Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Huomenta :wave:

Murri sä osaat ajatella tuon asian jotenkin järjellä, mä mietin päässäni asiaa ja sekotan siihen hysteriaa ja paniikkia (tapani mukaan) :D Sait mun mielen rauhottumaan asian suhteen!

Resunalle olipas teillä huono käynti lääkärillä :( Onneks antovat uuden ajan ja sitten katottas paremmin ja olis lääkärillä aikaa!

Susimieli toivotaan että pikkunen hoksais ite kääntyä toistepäin! Ja hyvää aikuisten iltaa sinne :)

Susu mä aloin eka miettiin et hä!? Oonko mä jo ehtiny kysyy miten häädätte vauvaa pihalle, mut totesin et ajattelin vaan asiaa ja jeme ehti kysyy ja sä sekotit nikit :D Meinasit saada mut ihan sekasin :D Mutta eipäs tuo haittaa :)

Pyöräiletteköte vielä? Mun pitäs kokeilla mahunko viel, istumaan mennessä maha on jäänny kii penkin ja sarvien väliin ja väkisten sulloutunu läpi, nyt taidan jo jäädä kii :D

Sasseri voishan se lumen luonti jotain tehä :D Mä ajattelin tänään mennä kykkiin vikat lehet maasta, ennenkun taas lumi yllättää!

3 S:ää on hyvä idea, tai kaks niistä.. Siittä seksi osiosta en tiä, mullakun ei oo haluja ollu koko raskaudessa! Ehkä ne sit synnytyksen jälkeen normaalisoitus !?

Kävin eilen neuvolassa ja nyt oli taas sijainen, onneks oli! Mahtava ihminen oli! :) Kaikki normaalit jutut oli normaaleja, sykkeetki oli 150-160 (liekko tyttö ;) ). Mutta sit se huolestu kun kerroin ettei vauva liiku enään niin jämäkästi ja en välttämättä tunne liikkeitä ollenkaan, jos en laita kättä mahalle. Vauvan liikkeet ei saa kuulemma muuttua. Torstaina hälyytti liikkeet, eka tuli 7 ja tauon jälkeen sain sen 10, illalla onneks liikehteli lisää. Nyt pitää herkästi soitella jos tuntuu pikkunen oleen hiljasempi.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 39+1

Ainiin, mulla on varattu poliaika ja samassa kait käynnistys viikoille 41+6!!! Ne varmaan uskoo neuvolassa et menee yli ja lujaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja susupala
Huomenta ja hyvää viikonloppua!

Anteeksi, että tunkeilen tuolta joulukuisista huutelemaan teidän ketjuunne :ashamed: !

Noista ultran antamista painoarviosta vain olisin hieman "varoitellut".
Eli mulla edellisen lapsen kohdalla ultrattiin kerran viikossa ja seurattiin kokoa. Poitsu kun meni sitten vkolle 42+4, ennekuin käynnistettiin. Jokaisessa ultrassa painoarvioksi saatiin alle 4kg ja viimeisessä ennen käynnistystä 3,9kg. Aina ultraajana eri lekuri ja ihan asiantuntevan oloinen myös...

Vain kaksi henkilöä tiesi painoarvion paremmin ja hekin vatsan päältä tunnustelemalla, ei siis ultran perusteella! Kätilö neuvolassa vko 41+0: arvio 4,2kg ja käynnistyksen määrännyt lekuri (joka sai siis ultralla 3,9kg) 42+0: arvio reippaasti yli 4kg.
Poitsu oli syntyessään sitten 4,5kg!

Itse taistelen nyt sokereiden kanssa (pysyneet onneksi kurissa ruokavaliolla suhteellisen hyvin, paitsi aamupaasto). Jos kokoarviooon joudun/pääsen, niin toivon kyllä pääseväni samalle kokeneelle lääkärille, joka oikean arvion teki "käsipelillä"... toki olisi muuten hauskaa nähdä vauva ultrassa, mutta sattuneesta syystä en oikein luota siinä tulleeseen painoarvioon.

Poistun takaisin "omaan" ketjuuni!

T: Alexa ja Olio 32+0 POKS!
 
Onnea matkaan Miramei!

