Marraskuun masuasukit 2013 *toukokuussa*

Onpas taas ollut viikko, pikaseen oon välillä käynyt lueskelemassa, mutta eipä oo plajon jäänyt aikaa kirjotella. Pojan kanssa oltiin viikko sitten lääkärissä kasvojen kutiavien näppylöiden takia, raukka raapi päänahankin ihan verille kun kutisi niin pahasti. Ite ajattelin että varmaan joku allergia, mutta käytiin allergialääkärillä joka meinas että ei oo allergiaa ja saatiin parit voiteet ja lääkkeet kutinaan. Noh, rasvat auttaa, mutta käytiin kaverin koiranpentuja kattomassa niin pojalla helahti koko naama täyteen punasia läiskiä :/ Ja meillähän siis on kaksi koiraa... Eli epäilen että olisi lievä koira-allergia, pennut kun allergisoi niin paljon voimakkaammin... Tietääkö kukaan kauan menee että saa terveyskeskuksesta ajan allergiatestiin? Ois kiva selvittää että mikä raukalla on :(

Ja tosiaan viikko sitten loppui vanhempainvapaa ja palasin töihin, kivasti ekan vuoron jälkeen iski tajuton flunssa :D Kaks päivää olin nokka vuotaen sitten töissä kunnes olo oli jo niin heikko, että oli pakko sakea saikkua... Niiiiin noloa olla heti saikulla kun palaa töihin :D

Mulla on ainakin alkuun tosi harvoin neuvolakäyntejä. Olin sillon viikolla 11+5 ja seuraava on vasta 11.7. :eek: Eli kerkeen käydä rakenneultrassakin vielä ennen toista neuvolaa. Näin siis Vantaalla, uudelleensynnyttäjät ei kovin usein neuvolaan pääse :D Onneks kesäkuun alussa pojan 10kk neuvola niin josko voisi sillon sykkeitä kuunnella, ei oo yhtään sellanen olo että ois raskaana :D Eilen ehkä tunsin ekan potkun, yks napakka tömäys että ihan itekkin säpsähdin että oliko vai kuvittelinko, sen jälkeen ei oo taas mitään tuntunut. Maha alkaa olemaan pikkuhiljaa pieni kumpu, eikä vaan tasapaksu turvonnut möykky :D

-Tanya~ ja pikkuveikka (?) 15+6
 
Täällä on neljän viikon välein ensisynnyttäjille ja toista tai enemmän odottaville harvemmin. Mulla on takana kaksi neuvolaa, joista toisen yhteydessä oli lääkärineuvola. Eka neuvola vasta viikolla 10+2 ja toinen 14+6 (muistaakseni?) seuraava ois sitten 6.6, jolloin 19+2.
 
Huomenta :wave:

Se sit alko sataan tänään vettä ja mä olin ehtiny tehä suunnitelman mitä kaivellaan tänään pihalla kun mieskin on kotona!

Neuvolassa kävin rv7 ja rv17, seuraava taitaa olla rv23 ja rv21 on se ultra jos en ihan väärin muista. Saapi lisäks varailla pikakäyntejä jos tuntuu huolestuttavan joku ja soitella :)

Tanya ite muistelisin että omaa aikaa allergiatesteihin sain ootella jonkin aikaa.. Kannattaa siis varailla ja kysyä samalla millaset jonot!

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 17+0
 
Hurjalta kuulosti Nunnush! Onneksi pikkuisella oli kaikki hyvin. Mitäs Pinsku?

Minäkin olen ollut kärsimätön viime aikoina. Oireita ei oikein ole, paitsi väsymys joka varmaa johtuu siitä lähinnä että palasin töihin. Neuvola-aikakin vasta 10.6.. Pitäisköhän hankkia sellainen koti doppler että voisi kuunnella edes sydänääniä.. Muuten vointi ollut tosi hyvä.

Mä olen vältelly juustoja. Oikeastaan syön vaan töissä lämpimän ruoan, ja kun ei voi koskaan olla varma että mitä niihin ruokiin on käytetty. Salaatit ois ihania, mutta kun niissä on aina noita juustoja mistä ei tiedä.

