**Marraskuun muruset 2010** kesäkuu

Tervehdys kanssaodottajat :wave:

Sylin täydeltä onnea kaikille ultrassa käyneille :heart:

puhnalle - ihanaa kun voi herkutella hyvällä omalla tunnolla :p

tanyalla on söpö masu :)

Me ollaan miehen kanssa mietitty tässä muutamana päivänä että olisi ihana päästä rakenneultraan jo ennen jussia. Olisi mukavampi nautiskella juhannuksesta kun tietäisi että kaikki on hyvin :) Soitin sitten tänään sairaalaan ja huijasin että oon lomareissulla juhannuksen jälkeisen viikon ja sain ultraa aikaistettua ensi viikon torstaihin :saint:

Jipiiiii :D

Silent 18+3
 
Huh, kun täällä oli taas paljon uutta luettavaa. Samainen dementia mulle iskee, että kuka sano ja mitä, mutta ihania häeidenodottelukuulumisia oli ja hyviä ultra/neuvolauutisia. Hienoa :flower:

tänään on ollu pitkästä aikaa sellainen päivä, että on hetkeks saanu unohdettua kaikki ongelmat ja hymy ollu herkässä. Kävin 9v:n kanssa kasvuseurannassa ja herra minimies onkin ottanut hurjan kasvupyrähdyksen ja käyrä ekaa kertaa jyrkässä nousussa. On jopa oman odotuspituus viivan yläpuolella. Mua ylipäätään hirvitti lähhtee petinpohjalta pitkästä aukaa autolla liikenteeseen, mutta vaihtoehtoja ei ollu, joten lähdin sitten vain. Mutta se, että kasvuhormonia sun muuta ei nyt tarvita ja seuraava kontrolli sitten taas syksyllä. Nyt näytti hyvältä, erittäin hyvältä :heart: Piti m uutama ilonkyynel siinä vierittää ja poika tuumas, taas säitket, sillon kun en kasvanu itkit ja nyt kun oon kasvanu, niin taas itket. Kädet puuhkassa potki kiviä ja selitin, että äiti on nyt vaan niin hirveen onnellinen ja mentiin jätskille.

Siinä vaiheessa olin lähes unohtanut, että pitäis pysyä makuulla tai ainakin paikoillaan. Täällä ei ole jätskikiskaa, niin kaupasta haettiin ja aiheutin jonkinlaisen shokin muutamalle tutulle, jokka nyt huomas mun masun. Voi kauhia, ette kai te nyt kuudetta, miten sää jaksat, joko pian on aika....sit kun sanoin, että marraskuulla vasta, niin vio kauhia, montako siellä on ja aletaan taputteleen. Virtsit, kun mun teki mieli vähän lataasta pari valittua sanaa, mutta hymyilin vaan ja yritin päästä tilanteesta pian pois.

Kotiin päästyä tunsin, kun jotain valu...ja kauhulla vessaan. Valkkaria, ei mitään väriä, pelkkää valkkaria! En muista millon viimeks olis ollu tällanen hetki, joskus rv5 ehkä?? Koko päivänä en ole nähny ruskeeta. Päivähän parani siitä kummasti. Olin kolmestaan kahden nuorimman kans ja otin kameran ulos, otin vähän kesäkuvia, makoilin viltillä, nautin kesästä ja auringosta. Pikkuinen myllersi masussa ja tuntu, että nyt elämä tuntuu elämältä :heart: Voisko tästä sittenkin tulla jotain, onnistua, olisko jo meidänkin vuoro...Ihana päivä!

