Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Voi Muari :'(
Pääsisinpä sinne halaamaan ihan oikeasti, auttamaan arjessa :hug: Täällä Turussa itkee koko taivas, ja nyt ymmärrän syynkin :'(
Voimia teidän koko perheelle!

Et ole ikiunessa, et ole poissa
Olet tuhat tuulta puistikoissa,
olet valon välke aallokossa,
olet timantti hankien loistossa.
Et jättänyt meitä, et ole vaiti,
olet lintujen laulu taivaalla,
olet kuiskaus viljapellolla,
olet henkäys rakkaasi poskella.
 
:'(

:hug: Osanottoni ja lämmin, luja rutistus Muarille ja teidän koko perheelleni Pienen Rakkaan poismenon johdosta! :hug:


Herra siunaa pieni enkeli,
joka väsyi lentämään.
Hänet ota kotiin
luokses lepäämään.
 
Näin ensi alkuun Muarille lämmin osaanotto myös tätäkin kautta. :hug:


Noora Onnittelut pienen tyttövauvan Äidille! <3

Siilinlapsi Olit tuosta kastamisesta kysellyt. Meillä vauva kastetaan. Me molemmat kuulutaan kirkkon. Tosin ei käydä muuta kuin kauneimmat joululaulut laulamassa ja jos sattuu olemaan häät tai hautajaiset niin sit astutaan kirkkoon sisälle. Ei siis olla mitenkään kovin uskonnollista porukkaa. Jotenkin kuitenkin haluaa lapselleen antaa sen vaihtoehdon. Ainahan lapsi voi erota kirkosta jos hänen omat uskomuksensa ja aatteensa eivät luterilaista uskoa tavoita.

Kummeista Meillä on kaksi kummia jo mietittynä ei vielä pyydettynä. Ollaan tehty sellainen periaate, että pyydetään molempien ystäviä puolisoineen kummeiksi. Mies ei vielä tiedä ketä haluaisi pyytää minä olen valinnut omalta osaltani kummiksi parhaan ystäväni jonka olen tuntenut viisi vuotiaasta asti.

Ziziz taisi kysyä onko nimi jo valittuna. Meillä on ollut nimi valittuna niin tytölle kuin pojallekin jo pidemmän aikaa. Poika saa toiseksi nimekseen isoisiensä toiset nimet. Sattuivat olemaan mun isällä ja miehen isällä sama toinen nimi. :)

Suhveli Et oo hullu. Tai jos oot niin täälä ilmoittautuu toinen syksyn ja sateisten ilmojen nautiskelija. Mä kans rakastan sitä ku ulkona on pimeää ja vettä sataa. Mikään ei voita sitä tunnetta kun saa laittaa kynttilät palamaan ja kääriytyä sohvan nurkkaan.

ON: ei kummempaa. Huomenna töihin. Vielä on räkäinen ja limainen olo mut eiköhän se siitä. Tiistaina tulee välietappi taas täyteen. :) Nyt painelen siivoamaan keittiön aamupalan jäljiltä. :)

AaVee ja pikku L 29+5
 
Voisin sanoo samaa ku LilliMenninkäinen, että ei täälläkään vielä tietoakaan mistään krempoista ja kolotuksista!? Ekaa odottavana ei siis tietoakaan, mitä ne liitoskivut tai supistukset ees on, ei hajuakaan... Kaipa niitä supistuksia sitten ees synnytyksessä tulee. :LOL:

Onnea Noora84 pienestä tytöstä!! Ja ihanaa vauva-aikaa! :heart:

Siilis, meidän vauva kastetaan, ite kuulun kirkkoon ja mies ei. Ei itelläkään mitään vakaumusta tms. ole, mut haluan että kastetaan ja kuuluu kirkkoon. En osaa myöskään asiaa sen enempää perustella, eroaa itse kirkosta jos haluaa...

MoonVaan, olipas suloisen näköinen sitteri!! Itellä hankittuna ihan perusmalli, mut tuollaset on kyl niin ihania... :)

Nimiä ollaan mietitty vähäsen ja oon listaakin laatinut, jossa on kyl niin tajuttomast nimiä, ettei juuri auta! :kieh: Paniikki tulee nimiasian kanssa varmaan viel jossain vaiheessa.

