Marraskuun masuasukit 2013 *toukokuussa*

Heippa! Voisin minäkin ilmottautua tänne, kun kerta täällä käyn säännöllisesti lueskelemassa :)

Odotan neljättä lasta (miehelle toinen), isommat tytöt täyttävät tänä vuonna 10v., 8v. ja 3v.. Laskettu aika on 31.10., mutta uskon, että marraskuulle mennään (aiemmat ovat tulleet 1.39+4, 2.40+0 ja 3.41+4). Viime keväänä olin myös raskaana, mutta se paljastui rv 7+ tuulimunaksi. Tätä(kään) raskautta ei suunniteltu, mutta eipä tuota ehkäsyäkään just sillä kertaa käytetty, mutta iloinen ylläri tämä oli ja mieskin on jo sopeutunut. Tämä raskaus on jotenkin ollut erilainen, mulla onkin erittäin vahva poikaolo tällä kertaa. RU:ssa meinataan kysyä sukupuoli. Pahoinvointi on ollu jotain ihan älytöntä viikoilla 7-11 ja hemoglobiini on laskenu nyt jo tuonne sadan pintaan, vaikka aiemmissa sen on laskenu vasta puolenvälin tienoilla.
2 kertaa olen käynyt jo ultrassakin, vu:aan halusin viime keväisen kokemuksen vuoksi (viime keväänä menin ultraan, koska oli tunne, ettei kaikki ole hyvin) ja siellä olikin pari päivää isompi elävä alkio. Nt-ultrassa sikiö olikin sitten päivän pienempi, joten sen mukaan la olis 1.11., mutta ei sitä enää muutettu miksikään.
Rakenneultra on joskus juhannuksen tienoilla, en saanut vielä aikaa nt-ultrasta. Seuraava neuvola on joskus rv 17-18, sekin pitäis vielä varata.

Hoitoalalla työskentelen ja 3-vuorotyössä (yövuorossa parhaillaan), työ on tosin enempi henkisesti kuin fyysisesti rankkaa, joten uskon jaksavani sinne syyskuun loppuu. Kesäkuussa pidän 4 viikon kesäloman, niin tulee ihan kiva katkos.

Turhakkeista/hyödykkeistä olitte jutellu:
Turhakkeita on meillä ollu:
- hoitopöytä (kahdella ekalla oli, viimeks meillä oli hoitoalusta arkkupakastimen päällä ja tämä tulokas tulee olemaan kodinhoitohuoneen tason päällä)
- sisarusrattaat (kahden ekan kans oli kahdet tuplat, joista toisia käytettiin kerran ja toisia ei kertaakaan (ikäeroa 2v3kk), meillä toimi vaunut+seisomalauta sekä rattaat+vauva kantoliinassa)
- nuorimmaiselle ei tutti kelvannu, tuttipullojakaan en viitsi montaa hommata.
- kävelytuoli. isommilla ei ollu, mut nuorimmalle ostin kaverilta. Ei edistänyt kävelemään oppimista (oppi vasta 2,5-vuotiaana)

Hyödyllisiä taas:
- kantotakki, kantoliina/Manduca
- sitteri ja bumbo
- Ceridal-öljy pepun iholle (ja sopii myös ihan omillekin limakalvoille :) )
- pinnasänky
- rintapumppu (viimeks hommasin Amedan pumpun, ja sen aion ostaa tälläkin kertaa, olen kokeillut Ainun ja Aventin ja Ameda on kyllä paras (vaikka kallis))
- telakallinen kaukalo ja kaukaloon sopivat matkarattaat.
- harsot juu ehdottomasti ja pinnasänky laskettavalla laidalla

Onhan noita.
Tähän mennessä en ole hommannut kuin kantokopan rattaisiin. Meillä on siis nuorimmaisella Emmaljungan Ceroxit ja ajattelin niitä hyödyntää. Me asutaan maalla, joten ulkonäöllä ei ole merkitystä. Mun mielestä Ceroxit on näppärät. Punaiset ne tosin on ja koppa on mustan lilahtava, mut ei haittaa. Jalkapeite pitäis vielä jostain löytää. Matkarattaisiin ja kaukaloon (+telakkaan) ajattelin sitten panostaa enemmän.


Mun rivi olis tällanen:

31.10.2013 / Maisa80 / 33v. / 4.lapsi / TYKS

Maisa80 ja rv 14+4 (ei me mitään nimeä olla keksitty :) )
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenia :wave:

Ihana ilma ulkona :) Aurinko paistaa ja ei tuntunu edes kylmälle kun päästin kissan pihalle, pian siis pika järjestely ja ulos hommiin :)

Kisu toivotaan et selviit tän päivän ilman oksentamista! Muistakaa nauttia laatuajasta!

