Marraskuun masuasukit 2013 *toukokuussa*

Pipopoppari tsemppiä!! Hyvin se menee, tuu sit kertoo! :) Minuakin jännää jo maanantai valmiiksi, huii! Onneksi on viikonloppu niin se menee nopeammin ja touhuillessa. Muuten ei jännittäis kauhiasti, mutta kun ne sydänäänet ovat yhtä-äkkiä hävinneet, viimeksi kuului 2viikkoa sitten.

Mulla taitaa se pahin oirevaihe olla tosiaan nyt historiaa, pari edellistä viikkoa olen selvinnyt ilman pahaa oloa ja "krapulaa". Vähän kyllä pelottaakin, koska pariin viikkoon tosiaan en ole sydänääniäkään löytänyt. Nyt on unikin maitunut hyvin, toisin kuin silloin alussa. Ihanaa kun sain tänäänkin nukkua vähän yli kahdeksaan, etten herännyt liian aikaisin suotta. Fyysisiesti on reipas olo, jaksaa touhuta, toki välillä iskee päikkäreiden tarve, mut pikku levon jälkeen taas mennään. Oli tarkoitus nyt vapun jälkeen kuntoilla oikein urakalla mutta kuinkas kävikään, olen karmeassa räkätaudissa ja maanantaina oli kuumetta.

Jos jäätäis seuloista kiinni, niin tutkittais ja down lapsesta tulisi keskeytys.. Niin karmivalta kuin se tuntuukin ajatuksena. Toivotaan parasta, että kaikki meidän porukan vauvoista osoittautuu lopulta terveiksi! :heart:

Niinu 11+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta Mammat! =)

Tervetuloa Tinkeliharava! :wave:

Ultrakuulumisia odotellessa...:popcorn:

Voi kun sitä jaksaakin taas olla hyväntuulinen heti aamusta. Kyllä niiden sykkeiden kuuleminen eilenä rauhoitti kummasti. Terveydenhoitaja lupasi eilen vielä sen, että jos paniikki vielä iskee, ennenkuin liikkeet alkaa tuntumaan, niin soitto vaan ja doppleroidaan. :)

Seuraava N muuten 3.6., Nuppusein, Kiitos! :)

murri76 13+6, ja huomenna jälleen...Poksuu. :)
 
Mun (jo aiemminkin mainostettu) blogi on Rimakauhua ja rakkautta
Se on puhtaasti raskausblogi (ja lapsettomuushoidoista kertova), joten kun sinne tulee kaikki vuodatettua, niin ei aina täällä enää jaksa/muista kertoa samoja juttuja.

Mulla ei tunteet juuri heittele, mitä nyt herkistyn vedet silmiin välillä, mutta sitä se oli jo ennen raskautta. Edellisen raskauden yhteydessä mies nauroi, kun perhevalmennuksessa tuleville isille sanottiin, että koittakaa jaksaa odottajan mielenoikkuja. Mä en kuulemma koskaan oo ollut niin seesteinen kuin raskausaikana. Raskauttahan edelsi rankat hedelmällisyyshoidot, jolloin musta kuoriutui sen sortin hormonihirviö, että oksat pois. Sen jälkeen ei varmaan pienet möksähdykset tunnu missään. :D

Meillä ei seksiä oo ollut vielä kertaakaan koko tänä odotusaikana! :O Mä oon ollut niin huonovointinen, että vaikka haluja olis ollut, niin ei oo vaan kyennyt. Ehkä kohtapuoliin...

Reine 13+0
 
Moneypenny, komppaan täysillä. Se on jokaisen omassa harkinnassa loppujen lopuksi, miten tekee. Kaikista seuloista huolimatta, vaikka ei käviskään. Jokainen mietti kohdaltaan sen miten toimia.

Kai se on ikäkysymyskin, ainakin itse haluan olla tietoinen kaikesta, mikä Pikkuiseeni liittyy.
En tiedä ikäkysymyksestä, mutta kyllä minäkin haluan tietää! Parempi varautua kuin kohdata valtava yllätys. Vaikka kaikkiin yllätyksiin ei voikkaan varautua.