Voi Muari, todella suuret osanotot suruun!! :hug:

Ritu ja pomppiainen 33+1
 
Muari:lle syvä osanottoni :hug:

kurpitsa Hyvää syntymäpäivää :flower:


Uskaltauduin lähtemään tunnin kestävälle ripeälle kävelylenkille miehen mukaan aamulla, ja mitään kolotuksia sen lenkin aikana ei tullut, eikä nyt sen jälkeenkään :heart:
Viime kerralla sain semmoiset säryt kävelylenkistä, että itku pääsi illalla, mistä sitten ikinä johtuikaan :confused: Tai sitten on vaan olemassa hyviä, ja huonoja päiviä :D
Täälläkin on raskaus sujunut ihmeellisen hyvin ilman erityisiä kremppoja, ja hyvä niin :)

Tanya & herra hukkapätkä 34+2
 
Muarille osanottoni myöskin tätä kautta :hug: Olette ajatuksissa...

Tytön nimi on meillä mietitty ja se ei siitä enää muutu. Pojan nimi kyllä laitettiin siihen sairaalan paperiin,mutta musta tuntuu,että se vielä muuttuu jos siis manteli olisikin poika=)

Mä olen niin supertyytyväinen itseeni kun sain/viitsin/huvitti vähän siivota tätä kämppää ja heitin jopa petivaatteet ulos! No,aamu nyt oli vähän hankalahko ja hermot meni,mutta ei siitä sen enempää:D

Syksy on ihanaa aikaa! Mä saan kipsin pois ensi viikolla,jospa sitten voisi nauttia tuosta ilmasta ihan tuolla ulkona eikä tarvisi koko aikaa kökkiä neljän seinän sisällä.

Tulin taas poksumaan. Nyt on tärkeä etappi saavutettu:heart:

 
kiitos tanya :)

ruukkuistutuksia tein hiukan, siivosin ja muuten tuntui et energiaa olis vaik muille jakaa, huomenna aattelin ton kaappipakastin käydä läpi kun ei tosiaan ole hajuakaan mitä kaikkea sieltäkin löytyy mut niin täynnä on laatikot et hyvä kun saapi oven kiinni niin ja jääkaappikin tarvis pesua..

onko täällä ketään joka tietäis kukkasista jotain? kun ostin tohon etupihalle kaksi suht isoa ruukkua syksyistutuksia varten ja nyt mietin et mitä niihin istuttaisin siis muuta kuin kanervia..ehdotuksia otetaan vastaan!!

nimiäiset: miten sellaiset pidetään? ei meinaan mitään hajua, ja ajattelin et jos ei löydetä ketään kummia tälle tulokkaalle niin tuo olis sit yks vaihtoehto..kertokaa vähän nimiäisten pitämisestä....

jos sitä menis nauttimaan kupposen kahvia ja täytekakkua :p
 
Täällä on nyt viimeksi keskusteltu ristiäisten pitämisestä tai pitämättä jättämisestä. Meidän neiti kyllä kastetaan kun itsekin kirkkoon kuulumme. Ristiäiset pidetään kirkosssa ja sen jälkeen on kahvitilaisuus kirkon seurakuntasalissa. Näin tehtiin viimeksikin ja järjestely toimi hyvin. Vieraina meillä on lähimmät sukulaiset. Kummeiksi ollaan kaavailtu miehen siskoa ja hänen miestään sekä mieheni veljen tyttöä. (Mieheni isoveli on 16 vuotta vanhempi miestäni, joten tämä serkkutyttö on jo lukiossa). Mulle tämä kastaminen on tavallaan itsestään selvä juttu kun kuulumme kirkkoon ja haluamme lapsemmekin kuuluvan. Itse käymme kirkossa perhejuhlien aikaan jne. eli ei meistä ole kirkossakävijöiksi, mutta koen uskonnollisen kasvatuksen tärkeäksi. Käymme tiistaisin poikien kanssa seurakunnan perhekerhossa ja esikoinen käy maanantaisin ja keskiviikkoisin seurakunnan 4-vuotiaiden päiväkerhossa. Mä en itse ole mikään "uskovainen", vaikka jumalaan uskonkin. Mä haluan lapsieni saavan myös tätä puolta elämäänsä rikastuttamaan ja vanhemmiten he voivat itse päättää mitä se heille kullekin merkitsee.

Nimi meillä on jo mietittynä. On itse asiassa ollut jo ennen kuin tiedettiin, että neiti sieltä on tällä kertaa tulossa. Saa nähdä pysyykö nimi samana kun tyttö on syntynyt, mutta nyt se tuntuu hyvälle. Toinen nimi on vielä auki.