Tervetuloa Maisa joukkoon ja onnea raskaudesta! :)

Sinkkivoide on kyl kamalaa tököttiä, sitä kun ei taho saada edes tavan vedellä edes pois! Ja meillä hoitopöytä on ollu kyl pop! Niin helppo siinä hoitaa ja ei väsy oma selkä. Nyt meille tulee pöydänpäälle hoitohuoneeseen vaan taso, hoitopöytä ei mahu mihinkään : /

Siiri alkoko flunssa helpottamaan?

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Hoitopöytä ja harsot olivat ainakin omasta mielestäni korvaamattomat. Hoitopöytä siitä kivempi, ettei tarvii huonossa asennossa kökkiä ja lisäksi mahdollisiin säilytyslaatikoihin voi laittaa kätevästi kaikki vaipat, vauvan vaatteet tai harsot.. Myytiin edellinen pois mut ostetaan taas käytetty jostain. :)

Kyyneltenhymy on tosiaan täällä aivan ihana aamu, lämmintä luvassa :heart:

Tänään ois ultra!! Jee! Odotan innolla. Pitää sitten illalla käydä kirjottamassa et miten meni. :) Näin jopa unta tästä ultrassa, joka oli tosi hassu uni! Minut ultrattiin kaks eri kerta, eka kerta hyvin pikaisesti 4d:nä, minut laitettiin johonki penkkiin joka käännettiin ylösalaisin niin et mulla oli naama kohti lattiaa :D Sitten hyppäsin seuraavaan utrahuoneeseen jossa siellä en nähnyt koko vauvaa eivätkä suostuneet mittaamaan niskaturvotustakaan. Kaikkea sitä näkeekin.

Niinu 12+0
 
Huomenta Mammat!

Anskuli79 onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja samoin Maisalle, ja tervetuloa mukaan! :)

Niinulle ultraonnea matkaan!!!

Meillä Brio Happy kombi ja Primo telakalla. Erittäin tyytyväinen molempiin. :)

Kaunista Aurinkoista viikkoa Kaikille! :)

murri 14+2
 
Täällä neuvola ja lääkärineuvola takana. Hienosti oli kaikki, juuri kuin pitää. Lääkäri sanoi, ettei minun tiedoilla todellakaan mennä mihinkään sokerirasituksiin, vaikka en asiasta mitään muistanut edes kysyä. Sykkeet heilui 145 pinnassa. Tietääköhän sekin tyttöä? ;D Tyttöolo on ollut alusta asti ja huomaan miettiväni vain tytön nimiä. Vaikka samapa tuo kumpi <3
Paino oli laskenut, verenpaineet myös. Valitettavasti myös hemoglobiini, kun liha ei ole maistunut. Kuulema vielä menettelee, arvo oli vain 120. (Mutta siis kuukaudessa oli laskenut 137 ->120)
Ylihuomenna ylimääräinen ultra ja 16. viikko käynnistyy huomenna! :)

Miramei 14+6
 
Piiitkästä aikaa =) Perjantaina oli np-ultra, vauveli vastas viikkoja. Onko kelleen muulle käynyt näin :O : Ilmeisesti neuvolasta ei oltu laitettu pyyntöä veriseulaan, joten sitä ei sitten labrassa oltu otettu! Näin ollen ei muuta voitu kun mitata niskaturvotus ja silmämääräisesti katsoa että kaikki on ok... Sain kyllä lähetteen verikokeeseen joka otetaan vkoilla 15-17. Mutta ei se sama kuitenkaan ole : /
Seuraava neuvola 17.5. Täytyy vähän antaa palautetta... Rakenneultra ajan saan myöhemmin, kesä-heinäkuun vaihteeseen.
Juhuu, paha olo ja väsymys on ihan selvästi vähentyneet, kahvi ei tosin vielä maistu, mutta onko niin väliäkään.
Jaa niin, työnantajalle kertomisesta, ite oon vielä vanhempainvapaalla+loma/hoitovapaa heinäkuun loppuun, sit ehdinkin olla huikeat 2kk töissä..jos oikein laskin niin äitiysloma+vko talvilomaa alkavat 1.10........ Pakko kait se on ihan kohtapuoliin soitella työnantajalle että alkaa hakea sijaista. Tosi kurjaa : /
Mut hyvät päivänjatkot kaikille teille, yritän ehtiä myöhemmin lueskelemaan onko kellään sanottavaa verikoesählinkiin...

kolmenäiti ja 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Ei viimeksi tarvinnut miettiä työpaikalla kertomista, kun lääkäri teki sen minun puolesta.. Sairauslomalappuun oli raskaudesta kirjoittanut, olin siis saikulla pari viikkoa pahoinvoinnin takia ja kiva sitten se lappu viedä työnantajalle kun viikkoja vasta 8-9. No, onneksi oli jo vakipaikka ja ottivat hyvin asian. Ja siinä mielessä parempi että tiesivät, kun meillä on pakko löytää tilalle aina joku muu, jos tulee sairasloma ja eipähän sitten tullut mitään lusmuilufiilistä kun piti poissa olla. Työkaverit huomasi asian vasta yli puolenvälin, eli aika pitkään pysyi maha piilossa. Vaikka hoikka olenkin, niin työpaidat on senverran löysiä, että maha jotenkin piiloutui sinne. Ja kun on tuota rintavarustusta ihan riittävästi, niin sekin auttoi ettei se maha niin helposti näkynyt.

Nyt en tiedä milloin asiasta töissä kerron, varmaan joskus rakenneultran jälkeen. Kun olen vielä vanhempainvapaalla syyskuulle asti ja uusi äitiysloma alkaa ilmeisesti jo syyskuun lopussa. Joo ei tarvi hoitovapaalla montaa viikkoa välissä olla :D Pari kuukautta aiemminhan siitä on viimeistään kerrottava.

Hyödyllisistä tarvikkeista mainitsen minäkin nuo harsot. Saatiin niitä onneksi iso läjä. Niitä on vieläkin käytössä sitterissä, sängyssä ja lattialla. Enää ei vauva puklaile juurikaan, mutta nyt sitten kuolataan.
Viikonloppuna kokeiltiin tyttöä rattaisiin, otettiin siis se kantokoppa pois siitä. Ihan innoissaan tuo oli, kun vähän selkänojaa nostettiin, että näki sieltä maisemia. Aika menee nopeesti, kun neiti on ens viikolla jo puoli vuotias. Ja tasan puolen vuoden päästä on laskettuaikakin tälle tulokkaalle. Eli tuskin ehtii tyttö vuotta täyttää ennenkuin tulee isosiskoksi jo. Kun hänkin syntyi viikoilla 39+0. No, voi samalla pitää hänen 1v synttärit ja saa sukulaiset samalla tulla vauvaa katsomaan.
 
Niinu mulla on myytävänä valkonen hoitopöytä mis on lipasto alla! :D Ei mikkään kaunistus, mutta toimiva :)

Miramei eiks se mee sillain et alhanen syke on pojalla ja korkee tytöllä? Tai näin oon ite luullu, korjatkaa jos oon vääräs :D Meijän pojalla oli 145 sykkeet!

Tääl on nautittu auringosta oikeen urakalla, välillä vaan piti tulla poika laittamaan nukkuun :) Tänään pitäs jaksaa mennä työkkäriin kyseleen mitä ne on sekoillu siellä |O
 
Kyyneltenhymyniin olen myös kuullut sanottavan, mutta usein olen kuullut "rajan" olevan juuri 140. Tosin poika käy vallanmainiosti myös :) ja minulla itsellä on äidin mukaan ollut selkeät pojan sykkeet useamman mielestä, mutta ei tullut silti poikaa minusta.
Kumpi vain on erittäin tervetullut!
 
Nyt on NP-ultra takana ja kaikki on niinkun pitääkin <3 Tämä pikkuinen on selvästi vilkkaampi kun esikoinen, kovasti heilutteli käsiään ja jalkojaan ja muutenkaan ei tahtonut pysyä paikallaan :D Kyllä helpotti kovasti nähdä pieni ihme masussa <3 Riskilukukin oli 1:1700, eli ei tarvitse siitäkään huolehtia enää.. :) Laskettu aika pysyy ennallaan, vastasi hyvin viikkoja.

RU meillä on 1.7.

Mirkkeli & Pikkupirpana 12+0 :heart:
 
Kyyneltenhymy ja miramei siis onko oikeesti olemassa joku raja noille sykkeille et kumpi ois tulossa? :D

Mirkkelille onnittelut utrakuulumisista! :)

Ultrassa käyty ja siellä loikoili sangen itsepäinen tyyppi, jonka syke oli 150 (levossa) :D Ei meinattu MILLÄÄN saada häntä kääntymään että saisi poimun mitattua, oli vain selin meihin ja heristeli nyrkkiä niin että rystyset paistoi :D Hyppelin ja pompin välillä, lopulta pieneks hetkeksi vilautti itseään sivuprofiilista kun hytkytin itse tosi alhaalta mahasta (ja kovaa). Saatiin pari kuvaa, yks sellainen missä se näyttää ihan linnulta.. napanuorasta muodostui linnun jalat ja nenä oli kuin nokka konsanaan, hihhih :D :heart: Sisäelimet ja kaikki oli ok, niskaturvotus tais olla 1,2 eli normaali. Kaikki oli hyvin siis ja yhden päivän edelle näytti mitat, LA pysyy samana :) Esikoisellekin kerroin ja siitäkös riemu ratkesi, vauvvalla on nyt monta "nimeä" ja esikoiselle hän on "pikkusiskoveli" :heart:

Niinu & pikkusiskoveli 12+0
 
Viimeksi muokattu:
Tosi mukavaa että moni on kirjoitellut noita listoja mitkä on turhaa ja mitkä ei, aattelin kopsata ne itellenin johonkin exceliin ja katella sit lähempänä että mitä todnäk ois tosi hyvä hankkia ja mitä ehkä vielä miettiä:)
Makuasioita toki osa, mutta kiva kuulla vinkkejä:)

Mulla on huomenna np-ultra. Jännittää tosi paljon, voi kun kaikki olisi hyvin.
Dopplerilla oon saanut äänet kuuluun ja se on pienentänyt hieman jännitystä, mutta jännittää silti että onko kaikki kuten pitää.

Aurinkoista viikkoa kaikille!:)

luna 11+2
 
Kiitos kysymästä Kyynelten Hymy, flunssa tuntuis alkavan helpottaa. Kävin aamulla lääkärissä, saikkua tämä päivä ja huominen. Perusflunssaa vaan, mutta inhottavan voimat vievää.

Mulla on outoja alavatsatuntemuksia. Tuntuu pienellä alueella, aina samoilla kohdilla. Onkohan jotain ruokatuntemuksia, vai meidän lilliputti? <3 Ei ne liikkeet kyl viel voi tuntua, mutta hassua nypytystä ja tuntuu vähän väliä. Ehkä vaan tuntoaisti ja mieli on jotenkin herkistyny kaikille mahatuntemuksille.

lunalle tsemppiä huomiseen ultraan!

Siiri ja lilliputti n. 12+ jotain (täsmentynee pe ultrassa)
 
Kysyin tänään ultraajalta onko mahdollista tuntea liikkeitä tässä vaiheessa ja hän sanoi että on hyvinkin mahdollista tuntea pieniä hentoja hipaisuja jos on aiemmin jo synnyttänyt.. Sanoi että monet ovat kysyneet samaa :) Olen tuntenut näitä pieniä hipaisuja nyt reilun viikon ajan, ja tänään tunsin ne uudelleen ultrassa, jossa myös näin että pieni paukutti jaloillaan samaan aikaan kohdun seinämiä.. Mene ja tiedä sitten... :D
 
Täälläkin oireet kadonneet ja välillä olenkin ollut tosi huolissani onko kaikki hyvin. Perjantaihin joudun vielä ultraa.. Voi kun tämä aika menisi nopeammin. Täällä varmaan kutakuinkin kaikki muut jo käyneet. Mulle oli annettu aika viikolle 14+1 ja jouduin soittamaan kättärille että aika myöhäiseen menee. Yksi vapaa aika oli ja ultra siis siirrettiin perjantaille.

Mirlkkeli: Minustakin eilen tuntui kuin olisin tuntenut liikkeitä, ihan varma en kuitenkaan voi olla.

Mulla on joku ihme remppavietti. Tänään maalasin ulko-ovet ja huomenna aloitan terassin kunnostuksen.
 
Mä olen ollut tuntevinani jotain liikkeiden tapaista mutten mitään niin selkeää että voisin olla varma. Viikkoja on vasta 11+1 että en tiedä.. Esikoisesta tunsin rv 14-15 niin kai tästä sikäli vois kohta alkaa tuntua..
 
Onko kellää kokemusta Bio-Oilista? Toimiiko ennalta ehkäisevästi raskausarpiin ja milloin olette alkaneet käyttää, jos olette? Kertokaa kokemuksia! Eniten kaihdan raskaudessa niitä kamalia arpia! Ostin putelin ja ainakin naamaan auttanut kun ihoa lähtee otsasta vereslihalle asti (liekkö tyttö sittenkin tulossa ;) ). :)
 
Pipopoppari itse käytin esikoista odottaessa tosi rasvaisia rasvoja ja vartalovoita. Ihan jotain bodyshopin tai vastaavaa tosi paksua, eikä tullut yhtään arpia mahaan, tisseihin tuli mutta ne kyllä paisuivatkin ihan parissa päivässä räjähdysmäisesti kun olin synnyttänyt. Masussa on edelleen sileä iho, kuulema hyvät vatsalihaksetkin voi auttaa ettei tuu repeämisiä masun ihoon. Kannattaa alkaa rasvailu jo tässä vaiheessa niin iho pysyy joustavana.

Täälläkin tunnetaan pikku tökkäyksiä välillä mutta en ole ollenkaan varma onko se pikkuinen vai jotain muuta.

Tajusin eilen että jes, nyt saa alkaa ostelemaan asioita.. :D Ja vois liittyä sinne facebook ryhmään.

Niinu 12+1
 
Mulla tuntu liikkeitä 12+ jotain ja nytkun kohtu on noussu (ei paina enään rakkoa), tuntuu paljon harvemmin.

siiri onneks sait saikkua et saat flunssaa taltuttettua :)

Täällä on pieni 1v hoidossa, pitäs varmaan pian tenavat pukea ja pakata pihalle kun taas on mitä mainioin keli! Pojallakin on hammaslääkäri tänään! Saapi nähä mitä siit tulee ja on just päikkäreitten aikaan.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 14+4
 
Poppari mä rasvailin esikoisesta ihan alusta asti ja silti vikan kymmenen viikon aikana ratkesi kauheat arvet mahaan. Napakorun kohta ritisi jo aiemmin ja napa jäi hassuksi. Samoin mulle tuli esikoisesta heti aika alussa jo etureisiin, takareisiin ja pakaroihin arvet, mikä on hassua koska en levinnyt lantiosta yhtään! Tisseihin tuli sit kun maito nousi rysäyksellä (tissejäkin olin rasvaillut). Eli sanoisin että se on kiinni kudostyypistä ja rasvaamisella ei hirveesti voi siihen vaikuttaa.
Eihän nää arvet kauheen kivoja ole ja mulla varmaan mahasta ainakin vanhat, vihdoin haalenneet arvet repeää taas punaisiksi, mutta ehkä enää ei niin järkytä, suurin ero oli ekalla kerralla kun jotenkin sitä kuvitteli palauduttuaan näyttävänsä samalta kuin ennen raskautta. Kai näihin tottunut, bikineissä ei tee mieli olla mutta vaatteet päällä näyttää hyvältä kun on kroppa muuten kunnossa :D
Olkaa naiset armollisia itsellenne, raskaus on kropalle rankka juttu, mutta kun malttaa odotella niin kyllä se kummasti palautuukin, ei kuukaudessa eikä kahdessa mutta puolessa vuodessa ja vielä vuodenkin päästä. Ja on se vauva sen kaiken arvoinen <3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta! :)

Kyllähän sen kehossa pitääkin näkyä, että suuren työn keho tekee. Vähän niinkuin sota-arpia. Mulla tosin maha säästynyt arvilta, mutta takamuksessa ja reisissä onkin sitten seepraraidat. Heh!

Poppari, mulla kanssa sama ongelma, että iho hilseilee voimakkaasti otsasta, ei kiva. :(

Liikkeistä en vielä osaa sanoa. Välillä tuntuu siltä kuin jotain olisi tuntunut, mut ei varmuutta. No kyllä Hän sitten itsestään ilmoittelee. :)

murri76 14+3
 
Nyt on ultrassa käyty, kaikki oli hyvin ja pikkunen liikku ihan hirveesti ja vaihteli asentoa minkä kerkis. "jouduin" olemaan siinä sängyllä ultrattavana kauan, koska mittailut ei oikein sujuneet villin vauvanalun takia. :D Lopulta kuitenkin ne saatiin ja niskaturvotus vain 0,5 ja mitoiltaan oli pienempi kun neuvolan lasketun-ajan mukaan. Eli siirtäisittekö mulle lasketun ajan 22.11.

Kaikki oli just niinkun pitää ja oon niiin onnellinen. Kuviakin saatiin mukaan melkein 10kpl niin nyt on taas katseltavaakin. :heart:
 

Yhteistyössä