**Marraskuun muruset 2010** kesäkuu

kurpitsa :heart: hienoa, että kaikki hyvin.

Itsekin tekis mieli huomen aamulla kysästä että voitasko kuunnella sydänääniä, mutta oikea neukantäti lomalla ja sijaisena niin ärsyttävä akka, että ei varmaan rupee kuuntelemaan.. :/ Mulla kun ei kans mitää liikkeitä juurikaa vielä tunnu, joka toinen päivä melkeinpä tuntuu muutaman kerran muksaus mahasta, mut en tidä onko se toukka vai jotain muuta.. Tosin vastahan olen viikoilla 16+1, joten ei niitä välttämättä pariin viikkoonkaan vielä tunne.. Luottavaisin mielin olen, että kaikki olisi hyvin. Eniten mietityttää tämä päänsärky. Toiv. huomenna löytyy ratkaisu siihen..
 
voi hitsi.. kauhean pitkän tekstin kirjotin ja kaikki hävis! :|

no siis, en ees muista mitä kirjoittelin :eek:

eiku joo, karvoituksesta..täälllä on tuo vatsan alueen karvoitus lisääntynyt, onneksi vaan vaaleaa nukkaa joka ei häiritse, naureskelin just miehen kans kun kuunneltiin kotona sydänääniä et kuinkahan "nukkanen" mun maha on sitten marraskuussa :LOL:

työssä jaksamisesta. mulla nuo nostelut ei tee pahaa, mutta jos joudun pitkään kyykistelemään, alkaa tulla pientä kipuilua, eli on pakko nousta ylös. samoin pahoinvointia ilmaantuu heti yövuoroissa/niiden jälkeen jos saan nukkua vaan 1-5h ja kaikenlisäksi vielä jos saa nukkua sen tunnin parin pätkissä.. olo on jo yöllä kamala, lisäksi jatkuu aamulla, eikä oikein syöminen/juominen yöllä auta... :x no vähän reilu kolme vkoa vielä pitäisi ennen kesistä jaksaa.

saana & 17+5
 
Tänään oli taas tuossa valkovuodossa sellainen hailakka vaaleanpunainen sävy. Selkää ja masua sattuu edelleen jonnin verran, välillä enemmän välillä vähemmän. Onneksi mulla on huomenna ylimääräinen ultra yksityisellä. Jotenkin tuo valkovuodon väri pelästyttää, vaikka saattaa nyt osittain johtua eilisestä neuvolalääkärin tekemästä sisästutkimuksesta, joka ei ollut hellimmästä päästä:(
Loppuis jo nämä kivut, että pääsis kävelylenkille koirien kanssa, sisällä makaaminen rupeaa ottamaan pikkuhiljaa päähän.

Terese ja poitsu 18+1
 
Oisko kellään vaunu suosituksia meille? Eli oon katsellut kovasti vaunuja, mutta mitään en niistä oikeestaan ymmärrä :D Tarvitsisin vaunut aktiiviseen liikuntaan n. 40-50km työntelyä viikko, kevyet ois siis kivat, lumiset ajankohdat huomioitu ja liikuttaisiin pääsääntöisesti maanteillä? Ehdotuksia mammat :)

Tanya & hukkapätkä 19+5 (huomenna rakenneultra <3 )
 
Mulla on varsin raskas työ, kun postia jakelen, pyörällä ja kärryillä. Olen sellainen joka paikan höylä, että teen vähän siellä sun täällä hommia, piirit aikalailla vaihtelee. Oma homma mulla on aina aamuisin lokeropostin jakelu ja sitten siihen päälle pieni kärripiiri, jossa hissillisiä kerrostaloja pääosin, tosin isoja, että postimäärä on sitten sen mukainen.
Sitten teen seuraavat 5 viikkoa sellaista piiriä, joka tehdään pyörällä, siinä on reilu 30 juoksurappua, eli hissitöntä rappukäytävää ja aika raskastahan se on. Teen noita hommia niin kauan kuin pystyn ja yritys on että ainakin elokuun puoleen väliin asti jaksaisin tehdä aika täyspäiväisesti ja sitten jos vähän rauhoittaisi kuukaudeksi. Syyskuussa sitten jään ensin kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle.
Teen myös satunnaisi yöjakoja varhaisjakelun puolella polkupyörällä, mutta niitä on vain silloni tällöin, ei oikein kunto kestä tehdä sitä enempää, eikä oikein jaksakaan.

shihtzu + mönniäinen 17+6
 
Tanya Voi että, varmaan jännittää toi rakenneultra! Mulla vielä viikko ja tuntuu että sekoan jännityksestä :D

Oon ihan onnessani, tunsin mein pienen liikkeet ensimmäistä kertaa! Ei se kyllä mikään höyhen tai perhonen ollut, vaan sellanen pieni muljahdus :heart: Kuitenkin sen erotti selkeästi, ettei ollu mitään suoliston pulputusta.
 