Töissä ei tiedä kuin pomo ja paras työkaveri. Enkä meinaa kertoa kun sitten vasta kun on pakko. Saa nähdä kuka kehtaa tulla ekana kysymään, kyllä vatsa jo vähän pömpöttää, mutta sen voisi laittaa lihoamisen piikkiin.

Mikä tämä nimijuttu oikein oli? Meillä kolme lasta, eikä mihinkään sairaalan papereihin ole koskaan mitään vauvan nimiä täyttää..

t. Tillinäiti
 
Noissa sokerirasituksissa on aika paljon eroja eri paikkakuntien välillä. Täällä joutuu kaikki yli 25v tai nuoremmatkin jos on niitä riskejä. Mutta täällä se on myöhemmin mitä monella muulla näyttäis olevan. Joskus kesällä tuo suunnilleen olis, ainakin viimeksi oli. Tuon lisäksi pitäis labrassa käydä viemässä pissa ja verinäytteet. Testaavat sp-taudit ja veriryhmän ja en tiedä oliko jotain muutakin. Viimeksi minulta testattiin tuota veriryhmää joku 3 kertaa, en tiedä miksi noin usein. Ja nyt sama juttu, luulis että ne kerrasta ymmärtäis että mikä se on. Mut kai se on varmistelua vaan.

Nuo hematoomat on tosi inhottavia, säikäyttää kyllä kunnolla tuollainen vuoto. Onneksi ei ole minulla enää vuotoja ollut, ei edes seksin jälkeen enää. Toivon mukaan se nyt on kokonaan sieltä pois vuotanut ja vuoto lakannut.

Huvittava taas tuo meidän puolivuotias. Kovasti kääntyilee vatsalleen, mutta ei osaa vielä takaisin kääntyä. Tai liikkeelle siitä lähteä. Ja se sitten kiukuttaa. Mutta kun käännät sen takas selälleen niin hetihän se on uudestaan mahalleen käännyttävä :D Pari yötä on nyt nukkunut kokonaan ilman heräilyjä. Toivottavasti jatkuisi noin, sais puolisen vuotta itsekin nukkua paremmin, ennenkuin tää toinen syntyy. Toivottavasti olis edes suunnilleen yhtä helppo tapaus, kuin tää esikoinen, melkein alusta asti herännyt vaan kerran yössä.

Oma nukkuminen ei tosin ole aina kovinkaan hyvää. Tänäänkin heräsin jo viideltä kun mies heräs töihin ja sen jälkeen en unta saanut. Yleensä sen jälkeen saan sentään 1-2 tuntia nukuttua ennenkuin vauva herää siinä 8-9 välillä. Kun jää tavallaan odottamaan milloin se vauva herää syömään, yleensä kun herää 5-6 aikoja ja sen jälkeen sit menee aikaa ennenkuin uudestaan saa unta. Mut jospa tuo nyt alkais nukkumaan öitä putkeen niin itsekin sitten sais rytmin päästä taas kiinni.
 
Sasseri onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

tillinäiti joensuussa pitää täyttää synnärille nimivaihtoehot tytölle ja pojalle hätäkastetta varten. Tai siis ei tää varmaan pakollinen ole, mutta kysyvät sitä papereissa.

Miten voi väsyttää näin paljon! |O Tuntuu että nukahan taas pystyyn : / Liekkö mehut menny kun kaupoilla oltiin ja päätin että ostan vauvalle jotain, mutta yhessäkään kaupassa ei ollut ale mitään vauvalle, jäi siis ostamatta. Sitten iski piheys ja en raaskinut ostaa edes 10e tunikaa itelleni :LOL:

Mut nyt ruuan tekoon! Hyvää viikonloppua kaikille :flower:
 
Nimivaihtoehdot annoin myös minä esikoisen aikaan, pyysivät tytölle sekä pojalle valmiiksi nimet. Synnytin siis esikoisen TAYSissa.
Sokerirasitukseen joudun myös, luultavasti heinä-elokuun vaihteessa, lievän ylipainon takia.
Neuvolakäyntejä on ollut rv 7+4 ja neuvolalääkäri oli viikoilla 13+2, seuraava neuvola onkin sitten juhannusviikolla :)
On tämä toisen lapsen odotus huomattavasti helpompaa ollut henkisesti, kun osaa jo valmistautua siihen eri tavalla ja tietää millaista pienen lapsen kanssa on. Ei osaa samalla tavalla jännittää tätä, mutta kovasti lueskelen vauvan kehityksestä ja päivittäin kuulostelen liikkeitä.. :D Nopeasti tää aika on mennyt!

