MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Huomenta!

Terese: Eihän se hennesin puku ainakaan mikään kovin paksu ole, mutta oletan että marraskuussa ei vielä ole ihan kaameita paukkupakkasia, se varmaan on oikein passeli pikkupakkasille ja kun autolla kuitenkin mennään, niin ei siinä niin kylmä ole. sinne kun vaan villasukkaa ja tumppua alle ja hyvinkin parikin kerrosta puuvillavaatetta niin kyllä sillä jonkun aikaa luulisi pärjäävän. Mä ostin puvun kokoa 56 niin menee heti alkuun alle muutama kerros ja sitten kun tulee luultavasti pahemmat pakkaset niin kunnon toppapuku olisi jo sopivampi.

Lodger Shelter Fleece/Cotton?
Onko kellään kokemusta tuosta kantoliina/lämpöpussista? Jotenkin se tuntuisi tosi kätevältä varsinkin näin talvivauvalle. Itte kun en rintarepusta esikoisella niin välittänyt kun siinä oli niin kova virittäminen etä vauvan sai esim kaupungilla autosta siihen ja siinä sormet ja varpaat on altiit kylmälle. Ton kun saisi lämpöpussiksi kaukaloon, eikä tarvis niiin hirveesti pukea päälle ja sitten napattua siitä kantoon kätevästi. Viimeksi renkutin kaukaloa aina mukana mutta nyt on vauhdikas esikoinenkin mukana...

Mä olen sitten tyhmä. Mä tietty aloin googlettaa tuota isoa sf-mittaa vaikka ihan siinä viitearvojen rajoilla tuo mulla on, että ei niin pahasti iso kun voisi olla. Sitten tietty löysin kaikkia kaameuksia mikä voi olla vialla ja niitä sitten stressaile...ääh, parempi kun olis vaan tietämätön... Esikoisen kohdalla olin vielä opiskelija ja istuin sellasella kurssilla kun käytiin tarkkaan läpi joka ikinen riski ja vamma ja kuinka suurella todennäkösyydellä mikäkin voi olla...ei auttanut kun yrittää keskittyä johonkin muuhun kun opetuksen kuunteluun... :whistle: tosiaan, tieto lisää tuskaa...

Tästä kehonkuvasta. Että mä niiin inhoan tätä oloani ja kokoani. Musta tuntuu ihan mammutilta ja sotanorsulta ja olo on niin kankea. Kaikki sanoo etten ,mä tosiaan ole mikään iso, mutta tietenkin isompi kun olen ollut niin en vaan viihdy nyt itsessäni yhtään. Meillä on rakennusprojekti kesken, tai lähinnä pihahommat ja mua niin kiukuttaa kun musta ei ole mitään apua. Mä olen ihan kaamean väsynyt ja kivien noukkimiset ja kyykkimiset tuottaa tuskaa. Tämä on muutenkin ollut ihan kaamea raskaus. pahoinvointi viikoille 20+, vielä läheisen kuolema, iso väsymys, sydämmen tykytykset, esikoisen uhma ja kaikkea muuta...esikoisen kohdalla en oikeastaan edes huomannut olevani raskaana ja oli helppo iloita masusesta. nyt kaikki on jotenkin hirveän raskasta. Sitten kun mitään en pysty kuntoilemaan kun alkaa jo mahaa krinnata ennen kuin mä saan hien päälleni ja huippaamaan ja heikottamaan...sit tietää että kilojakin on tiedossa kun ei mitään pysty... Pah, todellinen valitusvirsi :ashamed:

Mutta virkistävää hiukan vilpoisempaa päivää kaikille!

Vaahtis ja rumpali-pupu 26+6
 
Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Täytyy kommentoida tuota sf-mittaa :) mulla huiteli sf-mitta ekalla mittauksella yläkäyrällä ja nyt sitten neuvolalääkärin mittaamana tipahti alakäyrille :whistle: mä olen sen verran hölösuu että tietty kysyin lääkäriltä tästä sf-mitasta joka vastas että se voi johtua esim. mittaajastakin,turvotuksesta ja ruumiinrakenteesta.Lääkäri myös sanoi että loppuraskaudessa pystytään paremmin seuraamaan sitä lapsiveden määrää...tässä on vielä linkki josta oon myös lukenut asiasta :) joten älkää ressatko!http://www.vau.fi/Kysy-asiantuntijalta/Laheta-kysymyksesi-asiantuntijalle/Raskaus/Mita-sf-mitta-kertoo/

Niin ja ps. mulle lääkäri sanoi että sokerituotteet viimeisellä kolmanneksella nostaa vauvan painoa,koska nythän se vauva kasvaa :) eli vaikka nyt ei tietääkseni mulla ole rd:Tä niin pyysi siltikin välttämään sokeria ja sanoi myös että on se ehkä helpompi synnyttää 3kg kuin 4kg vauva :)

RP&rokkari 29+1
 
nallepuvusta Oltiin viime viikolla lempäälän ideaparkissa ja näin siellä aivan ihanan nallepuvun! Se oli name it:n ja limen vihreä :heart: Mut en sitte ostanu sitä vaik ei olis maksanu edes kun 20e ja nyt kaduttaa. Ostin sieltä kevyttoppapuvun ja ajattelin että ei molempia tarvi :(

Tänään alkaa maalausurakka pojan huoneeseen, vihdoinkin! Eilen saatiin haettua maalia ja mieskin siirsi kaikki huonekalut syrjään! joten ei muuta kun suti heilumaan :) no onneks vaan kaks seinää täytyy maalata ja nekään ei oo mitään isoja! :)

hattivatti ja rimpula 28+4
 
Heips :heart:
Jospa minäkin alkaisin kuulumisia ilmoittelemaan aktiivisemmin nyt kun loppuraskauskin on totista totta. Laskettu aikahan mulla on 6.11 :) Päivät kuluu 11-kuisen pikkuvesselin perässä, poitsu oppi just kävelemäänkin :heart:

Tosta sf-mitasta. Niin ihan vertailuna laitan tähän listaa miten itselläni on ollut aiemmissa raskauksissa näillä viikoilla ja sitten viimeisellä neukkukäynnillä, jos jotakuta kiinnostaa:
1. raskaus rv 27+5 sf 22, rv 37+6 sf 31,5. Poitsu syntyi rv 38+3 mitat 3100g ja 47cm.
2. raskaus rv 26+1 sf 21, rv 38+6 sf 32. Tyttö syntyi rv 39+5 mitat 2950g ja 49,5cm.
3. raskaus rv 27+2 sf 25, rv 40+6 sf 34. Poika syntyi rv 42+1 mitat 3470g ja 49cm.

Tästä neljännestä matkalaisesta neuvola on vasta ylihuomenna jolloin viikkoja 28+6, viimeksi olen neuvolassa käynnyt rv 22+3, jolloin sf oli 18.
Viime viikolla kävin yksityisellä lääkärillä ultrassa sekä teki sisätutkimuksen myös. =) En halunnut siis käydä neuvolalääkärillä, jäi niin ikävä maku alkuraskauden käynnistä, että päätin näin nyt tällä kertaa.
Paikat on pehmentyneet, mutta kiinni ja kaulaa 3cm.
Ultrassa kaikki hyvin. Painoarvio aika tasan 1kg :heart: Saatiin myös varmistus rakenneultran veikkaukselle sukupuolesta, kuvien kera. Tyttöä meille lupaillaan :heart: (Mulla se tarkoittaa siis sitä että vuorotellen tulis poika-tyttö-poika-tyttö. Mun miehelle taas sitä että kolmen pojan jälkeen sais prinsessan, joten saas nähdä :heart: )
 
Tulin nyt teillekkin kertomaan että tuulimuna olikin mun "raskaus" Mullahan oli se keskeytynyt keskenmeno toukokuussa :'( Ja nyt tuli tämä tuulimuna, tällä hetkellä just odotan et alkais jotain tapahtumaan ja tulis kaikki ulos, vuodan jo aika paljon mut supistuksia en ole vielä tuntenut ja olen ottanut burana 600 jo 2 kertaan varmuuden vuoksi koska viime kerralla oli ihan järkyt kivut :kieh: 4 Cytoteciä olen jo ottanut suun kautta koska kohdunsuulle niitä ei voi enään laittaa vuodon takia.. Niin paljon ottaa päähän tämä...

