Marraskuun masuasukit 2013 *toukokuussa*

Viimeksi muokattu:
mun kans piti jo alkaa rasvailee mut jos ny alkais säännöllisesti. oon kyllä ihan valmistautunu siihe et kyllä niitä tulee rasvaan tai en mut haluun silti kokeilla ees. mulla on jo murrosiän jäljiltä niin s******sti arpia etten lisääkä haluis. ohan ne tietenki vaalentunu mut näkyy inhottavasti semmosina syvempinä juovina :(

mulla on alkanu väsymys ja voimattomuus helpottaan!! heti kun ohitin ensimmäisen kolmanneksen nii vähitellen on menny parempaan :) en enää ees muistanu mimmonen se normaali olo on. ruokahalu ei oo viäkä palautunu mut eipähä oo oksettanukka nii paljoo enää.

siskolta sain jo pussillisen vaavin vaatteita. pyysin pojalle sopivia vaatteita ku tää mun poikaolo vaan vahvistuu :D ite en kyllä silti uskalla mennä ostaa muuta ku neutraaleja vaatteita. mehän ei aijota rakenneultrasa kysyä sukupuolta. voihan tää poikaolo viä muuttuakki :)

pikkuinen 13+1
 
Soittelin neuvolaan tuon hiivan takia, ei tuu loppua tälle. :| Pitää käydä näyte antamassa ja tulokset ois sit perjantaiksi. Turhauttavaa läträtä noiden rasvojen kans kun uusii ja uusii.

Tänään on sen verta selkeesti tuntunut tökkimistä tuolla rakon lähellä istuessa (kun housut painee sinne sopivasti) niin vois ajatella että nää tuntemukset tulis pikku tyypistä. En kyllä keksi muutakaan. Viime viikolla tais ekoja kertoja tuntua ja nyt on vaan vahvistunut, nimenomaan istuessa tuntuu selkeimmin sillon tällöin.

Poika/tyttöolosta, niin mulla on poikaolo. Mutta sellainen oli myös esikoisen aikaan ja tyttö tuli, niin eipä uskalla luottaa epäilyihin. :) Kattelin muuten niin tytöllä oli rv 29 paikeilla 160 syke, niin en usko tuohon että tytöillä ois alempi syke, nää on varmaan kaikki niin yksilökohtaista.. :D Johan tuo ois jännä tietää kumpi tulee, tytär taitaa toivoa siskoa :heart: Mies enemmän poikaa ja mulle taasen ihan sama kumpi tulee :)

Niinu 12+1
 
Niinu uskomushan on nimenomaan, että tytöllä ois nopeempi kuin 140 bpm ja pojalla alle 140 bpm. Tietty vauvan sen hetkinen vireystila vaikuttaa sykkeisiin. Minulla äidin mukaan aina oli tosi matalat sykkeet ja en minä kyllä poikaa muistuta ;)
 
Moikka!

Nt-ultrassa käyty ja kaikki hyvin!!
Hoitaja oli aika topakka, töksäytteli asiat aika suoraan, mutta onneks kaikki oli hyvin, alkuun vaan säikähin sen tyyliä. Esim. kun mentiin huoneeseen niin huone oli ihan pimeä, vain työpöydällä oli lamppu ja täti sanoi "tykkään olla pimeässä". Sit ultran aikana kysyin näkyykö missä istukka on niin "ei sillä ole väliä", "se vaihtaa paikkaa vielä", "itseasiassa, en edes katso missä se nyt on" :)
Pikkuinen siellä köllötteli ja heilutteli käsiä ja jalkoja <3
Ja kun hoitaja halus sen eri asentoon ja paineli masua niin pieni kääntyi tympääntyneen oloisena uuteen asentoon:D
Vaikka tiedän että aina voi sattua mitä vain ja realisti olen, niin kyllä mä nyt taidan uskaltaa sanoa ääneenkin että Minä olen raskaana:)

Arvoja (joista en paljon ymmärrä)
NT 1,05
Down - riskiluku 1:19000
Down - ikäriski 1: 760

Koko vastasi nyt 12+0 (oviksen mukaan on tänään 11+3, menkkojen mukaan 12+2)
joten kai nyt on alettava meneen ton neuvolakortin mukaan.