Mirkkeli & pikkupirpana 14+4 <3
 
Iltaa leidit :)

Se on vkonloppu - vihdoinkin!!

Ollut tällä vkolla inhottavaa närästystä ja parina yönä nukkunut heikosti vaikka väsy on ollut kova
Onneksi ens vkolla on neuvola jos saisi kuunnella tulokkaan sydänäänet - pikkasen kun olen epäileväinen
Ultrasta kun on pari vkoa

starhope 14+2
 
Hei vaan!

Noista oireista kun oli puhetta, kuinka on erilaiset eri raskauksissa, niin itselläni oli esikoistyttöä odottaessa paljon vähemmän aikaa paha olo ja se oli lievempää. Nyt tekee mieli hurjasti suolaista, esikoisen odotuksessa taas makeaa. Saapa nähdä tuleeko eri vai samaa sukupuolta :)

Mulla on noussut lähtöpainosta jo 4kg paino (59-->63), vaikka liikun paljon. :( Ekalla neuvolakäynnillä mitattiin 60,7 kg. Mites muilla painonnousu? Jotenkin kyllä huolestuttaa kun näin jo alkuraskaudessa paino nousee, esikoisen aikaan nousi hitaammin. Täytyy varmaan olla vaan entistä tarkempi siitä mitä suuhunsa työntää.

Liikkeet tuntuu päivittäin, lähinnä istuessa. Usein ne liikkeet tuntuu pissarakossa, kun sinne potkuttelee :D

Niinu 14+5 (huiii ensi viikolla alkaa JO 16. raskausviikko!!)
 
Pitkästä pitkästä aikaa täällä! Kevät ollut aikamoista hullunmyllyä, ehtinyt edes koneella istuskella. Selailin pinoa läpi ja silmiin pisti ainakin pari suru-uutista: Pilvilinnalle ja Joosukalle isot pahoittelut keskenmenoista. Jaksamista ja onnea tulevaan :hug:

Minä olen nauttinut keväästä minkä olen ehtinyt vuorotyöltä ja suurperheen pyöritykseltä. Kuukausi sitten oli onnen päivä, kun sanoimme mieheni kanssa Tahdon toisillemme :heart: Yllättävän paljon pienienkin häiden järjestäminen vie aikaa (ja rahaa :LOL:), mutta lopputulos oli kaiken vaivan arvoinen! Maailman onnellisin :heart:

Mahaan kuuluu oikein hyvää. Liikkeet aloin tuntemaan 14+viikolla ja nyt pikkunen jumppailee jo oikein ahkerasti. Muutaman ihanan oireettoman viikon jälkeen (pahoinvointi helpotti 10+viikolla) nyt viikon ajan on ollut hetkittäin liitoskipuja. Esikoiselta silloin reilut 10v sitten kärsin todella pahoista liitoskivuista ja kakkoseltakin jonkin verran. On vaan tuo työ sen verran fyysistä, ettei tarvitsisi kovin kipeytyä, voi hankaloittaa työn tekoa aikalailla :| Liikuntaa olen edelleen voinut harrastaa, tosin juoksemisen olen joutunut lopettaa jalkojen kipeytymisen takia. Mutta pitkät kävelylenkit ja salitreenit 3-4 kertaa viikossa onnistuu oikein hyvin! Oikeastaan salilla tuntuu, että voima vaan lisääntyy ja sarjat jaksaa tehdä paremmalla intensiteetillä kuin aiemmin. Maha kylläkin alkaa olla sen kokoinen, että saa nähdä, koska se alkaa tulemaan joissakin liikkeissä tielle :p

Minulle voi päivittää seuraava nla 7.6 ja RU 13.6. Rakenneultraa odotetaan tositosi paljon ja tuntuu että melkein kolme viikkoa odotettavana on hirveän pitkä aika! Vaikka nopeastihan nämä viikot tuntuu menevän =)

Aurinkoista kesää teille kaikille ja onnea odotukseen!

Tiukunen 17+1
 
Painosta: Mulla on lähtöpainosta noussut 5kg, ekassa neuvolassa oli jo pari kg. Mut BMI lähtöpainosta oli 20, joten ei mitään mutinoita neuvolasta. Sanoi vaan, et toisilla nousee nopeemmin ja enemmän- kaikki yksiköllistä ja riippuu myös lähtötilanteesta. Ja mulle kun on ruoka maistunu hyvin, enkä oo pönttöä halaillu. Kyllä ruokaa saa syödä, eri asia jos kilot kerää pelkällä sokerilla. En jaksa miettiä asiaa yhtään, jos naisen ei joskus tarttee kiloja vahdata ni se on nyt! Kyllä sitä kerkee taas miettimään. Tietty oisin eri mieltä varmaa jos ylipainoa ois 30kg.

Mitään ei ole virlä itse ostettu vauvalle, mutta tiedossa on tulevia lahjoituksia :)

Aurinkoista lauantaita!

Hempukkainen 13+3
 
Huomenta!

Hiljenee hyvin pino viikonlopuiks :D Itekki päivät oon kykkiny pihalla, nytkin ootan että pyykkikone sammuu ja saan viedä pyykit kuivuun ja sit saa käpötellä kukkapenkit läpi kahvikuppi kourassa :)

Paino tääl ei oo noussu, nyt vaan nostaa niit mahataudilta tippuneita takasin.

Tiukunen nopeeta onneks viikot menee ja itekkin ootan malttamattomana seuraavaa ja viimistä ultraa joka on juhannusviikolla!

Mun tekee niin mieli jo uimaan! Eilen oltiin koko perheen voimin rannalla leikkimässä ja piknikillä, poika sitten päätti vaatteet päällä mennä istumaan järveen :D Ehkä maltan ite oottaa kesäkuuhun asti edes!

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 17+2
 
Tirppana83 mul seurataan verikokeil 3 kertaa raskauden aikana veren negätiivisuuden takia, eli siis koska mun veriryhmä on nega niin ne seuraa et ei tuu ns vasta-aineita vereen jos vauva on positiivinen ja sen verta pääsee syystä tai toisesta mun veren sekaan... Näin siis jokaisessa raskaudessa...

Tiukunen1982 onnittelut naimisiinmenon johdosta :)

jessi83 Tervetuloa joukkoon :)

Anskuli&Papu 16+6
 
Heippati!

Tuolta jouluisten puolelta huutelen, kun marraskuisista kävi joku sillon aikoinaan meillä huutelemassa, että lahtelaisille odottajille olis facebookissa oma ryhmä, jos kiinnostaa hyppää mukaan. Mulle voi laittaa yksäria jos löytyy oikea henkilö tai joku joka kuuluu siihen ryhmään <3.

Oikein ihanaa ja mahaisaa kesää marraskuisillekin <3

Kaislanen ja Pikkarainen 12+2
 
Moi!

Täällä uusi ilmoittautuu joukkoon, olenkin ihmetellyt millä foorumilla kaikki odottajat ovat, mutta nyt löytyi :)

Mulla on yksi lapsi ennestään, poika edellisestä liitosta, joka on nyt 4-vuotias. Laskettu aika on 12.11. ja seuraava (toinen) neuvola mullakin vasta 1.7. ja rakenneultra 2.7. Ei siis Espoossa ainakaan uudelleensynnyttäjiä kovin usein tavata. Jorviin menen synnyttämään.

Vielä ei tunnu liikkeitä, vaikka mahakin on valtava. Vauva on hoidolla saatu, joten ensin oli kamala turvotus pari viikkoa ja sitten se pulpahti siihen. Tänään tilasin kotidopplerin, kun tosiaan seuraavaan neuvolaan on niin pitkä aika ja mitään en vielä tunne. Paitsi ilman möyrimisen mahassa :D

Mutta siis mulle voisi ensi hätään päivittää
Chilipep / 12.11.2013 / 2. lapsi / Jorvi

Chilipep 15+6
 
  • Tykkää
Reactions: nelly83 ja *jonesy
Tervetuloa joukkoon jessi ja Chilipep :wave:

Tänne ei ihmeit, kärvistelen mieleni kanssa kun en omasta mielestä nauti raskaudesta ja jaksa siittä hössöttää.. Joskos mieli vielä paranis!
Nyt vaan ootan että poika nukahtaa, kaivan sit kirjan ja ison kupin jädeä ja meen pihalle istuskelemaan :)

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 17+3
 
Moi!

Pitkästä aikaa täällä. Päivät menee jotenkin sumussa :(, väsyttää ihan kamalasti ja olo on ihan nuutunut. Kiukuttaa ja kiukuttelen, tuntuu etten enää kestä edes itse itseäni. Suutun ihan pienistäkin asioista, hyvä etten eilen marssinut aukomaan päätäni naapureille(olisivat ehkä sen ansainneet, mutta siinä olisi naapurirauha ollut historiaa:LOL:) Kummia nuo hormonit kyllä tekevät. Toivottavasti olo tästä tasaantuu, ja pian!

Nukkumisesta, Nukun aika levottomasti, näen painajaisia ja heräilen usein. Kai tuo väsymys johtuu siitäkin... Odotan kauhulla, milloin alkaa se vaihe, jolloin uni ei enää heräämisen jälkeen tulekaan.

Juustoja syön kyilä, salaattijuustoa, Auraa ruoanlaitossa, tuorejuustoja jne. kunhan vain ovat kotimaisia ja maito pastöroilua. Graavikalan jätän väliin, jos ei ole omatekoista. Jotenkin sitä on raskaana ollessa tarkempi siitä, mitä syö, vaikkei tosiaan enää tämän toisen kanssa niin tarkka kuin esikoista odottaessa. Kasvisten ja hedelmien määrä on lisääntynyt, kalaa tulee syötyä enemmän ja myös maitotuotteita kuluu, etenkin piimä. Osittain nuo on kai mielitekoja, piimä ainakin,

Nuo neuvolakäynnit vaihtelee kunnittain tosi paljon, tietyt raskaudenaikaiset käynnit on pakollisia, mutta muuten kunnat saa järjestää palvelunsa itse ja käytettävissä olevien resurssien mukaan. Mutta kyllä siinä odottaja kokee olevansa eriarvoisessa asemassa, kun kunnat tarjoavat palveluitaan eri tavoin. Mulla on huomena neuvolalääkäri, ihan ok, mutta jotenkin myös niin tarpeeton. Seuraava neuvola on rv 22-24, ja ultra sitten siinä välissä. Oma terveydenhoitaja saa kyllä meidän perheeltä 10+!

Muutaman hentoisen liikkeen olen jo tuntenut. Tosin niin pientä "muljuamista" on ollut, että on ollut pako pidättää hengitystäkin :D. Esikoisen raskaudessa istukka oli etuseinässä ja liikkeet alkoivat kunnolla tuntua vasta noin rv 20, nyt istukka ilmeisesti takana.

Nimivaihtoehoja on meillä mietitty ja nimet tytölle ja pojalle on valmiina, tällä kertaa molemmat miehen ehdotuksia. Mulla on kyllä vahva poikaolo, ehkä vaan siksi, että tämän raskaus on täysin erilainen kuin esikoisen(josta kyllä myös veikkasin poikaa). Sukupuoli aiotaan selvittää rakenneultrassa, jos vaan on mahdollista. Tytön vaatteita on laatikoittain ja tarvittaessa pääsen niitä kierrättämään ja ostamaan tilalle uusia. Onneksi alle 68cm vaatteet on pääosin sekä työtlle että pojalle sopivia.

Nyt päikkäreille, kun lapsikin vielä nukkuu!

Millimolla 13+6
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Nyt olen KOTONA

Pääsin vihdoin tänään yli viikon sairaalajakson jälkeen!
Jaksoa pidennettiin kun runsas vuoto ei meinannut loppua ja oksensin rajusti.
Tällä hetkellä voin kohtalaisesti, vuodelepoa väh. Viikko. Sairaslomalla taas :(
Rästissä 3 opintoviikkoa :/ mutta kyllä pitäisi valmistua tänä vuonna vielä. Toivottavasti
Liikkeitä en ole viel tuntenut :/

Pinja ja Dudu 17+0
 
Heipparallaa! Jospa minäkin liittyisin keskusteluun =) Kiva jakaa tuntemuksia ja kokemuksia toisten kanssa..

Hieman taustoja itse olen 30w ja avomieheni 32w. Ja esikoista odotellaan syntyväksi 15.11.2013. Viime kesänä jätettiin ehkäisy ja syksystä lähtien tosissaan annettiin vauvelille lupa tulla! Joka sitten antoikin hieman odotella =) Positiivisen raskastestin tein aika myöhään 25.3. Ja ensimmäinen neuvolakäynti oli 11.4. viikolla 9+1. Ensimmäinen ultra oli 30.4. viikolla 11+4.

Pahoinvoinnista en ole kärsinyt, jotkut ruoat ovat etoneet ja jääneet syömättä. Mutta kova väsymys on ollut, pitkät yöunet ja silti töissä haukotellut että sitten töiden jälkeen sohva on kutsunut ja siinä sitten iltaisin torkkunut. Palellut ja hieman närästystä ollut. Rinnat kipeät ja arat. Alussa koko ajan nälkä ja vessassa ramppaaminen. Mutta muita oireita ei ole ollut. Enään ei ole koko ajan nälkä ja väsymyskin hieman helpottanut. Iltaisin taas jaksaa valvoa ja katsoa esim- telkkaria. Mutta aika ajoittain on väsymysäpäiviä, riippuu kuinka raskas päivä ollut töissä. Toista ultraa odotellessa joka on vasta heinäkuussa! Ihmeen nopeasti nämä viikot ovat menneet, tajusin äsken että viikkoja jo menossa 15+2.

Joko olette jo töissä kertoneet? Onko joku ajatellut menevänsä 4D-ultraan? =)
 
  • Tykkää
Reactions: *jonesy ja nelly83
laurushka Sama juttu - eli pääkaupunkiseudulta ja neuvolassa käynyt kerran ja tällä vkolla toinen käynti. Säästölinja : /

PinskuPinsku keskity vaan omaan vointiin - 3 opintovkoa ei ole mitään :) kyllä se hoituu..

Tervetuloa uusille!!:wave:

Tuntuu, että tulee syötyä turhan paljon - en ole koskaan ollut ylipainoinen ja tosi urheilullinen. Nyt on urheilu jäänyt (ulkoilua eli golfia lukuunottamatta jossa tulee käveltyä n 10km pari kertaa vkossa) mutta silti..ja suusta on mennyt kielletyn paljon herkkuja - karkkia. Tosi koukuttavaa ja pitäisi nyt päästä irti karkista. Vaihtaa vaikka mansikkarahkaan (tuoreisiin mansikoihin ja rahkaan). Enhän ole ainoa...
Vähän jo jännittää keskiviikon neuvolakin :kieh:
 
jessi viime viikolla kerroin pomolle ja parille muulle. Yksi työkaveri on tullut suoraan kysymään.
4D ultraan mennään luultavasti..sitten kun lähempänä 30rv.

Miramei 17+6 (huomenna jo 19. viikko alkaa, huih!)
 
Neuvolakäynneistä: olen uudelleensynnyttäjä, ja nyt on ollut jo 2 neuvolaa. Seuraava taas 2vkon päästä. Aika tiuhaan siis? Onkohan ihan yleistä meidän kunnassa vai oonkohan mä joku riskitapaus? Esikoisesta oli raskausmyrkytys ja toka syntyi keskosena...

Kyllä alkaa puuduttaa tää istuminen, sokerirasituksessa oon parhaillaan ja vielä ois 45min jäljellä.

Siiri 15+2
 

Yhteistyössä