Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

huh ku oli tullut paljon tekstiä =)

tervetuloa mukaan viides :flower:

rd ihan äippäpakkauksen harsoja:) niin ja se on hahtuvavillalanka! niitä voi myös tehdä merinovillalangasta! niin ja käytetyt villahousut on parhaita ku ne on jo hyvin huopuneita, mutta uudetkin yleensä aika helpolla rupeaa pitämään kosteutta kun vähän huovottaa pestessä pehvasta ja käyttää ahkerasti!

-äiti88 ja toukkapoju 25+2-
 
Tervetuloa viides :wave: Kiva, että täällä on mukana "konkareita". Teiltä voimme me ensikertalaiset saada arvokkaita vinkkejä.

Mua kiinnostais kysyä kaikilta useammin synnyttäneiltä, et onko synnytykset olleet erilaisiaVai noudattaneet samaa kaavaa?Kipu, kesto jne...

Luminkalle kiitos uudesta hienosta pinosta! :flower:

Maotaolla alkaa olla jännät paikat. Ootko jo hommannut hääpuvun?

Mitäs mun piti vielä kommentoida...en nyt muista.
Oon nukkunut viime aikoina niin huonosti. Mulla painaa kohtu jotain hermoa ja jalkoihin tulee kamala hermosärky. Puutuvat ja pistelevät. Onko kellään ollu vastaavaa?
Nukkumisesta ei kyllä kipujen keskellä tule mitään. Se on vaan noustava ylös.

Kuunkulta ja poitsu 26 tasan ( tänään täytyykin ottaa uusi masukuva)
 
Huomenta Kaikille :wave:

On niin kiire tässä lomaillessa että ei kerkiä kirjoittelemaan,juttuja käyn kyllä joka päivä lukemassa.
Tuossa ulkona olen miehen kanssa rakennellut sen mitä pystynyt,kaikkea kevyttä,kuten villoitusta ja sirkkelillä sahaillut :whistle:
Onneksi kummankin isät on ollut miehellä apuna niin on saatu jotain aikaiseksikin..

viides Tervetuloa mukaan :flower:

KuuttiPieni Kerrohan miten kaverin pikkuinen voi kunhan asiasta kuulet?

Aikaisemmat synnytykset Kumpikin synnytys on ollut erilainen ja kipukin erilaista.Esikoinen käynnistyi itsestään 5 pvä yli LA ja kerkisin saada epiduraalin ja supistukset ei niin sattunut mutta ponnistus vaihe kesti 1.5 tuntia ja oli erittäin rankka.
Kuopus taas käynnistettiin ja sitten kun alkoi tapahtua niin tapahtui rytinällä enkä kerinnyt saada mitään kivunlievitystä ja olikin sitten kipeämpi mutta ponnistus vaihe kesti vain 30 min =) Nopeita sinällään ovat synnytykseni olleet eka 8 h ja toinen 6 h kokonais kesto mutta kuopuksen aikaan vain 2 viimeistä tuntia oli kipua eli mielestäni tuo 6 h on liikaa laitettu kestoksi.
Mutta hyvillä mielin olen synnyttämään menossa eikä pelota :D
Onko täällä muuten muita joilla edelliset lapset olleet yli 4 kiloisia?
Itselläni esikoinen 4090kg ja kuopus 4485kg ja en tästä kolmannestakaan alle 4 kiloista odottele ;) Kaverit kauhuissaan kun meidän vauvat "noin" isoja mutta kun synnytykset menneet hyvin ei minua pelota tuo koko :saint:

Mutta nyt täytyy ruveta laittamaan ruokaa noille työ miehille,pitäisi tänään vielä selviytyä kirppikselle myymään illaksi tavaroita :wave:
 
Huomenta!

Kiitokset Luminkalle uudesta hienosta pinosta!

Ja Sanselle onnittelut naimisiinmenon johdosta, ootte kyllä kaunis pari miehesi kanssa.

Tervetuloa mukaan viides!

Kyllä alkaa kummasti se synnytys pyörimään mielessä näin elokuussa. Mä ajattelin taas mennä vähän sillä asenteella, että katotaan mitä tapahtuu, mutta kyllä sitä vaan pohtii perätiloja, sektioita ja imukuppisynnytyksiä. Hyvähän se tietysti on ainakin mielessään varautua kaikkeen.

Ensimmäinen työviikko loman jälkeen takana ja kyllä huomaa tehneensä :p . Työpäivien aikana ei tunnu mitenkään pahalta, ei supistele tms. mutta illalla on kyllä aika poikki. Eilen menin kymmeneltä nukkumaan ja heräsin tänään ysiltä, kertaakaan en yöllä herännyt edes vessaan :eek: .

Ja tämä painostava kuumuus :x . Eilen koko illan jyrähteli ja hetken aikaa satoi vettä, mutta ei kunnon ukonilma tullut päälle, että olis ilma vähän keventynyt ja viilentynyt.

Ens torstaina olisi sitten neuvolalääkäri, saapa tietää onko alakerrassa mikä meininki. Tuskinpa siellä mitään on tapahtunut, joten ei huolta sen suhteen.

Tekis mieli lähteä Ikeaan, mutta siellä on kuitenkin miljoona ihmistä, joten enpä taida jaksaa :whistle: . Ehkäpä alankin siivoamaan sen sijaan :wave:
 
Hyvää huomenta!
Ei sitten pikkuystävät antaneet juurikaan nukkua, se kumpi oli alempana niin alkoi vimmatusti potkia kun kylkeä käänti. Ja potkut on jo sitä luokkaa että kun pikkanen monottaa niin koko rouva hytkähtelee.

Painosta ollut puhetta, mulla on tullut nyt noin 10 kg lisää, turvottaa kylläkin melkolailla. Mutta tyytyväinen olen että ei ole tullut samaa tahtia kun edellisissä.. esikosta tuli 30 kg (josta silkkaa nestettä 11 kg!) ja tokasta 20 kg (diabetes). Että hyvä näin. Yritän kovasti juoda vettä tai kivennäisvettä että ei nesteet jämähdä kroppaan.

Edelliset synnytykset mulla olleet seuraavanlaisia: Eka siis käynnistettiin toksemian takia. Kesti yhteensä 10,5 tuntia, mutta loppuavautuminen meni niin nopeeta että en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä. Ponnistusvaihe kesti 35 min, mutta istukka ei meinannut irrota millään. Tokakerralla heppu oli vielä perätilassa ja sen takia tehtiin sektio. Mulla meni vesi klo 21 illalla ja klo 0.17 oli sitten kaveri ulkona. Toipuminen tietty kesti aikansa sektion jälkeen, mutta ei se nyt minusta niin karseeta ollut.

Tänään ei ole mitään siivousta kummempaa luvassa. Huomenna pitäsi ajaa 140 km yhteesä kun mennään moikkaamaan mummia. Ei inspirois paljon ajella, mutta kun ei kauhean usein pojat tuota mummiaan näe, niin kai se muodollisuus pitää hoitaa pois päiväjärjestyksestä. En ole äitini kanssa kovin hyvissä väleissä, mutta kai häntä kerran tämänkin raskauden aikana pitää tavata. Mutta nyt mun tarvii lähtee kauppaan kun ei ole kahvimaitoa. |O Olen kyllä sitä mieltä että mies voisi lähteä hakemaan, mutta ei kai sitten... Heissan!

HM ja papuset 25+2
 
Onko synnytykset olleet erilaisiaVai noudattaneet samaa kaavaa?Kipu, kesto jne...
Minulla on mennyt kaikki synnytykset pääpiirteissään saman kaavan mukaan. Esikoinen syntyi 6pv ennen laskettua aikaa, muut kolme pari päivää la:n jälkeen.
Kaikki synnytykset ovat käynnistyneet supisteluilla (ja vatsa ollut ripulilla), lapsivesi on poksahtanut jossain vaiheessa sairaalassa sitten. Joitain tunteja on supistellut (kuopuksen kohdalla paikat eivät tuntuneet aukeavan suppareista huolimatta 4cm enempää) ja lopussa joidenkin minuuttien ponnistus. Yhden lapsen kohdalla ehdittiin antaa epiduraali, se oli melko autuasta! Ja kuopuksessa paikat revähtivät auki ihan parissakymmenessä minuutissa, repeilinkin.
Mutta siis kaikinpuolin ovat normaaleita ja moni sanoisi, että helppojakin synnytykseni olleet.
Vaan kun minä olen minä, en mitenkään innolla odota synnytystä :|. Muistan sen kivun (ja tunteen, että en tahdo kokea tätä!!!!!) liian hyvin, vaikka eihän siinä paljon muita vaihtoehtoja ole, jos lapsen tahtoo saada ulos...

Yli 4kg:n lapsista kysyttiin myös: meillä kolme nuorinta painoivat syntyessään 4,3, 4,1 ja 4,2kg. Olivat myös pitkiä, 56-56,5cm. Helposti he ulos tulivat, mutta silti koetan tässä raskaudessa syömisilläni vaikuttaa siihen, ettei vauva vatsassani turhan paljon kasvaisi.

Rankkaa supistelua oli koko yökin. Turhauttavaa. No, tänään täytyy ottaa rauhallisemmin.
Mukavaa viikonloppua jokaiselle!
 
Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mut hyppäsin viimevuoden marraskuisista lukee teidän tarinoita.. aarg.. nyt jo ikävä sitä ihanan kamalaa odotus aikaa. Sitten asiaan, eli mikäli jotakuta kiinnostaa mulla on ihan hirmu määrä osin jopa käyttämättömiä lasten vaatteita ja tarvikkeita myynnissä. mm kantoliinaa, reppua, sähkö pumppua ja täysin uudenveroinen cam hoitopöytäkin.. käykää kurkkaa nettimarkkina.fi sivuilta tai laittakaa yv, jos innostaa.
:attn: tsemppiä kaikille odotukseen
 
tein just äsken kiharoita hiukan hiuksiin kun oon ihan alamais tän mun ihottumani takia, siis hirveät punaset läiskät käsissä ja naamassa, mutta eipä nuo kiharat taida oikein ilosemmaks tehdä.. mä kyllä menen yksityiselle lääkärille tän raskauden pääsyttyä, ei terveyskeskuksesta saa muuta apua kuin perusvoiteet. kortisonia en sukalla käyttää, lääköäri on kyllä tosin sanonut että jos on pakko niin laita, mutta kun oon tähän asti pärjännyt ilman niin miksei sitten loppuun asti. sitten jos tuleekin jotain vauvalle niin sitä rupiaa ajattelemaan oliko sen kortisonin syytä..
mulla oli eilen siskon vauva (puolivuotias) koko päivän hoidossa. ihan kivasti meni päivä, mutta kyllä sitä oli jo illalla aivan poikki. olihan se hyvää harjoittelua. poika vaan yritti kovasti hoidella vauvaa, mutta ei sillai ollut hirveen mustasukkainen.
hirmu kuumuus aaltoja tulee välillä. ja tää maha rupee olemaan tosi paljon edessä.
yöllä menasin jo kun heräsin 5 aikaan että pitääkö tässä ruveta ylös nousemaan kun ei nukuttanut enää yhtään,mutta menin sit uudestaan sänkyyn niin kyllähän se uni sieltä sitten vähän ajan päästä tuli.
edellinen synnytys mulle tehtiin sektio, kun vauva oli perätilassa. kauan aikaa neuvolassa aina sanoivat että kyllä joo se on pää alaspäin, mutta sitten kun raskausmyrkytystä epäilivät niin laittoivat lähetteen seinäjoen sairaalaan ja siellä sitten kattoivat ultralla niin kas vain se olikin perätilassa. tuona päivänä siis vajaa viikko laskettuun aikaan. perjantaina siis sairaalassa tuon hoksasivat ja laskettu aika olis ollu seuraava keskiviikko. kysyivät sitten haluanko sekton vai koitanko synnyttää perätilassa.. no ilman muuta hyvpin aivan onesta että sektio, pelkäsin niin kovasti koko raskauden ajan synnytystä, ja toivoin että saisin leikkauksen ja niin siinä sitten kävi. maanantaina lähdettiin aamulla sairaalaan sisälle, ja ennen 9 leikkaussaliin. laittoivat ensin huoneessa pissa letkun ja tippajutun käteen. sitten salissa puudutus selkään ja homma käyntiin. mies sai olla vieressä koko ajan. sitten kello 9.12 syntyi maailman ihanin poikavauva tähän maailmaan. mies meni hoitajan kanssa sitä pesemään ja loppu en sitten muistakaan, heräsin jostain huoneesta jonne tuli sitten mies vauvan kanssa.
noniin tulipas pitkä kirje.. taidankin tästä häippästä miettimään mitähä ruokaa sitä tälle päivälle tekis

reginarento 26+3
 
Luminka: mieki joskus ennen värjäsin ite (tai oikeestaan äiti laitto miulle värin), mutta nyt ei enää oikeen onnistu, eikä tuu paljooka halvemmaks. Miulla on siinä mielessä ongelmallinen tää pää, että tätä tukkaa on kertyny paksuudelta noin kolmen ihmisen tarpeiks ja nyt kun on pitempi niin on tosi vaikee saada väri tasasesti joka paikkaan. Polkkatukkaa ja siitä lyhempää oli helppo värjätä kotonaki. Ja toinen ongelma oli se, että ainaki sillon aikoinaan löysin tasan yhen värin joka kesti miun tukassa hyvin ja se maksaa nykyään vissiin 11,90. Yhestä purkista kun ei riitä niin n. 25 e menis siihen väriin. Leikkuuttaminen miun kampaajalla maksaan toisen 25 e, voi olla enemmänki nykysin. Eilen otti leikkuusta, väristä, laitosta ja hiuspohjan hieronnasta 65e (joskus ottaa 60e) eli ihan sama miun on ottaa koko setti sit siellä kampaajalla. Ja tuleepahan kerralla hyvä! :) Mutta kyllä toisinaan ois mukavampi jos ois ohuempi tää kuontalo niin ois helpompi käsitellä. Mutta toisaalta tää on omaanki silmään melko hyvän näkönen kun on paksu, suora ja kiiltavä.

tietämätön: miulla ei oo kuppikoko vielä noussu eikä noussu esikoisenka aikaan. Vasta sit imetysliivit kävin synnytyksen jälkeen ostamassa D-kokoa vaikka normaalisti oon C. Miun makuun oli kyllä ne maitotissit ihan liian uhkeat, mie voisin muutenki mielelläni vaihtaa tuon C:n B:hen. En tykkää isoista tisseistä. Mutta lurppanathan nää on ollukki nyt imetyksen jälkeen... Ja ei varmaan tilanne ainaka parannu toisen imetyksen myötä. :)

helmi ja kuuttipieni: meilläki tuleva isoveli anto vauvalle nimen: Puk-vauva. Mutta voi olla että ei siihen sit loppujen lopuks päädytä! :LOL:

Mie oon tässä valmistautunu pienimuotoiseen polttari-iltaan miun serkulle. Hän ei mitään hippaloita halunnu, mutta ollaan kaason, morsiamen ja miun voimin sit kolmestaan miun vanhempien luona. Saunotaan, laitetaan hyvää ruokaa ja pelaillaan. Semmonen rentoutumisilta. Ihan kiva päästä vähän kotosalta irti. Vielä mukavampi ois jos voisin mieki viiniä lipitellä... Mutta ostin säälijuomaks alkoholitonta lonkkua ja yhen ykkösoluen saunan jälkeen nautittavaks.

Anzkuli ja Veikka (Puk-vauva) 26+2
 
ollaan tyttöjen kanssa päinsä kotona ja tämä äiti päätti että hesburger hoitaa tänään meille naikkosille ruuanlaiton =) laiskottaa ja supistelee, niin ajattelin ottaa rennosti koko päivän. Ja tuskinpa lapsetkaan moittivat tuota hese ajatusta =) Josko sen jälkeen jaksaisi kauppaan raahautua täydentämään jääkaappia pikkuisen edes

Synnytyksistä: 2 käynnistettyä synnytystä takana, toinen vajaa 9 tuntia ja toinen kaikkineen 1h50 min. Toisessa kipu oli huippu luokkaa ja odotin et kuolo korjais kun en edes itkemään enää pystynyt, niin kipeä olin. Se oli niin nopea ettei elimistö oikein pysynyt mukana hommassa, eikä vauvakaan ollut edes laskeutunut kunnolla vaikka kohdun suu oli auki. Kummassakaan en ilokaasua kummempaa kivunlievitystä ole saanut.

Nyt sitten mietityttää onko alatiesynnytys kokonaan poissa kuvioista kun se istukka on sen 3 senttiä kohdun suun päällä tällä kohtaa. Voisiko se siitä vielä useamman sentin muuttaa paikkaa.. tuntuu ainakin melko absurdilta ajatukselta. Leikkaus pelottaa kyllä melkoisesti jo ajatuksenakin.

Niin ja tervetuloa viides, on mukava saada väkeä aina lisää tänne!

Onko täällä muut yhtä väsyneitä? Nythän pitäis olla odotuksen hehkeintä aikaa ja meikkistä väsyttää aivan mahdottomasti ja on paljon kurjempaa kuin alussa
 
RD Itellä kans jo haaveissa se neljäs pikkuinen vaikka tätä nykyistäkään saanu vielä"valmiiksi" tähän maailmaan. Tosin ole varma onko ukko silloin sama....... Meinaan että siitä tullu tosi v-mäinen tän raskauden myötä. Mieli olis tehny jo kauan sitte pakata tavarat ja lähtee. Muuta ku haukkumista, vittuilua ja nalakutusta saanu kuulla. Ei taho ihminen jaksaa tässä tilassa tai muussakaan tuollaista. Ja mitään en oikeen osaa tehä. Nyt tosin jättänykki kaikki tekemättä ku nuo supistukset vaivannu.


Siis eilen illalla tuli aivan järkky supistus... Kipeetä teki ja massu oli ihan kovalla. Alaselkään sattuja painon tunne oli kamala.Sen jälkeen olikin alaselkä turrana kauan aikaa ja pää tuli kamalan kipeeksi. Säikähin että nytkö se jo lähtö tulee ku supistus oli samanlainen kuin silloin aikoinaan kun esikko alkoi syntymään.

Eli siitä sitten tuohon aiempiin synnytyksiin...
Esikolta alkoi 5pvä.ää ennen la.ta tihkuttaan lapsivesiä. Supistuksilla sitten jatkui 3pvää myöhemmin. Esikko syntyi päivää aiemmin ja kesto oli 4h50min. Josta 10 min oli ponnistus vaihetta. Muistaakseni puudutteista sain jonku piikin kankkuun ja ilokaasua nappailin. Mutta siitä tuli tosi huono olo. Epiduraali auttoi jo sitten enemmän.

Kuopus sitten leikattiin ku tyttö halunnu kääntyä raivotarjontaan vaikka kääntääkin yrittivät.

Kirjoittelen illemmalla lisää kun saan uuden näppäimistön vaihdettua.Tää on ihan paska tää nykyinen. Välilyönti näppäin toimi kunnolla. Kirjoittaa kaikki putkeen ja sitten saa korjailla kokoajan.
 
Nyt kun täällä on hiukset saaneet uutta eloa, taidan minäkin vihdoin lähteä värjäämään kunhan eka saan hetken koneen ääressä istua =)

Käytiin ostaa vielä yksi mansikkalaatikko, kun ukko pisteli edellisestä satsista hirmuisesti omaan napaansa =) Lupasi sitten ostaa uuden tilalle, joten nyt tällä kertaa pussitin pian pakastimeen turvaan :LOL:

Ostin säilytyslaatikoita (sellaisia ihan pahvisia) tuonne eteisen kaappien päälle. Pakko alkaa tekemään kaappeihin tilaa, noihin laatikoihin mienaan laittaa tytön entisiä vaatteita. Sit vielä niitä pusseja joista saa ilmoja pois. Käteviä ovat, vieraspetivaatteet on muutamassa pussissa jo ennenstään, eikä vie paljoa tilaa =) Ja niitä samaisia vaatteita sullon niihin myös.
On tällänen hirmuinen kaappien-laitto-into! Kai sitä voi jo pesänrakennusvietiksi sanoa ;)

Anzkuli: Mulla on siitä hyvä tää tukka kun riittää yksi väripurkki, ei oo mitkään paksut mutta kun on luonnonkiharaa niin eivät näytä ihan luikuilta =) Mut siskoni käy myös kampaajalla värjäämässä, hänellä taas tukkaa enemmän eikä yksi purkki riittäisi aina.

Minttu-Maaria: Kyllähän se leikkaus pelottaa itteeki jos siihen joutuu. Vinkkinä että ei kannata etukäteen netistä kattoo mitään sectio-videota! Mulla meni varmaan puoli vuotta section jälkeen kun uskallauduin googlesta ettimään. Ihan mielenkiinnosta halusin nähdä millainen toiminpide se on ollut. Jospa sun istukka tajuais siirtyä niin ei tarviis siihen joutua. Samalla toivon itteki että tää pikkuneitonen kääntyis ihan ajoissa ettei mulle aiheuttais turhaa päänvaivaa :kieh:

Luminka ja uusi mahakuvansa rv27+0

 
reginarento...piti kommentoida tota kortisonirasvan käyttöä...mulla paha atooppinen ihottuma. joten olen ihan kortisonirasvan orja. jos en sitä laita, en saa nukuttua kutinalta. ja raavin itseni verille. tämä ihottuma on koko kropassa.
meillä ihan terveitä lapsia, rasvan käytöstä huolimatta. tetarologiseen palveluun soitin kerran, kun iho pahassa tulehdus tilassa ja ainut hoito oli suun kautta kortisonia. sekin on raskausaikana sallittua pienillä annostuksilla. joten rasvan käyttökin on sallittua. lisäks joudun käyttämään kortisoni-astmalääkettä ja nenäsuihketta. olen siis pelkkää kortisonia koko muija :|
 
ihan pakko taas varmistella, että eikös homejuustoa saa syödä pizzassa, kun aattelin tilaa pizzan ja homejuusto himottais... mutku en nyt taas tiiä et uskallanko tilaa sellasta mis sitä on vaiko en. :/

Rinzessa ja papuRinssi rv.26+3
 
Iltapäivän hei!

Miracle, voi onnea!!! :flower: Nyt peukut ja varpaat pystyyn että kaikki menee ok!!!

Mulla porisee kaalipata liedellä, eli en nyt muuta kun käynyt kurkkaamaan teidän kuulumiset. Löysin vaunutkin, Oran käytetyt mutta tosi hyväkuntoiset ja tosi edullisesti. Jee, pikkuhiljaa saa tehtyä hankintoja. Nyt kun aika kuluis nopsaan ja saisi pallerot jo kotiin...

Mut nyt kaalilaatikko kutsuu. Mukavaa lauantai-iltaa leideille.

HM ja papuset
 
Heips taas pitkästä aikaa!

Käytiin tänään ostamassa yhdistelmävaunut, saatiin tosi halvalla (40e) ja olivat tosi hyvässä kunnossa! Ai että oon niin polleena että meilläkin käy joskus hyvä säkä... Yleensä kaikki menee aina päin mäntyä... Upeet on, härtan puna-musta-harmaat. Petran jälkeen olikin jo ehditty myymään vaunut eli tarvittiin uudet, eikä ne vanhat olleet likikään näin hienot. Käytiin sitten vielä tullessa prismassa kattoon vauvan vaatteita ja jotain tarttui mukaankin (pari collegepukua, housut ja body). Kaikki yhteensä 14 e, et ihan kivat loppualet. Nyt kun toi äitiysavustuskin tuli niin voi vihdoinkin alkaa osteleen mitä tarvitaan. (Ehdittiin jo myymään pois kaikki vauva-ajan vaatteet, jostain 74 asti alkaa jo taas sitten löytymään).

Synnytyksistä... Eka kesti reilut 15 tuntia, epiduraalin sain ja helpotti hyvin. Ponnistusvaihe 45 min. Istukka ei tullut ulos, joten mut kärrättiin leikkaussaliin, nukutettiin ja irrotettiin se siellä käsin. Ei kamala kokemus vaikka onhan se kipu aika hirveetä.

Toka synnytys reilu 7 tuntia, epiduraalin sain taas. Sit kun oli aika laittaa lisää puudutetta, kätilö katto ettei keritä mitään laittaan, ala ponnistaan vaan. Ponnistus 5 min. Tämä oli synnytyksistäni kaikista helpoin. Tää synnytys oli käynnistetty raskausdiabeteksen takia. Olin sairaalassa pari päivää kun alkoi tapahtumaan.

Kolmas synnytys olikin itsessään helppo mutta sitten sen jälkeen... Supistukset alkoivat yöllä kotona kolmen maissa. Puoli viideltä lähdettiin sairaalaan kun lastenhoitaja oli tullut ja alkoi oleen tukala olo, viideltä sairaalassa ja katottiin että on säännölliset supistukset. Saliin pääsin suoraan, alkuvalmisteluja tehtiin, odotettiin epiduraalia. Nukutuslääkäri ehti juuri laittaan puudutteen kun alkoi ponnistuttamaan ja paikat oli auki. Tyttö tuli 2 minuutin ponnistuksella ja kello oli 6.48. Eli ehdin olla sairaalassa vain alta 2 tuntia, syöksysynnytys luomuna, ei ehtinyt epiduraali vaikuttaan. Sitten odoteltiin istukkaa, ei sitten irronnut millään. Ja yhtäkkiä kaikki alkoivat kyseleen että miten voit, sattuukko. Vuosin verta ja istukka tuli ulos, samoin kohtu. No mut kiidätettiin leikkaussaliin ja puhuttiin että kohtu joudutaan poistamaan. Saivat sitten kuitenkin paikat kuntoon ja yllättävän nopeasti toivuin. En ollut sairaalassa kuin 2 päivää synnytyksen jälkeen. Verta vuosin 4.2 l.

Saas nähdä miten tämä synnytys menee... Vähän jo alkaa jännittämään mutta luotan siiten ettei kahta kertaa voi sattu mitään pahaa.

Nyt iltapuuron tekoon...

Ai niin, meillä on tyttö nukkunut nyt viikon jatkettavassa sängyssä. Yllättävän hyvin on siihen sopeutunut. Muutamana iltana nousi leikkimään mutta nyt on jo tottunut. Eipähän tarvi ostaa toista pinnasänkyä, rahanmenoa on kyllä muutenkin ihan tarpeeksi.
 
Onnea paljon miracle, huhtivauva ilmeisesti tulossa :)

Mun eka synnytys käynnistettiin rv42+0 lapsiveden vähyyden vuoksi. Sitä ennen ei ollut supistellut kertaakaan koko raskausaikana ja tilanne tuolla kohdunsuulla oli täysin epäkypsä :/ . Helvetin tuskia kärsin koko yön, eikä ne edes avannut paikkoja :kieh: . Poika syntyikin vasta rv42+1 illalla ja imukupin avustuksella, ponnistusvaihe kesti 1h16min. Vaan kivut loppuivat kuin seinään heti kun poika oli ulkona :heart: . Saa nähdä miten tämä toinen meinaa ulos tulla... Käynnistykseen en kyllä nyt suostu, ellei vauvan tai mun henki ole vaarassa. Oli meinaan viimeksikin sitä lapsivettä loppujen lopuksi ihan runsain mitoin, että hyvin olisi vielä vähän voinut luonnollista käynnistymistä odotella :snotty:

Nyt tuo mun vauva on jo niin iso poika, että sillä heiluu eka hammas :eek: . Joko ne nyt alkaa lähtemään...
 
Eipä tarvi katella netistä sektiovideoita, virallinen ammatti kun sattuu olemaan leikkaus- ja anestesia sairaanhoitsu, et6 sektioita on tullut nähtyä useampikin ihan "livenä" =)

Tänään kaveri tuumas hesellä et on sun maha vaan jo kasvanut, tullut vauva mahan muoto!! mukavaa kun alkaa näkymään meikkikselläkin tuo vaavimasu pikku hiljaa vaikka lähtöpainosta puuttuu vieläkin pari kiloa
 
Synnytyksissä oli mulla kyllä aika isot erot: Ekaa kypsyteltiin parina päivänä (n. viikko la:n jälkeen) geelin avulla, kolmantena iltana lähti sitten käyntiin juuri kun olin alkanut yöunille. Ekana tuli limatulppa ja siitä alkoi helvetillisen kipeät supistukset. Kipu veti jalat alta ja niitä tuskia piti kestää n. 8 h ennen kuin sain epiduraalin. Siitä sain helpotusta siihen kunnes alkoi ponnistuvaihe. Lapsi ei ollut edes laskeutunut kunnolla siinä vaiheessa kun olin kokonaan auki, joten vielä 2,5h sain tehdä töitä viimeisillä voimillani. Yksi henkilö painoi vatsan päältä ja toinen auttoi imukupilla, tuloksena hapenpuutteesta kärsinyt lapsi joka ehti vetää lapsivettä keuhkoihin ja vietiin tehohoitoon samoin tein. Mielestäni olisi pitänyt turvautua sektioon, jäi tunne ettei osattu "antaa periksi" vaan leikittiin lapsen hengellä:( ja liian pitkään yritettiin ns. norm. synnytystä. Kokonaisuudessaan synnytys kesti n. 12 h ja jäi kyllä melkoiset pelot.. Onneksi poika toipui ja on kasvanut ja kehittynyt hienosti - menee jo kasille:)

Toinen synnytys käynnistyi itsekseen laskettuna päivänä. Pitkin päivää supisteli melko rankasti mutta ajattelin olla viimeiseen saakka kotona. Sitten mentii sairaalaan kun kotona ei onnistunut muu kuin konttaaminen;) Siitä kun vihdoin oltiin sairaalassa, meni n. 4h siihen kunnes maailman kaunein tyttäreni syntyi :) ponnistusvaihe kesti 30 min. ja koko synnytys jäi mieleen ihan "siedettävänä kokemuksena". Kovathan ne kivut oli tälläkin kertaa, mutta synnytys eteni kuitenkin nopeammin ja sujuvammin kuin osasin edes unelmoida.

Nyt kun viimeisestä synnytyksestä ehtii kulua lähes 13 vuotta, synnytys pelottaa ja jännittää... Oon urheillut kaikki nämä vuodet melko aktiivisesti, joten lihakset on timmissä kunnossa sekä kestävyyskuntoa löytyy, mutta onkohan siitä sitten lopulta vaan haittaa synnytystä ajatellen - jos paikat antaa taas huonommin periksi? Osaako kunkaan ottaa tuohon kantaa? Lapseni ovat olleet molemmat 3,5 kiloisia, nyt vatsan koko on suurempi kuin aiemmissa raskauksissa tähän aikaan... (yläkäyrien yläpuolella mennään :eek: ) toivottavasti se ei tarkoita aiempia isompaa tulokasta... Huih. Täytyy vaan yrittää luottaa henkilökuntaan ja ajatella, että eiköhän se sieltä saada jollain keinolla maailmaan ja jälleen lopputulos palkitsee, kivut ja tuska unohtuu...
 
Minttu-Maaria: Heh, jopas sattuikin :LOL:

Repiikö muillakin mahaa? Mulla ollut melkein koko päivän tuossa navan vasemmalla puolella niin tiukalla jokin että ei edes makuulla olo auta :/ Samaa oli ekassakin raskaudessa, hiton rasittavaa kyllä! Ja vielä kun vauva tuntuu viihtyvän ja potkivan niillä paikoin, lisää vaan kipua entisestään :kieh:

Rinzessa: Taitaa tulla jo vastaus myöhässä, mut kyllä voi homejuustoja syödä kuumennettuina. Kun vissiin sais auraa syödä vähän kylmänäkin kun on tehty pastöroidusta maidosta! Näin ainakin neuvolassa täti sanoi.

Mä tuossa sain kaappeja järjestykseen. Laatikot täyttyivät vaatteista ja ilmatiiviisiin pusseihin mahtui paljon vaatetta ja vievät nyt vähämmän tilaa. Pitää ostaa vielä lisää niin voi tunkea neidin kesävaatteet sitten säilöön =)

Tein tuoreista mansikoista ja cremestä ihanaa kääretorttua =) Nyt pitäis vaan kutsua joku huomenna kylään ettei koko rulla menis omiin napoihin :whistle:

Luminka
 

Yhteistyössä