Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Ms. Moneypenny mulle sanoi tänään, että jos tulos hälyttää niin soittavat ensi perjantaihin mennessä eli viikon sisällä, muussa tapauksessa tieto menee neuvolaan. Mutta ultrassa sanoi myös, että juuri tuo nenäluun näkyminen on hyvä merkki, kun etsitään down-riskiä. Pahoittelut myös koirasi puolesta. Vaikka omatkin karvaturrit ottavat aina silloin tällöin päähän, niin kyllähän ne on rakkaita perheenjäseniä...

Täällä ei ole kyllä siivousvimmaa, mutta kukkapenkit on kaivettu esiin kuihtuneista kasveista ja kodin korjaus on käynnissä. Meillä toinen noista karvamussukoista on syönyt seinässä betonit näkyviin ja innostuin eilen miesten tiimarissa käydessäni ostamassa siloitetta :). Miehen kommentti: ei tule onnistumaan. Itseni mielestä olen jo onnistunut :)

Synnytys ei peloita, niin hyvin ne on menneet. Ainoa mikä mietityttää, että ehdinkö paikalle sairaalaan, kun viimeksi synnytys eteni tunnissa 3 --> 10 senttiin.
 
Voi vitsit, Ms.Moneypenny, olipa ikävä yllätys! Mitä jatkotutkimuksia kertoivat? Mun kaveri on kahdessa raskaudessa käynyt lapsivesipunktiossa ikänsä vuoksi. Hänellä hyvät kokemukset kyseisestä toimenpiteestä, kaikki sujunut hyvin ja vauvelitkin todettu kromosomeiltaan terveiksi. Kyllä muakin jännittää tuo np-ultra ja seulat, kun ikääkin jo 35v. Jos tulos olisi hälyttävä, niin varmaan menisin punktioon, keskenmenoriskin uhalla : / Hankalia asioita nämä.
 
Ms Moneypenny pahoittelut koiran menetyksestä. Inhottavaa, että riskiluku on koholla. Onneksi kuitenki tuostakin määrästä 196 lasta on terveitä.

Minulle tuli kirjeitse kotiin ilmoitus, että yhdistelmäseulan tulos on normaali. Meilläpäin ilmoittavat kirjeitse jos ei häikkää. Lukua lapussa ei ollut mainittu.
 
ms. Moneypenny Me saatiin esikoisesta noi riskiluvut niin että down oli 1:6 ja kaksi muuta joita tossa tutkitaan 1:13 ja 1:75. Ja turvotustakin oli 4,43mm ja meillä on ihan terve poika! Niin ja mä olin tosi nuori eli mun ikäkään ei kohottanut lukemia. Noilla sun riskiluvuilla en olisi huolissani jos turvotuskin on ollut kunnossa.
Näistä testeistä tulee kauheesti vääriä hälytyksiä. Me jätetään veriseulat ja turvotuksen mittaaminen kokonaan väliin tällä kertaa.
Nauti vaan viikonlopusta!
 
aarresaari Olen todella pahoillani. Toivon kaikkea hyvää jatkoon ja pikaista uutta tärppiä kun sitä pystytte taas toivoa. Voimia ja halirutistukset täältä. Keskenmenot ottaa niin koville, itselläni 2 viime vuonna ja kyllä sitä oli niin surunmurtama. Itke ja sure niin pitkään kun susta tuntuu, ja päästä ne tunteet ulos. Se helpottaa vielä. <3

ja ms.Moneypenny pahoittelut koirasi menetyksestä. Sekin sattuu niin paljon, ja se ikävä on ihan järjetöntä. Koira jättää ison aukon, kun lähtee paremmille maille. Voimia. <3

Täällä voidaan oikein hyvin, nyt 10+6 ja tuntuu jännältä. :) Ensimmäinen raskaus mikä menee näin pitkälle. Keskenmenot olleet viikoilla 7-8. Sydänäänetkin sain jo kuulumaan kotidopplerilla! Pikkuinen tosin päätti karata sitten aika äkkiä, mutta sainpas hetken kuunnella. Oli jännä tunne. :') Turvotusta on täälläkin ja mahavaivoja.. Luumuja saanu syödä. :D Eilen iski siivouskärpänen ja himputti että väsytti sit illemmalla. Taisin rehkiä liikaa kun koirienkin kans lenkillä kävin.. Heh.

Ihanaa viikonloppua kaikille teille.:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: maimma
Moikka taas!:)

Mietin noita seuloja, kun kävin tiistaina verikokeissa ja tiistaina 7.5. on np-ultra, niin saako siellä jo tulokset vai tosiaan sit vasta soitolla/neuvolassa (se on 15.5.)? Verikokeen ottanut hoitaja sanoi että millos mulla on ultra että sinne tarvitaan kaksi arvoa niistä kokeista, ja kun kerroin että 7.5. niin sanoi että hyvä että sitten ehtii hyvin. Kertoi että verikokeiden tulokset on valmiit viidessä päivässä, mutta ne menee neuvolaan. Ja hoitaja sanoi myös, että neuvolasta ne varmaan lähettävät ne sinne ultraan (toi "varmaan" epäilytti mua).
Mietin vain että saanko np-ultrassa heti tulokset jos ne saa noi verikoe-arvot sinne, vai saako tulokset sit vasta myöhemmin.
Alkanut kyllä itsekin mietityttää kannattiko noihin mennä, jos ikäkin (oon 31v) kohottelee riskejä ja sit sitä vaan saa lisähuolta:/

luna 10+0 *poks* :) (10+6)
 
Laurushka: Mulla oli tuulimunaraskaus tammikuussa. Maha todella on iso jo nyt, ja minäkin olen miettinyt voiko tuolla olla vaikutusta nopeaan mahan kasvuun....??? Tosin onhan mullakin jo kuudes raskaus (kaksi niistä tuulimunia), joten onhan tuollakin vaikutusta asiaan.

Näin vapaapäivinä oksennan paljon vähemmän, kun työpäivinä. Tänäänkin oon selvinnyt vain yhdellä kerralla. Mutta tää väsy on ihan kauheeta!!!! Tämmöstä ei ole kyllä aikaisemmilta ollut näin pahana, tai sitten aika kuultaa muistot....


Aarressaari:
:'( Tuo on se kamalin asia, kun on jo nähnyt pikkuisen olemassa olon ja sitten käy noin. Voimia!!!

Minttu-82 ja Tirppa 9+2 :heart:
 
Moikka vaan arvon naisseura! :wave:

Ms.moneypenny ensinnäkin pahoitteluni koirasta, itsekin olen koira ihminen ja mulla on kaksi koiraa tällä hetkellä. Toinen on ollut mulla jo reilun 5-vuotta, se on maailman helpoin ja upein tapaus enkä todellakaan tiedä etää miten voisin pärjätä ikinä ilman sitä.. Pelkkä ajatus saa tipan linsiin. Voimia paljon, uskon että sama pätee tähän kuin ihmisenkin menetykseen että aika parantaa ja alkaa ajattelemaan niitä hyviä asioita :hug: Toisekseen noista riskilukemista. Äiti just tänään minulle jutteli omista riskilukemistaan, kun odotti minun pikkuveljeä (joka nyt 10-vuotias) 36-vuotiaana. Oli saanut veriseulassa riskilukemat 1:10, mutta np:ssä oli näyttänyt kaikki hyvältä ja oli vielä utrattu uudestaankiin ja todettu normaaliksi. Äiti kuitenkin halusi asiasta varmistua ja kävivät vielä sairaalalla sekä ultrassa, jossa mitattiin kaikki tosi tarkkaan, sekä lapsivesipunktiossa. Mitään häikkää ei löydetty kuitenkaan lopulta ultrasta tai lapsivedestä. Ilmeisesti nuo väärät hälyt on aika yleisiä varsinkin kun ikää alkaa olemaan 35+, joten toivotaan että näin olisi sinunkin tapauksessasi. Tsemppiä!

Tänään kävin tyttären kanssa minun tätinu luona syömässä aivan mielettömiä ruokia, hän on kokki ja todellakin osaa taikoa herkut.. Namm! Siitä sitten mentiin minun mummia moikkaamaan ja kerroin samalla vauvva uutisista, vanhus oli iloissaan :heart: Olipas kiva päivä tänään ja on kyllä tullut syötyä aivan hurjasti. Kohta oon varmaan sotanorsu. Jännä juttu että tänään on tuntunut ajoittain jotain tuntemuksia tuolla vas.puolella masussa alhaalla, ei mitään kipuja vaan ihan semmoista niinkuin siellä olisi kenties jotain elämää.. Raksaushan on laskettua pidemmällä niin periaatteessa vois ollakin mahdollista, mene ja tiedä. Samassa kohtaa tuntui eilen kans tuntemuksia kun kuuntelin sydän ääniä, hirvee rätinä ja pauke kuului siitä kohtaa ja toisella puolella kohtua oli lähes aivan hiljaista.

