MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Moi PIIIIIIITKÄSTÄ aikaa. Kesä mennä hurahti ja viikkoja on menny tässä ehtimättä ees tänne kurkata. Päätin nyt kokeilla tätä uusittua versiota ja tulla päivittämään tilannetta pikaiseen.

Täällä oli muillaki, ainaki Lumi-Marjalla, jo kohdunsuu kypsynyt. Mulla myös, ja oon olluki saikulla heinäkuusta lähtien. Äitipolilla oon ravannu parin viikon välein, noiden suppareiden takia.
Rv nyt 30+1 ja painoa tullu lähtöön jo 9 kiloa. Kaikki kyllä meinaa mulle, ettei niitä huomaa, mutta omassa olossa kai sen tuntee parhaiten. Mun BMI on vaan 17, joten saahan noita tulla...

painoarvio tehty viimeksi rv:lla 28+2 ja oli tuolloin 1,1kg. Ihan hyvissä mitoissa pitäis olla. Kohdunsuu on kovasti lyhentynyt, mutta oli onneksi vielä sisäsuu kiinni, vaikka pehmeä onkin. Vauva on laskeutunut raivotarjonnassa kovin alas, ja sf-mitta on 26cm. Hassun näköinen pikkupallukka roikkuu tuolla alamahalla :)

sukupuolta ei oo kysytty. Tunne on, että poikia meille vaan...Tyttö oiski melkoinen yllätys! Olin näkevinäni ite ultrassa pippelin, mutta kun th ultras viimeksi, ei hän nähnyt mitään. No, peppu oliki sillon tuolla mun kylkikaaren alla - nyt kun tippunut alemmas, vois sinnekin nähdä -jos halutaan tietää ;)

Mutta tällaista pikapäivitystä nyt. Käyn ajan kanssa lueskelemassa lisää muiden kuulumisia...
 
Heippa Kaikille !!

Pohjanmaan reissusta selvitty ja nyt on koti puuhaa täynnä!
Sillä välin oli mies innostunut tontilta kaatamaaan parikymmentä puuta jotka pitäs klapittaa talvea varten ja sitte se oli toteuttanu yhden kaukaisista haaveista ja RAPPAUTTANU TALON. sitä sit kotiin tullessa ihmeteltiin ku 80-luvun keltatiilitalo oli muuttunut harmaa-valkoiseksi kivitaloksi =)

Painon nousuun: Mä otin esikoisesta syömällä 26kg joista jäi sairaalaan vaivaiset 10kg. loppujen kilojen kans tullu kova taisto käytyä ja ponnahdusta hain Xtravaganza laihdutusryhmästä viime tammikuusta alkaen. ennätin just 6kg tiputta ennenku testi näytti plussaa =)
Nyt tässä raskaudessa painoo kertynyt about 2kg enkä aio viittä kiloo enempää ottakaan.
Terveyskonsultin tukemana pyrin syömään monipuolisesti mutta terveellisesti ja juon 5litraa pvssä vettä joka on pitänyt turvotuksen kokonaan tähän asti poissa.
Haaveissa olis painaa hiukan vähemmän synnytyksen jälkeen ku lähtöpaino.
Esikoisesta uskoiduin väitteelle että "imettäessä se lähtee mitä on tullutkin" mikä ei kohdallani pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Esikoinen oli vauvana äärettömän tyytyväinen vauva, mulla ei ollu muuta tekemistä ku kaffitella muiden äitien kans ja tunkee pullaa/muita herkkuja suuhuni ;)
Mut tää on siis yks tapaus muiden joukossa, suurimmalla osalla paino tippuu lähtöpainoon parissa kuukaudessa tai yks 5kg jää kummittelemaan, jolle on vielä helppo tehdä jotain.
Mun BMI oli esikoisesta 27 ja nyt se oli 33. Tavoitteena saavuttaa tuo 27 takaisin ensi kesään mennessä =)

Joku kyseli Teutonian kolmipyöräisistä kaverilani on sellaiset ja itselläni gessleinin kolmipyöräiset. Muita eroja ei käytössä huomattu ku et Teutonia on paljon matalampi kärry ku gesslein. Eli jos oot pitkä (lähempänä 170cm) ni ne vähä turhan matalat..
Muuton oikeinkin kestävät, hyvät vaunut. Kaverilla ne jo toisella lapsella käytössä, eivätkä oo mennetteet miksikään.

Painoarviosta, 28+2 oli painoarvio 1290g ja keskikäyrällä.

Mua on alkanut närästää ja voi vitsin hitsit ku se onkin ärsyttävää. Pari rennietä ku ottaa, ni oireet kyl häviää heti, mut silti en jaksais et tätä koko loppuraskaus nyt kestäis..
Tarkasti pitäs vaan kattoo mitkä ruoat sitä aiheuttaa..plaah!
Toisena oireena VAAPPUMINEN =D ei taida tän reilun vkon lomailun jälkeen meikästä olla enää zumbaan. Kävely on kyl kertakaikkiaan hidastunu ja vaappumiselta ei voi välttyä ;)

Meidän esikoinen aloittaa huomenna päiväkodin !!
js mua jänskättää ihan hulluna. Mennää koko perhe sinne tutustumaan aamupäiväksi ja keskiviikkona neiti olis tarkoitus jättää sinne sitte jo yksin..
Päädyttiin laittaa se hoitoon 10pv/kk ihan hänen itsensä takia. On niin älyttömän sosiaalinen ja reipas tytsy et uskoisin sen tekevän hänelle vain hyvää!

Nyt mä meen vielä levittää pyykit ja sit selaa uusimman Meidän Perhe lehden !!

Nauttikaa mahastanne (ei oo enää kauaa, ku sitä ei oo..)

Moon ja pikkusikko ööö (tarkistan kalenterista) 31+4 =)
 
Iltoja!

Tervetuloa minunki puolesta uudet mukaan!:wave:

Voi turkkanen vai painonnoususta ootte jutelleet...huoh! Mää olen tankki jo ennenstään ja tää vaan pahenee! Joka ikisesssä raskaudessa mää oikein hamstraan näitä kiloja itelleni vaikken kyllä yritäkkään! Mulla on jotenki outo hormonitoiminta se elää ilmeisesti jollain kivikaudella kun se pitää jokaisesta grammasta tiukasti kiinni (joku ihana ystävä kertoi että sää olet selviäjäihminen eli joskus pula-aikana mää oisin selvinny hengissä! heh tosiaan).
Viime syksynä tein tuhannen kerran ruokarempan ja sainki laihutettua 10kg työllä ja tuskalla tietty. Mutta sitte kroppa otti ja jumitti sitte siis naisosastolla. Laihtuminen loppui ja niin loppui myös eloo norminaisena. Kroppa teetti mulle sitte sen PCO:n (tai sillon se todettiin) ja samalla ruokadietillä hankki ne kilot iloisesti takaisin, apuna kropalle oli vielä nuo naishormonit joita jouduin napsimaan. Eli lähtötilanne tälle raskaudelle oli se sama mikä oli LÄHTIESSÄ synnäriltä edellisen kans. Määhän imetin tuota meidän kuopusta melkein 2v ja kroppa piti tiukasti silloinki kiinni jokaisesta kilosta vaikka vaunuiltiin ja katoin mitä söin.
Pari vuotta ennen kuopusta eli viis vuotta sitte tein rempan ruokavaliooni migreenini takia. Jätin pois suurimman osan sokerista ja valkoiset hiilarit (siis vehnäjauhot, riisit ja pastat yms.), en siis syö lainkaan suklaata tai karkkia, muutki namit minimissä. Lisäsin protskuja sekä kasviksia yms. valitsen siis syötäväkseni ns. hyviä hiilareita. Migreenin olen saanut tällä dietillä pysymään aisoissa mutten kiloja. Viime syksyn rempassa todettiin ettei ruokavaliolleni oikein muutosta voi tehdä muuta kuin lisäämällä ruokaa! Eli söin liian vähän, tietty ku ikänsä on laihuttanu enempi tai vähempi se parin sadan kalorin ottaminen ruokavalioon oli vaikeaa..
Ups. sori lipes vähän eli siis tällä samalla dietillä mennään, tietty jädeä meni helteellä ihan liikaa, en laske kaloreita tosiaan mutta osaan suurinpiirten ulkoa jo kaikkien syömisieni kalorit ettei se oo ees tarpeen. Mutta se mistä purnaan on se että tää kroppa on jostain kuitenki saanu lisäriesakseen jo 10kg lisää painoa! Sen vuoksi mää oon niin valmis jo luopumaan tästä mahasta että tuota lisäpainoa ei enää tulis :'( Eli vaikka mää olen reilusti ylipainoinen, olen kohta jo ylittänyt tuon "sallitun" painonnousun...
Siispä hyvin kateellisena lueskelen noista +2kg painonnousuista, voih olisinpa ite ees tällä kertaa pystyny moiseen..

Tulipas aukaistua leipäläppeni, pahoittelen palstatilan viemistä moisella! Huvittavinta taitaa olla se että ku nälättää (ja sitähän se tekee koko ajan) niin meikähän puputtaa porkkanoita! Naureskelin tuolle ukolleni että taitaa meidän neiti syntyä oranssin värisenä tällä menolla :LOL:

Moon: meillä kans kuopus aloitti päiväkodin viime viikolla. Eka päivänä mää olin hänen kanssaan siellä pari tuntia ja sitte parina päivänä hän oli itekseen reilun tunnin leikkimässä siellä. Huomenna ois tarkoitus mennä heti aamupalalle sinne, mutta en oo vielä mitenkään varma saanko herraa ennen kasia ylös, hän ku on melko aamu-uninen kuten äitinsäkki. Vähän rupes hirvittää tuo aamupala siellä ku taatustihan se on puuroa, tuo ku ei ole tottunut puuroa syömään aiempien vilja-allergien takia, nyt pystyy siis syömään viljoja (noin vuoden verran pystyny) mutta eihän sille mitkään puurot enää siinä vaiheessa kelvannu ku sai syödä leipää! :)

Mies on tän viikon reissun päällä. Esikko 15v kysyiki että mitäs sitte tehdään jos iskä on reissussa ku vauva syntyy? Vähän alko itteäki pelottaa ku on tosiaan aika paljo pois kotoa..siis ihan kauempana..ja meillä ku ei oo ketään sukulaisia 400km säteellä...eli ulps!

Jospa sitä lähtis untenmaita ettimään...meilläki muuten poksuu tänään..
 
poksuvi viikot 28+0! :heart: Lähennytään kovasti uutta kymmentä. :) Mulla on nyt lorahellu pöksyihin vetistä valkovuotoa (?) Se on osittain kirkasta, mutta sitten kun kuivuu niin ihan valkoista. Eli eikös se oo ihan valkovuotoa? Suuria määriä ei ole, mutta pikkuhousun suoja on hyvä olla, tuntuuhan se pienikin määrä kurjalta pöksyissä.. Onkos se ihan normaalia?

Ja siitä ultrasta, kysyin yhdeltä ystävältä, joka kävi samassa ultrassa samalla äippäpolilla, niin siellä oli tehty mahan päältä ultraus.. Et kai se riippuu tekijästä/paikasta? No tekevät kuin tekevät, sitä vaan meinasin ku ukko lähtee mukaan, et jos joutuu siellä haarat levällee olemaan nii mies voi olla vähän vaivaantunut... :D Kiva sitten kuulla myös pienen painoarvio yms, oli meinaan rakenneultrassa viikkoa isompi, nii saa nähdä mites nyt.. Millainen jötikkä sieltä on syntymässä. :D Liikkeet ainakin tuntuu todella herkästi.. Ja nyt hikkakin on nyt tunnistettu, se on hassu tunne. :D

En minäkää niin katso mitä suuhuni laitan, ja herkuttelenkin kyllä. Pyrin käymään myös joka päivä lenkillä, kun siihen vielä niin hyvin kykenen.. Mun bmi ennen raskautta oli 22, joten en huolehdi liikaa painonnousua, paitsi neuvolapäivisin. :D
 
Mibetsy: Minä odotan myös yksin, esikoinen vaan seurana. Tosin ex on luvannut tulla synnytykseen mukaan, mikäli vaan on maisemissa, saa nähdä.

shihtzu + poitsu 29+4
Millai fiilis sulla on ku odotat yksin? Onks herättäny paljon miettimisenaiheita päähän? Must tuntuu, et mul o hirveesti miettimisen aiheita, mut parempi yksin ku huonossa suhteessa. :) Ja tiiän et tuun pärjää, mut oon sellainen ihminen et mietin kaikkea turhaa :D
 
Terve!
Onko ok, jos teen jo sitten illalla ensi kuun pinon?=)
Pääsee sitten mukaan juttuihin, kun aika on vierähtänyt tuolla fb:n puolella, etenkin uudistuksen jälkeen, ei oo täällä tullut paljoa käytyä:snotty:

BV ja Leo 31+1
 
MoonVaan sinä kotiudut pohjanamaan reissuta ja minä lähden tänään pohjanamaalle :) Saa nähdä tosiaan et miten tuo matka sujuu. 300 kilsaa voi olla aika paljon istumista.

BV tee vaan uus pino kun tätäkään ei ilmeisesti pysty päivittelemään. :)

Onko vauvalle ihan normaalia liikkeitä jos se niinku värisee/tärisee mahassa?? Muutamana iltana oon huomannu et kun meen nukkumaan alkaa sellanen värinä mahassa. Aina hetken värisee ja sit loppuu. Aivan niinku sil ois kylmä tai jotai. :confused:

Mut nyt mä alan ruokkia koiran, laittaa asunnon lähtö kuntoon sekä itseni ja sit herättelen miehen matkaan. Yritän viikon aikana välillä täälläki käydä lukemassa kuulumisia.

Eveny ja poju 30+6
 
Eveny, mulle on melko varmaan tulossa poika ja maha tärisee silloin kun poika pissii? Näin oon kuullut=)

Myöskin hikka tärisyttää mahaa mukavasti:D Myöskin vauva heittelee voltteja mahassa, ei oo niin kivaa enää, sattuu aika mukavasti jo kun runnoo edestakaisin:snotty:
 
Huomenta täältä Pohjanmaalta, missä näköjään on käyty ja tullaan käymään=) Täällä on kylmä, joten otahan Eveny kampetta niin että tarkenet pienen kanssa:p

Painosta: Mulla ei ole noussut paino kuin vähän alle 3 kiloa. Tavote oli pitää paino samoissa kuin esikoisen odotuksessa, kun lähtöpaino oli aikasta samassa nytkin. Tuntuu siltä että näin nyt sitten onnistutaankin. Alkujaan siis oli painoa jo vähän liiankin kanssa, joten vararavintoa kyllä löytyy, niin äidille kuin vauvalle... Turvotusta ei ole, joten siitä ei siis tule minulle ainakaan vielä painoa. Posket on kyllä kaventunut, mutta reisiin on tullut imetysläskiä ihan kiitettävästi ja hyvä niin!!! Onpahan pojalla sitten jotain imeskeltävää:whistle: Ruokahalua ei vain ole itsellä ollut, vaikka pahoinvointiakaan ei sen puoleen ole ilmestynyt. Eilen näin toisen mamman, jolla laskettuaika viikon sisällä omastani ja hänellä kyllä maha oli pienempi ja sievempi... Toisaalta hän kyllä on muutenki minua pienempi:p Mutta tuntui että minulta kyselivät enemmän jo että joko sulla pian on aika! Juu, kahdenkuukauden päästähän se...

Jaiks kun mulla on niskat jumissa! Alkaa olemaan jo hankalaa saada nukuttua, kun tyynyjä ei saa niin aseteltua, ettei niskoihin tule jännitteitä!!! Tänään aion saada niihin jostain apua!!!!!!!!!

Zaijuska ja Saappi 30+3
 
eveny: mulla oli esikoisesta aika paljon noita värinöitä ja poika tuli mut sit tyttöä odottaessa ei ollut eikä kyllä ainakaan vilä ole tässä raskaudessakaan värinöitä tuntenut vaikka poika pitäis ultran mukaan tulla

kiitos tuosta painoarvio taulukosta!

tekis mieli mennä yksityiselle ultraan, jotenkin mennyt usko noihin mukamas lääkärin teemiin ultrauksiin, on niin hätäsesti tehtyjä ja niin piti rakenneultran jälkeen katsoa noita munuaisaltaitakin paremmin nyt viime kerralla niin ei niitä tsekattu lainkaan ja virtauksista katsoi hätäsesti vain istukan virtaukset ei ollenkaan päähän meneviä ja käyrillä en ole ollut kuin yhden kerran pikaisesti sen vajaa 10 minuuttia kun olin sen liikehälytyksen takia polilla rv26, luulin että käyrille mentäis joka polikäynnillä mut ilmeisesti ei enää. missä hinnoissa turus mehiläises tai pulssis on ultraukset??? onko kukaan käynyt yksityisellä ja mis hinnois noin. esikoisen aikaan tuli käytyä mehiläises muistaakseni tuolloin rv34 mut en muista enää mitä silloin 5 vuotta sitten maksoi..
 
ruokailusta mä olen kyllä hiukan koittanut katsoa mitä suuhuni laitan. Sen suurempaa kalorilaskemista en ole tehnyt, mutta sillä tavalla olen katsonut, etten joka päivä syö herkkuja ja pullan palan jos otan, niin se on mahdollisimman pieni. Esikoisesta kun tuli niin paljon kiloja, nii sitä määrää en halua tässä raskaudessa ja eihän sitä nyt olekaan tullut kuin 4,5 kg. Ja viikkoja siis 27+5.

Mehiläisessä ultraus maksaa about 170 € kaikkineen ja samaan hintaan se taitaa mennä pulssisakin. Mutta mä kannatan mehiläistä, siellä saa parempaa palvelua ja hiukan on halvempi mitä pulssi. Tää on kurpitsa mun kokemukseni.

Painoarviosta meillä oli eilen 27+4 1200 grammaa ja sanoi että mennään hitusen keskikäyrän yläpuolella. MUtta voi olla ettei Sissi pääsee kasvamaan niin isoksi kun esikoinen, kun eilen puhuttiin myös käynnistyksestä hiukan ennen laskettua aikaa.

Tervetuloa uudet taas, kyllä tänne meidän joukkoon mahtuu!

Mä olin taas eilen äitiyspolilla ja siellä huomattiin tällä kertaa sydämen rytmihäiriöitä. Niitäkin nyt sitten seurataan, aina kun mennään munuaisen takia polille. Alkaa olee todellakin liikaa jo mulle. Mies ei niin puhu asiasta, luulen, että jos myöntäisi olevan peloissaan niin antaisi samalla luvan itsensä pelätä Sissin puolesta. Ja mun mieheni on mun kallio, ja sekin tietää sen, niin toisen meistä on oltava vahva ja pidettävä usko korkealla. :heart:
Mietin vaan, että kuinka kauan mun pää kestää.? Vielä oon töissä jaksanut olla, mutta öisin en juurikaan nuku, kun murehdin kaikkea mahdollista ja mahdotonta aina kun pimeä koittaa ja talo on hiljainen.

Liirah + Sissi
 
Paino mulla vajaan kilon noussu lähtötilanteesta ja johtunee rd:sta en ole kyllä jaksanu noudattaa ruokavaliota kovin säntillisesti sen alun jälkeen..

Mulle kahdessa ultrassa luvattu tyttöä ja maha tärisee silti joskus. Minusta ne tuntuu kuin vauva venyttelisi silloin =) tiedä sitten.. meinasin 9.9. lääkärissä kysyä vielä sukupuolta kolmannelta lääkäriltä ja jos vielä tytöltä näyttää niin uskallan luottaa kyllä.

Tuntuu hurjalta et masussa köllii jo noin 40cm pitkä ja 1,5kg painava vauva, sen kyllä tosin huomaa noista liikkeistä, että kokoa on jo aika kivasti.
Liikkeet möyrimistä enimmäkseen ei enää niin potkumaisia ja ainakin tuntuu et nyt on rt asennossa pysynyt edelleen. Ihana ku istukka takana niin vauva tuntuu tosi hyvin mahan läpi =)

Jatkan taas tuon 5vuotiaan hoitamista ku kaamea flunssa päällä ja viime yö oli *elvetillinen..

piprane ema ja Lotta 29+4 odotellaan syyskuun pinoa =)
 
Huomenia!

Mulla on alkanut tuolla noita häpyluita kolottaan / kipuileen.. onko muilla sellaista? Mistä vois johtua? Pelottaa, että vauva alkaa syntymään ennen aikojaan tai jotain.. sen verta erilaisia on tuntemukset kuin esikoista odottaessa..

Ruokailu syön kyllä ihan normaalisti ja herkkujakin jopa normaalia enemmän.. :ashamed:
Mutta paino ei oo noussut kuin 5kg ja bmi oli alussa 25. Eikä pitäisi vauvankaan kaikkia mun herkuttelujani kokonsa kasvuun käyttää, kun ei sitä rd:tä ollut.. no, maanantaina ultrassa sit näkee, miten on kasvanut.

uusille tervetuloa!

nyt pikkusiskojen ja esikoisen kanssa kaupungille, meidän äitiä töihin moikkaamaan :heart:
ollaan äidin luona nyt kun mies lähti eilen Hollantiin työmatkalle ja tulee vasta huomenna illalla. Hällä pukkais myös moskovan matkaa 14.11. (kun LA 9.11.), mutta katsotaan tilanne vasta lähempänä... :)

mukavaa viikon jatkoa!

suhveli poksahtaa myös viimeiseen kymppiin 30+0 :heart:
 
Millai fiilis sulla on ku odotat yksin? Onks herättäny paljon miettimisenaiheita päähän? Must tuntuu, et mul o hirveesti miettimisen aiheita, mut parempi yksin ku huonossa suhteessa. :) Ja tiiän et tuun pärjää, mut oon sellainen ihminen et mietin kaikkea turhaa :D
en minä kauheasti ole miettinyt, mulla on onneksi sen verran hyvät tukijoukot ympärillä, että ei kauheasti pelota olla 2 lapsen yksinhuoltaja. Loppujen lopuksi aika pitkälti hoidon esikoisenkin yksin, kun mies oli silloin aina töissä yksityisyrittäjä kun on. Eniten minua pelottaa se synnytys tai sen käynnistys, että millä pääsen laitokselle, jos ex onkin töissä tai siellä uudella paikkakunnalla monen tunnin ajomatkan päässä ja jos muutkin mun mahdolliset kyyditsijän on töissä. Esikoisen hoito on jo sovittu.

shihtzu + poitsu 29+5
 
Laitetaampa tämän aamun neuvolatuloksia tähän:

Viikkoja 30+1

*painon muutos 570g/vko (helteet loppu niin hieman laski turvotuskin, huh)

* RR 112/67 (kiikkuu siellä 115-118 välillä normaalisti)

* Hemppa 116 (edelliset 2x 110 ja 111, nyt noussut raudan ansiosta, normaalisti 121)

* SF 30... yläkäyrillä menty nyt tasaseen tahtiin tämä ja edellinen käynti. sokerirasitus tiedossa.

* Liikkeet ++ ja syke 140-150

Kaikki hyvin, ainoa vaan että SF mitan yläkäyrillä kulkemisen vuoksi tosiaan sokerirasitus tiedossa.. muuten kaikki puhtaana :)

Ainiin, eilen tuli äitiyspakkaus! Olipa ihanaa hypistellä niitä :D aika paljon on pojalle kevääksi/kesäksi sitten vaatteita, tähän talveen täytyy jotakin ostella vielä lisää..
 
Heippa pitkästä aikaa!

Mulla loppukesä tuntui menevän ihan ohi hirvittävän väsymyksen takia, joten tännekään en saanut aikaiseksi kirjoitella. Edelleen väsymys ja unettomuus vaivaa, yössä saan nukuttua keskimäärin 4-5 tuntia. Ja tätä on kestänyt jo 2-3 kuukautta. En vaan yksinkertaisesti saa unta ja sit vielä yläselkä on niin kipea, että makuulla oleminen on yhtä tuskaa:( . Tänään aamulla olin neuvolassa ja sain lääkäriltä viikon sairasloman. Toivotaan että vähän auttais ja jaksais sit vielä muutaman viikon töissä olla.

Neuvolassa muuten oli kaikki ihan ok. Verenpaine 121/81 (normaali mulle), sf-mitta 27 cm ja pissa puhdas. Paino oli kertynyt tällä kertaa 500 g/viikko. Yhteensä mulle on tullu ekan neuvolakäynnin jälkeen jo 9 kg ja varsinaiseen alkupainoon lisäystä on tullu 11 kg :O. Tosin esikoisesta painoa tuli lähes 20 kg ja ne lähti pois vajaassa kahdessa kuukaudessa. En siis tuosta jaksa olla huolissani, lähes kaikesta muusta kylläkin..

En nyt muista, mutta onko täällä muita sairaslomalla? Mua helpotti kun sain sitä sairaslomaa, mut samalla tuli jotenkin tosi huono omatunto. Mä kyl oon ihan ylitunnollinen työntekijä ja oon ihan tosi harvoin sairaslomalla. Nytkin mietin, et oisko sittenkin vaan pitänyt pinnistellä töissä. Toisaalta en saanut enää mitään aikaiseksi kun olin niin väsynyt ja selkäkipu, kipeät supistukset ja liitoskivut ei ainakaan helpottaneet oloa. Kotona kun on vielä energinen 4-vuotias, jonka kanssa pitää myös jaksaa touhuta. Mulla on takana myös synnytyksen jälkeinen masennus, mitä en haluais tällä kertaa, joten kai se pitää vaan ajatella itseään tässä vaiheessa.

Sori tää valitus, jos vaikka helpottais kun vähän purkautuu :D

Eilen kävin muuten kirpparilla ja sieltä tarttui mukaan muutama ihana pieni body ja yökkäri :heart: Ne onkin toistaiseks ainoat hankinnat mitä on tehty. Pitänee alkaa miettimään mitä sitä tarvitaan.

acrica + helmi 30+3
 
Heippa taas. Tulin hetki sitten lääkärineuvolasta. Kaikki hyvin. Sf 28 cm. Paino noussut taas hippasen enemmän. Olen syönyt ihan normaalisti, eikä suuria herkutteluja ole ollut sitten kesän kuumien kelien jolloin vedin jäätelöä enemmänkin. Painoa tullut nyt 7,9 kg.
Mulla on tänään viimeinen työpäivä, ja onkin ihanaa ajatella että saa rauhassa lenkkeillä ja käydä uimassa ja nauttia. Työpäivien jälkeen ei ole pystynyt juurikaan lenkkeilemään, kun paikat on niin kipeet, iskias iskee ja hyvä jos käveleen pystyy edes vessaan.
Täälläkin :wave: tuntuu että vauva värisee tai tärisee. Ei oikein osaa verrata mihinkään. Sydämen sykkeet olleet 140-150 luokkaa. Ei tiedetä sukupuolta ja sitä ollaankin veikkailtu. On koitettu sellaiselta heiluriltakin kysyä, ja vastaus oli tyttö. Itellä on tyttö olo ja yks työkaverikin veikkasi. Sitten on myös poikaakin ennustettu.
Olen alkanut miettimään synnytystä aina aika ajoin. Ei se sillai pelota, välillä tulee kieltämättä pakokauhu että joskushan tämäkin on ulos saatava. Koitan kuitenkin rauhallisin mielin ajatella tulevaa, ja kaikki menee omalla painollaan varmasti.

möykky 29+0 POKS:heart:
 
Viimeksi muokattu:
L-M
pimpula, kyllä se mokoma kaulakanava vaan on auki koko matkalta tuon verran ja sisäsuu ultrassa katottuna vielä ehkäpä vähän enemmän auki kuin ulkosuu. Tänäänki supistellu pitkin aamupäivää, mutta ei kipeesti, onneksi. Sellainen ikävä paineentunne vain velloo tuolla alakerrassa ja veskireissuilla tuntuu vieläkin selvemmin.

Mun maha on muutenkin käyny ihan oudoksi. Mun vaavit ei ole tavannu oikeestaan laskeutua ollenkaan ja vain yksi viidestä on ylipäätään kiinnittynyt lähtökuoppiinsa. Nyt tämä mahan muoto vaan on jotenkin hassu. Vatta on semmonen kova koko ajan ja ei tarvi kuin pyykkiä nostaa narulle, niin johan taas supistaa. Pakko sitä kai vaan on taas himmata tahtia ja odotella, että kyllä se marraskuu sieltä joskus tulee: / Näen vain joka yö mitä kummallisempia painajaisia ja synnytys käyny ohimennen niissä. Tulos vain ei ole ollu ihanainen vauva, vaan aivan kamalia sattumuksia. Ikuinen pelko kait takaraivossa tekee tepposiaan ja tekis mieli tehdä näin :stick: sille nukkumatille, joka mulle tällaisa näyttää:mad: Eikä tämä järkky nuhakaan ainakaan asiaa helpota. Aamulla heräsin silmät turvoksissa lähes kokonaan kiinni muurautuneena. Meillä on koko sakki jossain ihme viruksessa. Lämpöä, ripulia, nuha, yskä ja kova pääkipu. Minä jokseenin paremmassa kunnossa kuin valtaosa perheestä ja yritän jotenkin pitää huushollia pystyssä. Että lepää tässä nyt sitten. Sori tämä vali vali, mutta nyt väysttää liikaa, että jaksais olla mukava...

Lumi-Marja zombi ja Nuppunen 27+1
 
Tervetuloa Tiukku:flower:

Raskausajan ruokailu Mä katsoin alussa tarkemmin mitä syön. Se oli helppoa, koska mielitekoja ei ollu ja pahoinvointia tuli melkein kaikesta mahdollisesta. Nyt ku mielitekoja on tullu (lähes tulkoon kaikki makea) niin en katso kovin tarkkaan mitä syön. Määrän yritän pitää kohtuullisena, mutta syön sillon kun tekee mieli.

Painoarviot Mä en ole saanut yhtäkään painoarviota rakenneultran jälkeen. Mulla on niin iso sf-mitta, että ei ne varmaan uskalla heittää arviota? Toivottavasti taysista tulis pian kutsu ultraan.. Osais ainaki varautua siihen et iso vauva tulossa.

suhveli Mulla vihloo myös häpyluuta, varsinkin vasemmalta puolelta. Neuvolassa sanoivat että se on ihan normaalia, joten tuskinpa tää liian aikasin on syntymässä.. Kuulemma paikat vaan pikkuhiljaa valmistautuu synnytykseen.

Lumi-Marja Paranemisia koko perheelle!

Nallu ja Hattivatti 32+3
 
Lumi-Marja: :hug: Lepäilet vaan niin paljon kun pystyt, vaikka se tylsää hommaa onkin.

Acricallekin fiiliksiin :hug:

(.) Neuvolalääkärissä täälläkin käyty :wave:

RR 122/73
Pissa puhdas, eikä muutoinkaan mitään tulehdukseen viittavaa
Paino +544g/vk (eli nyt 1,4 kg on noussut lähtöpainosta)
Hb noussut viime kertaisesta 113->121
Syke + (145-150 väliä jumputtaa)
Liikkeet ++

Kertoilin sitten lääkärille omista kipuiluistani ja supisteluistani. No, enää ei tarvitse varmaankaan pelätä ennen aikaista synnytystä, kun lääkärinkin hämmästykseksi kohdunsuu oli 3 cm pitkä, kiinteä ja kiinni :O Sanoi vaan, että odotti mun kertomuksen perusteella et olis jotain tapahtunutkin ja sanoi, että yleensä uudelleen synnyttäjällä on tässä vaiheessa vähintäänkin pehmentyneet paikat. Joten voisi Sokeripala (vai kuka sitä veikkauslistaa päivitteli), niin vaihtaa mun arvauksen synnytysajankohdasta vaikka 41+2 ja 3600g :headwall: Koska nyt on sellainen olo, että yli mennään, niinkuin esikoisestakin. Vauva syntyisi, jos tuolloin syntyisi, samana päivänä kun esikoinen eli 8.12. ja painaisi suht saman verran :p

Sf mitta oli nyt 23 (viimeksi oli 21) eli pikkuisen keskikäyrän alapuolella. Mutta vauva vaikuttaakin köllivän mahassa tällä hetkellä poikittain ja sehän vaikuttaa mittaustulokseen pikkuisen alentavasti.

vaimo ja vaavi 27+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä