Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Neuvolakuulumisia 39+1 :
Paino +262g/vk (7,1kg alusta)
Pissa puhdas
Paineet 118/76 (alapaine korkeampi kuin normaalisti. Enimmäkseen 118/65)
Hb 127
Sf 34cm
Sykkeet 125-140 (aikaisemmin yleensä 150-160, oisko ennakoiva merkki ;D)
Liikkeet ++
Rt

Ihme, että paino noussut noinkin vähän ja pissa puhdas, vaikka viimisimmän viikon olen herkutellut tosissaan!
Eilen illalla supisteli 10min välein minuutin mittaisia suppareita, mutta ei kipeitä.. Sitä KIPUA tässä nyt odotellaan :) Kunpa ei tarvis käynnistää ja käynnistyis viimeistään ensi viikolla itsekseen.

Miramei&Vaava 39+1
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Huomenta!

Olipas yö. Piiperon iltajumpat ovat näemmä siirtymässä puolenyön tuolle puolen. Ikävä herätä siihen teuskaamiseen. Ja ihan hirveä selkäsärky. :(

No eilenä käytiin taasen lekurin luona. Painoa tullut jälleen sen 300g 1 1/2 viikossa. :) Painoarvio n. 2700g. Kasvaa omalla käyrällään. Kaikki oli ok. Käyrässä mullakin 120-140, Miramei. Taitaa olla ihan normaalia tässä vaiheessa.

Jouduin kahteen otteeseen käyrille, ekalla kerralla Piipero-tyttö karkaili anturin alta jatkuvasti, sellasta siksak-säkkyrää koko nauha. No kätilö sano vaan, että ihan hyvältä näyttää. Välissä kävin sitten lekurin luona, joka sitten lopuksi pyysi vielä käyrille. Ihmettelimme tätä, mut tietenkin. Piipero oli kaikesta ronkkimisesta ja tönimisestä niin kiukkunen, että pysyi kyllä paikoillaan, mutta anto luontonsa puhua. :D Kysyimme lopuksi vielä kätilöltä, miksi toinen käyrä, vastaus kuului: Lekuri halusi nähdä vähän enemmän liikettä nauhalla. Ai-jaaaa... :D

Niin ja sukupuoli varmistui! :)

murri76 ja Piipero 38+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Murri normaalit sykkeethän on 120-160, mutta tää vaavi on yleensä ollut tuolla huippupäässä ja joskus jos ollut liikkeessä niin jopa 180 on rikkoutunut. Nyt siis selkeästi rauhoittunut (ei tieten mahdu liikkumaankaan) mutta monilla vauvoillahan on jatkuvasti 120-130 eli ns. poikasykkeet. Tää on vähän kiivaampi tyyppi tämä meidän typy ;)
Jotku tutut on sanoneet, että synnytystä edeltävällä viikolla neuvolassa sykkeet oli laskeneet juuri jotain ton verran niistä sykkeistä mitä aikaisemmin mitattu..en siis ole huolissaan vaan elättelen toiveita :D

Miramei&Vaava 39+1
 
Minulla vauvan sykkeet on ollut tuon 120-140 koko raskauden, että eihän niistä mitään voi sanoa ;) Tyttöä kun odotin oli korkeammat koko odotuksen.... Mutta ei niistä synnytystä voi ennustaa!

Verenpaine nousee, niin ala- kuin yläpaine ihan selvästi ennen synnytystä, näin ainakin omalla kohdalla viimeksikin kävi! Normaalisti oli sen 116/64 ja synnytyksen alettua 140/80 :) Mutta kyllä te pien pääsette, pari viikkoa maksimissaan enää :heart:

Talventähti ja pienimies 35+0
 
Miramei, Piiperon sykkeet ollut aikaisemmin myös 140-160 haarukassa. Kävipä elokuussa hetkellisesti 200 Naistenklinikalla ollessani. Ei sitä tietenkään synnytyksiä niistä ennustella, mutta itsekin laitoin vaan eilen merkille, että sykkeet olivat rauhallisemmat. :)

Jäi muuten tosta aikaisemmasta viestistä se, että olen lääkärin mukaan reilusti auki sen 4 cm, ellei jopa jo 5 cm. eli avautumista tapahtunut lisää 1 1/2 viikossa. Kuinkahan kiiruslähtö sitä vielä onkaan edessä? :D
Lisäys: Mulla ei todellakaan ole vielä mikään kiirus synnyttämään, mut tuo avautumistahti täällä kotosalla hieman hirvittää. Kun ei harkkoja kummempia supistuksia ole. :)
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumiset: Painoa tullu nyt 2kg lähtöpainosta (jaiks). RR 120/80 (pulssi oli yli 110 :O). Pissa puhdas. Hb 123. sf-mitta 34cm. Pienen pää oli jo alhaalla lantiossa mutta liikkuu vielä <3. Sykkeet 160 ja liikkeet ++.

Sitte nurjat puolet; migreeni on taas vaivannu nii laitto miut verikokeisiin huomen aamuks, eli epäilee alkavaa raskausmyrkytystä, samalla pääsen myös kilpirauhaskokeisiin kun tuo syke oli noin korkea ja kolmas verikoe tulee reesustekijöistä. Eli huomenna luovutetaan paaaljon verta :D Toivottavasti olis luottohenkilö töissä ja sais ekalla otettua nuo.

Tiiä mitä pitäis aatella noista.. Sekavat fiilikset...

Sasseri86 ja Papunen 35+0 :heart:

Seuraava neuvola 8.11
 
Kiitoksia onnitteluista! :) On tämä vaan jotain niin parasta, ei tätä tunnetta osannut edes kuvitella ennakkoon. ?

Tässäpä tarkempaa tarinaa synnytyksestä:

Maanantaipäivänä kävin ihan normaalisti bodypump-tunnilla tehden sarjat samoilla painoilla kuin edeltävälläkin kerralla. Pumpin jälkeen lähdin vielä ystäväni kanssa lounaalle ja kaupungille pyörimään. Missään vaiheessa ei tuntunut supistuksia tai muutakaan jomotusta. Miehen tultua töistä haimme vaunut, turvakaukalon ja muut härpäkkeet liikkeestä, tehtiin ruokaa jne. Pakkasin jopa sairaalakassin hetken mielijohteesta! N.klo 19 alkoivat kivuttomat supistukset, väli 8-10min.

Klo 20:15 sohvalla maatessa tunsin kuinka housuihin lorahti jotain märkää, jonka oletin olevan lapsivettä. Miehen patisteluiden vuoksi soitin synnärille ja ohjeiden mukaan lähdettiin näytille n. 1h soitosta kun olin ensin syönyt ja käynyt suihkussa (käskivät tulla 2-3h kuluessa).

Käyrillepääsyä odotellessa loputkin vedet valahtivat sairaalan penkille. 20min käyrillä, supistukset 5min välein voimistuvina ja sisätutkimuksessa olinkin jo 6cm auki. Vaatteet meni vaihtoon ja päästiin suoraan synnytyssaliin. Salissa mies meni heti laskemaan altaaseen vettä ja kätilö teki uuden sisätutkimuksen, olin 8cm auki. Sikiön hyvien sykkeiden takia sain mennä vielä tuossakin vaiheessa altaaseen. Supistukset alkoivat olla sitä luokkaa, että reisistä alkaen tärräsi piikissä, joten allas oli iiihana kun lämmin vesi kannatteli ja rauhoitti mukavasti. Ehdin olla altaassa ehkä reilut 5min kun alkoi tuntua pakottava tarve ponnistaa. Piti päästä äkkiä pois altaasta ja kylkiasentoon sängylle, sain luvan ponnistaa täysillä heti. Ponnistamisen alettua kipu ei tuntunut enää läheskään niin pahalta kuin supistusten piikillä paitsi vauvan pään luiskahtaessa ulos ja kätilön tukiessa välilihaa. Poika syntyi vajaan 20min ponnistamisen jälkeen apgar-pistein 10-10-10. Jälkeiset tulivat muutaman minuutin jälkeen. Verenvuotoa oli yhteensä 300ml.

Synnytyskertomuksen mukaan aika lapsiveden menosta syntymään 3h05min, mulle 2. asteen repeämä emättimeen ja x kpl tikkejä.

Ei jäänyt traumoja vaikka poikanen syöksyen maailmaan tulikin. Sanoinkin miehelle jo synnytyssalissa, että voisin synnyttää joskus uudelleenkin! Kätilö oli aivan ihana vanhempi nainen, joka tsemppasi viimeiseen asti :) Jos kaikki menee hyvin, niin päästään huomenna kotiin hqrjoittelemaan arkea.

Joku taisi kysellä monesko lapsi tämä meille on. Ensimmäinen on kyseessä :)

Mitä verenpaineisiin ennen synnytystä tulee, niin mulla oli paineet kotona vähän ennen kuin vedet meni huomattavasti korkeammalla (140/90) kuin normaalisti (115/70).

Mua jännittää jo teidän muiden puolesta! Mielenkiinnolla haluaisin kuulla millaisia synnytyskokemuksia teillämon ollut! :) tsemppiä viime metreille, koskaan ei voi tietää milloin lähtö tulee.

Tirpsi ja poikanen
 
Onnittelut Tirpsille! Ja samoin kaikille uusille äitiyslomalaisille!

Mulla oli neuvola tänään rv 36+3:
Pissa ok
RR 124/66 (noussut)
Sf 36cm
Syke 150
Liikkeet ++
Rt

Kävin verikokeessa, vas.munasarjan kohdalla ollut kipua jonka vuoksi katsotaan tulehdusarvot. Sitten taas parin viikon päästä neuvolaan, jos ei niissä ole mitään.

Kohta on vauvan pyykit pesty. Pitäisi varmaan pakkailla kotiintulovaatteet vauvalle.
 
Paljon onnea Tirpsi :heart:! Kuulostipa sun synnytys helpolta hommalta :)! Toivottavasti itselläkin menis noin luontevasti ja vaivattomasti.

Mulla ei oo vielä mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Mutta ei kai vielä tarvitsekaan kun viikkojakin vasta 35+3. Luulen että tää menee joulukuulle :)
 
Täällä odotellaa myös pikkuisen saapumista...;)
Sairaala kassi pakattu ...;)
Nyt vaa odotellaa sitten milloin hän päättää saapua ...

Vielä vauvan ensi sänky täytyy laittaa ja keinu valmiiksi...;)
Vauvan pinna sänky on jo valmiina mutta on niin iso aluksi nukutan siinä ensi sängyssä jonka teen äippä pakkauksen laatikosta, siihen reunapehmuste jne.
 
Tänään oli viimeinen lääkärineuvola ja kaikki oli normaalisti, verenpaineet hyvät, pissa puhdas ja hemoglobiinikin oli noussut viime viikon 105-> 116. :)
Sisätutkimuksesta ei juuri selvinnyt mitään, oli kuulemma kohdunkaula jotenkin niin perällä ettei saanut tarkkaa mittaa? Kuitenkin oli pehmennyt ja pää on kuulemma siellä hollilla, saa nähdä kauan vielä menee.

Onnittelut tirpsille poikavauvasta! :)

Mirkkeli & Pikkuveli 36+2 <3
 
Tirpsille onnittelut! Kadehdittavan mukavan ja nopean kuuloinen synnytys! Nauttikaahan pienestä, ja ottakaa hirveesti valokuvia! Vauva kasvaa niin nopeaan että vastasyntyneen käppyräisyys haihtuu hetkessä!

Esikoinen syntyi rv 40+1, mutta synnytys käynnistyi ronskista sisätutkimuksesta, ei itsestään. Jos ei ois tuolloin (sunnuntai ilta) alkanut niin joko maanantaina tai tiistaina oltaisiin käynnistetty koska mulla alkoi maksa-arvot huonontua raskausmyrkytyksen takia. Synnytys lähti käyntiin melkein samantien ton sisätutkimuksen jälkeen.
Luulisin että tää toinen vois käynnistyä vaikka vähän aiemmin, usein tulee paineen tunnetta kohdunsuulle ja koko "toosa" on särkee. Välillä jos kumartuu ja vauva painuu alaspäin niin tuntuu ihan kipuna tuolla alhaalla. Esikoisesta ei ollut samanlaista paineen tunnetta missään vaiheessa. Saa nähdä miltä sitä tuntuu jos saavat ylihuomenna tän käännettyä pääalaspäin, onko sit sellainen "keilapallo haaravälissä"-olo, luulis että vois painaa aika napakasti.

Mulla on tosiaan nyt ens perjantaina se tutkimus perätilan takia ja koittavat kääntää jos siihen on hyvät edellytykset. Alkaa kohta jännittää, toivon niin kovasti että saisivat käännettyä. Onneksi se on heti aamulla!

Sanoinko täällä siiitä että joskus harkkasupparit painaa vauvaa alaspäin niin kovaa että oikeassa nivusessa tuntuu kipua (jää joku hermo puristuksiin tms)? Viime yönä esikoinen heräsi kesken unien ja olin hiipimässä pojan huoneeseen kun iski taas nivuskipu supistuksen mukana, tällä kertaa pahempana kun koskaan, en meinaan päässyt käveleen kun jalka meinasi lähteä alta! Hetken nojailin keittiössä tiskipöytään ja oottelin jos supistus helpottaisi, mutta siinä kesti niin kauan että poika kerkesi ihan pillastua odotteluun ja oli pakko huudella mies hereille että menee poikaa katsomaan.
Mä toivovon ton kivun johtuvan vauvan asennosta ja sen korjaantuvan perjantaina, muuuten tulee olemaan kipeä synnytys ja joudun oleen koko ajan jaloillani sillä toi nivuskipu estää istumisen ja makaamisen, ei tartte tehdä sisätutkimuksiakaan jos toi nivunen pakottaa.

Täällä on moni jo ihan odotuksen loppusuoralla, perässä tullaan! Tänään alkoi viimeiset 4 viikkoa ennen laskettua aikaa (vitsit mä toivon että ei menis ihan sinne asti!) ja olo alkaa olla kaikinpuolin kypsä. Mieskin mua tänään halaili ja sanoi (kaikella rakkaudella) että: "Sä alat olla jo aika valtava!" Mulla on tosi iso maha ja muualle ei oo tullut yhtään mitään lisää koko raskausaikana, paitsi tisseihin vähän mutta ei sitäkään huomaa kun maha on tossa vieressä niin isona..

Perjantaina mulla on siis se tays ja lisäksi iltapäivällä käyn labralla otattaan sen streptokokkinäytteen. Sit on seuraavana tiistaina neuvola (se saattaa siirtyä vielä, riippuu ottaako ne taysilla nää perus neuvolanäytteet. Vähiin alkaa kaikki tutkimiset ja muut käydä.

Oon kutonut tässä kahtena iltana vauvalle kestovaippoihin villahousuja kuoriksi! Niin ihania! Valmistuvat nopeasti (yhdet per ilta) ja ovat niin söpöjä! Suht energinen ja hyvä olo näin raskausviikkoihin nähden, tosin liitoskivut on kiusana edelleen, nyt taas vähän pahempina kun innostun aina liikaa käveleen silloin kun ne on paremmat ja sit ne siitä aina ärtyy...

Tulee kirjoiteltua tänne vähän harvemmin kun jostain syystä pystyn kännykällä kyllä lukeen täällä mutta jos yritän kirjoittaa jotain niin puhelimen nettiselain kaatuu aina..

Tänään alkoi 37. viikko! POKS!

Susimieli ja Pikkusisko 36+0
 
Ai niin, sitä piti vielä sanoa että ootan kovasti sieltä taysreissulta myös tietoa kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanteesta, oma olo on sellainen että ihmettelen suuresti jos siellä on mukamas kaikki tiukasti vielä kiinni..
 
Susimieli mullaki pari viikkoa sitten alko nuo "jalat alta" -kivut.. ja nyt on se keilapallo jalkojen välissä. Sattuu ihan simona kun nousee ylös tai vaikka kääntää kylkeään sängyssä..Pää on siis alaspäin ja kiinnikkin lähes kokonaan.
 
Susimieli: mulla on äitiysloman alusta asti ollut noita 'jalat menee alta' tuntemuksia. Harmittaa, sillä olin ajatellut käydä kävelyillä ja siivoilla kotona. Nyt kaupassakin nojailen seiniin näyttäen varmaan aika surkealta. Musta noissa on inhottavinta se, että ei voi mitenkään varautua.

Verikokeen tulokset tuli ja oli ihan ok, ei ainakaan mitään tulehdusta tms.

Meilläkin oli kovat iltajumpat. Viiden maissa nousin ylös kun ei vaan saanut enää nukuttua. On nämä vikat viikot tuskaisia...

Jännä nähdä kuka meistä saa seuraavaksi oman nyyttinsä :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Täällä on kans ollu paripäivää hiljasempaa masussa, alkaa varmaan tila todellakin loppua kesken.

Tänään pääsi itku tulevan isoveljen puolesta :'( Jos vauva on iso mullistus itelle, mitä se on alle 4vuotiaalle lapselle, joka ei varmaan edes ymmärrä koko hommaa, vaikka koitettu selittää. Poika reagoi herkästi kaikkeen ja aina voimakkaasti, nyt alkaa näkyä merkkejä kans! Vaippasta ollaan koitettu luopua, nyt tulee täysin pissat housuun ja vessaan ei suostu menemään ja äitin lähellä pitää olla. Myös itkuherkkä on poika ja uhmakas. Omat voimat on vähissä ja sitten koitat kerätä kärsivällisyyttä pojan kanssa, tuntuu ettei jaksa. Onneks tuo mies jää ens viikolla kotia ja saan helppiä!

Vauvan pää taitaa olla aika alhaalla, käveleminen koskee aikalailla :/ Nii ja eilen kuulu naksahus mahasta, ne kalvotko siellä paukkuu?!

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Sellasta olen miettinyt, että synnytyksen alkaessa supistuksilla alkaako ne yleensä kivuttomina ja kovenee vai alkaako heti sellaisina, että tietää, että lähtö on edessä? Mulla esikoisen synnytys alkoi vesien menolla, niin sen tiesi, että kyllä nyt tämä tästä, vaikka supistukset alkoivat vasta kolmen tunnin kuluttua, ja olivat alkuun aika kivuttomia.

Onnea kaikille vauvan saaneille, toivottavasti kohta pääsee itsekin! :)
 
Chilipep mulla ei oo synnytyksistä kokemuksia, mutta jo tähän mennessä on muutamana iltana ollut säännölliset 10min välein 1min kestävät supistukset lähes kivuttomina. Ja tässä sitä ollaan yhdessä koossa ;D Toki kai ne voi kivuttomina alkaa mut varmaan melko nopeesti kipu kovenee... Eli ainaki omasta kokemuksesta voin sanoa että aina ne kivuttomat säännöllisetkään ei siihen lopputulokseen johda..
 
Juu ne jalat alta vihlasut on kyllä ikäviä, kun eivät ennakoitavia ole, jossain portaissakin, saa kyllä takertua kaiteeseen.

Kyyneltenhymy, tsemppiä pienen poikasi kanssa. :) Itselläkin hieman hermostuttaa, tuo kohta kolmivuotias tytär, miten hän suhtautuu, kun tuota temperamenttia piisaa. Koetettu kyllä kertoa äidin masuvauvasta, tulevasta pikkusiskosta. Ja mielellään kyllä taputtelee äidin masua. :)

Chilipep, mulla alkoi 1/2 tuntia vesienmenosta ne synnytyssupistukset,vähitellen voimistuvat, vatsaa puristavat, alaselkää polttavat kivut. En tiedä, miten alkaa pelkillä supistuksilla. Toivon kyllä, että alkaisi suoraan niillä oikeilla, ettei tarvitsis kauaa arpoa sen synnärille lähdön kanssa. Tai sitten sillä vedenmenolla.
 

Yhteistyössä