Niinu 10+5
 
Viimeksi muokattu:
Ms.Moneypenny mä tiedän ite niin tuon tunteen : /

Me jäätiin viime vuonna np ja veriseulan yhdistelmässä kiinni riskiluvuin 1:45...ja voi sitä murheen ja epätoivon määrää mitä se tulos toi tullessaan...mun on ihan pakko sanoa et vaikka tietoinen olin siitä ettei tietenkään kaikki aina voi olla kunnossa odotuksessa mutta silti toi tieto tuli ihan puun takaa ja menin shokkiin kun sairaalasta ulos kävelin :'(

Ne viikot tuosta ultrasta siihen lopulliseen päätökseen joka saatiin istukka biopsian jälkeen on aivan mustaa...ei mitään muistikuvaa...kamalaa...ja se tieto että meidän vauvalla 21 trisomia löydös sitten kuitenkin todettiin...miksi just meidän vauva?? miksi kun kuitenkin 44 vauvaa ois terveistä tuosta luvusta...miksi miksi ja miksi...ja se keskeytys...se on oma sit oma helvettinsä...en edes ala sitä muistelemaan tässä :'(

Ehkä elämäni hirvein kokemus...mutta niin tai näin olen siitä tyytyväinen että seula hälytti ja tilanne tutkittiin ja tuli selville sillä meillä ei olisi voimavaroja hoitaa erityis huolenpitoa tarvitsevaa lasta enää tällä iällä ja 4 terveen lapsen jälkeen : /

Nyt päätettiin että mennään normisti Np ultraan...mutta ei veriseulaan...eli en halua hälyä joka jo iän myötä varmaan tulis....tosin neuvolan täti sanoi ettei ikä välttämättä hälytä jos kaikki muuten ok...me mennään Taysiin istukka näytteen ottoon missä sitten saadaan suoraan varmuus tilanteesta ja jos vauva jälleen sairas niin päädytään samaan ratkaisuun kuin viimeksi...tosin ollaan miehen kanssa sitä mieltä ettei meitä kait niin paljoa rankaista että kaksi perättäistä helvettiä pitäisi läpi käydä kun ei olla kunnolla vielä edellisestäkään selvitty : /

Toivotaan koko sydämistä että kaikki menisi hyvin...perjantaina olin sairaalassa ultrasssa ja sisätutkimuksessa sekä tehtiin se lähte Taysia varten...kutsu sinne tulee sitten muutaman viikon päästä =)

Meidän pieni oli 2cm mitoiltaan ja heilutti aivan vietävästi äidille...tippa tuli silmään ja voiko enää enempää sydän sulaa kun sen näyn näkee....EI VOI :heart:

Alkio vastasi viikkoja 8+4 ja menkkojen mukaan ois ollu 9+1...mutta lääkäri tuumas ettei tässä vaiheessa noiden päivien heitto vielä merkkaa mitään kun mitattava on niin pieni että ihan pienikin heitto mittauksessa vastaa kuitenkin todellisuudessa jopa päivän tai kaksi eroa viikkohin =)

Sydän löi ja pieni liikkui kovin... kaikki näytti hyvältä...tästä on hyvä jatkaa :heart:
 
Tirppana: miten voit? Pidän peukkuja, että kaikki on hyvin. Moneypennylle tsemppiä, kyllä kaikki on varmasti hyvin.

Mä en ole ehtinyt täällä vähään aikaan käymään. Kirjoituksia oli tullut hurjasti, enkä kaikkea ehtinyt lukemaan. Pekonipasta jäi kyllä mieleen, mulle ei uppoisi :) Nyt mielitekona on Mama's katkaravun makuiset nuudelit, joita opiskeluaikan söin. Painoa tullut varmaan hurjasti. Paha olo alkaa helpottamaan onneksi. Väsymys sen sijaan on aivan järkyttävää.

Mulla ultra on vasti 14.5. Menee niin että mies on reissussa, joten joudun yksin menemään. Soitin kättärille, mutta aikaa on kuulemma mahdoton siirtää.

Hyvät voinnit kaikille!

t. tillinäiti rv 11+5
 
Iltaa!!

Täällä käyty läpi "ihana" kuumeflunssa. Eilen aamupäivästä alko kurkkukipu ja illalla nousi lämpö. Eilisen illan ja tämän päivän lämpö on sitten sahannut 37.0-37.5 välillä ja olo ollut ihan raato. Nyt tuntuu, että alkaa helpottaa, vaikka räkää tulee tuutintäydeltä vieläkin.:snotty:

No jotain positiivista tässäkin. Etovaa oloa ei ole tänään ollut yhtään, vaikka ruoka ei oo kauheesti maistunutkaan.

moneypenny: tsemppihalaus:hug: Toivotaan kuitenkin, että kyse olisi vain väärästä halystä. Tuo np-ultrasi tulos on kyllä sen verran hyvä, että jos veikata pitäisi, laittaisin rahani ennemmin sen terveen vauvan puolelle.. kun nenäluukin on näkynyt hyvin. Hyvä kuitenkin, että mahdollisuus jatkotutkimukssiin on. Sieltä sitten viimeistään saa sen 100% varman tuloksen.

-nuhanenä-nelly ja murunen 9+0- POKS!!!
 
Kiitos kaikille tsempeistä ja myötätunnosta, tuon koira-asian vuoksi ja sitten tuon seulatuloksen. :heart:

Koiran poismenosta toivutaan, outoahan se on kun on vaan yksi enää. Kuitenkin olo on siedettävä kun tiedän että se oli pakko tehdä, ja olen helpottunut että se on nyt tehty. Ihmettelen vaan itseäni, mistä sain rohkeuden viedä sen itse, yksin? Mutta tiedän ainakin että siihen se nukkui, pää mun sylissä.

Seulatuloksia ollaan tässä pohdittu ja pureskeltu viikonloppu, nyt näyttää siltä että me ei haluta enempää jatkotutkimuksia niiden riskien vuoksi. Soittelen vielä neuvolaan ja juttelen sen tädin kanssa, mutta päätöshän on meidän. Joku tuolla Fb:ssä kirjoittikin että jos olisi arvonta johon osallistuisi 196 muutakin, miten todennäköisesti voitti osuisi meille:) toki se voi osua kohdalle, sitä ei voi kieltää mutta tuo riskiluku ei tunnu enää niin pelottavalta.

Tänään pitäis lähteä ostamaan kasvihuonetta ja muita puutarhajuttuja, odotan jo innolla että kaupat aukeaa!

Eilen eka kertaa äitiyshousuilla liikkeellä, ja kyllä oli mukava olo! Nyt tuo massu alkaa olemaan päivälläkin jo pömppö, omat farkut painaa ikävästi.

Mukavaa sunnuntaita kaikille:)

Ms. Moneypenny 12+6
 
Terve taas! :flower:

Nyt täytyy kyllä myöntää että ihan poikaolo on..illalla piti vielä alkaa väsäämään voileipäkakkua kun oli ihan PAKKO saada. Nyt sit sitä tässä syön ja voi että on hyvää!
Voileipäkakkua, pekonia, lakritsia ja kokista tekee mieli ihan mahottomasti. :D

Ja pikku hiljaa on paineen tunne lisääntyny alavatsalla ja turvotus myös.
4 päivää NP ultraan enkä malttais oottaa kun dopplerillakaan en ole mitään kuullut vielä.. :/

Poppari ja katka 11+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Moikka kaikille!

Jospa minäkin saisin jotaki tänne kirjoitettua, tullu vietettyä enemmän aikaa tuolla facen puolella, oon kylläkin käyny teidän juttuja säännöllisesti lukemassa :)

Pahin väsymysaalto taitaa olla menny ohi, luojan kiitos ja kummasti tuosta auringostaki saa lisä energiaa :)
Kumma paineentunne ilmestyny alamahalle ja välillä jomottelee nivusia, onko muilla ollu tälläsiä vaivoja? Pitäis käydä shoppailemessa muutamat mammahousut,sen verran alkanu tuo maha pömpöttää.. :D
10.5 vasta np-ultra, voi että odottavan aika on sit piiitkä..
Viikkoja tänään 10+4.
Me lähdetään tytön kans ulkoileen, on niin mahtava ilma..

Hyviä vointeja kaikille! =)
 
Masentava toi facebook ko se vie tälläsistä paikoista keskustelijat :) pitäskö sitä itsekkin ängetä sinne? jos joku haluaisi kutsua? :) mitä ilmeisimmin kun on kerran salainen yhteisö johon liittymistä ei nää muut? :D

Meilläkin poksu tänään se yhdestoista viikko käyntiin lapsimessuilla, nyt on liivinsuojusta ja vaippaa sekä hammasharja pikkusintille :) sinne menee muumikassissa jo ensimmäisen raskauden aikana hankitun nallemyssyn kanssa odottelemaan ;)

Massua on jo mullakin, on 24/7 maha että turvotusta on hyvin vähän siitä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: tytsy85
Täällä eilen ostin ekat äitiyshousut kun istuessa puritaa välillä melko kovaakin. Ovathan ne mukavat :) Vatsa on alkanut viimeisen viikon aikana omiin silmiin muotoutua. Edelleenkin kaverit, jotka tietävät sanoo, ettei huomaa yhtään. Täällä on ihan älytön väsymys aina työpäivän jälkeen. Vois vaan nukahtaa samantien! Ruuat ei vieläkään maistu kaikki ja tänä aamuna jälleen kerran jouduin pönttöä halaileen hammaspesun jälkeen. Taitaa olla rankat kuukaudet töissä tiedossa ja meillä alkaa kesäkuussa talonrakennusprojektikin! Jouluksi kotiin :)

Miramei 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja tiunti
Mä eilen piilotin iteltäni dopplerin. Sain ihan kauheen paniikin kun en löytänytkään sykkeitä kuten aina ennen ja hyvä että sain yöllä nukuttua. Seuraavana päivänä sykkeet kuului taas samasta varmasta paikasta normaalisti. Nyt odottelen kiltisti ultraan, joka on ensiviikon perjantaina. Olen jokapäivälle kehittänyt hirveesti tekemistä, juuri että saisi ajatukset ja jännityksen taka-alalle.

Siis vaikka olen toisella kierroksella, niin mulla on välillä sellanen tunne et tunnen liikkeitä. En edes kehtaa kelleen sanoa, kun kaikki pitää mua hulluna/idioottina :D Tunnen niitä myös silloin kun doppleroin ja silloin kaijuttimista kuuluu kauhee älämölö. Ehkä mun suolisto on vaan vauvamainen :D

Mies väittää että vauvamaha on tullut näkyviin, itse en halua moista vielä itselleni myöntää. :D Lempparifarkut on kyllä kaapinjemmassa kun ne ahdistaa. Painoa ei ole tullut lisää ollenkaan.

Joku kysyi nivuskivuista. Mulla on pientä kipua iskiashermoissa ja nivusissa. Viimeraskaudessa mulla oli tosi pahat liitoskivut. Mä en kävellyt edes ja kontatessa vain itkin ja huusin. Toivotaan että nyt pääsisi helpommalla. Iskiashermo kiukuttelee taas niinkun ed. raskaudessa. Onneksi saan sen kovalla liikunnalla pidettyä jotenkin aisoissa. Toisaalta, jos liitoskivut taas alkaa (viimeksi rv20) niin sitten loppuu tältä mammalta lenkkeilyt.

Ja tosiaan lenkkeilyt. Mä olen nyt saanut jonkun energiapuuskan ja mä lenkkeilen, siivoan ja haravoin innolla! Kevät saa ihmeitä aikaan ja tuo ihana paistava pallukka! :)

Hyyppis+ihme 11+0 <3
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei!

Vieläkö mahtuu mukaan joukkoon näin matti myöhäsenä?
Mulla on mennyt oma aika tippua tähän todellisuuteen, että marraskuussa meitä on perheessa 1(?) lisää :) Mutta josko huominen NP ultra toisi todellisuuden tunnetta tähän tilanteeseen...
Tilanteen todeksi tuntumisen tekee vaikeaksi se kun meidän lapsilukumäärän piti olla jo täynnä, mutta kohtalo päätti toisin :) Nyt tässä sitten totuttaudutaan ajatukseen...
Meidän perheeseen kuuluu siis minun lisäkseni mies ja 5 lasta.
Rv tällä hetkellä 12+6 (?) tällekin saamme vahvistuksen huomenna...
Minulla ikää pian 34v. Ja synnäri on KYS :)

anskuli&papu 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: tytsy85 ja murri76

Yhteistyössä