Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Moikka taas pitkästä aikaa :) Yritin tossa taas yks päivä kirjottaa, mutta taas kerran meni vaan esikatseluun eikä pidemmälle.. En tajuu miten voi joku olla näin tauno tän keskustelupalstan käytön kanssa...

Täällä päin ei oikein mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Lupaavalta tuntuneet poltot alaselässäkin loppuivat kuin seinään, nyt ei ole moneen päivään tullut kuin ihan näitä tavallaisia kivuttomia vatsan kovettumisia. Ainoa edistys mitä nyt on tapahtunut niin häpyluu on tosi kipeä ja kävely tekee kipeää. Mutta ei tosiaan paljon uskoa ole että ihan lähipäivinä olisi vauva ulos tulossa. Odotellaan...

Kävin maanantaina äitiyspolilla kun neuvolassa epäiltiin raskausmyrkytystä, tai alkavaa sellaista. Käyrillä kaikki oli hyvin ja verenpaineetkin laski normaaliin. Pissa ja verinäyte puhtaita, tosin verihiutaleiden määrä oli normaalia vähän alhaisempi. Tietysti pisti mietityttämään, että miten se vaikuttaa synnyttämiseen, että tuleeko isokin verihukka jos on hyytymistekijöitä liian vähän. Mutta voihan noita verihiutaleita tiputtaa jos omasta takaa löytyy liian vähän..

Täällä ihailtavan moni on innostunut leipomaan. :) Itse tykkään myös leipoa, varsinkin kaikki suklaaherkkuja, mutta jostain syystä ei ole inspiraatio iskenyt. Tuntuu risitäisetkin niin kaukaiselta, nimestäkään vielä mitään käryä, ettei niihin vielä viitsi mitään tehdä. :D

Täällä on kyllä moni jo ihan synnytystunnelmissa. Itsellä on sellainen olo, että mitä lähemmäs LA tulee, sitä pidemmällä synnytys tuntuu olevan. Tai siis tällä hetkellä oon vaan ihan varma, että menee sen kaksi viikkoa yli.. Usko meinaa loppua. :D

sisunen mulla on ollut jo pitkään ihan järkyttävä jääpalahimo :D Mieskin aina naureskelee kun iltaisin vedän lasista pelkkiä jääpaloja. Kuulemma alkaa viskiä tehdä mieli kun kuulee sen kilinän.. ;) Oon sen tyttöönkin tartuttanut ton himon, likka käy niitä jääpaloja aina vetämässä tuolta pakastimesta. Tuo oma nelivuotiaskin välillä niitä haluaa, niin sitten mies siinä vieressä naureskelee kun kaikki kolme vetää jääpaloja sohvalla telkkarin ääressä..

Itekin oon vähän huolissani ollut, kun eilisestä lähtien noi vauvan liikkeet on ollut aika vaimeita. Siis liikkuu kyllä mutta ei ole nyt vuorokauteen pitänyt samanlaista jytää kuin aikaisemmin.. Melkein oon jo polille ollut soittamassa, mutta en kuitenkaan vielä ole soittanut... Välillä kuitenkin tulee ihan jämäköitä potkuja. Kauheeta tällanen viimehetken stressaaminen.

Mut nyt voisin vaikka yrittää ottaa pieniä päiväunia. Jotenkin koko viikon ollut huonolla tuulella, kun joka päivä jotain menoa ettei ole kerennyt päikkäreitä nukkua ja sitten kun on viimein päässyt sohvalle/sänkyyn ja nukahtamaisillaan niin eikös se puhelin sitten soi.. Kun ei voi oikein äänettömälläkään pitää jos äitiyspolilta soittelevat. Kävin siis kontorilliverikokeissa ja lupasivat soittaa jos jotain häikkää on...

PikkuA ja poikanen 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Hyvää perjantaita naiset!

eka kahden viikon välein tehtävä neuvola takana.

Paineet edelleen koholla (hieman kohonneet jopa kahden viikon takaa) 144/85. Eipä sanonut mitään, seurataan vain. Vaikka ne kriittiset paineet 140/80 onkin nyt mennyt ekaa kertaa yli :(
SF30, eli suunnilleen sama kuin pari viikkoa sitten.
Sykkeet 150
Painoa oli taas tullut, eli nyt alusta lähtien 16 kiloa tässä rungossa lisää massaa, huh!

Muuta ei mitattu, kun hb on ollut melkein 140 ja kävin pissakokeissakin viime viikolla. Katsoivat, että ei ole piileviä tulehduksia aikaisemman vt-tulehdushommeleiden takia. Joitain verisoluja oli löytynyt, mutta ei bakteeria, joten ei sen kummempaa.

Se oli ylläri, että kahden viikon päästä olevan yllärilääkärikäynnin lisäksi saan myös kokoarvioultran viikolla 37. Alunperin oli puhetta, että semmoista ei ole, mutta nyt neuvolantätsä sanoi, että hieman ihmeissään viimeksi kopeloi kohtuani, että se on niin pinkee ja täynnä vauvaa, että ei saa tunnusteltua kuinka jätti se onkaan. Nyt kohtu oli löllerö, ja vauva tuntui läpi hyvin, eikä vaikuttanut kovinkaan isolta. Mutta arvioon menen silti, hyvä niin. Mitään laskeutumista ei oo tapahtunut, pää liikkuu alakerrassa ja joskus tuntuu että yläkauttahan se on pois yrittämässä... :)

Eli huomenna pohjoiseen reissuun, jipii! Turvallista pidempää matkaa myös Millimamalle :) Kai sitä pitää isän verenpainemittaria testailla ja seurata vaikka joka päivä rauhassa paineita. Omituinen homma, kun ei mitään isoja turvotuksia ja oireita ole, ja paineet on mitä sattuu.

Sorry omanapailu, pakko jatkaa työhuoneen tyhjentämistä, vaikka ankkailen ja häpyliitos tuntuu avomurtumalta. Tänään on vika virallinen työpäivä, ensi viikolla alkaa äitiysvapaa! :)

Nynaeve ja Pp 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Hei!
Neuvolareissu takana ja päivystykseen oli sieltä lähdettävä. Vauvan sykkeet huiteli 170-190, joten th laittoi lähetteen. Itkuhan siinä tuli ja hätä, että taasko meille käy huonosti.

Naistenklinikalle kun saavuin niin heti käyrille ja tunnin siinä makoilin. Sykkeet oli laskeneet mutta
laiskasti Eikka silti liikkui. Lääkärin luo pääsin heti sen jälkeen, ja onneksi oli empaattinen mieslääkäri. Hänellä oli lääkäriopiskelija siinä mukana ja tunnin ultrasivat, kaiken mahdollisen. Napanuorankin kävivät melkein sentti sentiltä läpi. Siinä vaiheessa alkoi jo vähän hymyilyttää, kuinka tekivät kaikkensa minua rauhoitellakseen.

Välillä piti käydä juomassa pari lasillista täysmehua lääkärin määräyksestä (tämähän on ihan nou-nou aine raskausdiabeetikolle), jotta saatiin Eikkaan liikettä. Olikin aika tujua ainetta, kun ei lähes 9 kuukauteen ole täysmehuihin koskenut. Lääkäri oli sitä mieltä kokoarvion tehdessään, että liian tiukat diettiohjeet olen saanut. Nämä jäljellä olevat vajaat pari viikoa voin melkein unohtaa sokerimittailut. Ei tietenkään tarkoita mitään mässäystä, vaan reilummin on syötävä.

Eikan painoarvio oli tänään rv 37 2800g, tasaisesti on omaa käyräänsä kasvanut koko raskauden ajan. Syntymäpainoarvio on siis vähän reilu 3000g parin viikon kuluttua. Sf-mittahan mulla on ollut jatkuvasti yläkäyrillä, ei siis korreloi vauvan kokoon.

Neuvolakortissa seuraavat merkinnät:

rv 37
paino -5kg lähtöpainosta
RR 112/75
sf 34

Supistelijoita on useampia, jokohan viikonlopun aikana tulee vauvauutisia?
Jään odottelemaan tilannepäivityksiä :)

Scala ja kahdeksas vekara Eikka rv 37
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!

Pitkästä aikaa taas, päivät menee niin nopeasti ettei oikein kirjottelemaan ehdi, lukemaan kylläkin. Remppa etenee ja vielä ei oo sen suurempaa stressiä SIITÄ asiasta.

Olin maanantaina neuvolassa, kaikki ihan hyvin paitsi pissassa sokeri kahdella plussalla, takana reilu aamupala. Eikun sokerirasitukseen (sitähän ei ole siis tehty, koska ei ole riskitekijöitä, niin sanottiin äippäpoliltakin...itse kyllä mietin, että pitäiskö tehdä kun esikoisella oli synnyttyään matalia sokruja, mutta se ei ole kuulemma syy...olisi pitänyt luottaa omaan fiilikseen), rasitus oli eilen ja kas kas, kaikki arvot koholla. Tänään kävin hakemassa terkkarilta mittarin ja nyt sitten mittaillaan ahkerasti. Kolme kertaa viikossa on ohje, mutta meen ensi viikolla lääkärineuvolaan joten otan sokruja joka päivä ennen sitä. Lähete äippäpolille myös lähti.

Että semmosta. Ihan kevyesti nyt risoo ja harmittaa, mutta ei auta ei. Kaksi viikkoa sitten pissassa ei ollut sokeria ja ultrassa viikoilla 30+3 vauva oli ihan normaalipainonen ja virtaukset napanuorasta hyvät jne. Koitan nyt ajatella, että mitään suurta hallaa ei ole vauvalle tullut, jospa se radi on puhjennut ihan just...normaalipainoisille voi todellakin tulla raskausajan diabetes :/ Maanantaista asti on sokeri ja kaikki herkut olleet pannassa, ruoka-annokset pienentyneet, vaalea leipä pois jne jne.

Tästäkin huolimatta ihanaa viikonloppua kaikille marraskuisille. Mä meen tekeen nyt ruokaa, että voin sitten taas mittailla sokruja....

Vili-Jonkka ja Hampus 34+6
 
Hui Scala, täälläki tuli ihan tippa linssiin kun luki sun tekstiä, mutta onneksi kaikki hyvin! :)
Se on ihan hyvä, että on joku lääkäriopiskelija mukana noissa tarkistuksissa, kun seuraavat sitte senki takia tarkemmin (ja kauemmin).

Vähänkö aattelin, etten selviä päikkäreiltä elävien kirjoihin enää ollenkaan täks iltaa! Olin ihan raatona, mutta sitte kissa kolus jotain keittiössä niin oli pakko nousta kattoon. Sitte oonki käyny pyykkiä laittaan ja imuroinu, vielä makkari oottaa, kun piti syödäki välissä. Ehkä kerkeen tehä viel yhen kakun ennen ku mies tulee. Möntti on kai unten mailla...

Suklaata on tehny mieli jo pari päivää ainaki! Kauppa vaan on niin kaukana ja oon onnistunu olla ostamatta, mutta NYT oikeasti tekis mieli!!! :O
Vähän sain ruokittua himoa kylmällä kaakaolla...mmm..

Hyvää viikonloppua mahoille ja mammoille!!!! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
onpas tämäkin päivä äkkiä hujahtanut...

supistukset tulee ja menee... urhoollisesti oon käynyt kävelyillä pariinkin otteeseen... ja imuroin ja muutenkin on kotona siistiä. alavatsaa painaa toden teolla, ja selkään aaltoilee polttoja.
päikkärit on otettu myös, ja tässä hiljakseen pakkailen sairaala-laukkua valmiiks. JOS sitä tarttee lähipäivinä ;) mikron päällä on nipussa tavarat neuvolakortista lähtien, mitä täytyy muistaa mukaan sitten kun oikeesti lähtö on. ja liimattuna muistilappu kännykälle ja laturille, ettei ne VARMASTI unohdu :D
En usko että ens yönä vielä mihinkää päädytään, jotenkin tuli vain pakottava tarve läntätä kaikki valmiiks kuitenkin...

millimammalle turvallista lentoa, ja hyvää matkaa vauvan haku-reissuun muutenkin toivottavasti hyppysiisi saat koneen jossain vaiheessa ennen synnytystä, että saadaan suomen kamaralle päästyä tietää myös miten lennot meni, ja miten h-hetki lähestyy :) -utelias, minäkö?? :D

nynaeve hyvää lomailua teille myös :) ajomatkalle tukisukat muistithan :D

scala voiiii :hug: tuo on kyllä raskainta mitä voi ees kuvitella.. en mä osaa mitään sanoa :(
Voimia kovasti toivotan, ja onneksi olit päässyt hyviin käsiin!!!! KAIKKI mahdolliset onnen hippuset teidän osoitteeseen nyt, että saatte elävän ja terveen vauvan :heart:

rd voi todellakin puhjeta ihan viime metreillä, vaikka ei mitään oisi merkkejä aiemmin ollutkaan...
mulla on tänään ollut taas karkkipäivä, koko viikon oon ollut hienosti ilman, joten ansainnut olin hiukan suklaata ja karkkeja :) jostain syystä ei nyt kauheaa himoa ollutkaan, mutta kiltisti söin silti ;)

meilläkin ihan outo ilta, mies tulee vasta yhdeksän pintaan kotiin... oon nähnyt sen aamulla seitsemältä viimeks... miten sitä voikin toista kaivata heti kun vähänkään on kauemmin poissa .... kai tässä vaiheessa odotusta tuo läheisyyden tarvekin on niin voimakasta.

noniin, ei muuta kun kassin pakkausta jatkamaan, ja loput mitä jää pakkaamatta en joko tartte, tai mies voi tuoda tullessaan sit :)

joka tapauksessa vauvan saaminen nyt ois jo enemmänkin kuin toivottavaa :)
 
SYNNYTYSTAPA-ARVIO 36+1:
2,9-3kg nyt, 4kg la mennessä
rt
kohdunkaula 2cm, pehmeä, kiinni (rv 26 oli sormelle auki?)

Lääkäri tosi tyly ja käynnistä jäi tosi paha mieli. Sanoi että olen unohtanut/muistan väärin ed synnytyksen (raju väkivaltainen imukuppisynnytys), ei kipu voinut olla niin kova, yli 4kg lapset syntyy ihan yhtä hyvin kun pienemmätkin, normaalia että vauva täysin mustelmilla (kasvot, hartiat), ei kuulemma johdu ahtaudesta. Normaalia myös että vauvalle annettava Panadolia viikon ajan synnytyksen jölkeen kipujen takia. Imukuppisynnytys ei tee sen kipeämpää kun normi. Että taidan nyt muistaa väärin ja liiotella ed synnytyksen kulkua. Eli semmosta. Siitä tuli hyvä olo... Ei väliä mitä lääkärille sanoin, sanoi vaan vastaan ja olin kuulemma koko ajan väärässä. Mietin kyllä että kuka meistä mahtoi olla mukana synnytyssalissa viime kerralla... No nopeasti huomasin ettei kannata puhua, ei se kuuntele, laittaa vaan vastaan, joten lopetin puhumisen, olin hiljaa, ja lähdin heti kun sain nla kortin käteeni... Tuli niin huono olo että toivoin etten edes olis raskaana ja saisi vauvaa, kaikki ilo odotuksesta jne meni. Mieli maassa.

Korvapuusti 36+1
 
oih ja aih! täällä herätty puol neljän aikaan järkyttävään vatsan poltteeseen. panadolia oon ottanu ja pätkittäin 'nukkunut', mutta polte on ja pysyy. alavatsa ja selkä is in fire!! jos nää ois selkeitä supistuksia, niin oisin lähteny jo synnärin ovia kolkuttelemaan, sen verran kipeetä tekee, mutta kun ei. vatsa ei kovetu ja kipu on vaa 'alaosastolla':D. tämä uudelleensynnyttäjä on ihan avuton näiden tuntemuksiensa kanssa!!!! HJÄLP!!

avuton annis ja bebe 36+2
 
Huomenta!

Täälläkin ollaan neljästä asti valvottu eikä uni tulee enää millään. Itellä vointi hyvä, mutta taapero nukku levottomasti tuossa aamuyöllä ja ite tietenkin siinä heräs niin hyvin, että vauvakin innostu potkuttelemaan ja sit ei enää uni tullutkaan. :( Kuuelta annoin periksi ja nousin aamupalalle. :)

Minilomalta palattu ja kyllä teki terää, vaikka vain yks yö oltiin, mutta huomas olossakin, että eipä supistellut kun ei tarvinnut mitään tehdä.

Aapaliini ja mukelo 35+1
 
Scala Onneksi kaikki oli hyvin ja saitte mukavan lääkärin, joka otti huolen tosissaan :hug:

Korvapuustille tsemppiä. Olipa todella ikävä lääkärikokemus. Asiatonta alkaa kyseenalaistamaan sun muistikuvia ja kipukokemuksia noin vahvasti. Juttele asiasta vielä neuvolassa, jos siellä ymmärrettäisiin paremmin ja voitaisiin jotenkin auttaa asiaa? :hug:

Huonosti nukuttu yö takana. Ei oikein tule uni yöllisten vessakäyntien jälkeen ja lisäksi tulee vähän väliä voimakkaita kuumia aaltoja ja sitten hetken päästä taas paleltaa.
Vauva on nyt pari päivää lähettänyt niin kovia sähköiskuja tonne alapäähän, että ihan pelottaa, koska tulee seuraava. Ilmeisesti tökkii häpyluuhun tai johonkin, kun tekee niin kipeää. Mutta hyvästä sekin kipu lienee, kun tietää, että jotain siellä alhaalla tapahtuu. Mulla on jo kova halu synnärille, niin yritän ajatella positiivisesti kaikki kivut ja paineentunteet :D

idylli 38+0 POKS POKS POKS :heart:
 
auts auts auts! Semmonen menkkajomotus iski vasemmalle puolen (tuttu paikka menkoista ja alkuraskaudesta) tiskatessa, enkä meinaa pystyä astuu vasemmalle jalallekaan, kun selkään särkee sit samalla!!! :O Onko tämä nyt mitä sitten? Kipu jatkuu tässä istuessaki... Meinasin just että ei taida supistella kuitenkaan, mut nyt kovettu maha, mutta se ei satu. Mutta oliko se niin, että ne menkkamaiset vatsakrampitki voi olla supistuksia?

Korvapuusti, ihan tosi törkee lääkäri! Kyllä nyt pitää saada toinenki ellei jopa kolmaski mielipide jostain! Yleensäkään, miten noin voi sanoa kenellekään odottavalle äidille? Ihte tainnu olla mustelmilla syntyessään! :mad:

Vitsit tätä kipua! Pitäis varmaan ottaa panadol, mutta nouseminen tästä tuolista ei houkuttele yhtään ja mies on ulkona leikkaamassa isänsä ja setänsä kanssa puska-aitaa! Tiesti jos oletetaan, että tää kipu vaan pahenee tästä, niin ois aika reipasta nousta nyt tässä vaiheessa sinne lääkekaapille... : /

Onkohan toi ipana tajunnu, että hänen piti sitteki syntyä vaa'aks eikä skorpioniks.

mnica ja möntti 38+2
 
Aika törkeää käytöstä tuolta korvapuustin lääkäriltä. Kun ei tosiaan itse ole siellä synnyttämässä ollut, niin mistä sitä toisen kivut tai tuntemukset voi tietää.
Ja hyvä että scalan tapauksessa sattui sitten mukava lääkäri, joka tutki ainakin kunnolla ja onneksi kaikki hyvin :) Omalla kohdalla jäänyt ihan hyvä kuva tuosta meidän sairaalan toiminnasta. On tutkittu varsin tarkkaan, jos vähänkään jotain on.

ON Pientä v*tutusta ilmassa ollut etenkin loppuviikosta, kun tuntuu ettei mistään osata ilmoittaa yhtään mitään. Tiistaina meni netti poikki (nyt sitten nettitikulla surffailen) ja tein vikailmoituksen saunalahdelle keskiviikkona, kun ei vikaa oltu korjattu. Eikä ole vieläkään, eivät ole edes yhteyttä ottaneet tuon ilmoituksen tiimoilta. Mies sitten tänään huomasi, että tien laidasta on piuha poikki, eli ei ihme ettei netti toimi. Tiistaina kun tuossa tien laidassa kaivurilla jotain touhusivat. Ärsyttää kun eivät nuo työmiehet ole ilmeisesti mitään mihinkään sitten ilmoittaneet asiasta, kun luulisi että neljässä päivässä olis jo vika korjattu, jos olisivat ilmoittaneet. Ovat kuitenkin sen huomanneet, koska piuha on rullalle siististi kääritty (jos ei sitten joku ohikulkija tuota ole tehnyt) Pitää kait sitten tehdä uusi vikailmoitus ja ilmoittaa tuosta piuhasta. En vaan tiedä pitäiskö se suoraan soneralle tehdä, kun heidän piuhat kuitenkin kyseessä.
Tän lisäksi torstai iltana meni vedet poikki. Vesilaitoksen sivuilta kävi ilmi, että ihan huoltokatko vaan on. Eivät vaan sitten voineet ilmoittaa siitä asukkaille. Paitsi siellä nettisivuillaan. Mutta kuka siellä nyt viitsii joka päivä käydä tarkistamassa, olisko jotain katkoksia tulossa.. Eihän meillä ollutkaan kuin astianpesukone just päällä kun vedentulo lakkasi. Ja hampaatkin olisi ollut kiva pestä, mutta eihän sitä vettä ollut osannut varata talteen. Edellisellä kerralla kun oli katkos vedentulossa, ilmoittivat siitä tekstiviestillä. Tosin vain puoli tuntia aiemmin, mutta sentään ilmoittivat.

Tän lisäksi alkaa ottaa päähän taas oma äiti. Eilen nähtiin ohimennen hesessä, kun oltiin kaupungissa just ja hän pikkuveljieni kanssa oli matkalla isoveljieni luokse (kun noilla pikkuveljillä alkoi syysloma) Ja siis me asutaan tuossa matkan varrella. Oli sitten puhetta, että ovat suunnitelleet tänään lähtevän jonnekin pienelle reissulle päiväseltään, isoveljien ja pikkuveljien kanssa. Mies sitten sanoi, että ottakaa tuo "tirppana83" mukaan myös, niin sen ei tarvii yksin kotona olla (kun hänellä tänään auton laittoa ym. puuhaa) Äiti kun ei taas tuttuun tyyliin itse pyytänyt mukaan. No, lupasi sitten soittaa tänään kunhan keksivät mihin ovat menossa. Luulisi että tähän mennessä olisivat jo keksineet ja luultavasti ovat jo lähteneet. Mut eipä oo kuulunut mitään. Ei vaan ole kovin kivaa kun melkein aina jää ulkopuolelle, viime syyslomalla olivat käyneet kylpylässä ja minua eivät pyytäneet mukaan, kuulin reissusta vasta jälkeenpäin. Kaikki muut veljeni kyllä olivat tuolla. No, ehkä sitä kohta kelpaa mukaan, kun tää pikkuinen syntyy. Äiti ainakin kovasti odottaa sitä, varmaan osin siksikin kun tyttö tulossa. Tosin enhän minäkään tunnu mukaan kelpaavan, vaikka ainut tyttö olenkin..

Sori tää avautuminen, mutta johonkin pitää purkaa, kun ei miehelle jaksa olla valittamassa ihan kaikesta. Onneksi hän kuitenkin kelpuuttaa mukaansa, eilenkin meni koko päivä kaupungilla, tosin osan ajasta olin itsekseni, kun hän oli äitipuolen autoa laittamassa ja en minä siellä tallilla olis viihtynytkään. Oli kyllä illalla olo sen mukainen, vaikka ei sitä koko aikaa ollutkaan menossa, välillä pääsi kyllä huilaamaan ihan hyvin. Onneksi supistuksia ei tullut, pientä menkkamaista jomotusta vaan oli.
Ja taas yksi viikko päästy eteenpäin eli nyt 35 :)

Tirppana 35+0
 
Hei!
Jäi tuosta eilisestä kirjoituksesta se pois, että vauva on ihan ok. Nyt vain lopun lähestyessä tulee sama ilmiö kuin vuonna 2008 olleessa raskaudessa. Eli mun stressi ja siitä aiheutuvat jonkin hormonin (?) nousu vaikuttaa vauvan sykkeeseen, eli vauvakin stressaa. Tuolloin -08 mun synnytys käynnistettiin kaksi päivää aikaisemmin suunnitellusta päivästä juurikin sykkeiden takia.

Niin ja se lääkäri, mietin pitkään mistä se oli niin tutun oloinen. Sama lääkäri oli siinä Sydänääniä-synnytysohjelmassa, sellainen tumma pitkä mies, eli oli siis tv:stä tuttu :)

Scala ja kahdeksas vekara Eikka rv 37+1
 
Scala: Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin ja pääset ajoissa synnyttämään.

annis ja joku muukin oli kärsinyt kivuista, täällä niitä myös :wave: Alamahaan koskee, selkää jomottaa, supistelee aika napakasti ja liitoskivut on melkoiset. Tänään vähän parempi päivä onneksi, tosin viime viikko menikin kärsiessä, samoin vielä eilinen. Sukkapuikkomaiset kivut vaivaavat myös, melkein kaikkea muuta kipuilua on vatsan ja lantionseudulla paitsi niitä synnytyssupistuksia. Ei sillä, ei tässä vielä mitään kiirettä synnyttämään mutta aika tukala olo :stick:

korvapuusti: Olipahan lääkäri :O

ja tirppana83: Täällä myös v**tutus päällä. Syypäänä anoppi. Järjellä ajateltuna teen kärpäsestä härkäsen mutta kun vastaavaa jatkuu vuosikausia, niin alkaa pienemmätkin asiat ärsyttää. Anoppi nimittäin laittoi miehelle eilen sähköpostia, jossa ilmoitti miettineensä asiaa ja päätyneensä siihen että esikoisen voi tuoda hänelle hoitoon sitten kun lähdetään synnyttämään. Ihan kiva mutta... Asiasta on jo moneen kertaan sovittu ja olemme esittäneet toiveen että jos meille tulee kiire, anoppi tulee meille lapsenvahdiksi jottei tartte esikoisen kamppeita pakata jne. Ja toinen asia: matkaa kun on 60 km niin toki olisi nopeampaa että anoppi ajaisi meille eikä miehen tartteis ajaa eestaas ennenkuin pääsee sairaalaan. No tuskin se vauva nyt niin nopsaan tulee etteikö ehtisi mutta noin niinkuin periaatteessa ärsyttää. Lisäksi anoppihan ei tule yöllä eli joka tapauksessa meillä on vähän ongelmaa tuon lapsenhoidon kanssa. Äitini voisi tulla mutta matkaa on se 350 km eli vähän kohtuutonta ja hankalaa hänelle.. Nyt sitten teen kaverin kanssa suunnitelmaa b esikoisen varalle... :|

HilmaVilma 37+3
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut monella jo levoton yö takana ei varmaan mene kauaa että saadaan toinen syntynyt tähän pinoon :)

Scala Onneksi selvisit säikähdyksellä ja kaikki on hyvin. Kiva tietää että noinkin empaattisia lääkäreitä on olemassa kun sinulle on sattunut.

korvapuusti Tuosta lääkärin käytöksestähän voi tehdä valituksen ylilääkärille. Luulis nyt kuitenkin että lääkärinä tajuaa, että jokainen meistä kokee kivut erillätavalla ja tosiaan sinähän sen lapsen synnytit ei se lekuri. Noita mätämunia nyt vaan valitettavasti sattuu joka ammattikuntaan.

ON Viime yö oli kamala vessassa sai ravata jatkuvalla syötöllä ja sitten aloin jo väliin epäillä, että onko tuo jatkuva kosteus tihkuvaa lapsivettä vai erittäin runsasta valkovuotoa. No se paljastui sitten erittäin runsaaksi valkovuodoksi onneksi ja sainkin sitten nukuttua loppujen lopuksi muutaman tunnin. Nyt on aika tööt olo.

Eilen räjäytin kirjaimellisesti vaatekomeron joka oli mallia 50-luku eli sinne ei mahtunut yhtään mitään.Yksi seinä irti ja seinäkiskot paikoilleen+pari korijärjestelmää niin avot. Nyt vain pitäis laittaa hyllyt paikoilleen ja taas mahtuu vaikka 3 ihmisen vaatteet. Saa kelvata tuo väliaikaisratkaisu niin kauan että remontti etenee tuohon huoneeseen eli seuraavat 2 vuotta nyt ainakin alkuun.
Tänään kaveri tulee kantamaan tavaroita miehen avuksi kun ei minusta enää siihen ole. Saadaan laitettua pinnasänky valmiiksi ja muutenkin makuuhuone vauvalle parempaan järjestykseen ja saan vihdoinkin epämääräiset kirjakasat omille paikoille nyt kun miehen vaatteet on vallanneet suuren osan kirjahyllystä.
No joo ei ne tavarat itsestään siellä yläkerrassa liiku tarttee lähteä jatkamaan vaatesäilytys projektia vaikka laiskottais...

Anselmi on ihan älyttömän aktiivinen nyt potkii ja möyrii ihan jatkuvasti nyt jopa niin kovin että alkaa tuntumaan epämiellyttävältä kun joskus potkaisee erittäin tuntuvasti kylkiluuhun. Et ei se kyllä vielä kunnolla kiinnittynyt ole vaikka lääkäri niin tuumas et alkais oleen pikkuhiljaa lähtökuopissa.

no niin nyt apuvoimat saapuu ja mitään ei ole tehty vielä valmiiksi et pakko mennä.

iia ja Anselmi 36+2
 
mitenkähän tähän nyt suhtautuisi.. panadoli vei pahimman kivun, mutta supistelut vielä jatku ja nyt tuntuu taas, niinku kipu ois tulossa takaisin... meni melkein tunti, että panadol vaikutti. Heti ku rupesin laittaan sairaalakassiin vikoja tavaroita, niin kipu kaikkos :D

seurataan tilannetta. :eek:
 
scala voi onneksi kaikki beibillä hyvin!!

mnica no siellähän kanssa jännät paikat :) mullahan kanssa on juuri tuota menkkamaista jomotusta nyt ollut ja lisäksi poltot selässäkin. normaalisti mulla ei juurikaan kuukautiskipuja ole, niin nää on kyllä aika tosi paljon pahempia kipuja kuin normi menkka jomotukset. ja mun mielestä, ja mitä nyt asiaa internetin ihmeellisestä maailmasta on tutkinut, niin nämäkin juuri voi olla niitä oikeita supistuksia. korjatkaa jos väärässä olen! :) tällaisia kipuja en muista esikolta ollenkaan. tulehan päivittelemään mihin vointi kehkeytyy?

voi korvapuusti mikä lääkäri, voi huhhuh :mad: älä lannistu! tollasia lekureita on maailma täynnä, ikävä kyllä, mutta sinä olet asiakas ja sinulla on oikeus tästä valittaa ja vaatia vaikka uutta käyntiä.

tsempit v**tuuntuneille, täällä vähän sama vika rahikaisella :wave:

ON polttoja tulee yhä silloin tällöin ja kävely nyt super hankalaa. painaa painaa nääs. vessassa käydessä olen paperia ihmetellyt, että onkohan siinä jotain rusehtavaa. mites se limatulppa? huomaako sen jos lähtee, vai voiko olla vain vähän 'väriä' pyyhkiessä vai mitämitä :confused:
 
annis Limatulppaa ei välttämättä huomaa, voi irrota pienissä erissä tai sitten isommassa köntsässä. Minäkin olen kunnon tulpan kaksi kertaa bongannut kahdeksan raskauden aikana.

Silloin kun kohdunsuulla alkaa jotain tapahtua, niin limatulppa alkaa irtoamaan, se siis pusertuu pois sieltä suojaamasta. Kyllä siinä yleensä on väriä, rusehtavaa tai tummaa beigeä (joo, tarkka kuvaus) ja se on selkeästi sellaista hyytelömäistä. Lähempänä synnytystä siinä voi olla veriviiruja mukana. Jos sulla on polttoja ollut, niin hyvinkin voi olla limatulppaa, merkki siitä, että kohdunsuulla jotain tapahtuu.

mnicalla jännät paikat ja korvapuustilla ihan päinvastainen kokemus lääkäristä kuin minulla. Itsekin pelkään ensi viikkoa, kun pitäis sitä käynnistyspäivää sopia. Mun tuurilla just tuollainen lääkäri. Monesti olen Naistenklinikalla lääkäreillä käynyt ja koskaan ei ole ollut samaa lääkäriä kahta kertaa. Eli vastassa voi olla ihan kuka vain, tuskin tuo viime kertainen kiva lääkäri.
 
Täällä ollaan taas "normaalitilassa", mutta möntti laskeutu alaspäin päivän tuiverruksessa. Jotain kolmisen tuntia sitä kesti. Vaikeampi on nyt liikkua ja ties kuinka monta kertaa oon käyny vessassa!!! Mulla on monesti ihan sikakipeet menkat ja tuo kipu oli just sellasta, ei kuitenkaan yltäny ihan siihen, että ois sängynpohjalle pitäny mennä kärsiin, mutta melkein.

Syötiin tortilloja, niin neiti innostu kunnolla möyryämään tuolla ja mukavasti päätäki työntelee ja kääntelee :p Nyt alko kyllä itteeki jännittää, että mitäs seuraavaksi..

Mä vähän luulen, että mulla on limatulppaa irronnu hiljakseen tässä viime päivinä, kun valkovuoto on lisääntyny ja ollu sellasta limasempaa. Vahtaan kyllä joka kerta vessapaperia, että jos näkyis jotain selvempiä merkkejä :D

Miehelleki iski joku stressinpoikanen kauppareissun aikana. Sanoi muka stressaavansa sitä, että täällä talossa ois vaikka mitä tekemistä vielä, mutta mä luulen, että se kuitenki ressaa synnyttämään lähtöä... Talohommat voi ihan hyvin oottaa sen pari päivää ja sittehän sillä vasta onki aikaa, kun ottaa isyysvapaan heti vauvan synnyttyä. Vauva kumminki pääasiassa nukkuu ja syö, niin kerkiäähän se touhuta! Nyt se kuuluu pakoilevan todellisuutta autopelin maailmassa :|

mä sain vihdoin suklaata ja yhden valkosuklaalevyn pistin sairaalakassiin. nyt täytynee miettiä, että haluanko mä oikeasti mennä saunaan tänään.. :rolleyes:
kun oli ne supistukset, niin ei ois halunnu lähteä ja sit oliki ihan pettymys, kun ne loppu. Mutta saishan tuo tuolta syntyä, kun niin kovasti yrittää täs itekseen työntyä :heart:
 
Iltoja!

Ummetus Mulla myös alkuraskaudessa ummetus hiukan vaivasi, mutta nyt vatsa toimii lähes päivittäin. Hyvä niin, muistan viimeksi sairaalassa kuinka vatsa oli kovalla ja pyytelin miestä tuomaan luumuja mukanaan.

Scala Hyvä että kaikki siellä hyvin :heart:

Korvapuusti Olipas sulla harmillinen lääkärikäynti takana. Ärsyttäviä tollaset ihmiset jotka vähättelevät toisen tuntemuksia ja kokemuksia.

LimatulpastaMulla tuli esikoisesta limatulpaa, oliskohan ollut päivää ennen synnytystä ja on mielestäni juuri tuollaista kun Scala kuvaili. Ainakin itse muistan tunnistaneeni limatulpan normaalista valkovuodosta. Pekkis liikuskelee vatsassa jatkuvasti hurjaa tahtia ja samaan aikaan kun liikkuu niin alapäästä vihloo ihan sikana. Supistelujakin tulee mielestäni ihan runsaasti jos hiukankin jotain touhuaa. No vielä ei ole niin kivuliaita että pitäis synnärille lähteä. Tänään on ensimmäinen äippälomapäivä On kyllä kauhistuttavaa ajatella että mun olis tähän päivään saakka pitänyt olla vetelemässä mammoille ja pappoille sukkia ja housuja jalkaan, kun ei omiaankaan saa oikeen laitettua.Huomenna pitäis siivota autotallia noista turhista romuista, jotta talveksi saa auton sitten taas lämpimään. Tarkoittaahan tämä myös sitten pinnasängyn kasaamistakin =)
 
Tervehdys lauantai-iltaan mammat!

Kateellisena lueskelen täällä kun niin monella jo alkaa tapahtumaan. Itsellä ei vielä mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä. :) Perjantaina oli neuvola jossa kaikki oli kunnossa, vauva on kohdussa oikein päin, muttei vielä kiinnittynyt. Sykkeet huiteli siinä 145-150 paikkeilla, missä ovat olleet melkein koko raskauden. Kohdunkaulaa ei ole jäljellä ja kohdun suu on sormelle auki, mut tuntuu kyllä siltä että ei tule vielä mitään hetkeen tapahtumaan.

Meillä on ensi viikon torstaina toinen synnytystapa arvio, jossa vielä mitataan uudestaan jäpikän koko. Oli viikko sitten ekassa synnytystapa arviossa isomman puoleinen, joten haluavat varmistella. Sektio tulee luultavasti sitten olemaan se synnytystapa. Ainakin alustavasti näin puhuttiin. Esikoinen siis syntynyt kiireellisellä sektiolla pysähtyneet synnytyksen vuoksi.

Leipomuksia on täälläkin tehty pakkanen täyteen.

Villasukkia tulee myös aikamoista tahtia koko suvulle. :)

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!!!

Harakanhattu ja jäpikkä 36+3 <3
 
Huomenta/päivää :) Eilen luin, että aika monella on jo jos jonkun näköstä tunnetta synnytyksen käynnistymisestä, että kun aamulla ei ollut tullut tekstiä kauheesti, niin aattelin, että nyt on kaikki jo synnärillä :LOL: No, nukkis ainakin on täällä vielä ;)

Scalalle tsemppejä, hyvä, että asiat on nyt hyvin ja susta ja vauvasta pidetään huolta. Voi vaan kuvitella, kuinka alkaa vanhat asiat "kummittelemaan" mielessä, kun jotain tuollasta tulee eteen... :hug:

Korvapuusti, sun lääkäri on kyllä ollut täysin ajattelematon #)(#)#(¤)¤% :mad: Kaikki tuntemukset on subjektiivisia, eikä niitä käy kieltäminen. Ymmärrän kyl täysin, että ei tee sit enää mieli sanoa mitään, kun toinen kerta aina heti haraa vastaan! Ehdottomasti sanot jollekin korkeemmalle taholle tosta toiminnasta, koska vaan huomauttamalla voidaan saada tollaset pöllöt pois noista hommista tai sitten ihan oikeesti muuttamaan asennettansa ja ymmärtämään, että se synnytys on kyllä iso juttu ja kaikki huolet siihen liittyen on TODELLA isoja juttuja! Älä lannistu tosta, kun kerrot nyt huolesi jollekin, joka niistä jotain tajuaa. Neuvolassa luulis ainakin kuunneltavan? Hali myös sulle :hug:

leivoin ekat pari viikkoo, kun jäin pois töistä.. Nyt olen lopettanut noi leipomiset enkä oikein jaksa intoutua tekeen yhtään mitään :D Kerään vaan voimia tulevaan koitokseen ja nautin todella siitä, että kukaan ei patista tekeen mitään tällä hetkellä :rolleyes: Pidän ainoastaan kämppää siistissä kunnossa, jos sattuu lähtö tuleen yllättäen... Sit on kiva palata kotiin, kun on siistiä :) Pakkasessa on safkaa ukolle tiukan paikan tullen, mutta onneks tuo osaa melko itseohjautuvastikin itteensä ruokkia ja vaatteensa pestä ilman, että mun tarvii huolta kantaa :heart: Saampa nyt sit maata...Virallisten tietojen mukaan tätä lepoa on luvassa nyt se vajaa kaks viikkoa ja sit vauva alkaa määräämään äiteen päivälepohetket ;)

Nautitaan siis nyt kun voidaan!

sisunen ja seve 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Oli kyllä niin tavallinen yö kun vaan voi olla. Mitä nyt selkä vähän kipee aamulla.. tuumasinki ukolle, että nyt alkaa tulla taas mahattoman tilan vaivat takasin, kun naama kukkii ja selkä on yön jälkeen kipeä : /

Te, joilla on jo nimi valmiina, niin kutsutteko masukkia jo tulevalla nimellä? Aikasemmin tuntu vielä oudolta lausua nimellä, mutta nyt sitä on alkanu jo käyttää enemmän. Vaikka eihän se nimi vielä satavarma ole, jos neiti ei siltä näytäkään.

Ois leipomuksia ollu tänäänki mielessä, mutta pitäis tosiaan sitä ruokaaki tehä pakkaseen. Mies kun mieluummin ottaa ihan kotiruokaa töihin kuin mitään eineksiä.

Oma olo ollu ihan hyvä tänään. Yks kovempi supistus tuli tuossa ulkona touhutessa.
Eilen haettiin puhdistetut rattaat viimein isältä ja järkkäilin kuistille paikan niille. En kyl tiedä miten noiden portaiden kanssa käy sitte, kun ovat aika jyrkät ja mies meinas tänä aamuna vetää jo lipatki.
Anoppi oli löytänyt vintiltään pussillisen harsoja, jotka pitäis pestä. Ne pitäisi kuulemma palauttaa sitten käytön jälkeen....mietin vaan, että pitääkö ne nyt sitte pitää jotenki erillään noista muista harsoista mitä oon jo hankkinu??!!! :stick:

Apua, taas rupes väsyttään |O vähän huonoon aikaan, kun pitäis jotain ruokaaki ruveta tekeen. Ehkä soitan ukolle, että tuo pitsaa kun tulee vaihtamasta talvirenkaita.... :rolleyes:
 
Sunnuntaita!

mnica jos haluat pitää sideharsot erillään omista sideharsoistasi, laita jompiin kumpiin pieni villalanka johonkin nurkkaan niin tiedät niiden olevan esim. lainaharsoja. Olen laittanut lainavaatteisiin tälläisiä erivärisiä villanagan palasia, jotta tidän keneltä lainattau vaatte on kyseessä (en usko, että puolen vuoden päästä enään muistan kenelle pitää palauttaa mikäkin vaate).

Ja sitten leipomisesta: olette olleet hurjan ahkeria ja leiponeet pakkaseen valmiiksi herkkuja. Itsekin ajattelin, että kun äippävapaa alkaa viikon kuluttua niin leipoisin jotain itsekin. Tosin olen aika peukalokeskellä kämmentä noiden suhteen, joten olisiko antaa hyviä vinkkejä / ohjeita herkullisiin leipomuksiin (+ ohjeita pakastukseen, paskatetaanko rasiassa, pussissa...).

ON Yölliset kurkku / nielukivut herättävät joka yö :mad: johtuisikohan ennemminkin kuivista limakalvoista kuin flunssasta?

Nyt ruokaa napaan, - hirveän kova pastan himo!

Mamma2012 ja kyytiläinen 34+3
 
  • Tykkää
Reactions: mnica

Yhteistyössä