Kolmesta S:stä jättäkää se siivous suosiolla miehelle….:kieh: Vain sauna ja seksi auttaa. Sauna aiheuttaa kuivumista ja nestehukka saa kohdun supistamaan (mutta ei välttämättä terveellistä se lämmönvaihtelu saunassa) ja vie se nestehukka voimat teiltäkin. Seksi ja sperma auttaa nopeuttamaan kohdunkaulan pehmenemistä eli sitä vaan sitten pari kertaa päivässä :heart:

Chilipep: Mulla alkoi toisen kansa supistelut niin, että illalla jomotteli ja tuli niitä hennompia 20 min välein ja menin nukkumaan. Ja kun yöllä heräsin supistukseen, niin tiesin, että on lähdettävä. Se oli niin terävä ja siitä alkoi heti 3 minuutin välein tulla uusi. Mutta eihän se kaikilla mene niin …. Kaikilla ei edes tunnu selässä vaan pelkästään vatsan puolella. Se kipu on kuulemma vaikeampi lievittää kuin selässä tuntuva, johon on helppo kohdistaa hierontaa tai kaurapussia.

Henuliinille jaksamista. Itselle on tuskaa jo hengästyminen, jalkasäryt ja issiakset, joten en osaisi kuvitellakaan vielä oksentamista. :ashamed: :hug:

Rakkauden jakaminen: ei sitä aina pystykään jakamaan usealle lapselle koko ajan ja monesti huono omatunto siitä voi tulla, mutta ei elämässä aina kaikki menis putkeen yhdenkään lapsen kanssa. Lapsi oppiit siihen, että vanhemmat eivät koko ajan ole hänen tarpeita varten ja oppii ajattelemaan toisiakin. Ihan terveellistäkin eikä lapsi siitä kärsi. Eikös se usein ole niin, että useampi lapsisessa perheessä ei lapsille kamalasi jää traumoja siitä, että vanhemmat eivät olisi huomioineet.... kun taas yksi lapsisessa kasvanut on voinut helpostikin tottua siihen, että hänet huomataan aina! :whistle: Tulee tilanteita, jolloin nautit toisesta lapsesta ja toisena aikana toisesta. Tärkeintä on, että silloin tällöin teet jotain kahdestaan lapsen kanssa ja sillä aikaa toinen (kolmas ja neljäs) on jossain muualla. Se voi olla vaikka ihan joku kauppareissu, kirjastoreissu, jossa samalla voit jutella lapsen kanssa kaksin tai pienet spontaanit yhdessä olot tai keskustelut vaikkapa aamu- tai iltapalalla. Lapset arvostavat sisaruksia paljon ja meillä pojat ainakin kaipaavat paljon toistensa seuraa, ei niinkään äidin aikaa ruinata. Mies harrastaa jalkapallao 5 vuotiaan kanssa ja 6 veen kanssa käy sitten välillä kahdestaan esim. luistelemassa tai uimassa tai jossain. Minä käytän molemmat yhtä aikaa eikä kumpikaan ole mustasukkainen minusta, mutta isästä saattavat olla.

Jospa minäkin saisin yöllä suppareita. Olisi ihan valmista kauraa jo puskemaan ulos ipanan :p
 
Ihanaa kun tänne on alkanut jo vauvoja tupsahdella =)

Täällä on havaittavissa kovaa pesänrakennusviettiä. Tuntuu, että pitää saaha kaikki äkkiä valmiiksi, ku en jaksa uskoa että vauva pysyy mahassa laskettuun aikaan asti. Jatkuvia harkkasupistuksia, ja välillä selkääki polttaa. En näin ensikertalaisena oo oikeen osannu tulkita omia tuntemuksiani, joten oon aatellu että selkä muuten vaan kremppaa, jatkoin työharjottelussa äitiyslomasta huolimatta enkä rauhottanu menoa muutenkaan yhtään. Nyt sitten keskiviikkona (35+0) kävi ilmi, että kohdunsuu on sormelle auki, ja kaulakanava lyhentynyt hieman. Ei kuulemma tarvi olla huolissaan kuitenkaan.

Torstaina sitten vielä ultrattiin, kun liukastuin ulkona. Yllätyksenä vauvan painoksi arvioitiin 3150g (35+1). Kasvaa kaikin puolin sopusuhtaisesti viikkojaan edellä. Meinas se lääkäri, että katotaan kahen viikon päästä tuota painoa uuelleen, jos vaikka käynnistellään. Mua ei oo neuvolassa otettu ollenkaan vakavasti, vaikka oon arvellu että iso vauva tulossa. Maha ei oo silmämääräisesti mitenkään valtava (vaikka sf-mitta ollut koko ajan yläkäyrillä), ja painoa on kertyny koko raskausaikana 7kg.

Tsempit Mirameille!

stressipussi & poju 35+3
 
Tsemppiä Miramei!
Jännät hetket käsillä siellä! Vitsit kun mie ootan että pääsis itsekkin jo siihen pisteeseen että saisi vauvan syliin!

Täällä me vain odotellaan ens perjantaita ja seuraavaa käännösyritystä. Se joko onnistuu tai ei ja siitä paljon riippuu jatkot.
Vauva on ton viime perjantaisen jälkeen pysynyt aikalailla samassa poikittais asennossa mutta liikkuu paljon, en tie oisko aiemmin ollut jotenkin solmussa napanuorassa tai jotain ja sit käännellessä päässyt auki, kun ekaa kertaa tuntuu käsienkin liikkeitä! Mitään yritystä kääntymiseen ei kyllä tunnu olevan ja jalatkin potkii tuolla mun häpyluun luona edelleen..

Mulla on nyt alkanut loppua kohti tuleen vähän turvotusta, sitä tulee jotenkin kauheesti seurailtua kun viimeksi se oli merkki raskausmyrkytyksestä, nyt on kyllä pissa pysynyt puhtaana ja paineetkin tosi alhaisina, kai tää on sit vaan jotain loppuraskauden turvotusta. Viime yönä piti ottaa sormukset pois kun puristi mutta aamulla meni hyvin takas.

Hassua että tässä on kohta itselläkin täysiaikainen vauva :)

Susimieli ja Pikkusisko 36+4
 
Susimieli täällä myös pientä turvotusta - aamulla ihan ok mutta iltaa kohti kyllä esim nilkoista huomaa että turvottaa kun ei luita erota..
Toivottavasti seuraava käännösyritys onnistuisi. Turhaa lisästressiä..

Miramei hurjaa!! tsemppiä hurjasti!!

Käytiin eilen shoppaamassa turvakaukalo ja matkarattaat. Varmaan ens vkolla saadaan ne. Vielä olisi sänky ostamatta..toiset rattaat (emmaljungat) jne..
Oma paino on noussut 14 kg - oops. Toisaalta en jaksa huolestua koska olen liikkunut aina tosi paljon joten varmasti lähtee kaikki poiskin. Nyt ei ole vain pystynyt enää liikkumaan ja se vähän ahdistaa kun on tottunut siihen että liikkuu tosi paljon.

starhope 36+4
 
Enpä olekaan viimeaikoina tänne kirjoitellut, kun ei mitään erityistä ole ollut.

Mirameille tosi paljon tsemppiä koitokseen. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pian saat pikkuisen syliin :)

Eilen illalla tuli limatulppaa ihan reilusti, jonka jälkeen alkoi supistukset, jotka oli ihan erilaisia, kuin ennen. Ne tuntui vatsassa, alaselässä ja reisissä ja kesti lähes minuutin kerrallaan. Mitään säännöllisyyttä niissä ei ollut, mutta koko yö meni valvoessa ja torkkuessa aina supistusten välissä.

Aamulla supistukset oli poissa, mutta limatulppaa tuli taas lisää. Nyt tultiin jäähallille pojan jääkiekkotreeneihin. Vähänkin kun kävelee reippaammin tai nousee portaita, niin kipeät supistukset palaa. Kävin myös täällä hallilla vessassa ja huomasin, että oli tullut rusehtavaa vuotoa (erilaista kuin se limatulppa) Onneksi laitoin siteen kotona.

Tänään olisi hyvä päivä synnyttää, koska mies käy kuitenkin 100km päässä töissä, niin ehtisi sitten hänkin varmuudella mukaan. Tämä kun on jo viides kerta, niin voi synnytys mennä tosi nopeastikin.

Aurinkoisia ajatuksia 39+2
 
Jokohan Mirameilla on nyytti kainalossa? :) Mitenhän hampulan tilanne? :) Kyllä se vaan niin on, että pian on meidän muidenkin vuoro :)
Aurinkoisia ajatuksia joko oot päässy lähteen tositoimiin? :)

susimieli täällä kans turvottaa, vaikka koittas juoda ja olla syömättä liikaa suolaa. Kuulemma ihan normaalia ?!

Mulle iski sit eilen nuha, siis pelkkä nuha. Joka paikkaan kolottaa ihan kun olis kova kuume, muutenkin veto poissa. Tekeeköhän raskaus lisähöystöä räkikselle? Kuhan nyt ei tulis lähöä..

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Yöllä klo 2.30 heräsin kipeisiin supistuksiin. Olivat tosin kovin epäsäännöllisiä, mutta sen verran kipeitä, että mieskin heräsi tuskailuuni. Puoli neljän aikaan soitettiin äidilleni, että pikkuhiljaa voisi tulla. Saatetaan vaikka lähteä;)

Äitini tuli meille 3.50 ja noin klo 4 supistukset muuttui säännöllisiksi. En edes enää laskenut välejä. Lähdettiin siinä kohtaa sairaalaan, ettei lapset herää.

Sairaalassa olin 6cm auki ja pyysin samantien spinaalin. Sitä odotellessa otin supistuksiin ilokaasua.

Spinaalin jälkeen meni n. 5min kun kuului poks ja vedet meni. Sain kätilöitä luvan ponnistaa heti kun seuraava supistus tuli.

Poika syntyi 28.10. (rv 39+3) klo 5.40 mitoin 3720g ja 50cm :)

Meidän muru!!!

Synnytyksen kestoksi merkattiin 1h40min.
 
Viimeksi muokattu:
Aurinkoisia ajatuksia paljon onnea pienokaisesta!!! Ihanaa <3 Synnytyskin vaikutti menevän nopeasti! Mää täälä itken ko ajattelen, että pian tääläki on pikku nyytti sylissä :) <3

Tsemppiä kaikille muille jännääville!

Taitaa olla täälläkin sairaalaan lähtö lähellä, sen verta heikossa hapessa taas, että tippa kutsuu! Vaikka viimeks sanoin ja toivoin, että on viiminen kerta ennen synnytystä.. Eilen en taas saanu pidettyä mitään sisällä vaan kaikki tuli ulos. Viimisen kerran oksensin vähän ennen klo 23 ja yöllä heräsin joskus 4-5 aikaan taas oksentaan ja sängyn pohjalla ollaan edelleen. Mieski lähti kärtysenä töihin, ei kuulemma jaksa kahtoa ja kuunnella ko lervaan vaan kokoajan enkä tee mitään. Se ei vieläkään ymmärrä miltä musta tuntuu... Ei paranna yhtään olotilaa!
 
Onnea Aurinkoisia ajatuksia poikavauvasta! :flower::heart:

Voi Henuliini ompa ikävää jos mies ei ymmärrä.. : / Onhan varmasti ollut rankkaa aikaa hänellekkin, mutta etpä sinä tahallasi huonossa kunnossa ole.. Voimia kovasti sulle. :hug:

susupala & masukki 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Täällä istutaan tays:ssa, odotellaan verinäytteeseen vuoroa...

Yöllä ei ollut mitään kummempaa kipua, pientä menkkamaista jomottelua alavatsalla.

Kohta sit selviää joutuuko jäämän jo osastolle jos lapsivettä meni "liikaa" vai pääseekö kotiin odottelemaan säännöllisiä supistuksia. Mutta ilmeisesti käynnistetään joka tapauksessa 1-2 vrk:n päästä vesien menosta, eli kohta pieni on täällä! <3

Onkohan Miramei saanut jo omansa?! :)


-hampula 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Täällähän on tapahtunut, ja ei kyllä auta ollenkaan omaan kärsimättömyyteen!

Mullakin oli lauantaina illalla sellainen kolmen tunnin supistelusessio, että ihan kipakoita suppareita tuli 3-10 min välein, mutta sitten ne nukkumaanmennessä loppui. Tuntuu, että vauva on ollut tässä pari päivää hieman rauhallisempi, mutta mahtaako tuo mitään tarkoittaa myöskään. Nivelkivut sormiin on tullut takaisin, ne oli ihan kamalat esikoisen imetysaikana, joten jotain hormonaalisia muutoksia on tapahtunut. Samoin kokoaikainen nälkä on lakannut.

Huomenna neuvola :)

Chilipep ja Plussa 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Ainiin, sellaista piti vielä kysyä, tuntuuko teillä supistukset päässä? Mulla usein supparit on sellaisia, että maha ei juurikaan tunnu mitään, mutta päätä alka pakottaa, silleen jos roikkuu pää alaspäin. Välillä tosi inha paineen tunne päässä.
 
Oih, aurinkoisia ajatuksia, onnittelut pojasta ja kaikille, joilla H-hetki käsillä tsemppiä <3 te meinaatte nyt ihan porukalla rynnätä liikkeelle :)

Tänne ei ihmeitä, valtaisa turvotus, mutta huomenna neuvola niin tietää onko syytä panikoida :) Supistuksiin tuli eilen ihan uusi kipuaste, ei tarvitsisi kyllä vielä tulla!! Jalat ristiin vielä ainakin pariksi viikoksi :)

Huomenna pääsykokeet.. Paniikki!

Talventähti ja pienimies 35+5
 
Oi, onnea Aurinkoisia ajatuksia :heart:! Onpas sulla ollut vauhdikas synnytys! Ihanaa kun vauvoja alkaa syntyä :).

Mitenköhän Miramei voi? Joko on vauva sylissä?

Tsemppiä kaikille muillekin, joilla alkaa olla tositoimet lähellä!

Itsellä ei tapahdu vielä yhtään mitään. Ei koske eikä lirahtele eikä mitään muitakaan merkkejä synnytyksestä. Toisaalta eipä vielä tarttekaan, viikon päästä vasta ollaan täysiaikaisia.

Nannikki 36+1
 

Yhteistyössä