Täällä oli aiemmin jotakin puhetta myös sterilaatiosta. Mulla ei ole neuvolassa mitään kysytty, mutta viimekertainen äitiyspolin käynti oli aika mielenkiintoinen. Lääkäri kysyi multa, että oletteko ajatelleet hankkia vielä lisää lapsia. Mä sanoin, että näillä näkymin tämä on viimeinen. Sitten se sanoi, että oletko tietoinen, että sterilaatio voidaan tehdä siinä samalla sektion yhteydessä. Mä sanoin, että en tiennyt. Sitten se sanoi, että ilmoita vaan jos haluat sen niin se voidaan järjestää. Mä sanoin siihen vain, että en halua. Siihen lääkäri jatkoi, että ennen oli niin, että se on kolmesta sektiosta poikki, mutta nyt on käytäntö muuttunut. Sitten se lääkäri jatkoi päivittelemällä sitä, että olen lapset niin tiheään tehnyt. Mä vain ihmettelin sitä, että miten niin tiheään kun ikäerot ovat 2v 3,5 kk esikoisen ja kuopuksen välillä ja kuopuksen ja tämän uuden tulokkaan välille tulee ikäeroa 2v 6 kk. Lääkäri sanoi, että suositellaan, että on kaksi vuotta väliä ennenkuin tulee uudelleen raskaaksi sektion jälkeen. Mä taas ihmettelin sitä kovasti, sillä kukaan ei ole koskaan mulle mitään sanonut, että pitäisi olla noin pitkä aika sektiosta ennen uutta yritystä. :confused:(Mä olen kuitenkin aika monta eri lääkäriä tavannut näiden mun raskauksien aikana ja niiden välissä). Mun tietääkseni tänä päivänä suositus on minimissään puoli vuodesta vuoteen. Mulla kun ei ole koskaan ollut mitään komplikaatioita sektioista, eikä mun kohdun kunnosta ole leikkaava lääkäri mitään kommentoinut. Mä jäin kyllä vähän monttu auki tuosta reissusta. Tuntui siltä, että se lääkäri vähän painosti mua ottamaan sen sterilaation. Mä olen kuitenkin ehdottomasti sitä vastaan. Tuo on kuitenkin niin iso juttu, etten todellakaan ole valmis sellaista käsittelemään nyt. (Siskonikin vähän ihmetteli lääkäriä kun jutusta kerroin). Mä kuitenkin haluan, että mahdollisuus lapsen saamiseen on olemassa, vaikka nyt päättäisin tämän jäävän viimeiseksi. Mä en viimeksi jaksanut tästä kirjoittaa kun en omalla koneellani ollut, joten kerron sen nyt.

Äitiyspolilla tuli käytyä myös perjantai-illalla. Mä olin torstain ja perjantain siivonnut tätä asuntoa oikein kunnolla ja jo torstaina neiti oli tavallista vaisumpi. Hän kyllä liikkui jonkin verran, joten en hätäillyt vielä. Perjantaina aamupalan jälkeen odotin sitä tavallista jumppaa, mutta mitään ei tapahtunut. En ihmetellyt sitä sen kummemmin vaan ajattelin tytön alkavan liikkumaan myöhemmin sitten. Päivän aikana kuulostelin liikkeitä, enkä niitä oikein tuntenut. Päivällä viiden aikaan oli jo pakko kaivaa doppleri esiin. Sain sydämensykkeet kuuluviin ja lukemat olivat normaalit. Tyttö taisi hermostua siihen kuunteluun ja tuli joitakin potkujakin. Illalla jatkoin taas siivoamista ja tyttö hiljaiseloa. Kello kymmenen aikaan illalla soitin miehelleni, että missä olet tulossa kun hän oli anoppia juna-asemalta hakemassa. (oli meillä yötä pe-la välisen yön ja lähti seuraavana päivänä pois). Sanoi olevansa tulossa. Mieheni ja anoppini tullessa sanoin, että nyt lähdetään Jorviin tarkistamaan tilannetta. Anoppi jäi poikien kanssa ja me lähdettiin kahdestaan. Mulla oli jo kova huoli tytöstä koska en ollut koko päivänä tuntenut kuin muutaman liikkeen. Ehdin siinä jo kirota itseni kun en aiemmin lähtenyt Jorviin. Tällaista päivää kun ei tytöllä ole koskaan aiemmin ollut. Hän on ollut sellainen tasainen liikkuja, joten tämä oli todella epätavallista käytöstä. Jorvissa pääsin ultraan, jossa onneksi sydän löi. Kätilö laittoi mut käyrille ja heti alkoi tyttökin aktioitua oikein kunnolla. Liikkeitä tuli reippaasti sinä aikana ja kun käyräkin näytti normaalille saimme lähteä kotiin. Olin niin helpottunut.=)

Onneksi lauantaina hän melskasi taas normaaliin tapaan ja vielä tänäänkin. Taisi tyttö pitää perjantaina pientä lepopäivää vaan ja nyt entinen meno jatkuu taas.

Nyt päätän tämän romaanin tähän ja menen katsomaan telkkua.

Hyvää sunnuntain jatkoa!

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 31+4

 
Muarille iso hali tätäkin kautta!! :'( :hug: Voimia koko perheelle!

Katja: Hyvä, että kaikki oli kunnossa pikkuisella! :) Tuosta sektion jälkeen raskautumisesta, niin mä en oo koskaan törmännyt taas puolen vuoden suositukseen. Mulle lääkäri sanoi hätäsektion jälkeen, että sellainen 1,5 v. olisi hyvä ja kannattava väli ennen kuin uudelleen raskautuu. Vuoden jälkeenkin riskit on jo paljon pienemmät, mutta suositteli kyllä mieluummin pitempää väliä. Ja kaikki tosissaan riippuu myös siitä, onko sen haavan suhteen ollut jotain komplikaatioita leikkauksen jälkeen. Mulla parani ongelmitta ja tulin siis uudelleen raskaaksi, kun esikoinen oli n. 1v 4kk =)
 
Viimeksi muokattu:
Muarille perheineen iso osanotto, ei löydy sanoja kun niin valtavan surullisesta asiasta on kysymys:'(

Minäpä tein alkuillasta joululahjainventaarion. Alkoi oikein urakalla mietityttämään tämä loppuvuoden hässäkkä muuttoineen, jouluineen, vauvoineen jne. etten tiedä, miten selvitään kaikesta. Onneksi olen pitkin vuotta ostellut lahjoja varastoon aleista, meillä kun on 6 kummilasta + 6 sisarusten lasta + hyvien ystävien lapsia muutama + omat lapset. Vararikko tulisi kun kaikki lahjat ostaisi joulukuussa...Onneksi yli puolelle porukasta löytyikin jo lahja, nyt pitää tsempata loppujen kanssa, ettei tarvitse hyvässä lykyssä parin viikon ikäisen vauvan kanssa lähteä kaupoille paniikissa lahjoja metsästämään juuri ennen joulua;)

Katja-75 Mä olen myös kuullut monelta, että ennen se 3 sektiota oli ihan ehdoton raja jonka jälkeen oli lapsiluvun oltava täynnä. Nykyään kai saattaa olla 4-5 sektiota, mutta alkaa se aika hauras se kohtu sitten jo olla, olen kuullut. Kaverille lääkäri sanoi 4. jälkeen, että ei missään nimessä tai on kuolemaksi=kohtu repeää. Ikäerothan teillä kuulostaa ihan ihanteellisilta, mulle sanottiin ekan jälkeen, että pari vuotta väliä, mutta mä ymmärsin,, että sektioiden väliin 2v. Ja meille tulikin 2v ikäero, mutta nuorempi syntyi sitten alakautta. Sterilisaatiota on mietitty täälläkin ja eräälle 30v kaverille just tehtiin se sektion yhteydessä kun sai 2. lapsen. Itse hän halusi ehdottomasti, mä en ainakaan taida olla vielä valmis niin lopulliseen päätökseen ainakaan:)

Kävin tänään ostamassa Drewexin käytetyn pinnasängyn parillakympillä vauvalle kun ei aiota keskimmäistä vielä siirtää kaikkien muuttorumbien lisäksi isojen sänkyyn. Meillä on sillä sellainen "jenkkipinnasänky" eli 130cm taitaa olla, pyörät alla, normia hieman leveämpi, vetolaatikko ja pyörät alla jos haluaa. Siitä saa laidan pois niin mahtuu siinä reippaasti vaikka vuodenkin nukkumaan. Ja sitten voidaankin hommata vaikka kerrossänky veljeksille jos huvittaa ja vauva saa sitten tuon ison pinnasängyn. Nyt kuitenkin ostin tuon, että on vauvallekin joku nukkumapaikka ellei sitten nuku vain ja ainoastaan meidän välissä:) Ja tilasin hobbarista sellaisen Samsoniten PopUp-matkasängyn 15€:lla ovh 59€ jos ekat viikot on ihme paikoissa nukkumista muuttorumban takia, kun ei tiedä...

Meillä on nimi valmiina ja se alkaa L:llä.

Maija ja onko ehkä rv 29+4?
 
Huomenta arvon ladyt :wave:

Täällä flunssa jatkuu :snotty: Jäin tänään kotiin lepäilemään enkä mennyt töihin. Tiedättekö saako mitään yskänlääkettä tai kurkkukipulääkettä ottaa kun on raskaana?

Katja - Hyvä että kaikki oli OK vauvalla! Meidän neidillä lauantai oli normaalia hiljaisempi päivä. Satunnaisia potkuja tunsin, mutta en kyllä millään kymmentä per tunti. Vähän aloin jo huolestua. Onneksi eilen oli vähän vilkkaampi päivä ja tänään aamulla tuli jo kunnon aamujumpat :)

Maija
- hyvä idea tuo joululahjainventaario! ei sitten tarvitse joulun alla niin paljon lahjoista stressata jos suurimman osan saisi ostettua jo valmiiksi :)

Meillä on myös vauvalle nimi valmiina. Oli jo ennen kun raskauduin nimet mietittynä molemmille sukupuolille :)

Tänään klo 13.30 olisi sitten sydänäänikontrolli Naistenklinikalla. Pitäkää peukkuja että sivulyöntejä ei enää kuuluisi :heart:

SW 32+0 ja *POKS*
 
SW: Luin tässä just yhtä vanhaa Vauva-lehteä ja siinä oli joku esittänyt tän kysymyksen lääkärille. Kysyi myös Carmolis-tipoista samalla. Yskänlääkkeistä lääkäri vastasi, että "On hyvin todennäköistä ettei niiden asianmukainen ja satunnainen käyttö aiheuta vaaraa sikiölle.", mutta arviointi jätettävä hoitavan lääkärin vastuulle. Ja että kaikenkaikkiaan yskänlääkkeiden teho ei yleensä ole kovin hyvä. Carmolis-tipat (ja niitähän saa myös imeskeltävinä karkkeina) on ok eikä vaarallisia, kun niissä sellaisia yrttejä mitkä muutoinkin maustehyllyiltä tuttuja. Mä itse käytän yskään ja karheaan kurkkuun Carmolista ja se kyl helpottaa oloa selkeästi paremmin kuin esim. kurkkupastillit :) Tippoja voi sekoittaa esim. teehen tai käyttää höyryhengityksessä, mut mun mielestä noi karkit on tehokkaampia.
 
Muarille ja perheelle osanotto valtaisaan suruun:hug:

Nooralle paljon onnea tyttösestä :flower:

oma napaiset jutut ei tunnu nyt näiden rinnalla nyt miltään, joten joku päivä lisää kuulumisia täältä.

Liongirl + asukas 30+2
 
Lista päivitetty! Jos jotain jäänyt välistä niin sanokaa.
Älkääkä välittäkö listasta, muokkaan sitä vielä tässä=)

Lastenvaatelinkit poistin, meinasin alkaa siihen värkätä listaa mitä ottaa mukaan laitokselle. Eli laitelkaas ehdotuksia tulemaan, kaikki ehdotukset otetaan vvastaan, jokainen voi sitten siitä muokatta itselleen sopivan kassin;)

BV ja Leo 34+0 *poks*
 
SW yskänlääkkeistä en tiedä mutta yleisesti ottaen niitä tunnutaan nykyään pidettävän aika pahoina ja turhina, oli kyse minkä ikäisestä ihmisestä tahansa. Mulla kun oli kesällä se angiina, niin bafucinia sai ottaa (tosin se ei tehoa streptokokkiin eli mulle siitä ei ollut apua), mutta strepsilsejä ei saa raskaanaollessa syödä. Lisäksi mulle on aina ollut fishermans friendeistä apua. Eniten tykkään siitä salmiakista. Sipulikääre on kova sana varsinkin öiseen aikaan, helpottaa justiinsa yskää. Eli pilkot sipulin pieneksi ja laitat esim. pesupussiin ja pesupussin lähelle tyynyä. Tiikeribalsamia mä oon myös hieronut rintaan/kaulaan.
 

Yhteistyössä