 
Huomenta!
Täällä tosiaan äsken herättiin aamupäivä unilta, maha asukas piti hereillä aamu yöstä 4-6 välin. Potkut on jo kovia ja mitä lie muuta myllerrystä oujunnut ja sama jatkuu edelleen. Esikoisesta ei kyllä tämän takia tarvinnut öitä valvoa, Huoh!

Hei mistä olette ostaneet nuita toppapukuja/pussukoita joista voi kaukalon hihnat vetäistä välistä?se kuulostaa tosi kätevältä. Ei selailin esikoisen vauvavaatteita ja hetken ihmettelin miten niin vähällä määrällä selvitty, kunnes muistin että oli veljen perheeltä isot kasat lainassa ja ne on jo nyt hävitetty, jaiks täytyy siis rueta innokkaasti pienelle shoppailemaan ;)

sf mitasta ollut puhetta, mullekin tuli mieleen kun viime mitta mikä eka kerran tässä raskaudessa on otettu otettiin puoli istuvassa asennossa ja jalat ei ollu koukussa. Oli Nlo:ssa sijainen, että ensi kerralla mitta voi olla jotain muuta. Esikoista odottaessa sf mitta jäi junnaamaan paikoilleen loppuajasta ja silloin jouduin käymään äitipolilla parin viikon välein kontrollissa kasvaako vauva ja sanoivat että pieni alle 3 kiloinen tulee, mutta tyttö olikin 3360g 50cm eli ihan normimitoissa. Hyvä tietysti kun seuraavat, mutta silloinkin turhaa stressiä tästä sain.

Liongirl& potkunyrkkeilijä 25+4 (?)
 
Kävin äsken neuvolassa ja oli ihana uus neuvolatäti. Mun oma on jäämässä eläkkeelle.
Painoa oli tullut ihan liikaa per viikko mut osa johtuu kyl turvotuksista.
Verenpaineet oli koholla mut ei sanonu neuvola täti niihi mitää??
Pissa puhdas
Hb 118 ja sain rautakuurin sit
Sf 25
Raivotarjonnassa oli
Pulssi 140-150 vaavilla (laskin ite siin yhtäkkiä tuollai kun mulle merkitään aina neuvolakorttiin vaan +)

Kävin sit heti neuvolan jälkeen ostamassa tukivyön itselle kun ei tästä elämästä muuten tule mitään. Nyt sit nautin 6 pv vapaista ja sit 6 pv töitä ja sit työt oliski loppu.

Niin joo ja seuraava neuvola on vasta 4 viikon päästä. Ei ne kaiheesti tahdo ensikertalaistakaa nähdä.

Eveny ja poju 29 POKS
 
Liongirl: Mä kattelin sellasta kantoliina/lämpöpussia ebaysta, kun siellä se makso 30 euroa noin ja nettikaupoissa 65 eurosta ylöspäin. huutiksessakin oli mut hinnat lähti jostain 40 euron hujakoilta. Mietin vaan että oisko se fleece parempi talvivauvalle vai cotton. Mutta mä jo päätin ostaa moisen.

Voi Suttura! Kovasti voimia ja lohtua!
 
Voi Suttura :hug: Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo!

Mä palauduin just neuvolasta, kaikki oli kunnossa. Terkkari otti multa verikokeetkin, mikä oli ihan uutta kun aina ennen oon joutunu lähtee kaupungille näytteitä antamaan. Huomenna saan sitten tietää hempan ja viikon päästä selviää vasta-ainetestin tulokset. Ne vasta-aineet mua aina jännittää, täytyy toivoa että ne on puhtaat.

Kiloja oli tullut n. 4,5 kg , sf-mitta oli 24 ja viikkoja on siis nyt 25+1. Yläkäyrän ja keskikäyrän välimaastossa mennään, mutta eiköhän se taas loppua kohden pomppaa yli yläkäyrien niinkuin esikostakin.
Ultrallakin kurkattiin, syke oli mukavan tasainen, semmosta 150-160 paukutteli. Vauva nukkus, muutaman pikku venytyksen teki mutta muuten oli kyllä hiljaista. Niinkuin aina ultrassa. Ei kait se mikään ihme oo kun yöt hän möykkää sitä rataa että kait sitä päivällä väsyttääkin :D Varsinkin jos nukun oikealla kyljellä niin vauva alkaa potkia patjaa kohti oikeen urakalla.
Perätilassa oleilee edelleen, ihan samassa asennossa ku esikko ihan viimeisille viikoille. Vähän ikävää sinänsä, että viimeksi tuo asento laukaisi mulle aikaisia supistuksia joiden takia jouduin osastolle rv 34. Asento on siis semmoinen istuva, ja peppu on tungettu tiiviisti kohdunsuulle.

Semmosta tänne. Huomenna tuo meitin nuorimies aloittaa seurakunnan kerhon :heart: Loppukuu ajateltiin käydä ahkerasti puistossa, ja ens kuussa saa sitten aloittaa puistoilunkin. Mä kun alan olla jo vähän huonoa leikkiseuraa tän pötsin kanssa.
 
sutturalle ja muarille suuri :hug: ja paljon voimia!

Eipä itsellään ollut sellanen neuvola käynti kuin piti. Eli tänään oli lääkärin aika viikkoja siis 27+4 ja kohdunsuu on jo kahdelle sormelle auki, ja kypsynyt. Jatkotutkimuksia odotellaan :/
Saikkua määräsi ja puhetta oli ettei töihin enää olisi mitään asiaa.
Jaksaisipa pikkuinen olla matkassa loppuun asti

Courage 27+4
 
courage olipa kurjia uutisia! :hug: Oliko sulla jotain oireilua, kipeitä supistuksia tms? Mua vaan mietityttää ku täällä Turussa ei tuota alakerran tilannetta tosiaan seurata laisinkaan uudelleensynnyttäjillä. Ainoastaan jos supistukset alkaa käydä kipeetä, varataan lääkärinaika.

Toivottavasti tuo kypsyminen pysähtyy ja jatkuu vasta sitten kun viikkoja on reilusti enemmän. Tutulla olis toista odottaessa jo puolenvälin jälkeen paikat sentin auki ja vissiin kypsyneet, mutta raskaus jatkui silti ihan normaalisti loppuun asti. Olisko mennyt peräti yli lasketun ajan.
 
kojootti: mulla ihan samaa jos meinaa nukkua oikealla kyljellä niin vauva mäiskii niin kauhiasti että on pakko vaihtaa kylkeä :)

courage: hui, onpas siellä tapahtunut muutoksia, nyt vain otat levon merkeissä

hattis: minkäs väriset seinät tulee?
 
kojootti supistuksia ollut viikosta 18 eteenpäin mutta eivät kivuliaita, vaan epämiellyttäviä. Kävellessä joutuu pysähtymään ja nostamisen yhteydessä kiristää. Paineen tunnetta ollut myös tuolla alakerrassa. Näistähän mä oon valittanu jo aikasemmin työterveydes ja neuvolas mutta niihin ei ole kukaan reagoinut |O Aina vaan särkylääkettä kehotettu ottamaan. Eräskin lekuri sano ettei nää mitään ongelmaa miksen töissä voi nostaa ja kannella loppuun asti. Kyllä nyt kiukuttaa prkl
 
Suttaralle :hug: Voimia jatkoon!

Courage; Olipa huonoja uutisia, nyt vaan lepoa :hug: Ja toivotaan, että lepo auttaa pienen vielä pysymään mahassa.

Täällä on ollut tuota panontunnetta alamahalla, samoin selkää juilii aika-ajoin. Välillä tulee ihan kunnon supparikin. Neuvola ei ollut huolissaan vaan odotellaan sinne ensi viikkoon jolloin pääsen neuvolaan ja käsittääkseni on se kauan odotettu lekuriaikakin?

Vauva oli kovin hiljainen puolisen vuorokautta ja jouduinkin jo synnytysvastaanottoon olemaan yhteydessä. Sieltä kehtettiin liikkeet laskemana ja jos ei täyty 10 krt/tunti niin sitten käyrille. Onneksi pieni nyt liikkunut normaalisti.