Osaako muuten joku sanoa, miksei neuvolassa puhuttu sokerirasituksesta MITÄÄN? Mulla ei tosin suvussa ole sokeritautia ja oon normaalipainonen. Vai mikä siihen testiin menoon vaikuttaa? (Aikamoinen sokerihiiri kyllä normaalisti ole..nyt ei onnekseni maistu entiseen malliin.)

Täällä halut entisellään ja välillä enemmänkin -ollut koko raskauden. En vois olla viikkoa pidempään ilman! 3-4 krt viikossa on normia. Väsymys on ainoa, joka on vähän rajoittanut.

Miramei 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Piipopparille onnea ultraan :)

Uusille tervetuloa!

).( Plaah, jotenkin tosi rasittava ja ärsyttävä olo tänään. Tuntuu, että ultraan on ikuisuus ja haluisi jo sinne :/ Ukkoa harmittaa kun ei töidensä vuoksi mukaan pääse, koska on ihan 100% vakuuttunut että odotan tuplia ja mua taas ärsyttää, kun ajattelee niin. Huolimatta siitä, että itelläni alussa oli vahva tunne tuplista. Olen kyllä yrittänyt vakuuttaa itseäni, että on erittäin epätodennäköistä, jotta tuplat tulisi. Ja siltikin, ainut syy miksi sinne ultraan haluisi just nyt heti on se, että saa varmistuksen montako siellä on, jos edes mitään =D

Tuntuu jotenkin hassulta kun maha pullistelee mutta mitään varsinaisia oireita ei ole. Jos sitä plussatestiä ei olisi, voisin luulla olevani valeraskaana :D

Miten muuten plussasitte? itse olin n. viikkoa ennen menkkoja 99% varma raskaudesta ja tosi vahvana se plussa sitten pärähtikin tikkuun. Saman tien, kun alkoi värjääntymään pissasta niin näki, että plussa on :D

Joosukka & Joku 10+2
 
Nuppusein, ottaisitko vielä multa pois tuon 10.5. NP:n :)

Kisu3: Mun mielestä mielenkiintoista pohdintaa tuosta Down-asiasta. Tosin kaiketi nuo ovat sellaisia asioita, ettei voi tietää omia ajatuksiaan ennen kuin joutuu tositilanteen eteen. Yhdelle tuttavalleni kävi itse asiassa niin, että seulat olivat puhtaat, ja Down-lapsi syntyi täytenä yllätyksenä. Hän kertoi tuntemuksistaan erittäin liikuttavasti Hesarissakin: Down-lapsi tuli taloon - Lastenkasvatus - Elämä - Helsingin Sanomat. Viimeinen lause on paras: "Tiedätkö, sä olet ihana poika! Taidat itsekin tietää sen." Heidän pojallaan vamma on lievähkö, eli poika osaa kaikenlaista eikä vaikuta kärsivän elämisestään. Sitä, mitä olisi tehnyt, jos olisi saanut tietää pojan vammasta raskausaikana, äiti kommentoi näin: "En onneksi itse joutunut koskaan sen valinnan eteen. En tiedä, mitä olisin tehnyt, enkä halua lähteä kyseenalaistamaan vanhempien valintoja." Viisaasti sanottu! Pahinta olisi lähteä tuomaroimaan muiden valintoja.

Itse luulen, että päätyisin keskeytykseen, jos tulisi korkeat riskiluvut. Mies on samaa mieltä.

Minäkin plussasin jo yli viikko ennen kuukautisten odotettua alkamispäivää ja selvä plussa tuli. Tiesin ovulaatiopäiväni ja tiesin, että herkimmillä testeillä voi saada plussan jopa jo 8 päivää ovulaation jälkeen. Sain plussan 9 päivää ovulaation jälkeen, kiertopäivänä 27. Olin kyllä varautunut, että välttämättä ei vielä tule plussaa vaikka tärppi olisikin tullut, mutta malttamattomana en jaksanut odotella :)

Anna_bella 10+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Kiitos onnentoivotuksista, niistä oli apua ja siellä se pieni sätki ja viuhtoi käsillään ja jaloillaan, pomppi välillä ja venyttelikin. :heart:
Ultratäti ei meinannu saada otettua nt mittaa kun toinen vain pyöri ja hyöri. Kohtu on kuulemma vielä ihan luumaljassa suojassa ja joutu painamaan aika lujaa että sai otettua kuvia ja mittoja ja sen takia en kuule dopplerillakaan mitään vielä. :)
Kahella päivällä mentiin eteenpäin ja tänään siis 12+4, LA oo nyt 11.11.
RU on 27.6

Sikiö oli 62mm pitkä plus jalat ja nt oli 1,8mm eli kaikki oli normaalia ja kunnossa.