Kylläpa osaa väsyttää. Oon ollut koko viikon ihan poikki ja työpäivät menee aika unessa. :attn:

Voimia kaikille vuodoista tai kivuista kärsiville! Ite oon nyt kolmena yönä peräkkäin herännyt aamuyöstä vatsan pinkeyteen. Alamaha ollut kovana ja siellä on tuntunut kova möykky (vauva?). Möykky siis aivan erilainen kuin mitä on muuten selällä maatessa tunnettavissa. Kipuja ei kuitenkaan ole ja sittenkun aamulla herään on maha taas ihan normaalintuntunen. Huomenna soitan varmaa neuvolaan, jos ens yönä vielä tuntuu.

Karvan kasvu on mullakin lisääntynyt ja erityisesti tossa vatsan alueella on rullut tummempaa karvotusta.

Liikkeistä en ole aivan satavarma, mutta uskoisin, että oon nyt viikon verran tuntenut päivittäin ja tuntuu kuin päiväpäivältä voimistuisivat.

suhveli ihanaa Barcelonan reissua. Oltiin miehen kanssa siellä viime kesänä ja on kyllä upea kaupunki. Paljon nähtävää ja yleensä sopivan lämpöset kelit.

Onnea kaikille rakenneultraan pian meneville. Mulla tasan kahden viikon päästä.

Tanya me hankittiin emmaljungat. Pitäisi olal lenkkeillessä hyvät, erityisesti kun on tollanen innokas labradorinnoutaja kiskomassa.

Birre86 ja Nyytti 18 + 2
 
Terve taas pitkästä aikaa! Kiirettä pitänyt niin kovasti, ettei ole ehtinyt käydä lukemassa tai kirjoittelemassa.

Ihanaa Nallu, kun tunsit liikkeet! Se on kyllä niin mahtavaa!

Karvoista ollut puhetta ja juu, täälläkin löytyy vastasta ihan törkeen paljon karvaa. Vielä oikein tummia ja lisäksi tuota vaaleeta untuvaa. Mä niitä aloin sheivata ja nyt vähän pahalta näyttää, et ne olis villiintyneet ja paksuuntuneet. :x

Shihtzulla on pakko olla huippu kunto, kun tuollaisia hommia painat vielä kasvavan masun kans. Hattua nostan! Mulle pitkien rappujen nousu on treeniä ilman mitään ekstraaki. :)

Onneksi Kurpitsalla oli hyviä uutisia!

Toivottavasti Teresella myös kaikki hyvin ja eiköhän olekin!!

Tulkaa sitten heti kertoon kuulumiset rakenneultrasta! Mulla on viikon päästä ja kyllä jo vähän jännittää!! :heart:

Bigwish+pieni 19+1
 
Tänään tuli isot pojat kotiin ja voi että kun mun hermo on mennyt sen tuhannen kertaa :kieh: :kieh: :headwall: :headwall: Tappelua,huutoa,kinaamista,itkua :kieh: :kieh: pääh,kyllä olikin ihania päiviä kun olin nuorimman kanssa kotona kahdestaan :ashamed:

Mä olen nyt sitten kertonut mun äidille raskaudesta. Oli vähän pakko kun maanantaina tuli kylään. Laitoin viestillä ilmoituksen ja että en kaipaa mitään "saarnoja" aiheesta koska tässä on ollut meilläkin sopeutuminen asiaan. Ei sitten puhuttu koko aiheesta mitään vaikka näin,että äitin teki mieli jotain sanoa. Oli sitten käynyt mun siskon luona ja hälle oli kertonut eikä ollut ollenkaan pahoillaan =) Oli sanonut,että meidän asiahan tämä on =) Että hyvin otti tämän ja ei varmaan siksi puhunut mun kanssa tästä kun en mäkään. Ajan kanssa sitten. Muille sukulaisillekin pitäisi uskaltaa kertoa...ihmettelen kyllä suuresti,että kuinka olen onnistunutkin pääsemään näin pitkälle niin,että kukaan ei ole huomannut :saint: Tai sitten eivät kehtaa sanoa tai kysyä.

Niin sitä piti sanoa,että mulle ei ole tullut koko aikana kuin n.kilo painoa lisää :eek: Vaikka siis tuo maha on jo ihan huomattava ja musta tuntuu muutenkin,että oon paisunut kuin pullataikina! Mutta kyllä varmasti vielä ehtii tulemaan painoa :LOL:

Kovasti voimia kaikille raskauteen liittyvien ongelmien kanssa painiskeleville :hug: Itse olen taas päässyt kyllä niin helpolla,että oikein hävettää...kun toisilla ongelmia riittää.

Voi että mä odotan rakenneultraa!! Ja se on vasta heinäkuun lopussa :kieh:


 
Moikka

Poksumaan tulin 19+0! :D Tasan viikko rakenneultraan!

Birre86, noi kuullostaa ihan harjoitussupistuksia. Mulla on noita ihan vähän väliä. Ne ei ole vaarallisia. Jos supistuksissa tuntuu kipua tai niiden väli tihenee, silloin on syytä huolestua. Kivuttomat mahan kovettumiset on ihan tavallista kohdun harjoittelua tositilannetta varten.

Mies on firman virkistysillassa ja minä mukulan kanssa kahdestaan kotona. Olen ihan poikki kun sain juuri muksun kaadettua sänkyyn. Nyt iltapalalle ja sänkyyn =)

 
Tanya meillä on brio kombit, kestää hyvin sään kuin sään, on kevyt ja mukava työntää ja meillä on kestäneet todella hyvin käyttöä. Joten mä suosittelen niitä. Ne todellakin kulkee, viime talvenakin kun lunta oli varmaan metri, niin nämä vauut mennä pyyhälsi eteenpäin, mulla tais olla enempi vaikeuksia päästä eteenpäin. :D

Olin sitten tunnin lenkillä koiran kanssa kun alkoi ottaa päähän tää sisällä makoilu. No sen verran viisastuin, etten tee sitä enää. Iham mahottomat maha- ja selkäkivut sain aikaiseksi, en muuta. Ensi viikon tiistaina on ultra ja lääkäri, jospas siellä näkyis sitten että onko jotain jo tapahtunut vai onko ihan normi kipuilua..

terese tuu sitten ilmoittaa mitä lääkärissä sanottiin! Oli mulla hauskaa, kun äsken kirjoitin tohon Terse, onneksi huomasin sen ennen kuin lähetin tän! :LOL:

Liirah + Sissi
 
Tanyalle tsempit ultraan, uutiset tuut sitten kertomaan ja kuvakin olis kiva nähdä jos on mahdollista :D

Olen alkanut tuntemaan liikkeet säännöllisesti päivittäin monta kertaa, ihana tunne kun vihdoin joku myllää kunnolla masussa:heart:

Eipä muuta tällä kertaa :)

BV ja Chilli 19+2
 
Karvojen kasvusta : Mulla aluks kasvo tummaa karvaa mahaa, mut nyt o vaaleentunut ja kyllä sitä paljon on. :)

liirah Toivottavasti kaikki on hyvin ja on normi kipuilua. :hug:

(.) Mäkin oon alkanu tuntee monesti joka päivä liikkeet. Ihana tunne :heart:

mibetsy ja mara 18+5 (6 yötä ultraa :heart: )
 
karvojen kasvu: mahas ei oo yhtään mutta sääret on kuin apinalla ja nuo karvat on tulleet mustiksi ja pitkiksi..

tanya: ei voi puhua kuin teutonia vaunujen puolesta kun ei muista ole kokemuksia, meil oli nuo mistral sportit ilmakumipyörillä ja ne meni kyllä ketterästi talvellakin hangessa, heittoaisa oli ihan ykkönen ja tosiaan pehmeällä kantokopalla josta sai sen muokattua rattaisiin lämpöpussiksi oli kans hyvä. miinuksena oli pieni tavaratila..

jep, mä taidan kömpiä takas unille
|O

kurpitsa rv17+5
 
Huomenia!

Karvoja ei ole ilmestynyt. Oon kyllä muutenki niin vaalea ja vähäkarvainen, etten odottanut tällekkään mukelolle karvoja ilmestyväksi. Aikanaan kun olin lääkärinvastaanotolla töissä ja siis mukana äitiysneuvoloissakin joskus oppijana, ihmettelin että miten voi noin karvaisia naisia olla :D Olin raukka sillon niin nuori ja tietämätön etten tiennyt niitten lisääntyvän raskauden aikana... Ihmettelin vain, että miksi suurin osa odottajista on noin karvaisia, että onko se joku buumi olla sheivaamatta :LOL: Kaikkea sitä nuorena luuleekaan... Nyt kyllä hävettää nuo mietteet...

Muuten ei omaan napaan erikoisia. Liikkeitä olen tuntenut jo jonkun aikaa. Nyt tunnen jo välillä oikein kunnon potkujakin, yleensä jos olen makuullani. Kätilö epäili että minullakin istukka olisi edessä, kun sydänäänet tulivat kuulemma jotenkin "jonkun takaa vaimeana". Olikohan istukka vai läskit sitten jotka vaimensi B)
Rakenneultra on vasta juhannusviikolla. Voi kun jaksaisi odottaa kaikessa rauhassa! Supistelua on ollut aina välillä kun jotain oikein innostuu kantamaan ja tekemään. Varsinkin tuo kyykistely, josta joku muukin mainitsi, on pahasta. Ei supparit kovin kipeitä ole, lähinnä vain pieniä juilimisia. Enkä niistä ole kovin huolissani ollutkaan, huomauttavat vain jos olen liikaa innostunut touhuamaan.

Voimia kaikille vuotojen kanssa pelkääville :hug: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pääsisitte pian nauttimaan odotuksesta kaikessa rauhassa!
 
Huomenta kaikille!

Voi elämän karut kävyt.. mua jännittää nyt ihan tautisesti tämän päiväinen rakenneultra, siihen on enää 5 tuntia aikaa. Luin kirjasesta, että meidän vaavin pitäisi olla nyt joku 250 grammanenkin vasta, niin pieni ja viaton vielä :heart:

Kiitoksia kaikille vaunukommenteista, liirah:n ehdottamat brio kombit alkoi kiinnostamaan :)
Pitäkäähän meille peukkuja pystyssä, tuun iltasella kertomaan kuinka rakenneultra meni ja laitan kuvankin esille.

Tanya & hukkapätkä 19+6
 
Neuvolassa käyty. Kaikki arvot olivat ok, hemppari oli jopa noussut, jota ihmettelin kovasti..! Verenpaineetkin normaalit, ja pissassa ei mitään ollut.. Pienen sydänäänetkin kuunneltiin ja voi kun toisen sydän sykki taas siellä niin nopiaa!! :heart: Oli ihana kuulla, että kaikki hyvin.. Painoa oli tullut reilu kahdessa viikossa 600 gr... :whistle: No eihän se nyt niin kauheasti ole, en mä sitä ressaa.. Eli siis päänsärky on joko ihan hormonaalista särkyä, tai lihassärkyä. Neukkari kokeili mun niska- ja hartiaseudun lihaksia ja sanoi, et aika jumissa ovat. Rahaa ei ole käydä hierojalla, niin pääsin neuvolan kautta fysioterapeutille joka hieroo ja antaa jumppaohjeet, ja tämä ilmaiseksi.. Huomenna ois aika.. Tekee varmasti hyvää, mua ei meinaa oo koskaa hierottu, voin olla pikkasen jumissa. :D

Tsemppiä Tanya 82 ultraan!!! :heart: :flower:
Itsellä vielä reilu 3 vk siihen hetkeen..
 
Lillimenninkäinen Mullakin maha on jo aika hyvään kokoon päässy, mut painoa ei oo tullu yhtään. Alussa paino laski -2kg, ja ei oo tullu viel lisää. Neuvolan mukaan tosin siitä ois +300g tullu eli -1,7kg :D Mut kotona kun käyn useammin vaa'alla ni eipä sitä oikeestaan ole tullu yhtään.

Äiteys alkaa tulla kokoajan jotenkin todellisemmaks. Musta tulee äiti reilun 4 kuukauden päästä! Hankinnat on suunniteltu ja aika hyvin ollaan jo hankittukin. Oon vaan niin onnellinen mein vauvasta :heart:

Nallu ja Hattivatti 20+5
 
Karvamaha kuittaa :D Tai no enemmän on tossa rintojen välissä, kun mieskin sen huomaa ilman tuijottamistakin.

Kyllähän mä oon teille muille ihan hirveen kateellinen, kun jotkut tuntee jo vahvojakin potkuja
:( Mä en mitään, ja luulis että edes jompikumpi vois ilmoittaa jo olemassaolostaan! Alkaa olla aika pelokkaat tunnelmat ja ultraankin vielä 3vkoa! Neuvolassa kävin viime viikolla ja kuuntelihan se sydänäänet, ja sanoi ne kuulevansakin. En minä vaan mitään kuullut! Ärsyttää kun on vanhat vehkeet neuvolassa ja en mä siitä tädistäkään liioin pidä :/ Toivottavasti mullakin on noita harjoitussuppareita iltaisin..en kehtaa neuvolasta varmistaa, kun on semmonen olo et se ei mistään mitään tiedä.

Osaisitteko sanoa mikä mun kinttua vaivaa, kun kahtena yönä tällä viikolla olen herännnyt ihan kauheaan jalkakipuun? Tuntuu kuin olisi joku pallo pohkeessa ja tekee mieli huutaa! Oon ihan poikki viimeöisestä kohtauksesta, kun se vie kaikki voimat.. Ja koko seuraavan päivän saa aina linkuttaa, kun jalka on jotenkin "tiukka" koko päivän ja siihen sattuu jos laittaa painoa.. kiva lähteä seisomatöihin!

Ja sitten neuvolakuulumisia.. painoa tullut yli 600g/vko!!! Verenpaineet on alhaiset ( huomaa kyllä arkielämässä) ja sokereita ei edes mitannut! Turha käynti oli sanon minä!

Anteeksi, negatiivinen kirjoitukseni, mutta ottaa vaan niin totaalisesti päähän, kun en itsekään vielä usko tähän raskauteen ja silti pitäisi jaksaa hymyilevänä vastailla muiden kyselyihin :ashamed:

Onnea ultraan meneville!!

plasebo 17+3
 
Plasebo suonen vedolta kuulostaa, elikkäs lihas kramppaa. Todella ikävä vaiva itelläkin meinaa joka yö krampata, mutta herään ennen sitä ja vaihdan jalan asentoa, niin ei kerkeä tulla. Käy ostamassa magnesiumia, niin sen pitäisi auttaa, myöskin vettä kannattaa juoda kovasti.

puhnalle 16+0 POKS :heart:
 
Plasebo Mullakin tuntui ekat liikkeet "vasta" eilen. Olin ihan hätääntynyt kun tuntui, että kaikki muut jo tuntevat. Mutta eihän sitä tiedä miten päin vauva/vauvat siellä kohdussa ovat jne. Kyllä ne potkut vielä tuntee, usko pois! :)
 
Täällä vain makoilu jatkuu. Vuoto onneks pysyny poissa, mutta mies haki lisää lääkkeitä varulle. Auttaa ainaki henkisesti, kun tietää, että tabut on äkkiä saatavilla. Mua kyllä sapettaa, kun rakenneultra on vasta heinäkuun lopulla. Sit mennään jo 23 viikkoa! Mut onhan se vuodon seurantaultra kuitenki 28.6, joten sitä odotellessa... tälläviikolla on se pelottava 15+5 päivä :ashamed: Pelkään ihan oikeesti tuota, kun kaks menetystä sille kohtaa sattunu. Nytkään ei ennuste ole ihan hirveen hyvä, niin pelottahan se. Haluaisin niin nauttia tästä odotuksesta edes yhden kokonaisen päivän. Vähän masis fiiliksellä tänään :(

Lumi-Marja ja Nuppunen 15+3
 
Minä sain tänään mitä parhaimman puhelun, kun soittivat pankista ja kertoivat, että mä saan kuin saankin tän talolainan omiin nimiini, en voisi olla onnellisempi. Tämä tosin tietää sitä, että elämä tulee olemaan ajoittain hyvinkin tiukkaa ja tukijoukkojen apua varmaan välillä tarvitaan, mutta mun ei tarvitse tästä muuttaa mihinkään ja lapset saa jatkossakin leikkiä isolla omalla pihalla. Suurin stressin aihe on nyt väistymässä ja mä voin alkaa suunnittelemaan elämää eteenpäin ja mikä parasta mä voin sisustaa jatkossa tätä kämppää miten itse haluan, nyt ollaan vähän aikaa asuttu aika epämääräisessä sotkussa, kun en ole oikein viitsinyt mitään tehdä vielä.
 
LUMI-MARJA ISO :hug: sulle...arvaan miltä susta tuntuu,samat ajatukset täällä päivästä toiseen kun vuodot vielä jatkuu :| ja raskauden etenemisestä ei mitään takeita,en ole viitsiny katella mitään vaunuja tai vauvan vaatteita tai suunnitella mitään vauvaan liittyvää.
tänään toivoin kuulevani jotain positiivista raskaudestani kun menemme miehani kanssa ultraan bunon luokse (4D) pitäs ainakin olla huippu lääkäri ja osata kertoa onko tosiaan vain 50/50 raskauden jatkumiseen....toivon jotain piristävää uutista :heart:
sukupulen meinaan udella ja kuulemma druno pystyy n.rv 15 eteenpäin näkemään sen,toki riippuu vaavin asennosta :D

mukavaa päivänjatkoa kaikille :flower:
pimpula & tirri POKS18+0
 

Yhteistyössä