OP ja Arvo 27+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
courageToivottavasti tuo kypsyminen pysähtyy ja jatkuu vasta sitten kun viikkoja on reilusti enemmän. Tutulla olis toista odottaessa jo puolenvälin jälkeen paikat sentin auki ja vissiin kypsyneet, mutta raskaus jatkui silti ihan normaalisti loppuun asti. Olisko mennyt peräti yli lasketun ajan.
Mun kaverilla oli sama tilanne kakkosta odottaessa myös tokassa lääkärineuvolassa ja hänelläkin sitten lopulta vauva syntyi "vasta" 40+1, vaikka koko ajan sanottiin et voi syntyä milloin vaan. Mut tosissaanhan nuo muutokset pitää ottaa ja olla jatkossa niin rauhallisesti kuin pystyy, ettei sitten vain syntyisi liian aikaisin. Mutta voi tosissaan mennä ihan hyvin sinne laskettuun aikaankin raskaus =) Tsemppiä! :hug:


sutturalle voimahali! :hug:
 
courage, mulla oli sama tilanne toista odottaessa. Määrättiin lepäämään niin paljon kuin mahdollista ja olisivat mut halunneet jopa sairaalaan vuodelepoon. Ei vaan onnistunut, koska olin kotona hoitovapaalla. Ei mullakaan liiemmin kipeitä supistuksia ollut. Tilannetta seurattiin säännöllisesti äippäpolilla ja levolla pysyi hallinnassa. Rv 33 olimme ihan pienessä kolarissa ja sen seurauksena alkoi kipeät supistukset ja synnytys lähti käyntiin. Se saatiin onneksi vielä pysähtymään ja kun 34 viikkoa oli täynnä, pääsin sairaalasta kotiin. Poika syntyi lopulta 36+6 eli ihan ok. Toivottavasti sullakin menee loppuaika hyvin ja vauva malttaa pysyä kyydissä vielä usean viikon!

 
Äitiyspolin lääkärillä käyty.
Paikat oli kiinni ja pituutta oli noin 2cm. Vauvalla kaikki ok,painoa on noin 1300g.
Suurin ylläri olikin se ,että poikahan sieltä oilisikin tulossa :heart:
Olin jo niin varma et kolmas tyttö ois tulossa..
Uuden lääkäri ajan sain 4vkon päähän,verenpaineita pitää seurailla.
 
Eipä täälläkään lääkärineuvola mennyt ihan putkeen. Ensinnäkin olivat taas puoli tuntia myöhässä aikataulusta. Sijainen testasi sen virtsanäytteen mun odotellessa ja kappas vain, sokerit yhdellä plussalla. Sitten kun hän oli mulle siinä odotushuoneessa sen kertonut niin sanoi, että mitataanpa nyt verenpaine kun sopivasti istut siinä. Mä ajattelin heti, että nyt ne tuon uutisen jälkeen varmaan pomppasi huippulukemiin. Onneksi oli vain 121/81 ja se olikin melkein ainoa positiivinen asia koko reissussa. Sokerirasituksen tulokset olivat tulleet ja kaikki ok, mutta kahden tunnin arvo oli "rimaa hipoen". Mun arvo oli 8.5 ja sanoivat rajan olevan 8.6, jolla sitten saa sen raskausdiabetes diagnoosin. Lääkäri sanoi mulle kehittyvän diabetes ajan kuluessa jos jatkan samalla tavalla. Eli laihdutus on edessä, ei nyt raskauden aikana, mutta sen jälkeen. Muutenkin koko käynti nyt pyöri tämän asian ympärillä sen verran, että lääkäri ei esim. kertonut mitään kohdunsuun tilanteesta mulle, vaikka sen tarkisti, eikä sf-mittaa. Nämä kaikki tarkistin kortista käynnin jälkeen. Sydänääniäkin se yritti kuunnella, mutta mä en niitä kuullut (joko se ei niitä löytänyt tai mä olin liian järkyttynyt tuosta sokerirasituskokeen tuloksista, että meni kokonaan ohi). Hemoglobiinikin mitattiin vähän niinkuin siinä sivussa ja tulos oli 119. Tämä sijainen sanoi vaan siihen, että jotakin lisärautaa voisi vähän ottaa. (En ole koskaan aiemmin tarvinnut mitään, joten sekin arvo oli nyt pielessä). Mitään suosituksia en saanut, että mitä rautaa. Painoa oli tullut nyt +600g/viikko eli nyt sitten yhteensä 5,7 kg. Koko käynti pyöri nyt tuossa painoasiassa ja diabeteksessa, että kun mä sieltä neuvolasta lähdin niin soitin miehelleni ja purskahdin itkuun. Tuli jotenkin niin totaalisen kurja olo. Tämä raskaus on ollut jotenkin muutenkin uskomattoman raskas, eikä tämä säätilakaan ole asiaa helpottanut. Nyt tuo "raskausdiabeteksen ja diabeteksen uhka" oli vaan viimeinen niitti tässä kohtaa. Kunhan rauhoituin ja pääsin kotiin niin mä kaivoin ne raskausdiabeetikon ruokaohjeet ja aloitin heti noudattamaan niitä. Tätä se sitten tietää raskauden loppuun asti. (Sitä se lääkärikin mulle suositteli, vaikken diagnoosia vielä saanutkaan). Vauvan syntymän jälkeen alkaa sitten laihdutus aivan tosissaan, että saadaan painoa pois ja nuo sokeriarvot kohdilleen. Mä olen kuitenkin suht nuori ihminen, enkä halua diabetesta itselleni. Ajattelen, että tämä on nyt varoitus omalta kohdallani ja sen saatuani aion todellakin tehdä jotakin asialle kun vielä voin.
Sitten mittoja:
Kohdunsuu: 3cm kiinteä ja kiinni
Sf-mitta: 24 cm (viimeksi rv 22 oli 18 cm)
Syke vauvalla: 140

Tarjonnasta ei lääkäri sanonut mitään. Kyseli vain, että minne liikkeet tuntuu. Mitään muuta ei mun tai vauvan voinnista kysellytkään. Seuraavan neuvola-ajan sain taas kuukauden päähän eli rv 30+6 14.9 ja silloin pitäisi olla oma terveydenhoitaja paikalla.

Courage, onpa tilanne edennyt jo pitkälle! Nyt otat ehdottomasti ihan rennosti ja rauhallisesti koko loppuodotuksen, etkä kantele tai nostele mitään painavia. Onneksi sun tilannetta seurataan.

Suttura, voi että! Paljon voimia ja toivottavasti seuraavan kerran onni on paremmin myötä.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 27 POKS!

 
Totaalisen paska päivä. Kävin kontrolliultrassa, sen kolarin takia. No siellä todettiin Sissillä laajentunut ja rakkulainen munuainen. Sain ajan äitiyspolille perjantaiksi. :'( :'( :'( Pelottaa niin vietävästi, koska molemminpuolisena tää ois fataali. Vielä ainakaan ei näkynyt muutoksia kuin toisessa munuaisessa.. Voi luoja, anna tän lapsen olla terve!

Liirah + pikku Sissi :heart:
 
kylläpäs nyt satelee huonoja uutisia monilta :(

liirah: sinäkin saanut huonoja uutisia.. :hug: johtuuko tuo munuaisvaurio siitä kolarista? voi kurjuus, nyt toiveet korkealle että toinen munuainen pysyisikin terveenä. jaksuja perjantaille!

katjalle myös :hug:
 
sutturalle jaksamista :hug:

courage mullakaan ei taida töihin olla enää asiaa, vaikka mulla kohdun suu ihan kiinni. eivät vaan päästä enää kantelemaan ja ylipäätänsä tätä työtä tekemään. eikö meillä sama työ ollut? mulle tuli supistuksia/kipua noista nosteluista, eivätkä halua riskiä ottaa. tsemppiä! :hug:

liirah :hug: toivotaan että kaikki hyvin ja olisi korkeintaan toisella puolella!!

äitiyspakkauksen sain postista tänään, tykkäsin oikeastaan kaikista mitä sieltä löytyi.. nuo kestovaipat yms eivät vaan tuu käyttöön.. :LOL: katotaan jos joskus tulisi sitten toinen niin jos silloin sitten innostuis.. mut nyt liikaa kaikkea muuta :D

saana & 27+5
 

Yhteistyössä