Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Tylsää kun on sadepäivä. :( no, nyt voi ainakin siivoilla täällä sisätiloissa..
liirah: täällä on selkeä rytmi ja olen itsekin miettinyt jatkuuko tämä myös ulkomaailmassa. Täällä herätään 9-10 ja sit ollaan noin parin kolmen tunnin välein hereillä, ja ihan vakio on että illalla klo 22 jälkeen alkaa iltajumppa. Yö menee rauhallisesti ja aamuyöllä kun käyn vessassa saatan tuntea liikehdintää. Tiedä sitten miten paljon tää melskaa yöllä, mutta en ainakaan herää siihen.
 
Kiitos onnitteluista :)

Musta tuntuu, että tällä tyypillä eikä kyllä ole minkäänlaista rytmiä, kun pistää masushown pystyyn ihan milloin tahansa. Toki tietysti liikkuu paljon sen jälkeen kun olen syönyt jotain, mutta muuten niitä liikkeitä tuntee ihan milloin tahansa.

Arvatkaahan mammat nolottiko tänään! Kävin tällaisessa aamupäivän mammajoogaryhmässä, joka oli entuudestaan vieras, kun olin siellä korvaamassa oman ryhmäni yhtä väliinjäänyttä tuntia. Noh, tunti meni ihan mukavasti vaikka olivat vähän edellä, enkä tiennyt kaikkia tapoja, joita heillä oli omalla tunnillaan.. mutta loppurentoutuksessa pääsin lyhyiden yöunien ansiosta niin syvään rentoutuksen tilaan, että kuorsasin autuaasti siellä varmaan 10 minuuttia ennen kuin havahduin juuri ennen tunnin loppua siihen, että oma kuorsaus loppui.. :ashamed: Jotenkin sain päälle pukiessa hymyjä osakseni, ja nolotti kyllä, totta vieköön :D :D

Hikkaa ei ole muuten meikäläinen vauvalla bongannut kuin kerran, ihan odottelen, että milloin iskisi!

Siilinlapsi ja öttis 29+4
 
vauvan rytmistä Meillä on selkeä rytmi ollut jo muutaman viikon ajan. Tää vaavi tykkää jumppailla varsinkin iltaisin ja öisin. Mahtaako olla samanlainen kukkuja kun syntyy? :) Päivisinkin toki jumppaa, mutta tuntuu että yöllä ei oikeen muuta tekisikään :D

Siilinlapsi Uskon, että nolotti herätessä :D Tosin luulen, että mulle olisi voinut käydä ihan samalla tavalla:whistle:

Mulla on alaselässä ja alamahassa ollut muutamana päivänä ihan pientä jomotusta. Sellainen tunne kun on päivää paria ennen menkkojen alkua. Kuitenkaan menkkakipua tämä ei ole. En edes huomaa koko jomotusta, jollen ole täysin rentona. Mistäköhän tämmönen voisi johtua?

Nallu ja Hattivatti 34+2
 
Hei! Oon ollut flunssassa viikon. Viime keskiviikkona alko kurkkukivulla ja kuumeellaa, eilen alko hirveä yskä ja tänää sain antibioottikuurin keuhkoputkentulehdukseen. Töistä oon poissa torstaihin asti. Sitten oiski enää 2 päivää ja 2 viikkoa ennen äitiysloman alkua. Vähän on vaikea malttaa pysyä paikoillaan kotona, mutta täytyy nyt parannella itteä.

Hikkaa oon tuntenut vauvalla vain kerran ja sillonkin se oli hyvin heikkoa. Tuntu alavatsalla ja lapsen pitäisi ainakin olla rt:ssä. Neuvolassa kävin keskiviikkona tarkastuttamassa sf-mitan ja se olikin viikossa muuttunut 26:sta 29:ään eli takaisin normiviivan yläpuolelle. Pieni liikkuu hirveesti, voisinkin vaan istua päivät ja tunnustella mahaa:D. Mitään rytmiä pojalla ei kuitenkaan ole, tai en oo ainakaan onnistunut havaitsemaan.

Mulla on kanssa tota painoa tullut se 12 kg, mutta ilmeisesti on vielä varaa tullakin kun painoindeksi oli alkuun vaan 18. Kaikkea hyvää tulee syötyä kovasti, tekee niin hirveesti koko ajan mieli jotain makeaa. Suolanen ei sitten oikeen maistukaan. Oon yrittänyt syödä omatekosta kiisseliä ja riisipuuroa, jos ne ois vähän terveellisempiä makeita vaihtoehtoja. Painon tulo ei kyllä näy kuin mahan kohdalla, mihinkään muualle ei oo tullut lisäkiloja.

Yritän nyt vielä vähän lepäillä ennen kun mies tulee kotiin.

Birre86 + poika-nyytti 32 + 0 POKS
 
Siilinlapsi Aivan varmasti hävetti :LOL:

Vauvan rytmistä Tällä pojalla on selkeä rytmi, heräillä on 08-10, 14-15, 17-18 on aina mega jumppatuokio :D , ja 21-22. Yleensä herää myös aamuyöllä mikäli mä käyn vessassa pissalla, mutta ei jaksa melskata kuin puolisen tuntia :) Mun mielestä toi viideltä alkava megaluokan jumppatunti on kaikkein hauskin, kun silloin mahassa on kunnon bileet ja kaikki näkee, että kaveri on hereillä :D Mielenkiinnolla odottelen pojan syntymää, että näkee jatkuuko samat rytmit :)

Tanya & herra hukkapätkä 33+3
 
Se ois sitten 30 viikkoa täynnä :D Mä olen nyt tässä viime päivinä ostanut jo kaiken valmiiksi. Eilen raahasin kasan siteitä jälkivuotoa varten, paketin vaippoja vauvalle ostin jo aiemmin ja tänään vielä ostin liivinsuojia ja muutaman tetran korviketta kaappiin siltä varalta, että tarvii lisämaitoa. Mulla kun ei ole imetys onnistunut kertaakaan, niin korviketta on tarvittu oman lypsetyn maidon lisäksi. Nyt mä olen lukenut imetysoppaita ja kaivellut tietoa muutenkin. Vaan eipä ne tiedot hirveästi auta, jos vauva ei vaan jaksa imeä :( No pitää vaan yrittää.

Kaikenlaista vaivaa ja kremppaa löytyy. Yöt on edelleen yhtä "juhlaa", kun joutuu vessassa ravaamaan melkein tunnin välein |O En tiedä, oisko vauva jo laskeutunut, kun niin kamalasti painaa rakkoa. Kävelykin on hankalaa ja paineentunne melkoinen alakerrassa. Päivä päivältä olen entistä vakuuttuneempi siitä, että tämä on nyt viimeinen kerta. Ei enää.

30+0
 
Kohta puoliin isoimmat hankinnat tullut tehtyä, jonka jälkeen tarkoitus lähteä ostelemaan ns. pikkutarvikkeita: tuttipulloja, tutteja, paketi vaippoja, rasvoja, puhdistusaineita yms. Te, joilla on jo lapsia ennestään, niin minkälaiset (merkkiset) tuttipullot ja tutit yms. olette kokeneet hyviksi. Entäs toi vaippapuoli? Muistan joskus kuulleeni, että pampers olisi jotenkin mukavampi (kevyempi) kuin liberot. Mitä mieltä tästä?

Täällä kanssa yöunet on jääneet jo aika katkonaisiksi. Mäkin alethian tapaan ravaan vessassa noin puolentoista tunnin välein. Mullakin on tunne, että toi muksu on jo aika alhaalla tuolla ja painaa rakkoa niin vaan vietävästi. Ja mulla edelleen paras nukkuma-asento on selällään nukkuminen. Kyljellään jos yritän nukkua, niin musta tuntuu että vessassa pitää ravata vielä useammin ja alaselkä ja jalka kipeytyy entisestään. Lienee jotain iskiastyyppistä särkyä.

Terese ja poitsu 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kärsitty muutama päivä kovasta ihon kutinasta. Tänä aamuna raavin ihoa kynsiharjalla kun kutina oli niin kaameaa :( Onneksi neuvola oli laittanut pari viikkoa sitten lähetteet labraan ja käväsin tänään antamassa verinäyteet. Sappi- ja maksa-arvoja siis seurataan. Verenpaine oli 103/65 ja uusintamittauksella 96/63, eli tosi alhanen. Pulssi normaalisti 75 nyt 105!
Tulosten pitäsi tulla maksan osalta huomenna ja sappi-arvot tulee vasta viim. torstaina kun laittavat ne Helsinkiin asti. Kutinan lisäksi närästää ihan sikana, siis ihan sama mitä syö :( Aamuoksennuksetkin tuleet takaisin... Mä en jaksa, miksi se meidän kuu ei jo tule!

Keskiviikkona neuvola ja samalla lääkäri.

Laivamatkalle pitäs lähteä torstaina, kyllä jännittää mitä tuleman pitää. Lapset ovat odottaneet reissua kuin kuuta nousevaa joten kyllä harmittaa jos sinne ei päästä lähtemään.

Vauva ollut eilisen aikas hiljanen, tänään onneksi liikkunut normaalisti.

Siilis; myöhästyneet onnittelut :flower:

Mä en ole jaksanut miettiä mitään hankintoja nyt, ressaan tästä olotilastani niin paljon ettei jaksa mikään kiinnostaa :headwall:

Anteeksi omanapaisuus...

OP ja Arvo 31+4
 
Tervehdys pallomahat!

Eipä tuo aktivoitumiseni nyt suunnatonta ole ollut mutta joka päivä olen yrittänyt käydä viestit lukemassa...

Täällä alkoi sairausloma joka kestää seuraavat vajaat 4 vkoa ennen äitiysloman alkua. Teen seisomatyötä ja alkoi olemaan jo raskasta olla töissä supistelujen ja liitoskipujen vuoksi. Samaisella lääkärikäynnillä mitattiin myös verenpaine ja lukemaksi tuli karmivat 170/100 jonka jälkeen työvuoro loppui siihen ja kipikapi neuvolaan uusinta mittauksiin ja virtsan proteiinimittauksiin.
Neuvolassa saatiin jo parempia lukemia ja puolen tunnin levon jälkeen oltiin jo normaaleissa lukemissa. Eli on nyt uskottava että parempi hidastaa tahtia vaikka pää vielä töissä haluaisi ollakin.

Terese kyseli tuttipulloista ja vaipoista. Meillä on käytetty molempien vanhempien lasten kanssa ihan perusAinun tuttipulloja, tosin meillä ei ole ollut vatsavaivaisia vauvoja nämä edelliset niin nämä pullot ovat ajaneet asian ihan hyvin.
Vaipoissa on käynyt niin että tytöllä parempi oli Pampers, hän oli yli 4kg syntyessään ja sopi paremmin. Poikasella taas Liberon vaippa oli "tiiviimpi", tosin tuntuu että nämä pikkuherrat kyllä suihkii ihan mihin sattuu vaikka kuinka katsotaan että systeemit ovat alaspäin.

Melko luxusta olla ihan vain itsekseen kotona, tuntuu kuin olisi luvatta tekemättä mitään!?
Pää on alkanut kovasti raksuttamaan ja pesimisvietti nostaa päätään. Hankinnat ovat puoliksi hankittu, vaunut on ja vaatteet, pikkusälä vielä hommataan jahka saadaan tilaa uudelle tulokkaalle raivattua.
Ja vihitylle olen delegoinut turvaistuimen ostamisen, kriteerinä on että täytyy olla telakkamallia kun tuossa meidän Volvossa on niin lyhyet vyöt ja jo 3,5v sitten niiden kanssa taisteltiin.

Onkos joku jo laittanut sairaalakassin valmiiksi? Täällä ollaan suunnittelun asteella eli puoliksi tehty!

Voidaan hyvin!

TätiUuu ja rinsrenssa 31+1(huh, onpas jo paljon viikkoja!)

ps. Voisiko jo fiksumpi selittää mistä ihmeestä saan nämä yksityisviestit lähetettyä? Olisi kiva liittyä myös FB-ryhmään kun siellä tulee jonkun verran aikaa vietettyä. Kiitos jo etukäteen.
 
Terese, mä tykkään eniten Avent-merkkisistä pulloista. Vaipoista taas Liberot olleet parhaita meidän laiheliineille ja se pienin koko, 2-4kg :D Mutta meillä siis vauvat olleet alle 3 kiloisia syntyessään. Tuteista on käytössä ollut milloin mitäkin. Nyt ostin Nuk-merkkisiä odottamaan, koska sattuivat olemaan alessa Prismassa :D

Tässähän juolahti mieleen, että vanupuikot on vielä ostamatta navan puhdistusta varten. Varmaan jotain muutakin pientä vielä uupuu, mutta ehtiihän nuo. Sairaalakassin laitan valmiiksi piakkoin. Joka kerta olen sen tehnyt vasta lähdön hetkellä ja vähän sitä sun tätä on jäänyt matkasta. Jos vaikka nyt tekisin ajoissa :D
 
tuttipulloista meil on ollut käytös vähän mitä sattuu, ainua, nukia, koliikkituttipulloo, vaipoista ollaan molemmilla tykätty pitää enempi liberoa kun ovat istuneet jotenkin paremmin jalkaan kun lapset ovat olleet sellaisia laiheliineja

sairaalakassia en ole vielä edes ajatellut..ehkäpä sit joskus 36-37 viikoil vois katsella mitä pakkais mukaan..

op: jaksuja kutinan kans. tosi inha vaiva kun se kutina ei raapimalla lähde kun on ns. sisäistä kutinaa ja mulla ainakin edellises raskaudes kutina oli pahinta just yöaikaan..( mulla hepatoosi alkoi oireilla rv33+ )
 
Siilinlapsi - hih, sattuuhan sitä :whistle:

Birre - tsemppiä flunssan selättämiseen :snotty:

Auts! Tänään on ollut huono päivä. Melkeen joka askeleella vihloo alavatsaa ja välillä tuntuu kun joku työntäisi sukkapuikolla tonne alapäähän :kieh: Ei kiva olla töissä!
 
Mulla on menny Muarin kuulumiset ohi:ashamed:
Mutta siis valtavasti onnea pikkupojasta! Ihana kuulla, että vauva kasvaa, toivottavasti voi hyvin!
:hug:

Mulla saikku jatkuu nyt vuodelevolla. Supparit ei oikeestaan oo lisääntyneet, mutta painon tunne alas sai lääkärin vaatimaan osastolle jääntiä. Enhän siihen suostunut, mutta kodinhoitoapua sain järkättyä - jos pari viikkoa yrittäis lepäillä :rolleyes:

äippäpolista tietty on mukava, kun siellä käynneillä saa lisätietoa vauvasta, ultrataan ym. mutta normiraskaudessahan ei niitä käyntejä saa eikä tarvikaan. Mulla on nyt toinen raskaus jossa käyntejä ollut, ja ei niin hupia... Nyt päättivät lopettaa kontrollit, kun alkaa viikot tulla siihen, ettei enää synnytystä parin viikon päästä pysäyteltäs.

mahdollista käynnistysaikaa mulle annettiin 26.10 eli jos ei sitä ennen synny, tuolloin luultavasti käynnistetään. Toki paikat pitää olla kypsät, mutta eiköhän ne ;) Hassua kun tietää päivän etukäteen - ja siis näillä näkymin lokavauva tulossa :)
 
Kirjoitin jo kaksi kertaa saman viestin tänne, mutta eipä onnistunut lähettäminen kummallakaan kerralla. Saa nähä onnistuuko nyt..

Sairaalakassi on jo osittain pakattu, tän viikon aikana olis tarkotus pakata loppuun..

Hankinnat on tehty ammetta ja korvikemaitoa lukuunottamatta. Muuten onkin kaikki vanupuikot, vaipat yms.

Tuttemui Saanko udella miksi sulla käynnistetään synnytys? Jos oot aikasemmin kertonu, ni mulla on menny ihan ohi. Sun käynnistys onkin ihan mun lasketunajan lähellä, mikä on 23.10.

Mulla on tänään vihlonu koko päivän vasempaan nivuseen niin, että kävelykin on ollu mahdotonta. Sen lisäks on ollu jomotusta alaselässä. Vihlontaa on vähän myös lonkassa ja vasemalla puolen alamahaa, voi olla että kipu säteilee niihin.

Ens viikolla on viiminen myrkytys (tehdään varmuuden vuoksi). Mulla on sillon jo rv 35+4 ja tuntuu et tulee kiire laittaa vauvalle kaikki valmiiks..
 
Sairaalakassi En ole vielä edes ajatellut koko asiaa.Kaipa sen voisi jossain välissä pakata alustavasti.
TarvikkeetOstamatta on vielä patja&amme& rintapumppu. Sit noi pikkutarvikkeet: Sinkkivoide,topspuikot,vaipat jne..
Vaipat Meillä on aina käytetty liberoita,pampersit oli niin huonoja et jäivät käyttämättä.

Tänää on ollu pitkästä aikaa hyvä päivä.Ei ole viillelly kuin pari kertaa. Ylihuomenna sit äitiyspolille käymään.

JanJade&Ipana 32+2
 
Nallu, saa udella ;) Mulla siis taustalla streptokokin synnytyksessä saanut ja siihen menehtynyt vauva, joten on ehdottoman tärkeää saada lääkitys vähintään 4 tuntia ennen vauvan syntymää. Matkaa sairaalaan meiltä tunnin verran ja synnytykset mulla kestäneet 2-3tuntia. Täällä meidän kaupungissa nyt enää säästösyistä käytössä yks amppari, ja sen saaminen ajoissa ei oo lainkaan taattua :mad: Eli tässäpä syyt käynnistykseen - halutaan siis varmistaa se, että lääkitys ehditään antaa ja estetään vauvan infektoituminen.
 
Mä hommaan alkuun Nukin tutit ja tuttipulloja. Tuteissa pieni se imuosa niin ei näytä niin mahdottoman isolta vauvan suussa:D Taitaa olla kolmosen ajoilta vielä jemmassa yksi Nukin pullo ja ihan perus Ainun pulloja.

Vaipoiksi ajattelin Liberoja jos vauvan pylly vaan kestää. Kolmoselle tuli vaippaihottumaa niistä joten Pampersit oli meillä käytössä. Liberot vaan halvempia ja usein hyviä tarjouksia niillä. Kokeilemallahan tuo selviää taas.

Mulla siintää mielessä nyt vain aika ilman kipsiä. Ja se toivottavasti tapahtuu ensi viikon keskiviikkona:stick: Olisi vielä hankintoja mitä tehtävä vauvaa varten,mutta enhän mä pääse täältä kotoa nyt liikkumaan mihinkään ja mies on raksalla kaiket ajat. Mua ärsyttää niin tämä kipsi ja jalka on alannut taas vihoittelemaan:kieh: Kunpa tämä olisi pian ohi ja voisin elää taas normaalia elämää!!

(.) Mä en ole laittanut merkille kellonaikoja,että koska manteli on hereillä. Se on milloin huvittaa hereillä,mutta yöllä on aika hissukseen. Toki välillä tuntuu yölläkin jotain jos itse vaihdan asentoa...ja minähän herään siihen varmaan joka kerta kun tämän jalan kanssa on mitä on... Mutta muuten raskauden suhteen olo on vaivaton:heart:

LilliM ja manteli 29+1
 
streptokokki on mulla ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa ja antibiootit olen saanut just ennen synnytystä suoneen, tosi surullista että olet tuttemui menettänyt sen takia aiemmin vauvanne mutta hyvä että nyt käynnistävät ja saat ajoissa antibiootit. pitää varmistaa että otattavat multa varoiksi tässäkin raskaudessa tuon streptokokkinäytteen kun kerta aiemminkin tuo on ollut niin kaipa se löytyy nytkin, pitää ottaa puheeks ke neuvolassa ku sinne menen.

mää kömmin untenmaille nyt..
 
Heippa kaikille!
Kuluuko muiden aika kuin siivillä, viikkoja tulee hurjaa vauhtia lisää..?

Tuttemui:hug: Menetyksesi johdosta.

Streptokokki multa tuo löytyi kanssa edellisessä synnytyksessä sattumalta virtsakokeesta, joten Kurpitsa kannattaa vaatia heti semmonen lappu neuvolakortin väliin, josta näkyy sulla olleen tuo virus / bakteeri. En muista kumpi se on, mutta siinä mielessä se on viheliäinen, että vaikka nyt se testattais ja tulos olisi negatiivinen, saattaa viikon päästä ollakkin tulos positiivinen. Tämän vuoksi kaikille streptokokin kantajille/ kantaneille aloitetaan viimeistään neljä tuntia ennen synnytystä antibioottihoito.

Sairaalakassi tuntuu vielä kaukaiselta käsitteeltä, vaikka tietysti mitä vain voi sattua, mutta alan itse sitä pakkaileen siinä 38 viikon tietämillä.

Vaipat meillä pojalle kävivät vain kestovaipat. liberoista ja pamperseista sai vaan hillittömän punaisen persauksen. nyt sietää satunnaisesti kertakäyttöisiä, joten kestoilla tyytyväisenä mennään ja ne onkin sitten jo seuraavallekkin valmiina. Äitiysavustuksen voinkin sitten tuhlata vielä kestoihin, kun pakettia en ottanut. Muuten niihin on tuhlattu jo niin sairaasti, että päätin että nyt riittää, mutta jos vielä muutaman uuden ihanuuden kuitenkin...:ashamed:
Minkäslaisia oli tämän vuoden äitiyspakkauksen kestovaipat?

Tuttipullot meillä ollut semmosia ulti venttejä tai muita vastaavia, joista ilmaa ei niin helposti pääse vauvan mahaan. Uudet tutit niihin pitääkin hankkia. pullot kuitenkin pysyneet hyvinä.

Rintapumpuista kysyttävää eli mikä olis hyvä sähkökäyttöinen rintapumppu. Viimeks ei sellaista tullut hankittua, mutta nyt olis tarkoitus. kyllästyttää jo ajatuskin siitä käsin veivaamisesta... tosin varmaksihan ei voi edes tietää onnistuuko imetys ja tuleeko maitoa, mutta toivottavasti ja varmuudenvuoksi.

Mukavaa ja reipasta marraskuun odotusta teille mammat!

Terkuin, Soikku :heart: Otso
 
tulin vain pikaisesti poksumaan! 30+0!! :heart: Vihdoin minäkin pääsin uusille kymmenille. :) Tänään olis perhevalmennuksen eka kerta, ja mies lähtee mukaan, mennään niihin kaikkiin (yht 3 kertaa) yhdessä.. =)
 
soikku: ei tunnu aika menevän siivillä, meniskin, matelee, matelee aika...

täälläkin poksuu viikot, viime yö oli jotenkin huono, oli ahdistava olla, heräilin jokusen kerran supistuksiin ja taas on vaihteeks kyökkimistä ilmassa..

kurpitsa ja "A" rv32+0
 
Onpas tänne tullut taas teksiä viikonlopun aikana=)
Vaippa galluun: meillä oli aikanaan pampersit, kun liberot oli jotenkin niin älyttömän "muovisia"! Inhotti itseä laittaa pojalle moisia jalkaan... Ja meillä jotenki istu jätkän pepaan paremmin, kun oli sellanen laiha luikki:p

Mä en sais lukee näitä mitään palstoja, ku alan sit pelkään kaikkia mahdollista ja mahdotonta... Mutta siis nyt alko mietityttään toi streptokokki! Iiks, miten mä tiiän jos mullaki on se?!!?! Vähän oon säikky kyllä ollu tässä raskaudessa:ashamed:

Asiasta kumisaappaaseen, osaako kukaan neuvoa vinkkiä pikkukärpästen tuhoamiseen? Jostain syystä pesiytyneet meille ja ne ei tunnu loppuvan ikinä... Uusia kukkia tms. ei ole, että eivät ole sieltä mullasta peräisin. Roskiskin tulee tyhjennettyä usein, ettei asu siinäkään. Mutta miten niistä vois päästä eroon!!! Eihän noita saa lätkällä kiinni kun ovat niin pieniä!!!

(.) Ei erikoisia. Suppareita ollut nyt vähemmän, mutta olenkin vain makoillut ja lukenut. Hormonit heittelee ja mielialat sen mukana... Mies raukka saa tästä kyllä osansa:stick: Ja töihin on ikävä:'( Siis niitä ihmisiä siellä, ei niinkään sitä supistelua ja väsymystä! Kotona vain on piiiiiiitkiä päiviä, varsinkin kun ei kauheasti saa mitään isoja juttuja hommailla. Jos sitä nyt lähtis peseen vaikka pyykkiä!

Zaijuska ja Saappi 32+3
 

Yhteistyössä