä käymällä salilla, jospa siitä saisi lisää positiivista energiaa. Raskasta tämä masis vaihe eikä miehestäkään ole paljon apua kun keritään nähdä viikolla aika vähän, kun hänellä on usein pitkiä työpäiviä. :ashamed:

luna toivon tosiaan että sillä tädillä olisi ollut vain päivästä kiinni. En kestä jos se on tuollainen aina. Ensivaikutelmakin on yllättävän tärkeä. Esikoisen odotusaikana mulla oli maailman ihanin neuvolatäti, sitä on ihan ikävä.

Mannaa jos verenpaineet olis tosi koholla, niin silloin voi kuulemani mukaan ainakin huimata rankasti.

Niinu 8+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä