MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

JKMS: Suoraan äitipolille mars! Neuvolan laitteet ei kerro mitään eikä yksikään kätilö voi äitipolilla puhelimessa antaa minkäänlaista arviota. Suurin osa liikehälytyksistä on onneksi turhia, mutta meidän kohdalla näin ei siis ollut ja vauva on niin huonoennusteinen ja niin huonossa kunnossa ettette arvaakaan.

Muari ja tyhjä massu
 
Tervetuloa myös ruttunen ja coffeehouse, lisäsin teidät listoille =)

Kehonkuvasta: Mun mielestä näin esikoisen odottajana on hauska seurata muutoksia kehossa. Välillä oikein pelästyn peilin edessä että onko toi oikeesti mun maha :LOL:

Muari - Nyt toivotaan siis pientä ihmettä :heart: Eikö jokainen päivä ole kuitenkin parempaan suuntaan? :hug: :hug: :hug: :hug:
Saako kysyä loppuiko sinulla liikkeiden tuntuminen kokonaan, vai tuntuivatko ne vain vaisumpina?

Silent 27+0 POKS
 
Huomenna toinen ja samalla viimeinen kerta perhevalmennusta :) Miehen rötväkekin on kotona tämän viikon, ja hän kieltäytyy edelleen kunniasta lähteä mukaan valmennukseen, toisaalta ymmärrän koska ei se mullekaan ole mitään antanut.

Mä olen niin varma, että mulle tulee kauhea ikävä tätä masua kun asukas on ulostautunut maailmaan, mieskin on tajunnut että mä rakastan tätä masua, ja sanoikin jo: "maha ei ole sitten kulta syy tehdä toista lasta" :D
Poika on taas tänään ollut mielettömän aktiivinen asukas, liikkeissäkin on jo ytyä :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 29+3
 
Tanya 82 - meillä taas perhevalmennukset on vasta edessä, ensimmäinen olisi ma 23.8. Meinasin väkisin raahata ton ukonkin mukaan :kieh: Minkälaisia aiheita teillä on ollut?

Ilmottauduin tänään raskausjoogaan, joka alkaa ensi kuun alussa ja kestää reilun kuukauden :)

puhnalle - kiitos muuten vinkistä! Venyttelin eilen illalla pohkeita ja sain ainakin yhden yön olla rauhassa suonenvedoilta =)

Nyt lähden kävelylle. Saas nähdä kuinka monta askelta pääsen eteenpäin ennen kuin alkaa vihloa nivusiin :ashamed:
 
SW: Liikkeet väheni, kävin ultrassa ja kaikki kuulemma hienosti. Lääkäri sanoi, että vauva potkii istukkaan. Potki pari päivää tosi huonosti, mutta tietty ajattelin, että potkii istukkaan. Lopulta tunsin ehkä muutaman yksittäisen potkun päivässä, tosin enää en ole varma oliko ne potkuja, koska nytkin olen tuntenut haamupotkuja vaikkei vauva masussa olekaan. Joka tapauksessa ultrassa vauva oli täysin liikkumaton eikä reagoinut enää yhtään mihinkään. Ja pieni ihme ei nyt ikävä kyllä riitä. Tässä tarvitaan ihan mahdottoman suurta ihmettä. Ja tosiaan mulle ne kätilöt vain vakuutteli puhelimessa että vauva on niin pieni tai sellaisessa asennossa etten tunne liikkeitä Se oli täyttä soopaa se.
 
Muari: Voimia!

Kehonkuvasta: Alkuun kun maha alkoi pyöristyä, en oikein pitänyt sitä omanani ja vieroksuin. Nyt kun maha on kasvanut reilusti, olen alkanut pitämään mahastani. Nythän se näyttää jo vauvamahalta eikä läskeiltä. Vielä kuukausi sitten yksi tuttavani sanoi ettei uskaltanut kysyä olenko raskaana, kun ajatteli sen voivan olla sitäkin että olen ottanut vähän enemmän siideriä. Jotenkin huvittavaa tuo, kun en tykkää alkoholista, enkä juo myöskään alkoholittomia siidereitä. En edes silloin kun en ole raskaana.
Minun maha on joka raskaudessa kasvanut ihan mahottoman isoksi. Painoa on kertynyt kaikista saman verran eli 18,5 kg. Kaikki kilot on aina karisseet itsestään pois. Ei ole tarvinnut laihdutella.

Onko Kelan systeemit muuttuneet, jos kerran ei saa kotimatkasta korvauksia. Minä olen aina saanut korvaukset myös kotimatkasta. Tosin viimeinen synnytys oli vuonna 2007.
2001 muistan että saatiin jopa taksimatka kotiutumiseen. Sairaalasta ei päästetty kotiin, jos ei ollut hakijaa ja piti olla turvakaukalo autossa. Turvakaukalon tosin sai tarvittaessa lainaan sairaalasta kotimatkaa varten.
Voi olla että eri sairaaloissa on eri käytännöt ja kotimatkan pituus vaikuttaa asioihin. Olen tähän mennessä synnyttänyt itse kahdessa eri sairaalassa eri puolilla Suomea ja totesin miten erilaisia käytäntöjä sairaaloissa oli. Nyt ois taas minulle uusi sairaala. Vähän jännittää millaiset tavat tässä sairaalassa on.

Se miten kohdunsuu on valmistautunut synnytykseen ei välttämättä kerro syntymäajankohtaa. Itsellä edellisessä raskaudessa oli keskiraskauden lääkärineuvolassa kohdunsuu pehmeä ja loppuraskauden lääkärintarkastuksessa oli jo avautunut sormelle. Vauva syntyi kuitenkin vasta rv41+6. Aikaisemmissa raskauksissani ei kohdunsuu ollut noin valmis ja silti syntyi lähempänä laskettua aikaa (rv 40+3 ja rv40+1).
Nyt lääkärineuvolassa todettiin että kohdunsuu on pehmeä. Olin huolestunut, mutta kun katsoin aikaisempia neuvolakortteja, huoli lähti pois. Tietenkin jos tulee vaikkakin vain harjoitussuppareita, otan rauhallisemmin. En kuitenkaan osaisi olla vain paikoillaan, vaikka mieskin oisi kotona. Mieli tylsistyy jos en voisi käydä liikkumassa jollain tavalla. Olenkin käynyt kerran viikossa salilla ja sit silloin tällöin kävelylenkeillä. Lisäksi kotona riittää ahertamista. Onhan täällä viis tenavaa huollettavana jo ennestään, lisäksi on marjojen poimintaa ja säilöntää yms.

Synnyttämäni vauvat ovat olleet 3980g - 4270g eli kohtalaisen isoja. Pelkään pikkaisen miten isoksi tämä vauva kehittyy. Olen siksi yrittänyt välttää makean syöntiä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hirveästi tekee mieli syödä makeaa. Sit olen potenut huonoa omaa tuntoa.

Suonenvetoihin: Oletteko kokeilleet magnesiumia. Itselläni oli parina yönä lieviä suonenvetoja. Sain ne kuriin ottamalla illalla annoksen magnesiumsitraattia. Se imeytyy paremmin, jos sen kanssa ottaa jotain kalsium pitoista.
Viime yönä kärsin levottomista jaloista. Kävin keskellä yötä ottamassa annoksen magnesiumia ja kohta oireet helpotti.

ruttunen rv 27+3
 
Muorille ja koko perheelle voimia! :hug:

Koskaan ei pitäis täysin luottaa muiden sanaan että kaikki on hyvin yms. Eikö se äidin vaisto oo paras vaisto? Meidän sisällä se lapsi kasvaa ja tiedetään mikä lapselle on normaalia ja mikä ei! Eli heti vaan polille käymään, jos vähänkään tuntuu että nyt ei ole kaikki hyvin! Parempi tosiaan mennä vaikka joka päivä, jos siltä tuntuu.. Ykskään kätilö, th tai lääkäri ei voi puhelimessa sanoa että kaikki on hyvin, kun ei nuo ultratkaan oo aina 100% varmoja!!!

kehonkuvasta kyllä täällä vähän hirvittää noi tulleet kilot, vaikka niitä ei viel oo kun 5,5. Mutta kun jo ennen raskautta oli se reilu 10kg ylipainoa :| noh, kais se siit sitten. Tietty nyt on ihan kiva, että muutkin huomaa et toi maha on vauvamahaa eikä vaan pelkkää läskiä :LOL: Mulla napa vielä kuoppa, mut se onkin niin syvä, et ei varmaan tuu edes ulos ;) mullekaan ei vielä raskausarpia oo tullu, mut ihan varmasti muutaman kuukauden päästä koko nahka on raidallinen. Ja niitäkin on jo ennestään joskus tullu tisseihin, kylkiin ja reisiin, tosin nykyään jo niin vaaleita et tuskin huomaa..

kotiutusvaatteet en oo viel oikeen miettinyt mitä vauvalle päällä, mut ainakin varmaan kevyttoppahaalari minkä ostin viimeviikolla ja oli niin hieno :heart:

Kävin hakees tänään yhdeltä tutulta kakkosvaunut, rattaat ja kaukalon mummulaan. Tutun poika on nyt 7v, eli ei mitään uusia ollut, mut siistejä. Ja sain koko paketin 60e:llä, ei ollu must paha hinta! =) Pikkuhiljaa tarvis tota lasten huonetta alkaa laittamaan kuntoon ja viemään turhia ja vanhoja tavaroita sielt pois ja maalata se. Kaikki kalusteet on sinne jo ostettu ja koottu, joten voitte kuvitella et on lattiasta kattoon täynnä tavaraa kun huonees on ehkä 6 neliöö tilaa.

Omaan napaan ei ihmeellistä, viime viikolla oli lääkärinla ja täällä viel kaikki paikat kiinni eikä mitään muutoksia ollu vaik suppareita tullu jo 10vk. Välillä rimpulan liikeet tuntuu kyljissä asti ja joka puolella, en osaa kyl yhtään sanoo mis asennossa herra mahtaa olla :D

hattivatti ja rimpula 28+2 (meinasin kirjottaa 26+2, mut herranjumala se onki jo noin paljon ja kohta tulee jo kiire) :LOL:
 
Voi Muari :'( En osaa kuvitella miltä teistä tuntuu. Minä niin toivoin, että me saataisiin koko porukka kasvatella massujamme rauhassa ainakin lokakuulle asti.
Ja nyt sitten toivon sitä isoa ihmettä teille. Olette mun iltarukouksissa :hug:
 
Noista potkuista vielä. Mä olen huomannut semmosen jännän asian, että en välttämättä tunne edes kaikkia niitä potkuja, jotka voi silmällä havaita. Eli maha saattaa heilua, mutta en silti tunne niitä. Ehkä mulla on jotenkin tosi iso istukka, kun noin hyvin vie tunnon. Päivä päivältä kuitenkin tuntuu enemmän potkuja, ja välillä alavatsassa semmosta hassua kutittelua.
 
Kiitos kaikille, jotka vastasivat kelan korvausasiasta. Meillä ei tosiaan ole omaa autoa ja taksilla ollaan synnärille menossa.

ruttunen ja coffeehouse Tervetuloa!!

kehonkuvasta Mulla on ongelmia oman vartaloni kanssa, mutta ne samat ongelmat oli jo ennen raskautta. Nyt olen nauttinut mun pyöreästä mahastani, jota varmasti tulee ikävä vauvan synnyttyä. En osaa ajatella itselleni enää sitä mahaa, mikä mulla oli ennen tätä ihanaa kumpua :D Joka päivä tulee peilailtua masua useamman kerran..

kojootti Mäkään en tunne kaikkia liikkeitä, mitkä voi silmillä havaita. Joskus tuntee kädellä liikkeet, mut jos käsi ei olis siinä niin en olis ollu tietoinen niistä..

Nallu ja Hattivatti 30+2
 
JKMS Otin tänään neuvolassa puheeks noi liikkeet, koska mulla vähentyi liikehdintä masussa pari viikkoa sitten ja potkuja en juurikaan enää tunne, lääkäri sano mulle että johtuu kuulemma siitä että masussa ei ole enää yhtä paljon tilaa liikkua ja että on kuulemma normaalia että en potkuja tunne enää samalla tavalla johtuen siitä että ei ole niin paljoa tilaa niin tuntuu "möyrintänä".
 
Tervetuloa vaan uusille minunkin puolestani :wave:

Kehonkuva: Kyllä tämä tässä menee :D En mä oikeastaan ole ajatellut koskaan sitä,että miten vartalo muuttuu jne. Pakostakin se muuttuu ja se pitää vaan hyväksyä kun vauvan kerran haluaa. Mulla ei ole ollut kilojen kanssa ongelmia,kaikki on aina lähtenyt mitä on tullutkin =) Onhan tuota kumpua kiva kantaa ja ulkopuolisten katseetkin monesti huomaan esim.kaupassa. Ajattelen,että he ovat vaan kateellisia ;) Koska itsekin olen monasti syyllistynyt samaan ei-raskaana ollessani ;)

Tänään laitoin jalkaani sellaset housut mitä olen tässä kesän aikana paljon käyttänyt niin nyt ne ei enää tuntuneet hyviltä jalassa. Mahan kohdasta kiristi liikaa :whistle: Ja olen huomannut,että maha on kasvanut nyt ihan viime aikoina huomattavasti =) Varpaita en näe jos en kumarra katsomaan :D Ja manteli on selvästi ottanut voimaa noihin potkuihinsa ja nyt liikkeitä tuntuu pitkin päivää oikeastaan :heart:

Nyt nukkumaan :wave:

LilliM ja manteli 25+1
 
nuu
Oletteko uudelleen synnyttäjät käyneet tai menossa synnytysvalmennukseen? (vai onkos se perhevalmennus) Meille ei edes neuvolasta ehdotettu ennen kun itse kysyin asiasta.. Mies haluisi kovasti mennä kun on sen ensimmäinen ja minulla on pojan synnytyksestä jo 5 v aikaa niin tuntuu kaikki taas niin uudelta =)

Alkaa olla jo levoton mieli, vielä olis syyskuu ja lokakuukin edessä.. Mutta kai se aika lähtee rullaamaan sit nopeenpaan tahtiin kun pääsee äippälomalle :heart:

Onkos kukaan hankkinut lämpöpussia? Itsellä on ollut vähän mielessä josko tuollaisen jääkarhu lämpöpussin hankkisi, saisivat mustat vaunutkin suklaanruskea piristyksen!

nuu ja mussukka 25+5
 
Jälleen kampesin itseni töihin, ja väsyttääkö.. no ei suinkaan :headwall:
Yritän vaan ajatella, että enää 22 arkiaamun herätystä sitten alkais se äippäloma :)

Silent whisper Meillä oli viime valmennuksessa aiheena parisuhde ja imetys, tämänpäiväisestä aiheesta en ole ihan 100% varma, mutta tarvikkeista on ainakin juttua :)

Tanya & herra hukkapätkä 29+4
 
tulin pikaisesti poksumaan!! 26+0 :heart: töihin lähdettävä väsymyksen ja päänsäryn saattelemana.. tästä ei varmaan tuu kovin hyvä päivä.. :( Jaksettava vielä monen monta viikkoa ennen äippälomaa.. ja torstaina ois sokerirasitus :x
 
nuu: mulla on hankittuna se jääkarhu lämpöpussi. Isompi koko. Vaikutti ihan kauhean isolta kyllä vauvalle mut eikö sen sit keksi miten sitä käyttää jo vauvallakin.

kehonkuvasta: välillä ärsyttää kovasti muuttunut keho, kun ei esim saa hyllyltä jotain kun maha pahus esteenää. Sitten taas välillä tää maha on aivan ihana etenkin silloin kun se oikeesti näyttää ja tuntuu vauva mahalta. Tänään se jotenki vaikuttaa enemmän läskipallolta :D Johtuneeko sit vaatteista??

(.) tänään on taas sattunu hirmusti alavatsaan. En tiedä johtuuko siitä ettei oo tukiliiviä yllä. Supistuksiaki tulee. Pitänee mainita taas huomenna neuvolassa kivuista. Töitä olis enää 6 päivää. Eli nyt ois viimeiset lomat 6 päivää ja sit vielä viikoksi töihin. ens kuulla ollaankin sit työkkärin listoilla ja sit alkaa se mamma loma :)

Sukulaisten luokse pitäis koiran kanssa huomenna lähteä mutta en tiedä siirränkö reissua kun autossa istuminen ei oikein enää suju.