Voi tätä rakkauden määrää!!! :heart:
 
Onnee Pipopoppari! :):flower:

Miramei, mun piti eilen kysyä siitä sokerirasituksesta itsekin, mut unohdin. Aiemmin ketjussa viisaammat sano, että tarkkailevat neuvolassa virtsan sokereita. Ilmeisesti jos sokeria ei ole virtsassa, niin silloin kaikki kunnossa. Mulla on tädillä Diapetes, mut eilen th sanoi vaan, että virtsa puhdas, ja tosiaan ei maininnut mitään rasituksesta.

Korjatkaa toki, jos olen hakoteillä. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pipopoppari
Miramei mun mielestä sokru jutut tulee vasta isommilla viikoilla normaalisti, mut ylipainosena joudun alussa, välissä ja varmaan lopussa käymään labrassa.

Plussan taisin testata kp29 (kierto oli 29-32), huvikseen testasin vaikka uskoin ettei oo mahollista, kerran vai kaks oltiin oltu kierron aikana vällyjen välissä. Sielt piirty himmee viiva ja mulle iski paniikki "voi v!" "mitä nyt tehään", oltiin yritetty jo 2vuotta toista lasta, reaktio oli yllättävä itellekkin! :LOL: Viiva sit vaan vahvistu ja uskottava se oli :)

Nyt sain mokkapalat tehtyä :) Viel ois kakun täyttö tällepäivälle (en vaan tiä minkä makusen haluan) ja huomenna leivon muut! Niin ja se siivous.. Pitää ootella isäntä urakkaan mukaan ;) Ja viel on pojan lahjakin kaupassa, pitää se käydä kans hakemassa tänään. Paljon touhua tällepäivälle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka ja jn
Me ollaan kans miehen kanssa oltu yhtä mieltä siittä et jos näyttäs siltä että kromosomipoikkeavuus olis tulosa niin keskeytettäs. ei se silti helppo paikka ois. miehen sairaus vaatii välillä jo niin paljon ettei jaksamiset varmaan riittäis meillä kummallakaan.. kunnioitan suuresti niitä jotka päättää lapsen pitää vaikka jotai löytyskin!

mun halut katos täysin pian plussauksen jälkeen. niitä seksiunia kyllä nään. peitot on heilunu ny kerran viikosa kun enne lähes joka päivä. jotenki en oo pystyny ees nauttii mut kaipa tää josai vaiheesa muuttuu tai ainaki toivon nii :D

tein raskaustestin muutama päivä sen jälkee ku kuukautisten ois pitäny alkaa. jonku viiko olin ollu jo aika varma et oon raskaana mut si ku alko masukivut aattelin et taitaa ne menkat sittenki tulla. mut si ku ei tullukka ni kyllä tiesin että plussa tulee ja se tuli :D en halunnu tehä aikasemmi testiä ku pelkäsin et näyttäs negatiivista ku ois hormonit viä niin alhaset enkä halunnu turhaan pettyä. si kans ois voinu näyttää positiivista mut kuukautiset oiski tullu eli ois ollu varhainen keskenmeno mitä ilman testiä ei ois ees tienny. epäilen et ekalla yrityskierrolla mulle kävi noin ku kuukautiset alko rusehtavalla tihkuttelulla ja si muuttu parin päivän päästä runsaammiks.

miks ihmeesä neuvolan lääkärin tarttee olla mies... sisätutkimus oli kyllä epämiellyttävä :(

pikkuinen 12+4
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille :flower: ja tervetuloa Tinkeliharava
Kuultiin eilen ekaa kertaa dopplerilla sydänäänet :heart: nauhotettiin niitä ja äitee sai kuunnella puhelimessa myös :D