Eli LA 17.11.2013 ja RU 1.7.2013

Oon niin onnellinen:)

luna 12+2
 
Onnea Luna ultrasta!
Mulla vielä viikko omaan, ei malttais odottaa... Pelottaa hieman kun ne vähätkin oireet melkei hävinneet. Viimisen viikon ajan tissitkään ei oo ollu niin kipeät. Eihän mulla mitään kummempia oireita oo ollutkaan, mut olo on muuttunut vaan normaalimmaksi... Pieni pömppö tuo vatsa on eikä toimi kunnolla, mut voi johtua myös siitä et ruoka maistuu...Voi kun siellä olis kaikki hyvin.

Miten muut, onko oireet vähentyneet ja jos kyllä, missä vaiheessa?

Tänään voi hakea dopplerin postista, millonkohan uskaltais kuunnella?

Hempukkainen ja Nappula (11+0 tai 11+3)
 
Meillä oli tytöllä sykkeet korkeat, tästä tulokkaasta en tiedä kun ei ole neuvolakorttiin mitään laitettu. Lääkäri viimeksi kuunteli ne sykkeet tosi nopeesti vaan. Mut mielenkiintoista nähdä sit seuraavalla neuvolakäynnillä. Seuraava aika neuvolaan on 28.5

Sen torstaisen ultran jälkeen on taas tullut vuotoa, onneksi rusehtavaa. Varmaan se hematooma vuotelee. En tiedä kuin kauan se sitten on normaalia tuo vuoto, kun sen verran tulee että kuukautissidettä joutuu pitämään. Vaikka ei ihan niin runsasta ole kuin kuukautisista. Mut jos vuotaa vielä ens viikolla kun tytön neuvola on, pitänee kysellä sitten siellä tästä.

En nyt yhtään muista millä viikolla tunsin viimeksi ekat liikkeet. Ennen puoltaväliä se kuitenkin oli. Nyt olen yhtenä päivänä tuntenut vähän sen suuntaista alavatsassa, tiedä sitten oliko ihan liikettä vai mitä. Mut eiköhän se muutaman viikon päästä ala tuntumaan. Vähän turhan tuoreessa muistissa tuon esikoisen loppuajan mylläykset mahassa kun toinen ei mahtunut enää kunnolla liikkumaan, niin potki aina samaan kohtaan. :D Oli kylki vähän hellänä. Kiva sit seurata, onko tää yhtä vilkas tapaus.
 
Kirjotellaas tänne kun eilen oli neuvolakin. Ekaa kertaa sain kuulla sydänäänetkin. :heart: Meinasi jo paniikki iskeä kun neuvolantäti ei saanut heti ääniä kuulumaan, mutta onneksi lopulta alkoi jumputus kuulua. :)
Paino oli vähän tippunut, mutta se on vain positiivista, kun viime raskaudessa paino vain tasaisesti kokoajan nousi, ja lopuksi sitä oli tullut yli 20 kiloa.

Raskausarvista minulla ei tullut arpia muuten paitsi tisseistä tuli ihan kirjavat. Nyt onneksi vähän siedettävämmän näköiset kun arvet ovat jo haalistuneet. Mutta en ole jaksanut välittää, kun ei noi muutenkaan ole mitkään kauneimmat imetyksen jäljiltä. Mutta se nyt taitaa olla fakta, että raskaus ja imetys muuttaa kehoa, joillakin enemmän joillakin vähemmän. Eihän toi alakertakaan ole aivan entisensä synnytyksen jäljiltä.. :ashamed:

Hempukkainen Minulla on jo oikeastaan kaikki oireet hävinneet. Aamuällötys loppui joskus 11 viikolla. En usko että sinulla on syytä huoleen. :hug: Kaikki raskaudet on niin erilaisia, ja oireetkin voi välillä hävitä, ja sitten tulla takaisin.