Lumi-Marja ja Nuppunen 16+3
 
lumi-marja: tuli niin hyvä mieli sun puolesta, ihanaa että olet voinut nauttia täysin rinnoin tästä päivästä, toivotaan näitä hyviä päiviä lisää jatkossakin =)

sw: onhan se rentouttavampaa nauttia juhannuksesta kun on saanut nähdä ja kuulla että masuasukilla kaikki hyvin. kiva että onnistuit aikaistamaan ultraa

 
Onko joku teistä kattonut synnytysvideota jossain netissä esim? Siis sellasta missä näkyy ihan kunnolla kaikki...
Mä katoin ja nyt sain jotain traumoja :LOL: Näytti kyllä niin kivuliaalta ja inhottavalta, alko pelottaa koko synnytys... Sitten ku yhessä videossa vielä se mun super-ällötyksen kohde elikkäs ISTUKKA pullahti sieltä vielä kaiken kukkuraksi, niin örgh. En tiiä minkä takia musta se istukka on niin oksettava.
Nyt sit pelottaa. Hohhoi.
No, onneks tässä on aikaa valmistautua :)
 
Mahan kasvamisesta Mäkin voin huomenna tai lauantaina laittaa kuvan näytille tänne, tosin tuolla alkupuolen masukuvissa mulla on kaksikin kuvaa. Loppupuolen masukuviin en ole vielä laittanut..

Juhannus Mä en tiedä yhtään mitä tekis juhannuksena. Olis kiva mennä kokkoa katsomaan, mutten taida viitsiä yöllä polkea tuolla. Meillä ei siis ole omaa autoa..

Bigwish Onnea tyttölupauksesta! Mekin ollaan nimiä mietitty jo paljon, vähän kahen vaiheilla ollaan sekä tytön että pojan nimen kanssa..

Kultapossu En ole netistä löytäny synnytysvideoita, mut kyllähän se kuulu yläasteen opetussuunnitelmaan ja on vieläkin tuoreessa muistissa :D Toisaalta haluaisin nähdä taas synnytysvideon, jotta voisin valmistautua henkisesti paremmin siihen. Mutta voi olla, että se vaan pahentaa pelkoa..

Nallu ja Hattivatti 21+5
 
Ihana kuva Nallu !

Tosiaan onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja muistakin, ihanaa, kun Lumi-Marjalla on ollut niin hyvä päivä.

Kävin tosiaan tänään siellä yksityisellä gynellä, joka olikin tosi hyvä ja asiallinen, oli mun puolesta tosi närkästynyt siitä, mitä se terveyskeskuslääkäri oli sanonut. Katseli niitä mun tuloksia, ja sanoi, että voi mahdollisesti olla vaan pieleen mennyt näyte, jonne on päässyt bakteereita, kun ei muut tulehdusindikaattorit olleet yhtään hälyttäneet siitä virtsanäytteestä. Sanoi kuitenkin, että ilman muuta oireeton tulehdus hoidetaan aina, ja laittoi mut uudelleen virtsanäytteeseen, että varmistetaan se tulos. Kun kerroin niistä supistuksista, niin katsoi vielä ultralla kohdunsuun tilanteen ja sain ihan pienen hetken vilkaista vauvaakin :heart: Kuulema kaikki näyttää kohdunsuulla normaalilta ja vauva näyttäisi kasvaneen ihan hyvin, joten sanoi, että supistukset todennäköisesti normaalia kohdun kasvuun kuuluvaa harjoittelua. Saan maanantaina tietää tän uuden näytteen tilanteen puhelimitse, ja sitten katsotaan tarpeen mukaan, että mikä lääke, jos tulehdus tai bakteerikasvu edelleen näkyy.

Tuli niin helpottunut olo, kun sai selvyyden asiaan, ja lääkäri vakuutti, että voin olla turvallisin mielin maanantaihin, jollei rupea ilmenemään kunnon oireita. Kai muuten ne munuaisiiin levinneet tulehdukset näkyy sitten kunnolla kanssa noissa virtsaviljelyissä, kun mietin, että mitä jos on mennyt jo sinne, ja on vaan vähäoireinen tai jotain? Mulla kun ei ole koskaan mennyt munuaisiin, niin en oikein tiedä miltä sen pitäisi tuntua. Kuumettahan ei ole ollut, mutta selkäkipuja on jos jonkinlaisia. Voivat olla tietty ihan lihasperäisiä, mutta nyt on niin uber-varovainen olo kaiken suhteen..

Onneksi ainakin vauvalla oli selvästi kaikki hyvin, eikä tällä hetkellä ainakaan mitään riskiä supistuksista!

Kävin lääkärin jälkeen ostamassa ekat mammahousut ja pari paitaa, kun oli niin hyvä mieli kun sai oikeaa palvelua ja asiat käytiin läpi kunnolla! Nyt kelpaa turvotella, kun ei purista uudet housut :)

Siilinlapsi ja öttiäinen 16+4
 
Nallu ihana kuva :) Kirjota googleen "birth video" niin sieltä löytyy vaikka mitä :D
Me ei koulussa olla katottu mitää sellasta... Lähihoitajaopintojen aikana nyt kyllä, mutta ei ainakaan vielä mitään "yksityiskohtasta" :D Siinä on lähinnä vaan näytetty niitä asentoja missä voi synnyttää, mutta vähän peittävämmästä kuvakulmasta..

Siilinlapsi oi, ihanaa että sait asioihin selvyyttä ja että saat olla rauhallisin mielin :)
 
Mä en ole mitään yksityiskohtaisia synnytysjuttuja kattellut, ihan vaan noita mitä telkusta tulee. Mtv faktalta oon kattellu paljonkin noita synnäri-ohjelmia, mutta kyllä niissä on tietty intimiteettisuoja otettu huomioon, eli alapäät on sensuroitu ja niin poispäin.
Vaan eipä niitä kannatakaan hirveästi katella, koska nehän ei ole lainkaan synnyttäjän perspektiivistä kuvattuja :D Siltä se synnytys näyttää isän ja kätilön silmissä (siksi isät ehkä pyörtyilee, mutta äidit harvemmin..?) . Mä en ainakaan esikkoa synnyttäessä nähnyt alakertaani ollenkaan, vaikka kuulemma lampun kautta se onnistuu (siinä lampussa on joku peli). Mulla ei ollu rillitkään päässä, joten olin puolisokea koko toimituksen ajan.
 
kaunis masu sekä kultapossulla, että tanyalla :)
Mun mahani on oikein levinnyt sivuillekin, eli siis ihan tyttö masu. Tyttöä toisaalta toivoisin, kun kaksi poikaa on, mutta kumpi tahansa tuleekin on yhtä rakkaita kaikki.

Tultiin just Tayssista kuopus oli telonut illansuussa silmänsä ja verta oli vuotanut sarveiskalvon alle, oli mennyt ruttuun :( Verkkokalvo oli ok, mitä nyt veren alle näki. Maanantaina kontrolli, toivotaan todella ettei silmälle ole tapahtunut mitään vakavampaa. :(

Nyt menen koisaamaan, on ollut rankka ilta.

OP ja TiTi-Uuu 19+0 *POKS*
 
synnytysviedeoista me katsottiin tosi hyvä video sairaanhoitaja koulussa aikoinaan, siinä oli kerrottu kolme erilaista synnytystarinaa, lähinnä äitien kannalta, mutta itse synnytys näytettiin sitten isän ja kätilön perspektiivistä. mutta mielestäni antoi hyvän kuvan (no ei ole sitä kokemusta äidin roolista vielä) siitä, että jokaisella synnytys on aivan erilainen, toisille helppo ja kohtuullisen kivuton, toisille taas pitkä, kivulias jne. Mutta jokainen kuitenkin kertoi asiasta positiivisesti ja oli sitä mieltä että uudelleenkin voi mennä :D
OP täälläkin peukut pystyssä että silmä kunnossa!

ja nyt valmistautumaan työvkonloppuun..

saana & 19+0 *POOOKS* :heart:
 
huomenta!

olipas kiva herätä kun heti ensimmäiseksi kun silmät aukaisin niin sain tuntea pikkuisen monotusta masusta, on se vaan ihanan tuntuista.

ei oo tullut katseltuu muita synnytysohjelmia kuin noita mitä telkkarist tulee.. en oo ollut ees synnytysvalmennuksessa eli en oo ees sitä videoo nähny mitä nois valmennuksissa näytetään enkä kyllä kovinkaan tarkemmin haluis nähdäkkään. istukka näytetään vissiin ihan yleisesti synnytyksen jälkeen tai ainakin tyksissä ovat selittäneet ja näyttäneet tarkkaan tuon istukan, aika ällöttävän näköinenhän se on mut ihan kiva toisaalta että näyttävät.

op: hui, toivotaan että kuopuksen silmä on kunnossa

ääh, tänään pitäis saada aikaiseksi jatkaa siivousta, olohuone on ihan mullin mallin

huomenna mennään mun vanhempien mökille, ihan kiva päästä täältä omista nurkista välillä pois

kurpitsa rv18+6 ( 5 yötä ultraan )


 
Huomenta!
Onnea kaikille hyvistä neuvola- ja ultra ym kuulumisista!

Ultrassa kaikki hyvin, painoa pienellä 350g ja kaikki tarvittava löytyi vaikka olikin tosi hankala saada ultrata, pienellä oli sellainen vauhti mahassa päällä koko ajan. Edes kuvaa ei saatu kunnollista, kun ei malttanut millään olla sellaisessa asennossa, että olisi saanut kelpo kuvan :LOL:
Ei ihan tuo mun poikafiilis pitänyt paikkaansa, mahassa taitaa nimittäin köllötellä meidän perheen neljäs tyttö :heart:

Kävin sitten loistavia ultra uutisia saatuani törsäämässä lastentarvikkeessa...matkaan lähti ihana Maxi-cosin cabriofixin turvakaukalo :LOL:

Nyt kipin kapin hammaslääkäriin ja sitten kuopuksen lääkäri heti perään ja sitten iltavuoroon töihin

Onnellinen kirppunen 21+0 :heart:
 
Lumi-Marja, kiva kun kaikki näyttää nyt noin valoisalta. Siitä on hyvä jatkaa. :flower:

OP-81, toivottavasti pojan silmä tulee kuntoon, eikä mitään vaivaa tuosta jää.

Synnytysvideoista ja synnytyksestä. Mä en ole koskaan katsonut sellaista ohjelmaa, että olisi ihan sitä alapäätä kunnolla näytetty. Toisaalta mä en nyt ole kovin kiinnostunut katsomaankaan sellaista. Mä en kyllä synnytystä itse täällä jännitä yhtään kun mulla on se suunniteltu sektio edessä. Kaksi edellistä synnytystä kun on päättynyt kiireelliseen sektioon. Istukkaa mulle ei ole kertaakaan Jorvissa näytetty. En tiedä sitten liittyykö se siihen, että mut leikattiin.

Kirppunen, onnittelut hyvin menneestä ultrasta. :flower: Etkö sinäkin tehnyt sen intelligender-testin? Taisit saada poikavastauksen kuten mäkin. Mun on odotettava vielä reilut pari viikkoa, että pääsen rakenneultraan Jorviin ja sitten Femedaan 4D-ultraan. Vasta 4D-ultrassa varmistuu, että pitääkö tuo munkaan Intelligenderin antama "poikavastaus" paikkansa. Alussa toivoin enemmän tyttöä, mutta nyt odotan sitä tulevaa vauvaa vaan. Ei väliä sukupuolella. Lapsi on joka tapauksessa meille jo nyt rakas. :D

Saisi vaan tää Elvis vähän enemmän ilmoitella itsestään, eikä pitää äitiä jännityksessä. ;)

Katja-75 ja Elvis rv 18+2


 
Voi, että oon kyllä kade kaikille, jotka on jo käyneet rakenneultrassa :) Sain eilen aivan vilaukselta nähdä vaavin, ja olisi ollut ihanaa saada katsella kauemmin! Vielä reilu kaksi viikkoa, meilläkin on tuo ultra 5.7!

Odotan myös innolla, että rupeaisi tuntemaan niitä liikkeitä, pari kertaa on ollut sellainen epäilys ihan kun olisi jotain tuntenut, mutta nyt ei ole pitkään aikaan tullut sellaista, joten olivat varmaan vääriä hälyjä. Ehkä pian kumminkin tuntis jo jotain..