Mut minä jatkan taas töiden tekoa :)
Eveny ja poju 28+6
 
Noista liikkeistä sen verran, et mulla monesti tulee sellanen tunne, et en oo tuntenu liikkeitä pitkään aikaan. Oikeesti liikkeitä on tuntunu en vaan oo niin tarkasti tunnustellu niitä. Ja heti ku rauhottuu hetkeksi niin liikkeet tuntuu heti. :heart:

Tänään tulee taas yksi välietappi täyteen kun poksuu viikot. =)

AaVee ja L 25+0
 
kävin pikasesti kääntymäs tuol lääkärineuvolas ja valtakunnassa kaikki hyvin =)

paino: +250g/per viikko ( alusta +7kg )
rr: 129/83
vauvan asento: rt
syke: 140-150
lapsivesi: normaali
sf: 23cm
kohdunsuu: pehmeä mutta onneksi edelleen kiinni ja kanavaa edelleen sen 2cm ( ei muutoksia kolmessa viikossa )

siro vauva kuulemma masussa, tämä lääkäri naureskeli kun sanoin jotta vauvan painoarvioksi heitettiin tyksis rv26 1kg, tää tunnusteli masun päältä vauvaa ja sanoi ettei todellakaan ole lähellekkään noin iso ollut ja sanoi että varmasti joudun kasvuseurantaan tästä vauvasta ( aivan kuten edellisistäkin )

viikon päästä on äitiyspolikäynti..

nyt lisää kahvia et herää tähän päivään

kurpitsa ja "A" rv 27+3 ( 28+0 )

 
tanya: kattelin tos esikoisen ja kuopuksen äitiyskortteja niin näillä viikoilla esikoisesta sf-mitta ollut 24cm ja kuopuksesta 20cm. ja sirojahan lapset oli sit syntyjään joten siro lapsi sieltä on odotettavissa nytkin..onhan se hyvä että kasvua seurataan jatkossa :)
 
lääkärineuvolassa käyty ja kaikki ihan mallikkaasti, paitsi että narahdin juuri ja juuri sokerirasituksesta.. Viikko sitten kävin testissä ja nyt sain tulokset. Paastoarvo oli 5.5 kun pitäis kuulemma olla alle 5.5....
Nyt joutuu sitten seuraamaan noita arvoja kotosalla. Positiivista tietty että ainoastaan tuo yksi arvo oli koholla-ja noin vähän, mutta toisaalta kenkkumaista kun oli noin pienestä kiinni :/
Mut hyvä että tuli käytyä, antaahan tuo osviittaa tulevaisuuteenkin, että kannattaa kiinnittää jatkossakin huomiota ruokavalioon ja liikuntaan entistäkin enemmän.
Harmittaa tietty että nyt on sitten raskausdiabeetikon "leima" otsassa. Kaipa tässä raskausdiabeteksesta kuitenkin puhutaan, vaikka nuo arvot ei mitenkään radikaalisti olleetkaan koholla..?
Mutta eipä nyt jäädä tuota märehtimään, suurempiakin murheita voisi ihmisellä olla.

katjuska 26+6
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Mä täällä kauhuissani katselen teidän noita sf-mittoja! :eek: Mulla oli rv 25+5 tuo mitta jo 26-27...eli ihan yläkäyrän yläpuolella. Mä en tiedä että kuinka paljon tässä nyt pitäis huolestua??!

Muarille ihan hirmuisen iso hali ja kovasti voimia! :hug:

Minä ostin vauvaselle pikkuiselle hennesin syyskuvastosta sellaisen maailman suloisimman karhunkorvaisen ja häntäisen teddyhaalarin. Sitä mä nyt olen sitten halaillut ja kärsimättömänä odottelen marraskuuta. sitä sitten ajattelin kotiinlähtövaatteeksi ja tietty alle joku body ja potkarit.

Liikkeistä: mulla oli tossa muutama päivä kun liikkeet tuntui tosi huonosti ja olemattomasti vaikka mitä teki, hui kauhistus kun nyt ajattelee että mitä siellä olisi voinut ollakaan vialla! Nyt kuitenkin rumpali rummuttelee totuttuun tahtiinsa oikein kovasti.

Minä olen vaan edelleen ihan hirvittävän väsynyt. Nyt on rautakin jo aloitettu, mutta ei se tunnu tuohon auttavan. eikös jossain vaiheessa pitänyt tulla sellainen oikein pesänrakennusvirtapiikki? Nyt on tietty se muutos että haluaisin kovasti tehdä ja suunnittelen, mutta sitten ei jaksa. Nyt vielä alkoi loman jälkeen työt ja tämä tuntuu ihan ylivoimaiselta. Äippäloma alkaa lokakuun alussa ja sitä ennen on vielä muutama lomapäivä käyttämättä, mutta kyllä mä ihmettelen että miten ihmeessä mä jaksan...

vaahtis ja rumpali-pupu 26+5
 

Yhteistyössä