Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Heippatirallaa pitkästä aikaa!!!
Nettiyhteys ollut rikki tässä muutamia päiviä ja tännehän oli tullut kovasti tekstiä. Lueskelin niitä tässä läpi ja tuo amme juttu oli kiva, kun just itekkin miettinyt että ostaako jalallisen vai ei:confused:
Lapsilisät menee käyttöön heti. Niin ne on mennyt esikoiseltakin ja vissiin tältäkin.

Synnytysgallup: 38+5 meni alkuyöstä limatulppa ja samon tein alko supistaan parhaillaan alle 5min välein>mentiin sairaalaan, jossa supparit tietty loppu...>lapsivettä oli niin vähän että päättivät pitää siellä ja kattoo tilannetta aamulla>sain yöksi jotain lääkettä että saisin nukuttua (mikä ei kyllä onnistunut) ja mieskin sai jäädä sinne yhdessä köllimään>aamulla päättivät käynnistää ja ensin tablettia ja lenkkiä päivä ja iltapäivällä tipalla oksitosiinit>neljän jälkeen alko tosihommat ja epiduraalin sain jossain välissä alkuillan aikana>yli vuorokauden valvominen pisti olon jo niin nuutuneeksi, että ponnistusvaihe kesti 45min ja meinas usko loppua>kätilö ja mies paino mahan päältä vauvaa tyynyllä ulos ja toinen kätilö leikkas epparin ja sitten poitsu tulikin maailmaan noin ilta yhdeksän aikoihin>toisen asteen repeämät tuloksena ja epiduraalinkin takia en osannut ponnistaa oikeaan suuntaan, mika lisäs repeämistä luultavasti...

Tällä kertaa haluaisin synnyttää jakkaralla, mutta tuon epiduraalin kanssa se ei olisi viimeksikään onnistunut kun jalat puutui kans: / Siksipä tässä vähän tuumailua ilmassa, kuinka siinä kivun kanssa sitten pärjää!!! Toki jos lähtis luomuna käyntiin, ni supparit vois olla vähemmän kammottavia mitä kemialliset??!!! Onko kokemuksia käynnistys ja luomusuppareitten eroista??
 
sw :hug:

Oma masu: maanantaina oltiin sitten ultrassa ja kaikki oli hyvin. Kasvu viikkojen mukaista ja muutenkin näytti hyvältä. Ja raivotarjonnassa oli silloin, mutta eilen aamulla tuntui hikka ylhäällä ja illalla taas alhaalla, että ilmeisesti aika hyvin mahtuu siellä vielä kuperkeikkaa heittämään.. :) kunhan sitten vaan löytää sen oikean asennon, kun sen aika on.
Alakerran tilanne oli sama kuin viimeksi, ulkosuu pikkasen auki, mutta kohdunkaulan pituus sen 3cm ja muutenkin rauhallinen tilanne. Että eiköhän tässä ainakin sinne laskettuun aikaan saakka mennä!

Kysymys emmaljungan vaunujen omistajille, mikäli on kokemusta siskonistuimesta tai seisomatelineestä. Eli kumpaa suosittelisitte, kun isoveli vauvan synnyttyä pikkusen päälle 2 vuotta?

Tanya mulla ainakin stressi vaikuttaa paljonkin nukkumiseen. Nimittäin kun kun tuon esikoisen öiden kanssa on ollut nyt reilu pari viikkoa ongelmaa, ja siirrettiin hänet takaisin pinnasänkyyn, mikä sit auttoi ja nyt nukkunut muutaman yön taas läpeensä. Niin nukun ite paljon paremmin! Mulla on iltaisin nukkumaanmennessä tapana stressata tulevaa yötä, että "apua, pian se heräily taas alkaa", mutta kun asia korjaantuu, korjaantuu myös mun unenlaatu.

Tää alottaa nyt esikoisen 2-vuotisjuhlien leipomuksien teon. Perjantaina ekat kekkerit ja lauantaina jatkuu..

suhveli 31+1
 
kamalaa puhnalle! :O ei tiiä että pitäskö itkee vai nauraa.
Neuvolassa eilen käyty. Kaikki ok ja vauvakin löytänyt ittensä raivotarjontaan :) painoa tullut nyt maltillisemmin, +516g/viikko. Eli kokonaisuudessaan nyt tullut 12,4kg, mikä kyllä vähän hirvittää. Lähtö BMI oli kyllä vain 18 että ei hätää sen puoleen. Esikoisen aikana tuli 18kg ja 4 kk imetyksen jälkeen lähti 20kg pois. Tuntuu vaan niin hurjalta tuo nousu. No ehkä selviän ;) Häitä vaan ois tarkotus ens elokuussa tanssia ja huvittais jo kovastikkin käyä kokeilemassa hääpukuja mutta kun ei niin ei :p
hB oli nyt kans vihdoin noussu! Huh.
Tänne pukkaa flunssaa myös ja olo on tukala. Yyh :(

ziziz ja asukki 29+4
 
Neuvolassa käyty. Verenpaineen mittasin itse ennen huoneeseen menoa. Oli ihan normaali. Huoneessa sit taas paineet korkeamalla. Laittoi sit sen mun mittaaman korttiin.
sf 30.5cm. Painoa oli tullu +800g. Ensiviikolla äitiyspolille meno.

Synnytykset
1. Vauva syntyi rv 39+6.
Olin sairaalassa valmiina,kun synnytys piti käynnistää raskausmyrkytyksen takia. Eipä käynnistetty kun aina oli salit täys. Onneksi sit alkoi itsekseen kun olin sairaalassa ollu 2pvää.Alkoi supistuksilla,aamu neljältä. Iltapäivällä pääsin saliin. Jossain vaiheessa puhkastiin kalvot ja sain epiduraalin. Sit tuli kaikkea sählinkiä,vauvan sydänäänet katos jne.. Lääkäriä ja hoitajaa oli sali täys,Leikkaussalin varasivat valmiiksi,varmuuden vuoksi. Loppujen lopuksi tyttö syntyi normaalisti alakautta. Napanuora oli kaulanympärillä.
Ponnistusvaihe kesti 20min, Kokonaisuudessaan synnytys kesti 14 tuntia.

2. Syntyi myös rv 39+6.
Supistukset alkoiva aamuyöllä. Iltaan niiden kanssa sit kärvistelin kotona. Mentiin sairaalalle käymään,ei ollu tapahtunut mitään. Päästivät sit kotiin. Vedet tuli autoon kotimatkalla,juuri oltiin pääsemässä kotipihaan. Kävin sit kotona suihkussa+ vaihdoin housut. Supparit alkoivat heti vesienmenon jälkeen voimakkaina ja tuli alle 5min välein. Mentiin sairaalalle takas ja pääsin saliin suoraan. Laittoivat spinaalin. Jossain välissä kätilö häippäs johku ja tuli takasin ni oli näreissään ,kun ollu hälyyttänyt vaikka oli jo paineentunnetta. Pääsinkin sit melkein heti ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti 5min. Kokonaisuudessaan synnytys kesti 4tuntia 20min.
Kätilö vielä kysyi et mistä vaiheesta,haluan et lasketaan synnytyksen kesto. Laitettiin sit vesienmenosta.

Tässä kolmannessa synnytyksessä haluan myös tuon spinaalin. Paljon parempi kuin epiduraali. Molemmissa synnytyksissä on kyllä menty ilman puudutteita tuo ponnistusvaihe.

Kummit Meillä tulee kummeiksi siskoni ja ystäväni.
 
Viimeksi muokattu:
Synnytysgallup: esikoisesta mulla oli ennenaikaisen synnytyksen uhka n. rv 23-26, kun ensisynnyttäjälle epätyypilliseen tapaan kohdunsuu alkoi aueta ja kohdunkaula lyhetä. Sen aiheutti supistukset, mutta kun en tajunnut niitä supistuksiksi... Hassulta kuulostaa näin jälkikäteen itsestäkin. Supistukset taas aiheutui oireettomasta virtsatieinfektiosta. Kun se saatiin hoidettua, ennakoivia ei sitten enää tullutkaan koko loppuraskauden aikana. Lasketun ajan jälkeen mulla alkoi verenpaine nousta ja pissaan tuli proteiinia (++). Kun vielä olin rv 26 alkaen rampannut kasvukontrolleissa (vatsanympärys tuli viikkoja muita mittoja perässä ), eikä poika kasvanut enää viimeisinä viikkoina lainkaan, niin 41+2 lääkäri päätti käynnistää synnytyksen. Cytotec-puolikkaan sain suun kautta x3 sen päivän aikana ja viimeisen ottaessani suppareita tuli jo säännöllisesti. Synnytyssalissa sain ensin petidin-piikin, sitten ilokaasua ja jossain vaiheessa epiduraalin, joka vei kivut n. puoleksi tunniksi. Sain puolikkaan annoksen lisää, mutta se ei vaikuttanut kuin siihen, että mulle ei tullut missään vaiheessa ponnistamisen tarvetta. Pojalla laski sykkeet muutamaan otteeseen ja hätäsektiokaavakkeet täytettiin jo valmiiksi ja verikokeet otettiin. Sektioon ei kuitenkaan menty. Ponnistusvaiheessa olin tosi poikki (supistuksia oli tullut käytännössä tauotta monta tuntia, kyllä kätilöt meinasi että käynnistetyssä saattaa supparit olla rajumpia). Episiotomia tehtiin, repeämiäkin tuli. En meinannut saada millään poikaa ulos, siitä mulle on jäänyt ehkä vähän traumaakin. Poika syntyi lopulta napanuora x2 tiukasti kaulan ympärillä, se leikattiin poikki heti pään synnyttyä. Apgar 6/8/9 ja ph-arvotkin kertoi, että hapenpuutetta on ollut. Poika ei inahtanutkaan syntyessään ja vietiin heti happikaappiin lepäämään. Onneksi arvot sitten nousi spontaanisti ja parin tunnin kuluttua sain poitsun viereeni. Istukan synnyttyä paljastui, että napanuora oli ollut kalvokiinnitteinen ja jälkikäteen olen vasta ymmärtänyt, että lopputulos olisi saattanut olla huonompikin.

Supistuksista puheen ollen: mulla alkoi toissailtana säännölliset supparit. Kivuttomat, mutta suht tiheät ja säännölliset. Eilen soittelin jo pariinkin kertaan synnärille, kun hermostuin asiasta. Neuvoksi sain lepoa, parasetamolia ja lämpimän suihkun ja onneksi sitten viime yön aikana supistukset laantuivat. Kahden aikaan yöllä olin jonkun aikaa hereillä ja silloin niitä vielä tuli muutaman minuutin välein. Viideltä olin taas hereillä ja silloin niitä tuli paljon harvempaan tahtiin. Aamulla ei enää ollenkaan. Mullahan on jo 27+6 ollut kohdunkaulan ulkosuu sormelle auki. Nyt mä mietin, että pitäisiköhän pyytää päästä näytille. Muutoin mulla on seuraava lääkäri vasta 36+.

Tässä nyt taas pelkkää omaa napaa, sori. Tsempitykset kaikille omien vaivojenne kanssa, loppusuorallahan me kuitenkin jo aletaan olla!

Haven 32+5
 
Suhveli, meillä on nyt hankittuna Emmaljungiin se siskonistuin. Käyttökokemusta nyt ei vielä ole, mutta vaikuttaa tosi näppärältä systeemiltä. Vaunut pysyy tukevina, vaikka se istuin siinä päällä on ja tenava kyydissä. Ehdittiin jo kokeilla :D Meillä on tuo kuopus sen verran vilkas tapaus, ettei seisomalauta tule kyseeseenkään vielä. Paitsi jos mä köyttäisin sen valjaisiin, ettei pääse karkaamaan... Samoin ajattelin seisomalaudan olevan ehkä hankala talvella, jos lunta tulee samaan tyyliin kuin viime talvena. On meillä se lautakin jo odottamassa ja siihen siirrytään keväällä sitten. Talven yli mennään istuimella.
 
Moi!
Täällä käyty neuvolassa ja kaikki ookoo..Hb noussut mukavasti, sf- mitta 29, paino +/- 0 ja RR 116/68 edelleen itsemitattuna. Ja tarjonta oli onneks edelleen rt.

haven: Se on aivan normaalia, että uudelleensynnyttäjällä on ulkosuu sormelle auki, mutta tietenkin, jos tuntuu, että supistuksia tulee koko ajan, niin kannattaa mennä näytille.

Mä kyllä olisin niin valmis äitiyslomalle, mutta jaksettava olisi vielä 6 viikkoa...tai no jos tuntuu, etten jaksa niin sitten annan olla =) Mutta kivahan se olisi, ettei tartte harjoittelua keskeyttää.

Meillä nyt lapsilisät menee käyttöön tai sitten säästöön. Riippuen kuusta.

Mä kanssa toivoisin jakkaraa synnytykseen...mulla epiduraali ei vienyt jaloista tuntoa eli sinäänsä onnistuisi. Mutta koskaanhan ei voi tietää miten tuo tulee tapahtumaan =)

Oletteko te jo pyytäneet kummeiksi ketään? Mä olen ja tälle seuraavalle tulee vain yksi kummi ja siitä luultavasti tulee sanomista miehen äidiltä, mutta voi voi :stick:

Nyt tekemään taas koulubisneksii.

Riikka & öttis 30+6 :heart:
 
Jospa minäkin jo pitkästä aikaa kirjoittelisin tänne.. Ei oo oikein tän uudistuksen jälkeen tullu kirjoiteltua..

Puhnallen neuvolalääkärireissu on kyl todellakin ollut kammottava, huh! Mä varmaan tekisin jo valituksen moisesta lääkäristä! Ei kyl todellakaan herätä luottamusta tuollainen..

Tänne ei sinänsä mitään uutta. Masu on kasvanut mukavasti, mut ei kuitenkaan vielä juurikaan häiritse yöunia eikä muitakaan närästystä pahempia vaivoja oo ilmaantunu.. *koputtaa puuta* :) Illat kuluu edelleen raksahommissa, kun pitäis yrittää saada toi talo valmiiksi ennen tän vauvan syntymää - siinä ja siinä on et ehditäänkö, ja toki riippuu ihan siitä milloin tämä vauva päättää syntyä.

Esikoisen synnytys lähti liikkeelle rv 40+1 lapsivesien menolla aamupäivällä n. 11 maissa. Siitä eteenpäin sit olikin koko ajan suppareita n. 5 min välein ja välillä hiukan harvemminkin. Sairaalaan mentiin klo 15 maissa. Edistystä oli tullut vasta 2 cm verran ja siitä eteenpäin sit edistystä tulikin tosi hitaasti. Yöksi antoivat jonkin kipulääkepiikin ja seur. aamuna vasta alettiin jouduttamaan synnytystä. Silloin sain epiduraalin (olin auki vasta 4cm) ja laittoivat oksitosiinitipan päälle. Sen avulla sit edistystä alkoikin tapahtua ja puolen päivän jälkeen olin kokonaan auki. Vauva vaan oli vielä tosi ylhäällä joten sen laskeutumista jouduttiin odotteleen (ja varmaan tuon takia synnytyskin eteni niin hitaasti). Lopulta neiti syntyi imukuppiavusteisesti kun omat voimat olivat jo niin lopussa tuon yli vrk:n valvomisen jälkeen.. Sinänsä mitään traumoja ei jäänyt, mut toivoisin nyt että synnytys olisi nopeampi ja että tuntisin edes jonkinlaista ponnistustarvetta loppuvaiheessa - kipua ei tarttis ponnistuksessa tuntua ku ei viimeksikään tuntunu, mut se tarve ponnistukselle ois kiva :) Synnytyksen kesto oli siis lapsivesien menosta hurjat 29h!

Huomenna oiskin sit meno äippäpolille rd-kontrolliin. Saas nähdä mille käyrälle lääkäri nyt tuon vauvelin mittaa.. toivoisin toki että olis sama lääkäri ku viimeksi niin olis totuudenmukaisin tulos, mut minkäs tekee jos on eri lääkäri niin se on..

Pirtsi 32+4
 
Viimeksi muokattu:
kummit: jaa-a sen kun tietäis ketä pyydettäis, muutama ehdokas olis mut ei olla kovin paljoa tekemisissä mut eipä ole valinnan varaa muuten jääpi ilman kummeja ja jospa tuleva kummeus sit lähentäis entisestään : /kaikki läheisemmät ihmiset on jo kummeina..

tuota seisomalauta viritystä olen itekkin pähkäillyt tässä kun nuorempi lapsi olis vauvan synnyttyä 2,5v ja isompi 5,5v niin kuinkas käytännöllinen tuo seisomalauta on talvella:confused:
 
nuu
Huomasin yöllä vessareissun yhteydessä että paperihan meni ihan punaiseksi ja kun uudelleen pyyhki niin tuli vielä kirkasta verta ( ei limaista vaan ihan verta). Ja pöntössä näkyi verijuova. Säikäytti kyllä kovasti vaikka mitään kipuja ei ollutkaan. Aamulla sitten neuvolasta käskivät polille näytille ja sielä kätilö ultrasi ( ei saanut lääkärille aikaan , kun täällä niitä on vain yksi) Kaikki ok ultran puolesta, mutta sisätutkimusta hän ei voinut tehdä. Lähetti vain kotiin ja sanoi että jos vielä ilmaantuu verta sitten päivistykseen sairaalaan joka onkin meillä 200 km päässä.:|
Ihmetyttää vain mistä tuo veri voi johtua, mutta eivätpä sieläkään osanneet sanoa....

Kummeista ei olla vielä sen kummenmin keskusteltu mutta veljeni on varmasti ainakin yksi, se on päätetty jo ihan raskauden alussa.(Oli alunperin tarkoitus pyytä myös hänen vaimoaan joka menehtyi alkukesästä:() Tosin en hänelle asiasta ole vielä maininnut mitään:)

Ikävä kokemus puhnallella!!!

nuu ja mussukka rv 28+6
 
vaimo85 Kuullostaa kyllä ikävältä vaivalta ne suonikohjut. Mulla ei alakerrassa näy mitään, mutta tuntuu sellainen "pallo". Ja tosiaan paineen tunnetta on seksin jälkeen, joskus muulloinkin.. Eli kai mullakin niitä sisäisiä suonikohjuja on!

lapsilisästä Meillä ei säästetä lapsilisää, käyttöön menee koko raha ainakin alussa. Meillä ei aleta säästämään niin, että lapsi saisi kaiken helpolla. Autamme hankinnoissa kyllä, mutta esim ajokorttiin lapsi voi säästää osan itse. Mun mielestä on tärkeintä, että lapsi oppii rahan arvon. Vaatteet yms. ostetaan kyllä.

SW :hug: Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin!

Ensisynnyttäjänä synnytys pelottaa mua ihan kamalasti. En pelkää kipua ollenkaan (vielä ), mutta sen sijaan pelkään repeämiä, kuolemaa, sitä että mut ommellaan huonosti tai että vauvalle käy jotain. Neuvolan täti (sijainen ) ei halunnut puhua mun peloista, vaan kiersi koko asian kun vastasin pelkääväni..

Kummeista Meille tulee ystäväpariskunta kummeiksi :)

Mä olin eilen (rv 33+3) neuvolassa ja tässä kuulumiset sieltä:

Painon muutos/viikko -108g
RR 111/75
Pissa puhdas
Sf-mitta 34cm
Tarjonta RT
Sydämen syke 150+
Liikkeet ++

Mulla oli sijainen tällä kertaa, eikä hän tosiaankaan halunnut puhua mun synnytyspelosta vaan siirsi sen seuraavaan kertaan. Seuraavaan käyntiin onkin aikaa 3 viikkoa, ja se on sitten siellä Taysissa. Taysin jälkeen käyntejä alkaa olemaan kerran viikossa. Taysin tutkimus tehdään viikoilla 36+3, taitaa tulla kiire jutella synnytyspelosta :(

Nallu ja Hattivatti 33+4
 
Zaijuska tuosta jakkara vaihtoehdosta, niin ootko ikinä kokeillu kohdunkaulan puudutetta epiduraalin sijaan. Mulla epiduraali vei tunnon kans, mutta sitte tuo kohdunkaulan puudute vei vain kivut. Mutta ponnistuksen tarve tuntu kuiteski. Mulla kaks edellistä synnytystä on olleet suhteellisen pitkiä (13-14 tuntia) joten tuota puudutusta on jouduttu lisäileen aina välistä. On kuitenki tosi nopea ja helppo laittaa, ja alkaa vaikuttaa ihan muutamissa minuuteissa.

Mulla on kans jouduttu tipalla vauhdittamaan kun avautuminen meinaa lopussa hidastua. kyllä ainakin itsellä nuo supistukset sillon on kipeämpiä ja rajumpia. Mutta kohdun suulla ja kaulalla kyllä tapahtuuki sitte sen ansiosta.

Tuo viisaudenhammas on nyt aika moisesti rauhottunu..särkee jonkin verran mutta saa ainaki nukuttua öisin.

Onko kellään ihan perus 2007 Brio Nova/wave yhdistelmärattaita? Miten niihin saa varaosia? Mulla itellä on nuo 2007 vuoden rattaat ja tykkään ihan tosi paljon..kuomusta hajos vain kaksi muovi osaa ja se kuomu ei pysy paikoillaan. Harkitsin jo uusia, mutta tykkään nuista ihan kauheasti ja en raaskis vaihtaa. Mietin vain että kuinka kalliiksi tulee tuon varaosan hankinta? Ja joudun sen vielä muualta tilaamaan:( Sellasta..

petite ja vaave 29+5
 
Huomasin yöllä vessareissun yhteydessä että paperihan meni ihan punaiseksi ja kun uudelleen pyyhki niin tuli vielä kirkasta verta ( ei limaista vaan ihan verta). Ja pöntössä näkyi verijuova. Säikäytti kyllä kovasti vaikka mitään kipuja ei ollutkaan. Aamulla sitten neuvolasta käskivät polille näytille ja sielä kätilö ultrasi ( ei saanut lääkärille aikaan , kun täällä niitä on vain yksi) Kaikki ok ultran puolesta, mutta sisätutkimusta hän ei voinut tehdä. Lähetti vain kotiin ja sanoi että jos vielä ilmaantuu verta sitten päivistykseen sairaalaan joka onkin meillä 200 km päässä.:|
Ihmetyttää vain mistä tuo veri voi johtua, mutta eivätpä sieläkään osanneet sanoa....
nuu ja mussukka rv 28+6
Mulla tuli kanssa viime pe kirkasta verta vessapaperiin kahtenakin päivänä samoin kävi tossa rv 20 paikkeilla. RV 20 mulla itseasiassa lorahti sitä verta ihan pönttöönkin, viime viikolla ei tällaista käynyt. Molemmilla kerroilla mulle on sanottu, että verenvuoto on lähtösin limakalvoilta, joka on on ihan normaalia. Oiskohan sullakin kyse tästä?

puhnallella ollut aikamoinen lääkäri vastassa. Mua melkein jo nauratti millasia törppöjä sitä voikin olla lääkäreinä;) Anteeeksi, sua ei varmaan naurata, mutta jotenkin huvittavaa. Ja sitten noiden lääkereiden diagnooseihin pitäis vielä luottaa hyvillä mielin, huh huh.

Mulla oli tänään eka pelkopolikäynti ja pääsin tutustuun synnäriinkin. Juttelin kätilön kanssa noin puolitoista tuntia. Tuntui ihan kivalta purkaa pelkojaan jollekin, siitä oliko tuosta käynnistä apua itse asiaan, en osaa vielä sanoa.

Terese ja poitsu 31+1
 
Heippa kaikille täältäkin!

Nettipimennossa ollaan täälläkin oltu kun kuopus kaatoi mun Coca-Colat läppärin päälle viime torstaina aamulla. Kone meni huoltoon ja näppäimistö uusitaan. Uuden näppäimistön tilaaminen kestää kaksi viikkoa, joten se aika ollaan sitten ilman konetta. :kieh: Mä olen sitten aivan pihalla, että mistä täällä on puhuttu tai mitä on tapahtunut. Kännykän kautta en pääse tänne, koska nämä sivut jumittaa ja pahasti.

Viimeksi kun kirjoittelin noin viikko sitten kerroin, etteivät potkut ole kauhean voimakkaita. No, ei mennyt kuin seuraavaan päivään kun tuli jo sellaisia potkuja joissa oli jo enemmän voimaa mukana. Neiti on muutenkin kovasti liikkunut, eivätkä ne liikkeet todellakaan ole mitään hentoisia enää. Eli näin ne tilanteet vaan muuttuu.

Tänään tuli mulla sitten vihdoin se odotettu rv 30+0 täyteen. POKS!

Päätän tällä erää lyhyeen, koska olen kirjaston koneella ja tässä on jokin aikaraja, kuinka kauan tätä saa käyttää.

Hyviä vointeja kaikille!

Yritän varmaan joku kerta tulla vielä kirjaston koneella käymään ennen kuin saadaan se oma kannettava takaisin.

Perjantaina olisi se odotettu Jorvin keikka, jolloin sitten toivottavasti saan neidistä tuoreet mitat sen istukan paikan tarkistamisen lisäksi.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 30+0 (enää 10 viikkoa jäljellä max)
 
Katja75: Täälläkin tilanne muuttunut. Eli liikkeet todella jo tuntuu ja vaikka olen liikkeelläkin niin saattaa tuntua. ja kohoumia näkyy kun jalka tai käsi kohoilee=) Mutta manteli ei oikeastaan potki (toki välillä ) vaan menee sillä omalla möyrintä-tyylillään:D

MoonVaan: Mua alkoi hymyilyttämään teidän eilinen aamu=) Vaikka uskon,että sua ei hymyilyttänyt:)

Tänään taas ollut yksi laiskimus päivä:ashamed: Nyt kun tämän kipsin kanssa tässä elelen niin tuntuu,että mä en tee mitään! No,toki päivittäiset kotityöt teen hissukseen,mutta paljon tulee lepäiltyä sohvalla:ashamed: Alkaa jo ahdistamaan tämä toimettomuus! 2 viikkoa vielä kipsi jalassa *huokaus*

LilliM ja manteli 28+3
 
Hei,sellainen tuli vielä mieleen,että oletteko ajatelleet tulostaa täältä näitä kirjoituksia?? Tästähän saisi muistoksi kattavan raskauspäiväkirjan! Mä tulostelin kolmosen aikana kirjoittamiani tekstejä täältä odotuspuolelta=)

Niin ja synnytysgalluppiin vastaus eli mulla kaikki synnytykset käynnistyneet spontaanisti 40+3,40+4 ja 41+4.

Mua kiinnostaa myös millainen kokemus on käynnistetty synnytys!!
 
SW: lle tsemppiä ja toivotaan että vaarattomista lisälyönneistä kyse.

Puhnallen lääkäri kuulosti ihan piilokameralta :D tuli itselle ihan pätevä olo kun tuohon vertaa...oiskohan jäänyt perehdytys väliin jos täti on kovin erilaisista hommista siirtynyt?

Lillimenninkäisen idea on hyvä, vois vaikka toteuttaa itsekin.

Synnytyksistä: mulla alkoi viimeksi 40+4 vesien menolla puoli neljältä aamulla, supistelu alkoi melkein saman tien mutta koveni tosi vähitellen, sairaalaan mentiin joskus 6-7 välillä ja kipeitä alkoi olla 10 maissa, silloin jotain 3 senttiä vasta auki mut päästiin saliin kun sattui olemaan tilaa :) olin alkuun ammeessa, sitten vähän ilokaasua lisäksi. Klo 14 maissa sain epiduraalin jota jouduttiin kyllä pistämään 3 kertaa kun oli vaikea osua, mut auttoi sitten ihanasti, ehdin saamaan vielä lisäannoksen ennen ponnistusvaihetta joka kesti ehkä 30-45 min en muista. Mulla auttoi epiduraali varmaan tuohon ponnistukseenkin kun ei mitenkään mahdottoman kipeää tehnyt, tai ei jäänyt traumoja ainakaan. Ei mulla kyllä tainnut olla erityisen kovaa ponnistuksen tarvetta mutta ponnistelin vähän kerrallaan aina kun supistus tuli ja hyvinhän tyttö sieltä syntyi klo 18.30, sai 10 pistettä :heart: eikä tullut edes paljon tikkejä. Hyvä muisto tuosta jäi ja toivon toista samanlaista! Kivunlievityksiä ei pihdattu ja mukana ollut kandikin oli kiva ja huomaamaton, joten voisin ottaa opiskelijan nytkin, mieluiten kandin kun niiden ei ainakaan naikkarilla anneta ommella ;)
Sokeripala 28+4
 
Viimeksi muokattu:
SW:lle jaksamista! Ymmärrän hyvin, että oot huolissasi. Itse olen kaikesta aina huolissani vaikka ei olisi syytäkään. Eiköhän vauvalla kuitenkin ole kaikki hyvin :hug:

BD: Voisitko vielä laittaa mut listaan, kun en ole siinä näkyvissä? Eli ikä oli sen 32 v. l.a 24.11 ja sairaalana Tyks

Zaijuska: itse synnytin 2. lapseni jakkaralla ja haluan ehdottomasti tehdä niin nyt 3. kohdallakin, jos se vain on mahdollista Siinä oli TODELLA helppoa ponnistaa ja ponnistaminen kestikin vaan 5 min.Olin saanut epiduraalin eikä se ollut esteenä jakkaran käytölle. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan

Synnytyksistä olitte keskustelleet. Mulla 1. syntyi 40+6 ja supistuksilla alkoi. Sairaalaan mennessä 4 cm auki ja myöhemmin sain epiduraalin. Ponnistaminen kesti 54 min, mutta en kokenut sitä pahana. Yht. kesto 10,5 tuntia.

2. syntyi 40+4 ja alkoi myöskin supistuksilla kotona. Tämä tuli nopeammin, kesto 5 tuntia, josta ponnistamista tosiaan se 5 min. Sain epiduraalinkin, mutta se meni pieleen eikä siitä juuri apuja ollut.

Nyt jännitän 3. kohdalla juuri tuota puudutusasiaa, että mikä voisi olla vaihtoehtona epiduraalille tai pärjäisiköhän sitä pelkässä ilokaasulla...Tosin, jos synnytyksen kesto taas puolittuu edelliseen verrattuna, niin eipä siinä ehdi mitään saadakaan ;)

Eilen oli 4d ultra ja se oli ihana kokemus :heart: Pikkuinen painaa jo 1,5 kg ja kaikki näytti olevan kunnossa. Sukupuolikin saatiin selville, mutta taidan pitää sen salaisuutena...
 
Onko kellään ihan perus 2007 Brio Nova/wave yhdistelmärattaita? Miten niihin saa varaosia? Mulla itellä on nuo 2007 vuoden rattaat ja tykkään ihan tosi paljon..kuomusta hajos vain kaksi muovi osaa ja se kuomu ei pysy paikoillaan. Harkitsin jo uusia, mutta tykkään nuista ihan kauheasti ja en raaskis vaihtaa. Mietin vain että kuinka kalliiksi tulee tuon varaosan hankinta? Ja joudun sen vielä muualta tilaamaan:( Sellasta..
Mä ainakin sinuna soittaisin Brion maahantuojalle eli ENG Finland Oy:n, ja kysyisin voisiko he järkätä sulle ne muoviosat postitse kotio. Puhelinnumero sinne on: (02)4363606
Monesti oon itse soitellut valmistajan maahantuojille opaskirjoista, tai puuttuneista / hajonneista osista ja he ovat aina järkänneet uudet tilalle :)
 
Heips !

Olipas tänne tullut taas kivasti tekstiä =)

Minuakin kiinnostaisi kovasti käynnistetyn ja ittellään alkaneen synnytyksen supistuksien erot?
Itsellä yks synnytys takana joka käynnistettiin 41+5 (yliaikaiskontrollissa vaadin käynnistystä, vaikka olisivat vielä vlopuksi passittaneet kotiin) En ollut tähän mennessä tuntenut ainuttakaan supistusta ja mulla oli vahvasti sellainen olo, ettei pikkuinen sieltä ittellään tule.
Tyksiin osastolle ja sainklo 11 kohdunsuulle murusen sitä käynnistävää ainetta (mitä se nyt on?)
Toisen kerran sain sitä klo 15 ja siitä puolentunnin päästä lorahti kanttiinissa vedet.
Vesi oli möykkyistä, ruskeaa joten samantien meno saliin. Salissa supistukset tiuhenivat heti ja sain oksitosiinitipan supistuksia vauhdittamaan. Viideltä olin 4cm auki, epiduraalia pyysin jonka sain vasta klo 18.30. Toisen annoksen sain klo22 ja olin sitten jo 9cm auki.
Odotin ponnistamisen tarvetta ja kun sitä ei kuulunut sain luvan alkaa ponnistaa vähän 23 jälkeen. Piitkän ponnistusvaiheen jälkeen neiti syntyi klo 00.27. Pään syntyessä, lääkäri imi vauvan suun/keuhkot tyhjäksi lapsivedestä tulehdusriskin takia. Istukka painoi lähes kilon ja napanuora oli niin lyhyt että vauva ei ylettynet edes rinnalleni.
Kokonaiskesto 8h ja kaikinpuolin ok synnytys! epiduraali vaikutti mukavasti myös ponnistuvaiheen. Muutama nirhauma johon tuli 3 tikkiä.
Vahvasti uskon myös tämän raskauden kohdalla että käynnistykseen mennään ... Toivoisin niin kokevani luonnollisen, spontaanin synnytyksen!

Epiduraalipiikkihän minulle laitettiin epäonnistuneesti ensimmäisellä yrittämällä, tästä johtuen kärsin järkyttävästä päänsärystä n. 1vrk synnytyksen jälkeen. Olo paheni niin, etten päässyt sängystä enää ylös joten selkäytimeen tehtiin paikallispuudutuksella veripaikka. Ikävä, pelottava kokemus mutta veripaikan saatuani pääsärky loppui siihen ! Tästä johtuen jouduimme olemaan 4yötä sairaalassa ku muutoin oltais päästy 3vrk jälkeen kotiin.
Tästä toisesta raskaudesta, mikäli kaikki menee hyvin toivon kotiutuvani jo viim. 2vrk kuluessa synnytyksestä.

Ohan tuo synnytys pyörinyt jo mielessä ja jotenkin alkanut jännittämään.. Ensimmäistä odottaessa sitä ei tiennyt mitä tuleman pitää, nyt sitä on jotenkin "viisaampana" tekemässä joitain asioita muka toisin.. Vaikkakin luonto sen hoitaa alusta loppuun asti, eikä siihen ite oikeastaan voi millää vaikuttaaa! Paras vinkki mitä oon ikinä saanut synnytykseen liittyen on: "keskity ja hengitä, jokainen hyvä uloshengitys vie sinua lähemmäs loppua. Synnytys ei tarvi mitään muuta kuin happea ja sitä on maailma täys. Jos tuntuu että se loppuu, pyydä aukaisemaan synnytyssalissa ikkuna hetkeksi" ;) neuvon antoi serkkuni joka on toiminut 20v kätilönä. Ja tämä on minusta niin totta !! Kun keskittyy hengittämään supistusten aikana, ei niinkään keskity kipuun!

Nyt täytyy lähtee suihkun kautta nukkumaan !
Huomenna odottaa ikkunoiden pesu ...

moon ja pikkusikko 32+6
 
MoonVaan: Mulle on myös tehty veripaikka! Kakkosen aikana mulla poistettiin istukka käsin ja silloin laitettiin puudute (puudutti alakropan ) ja siitä aiheutui järkyttävä päänsärky. Ainoastaan makuuasennossa ei särkenyt. Eli veripaikka piti tehdä ja särky loppui kuin seinään.

Mua niin jännittää jos tämä synnytys käynnistetään...jos manteli osoittautuu isoksi. Mutta ei sitä saisi vielä murehtia vaikka eihän tosin synnytykseen nyt enää niin pitkä aika ole!

LilliM (taas )
 
Lillimenninkäinen En ole ajatellut näitä kirjoituksia tulostaa, mutta teen kyllä raskauspäiväkirjan. Siksi en näitä tulosta koska teen kirjan niin, että kirjoitan siinä vauvalle. Muuten oli kyllä hyvä idea :)

Käynnistetystä synnytyksestä Mua myös kiinnostaa kuulla lisää kokemuksia tästä. Mulla tosiaan saattaa käynnistys olla edessä, jos ultrassa todetaan vauvan olevan niin iso miltä nyt näyttäisi..
 
mä toivon että tää seuraava synnytys lähtis käyntiin ihan omilla supistuksilla josko ei siten olis niin raju ja kivulias synnytys ja että lapsivedet ei menis ainakaan kovin aikaisessa vaiheessa kun sekin lievittää niitä supistuksia..

mua on alkanut mietityttää nää kivunlievitykset, tekis mieli kokeilla jotain muuta kuin epiduraalia vaik sen ilokaasun rinnalla spinaalia..

pitää taas tänään mennä sin terapiaan ja sit käyn vaateostoksilla lapsille, talvikamppeita katsella jos niitä olis vaik ilmestynyt jo myyntiin, vauvakin tarvis vielä vaik mitä..huh, mitä rahan menoa taas tiedossa...no yritän katsella jotain halvempia talvihaalarei ja kenkiä kun varmasti niillä pärjää aivan mainiosti..

omas navas ei ihmeempiä, vauva kirjaimellisestikin potkii masua tosi aktiivisesti ei ole sellaista möyrimistä vaan suoristelee käsiään ja jalkojaan oikein potkujen kera, kiva seurata kun maha vispaa puolelt toiselle, no tietääpä ainakin et masuvauva voi hyvin :)

kurpitsa ja "A" rv31+2
 
Pitääpäs kirjoitella pitkästä aikaa. Jäi pari viikkoa sitten 10 pv Lapin-reissun vuoksi lukematta nämä jutut (kun ei meidän mökillä ole mitään sähköjä tai muita ylellisyyksiä eikä halutakaan :D) joten oli sitten hieman lukemista näissä... :) Pohdin etukäteen että mitenkähän sujuu 850 km ajaminen yhteen menoon, varsinki ku ite olin ratiss melkein koko ajan, mutt ei mennessä eikä tullessa eikä jälkeenpäin ollu mitää ongelmaa, ihanaa! Kunnon takakeno vaan ja siinä se! :)

Hassua, kun teillä muilla alkaa tai on jo alkanut loma, mutta mä taas oon lomaillu koko kesän ja nyt palannu yliopiston penkille..yllättävän rankkaa istua luennolla joku 1,5h, tuntuu siis mahassa epämiellyttävältä..

Neuvolasta ei mitään uutta, RR,hB yms kaikki kunnossa niin ku on ollut koko ajan.. vauvan asennosta vielä vaikee ite sanoo muuta ku että tuntuu jumittuneen tuohon oikeelle puolelle, sen oikein näkee välillä selvästi kun oikee puoli on pinkee ja koholla ja välillä painaa todella epämiellyttävästi..saattaa olla ett on jo pää alaspäin mutten kyl oo yhtää varma..2 vk päästä neuvolassa sit terkkari vähän kattoo sitä asentoo..

Raha-asioista
tää on ollu must huippumielenkiintosta lukee miten kukakin on aatellut lapsilisät yms ja säästojä lapselle jne. Itse ei meinata mitään tiliä lapselle laittaa eikä säästöjä ja lapsilisät menevät sitten ihan normaaleihin kuluihin. Ja kuten tässä joku mainitsikin että (lapsi) saa itse säästää autokouluun yms niin samoilla linjoilla mennään. Itse ei miehen kanssa kumpikaan olla kotoa saatu mitään "pesämunaa" ja ehkä juuri siksi ollaanki hyvin pärjätty. Ollaan molemmat tosi taloudellisia ja toisaalta just siks pystytää tekee mitä halutaan (=autot,harrastukset,mulla ulkomaanreissut jne..).. mä aina jaksan ihmetellä kun hesarissa on näitä "mitkä aiheuttaa eniten riitoja parisuhteessa" ja tutkimusten mukaan ne on aina rahat ja kotityöt. mä en keksi miten saatais miehen kanssa kummastakaann noista riita aikaseks:D ei sit millää.

Nallu
todella tympeetä tuo ettei neuvolassa suostuttu käsittelemään pelkoja..!!! Ihan törkeetä tuollanen. Toivottavasti asia korjaaantuu kun/jos ens kerralla ei enää ole sijaista..

Mä en edelleenkään jaksa pelätä tai jännittää synnytystä. Odotan vaan sitä niin paljon! :) Ihanaa kuitenkin ajatella että enää nämä 2 kk ja sitten se alkaa jo olla menoa, tai siis ainakin hyvin lähellä :)

Oli kiva lukea täältä että monet on tehny hienoja kirpparilöytöjä :D Itse oon löytäny vauvalle kaikki ihanaiset vaatteet (+ paljon muuta kuten liinavaatteita, leluja, kirjoja..) juurikin kirppikseltä, tähän mennessä säästöä opn varmaan kertynyt jo useita satoja euroja.. ei puutu kuin se pinnasänky, edelleen metsästän sellaista täydellistä tummaa puuta olevaa pinnasänkyä + siihen ihanaa uudinverhoa, on vaan niin tiukat kriteerit.. :) Sain onneks miehellekin perusteltua miks se uudinverho on tärkee (=elikä kun tää on vanha talo ja kaikkii ötököitä ja kuoriaisia voi olla tuol tapetin takana niin se vähän suojais örkeiltä ja pölyltä, heh..:D) mutta ku tuo on niin järki-ihminen niin ei sille ois käyny et kun se on vaan oikeesti niin ihanan näkönen ja söpö..:)

voi ei, täst tais tulla aika pitkä vuodatus...eipä muuta kuin vointeja ja tsemppiksiä kaikille..:)

Josefiina84 ja tyttönen 30+4
 

Yhteistyössä