Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Hari Mao, Tervetuloa makoilijoiden kerhoon. Rankkaa on tää makoilu :( Mäkin lasken vaan päiviä ja viikkoja eteenpäin. Aluksi se makoilu oli ihan kivaa luksusta, kun saa luvan kanssa löhöillä sohvalla ja lukea kivaa kirjaa tai kattoo telkkua ja oma kulta passaa vieressä, siivoo ja huolehtii. Mutta sitten tulee se turhautuminen, kun ei pysty tekemään mitään normaalisti :( Selkä kipeytyy makoilusta ja lihakset surkastuu. Tekis mieli kirmata jossain niityllä ja on ihan pakottava tarve päästä liikkeelle. Tää on tosi ahdistavaa, kun ei oikeesti pysty istumaan eikä seisomaan saati kävelemään. Eilenkin mun oli ihan pakko päästä silittämään noita ihania vauvanvaatteita ja järjestämään niitä kaappin, ni eikun heti 15 minsan päästä alkaa supistelemaan...ja takas makaamaan.
Mut niinkauan kuin voi maata kotona, niin tää menettelee. Koko ajan saa kyllä pelätä, et sitä joutuu sairaalaan....ei kivaa...
Mut mitä me ei kestettäis näitten pikkuisten tähden! :heart:
Kovasti voimia ja kestämistä sulle makoiluun! Ja toivotaan, että pikkuiset malttais pysyä vielä kyydissä mahdollisimman pitkään :hug:

Mites JennyAdelinan tilanne?:hug: Ja mitä ne teki sairaalassa?

Kuunkulta ja poitsu rv 28
 
Pitkästä aikaa!

Olin vuorokauden sairaalassa sokerikäyrä tarkkailussa ja sokerit oli tosi hyvät 3,8- 5,8...No ohjeet oli et nyt sit tosi tarkkana mitä suuhun pistää. Vauvan paino pli 900g-1100g eli hyvä. Muuten on pikkuinen alkanut pitää aika moista rumbaa ja aina illaks...Olo on muuttunut yht kaks tosi raskaak...Mut eiköhän tää tästä!

Leofis & prinsessako? 27+1
 
Käytiin tänään mun porukoilla. Melkein koko päivä siinä taas vierähti vaikka asuvatkin n.30km päässä. Äidin kanssa käytiin vatussa ja meidän 4,2kg:n saalis köllötelee tuolla meidän pakkasessa =) Äiti siis keräsi sen meidän reilun parin tunnin aikana kaikki mulle, itselleen kuulemma ennättää vielä lisääkin poimia!
Ompa nyt pakastin pullollaan marjoja, kiva keitella kiisseliä talvella :heart:

Huh, olipas hyvä iltapala! Alkoi vähän ärsyttämään kun mies lähti tänään viihteelle.. Huominen päivä siis ottaa jo valmiiks pannuun kun menee sillä "sairastaessa"... Joten kävin sit ostaa kaupasta esipaistettuja patonkeja ja sinne laitoin väliin kinkkua, kurkkua, paprikaa, fetaa, salaatinkastiketta, sipulia sekä jalapenoja :p Ja kyytipojaksi pepsi maxia. Kun kerran herralla on omat herkut, pitää ne sit mullakii olla :saint:
Muutama nami vielä ja eipäs enää potutakaan kun oon yksin tässä kotona (tyttö nukkuu jo)... :D :D

äiti88: Onhan frotee karhea paljasta ihoa vasten, mutta laiton sitä väliin imuksi :D Ihoa vasten laitoin melkein kaikkiin suojiin sitä coolmaxia.

Miten ihmeessä mua ei ole väsyttänyt pahemmin koko raskausaikana? Vai muistanko väärin! Päivisin ei tule mieleenkään ottaa päikkäreitä tytön nukkuessa, ei vaan väsytä. Iltaisin ei meinaa uni tulla kuin korkeintaan 23 aikaan, eilenkin meni kahteentoista ja ihan virkeä olin ennen sitä. Aamulla heräsin 7 pintaan enkä saanut enää unta :eek: Ei siis passaa valittaa, voihan asiat vielä muuttua.
Mutta esikoista odottaessa valvoin myös 23 tienoille ja vetäisin jonnekin 10 saakka aamuisin!
Voisikohan olla sitten niin että pärjäisin vähemmillä unilla myös vauvan synnyttyä? Ei ainakaan olisi niin vaikeaa kun on tuo esikoinenkin. Mutta se jää nähtäväksi! :D

Luminka ja neitonen 29 :heart:
 
Kuunkulta: Makoilijoiden kerhossa vietän aikani koko loppuajan. Ei ne siellä sairaalassa mitään ihmeempiä tehnyt, tipassa olin ma ja ti illat lisäks antoivat supistuksia estävää lääkettä. Sain kuitenkin jo tiistaina luvan liikkua hieman, kävin esim kanttiinissa kahvilla. Mut sepä aiheuttikin sitten supistuksia illaksi. Keskiviikkona ei tuntunut kuin pari pientä supparia, mut halusivat vielä seurata yön yli.

Kohdunsuulla ja -kaulassa ei muutoksia edellisestä kerrasta, mut lepoon määräsivät. Mulla kun nuo supparit on aika kipeitä osa. Mäkään en pysty tekemään mitään, tänään huomasin, et pelkkä vessaan kävely aiheuttaa supistuksia. Eli aikalailla sohvalla/sängyssä makoilua, lueskelua, telkun kattomista ja netissä surffailua kai tää syksy sitten on. (Onneks on läppäri :D )

Mulla on ihan samat fiilikset ku sulla, tympii ku joutuu teettämään miehellä kaiken, kun ei kuitenkaan ole silleen sairas. Tänään on ollu ihan sellainen olo, että ei jaksa kiinnostua noista käsitöistäkään, jotenkin masentaa niin pahasti. Ehkäpä huomenna on sit vähän parempi päivä.

Nyt taidan lähteä nukkumattia odotteleen, kun tahtoo olla noi yöt sen verran katkonaisia, et aina väsyttää.

-JennyA & pieni 27+5-
 
voi että ihan ottaa itteäkin päähän kun lukee teidän juttuja kun joudutte vain makoilemaan. ei sekään varmaan mukavaa ole pidemmän päälle. jos pienikin kävely tuottaa sitten tuskaa.

täällä ei onneks supistele vaikka enhän mä tiedä edes mitä se on kun ei oo koskaan supistellu mutta välillä on mahassa inhottava olo, mutta taitaa johtua vain vatsa vaivoista.

koneeseen oon tänä päivänä laitellut harsoja ja lakanoita ja peittoja ja muuta sellaista. mutta vielä en oo itse vauvan vaatteita ruvennut pesemään, kun ei oo mukava jos ne sitten liian aikaisin pesee, sitä sitten joutuu pestä ne uudelleen jos oikein pölyttyvät kaapissa.

vauvan vaatteita on jo aika lailla, valkoisia enimmäkseen kun ei tiedä kumpiko sieltä on tulossa. pienempiä puolipotkuhousuja vielä tarttis ostaa ja normaali housuja, mutta muuten on kyllä bodyja joka kokoon ja potkupukuja ja sukkia,myssyjä ym.
turvakaukalokin on hommattuna ja pinnasänky, sitteri, vaunut, hoitopöytä. tuttipulloja on ja sen sellaisia, hoitoalusta vielä tarttee ostaa hoitopöytään. vinkkejä minkälainen alusta olis kätevä?? ja tartteeko siihen päälle aina laittaa vielä joku lakana tai sellanen kun sitä vauvaa siinä pukee vai kuinka?

tää vuosi on kyllä ollu meidän ystäväpiirissä sellasta vauvakuume aikaa. kakille melkein on tänä vuonna syntynyt vauva tai odottavat että pian syntyy. käytiin yksi päivä kattomas tuttujen vauvaa sairaalassa, ja kyllä ne voi kuulkaas olla pieniä ja niin ihania. sitä ihan odottaa joka päivä että sais jo sen oman vauvan kotiin. kaikkia haluaisin jo laittaa valmiiksi pinnasänkyjä myöten mutta liian aikaista kai vielä..

olo on vähän tukala ja kömpelö, koskaan ei saa hyvää asnetoa, ja joka yö tulee sellaisa pätkiä ettei saa nukuttua pitkään aikaan. vessassakin pitää rampata monta kertaa yössä. viime yönä taas veti niin lujaa pohkeesta suonta :$ jalka on ihan sen jälkeen yli kipee ja kun yrittää kävellä niin sattuu.

sokerirasituksen tulokset olivat ihan hyvät. parin viikon päästä olis lääkärineuvola. mitähän ne muuten tällä kertaa lääkärillä katsoo??
painoa on tullut liikaa ainakin sellainen 13kg tähän mennessä, ihan hirvittää, mihin sitä on loppuaikoina menossa..

minä poistun!
reginarento 28+3
 
Heippis vaan!

Tänään onki ollu melkoinen päivä!! Pikkumies päätti aamulla herätä 5.30!! Vajaan tunnin verran malttoi köllötellä välillä omassa ja välillä meidän sängyssä suht rauhassa, mutta sit alko hulina ja mammahan se tietysti nousee... Isäntä vaan kääns kylkeä - itse asiassa ei tainnu ees kylkeä kääntää, nukkui vaan. Mie laittelin aamupalat ja siivoilin keittiöö. Aamukahville sai isiki sit nousta.

Mie aamulla tiskailin, vein roskat, kävin varastosta kukkaruukkuja, nostin parvekematot kuivahtamaan... Hetkisen oikasin kun selkää jo särki ja sit mentiin ulkoilemaan. Lähti isi onneks mukaan. Ajeltiin pyörillä yhteen vatukkoon. Keräsin pari rasiallista vadelmia ja sit käytiin joella sorsia kattomassa. Isi laitto onneks pikku-ukkelin päikkäreille, mie putsasin vadelmat pakkaseen, siivosin keittiön, latailin tiskikoneen, pyykkikoneen, taittelin kuivia pyykkejä, siirsin yrttejä ruukkuihin talveks, rullailin matot...

Sit oli pakko oikasta taas kun selkä alko vihottelemaan. Vajaan tunnin köllöttelin ja torkutki nukuin. Sit lähin viemään matot porukoiden luo liotukseen (huomenna käydään painepesurilla sit ne huuhtelemassa aamulla). Tulin kotiin ja täällä ootti keittiössä välipalasotkut, puhtaat astiat koneessa (laitoin kaappiin), märät pyykit koneessa (ripustelin ne). Ja isäntä istuu sohvalla ja kattoo telkkäria... Sitpä tuli vieraita ja rupesin ruuan laittoon...

Illasta ulkoiltiin ja nyt alkaa olla semmonen olo että NUKKUMAAN!!! Toivottavasti sais kunnon unet! Nyt tarviis semmosta!

Valivaliviesti tuli.... sori... väsyttää vaan välillä niin kovasti! :/

Anzkuli 28+2
 
reginarento: Sellainen pehmustettu ja muovitettu hoitoalusta on meillä todettu hyväksi! Siinä on hyvä vielä olla vähän korkeammat reunat. Minä pidin sen päällä vielä pientä pyyhettä, usein kun sattui pisut tai kakat tulemaan vaippaa vaihdettaessa niin oli helppo heittää pyyhe pesuun. Tällä kertaa kun on noita muovifroteen paloja vaikka kuinka paljon, laitan sellaisen siihe päälle. Ja on muovi kuitenkin kylmä paljasta ihoa vasten! Katotaan jos löydän netistä jokun linkin jossa ois suunilleen samanlainen kuin meillä...

 
HM, Kuunkulta & JennyAdelina: :hug: Nyt vain muistatte vain levätä! Se ei kyllä ole mukavaa.. Mie en tiedä miten minulla kävisi, jos joutuisin sänkypotilaaksi..

Luminka: Oo vain iloinen, ettei väsytä. Mie toissa yönä nukuin sen 12 h unet.. Ja silti tuntui, että nukun pystyyn.. Ja vasta illalla alkoi olee pirteempi olo :whistle: . En tiedä sitten, onko hemppa nyt niin alhaalla, onneksi sekin selviää huomenna neuvolassa.

reginarento: Paras hoitoalusta on just tuollainen, mitä luminka neuvoi.

Me oltii eilen kotona klo 23 aikoihin.. Koko päivä meni siis mökillä :D. Neidit olivat ihan naatteja, ku kotiin saavuttiin. Kerrankin rupesvat kiltisti nukkumaan. Saunottiin, grillattiin nuotiolla ja oltiin vain. Koira sai juosta sydämensä kyllyydestä. Ukko jatkoi kuskin puolen puslan vaihtoa autoon.. Jonka aloitti jo perjantaina.. Mutta on ihanan tiukassa ja vielä tänään joutuu jatkamaan.. Ei meinaa sit millään mennä uus paikoilleen.

Kohta lähetää käymään mun työpaikalla ja ukko saa katsoa työpaikan tietokoneen, ku siihen tuli pe ongelma, enkä mie osaa sitä korjata.. Ja pomo oli jo niin hermorauniona.. Että parempi käydä ukon laittaa kuntoon, ettei se menetä hermojaan huomenna, ku joutuu yksin olee töissä.. Ku mulla on koulupäivä.

Mutta nyt menoksi.

RD & Nuppu 29+0 :heart:
 
Huomenta!
Vaakataso-olotila jatkuu, mä en todellakaan ole hyvä tässä lajissa... Aamulla kylläkin leivoin mokkapaloja pojan synttäreille :ashamed: Lupaan levätä loppupäivän.

Supistelee edelleen napakasti. Heräsin aamulla 4.38 ja vitsi että supisti. Enpä sen jälkeen juurikaan nukkunut, olympialaisia sitten vahtasin. Tää mun maha on jo melkoinen, niin että oloa ahdistaa jo välillä. Mä olen aina tykännyt lenkkeillä ym niin nyt on hieman ankea olo kun vessaan mennessäkin jo puuskuttaa. Vali vali, sori.

Ekat vieraat tulee pian, taidan mennä lepään sitä ennen. Ensi viikon sunnuntaina olisi sitten erikseen lastenkutsut, mutta mies lupasi kestittää ne (voi raukkaa...). Mutta nyt adjö!

HM ja W&O 27+3
 
HM: toivottavasti vauvelit jaksais viel masussa pysyä ja jaksamisia sulle, makoilu on tylsää :(
Niin ja muillekin makoilijoille voimia ja vauvoille niitä tarrasukkia jalkaa ja toivotaa että viihtyyvät vielä masussa hetken aikaa =)

Sanse & Onski 27+1
 
huomenta!

Eilen poika meni sit sinne mökille mummon kanssa yöksi, ihanaa sain nukkua kunnon unet. Menin jo 21.30 eilen nukkumaan ja heräsin tänään 9.40 joten jospa ne univelat ois nyt kuitattu. Siivosin hissukseen tuossa aamusta ja nyt ois siistiä. Ukko on siellä töissä pääsee kai parin tunnin päästä. Kohta pitäs lähtee poitsu hakemaan ku kolmeksi pitäs mennä mun porukoille syömään.

Jaksamista kaikille "petiläisille" ja paljon tarrasukkia pienille masuun, vielä kun hetken malttaisitte kasvaa.


keiju ja wiljo 28+4
 
arvatkaas mistä mä innostuin..ja valtavasti..taas...
kantoliinoista...kolmatta lastani vein paljon liinassa vauvana. liina vielä jemmassa. nyt haluan toisen liinan. ja kantotakin =)
onko kenelläkään kokemusta liinoista?tuo taskuliina kiinnostaisi...
 
moi!
tultiin äskettäin mökiltä, oltiin siellä yötä. Ja yö oli helvetillinen :headwall: Se m :headwall: mökki on sellanen todella pieni, n.15-20neliöö ja siihen siis sisältyy minikeittiö, levitetty sohva, pöytä ja pari tuolia...ja meitä oli siellä meidän kolmen (neljän :D ) lisäksi anoppi ja appi sekä anopin äite :whistle: Kuvitelkaa nyt, ja satoi koko ajan :LOL: Oli aika tiivis tunnelma, sitten lämmittivät mökkiä ihan hullunlailla, nukuin ehkä 3-4tuntia ja pienissä pätkissä kun niin kuuma!!! 30astetta oli mittarissa kun aamulla katsoin. Että kyllä on ihana olla kotona. =) Ja sitten kaiken huipuksi, tissit valui yöllä ihan solkenaan maitoa!! Siis tai jotain ainakin sieltä valui, aika outoo, ei mulla esikoisesta mitään juuri tullut ennen kuin poika syntyi. Nyt meni teepaita ihan sottuseksi, ois tarvinnut ihan jotkun liivinsuojat olla..

Huomenna, taas, kokeiltava töissä oloa. Saapi nähdä, häntäluu todella hellänä, ei kestä oikeen istuu ja nouseminen tästä sohvalta on työn ja tuskan takana!

Mutta muuten kaikki siis ihan hyvin, pikkuinen mellastaa masussa aikalailla. Voimia teille kaikille jotka määrätty lepoon, Koittakaa jaksaa huilata nyt!

Meen siistiin paikkoja ja pyörittään pyykkitouhua.. :wave:
 
Moi!

Tosi moni on määrätty vuodelepoon..Kovasti voimia teille, ei varmasti oo helppoo :hug:

Mä oon ollu ihan hirveen pahalla päällä koko päivän. Lähin eilen yhden mun kaverin häihin, jotka oli aivan ihanat! Mutta kotiin paluu sieltä tänään ei ollu kovinkaan ihana...Ukko oli eilen viihteellä ja oli sit pitäny vielä baari-illan päätteeks jatkot täällä meillä. Kun tulin kotiin, niin hais jo ulko-ovella nenään niin jäätävä haju et meinas taju lähtee. Ja luonnollisesti myös koko kämppä oli mukavassa kaaoksessa ja olohuone täynnä haisevia krapulaisia. Ja sillon kyllä räjähdin! Aika livakkaasti häipy vieraatkin täältä...Ja niin lähti ukkokin, en tiiä mitä oisin tehny jos ois tänne jääny :kieh: Sain sit alkaa siivoomaan täällä heti ja voi hyvänen aika että vitutti! Mutta nyt ku oon rauhottunu, niin mietin tässä, että mitenkähän mä noin räjähdin. En yleensä oo hirveen tiukkis ja nytpä vaan aattelen, että eihän tuo nyt ollu lähimainkaan niin vakavaa kun mun reaktio siihen! Taitaapa pikkusen nuo hormoonit jyllätä... :( :whistle:

En nyt jaksa enempää kirjotella, sain tosta raivoomisesta päänsäryn, niin taidan kaivautua sohvan uumeniin. Eiköhän se ukkokin sieltä jossain vaiheessa uskaltaudu kotiin..tai saa nähä :LOL:
 
Helou taas pitkästä aikaa!

Kovin on moni joutunut makuulinjalle jo :/ . Tsemppiä teille ja toivotaan, että vauvelit viihtyisi mahassa vielä pitkään!

Kivoja kuviakin olitte laittaneet lasten huoneista, meillä on kyllä kaikki ihan vaiheessa sen osalta... Kaikkea tarpeellista ja vähemmän tarpeellista on kyllä tullut haalittua oikein urakalla, eilenkin kävin Lastentarvikkeen alessa ja tulihan sieltä taas ostettua jotain mukamas-halpaa :whistle:

helmi: kuulostipas teidän mökkireissu "mukavalta" :D ... ja tutulta! Meillä on sellainen sukumökki jossa käydään kesäisin, tosi pieni ja illalla kun saunan lämmittää, niin yöllä on kuin pätsissä :kieh: . Ja sängyt ja patjat vuodelta nappi ja kypärä, oikee raskaana olevan unelmalomamökki B) . Oltiin nyt lomalla pariin otteeseen useampi yö ja kyllä meikäläisen kroppa huusi hoosiannaa aamuisin.

Muakin tuo liinailu kiinnostaisi, mutta mahtaako olla hankalaa talvivauvan kanssa? Vaan olisihan se kätevä ainakin ostosreissuilla, ei tarviis vauvaa käsivarrella roikottaa :)

Niin ja vielä tervetuloa masukas mukaan :wave: . Meillä onkin näköjään sama la ja synnäri, saa nähä törmätäänkö siellä :D

HC 28+3
 
Heissan! Kävin sit eilen ostamassa Anita tukivyön ja yhen käyttöpäivän perusteella voin sanoa että oli järkevä ostos, illalla pystyin käymään pitkästä aikaa kävelyllä ilman että ois kävellessä täytyny mahasta pidellä kiinni =) Oon tänään ollut tosi väsynyt, toista tuntia nukuin sohvalla.. Kotona on niin hiljaistakin kun mies on iltavuorossa..

Tänään viikko taas vaihtuu Rv 28+0
 
Hot coffee....en usko et talviliinailu on ongelma. jos talvet jatkuu samanlaisina, kun viime talvi, mustaa ja vettä sataa. pohjoisessa tosin voi olla eri asia. vauva on tosi suojassa tuolla liinan sisällä..
 
liinailusta se on oikeestaan mahtavaa talvivauvan kanssa.... vauva ei tarvii niin pal vaattei ja ite ei tarvii niin paksua takkia kun molemmat lämmittää toisiansa..... liinailutakki on tietty hyvä mut ite pärjäsin kyl niin et pitkähihainen pääl ja siihe vauva liinan kans ja sit iso vetoketjullinen huppari( mulla miehen huppari) molempien päälle niin et vaavi siel sisäl ja vaan pää näkyy tai senkin saa piiloon:) ja ekakertalaisille ehottomasti trikooliina:D
 
tein eilen vastasyntyneen kokoa hahtuvat ja tänään teen muutamaa silmukkaa isompia... ohjeena käytin ruskovillan mallia2 mut tein lisäks puntit ja tos vastasyntyneen koos käytin vaan 58 silmukkaa kun ohje sanoi 72 silmukkaa ja se on 0-6kk ikäiselle....:D

mua kans supistelee useita kertoi päiväs mut ei tee kipeetä =) jee huomenna neuvola:)

äiti88 ja toukkapoju 27+3
 
keiju: Mä laitoin suojiini ekaksi ihoa vasten ontelokuitukankaan, sit ulkopuolelle pul-kankaan, ja väliin mitä milloinkin. Esim. 1-2 kerrosta froteeta (ihan tavan pyyhkeestä ) / flanellia 2 kerrosta / collegea 1 + flanellia 1. Ja luulisin että tuo frotee imee kaikista parhaiten kosteutta!
Netistä sain eri ohjeita, voi laittaa ihoa vasten myös flanellin, fleecen, bambufleecen...
Ja kosteussuluksi on olemassa softista, laminoitua trikoota...
Jos tekisin vielä lisää, laittaisin tällä kertaa tuota laminoitua trikoota, en tiiä miks, mut tuntuis paremmalta vaihtoehdolta!
Mä tilasin siis nämä kestovaippakauppa.com:sta, sieltä löytyy kaikki tarvittava!

helmi:
Onpas teillä ollut varsin tunnelmallinen reissu :D

Tervetuloa joukkoomme masukas =)

Mä oon täällä potenut aivan järkyttävää kodinlaitto-intoa! Kaapit alkaa olla kohta kaikki kondiksessa, ja tänään kävin ostelemassa tarvikkeita vauvan tuloa varten!
Kuten kertakäyttöliivinsuojia, pikkuruisia vaippoja, rintakumit, kosteuspyyhkeitä...
Vielä kun toppapuvun löytäisin jostain niin alkaisi kyllä kaikki jo olemaan valmiina!

Esikoinen pääsee viikonloppuna todennäköisesti muuttamaan
isojen tyttöjen sänkyyn :snotty: Minun pikku vauvani ei nuku sit enää pinniksessä :snotty:
Hyvä kyllä ihan ajoissa siirtää jos tulee hankaluuksia...
Mies sai tänään maalattua vikan kerroksen maalia, huomenna saa jo kasata! Tuli ihan kiva, käytettynä siis ostettiin ja itse tuunattiin melkeimpä uudenveroiseksi :heart: Tänään ostin patjan joten kaikki on sit valmiina suurta hetkeä varten :D

Tuossapa vielä lopuksi mun röllykkäni =)



Luminka ja neitonen 29+1
 
Me oltiin mökkeilemässä viikonloppuna. Vattuja keräsin 15litraa, joten pakkanen pursuaa nyt marjoja. Tosin olivat ihan puutarhavattuja, että missään umpirämeessä en joutunut rämpimään. :D

Keskiviikkona lähdetään Italiaan ja olen pikkuhiljaa alkanut sunnittelemaan mitä sitä ottais mukaan. Onneks pääsee täältä koleasta ja sateisesta Suomesta jonnekin vähän lämpösempään. B)

Ei tähän hätään kerkeä enempää. Illan jatkoja!
 

Yhteistyössä