Synnytyksestä Jotenkin en osaa vielä yhtään pelätä sitä. Oon tietysti ensisynnyttäjä eli ei ole ennakkokokemusta niistä kivuista, mutta minulla on aika luottavainen olo sen suhteen, että synnytys sujuu, ja ne kivut on siedettävissä. Aiemmin, kun ei ollut raskaus vielä edes ajankohtaista, pelkäsin just synnytyskipuja, mutta nyt on tietysti joutunut muista terveyssyistä kokemaan kipua jos jonkinlaista, joten on myös luottoa siihen, että sen kestää, ja sairaalaolosuhteissa se on hallittavissa. Aiemmin olin sitä mieltä, etten voi edes harkita epiduraalia, kun ajatus siitä piikistä kammotti, mutta kun on punktoitu kummastakin keuhkosta nestettä reilusti niin jotenkin hävisi se piikkikammo... :LOL:

En kyllä aio mitään synnytysvideoita katsoa, ettei tule turhaan mitään kammoja tai jännityksiä sen suhteen.. Taitaa ne kuitenkin olla niin yksilöllisiä kokemuksia ettei oikein toisen synnytystä katsomalla voi arvioida miltä tuntuu :)

Noh, katsotaan pelottaako sitten, kun on ekan synnyttänyt!

Siilinlapsi ja öttis 16+5
 
heippa taas!
Nyt ois vapaat lusittu ja iltavuoro kutsuu :$
Me eilen hankittiin käytettynä gracon kaukalo, vaikka aluksi meinasin ostaa uutena, mutta sit kun sen käyttöikä on niin lyhyt, niin samapa tuo. Tuli hyvä tarjous vastaan :D
Mua ei synnytysvideot eikä synnytys muutenkaan pelota tai ällötä...sellastahan se on, mutta mielummin synnytän alakautta kuin tehtäisiin sektio :eek: Mä ehkä pelkään sitä enemmän, kun se on kuitenkin iso leikkaus ja toipuminen olisi vaikeampaan. Olin alatie synnytyksen jälkeen alle viikossa ok. Mutta niillä mennään mitä annetaan eli en mä tuotakaan jaksa stressata :)

Voi kun aika menis nopeesti ni pääsisi ultraan :)

Riikka & öttis 19+2 :heart:
 
Millä viikolla muuten te ensimmäistä odottavat olette tunteneet eka kerran vauvan liikkeet ?
Kun mulla nyt siis 16+4 ja oon viikon ajan suunnilleen ollut tuntevinani jotain.. Mutta kun en oo varma :/
Tänään aamullakin ja yöllä monesti jos herään vessaan ja meen takas makoileen, niin tuntuu jotain ihmeellistä.. Ärsytäväää kun en tiiä onko se vaavi vai mikä :D

Muoks: niin ja siitä synnytysvideosta vielä, niin mä oon oikeesti niin utelias etta oli pakko kattoa ja vielä monta eri videota vaikka rupes jo inhottaa :D Mutta sitten kun ite oon synnyttämässä niin luulenpa kyllä melko vahvasti että en kyllä missään välissä vilkaisekaan vaikka minkälaista peiliä tms tarjottaisiin..
Ja istukkaa en tahdo nähdäkään :D Tai muutakaan ylimäärästä. Vauvan vaan kun syliin sais sitten :) :heart:
 
kultapossu, mun mielestä mä tunsin esikosta liikkeet jo aika aikaisilla viikoilla, ehkä rv14-15..? Tästä toisesta ne liikkeet onkin sitten ihan hukassa, ihan pari kertaa olen saattanut tuntea jotain, mutta varmaksi en voi sanoa. Eli pahaa pelkään että istukka on edelleen kohdunsuun edessä :( Toivon kovasti, että se siirtyisi, kun muuten alatiesynnytys ei onnistu.
 
kojootti mulle voit päivittää tietoihin, että tyttö tulossa :heart:
katja-75 juu testi näytti poikaa ja poika olo mulla ollut alusta asti :LOL:
synnytys ei pelota, enkä jännitä. Esikon synnytys oli aika järkyttävä, käynnistetty synnytys. Sitten keskimmäinen syntyi sektiolla poikkitilan vuoksi. Kuopus syntyi ihan normaalisti reilun 13 tuntia synnytys kesti ja yhden kohdunkaulanpuudutteen avulla kestin loistavasti koko homman. Jos mahdollista, suosittelen kokeilemaan ammetta, mulle siitä oli tosi paljon apua.

Nyt töihin valmistautumaan :wave:
 
Ihanaa, tänään alkaa vihdoin kesäloma B)
Ke oli neuvola ja kaikki siellä hyvin, sykkeet naputteli 140-145. Juteltiin neuvolantädin kanssa myös noista tyttö/poika uskomuksista, ei oikein itse kuulemma niihin usko enää ;)Hänellä itsellään on ollut kolme täysin erilaista raskautta ja kaikki tyttöjä..

Kahden viikon päästä olisi sitten rakenneultra. Kiva kun on nyt noita käyntejä parin viikon välein, ei ehkä ehdi niin tuskastua kaikkien epäilysten ja pelkojensa kanssa ;)

Mulla noi liikkeet tuntui rv16 jo, vaikka ensimmäistä odotan ja arvelin että saa odotella rauhassa sinne lähemmäs 20. viikkoa ennenku mitään tuntuu. Mutta ei siitä "kuplinnasta" oikein voinut erehtyäkään.. Sen jälkeen on silloin tällöin ollut pieniä tuntemuksia, välillä monta päivää välissä ettei mitään. Nyt sitten taas on alkanut sitä kupruilua tuntumaan ehkä vähän enemmän, mukavan tuntusta kieltämättä :heart:

Mukavaa vkonloppua kaikille!
katjuska 18+2
 
onnea kirppuselle tyttölupauksesta :)

synnytyksestä toivon että alkais omilla suppareilla eikä joutuis käynnistykseen tahi sektioon mut niillehän ei voi mitään jos näin tapahtuu, kuopuksen synnytys oli käynnistetty ( olin siis koko synnytyksen ajan oksitosiinitipassa ) ja supistukset oli ihan järkkyjä verrattuna esikoisen synnytykseen jossa mentiin ihan omilla suppareilla. sektio pelottaa lähinnä sen takia kun mulla on tuo veritulppariski taustalla..

nyt raahautuis tonne suihkuun



 
Onnea kaikille hyviä uutisia ultrassa saaneille :)

Synnytyksestä: Toivon et tää synnytys menis aikalailla saman suuntaisesti kuin kakkosen, lapsivesistä mein 4 tuntia ku tyttö oli ulkona,oma olo oli kuin en ois synnyttänytkään. Esikon synnytys oli kaamea. Leikkausali oli jo valmiina odottamassa jos sitä olis tarvinnu.Lääkäri ronkki ym mukavaa.
Jostain syystä sektio pelottaa,onhan se iso leikkaus.

Tänää pitäs mennä katsomaan isompaa asuntoa.
Huomenna se on sit puol väli saavutettu :heart:
Nyt katsomaan rölliä tyttöjen kanssa :)
 
Onnea kirppuselle hyvistä ultrakuulumisista!

Kukas kyseli juhannuksen suunnitelmista? Me lähdetään meidän mökille, siis ihan vaan me kolme ja koira. Ollaan juhannus siellä, ja kuten yleensä niin jäädään sinne sitten suoraan pariksi viikoksi. Mutta nyt ei ihan kahta viikkoa olla, kun on tulossa kaverin häät. Mökillä sitten riittääkkin tekemistä, rannan laittamista ja hiekkalaatikon tekoa. Myös rantasaunan seinä pitäisi maalata kun siihen paistaa aurinko koko päivän ja väri on pahasti haalistunut. Noooh, katotaan mitä kaikkea tehdään ( mies tekee).

Mulla ois huomenna kaverin polttarit, ja mä oon viel kaaso ni on pakko mennä. Mua vaan kun ei kiinnostais hilluu kaupungilla koko päivää ja kävellä ja kattella toisten ryyppäämistä. Ajattelin kyllä, etten illalla saunan jälkeen lähde enää baariin. Voin vaan kuvitella oloni, kun alotetaan polttarit puolen päivän aikaan ja sit mun pitäis ihan koko päivä olla jaloillani.. Voi niitä kipujen ja supistusten määrää!! Ja viel tiedän, että morsian suuttuu jollen mene baariin. Suuttukoot, mut mulle on todellakin tärkeämpi tämä Sissi, kuin mitä hän. Kuten huomaatte, ketuttaa...

Liirah + Sissi
 

Yhteistyössä