Mielenkiintoista oli lukea noita, että mikä on ollut vauvantarvikkeissa turhake ja mikä huodyllinen. Mutta makuasiotahan nuo taitavat olla. Itselle turhia olivat: apteekista ostettu suolaliuos vauvan nenän tukkoisuuteen. Rengasliina, koska sillä oli niin huono kantaa. Rintapumppu, koska alun jälkeen maito ei enää herunut siihen. Isot määrät harsoja, koska vauva ei pulautellut, ja harsot jäi kaappiin.

Mulla niin vaihtelee olot tän raskauden suhteen! Välillä en edes muista olevani raskaana, ja välillä taas en malttaisi odottaa, että saisin jo vauvan syliin.
 
NP ultrassa käyty ja voi että tulin taas niin iloiseksi pikkuisen näkemisestä. Niskaturvotus ja kaikki muukin näytti ultraajan mielestä tosi hyvältä. Nyt voisi ehkä pikku hiljaa alkaa kertomaan raskaudesta muillekkin... :) Pari päivää tuli viikkoihin lisää, mutta pysyköön LA samana kun heitto on kuitenkin niin mitätön.

Pipopoppari Itselläni ensimmäinen raskaus meneillään joten omaa kokemusta ei löydy, mutta lähipiiristäni moni on kehunut tätä tuotetta raskausarpien ehkäisemiseen: Cocoa Butter Moisturising Stick
Itse ajattelin moisen hankkia kunhan saan aikaiseksi. :)

Liinanen & Pikkumies (vahva poikaolo!)<3 12+2
katso liitettä 18735
 
Moikka pitkästä aikaa!

En ole jaksanut juuri kirjoitella, kun pahoinvointi on ollut niin hurjaa: alkaa heti aamulla ja loppuu vasta kun menen nukkumaan. Toivoisin jo, että vähän helpottaisi...ehkä sitten ensi viikolla, kun ensimmäinen kolmannes tulee täyteen.

Olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne ja kiva on ollut lukea kaikista hyvistä ultrakuulumisista! Myös nuo turhake ja hyödyllinen -jutut oli mielenkiintoisia. ensimmäistä kun tässä odotellaan, niin kaikki tieto konkareilta on tervetullutta :)

Kivaa viikkoa kaikille!

Twinflower 10+5
 
Luna_82 satuitko käymään Tampereella keskusäitiysneuvolassa ultrassa? :D Mulla oli myös kovin topakka nainen siellä ja sanoi täysin samat asiat istukan paikasta eikä muutenkaan turhia höpötellyt.. :D Onnea sinulle ja kaikille muille hyvistä ultrakuulumisista! :)

Rasvailu jäi esikoisen aikaan vähemmälle, ja sen kyllä huomasi.. Loppuraskaudesta oli jättimaha ja paksut tummat raskausarvet. Nyt on vaalentuneet mutta rupee taas pistämään silmään kun maha alkaa kasvamaan. Täytyy siis lähteä rasvaostoksille tässä lähiaikoina! Muutenkin ihanaa kun voi alkaa ostelemaan kaikkia tarvikkeita ja saa hypistellä niitä pieniä vauvanvaatteita, joitakin esikoisen vaatteita hain jo varastosta! <3

Mirkkeli & Pikkupirpana 12+1 <3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos minunkin puolestani noista turhake- ja hyödykelistoista, laitan talteen tulevia hankintoja varten :) Meille ei ole vielä hankittu ensimmäistäkään tavaraa, mutta ensi viikolla on tulossa vaatteita ja imetystyyny lahjoituksena kaverilta.


Juuri kun olin viestienne ansiosta alkanut pohtia, pitäisikö minunkin alkaa ehkäistä raskausarpia jollain rasvalla, huomasin äsken peilistä katsoessani muutaman vielä haaleahkon arven vatsassa... :O Olen ennenkin saanut niitä helposti, esim. silloin kun nuorena aloin syödä e-pillereitä, pamahti yhtäkkiä kauheita arpia eri puolille vartaloa. Sen kanssa on nyt vaan elettävä. Maha on kyllä jo sellainen, että monet ovat sanoneet, että sen huomaa.

Oireista merkittävin eli väsymys on vähän helpottanut. Muuten mulla ei valtavasti oireita ole ollutkaan, koska esim. pahoinvointi on ollut vain lievää kautta linjan.

Onnea kivoja ultrakuulumisia saaneille ja sydänääniä kuulleille :) Minä menen huomenna np-ultraan, ja samalla katsotaan kohdunkaulaa, että onko heikentynyt. Jännittää kyllä, täytyy pitää itsensä kiireisenä.

Anna_bella 11+2
 
Viimeksi muokattu:
Maha oli kyllä esikoista odottaessa nätimpi :D nyt kun maha pullistuu niin vanhat arvet pääsee hyvin esille.. :D

Mulla on vieläkin tuota huonoa oloa, joskohan se kohta asettuisi kun viikkoja alkaa olla..
Ja mun selkä! Au! Alaselkää vihloo kauheesti. Esikoisestakin aluksi oli mutta ei onneksi sit vaivannut ison mahan kanssa vaikka aluksi pelkäsin. Kai tässä jotkut hormonit pehmittää niveliä.

Tuli tossa eilen yhtäkkiä sellainen kirkas ajatus, että ei hemmetti, tää tenava ei tuu miusta ulos muutakuin niin että mun on synnytettävä. Kääk. En oo kauheasti aihetta miettinyt, toivon vaan että helpommalla menis kun esikoisesta.

Np-ultra on ensi keskiviikkona! Odotan innolla, jotenkin on välillä epätodellinen olo että on raskaana, niin ihana päästä katseleen toista :)

Ihanan kesäistä alkaa olla jopa täällä Keski-Suomessa!

Susimieli ja Kuopus 11+2
 
Oon kans joskus monesta paikasta lukenu tosta body shopin kosteuspuikosta et se ois tehokasta :)

mulla taas oli siä tampereen keskusäitiysneuvolasa oikein mukava nainen. koko ajan selitti rauhasa kaikkee ja oli ystävällinen :)
 
Mirkkeli joo siellä kävin, taisi olla sama täti:D

maimma joo siis oikein mukava tämäkin oli, sillä oli vaan vähän erikoinen
tyyli:D Aluks vaan vähän säikähin että onko esim. tyly, mutta käynnin aikana
tajusin että oli vaan vähän topakampi tapaus ja oli kyllä ihan ystävällinen onneks:)
 
Heips!

Mun täyty vielä tulla kommentoimaan tuota raskausarpi-keskustelua. Olen itse ompelijan tytär. Ja äitini on sanonut, jos on hyvä itsetunto, niin voi vaikka juuttisäkki päällä kulkea tyylikkäästi ja arvokkaasti. Ja mun äidillä on moitteeton tyyli- ja muotitaju. Perfektionisti hänkin.
Sama pätee mun mielestä myös raskausarpiin. Kannan ne ylväästi, koska sehän kertoo siitä, että olen saanut jotain suurta ja kaunista aikaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa :)

Meilläkin oli eka ultra eilen, vauva oli varsin vauhdikas :D koko pari milliä alle 5cm ja vastasi 11+4 eli 4 pvä vähemmän kuin neuvolan laskelmat, la ei silti vaihtunut.

niskaturvotus 0,8 ja muutenkin kaikki niinkuin piti :heart:

RU 1.7

Ensi maanantaina on neuvolalääkäri, toivottavasti sielläkin ultrataan :D mä jäin nyt ihan koukkuun tuohon pikkuisen näkemiseen! olisin voinut tuijotella sitä ultraa koko päivän ja nyt sitten niitä kuvia mitä saatiin ! tuli jotenkin todellisempi olo myös tästä koko raskaudesta, pelkäsin jopa ultraan mennessä ettei löydy eloa. löytyi :)

Onnellinen tiunti ja vauva 11+5 tai 12+2
 
Ihanaa, kirjotin ison romaanin ja sit kaksplus pimahti!

tiunti onnea ultra kuulumisista :)

Raskausarvista en jaksa murehtia, niit on jo niin paljon ettei enään muutama 100 arpee edes näkyis missään :D Mulla on tosi repeilevä iho ollut aina.

Pojalla oli eilen hammashoitajalle aika ja sain taas kuulla kuinka pojan hampaiden kiille vika on mun vika. Muistakaa siis syödä ksylitolia raskausaikana! Mä en syönnyt poikaa oottaessa ja nyt sen hampaista lähtee pinta ja ne pinnotetaan varmaankin 5vuoden iässä. En tiä uskonko tuot, mut sama akka on paasannu ja syyttänyt mua jo pariin otteeseen.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 14+5
 
Kyyneltenhymy piupaut xylitolilla syylistämiseen! Oikeasti! Mulla on neljä lasta, joista kolme on ikäluokkaa 8-17 ja yhdelläkään ei ole pinnoite lähtenyt hampaista ja olen tainut syödä xylitolia vaan lapsena. En vaan tykkää purkasta, eikä naminälkää vie mikään muumikarkkiaski :D
Mun villiveikkaus on, että kyseessä on enemmänkin perinnöllinen juttu, kuin se, että et ole syönyt xylitolia. En muista, että kukaan mun ystävistä olis syönyt xylitolia raskausaikana eikä kukaan ole koskaan puhunut, että kiille ropisis lapsilta hampaista.

).( 11+0 *poks* ja mä stressaan vaunuasiaa niin, että nään jo kaksosten/sisarusvaunuista unta :D Ongelmat ne on mullakin.

Joosukka + Joku 11+0
 
mäkin viä sen verran sanon raskausarvista et paljon tyynemmin suhtaudun niihin oikein raskaudesta tulleisiin jos ja kun niitä tulee. ne on kuitenkin tullu onnellisen asian seurauksena ja oon saanu oman pienen nyytin :)
murrosiän arvista ei oo seurannu mitään hyvää.. :( tai kai se kasvuki on hyvä asia mut ku en nii kauheesti ees kasvanu :D

ulkona on niin ihana sää <3 vois mennä oikei jätskikiskalle ekaa kertaa tänä keväänä/kesänä :)

pikkuinen 13+2
 
Hyviä huomenia naiset!

Pitää oikein kuitata, että muistaa mihin asti on päivitelty=)

Turhakkeista/tarpeista oli puhetta, itse en hoitopöytää käsitä ollenkaan, johtuen siitä, että se ei kuitenkaan ole vessassa ja kulkisin sitten tuon kakkapyllyn kanssa pitkin kämppää..... minulla on pesukoneen päällä hoitoalusta ja vierestä löytyy pyyhe, vaipat, talkit. Sinkkivoidetta kokeilin tuolle pirpanalle, mutta se poltti ihon tosi pahasti. Ja ostakaa bepantenia valmiiksi tää oli meillä ihan ehdoton, auttoi omiin kipeisiin tissihaavaumiin ja myös tuohon pahaan vaippapunoitukseen, oli ainakin oma pelastus.
Top lista
harsot
bepanten
sitteri (viihtyi äärettömän hyvin ja tässä opeteltiin ekat kiinteät)
Kehto/pinnasänky (en halunnut nukuttaa vieressä, sillä ajattelin että menen päälle ja ei opi omaan sänkyyn olleskaan, sai toki joskus nukkua vieressä....)
Tuttipullot (tarvi lisämaitoa iltaisin, ja isikin pystyi syöttämään pumpattua maitoa/korviketta)
Tutti (pakotin syömään, jotta tiesin milloin oli kyse nälästä ja milloin vain imutarpeesta)
Imetystyyny oli ekan pari kuukautta käytössä, lähinnä yösyötöillä, niin ei jännittänyt hartioita.
Nenäniistäjä (sai imettyä räkänöllit pois)


Turhakkeita (itselle tarpeettomia)
Hoitopöytä
Liikaa vaatteita (ei sotkenut ennen kiinteiden aloitusta, muuta kuin vähän, ja yöpukuja ei todellakaan tartte, kun lapsi nukku suurinman osan vuorokaudesta)
Rintareppu (ei sitten vaan viihtynyt)

Tulikohan tossa nyt kaikki....?...
Itse suosin kanssa tuota telakallista kaukaloa, ei tarvitse niiden vöiden kanssa tapella aina autoon mennessä. Vaunutkaan ei meillä olisi olleet heti alkuun pakolliset, kun itse en ekaan kuukauteen kuitenkaan kävellyt normisti.
Kantsii etsiä jostain valmiiksi lasten puhallettava uimarengas, auttaa pirusti istumiseen synnytyksen jälkeen. (itseltä leikattiin väliliha ja istuminen oli kaksi viikkoa aivan täyttä tuskaa)
Onko jollain kokemuksia kantoliinasta, ajattelin vain kun tuo esikoinen on 1v2kk tämän tullessa niin helpottaako/vaikeuttaako kantoliina vauvan syöntiä,nukkumista yms. ettei esikoinen ole heti nipistelemässä....?

Jaahas uusi viikko käyntiin
Nuppusein 14+0
 
Nuppusein Ei ole kantoliinasta kokemusta, mutta olen myös ajatellut hankkia semmoisen, koska meillä esikoinen on vuosi ja seitsemän kuukautta vauvan syntyessä, niin varmaan helpottaisi esikoisen kanssa touhuamista jos vauva on liinassa. Kantoreppu kyllä löytyy, mutta minusta sillä ei saa vastasyntynyttä niin tukevasti esim. jos kotona haluisi touhuta samalla jotain. Rengasliinaa en suosittele, koska sillä on huono kantaa, ja vauvaa ei saa myöskään tukevasti. trikooliina on kuulemma hyvä.
 
Mä olen liinaillut kaikkien lasten kans, ihan alkuun oli paras pitkä trikooliina, ergo ja manduca on loistavat kun vauva vähän kasvaa. Rengasliinasta Tykkäsin pikaliinana ja saapa siinä hyvin imetettyäkin katseilta suojassa. Mulla on vieläkin tallessa jo esikoiselle hommattu Maya wrap sling, lonkalla kantamiseen myös hyvä.

Tutille pakottaminen ei muuten meillä onnistunu nuorimmalla, kyllä monenlaista ja -kokoista tarjottiin, mut neiti hetken imettyään alkoi vaan kakomaan.

Mulla olis muuten seuraava neuvola 28.5. En saa kännykällä suurennettua enkä värjättyä.
 
Heips taas pitkästä aikaa kaikille! :) Ja onnea kaikille hyvistä ultra ja neuvola kuulumisista ja käynneistä! :)

Täällä oli myös neuvola tänään pikkuisen sydän sielä sykki +150 kertaa minuutissa.. :) Katsotaan nyt sitten kump sieltä tulee kun nyt sykkeiden mukaan se tyttö ja sen kiinalaisen kalenterin mukaan poika.. :D Itsellä ei varsinaisesti ole tyttö tai poikaoloa, mutta olen vaan aina kuvitellut että esikoinen tulee olemaan poika, enkä oikein tiedä miksi, mutta kumpi vain on tervetullut.. <3
Painokaan ei ollut onneksi noussut huh, kun vatsa on jo mukavan pyöreä niin ajattelin, että oon nyt vain laiskotellut ja syöpötellyt että ei se ole mikään vauva maha vaan läskiä, mutta kyllä se nyt on vauvamaha.. :) <3
Tosiaan täällä on ollut niin veto pois ja tosi väsy ettei juuri mitään jaksa tehdä kun töistä pääsee.. No taitaapa olla suuri vaikutus hemoglobiinilla joka oli 112, eli mun pitää ruveta syömään rautatabletteja. Aina mulla on ollut tosi alhaalla viimeksi oli kun neuvolassa mittasivat 119 mikä nyt on siinä rajoilla ja sanottiin että rupea syömään sitä minisun mama että sielä on hieman rautaa mukana, olen sitä nyt syönytkin mutta nyt pitää vielä ruveta ottamaan sitä rautaa.. Toivotaan että se auttaa eikä arvot enempää laske..

susupala + vauva 14+0 Poks :heart:

Niin joo ja seuraava neuvola on 5.6 :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä