Marraskuun masuasukit <3 MEIDÄN KUU!!!

mnica Onnea tyttövauvasta ja kiitos synnytyskertomuksesta vaikkei se kovin mukavalta kuulostanutkaan. Kuten jo pohditkin seuraavalla kerralla mahdollista pelkopolikäyntiä niin kannustan ehdottomasti pitämään sen mielessä ja pyytämään sinne pääsyä, jos se sitten vielä mieltä painaa, mulla ainakin helpotti olo todella paljon kun pääsin sinne.

Sairaalat Uskon myös että ihmisillä on niin erilaiset kokemukset noista synnäreistä että mielipide- erot johtunevat niistä. Mulla esim. on taas todella hyvät kokemukset Tyksistä, koska esikoisen aikaan siellä ei ollut minkäänlaista ruuhkaa ja sain kyllä hyvää hoitoa ja huolta pidettiin. No jokunen aika sitten eräs tuttu pohti josko menisi Saloon synnyttämään, koska hänellä taas Tyksistä huonot kokemukset. Varmaan aikalailla vaikuttaa myös juuri kätilöiden toiminta ja avunsaanti tarvittaessa.

Mä oon edelleenkin niin vetämätön, saamaton, laiska... tekis mieli tehä ja touhuta, mut kun ei jaksa. Telkkariakaan en oikeen jaksais kattoa. Toivottavasti tämä on vaan tän viikon kestävää muuten alkaa nupissa piukottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
En ehtinyt koko pinoa lukemaan eilen, mutta siihen mennessä kun ehdein lukea, niin onnittelut annis ja mnica uusista vauvoista :)

Täällä lähdetään pelonsekaisin tuntein kohti synnäriä, vaikkakin päällimmäisenä on varmasti into. Eilen sovittiin sectiosta ja tänään klo 8 aletaan oottelemaan omaa vuoroamme. Vauvan tuoksuista päivää siis toivotaan :heart:

Näin ollen palailen varmaan, kun vapauttavat mut sairaalalta. Ite köyhäilen niin vanhan nokialaisen kanssa, että en pysty päivittelemään mitään sairaalassaolon aikana.

sisunen ja seve 40+5 :heart: HUI HUI HUI !
 
Kovasti tsemppiä Miraaz ja sisunen!

Viideltä kävin vikan kerran vessassa ja uni ei sitten enää sen jälkeen tullut, sängystä nousin sitten kuuden aikaan.
Kohta pitäis pojua herätellä ja viedä kerhoon, sitten kaupan kautta neuvolaan.
 
sisunen voi onnea matkaan :hug: jännittää taatusti... toisaalta toi sektio on sillä tapaa "kivempi" että varmuudella tietää milloin vauva syntyy :D käynnistyksiin kun sit voi mennä kauemminkin kuin se päivä jona menee sairaalaan.
toivotaan että kaikki menee hyvin ja pian on se oma suloisuus sylissä :heart: mulla tulee olemaan sama juttu, että jos synnärillä olen niin päivittelen vasta kun kotiin pääsen läppärille. kännykällä en käy netissä, läppäriä en edes viitsi kiikuttaa sairaalaan mukaan :)
kyllä semmoset sitten ehtii :) valtaisat tsempitykset ja täällä varmasti joka mamma elää tunnelmissa mukana ja miettii tämän päivän että miten teillä menee :) ah, onnellista :heart:

oma olo no oon sitten kipeä. . . niinhän siinä kävi. yskänkohtauksilta vältyin onneksi yön, mutta valvonut olen ... outoa että uni ei vaan tullut. 1-4 välin oli aivan virkeä. koitin miettiä miten uni tulisi.... kävin vessassa... toisen ja muutaman muunkin kerran.
ja: sellaista kellertävää paksua limaa tulee nyt, naureskelinkin et vuodan molemmista päistä samanväristä tatinaa :D pari kipeää ja pitkää supistusta taas yöllä, nyt kun oon ollut hereillä, on ihan menkkamainen olo mahassa :(
googlettelin jo et onko joku tulehdus alapäässä mutta ei se sitten vissiin siihen viittaa. seurailen taas.
yskin, niistän ja yskin...

huomenna täysiaikaisuus saavutettu :) loppumetrit menee sit vaikka päällään seisten, tänään pesen vaunun rungon ja laitan vaunut muutenkin kuntoon :heart:

niin tuosta selällään nukkumisesta kun mulla ei tule huono olo, sen takia saatan nukkua pitkänkin pätkän no, parikin tuntia juuri selältäni, ja kun ei kukaan ole kertonut muuta kuin et hui kamala, älä vaan nuku selälläsi, niin toi onkin ollut semmonen pelotuksen aihe... onneks nyt se selvis :) -edes tässä vaiheessa :)

rintapumpuista sähköistä en raaskinut ostaa, mutta kirppikseltä löysin semmoisen käsikäyttöisen kympillä. kertokaapas kellä kokemusta, että onko se ihan lelu, vai onko sillä mitään käyttöä? mulla ei ole koskaan ollut, johtuen juurikin että maitoa ei vaan tule. no nyt oon sit ajatellut että kerran tätä pumppua en ole kokeillut, niin NYT tän viimesen tipanan kohdalla testaan tämänkin :D kokemuksia kehiin siis kiitos :)

ja muutoin mukavaa päivää kaikille :)

miraaz se on sitten varmaan vauvan saanti-hommat käynnissä :) rutkasti voimia ja tsemppiä päivään, toivotaan ettei vain härnäile, vaan tulee ulos myös, kerran noin asenteella aloitti ;) :hug:
 
Onnea Mnica :flower:
Toivottavasti Miraaz on päässyt tositoimiin!
Sisuselle ihanaa vauvan haku reissua :heart:

poks poks 40+0 eikä oiretta ole mihinkään suuntaan :D Meinaakohan yksiössään viihtyä vielä seuraavat pari viikkoa. Haha. 38+ kovasti supisteli, väsytti ja valvotti yöllä ja oli vamis synnärille, mutta nyt jotenkin saavutettu laskettu aika vei sellaiset ajatukset ja tunnot pois. Hassua. Nyt ois niin huono keli syntyäkin, ettei kannata. :LOL: Lumiukkoa on kohta mentävä tekemään ja mäkeä laskemaan!!

Ihania loppuodotuksen hetkiä kaikille :heart:

hevosenkenkä 40+0
 
Fourth Giftrintapumpuilla voi olla huimasti eroa. Käsikäyttöisiäkin todella erilaisia. Itse olen käsikäyttöisellä hyvin pärjännyt (Aventin pistoolinmallinen manuaalipumppu) mutta esim.Ainun käsipumppu "vedettävä versio" sai mulle vain harmaita hiuksia. En siis saanut sillä maitoa pumpattua, kuin ihan vähän ja hitaasti. Aventilla maito taas suihkusi ja nopeasti. Onneksi tajusin vaihtaa pumppua.

Onnittelut vauvan saaneille! Harmi, jos on sattunut tympeä kätilö paikalle. Noi voi olla ikuisia negatiivisia synnytykseen liittyviä muistoja pahimmillaan. Synnytys on henkisesti niin herkkä asia. Mun 87-vuotias isoäiti muistaa vieläkin, kun häntä moitittiin yhden lapsensa synnytyksessä "huonoksi ja heikoksi ponnistajaksi". Ponnistaminen onkin monelle " ihan tostavaan hommaa..."

Kumisaapas 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Tsemppiä sisunen ja miraaz, toivottavasti molemmilla vauvat olis vieressä jo tänään. No sisusella ainakin on, kerran sektioon menossa. Ja onnea Mnica ja olikos vielä joku vauvan saanut, jota en ole muistanut onnitella.

Oon miettinyt myös tuota rintapumppua ja nimenomaan sitä käsikäyttöistä. Kun en tiedä olisko sille nyt sitten kovin paljon käyttöä ja kun muutenkaan ei yhtään tiedä miten tuo oman maidon tuotannon kanssa käy. Ei viitsi vielä tässä vaiheessa investoida laitteeseen jota ei sitten mahdollisesti käytä kuin kerran pari.

ON Taas tuli herättyä just vähän ennen miehen töihin lähtöä, eli viiden jälkeen ja sen jälkeen ei uni tullutkaan. Meinasin tänään kaupunkiin lähteä, kaupassa kun pitäisi käydä ja jos miehelle jotain pientä isänpäivälahjaa löytyis. Tottakai siellä sitten tulee tuota lunta. Ja maha on taas sekaisin, pari kertaa saanut vessassa juosta ja ihan vettä melkein vaan tulee. Nyt jo sitten toivon, että tää tarkottaisi että kohta jotain alkais tapahtumaan. No, toivossa on hyvä elää..
Parina viime yönä on ollut taas menkkamaista kipua ja edelleen välillä noita pikkuisen kivuliaita supistuksia tulee päivälläkin. Joten jos tuo edes vähitellen edistäisi asiaa.

Tirppana 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Onnea tuoreista nyyteistä :heart:
Ja kiitos noista synnytystarinoista, hyvä näin ensikertalaisena kuulla erilaisia kokemuksia.

Ja tsempit kaikille, joilla H-hetki lähellä!

Meikäläisellä alakerta ihan liekeissä eilisen rehkimisen jäljiltä, niin malttaa koneellakin istua kauemmin kuin 5minuuttia, kun liikkuminen tekee kipiää.
Leivoin eilen pullaa&juustosarvia ja haravoin pihaa, jotta mahtuu lunta pihaan ;) Tämä reippaus palkittiin illalla melkoisella selkäjomotuksella ja yö meni pyöriessä kun yritin löytää hyvää nukkuma-asentoa... Mutta tulipahan touhuttua, kivaa oli, kun saa tehdä mitä haluaa ja omassa tahdissa.

Nukkuma-asennosta Neuvolantäti sanoi mullekin tosta selällään nukkumisesta, ettei sitä enää vkon 30 jälkeen suositella juurikin siksi, koska vaikuttaa suurien verisuonien virtauksiin ja sitäkautta sikiöönkin. Sanoipa myös, ettei mun enää kannata nukkua oikealla kyljellä, koska vauva voi pyörähtää väärän asentoon. Tämä siis vain siinä tapauksessa, että vauva on jo laskeutunut ja asettunut optimaaliseen syntymäasentoon eli kasvot oikealle ja peppu vasemmalle. Mutta en mä kyllä kokoyötä jaksa vaan vasemmalla kyljellä olla, pakko välillä kääntyä oikeallekin.

Joo niin, Keijo sitten laskeutui viime keskiviikkona uusimman Bond-leffan aikana. Kyllä vähän vei huomiota pois elokuvasta ja vaikea oli löytää hyvää istuma-asentoa, kun toinen tuolla mahassa riehui ja ponnisti kylkiluusta että sai tungettua päänsä lantion uumeniin =) Leffasta kävelin pois kuin liian iso vaippa pöksyissä, kun oli alaosasto niin täynnä vauvaa. Leffan jälkeen piti sitten jumppapallon päällä istuksia että sai lantion tottumaan uuteen tilanteeseen. Että siinä kun olin aikani jumppaillu pallolla, niin ruettiin ihan tosissaan miettimään miehen kanssa, että pitäskö sitä sairaalakassia rueta pakkailemaan pikkuhiljaa, että jos se lähtö oikeasti tulee lähiviikkoina.

Neuvolan täti sanoi sitten torstaina, että ennen oli sellanen uskomus, että pari viikkoa vauvan laskeutumisesta tapahtuis synnytys, mutta onhan noita kaikenmoisia uskomuksia, lapsihan sen taitaa päättää, millon on hänen mielestään hyvä hetki tulla ulos, olkoon sitten huomenna tai vasta joulukuussa. Mutta terkkarin tekemä tämänhetkinen kokoarvio (vatsan päältä kopeloimalla) oli noin 3,5kg, että toivottavasti ei kovin yliaikaiseks mene, voi mennä 5kg rikki…

Iltaisin pikkupää saa kivasti röörin juilimaan, kun se poraa paikkoja. Mutta kiva tietää, että hän ainakin periaatteessa mahtuu alakautta tulemaan, kun jo päänsä saanut sinne tungettua. Eri asia sitten, miten käytännössä se sujuu...

Jano on täällä edelleen, ehkä jopa pahempana kuin aiemmin. Yöllä käyn parin tunnin välein pissalla mutta en juo sillo, koska ajattelen että se vaan vilkastais sitä tuotantoa. Aamuisin pitää sitten kiskaista litra kerralla tasapainottaakseni yöllä tullutta vajetta.

Rintapumppu ostin sellasen käsikäyttösen pistoolimallisen, ei se kyllä Aventin tainnu olla, mikä lie merkki. Toivottavasti sillä tekee jotain. Mutta pitää pistää korvantaakse, että jos ei sillä irtoa, niin pitänee sitten hankkia jonkun muun merkkinen.

Mobilet Mitäs mieltä te tästä ootte, tekeekö sellaisella mitään esim. hoitopöydän/pinniksen päällä? Kun jostain luin, että on ihan turhake, ei ne vauvat siitä ole kiinnostunu, mutta itse kuvittelin että hoitopöydän päällä se vois olla ihan hyvä. Pinniksessähän sitä ei voi pitää kun niin kauan kun vauva ei yltä itse siihen.

Ihanaa kun sataa lunta, tulee niin paljon valoisampaa!

Hyvät voinnit kaikille ja mukavaa loppuviikkoa!

Sandells & Keijo 37+5 (uskomatonta että ollaan jo näin pitkällä)
 
Heips vaan pitkästä aikaa tännekin päin! :wave:

Rintapumppu on varulta hankittu odottamaan. Aventin Isis -malli, eli se ihan perus käsikäyttöinen. Ja käytettynä ostin juuri sen takia, että ovat aika hintavia, eikä todellakaan ole varmuutta tuleeko sille edes kyttöä ollenkaan. Tuota on ainakin jossain kehuttu että olisi käsikäyttöisistä paremmasta päästä ja helppo käyttää. Sitten kun meillä on noita Aventin pullojakin, niin ne saa suoraan tuohon pulloon kiinni, ja maidon sitten "syöntivalmiiksi" helposti. :)

Selällään olosta on varoiteltu, että vauva saattaa painaa verisuonia, ja sen seurauksena istukan virtaukset heikentyä. Itse olin muutamia viikkoja sitten synnärillä käyrillä, ja siinä selälläni maatessa ei tullut kyllä tippaakaan huono olo, tai mitenkään epämukava, mutta vauvan sykkeet alkoivat laskea aika rajusti ja kätilökin oli jo hieman säikähtäneen näköinen. Komenti nopeasti kylkiasentoon, ja sillä saatiinkin sykkeet taas nousemaan normaaliksi. Tuosta jäi aika tehokas kammo selällään makaamiseen ja nyt en sen jälkeen ole kuin selän kautta kääntänyt itseni ympäri toiselle kyljelle.

Oma olo alkaa olla aika kypsä. Öisin sattuu lonkkiin ja nivusiin siihen malliin, että joku irtoaa ihan just. Viime yökin meni osittain valvoessa ja koko ajan tuntui kunnon viiltelyä tuolla lantion seudulla. Voi, kun pääsisi taas kunnolla löhnöttämään selällään ja mahallaan ja saisi nuo kivut pois. Elämän pieniä onnen pipanoita. :D

Sitten voisi taas suorittaa poksumisen, toivottavasti viimeistä kertaa. :D

Acacia ja toukka 40+0
 
Onnea annis ja Mnica! :flower:

Synnäreistä: Mielipiteitä on monia, jopa yhdellä synnyttäjällä voi olla ihan vastakkaisia kokemuksia samasta paikasta. Just eilen kuuntelin yhden kaverin vuodatusta huonosti menneestä synnytyskeikasta NKL:lla ja toisaalta ekan kanssa kaikki oli mennyt hyvin. Riippuu niin siitä, ketä sattuu olemaan työvuorossa. Tosin tässä tapauksessa kun kaikki suunnilleen oli mennyt mönkään, oli kyllä kyse ihan oikeista virheistä sun muista, ei vaan jostain "kemiat ei kohdannu"-jutuista.

Selällään nukkuminen: Mulla oli pitkään niin etten voinut selällään olla, alkoi jo varmaan rv 10 paikkeilla mutta nyt taas pystyy selällään olemaan enkä sitä ole vältellyt, jos ei oe pahalta tuntunut. Sykkeet mitataan neuvolassa aina selällään eikä niistä ole ainakaan siinä mittausajassa ollut mitään laskuja. Mullahan on sattunut olemaan opiskelija nyt parina viime kertana ja olen makoillut selällään varmaan sen 20 min kun opiskelija on harjoitellut vauvan asennon tunnustelua kaikessa rauhassa. Mulla kun ei ole paha olo tullut, niin on sitten käytetty vähän ekstra-aikaa tuohon tunnusteluun ja sydänäänien kuunteluun, viimeksi sydänääniäkin kuunneltiin ainakin 10 min kun terkka opetti, miten kuuluu mistäkin suunnasta ja mistä voi päätellä vauvan asentoa jne. Mutta tietysti jollain voi tulla ongelmia oman ja vauvan olon kanssa..

Yöunet on edelleen hyvät, viime yönä vetäsin taas 8 h unet putkeen ilman herätyksiä :) Olo ei ole yhtä tukala kuin viikonloppuna mutta jotenkin sellainen fiilis että jos vähän suursiivousta tekisi, niin voisi alkaa supistamaan. En usko synnytyksen nyt ihan vielä käynnistyvän mutta supistukset tuntuu olevan herkässä ja vauveli on välillä aika alhaalla vaikkei vielä olekaan laskeutunut ja kiinnittynyt. Odotellaan... :D Tällä olotilalla ei ole edes vielä hinkua synnärille.

miraaz: Taitaa olla menoa :popcorn: Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta.

Rintapumppu: Mulla oli esikoisen aikaan vuokrattava malli ja se oli ihan huippu. Nytkin hommaan sellaisen, jos enemmälle pumppaamiselle on tarvetta. Mulla pumppaaminen on kyllä sujunut ihan käsimalleillakin mutta aika työlästähän se on.. Saa nähdä, kuinka nyt käy.

HilmaVilma 39+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille vauvautuneille!! :) :flower:

Me odotellaan jännityksellä torstain sektioaikaa. Iiiikk!!! Eipä mene enää kauaa. Tänään käymään verikokeissa, missä tilataan verta ja varmistetaan veriryhmä ym ja sit vaan jäädään odottelemaan torstaita. Ai, että kun jännittää että meneekö kaikki hyvin.

Ihan hirveä ikävä on tuota pikku jäpikkää ja ei millään malttaisi enää odottaa!! <3

Mukavaa viikkoa kaikille!

Harakanhattu ja jäpikkä 38+6 <3
 
rintapumppu no tämä mun kirppari-löytöni on emman... hiukan skeptinen oon kyllä, mutta ehkä sillä pääsee edes alkuun :) jotenkin toivoisin että se vois olla jutun juju, voisin edes yhden lapsen imettää/ ruokkia omin maidoin.... mutta nähtäväksi jää.

mistä näitä pumppuja sitten vuokrata voi??? en ole semmostakaan koskaan korviini saanu?
oikeastaan mietinkin et miksi ei neuvola opasta näissäkin seikoissa jo NYT, kun odotusta on vielä jäljellä?? siis imetyksen suhteenhan ne kyllä on vinkkejä antanut, mutta ite kyllä oisinkin ehkä tykännyt enemmän pumppu-valistusta :) no eihän ne terkkaritkaan kaikesta voi huolehtia :)

sairaala-kokemukset se siinä justiin onkin, että tarpeeksi moni kun on käynyt tietyssä paikkaa ja monella mennyt pieleen moni juttu, niin onkohan ollut vaan tietty henkilökunta jonka tapa toimia on sellanen et sit on menny mönkään?
esim eräs käynnistys... sitä aloitettiin aamulla, ja kun supistukset voimistuivat iltaa kohden hyviksi, annettiin kuitenkin supistuksia lopettavaa tippaa... jotta ei synny yötä vasten.
taas aamusta uudet käynnistykset, sama kohtalo illalla : tippaan ja supistukset seis. tällaista yhden kaverin kohdalle kesti kolme päivää, jolloin tuona kolmantena päivänä hän sai eri lääkärin joka sitten antoi vauvan lopulta syntyä. äiti oli AIVAN loppu, niin fyysisestikin, mutta vallankin henkisesti..

Tarinaa en muista, että mikä oli syy tällaiseen. Ehkä sit voi olla niin, ettei heillä ole sairaalan taholta ollut anestesia-lääkäriä paikalla öisin, että jos tartteekin epiduraalia tms. Mutta outo juttu oli ja sai niskakarvat äidin puolesta ihan pörhölleen moinen kohtelu...

Tai sitten kun kaveri meni viidettään saamaan, sairaalasta en nimeä sano kun en aivan 100% ole varma mikä se oli :D niin, oli niin täyttä että tämä joutui olemaan käytävällä.. ja sai ainoan kivunlievityksen käytävän suihkussa... oli kuulema niin kiirettä ettei ehditty antaa hänelle mitään.
no, sitten kun vihdoin saliin pääsi, äiti jätettiin yksin todeten, että täähän on sulla jo näin mones, kyllä sä pärjäät. äiti oli kirjaimellisestikin YKSIn, koska mies ei ollut lähtenyt mukaan....
ehtivät onneksi edes hiukan olemaan paikalla edes joku, että vauva syntyi lopulta turvallisesti. Mutta entä jos kaikki ei olisikaan mennyt hyvin, vaan äidin tila olisi yhtäkkiä muuttunut, eikä hoitohenkilökuntaa ole paikalla??

tällaisia kun kuulee, toivoo vain niiiiiiiin paljon että oma synnytys sujuu nopeasti tai ainakin ammatti-ihmisten aikaan.

oma hassu hetki oli kolmatta synnyttäessä sellainen, kun salissa oli mun vieressä puhelin, millä sai soitettua kätilöä tms huoneeseen.
no, siinä sitten omia supistuksia seurattiin, mies istuksi keinutuolissa ja minä loikoilin sängyllä. niin sitten se puhelimen linja aukeaa, ja alkaa kuulua armoton huohotus ja voihke.. ja kätilön ääni :) kiirusti pistettiin jotain nappia vain, jotta saatiin kanava pois päältä :D kun itellä pahin edessä, ei TODELLAKAAN halunnut kuulla toisen naisen parhaillaan ponnistavan :D
hiukan hymyilytti tuo jälkeenpäin :)

yhdessä synnytyksessä mulla oli ulkomaalainen kätilö-opiskelija mukana ja se toi omaa haastetta, kun ei hän osannut suomea ihan ymmärrettävästi... toivoin siinä sitten että kaipa se sentään TIETÄÄ mitä tekee :) vauva saatiin ulos ihan niinkin, mutta sen myötä ite mietti joskus, millaista olisi synnyttää ulkomailla. tuskin suomen tulkkia ihan joka maapallon kolkasta löytyy :)

tämmöisiä pohdintoja täällä taas :)

vaunut on nyt valmiina :) pesin rungon oikein hyvin, ja renkaat myös. koppa paikallaan ja makuupussi myös. enää se eläjä sinne sisälle uupuu :heart:

mobile no onhan semmonen söpö siinä sängyssä, vauvat alkaa aika äkkiä tarkkailemaan ympäristöään, ja sellaisen voi näpertää vaikka itekin jos osaa :) (mä en oo niin luova, mutta joskus osunut ohjeita silmiin )

mun piti imuroida, mutta tässä mä nyt sit kökötän lattialla läppäri sylissä... imuri kyllä on tossa vieressä päällä, mutta ei paljoa roskat liiku :LOL:
vauva ainakin tottuu imurin ääneen :)
ei tämä puolikuntoisena kotona hääriminen ehkä ole nyt se tehokkain juttu...
 
Määhän ostin halvalla kun sain sen Ainun käsikäyttösen rintapumpun ja sitä kokeilin tuossa kotiuduttua, kun maito nousi ihan sikana. Tosiaan, kokeilin vaan ja jotenkin tosi epämukava ja vaikka siinä oli se pienten rintojen lisäosa, niin tuntu ottavan ilmaa jostain välistä, ettei toiminu niin tehokkaasti. Oonki miettiny, että pitäiskö semmonen Aventin käsikäyttönen hommata kuitenki, jos tarvii. Nyt on tuo maidon nousu vähän rauhaantunu, että eilenki vaan kerran tosissani ootin, että tyttö herää unilta, kun tissit oli räjähtää :LOL: Se kuitenki syö sitten kaiken, ettei periaatteessa uskalla vielä pumppailla turhaan talteen.

Mies kyllä kauheena oottaa, että pumppailisin varastoon. Maidonkerääjä ollu kyllä kovassa käytössä ja aattelin, että pitää varmaan ostaa toinen, kun yösyötöillä ei jaksa mennä peseen välillä ja aamun ekalla syötöllä tänäänki ois tullu sitte niin paljon, että ois voinu pistää talteen. Yhteen minigrip-pussiin oon saanu pakastettua. Periaatteessa oisin aamulla ehtiny ennen syöttöä pestä, jos mies ois vaihtanu vaipan, mutta se nyt on päättäny delegoida sen homman mulle, kun sillä on niin paljon pihatöitä ym. mitä pitää saada tehtyä ennen lumen tuloa (ja tuolla se vaan kattoo Netflixistä Top Gearia!!! :mad: ). Ja tuo mies on sellanen, että mitä enemmän sitä yrittää patistaa, niin sitä enemmän se pistää vastaan.

Niin toivottavasti mun synnytyskertomus ei nyt kovin kauhistuttanu ketään, mutta ajattelin, että on hyvä kertoa, jos haluaa varautua kaikkeen. Kokemus oli hyvin kaukana siitä synnytysvalmennuksen videosta, ettei kenenkään kannata tuudittautua sen varaan! Jos kaikki meneekin niin hyvin kuin siinä, niin sitte pitää olla vaan tosi onnellinen :)
Mulla oli tuskanen taival vielä senki lisäks, kun kohtu on kallistunut taaksepäin. Ihan kiva, että siinä jo tuskasessa vaiheessa joku sen mulle kertoi, että btw, taaksepäin kallistunut kohtu tekee synnytyksestä tosi kivuliaan. Tavallaanhan se tieto tiesti helpotti, että ei sen normaalisti pitäisi näin paljon sattua :p

Nyt hoitaan näitä kotihommia ennen ku rinsessa herää. Häntäluuki huutaa taas hoosiannaa tästä istumisesta.. eiköhän tämä tästä!

Tosi paljon tsemppiä kaikille odotukseen! Kyllä se palkinto sieltä tulee ihan lähiaikoina. Miettikää kuinka kauan sitä on jo odotettu! =) Onnea myös nyytinhakureissulle lähteneille!
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Mobile on mun mielestä ihan kiva juttu, varsinkin kun vauva alkaa näkemään paremmin ja tarkkailemaan ympäristöään. Me saatiin sellanen soiva (se tuttu kehtolaulu, mikä sit soi koko päivän päässä) mobile, jonka saa pinnasänkyyn kiinni. Vois tuohon hoitopöydän päälle tai läheisyyteen hommata toisen jonku vähemmän muovisen.. Kivahan se ois jos itellä ois intoa ja taitoa askarrella!
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Tsemppiä sisunen vauvan haku matkalle ja toivottavasti miraaz pääsee myös tosi toimiin.

Sairaaloista Mä olen tullut siihen tulokseen että jos synnytys menee ilman ongelmia niin silloin niitä sairaaloita yleensä hehkutetaan, että jäi hyvät kokemukset jne. Tähän toki vaikuttaa kätilöt ja lääkärit myös. Jos synnytyksestä on jäänyt jotain hampaan koloon niin silloin se on yleensä synnärin vika, vaikka ongelma on ehkä ollut ihan fysiologinen. Omassa kaveripiirissä Jorvi, Hyvinkää ja K-PKS on noita joita yleensä haukutaan vaikka kyllä niilläkin ne kannattajansa on.
Toinen asia mitä olen huomannut joka aiheuttaa haukkuja on että jos sattuu ruuhka-aikaan synnyttämään ja kätilö ei voi hirveästi synnytyksen alkuvaiheessa olla kyselemässä vointeja niin haukut tulee ja sairaalan vika. Mä edelleen haluan uskoa että parhaansa ne kätilöt ja lääkärit siellä osastolla yrittävät tehdä he eivät voi sille mitään jos resursseja ei ole tai sairaala on remontissa tai on jokin muu poikkeustila. Isommat sairaalat taitavat kuitenkin olla aikalailla liukuhihna meiningillä.
Ja en minäkään todellakaan haluaisi synnyttää jossain ruuhka-aikana ja jännittää että pääseekö milloin saliin ja pahimmillaan kärvistellä jossain käytävällä odottelemassa että edes sais jotain helpotusta kipuihin. Että varmasti olisin niitä jotka sitten haukkuvat sairaalaa tai ainakin olisin seuraavalla kerralla hyvin varautunut.

Eilen mies kertoi, että työkaverille oli sattunut semmoinen juttu joitakin vuosia sitten jossain noista isoista Helsingin synnäreistä, vaimon synnytys ei edennyt ja se meni hätäsektioon. Mies jäi sitten kätilön käskystä odottamaan ja hetken päästä sieltä sitten kätilö tuli takaisin vauvan kanssa ja sanoi, että hän tulee kohta takaisin, vaimo on heräämössä jne. No se "kohta" oli sitten 2h jonka jälkeen tämä työkaveri oli alkanut huutelemaan, että voisko nyt oikeasti joku tulla kertomaan missä mennään ja mitä sen vauvan kanssa pitäis tehdä ja pääsiskö jo vähitellen sitä vaimoakin katsomaan. Oli kätilö vähän unohtanut tuoreen isän ja vauvan. Hälytys nappulaan ei reagoitu. Että näin.

ON Olo on edelleen niin kun omenalla. Uusia "ihania" vaivoja on ummetus vaikka juon ja syön ihan samalla tavalla kun ennenkin niin nyt sitten iski tämäkin vaiva takasin. Alottelen nyt sitten levolacin ylläpito annoksen kanssa röörien aukomista.

Eilen illalla säikähdin ihan totaalisesti kun havahduin siihen, että en ollut tuntenut Anselmin liikeitä vähään aikaan. Ei muuta kun mehua juomaan ja laskemaan, kovasti sai tökkiä ja herätellä että sain kasaan ne 10 liikettä. No aamulla tuo aloitti venyttelynsä ihan normaaliin aikaan ja on ollut tänään ihan oma itsensä. Mutta kyllä säikäytti, että tartteeko tässä lähteä käyrillä käymään.
Aamulla sitten luin että liikkeiden väheneminen saattaa enteillä synnytystä, no just eiköhän koko tää raskaus enteile synnytystä jossain vaiheessa :D

Koitetaan jaksaa vielä viime metrit

iia ja Anselmi 38+5
 
Pikainen neuvolakäynti takana
Rv 37+2
Paino: + 1.050/ vko hupsista!
RR: 134/83
Pissa: puhdas
Sf: 35
Sykkeet 150, liikkeet ++, raivotarjonnassa edelleen
Ensi maanantaille uusi aika. Nyt sitten odottelemaan torstain tyksi käyntiä.
 
MNICA Kuullostaa vähän samantapaiselta kun mun eka synnytys/kätilö :( Tosi harmi että jouduit sen kokemaan mutta onneksi on ohi nyt!

SELÄLLÄÄN NUKKUMISESTA niin eihän se millään tavalla sikiön vointiin vaikuta/hapenpuutetta tee vaan äidille voi tulla huono olo ja silloin hän automaattisesti vaihtaa asentoa.

SYNNYTYSSAIRAALAKOKEMUKSIA niin mulla surkeet kokemukset Kättäriltä kun taas monet ylistää sitä.

SUPISTELI TAAS YÖLLÄ 22-06 välillä eli taas valvottu kokonainen yö. Vatsakin toimi x 2 mutta limatulppaa ei tullut. Ei koskaan aikaisemmin ollut tällaista, nyt valvonut kohta viikon ja aika väsy alan olemaan... Tulis nyt ne supistukset sitten päivisin että saisi öisin nukuttua :/

JUOMISESTA JA SYÖMISESTÄ niin juoda voisin kun elefantti mutta ruoka ei juuri maistu...

Huomenna taas nlaan eli kuulumisia sieltä sitten...

Korvapuusti 38+5
 
Hei vaan! Onne kaikille tällä hetkellä synnyttämässä oleville:D voih....kun pääsis jo itse tosihommiin<3 no mutta nautitaan viimeisitä viikoista masun kanssa! Voihan tätä masua tulla ikäväkin!?!?
Täällä oltu neuvolassa aamulla ja kaikki on hyvin<3 sydänäänet hyvät,taisi poitsu nukkua! Tää on niin ihanaa ja jännää aikaa ku ei tiä koska se lähtö synnärille tulee! Toivon kumminkin niin hartaasti,että ittestään lähtis käynnistymään.

Uskoa täynnä ja Muru 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Sisunen Tsemppiä vauvanhakureissulle! :heart:

miraaz Siellä taitaa olla menoa nyt! Tsemppiä! :heart:

Rintapumppu Hankin käytettynä Aventin käsikäyttöisen, kun oon kuullu siitä niin paljon kehuja. Toivotaan, että on hyvä, kun/jos pääsee sitä testaileen sitten synnytyksen jälkeen.. :)

Alan oleen kyl NIIN kateellinen kaikille, joilla on synnytys jo ihan lähellä.. :) Mulla ei oo mitään tuntemuksia..ei supistuksia.. enkä usko, et vauvakaan olis laskeutunu alemmas.. jotenkin ihan toivotonta, että tulis itekseen ulos.. käynnistystä siis odotellessa!

Nellielli ja pötkö 40+2
 
Jokohan Sisunen on saanut oman pienen syliin :heart:

Miraaz Kovasti tsemppiä koitokseen =)

Rintapumppu Olen käyttänyt Emman ja Ainun käsikäyttöistä (pistoolimallista) pumppua, molemmat on mulla ainakin toiminut. Molemmissa tais olla sellaiset silikooniset pehmukkeet vai mitkäköhän ne oli. Ei kyllä ollut kovin työlästä, vaikka synnärillä olinkin jo ennättänyt tottua sähköpumppuun, ajallisesti kesti pumppaaminen ihan yhtä kauan.

(.) Täällä ei yhtään mitään, edelleen on sellainen olo, ettei ois raskaana ollenkaan. Täytyy alkaa taas puuhastelemaan remontti juttuja, jotta ei koko aikaa miettis ja tutkailis omaa kroppaa, hulluksi vaan tullee :D

Inari & Juri Kakara 38+4
 
Viimeksi muokattu:
mnica onnea paljon tyttövauvasta :heart::flower:

Itselläni on myös taaksepäin kallistunut kohtu, ja oonkin yrittänyt ettiä siitä tietoa, että vaikuttaako taaksepäin kallistunut kohtu synnytykseen, mutta kaikkialla vaan puhutaan ettei se vaikuta synnytyksen kulkuun mitenkään, ainoa että sisätutkimusta on hankalampi tehdä koska kohdunsuu takana. (???)
Noh kaikki on onneksi sen kivun arvoista. :heart:

Viime yö tuli nukuttua huonosti.. aivan jatkuvasti sai rampata vessassa, heräilin varmaan 2tunnin välein vessaan ja vessareissun jälkeen ei saanut heti unen päästä kiinni. Että välillä näinkin.. no ei kuitenkaan väsytä normaalia enempi, mutta jos ens yönä sitten ois vähän paremmat unenlahjat.

Sukkapuikkosupistuksia tuli eilen muutamia kertoja, muuten ei mitään muita tuntemuksia lähenevästä synnytyksestä.

Monilla on jo niiiiin jännät paikat, onnea kaikille vauvan hakureissulle. tosiasiahan on se että meillä kaikilla se reissu on suht piakkoin edessä, eli kaikillahan tässä rupee olemaan jännät paikat. :)
Tää lähtis nyt kampaajalle ja huomenna siis neuvolakuulumisien kans palailen.

Lily_ 38+1 :heart:
 
Hei taas.

Onnea vauvoista kaikille ja tsemppiä kärvistelijöille.

Itellä oli eilen neuvola ja kaikki oli muuten hyvin, mutta vauvan syke oli kokoa ajan 180-190 eikä laskenut vaika asentoa vaihtoi ja odoteltiin. No sain päivystyslähetteen äitipolille ja sinne menin käyrille ja eka käyrä oli samanlainen eli aivan liian korkee ja ei rauhoittunut ollenkaan. Pääsin tunnin päästä uuteen käyrään ja se oli taas liian matala eikä vaihtelua saatu siihen. No lääkäri ultras ja kaikki oli ultrassa hyvin, mutta vauva on alakäyrällä. Paino arvio oli eilen 37+3 2700g, kun aikaisemmat lapset on ollut nelikiloisia niin nyt on sitten tulossa kolmekiloinen. :) Lääkäri pani noiden käyrien takia osastolle yöksi tarkkailuun ja illan aikana otettiin kolmet käyrät, jotka oli sitten jo hyviä ja supistuksiakin tuli käyrälle ja aamulla vielä yksi käyrä ja kun ne oli kunnossa niin pääsin kotiin odottelemaan synnytystä. Vähän säikäytti, mutta onneksi kaikki oli kunnossa. Lääkäri tutki myös kohdunsuun tilanteen ja sormelle olin auki, mutta kanava oli vielä pitkä ja kiinteä. Nyt sitten maanantaina aika äitipolille varsinaiseen synnytystapa-arvioon ja sitten vielä normaalit neuvolat synnytykseen asti.

Että sellasta jännitystä täällä. :)

Selällään nukkuminen ei mulla edes onnistu kun tosi nopeeta tulee huono olo. On tullut jo aika pitkään, että kylkimakuulla ja pääasiassa oikeella kylellä tulee nukuttua. Odottelen kyllä, että pystyy nukkumaan selällään ja mahallaan.

Ruokahalu on kateissa, että pakosta syön kun muuten sokerit tippuu ja olo on tosi huono. Paino ei sais laskea yhtään et senkin takia pakko koittaa muutaman tunnin välein jotain nassuttaa. Jano on edelleen kova ja vettä juon aina keittiön hanan ohi mennessä. Määrällisesti en tiiä, mutta aika paljon. Turvotusta ei ole ja ummetus ei vaivaa, ennemmin suoli tyhjenee kerran päivässä ihan urakalla. Synnytystä ajatellen hyvä niin, pysys vaan loppuun asti auki :) Mulle ei ole ikinä tarjottu peräruisketta eikä edes puhuttu siitä mitään vaikka neljä synnytystä jo takana. Varmaan on sairaalakohtasia eroja noissa käytännöissä.

Mut pitää jo lähteä antamaan lapsille ruokaa, kun alkaa varmaan potut oleen pehmeitä. Tässä koneella menikin tovi, kun oli niin paljon luettavaa tullut kahessa päivässä.

Aapaliini ja mukelo 37+4
 
Laitetaan nyt täältäkin neuvolakuulumisia tältä päivältä (38+1), vaikka mielelläni jo laittaisin ihan toisenlaisia uutisia :)

Paino: +100g viime viikosta
RR: 108/75
Turvotus: +
Pissa: puhdas
Sykkeet: 132
Liikkeet: ++
Sf: 33 cm, mimmi kuulemma "seisoo" siellä, ei siis ole ns. pallona (varmaan tällä viitataan siihen perinteiseen sikiöasentoon...?), th naureskeli että täällä onkin omintakeinen tyyli oleskella :D

Lisäksi th sanoi vauvan pään olevan tosi alhaalla ja tiukasti kiinni, totesi vaan että "se voi lähteä sieltä tulemaan milloin tahansa, ei ehkä enää ensi viikolla nähdä"...Tosin eihän toi mitään välttämättä tarkota, onhan näitä kuultu ennenkin ja silti menty reippaasti yli :)

Sisunen onkin jo varmaan onnellinen uunituore äiti :heart:, ja ties vaikka parilla muullakin ihania uutisia ihan pian :)

Millimama & Rymy-Iita 38+1
 
Hei vaan kaikille!

Onnea synnyttäjille, ainakin mnica, annis ja sisunen, kenties muitakin jo tositoimissa olevia!

Muutamaa asiaa tulin kommentoimaan:

Petidiiniä sain minäkin kolmannessa synnytyksessä, ja liian myöhäiseksi meni. Vauva syntyi erittäin väsyneenä, ja imetys kaatui sitten siihen, että ei jaksanut kolmeen päivään imeä. Nykyään tuo on kai vähän vanhanaikainen kipulääke. Mnica, aika hurjalta kuulostaa tuo sinun synnytys, kannattaa käydä sitä vielä läpi .

kohdun asento Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, enkä ole koskaan kuullut, että vaikuttaisi synnytykseen. Tai ainakaan siihen, että olisi mitenkään kivuliaampi. Vaikea sanoa, kun ei ole kokemusta synnyttämisestä muunlaisen kohdun kanssa.

mobile Ei ole koskaan meillä ollut. Mulla on sellainen periaate, että pinnasänky on nukkumista varten ja voi siis olla vähän tylsä paikka. Ei siellä mitään virikkeitä tai ajanvietettä tarvi olla, tulee uni paremmin. Jos hereillä on, niin sitten ollaan jossain muualla kuin sängyssä.

rintapumppu Viime viikolla tapasin imetyskordinaattorin siellä osastolla, kun kätilö sellaista ehdotti. Mulla on vähän haastavat rinnanpäät (toinen sisänpäin kääntynyt), joten katsottiin voidaanko vauvan otetta ja imemistä parantaa.

Hänen kanssaa sitten käytiin läpi mm. osittaisimetystä. Hän sanoi, että harvoin onnistuu kovin pitkään. Siitähän mulla on kokemusta, eli 2-3kk menee ihan ok. Rinnoista pitäis saada pumpulla irti vähintään 5dl päivässä, jotta maidontuotanto riittäisi tuostakin pidemmäksi aikaa. Kun puhútaan tuollaisten määrien lypsämisestä, niin helpompaa se on sellaisella pistoolimallisella tai sähköpumpulla, esim. Avent.

Supistustuulia kaikille!

Scala ja Eikka 1 vko

Ps. Sitä mahaa tulee todellakin ikävä, ei uskois.
 
taaksepäin kallistunut kohtu on myös mulla, jaei kyllä kukaan oo tästäkään maininnu et ois synnytys SEN takia kivuliaampi. en kyllä tiedä edes verrata mimmoselta synnytys tuntuis jos EI ois taaksepäin kallistunut :D näin näitä tietoja tupsahtelee sieltä täältä aina uusia :) toisaalta kiva, koska ite kun on kolme saanut jokaisen eri paikkakunnalla ja eri sairaalassa, niin jostain tulee aina erilaista tietoa.

selällään nukkuminen on siis mulle selitetty niin et vauva painaa isoja valtimoita ja istukan verenkierto heikkenee. no jotenkin oon sit mielessäni hahmotellu et millais se sit vauvaan vaikuttaa :D

pakko oli itekin tuossa ulkoilla taaperon kanssa, ja nyt yritän saada hiukan jotain askaretta aikaseks. se on ihan tosi, että pää sekoaa jos tässä vaan koko ajan kuulostelee oloja ja tuntoja et koskakohako... :)

synnytyksen käyntiin lähdöstä yhdel kaverilla kävikin kivasti tässä lähiaikoina; kun sillä piti olla käynnistys. ja laskettuna aikana. sinä aamuna kun se tavaroitaan pakkaili, alkoi supistukset, eikä sitä ollut ennakoivasti supistellut ollenkaan siihen mennessä :) ei tarvittu siis käynnistääkään, oli kymmenen aikaan jo sitten salissa ja kolme senttiä auki :)
ainoa mitä tuli mutka matkaan, oli et vauva ei ollut laskeutunut, ja sitä se joutui ponnistelemaan hyvän aikaa alemmas kunnes sitten pääsi lopullisiin vääntöihin :) mutta siis että vaikka laskettuun aikaan mennessä ei olisikaan ainuttakaan merkkiä tulevasta lähdöstä, se voi hyvinkin alkaa tuosta vain :)
 

Yhteistyössä