Mulla olis teille kaikille kysymys!
Sain tänään vakkariduunipaikan! :) Olin sitä ennen parissa työhaastattelussa ja pari tuntia tämän kyseisen paikan haastattelun jälkeen soittivat ja sanoivat et tervetuloa ens viikolla!
En kertonu raskaudesta (lakihan on myös tässä mun suojana, ettei työhaastatteluun kuulu perheasioista/siviilisäädystä kertominen eikä ne saa siis vaikuttaa valintapäätökseen!) Ja enhän mä mikään tyhmä ole, kuka mut ottaisi työhön jos on varaa valita, raskaana oleva vai ei raskaana oleva? :stick:

Niin ootteko kukaan olleet samassa tilanteessa? Milloin mun kannattaisi kertoa raskaudesta. Viim. silloin jos olisin menossa jonkun asiakkaan luo jolla tartuntatauti, jonne en tietysti mene. Työpaikka on siis kotihoitoa.
Mulla on terveystarkastus aika pian, varaan ajan ens viikolla, siellä ne varmaan huomaa? vai kannattaisiko siellä kertoa? hmm, vaikeita asioita, vaikka ilonen tietty olen vakkaripaikasta!

Shalley 12+3
 
Shalley: En ole ollut samassa tilanteessa, mutta varauduin siihen tietoa etsimällä vähän aikaa sitten, kun olin työhaastattelussa ihan raskauden alussa (en siis lopulta saanut paikkaa).

Jos työnantajasi tietää raskaudestasi, sinulla on periaatteessa aika hyvä turva, koska silloin on helppo osoittaa, että jos hän esim. yrittäisi irtisanoa sinut, se johtuu raskaudesta. Älä siis kerro esim. työkavereille ennen kuin olet kertonut pomolle (jos hän kuulee juoruja, hän voi irtisanoa ja vedota, ettei tiennyt raskaudesta). Kerro asiasta joko kirjallisesti ja pyydä kuittaus tai ota "todistaja" mukaan, kun kerrot. Mm. ammattiliitot neuvovat tekemään näin. Nämä ohjeet kuulostavat tietysti aika rankoilta, mutta ovat vain siltä varalta, jos pomosi sattuisi olemaan oikein hankala :) Välttämättä näin ei ole, monet suhtautuvat alaisen raskauteen oikein hyvin!

Viimeistään 2 kk ennen äitiysloman alkua pitää kertoa. Yleisestihän on hyvä kertoa esim. siinä vaiheessa, kun raskaus alkaa näkyä, mutta jos sinulla on tuolloin vielä koeaika kesken, voi ehkä yrittää venyttää kertomista. Koeajan jälkeenhän olet hyvin turvassa, mutta koeaikana periaatteessa voi irtisanoa millä syyllä vain - teoriassa raskauden takia ei saa silloinkaan irtisanoa, mutta käytännössä sitä kyllä tapahtuu. Voit toki lähteä siinä tapauksessa hakemaan oikeutta esim. ammattiliiton lakimiehen avulla, mutta mistään ei ole takeita. En siis yritä maalailla mitään piruja seinille näillä jutuilla - kuten sanottu, otin itse näistä selvää vain siltä varalta, että joutuisinkin siihen hankalimpaan mahdolliseen tilanteeseen :)

Työterveyshuollolla on vaitiolovelvollisuus, eivät kertone raskaudesta esimiehellesi? Voinet siis kertoa siellä?

Ja joo, jos työolosuhteissa on jotain, joka vaarantaa raskauden, pitää tietysti ehdottomasti kertoa esimiehelle!

Onnea vakityöstä!
 
  • Tykkää
Reactions: Shalley
Moikka

Taas yritellyt päivitellä... Pipopoppari en "löytänyt" sua tuosta listasta, tai sitten jossain vaiheessa on tuo alku jäänyt uupumaan onko tuo poppari la 13.11 sun tietosi. pakko kysyä, etten poista vahingossa ketään...

Onnea Shalley vakkariduunista

Sokerirasituksesta, ymmärsin viime vuonna että kaikki käyvät yhden rasituskokeen raskausaikana (taitaa olla tässäkin paikkakuntakohtaisia eroja) mutta jostain ohjeistuksesta muistan lukeneeni, että siihen mennään jos on jo lievästi ylipainoa, ikä yli 25, edellisessä raskaudessa diabetes, tai sukurasitetta, tää tapahtuu joskus 25 rv:n tienoilla. tässä tosiaan käytännöt on varmasti erilaisia, ja ne joilla on syytä epäillä raskausdiabetestä niin käyvät useammin.

Nuppusein 13+2
Mihin ihmeeseen tää aika oikein menee, kun jo tommoset viikot, ja esikosta vaan ootti milloin menee rikki rv12, rv 20, rv 30 jne....
 
  • Tykkää
Reactions: Shalley
Onnea Pipopopparille ultrasta, kiva juttu!! :heart:

Raskaustestin tein samana päivänä kun menkat ois pitäny alkaa.. Ihan vahva plussa tuli. Osasin arvata, kun masua nipisteli edellisellä viikolla, lisäksi tuli nopeita vahvoja pahan olon aaltoja ja jouduin heräilemään yöllä pissalle (ja joudun edelleenkin, joka ikinen yö.. ärsyttävää.) Mulla kun tää on viides raskaus, kun kolme meni kesken ennen esikoista (tai olivat tuulimunia, en tiedä..), niin aika herkästi jo osaa tunnistaa nuo raskaus oireet ennen testiä..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pipopoppari
Huh sain vihdoin sydänäänet kuuluviin parin viikon tauon jälkeen, tosi alhaalta sai etsiä eli olen etsinyt niitä vaan pitkään ihan liian ylhäältä. Jos vauvveli elelee noin alhaalla niin ne liike tuntemukset on kyllä olleet jotain ihan muuta, kun ovat tuntuneet vähän ylempänä. Mutta pääasia että sain kuunnella hevosen laukkaa, nyt voi rennoin mielin odottaa maanantaita :heart:

Niinu 11+4
 
Ultrassa oli kaikki hyvin. Niskaturvous 0,8. Kaveri oli vähän oudossa asennossa ja väärinpäin, mutta hyvin sai mitattua. Ei oikein liikuskellut, ihan erilainen kun ensimmäinen joka riehui nt-ultrassa hulluna :)

Rakenneultra 4.7.13

Nyt mä alan vihdoinkin nauttia tästä raskaudesta, olen pääasiassa vaan murehtinut tähän asti. Kyllä sen ihmeen näkemisestä voikin niin onnelliseksi tulla <3 :)

Hyyppis+ihme 11+5
 
Meillä sokerirasitukseen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat. Ja nuoremmatkin ilmeisesti jos on sitten ylipainoa. Joskus myöhemmin tuo on, tai ainakin viimeksi oli. Jotenkin turhauttavalta tuntuu sinnekin taas mennä, kun viimeksikin kaikki oli hyvin. Mut onhan se toki hyvä varmistua.

Plussatestin tein kun menkat oli lähes viikon myöhässä. Tai lähinnä kun tunsin ovulaation ja siitä ei sitten kahden viikon päästä menkat alkaneetkaan. Muuten varmaan oottelisin niitä vieläkin :D Kun ei tosiaan ehtinyt edellisen synnytyksen jälkeen tulla kuin yhdet menkat, niin ei tiennyt kierron pituutta.

Eilen illemmalla alkoi tuo hematooma vuotelemaan, varmaan sen ultrauksen seurauksena. Ruskeaa verta on tullut jonkun verran, mutta onneksi ei tosiaan ole kirkasta. Toisaalta hyvä jos se sieltä pois vuotaisi, pitää vaan toivoa ettei enempää sitä verta pääsis sinne vuotamaan.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!
Meillä on vielä jotain 12 päivää ultraan! En malttaisi odottaa! Välillä on vieläkin sellainen epäuskoinen olo että "meillekkö vauva? Oikeesti?" , odotan innolla pikkuisen näkemistä kunnolla. Hassua nähdä onko kovin eri näköinen tai oloinen kun esikoinen oli.

Susimieli ja Kuopus 10+5
 
Heipat kaikille pitkästä aikaa :D

Onnittelut ensimmäiseksi hyvistä ultra kuulumisista kaikille niitä saaneille :heart:

Minäkin tosiaan sen oman pienen ihmeeni näin ultrassa viime perjantaina...kätilö ei vaan antanut yhtään kuvaa mukaan ja se harmitti sit jälkikäteen kun Papunen siellä niin selkeästi erottui....pää, kädet, jalat jne...kätilö sanoi että sai aivotkin jo näkyviin =)

Mulla oireet vaihtelee....on hetkiä tai jopa päiviä kun en huomaa juuri mitään oireita...eli jos en tietäisi olevani raskaana niin voisin jopa kuvitella etten oo...mutta sitten kun alan miettimään oireettomuutta niin yleensä ( onneksi ) paha olo nostaa päätään ja ilmoittaa että Papunen varmasti voi hyvin :heart:

Seuloista vielä sen verran että viime syksyn Down raskaudessa NP ultrassa kaikki oli ok...vauvan nenäluukin näkyi eikä turvotusta ollut kuin ihan normi 1,6mm ja vauva vastasi jopa 4 päivää isompaa ja laskettu aikakin aikaistui....vauva liikkui hyvin ja oli muutenkin tosi virkeä....kätilö kehui kovasti siinä ultrana aikana pientä.....mutta sitten viikolla 15 keskeytyksen jälkeen patologi antoi kuitenkin lausunnon jossa meidän pojalla oli erittäin vaikea Down....oli suolisto vika, sydän vika, turvotusta jo sekä niskan että kaulan alueella jne lista oli pitkä eikä pojalla olisi todennäköisesti ollut mahdollisuutta selvitä kohdun ulkopuolella :'( Päädyimme siis oikeaan ratkaisuun....mutta jos en olisi yhdistelmä seulaan mennyt ei Np ultrassa olisi havaittu mitään poikkeavaa ja raskaus olisi jatkunut sinne rakenne ultraan saakka....seulat on myös hyvä asia vaikka paljon niissä tulee myös turhia hälyjä :|

Nyt me mennään suoraan istukka tutkimukseen muutaman viikon päästä..aikakin tuli jo :D Pitäkää kaikki rakkaat kanssa sisaret meille peukkuja että kaikki menee hyvin ja saadaan terveen Papusen paperit :heart:

Sitten Kyssäriä pukkaa :D ...

Eli mitä hankintoja vauvalle koette tärkeiksi ja mitä turhakkeiksi??

Oon aika paljon jäljessä keskusteluista ja yritän parantaa tapani ja kirjoitella useammin niin pysyn mukana teidän jutuissa :)

Ihanaa raskauden täyteistä alkanutta viikonloppua kaikille mammoille :heart:

 
Hei!

Tulin tuolta toukokuisista vinkkaan teille olisiko joku kiinnostunut äitiysvaatteista? Itse olen viimeisilläni ja luultavasti viimeistä kertaa raskaana, joten olen päättänyt myydä kaikki odotusajanvaatteet. Normaalisti olen kokoa 38-40, M-L, normaalivartaloinen. Mammavaatteet on M-L kokoisia, osa tätä raskautta varten ostettu, osa edellisellä kerralla. Mitään huonoa en myy. Paitoja on paljon ja muutamat housut ja legginsit. Carriwell odotusliivejä, Anita tukivyö. Vaikka mitä löytyy!

Jos kiinnostuit niin laita minulle yksäriä niin kerron tarkemmin ja laitan kuvia yms.
 
Huomenta!

Täällä onnellinen 3v ajelee polkutarktorilla ja ei malta odottaa että pääsee pihalle "isommille vesille" leikkimään :)
3v sitten tosiaan oli kalvot puhkastu ja kärvistelin suppareitten kanssa, pian alettiin oottaan epiduraalia! Olinhan maannu jo synnärillä n. 9tuntia :D Ihanan kamalaa aikaa oli:)

Tavaroitten turhakkeet oli ainakin miljoona tuttipulloa, erinmalliset tutit, rintareppu ja liika paljon vaatteita.
Tuttipulloja ei tarvi kun 2kappaletta, pieni ja iso! Toisesta maitoa ja toiseen vettä.
Poika ei syönny kun yhen mallista tuttia, turha oli tilata tutteja netistä kun oli vääränmallinen pää ja ei istunu enään suuhun.
Rintareppu oli ihan turha kun en halunut lasta takiaiseks ja muutenkin viihty omissa oloissa paremmin.
Vaatteita oli liikaa vaikka en ite ostanut kun pari (kiitos suvun), vaatteet mitkä oli päällimmäisenä oli ainoastaan käytössä, kaikkia ei siis tullu käytettyä.
Tärkeitä oli sitteri, harso, uninalle soittorasialla, oma pyykkikori ja viltti.
Sitterissä meil nukuttiin pikku unia, oltiin ekat soseen syönnit siinä ja keittiöhommia kun teki sai toisen "parkkiin".
Ilman harsoja ois tullu itku, meni pyllypyyhkeenä reissussa, puklun siivoomisena, tyynyn suojana.. Vaikka mihin!
Uninalle jonka mummu osti oli paras (vieläkin tärkeä), rauhottu musiikin soidessa ja pysty ottamaan vaunuihin ja autoonkin mukaan.
Pesin pojan vaatteet erikseen omista, joten oma pyykkikori hoitopöydän vieressä oli hyvä :)
Ja viltti, ite kapaloin poikaa vauvana joten se oli meille tärkee :)

Ahas, synttärisankarilla on nälkä! Täytyy mennä aamupalan laittoon :)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Hydyllisiä vauvan kanssa
-harsot olivat ehdottomia! Meillä oli n. 20 ja paljon puklailevan vauvan kanssa siinä ei ollut yhtään liikaa!
-sitteri, vauva oli vähän paremmassa turvassa koiralta ja tuleva vauva isoveljeltään. Pitkiä aikoja ei tietenkään kannata istuttaa. Meillä vauva oli sitterissä ruoka-aikaan että sai olla meidän kanssa pöydässä seurana ja ekat soseet maisteltiin siinä kans.
-meidän pelastus oli sähköinen rintapumppu jolla "täysimetin" tenavaa 8kk kun imetys ei sujunut. Pumppua ei tietty kannata etukäteen ostaa
-kunnon vaunut joiden kanssa on kiva lenkkeillä
-kietaisubodyt ja puolipotkarit, kätevimmät vauvan vaatteet
-amme, kätevä vauvan kanssa vaikka puolen vuoden jälkeen meillä siirryttiin suihkuun
-hoitopöytä, sinappikakka vaiheessa on kiva kun niskaan asti kakkaista lasta ei tarvi alkaa sohvalla tai sängyllä riisuun...
-nenäfriida, ehdoton nuhaiselle lapselle!
-unipussi, peitto ei pysy päällä kun vauva oppii kääntyilemään
-unihaalarit joissa on joko nepparitntai vetoketju joka aukee myös lahkeesta niin ei yöllä tarvi riisua koko vauvaa alasti jos pitää vaihtaa vaippaa
-retkisänky on reissussa edelleen käytössä, ihan kätsy vaikka pohja onkin matalalla.
-reissussa ne pyllynpesu liinat on käteviä mutta kotona kannattaa kyllä pestä vedellä peppu

turhakkeet
-Leikkikaari, viihdytti hetken mutta kauhee iso ja hankala, oltais pärjätty ilmankin
-vauvan kengät, hupparit, farkut jne. Hienoja mutta kankeita pienen päällä.
-noi hedelmänsyönti pussit on ihan rahastusta :D en ymmärrä kuka niitä ostaa
-kaiken maailman kertakäyttöiset hoitoalustat


Meillä ei oikeastaan ollut kauheeti turhia tavaroita, uudelle vauvalle pitää ostaa sitteri, esikoisella oli vähän hassun mallinen ja halutaan parempi ja tällä kertaa hankitaan hoitopöydäksi lipasto josta saa hoitotason irti sit kun sitä ei enää tarvi, lipasto saa sit jäädä vauvan vaatteille käyttöön.
Vaihdettiin myös meidän yhdistelmät sellaisiin joissa on kova (tilavampi) vaunukoppa pehmeän kantokopan sijaan. Mahtuu vielä keväälläkin vauva toppavaatteissa sinne.
Tällä kertaa haluan imetykseen enemmän apua että sen saa sujuun!
 

Yhteistyössä